Hei!
Ystäväni on saanut diagnoosin F60.3 ja on saanut hoitopaikankin, jossa viettää arkipäivät 9-14. Osaisiko joku kertoa mitä toi epävakaus tarkoittaa ja miten se ilmenee. Itse en ole ystävääni koskaan sairaaksi tai mitenkään erilaiseksi kokenut.
Epävakaa persoonallisuus
3
755
Vastaukset
- catha
Tässä pari linkkiä.
http://www.geocities.com/tommi_myrskykari/psykiatria/rajatila.html
http://www.kaypahoito.fi/kh/kh_julkaisu.NaytaArtikkeli?p_artikkeli=hoi50064
Ja tässä diagnostiset kriteerit:
F60.3 Tunne-elämältään epävakaa persoonallisuus
* Hyökkäävä (aggressiivinen) persoonallisuus
* Rajatilapersoonallisuus
* Räjähdysaltis persoonallisuus
Persoonallisuushäiriölle on ominaista taipumus toimia hetken mielijohteesta ja harkitsematta seurauksia. Mieliala on ennustamaton ja oikukas. Henkilö on altis tunteenpurkauksille eikä usein kykene hallitsemaan purkauksellista käytöstään. Hän on taipuvainen riitaisuuteen ja yhteentörmäyksiin toisten kanssa, varsinkin jos hänen hetken mielijohteita noudattavaa käytöstään estetään tai hillitään. Häiriö voidaan jakaa impulsiiviseen muotoon ja rajatilamuotoon.
F60.30 Impulsiivinen häiriötyyppi:
Impulsiivista häiriötyyppiä luonnehtivat etenkin tunne-elämän epävakaus ja yllykkeiden hallinnan puute.
F60.31 Rajatilatyyppi:
Rajatilatyypille ovat lisäksi ominaisia häiriöt minäkuvassa, päämäärien asettamisessa ja sisäisissä tavoitteissa sekä jatkuva tyhjyyden tunne, kiihkeät ja epävakaat ihmissuhteet sekä taipumus itsetuohoiseen käytökseen, kuten itsemurha-aikeisiin ja -yrityksiin.
-------------------------------------------------
Itselläni se ilmenee mm:
- Mielialani vaihtelevat arvaamattomasti ja radikaalisti , eli menevät kovasta innostuksesta ja voimakkaasta hyvästä olosta voimakkaaseen tuskaisuuteen, ahdistukseen tai masennukseen ilman ennakko varoitusta. Yksi olotila kestää yleensä korkeintaan kolme tuntia.
- Olen taipuvainen erilaisiin riippuvuuksiin ja toimin useasti hetken mielijohteesta seurauksia ajattelematta varsinkin mielihyvää tuottavien asioiden kanssa. Esim. saatan lähteä ryyppäämään, vaikka rahat olisivat lopussa ja seuraavana päivänä olisi koulua tai käytän vähistä rahoistani ison osan limuun, karkkiin, päihteisiin yms.
- Olen läheisriippuvainen, eli minun on vaikea tai oikeastaan miltei mahdoton olla erossa avopuolisostani.
- Toimin myös pahoissa oloissa hetken mielijohteesta itsetuhoisesti, kuten viiltelen itseäni. Tämä on pari kertaa vienyt ambulanssilla sairaalaan paikattavaksi.
- Ajatteluni on stressin alaisena psykoottis piirteistä, eli esim. pelkään ihmisten lukevan ajatukseni ja kolme kertaa olen kovan stressin alaisena saanut mikropsykoosin, eli psykoosin joka on minulla kestänyt neljästä tunnista kahdeksaan tuntiin.
Eipä nyt omista oireistani tule tähän hätään enempää mieleen. Huomioitavaa on että jokainen epävakaa on erilainen, ei ole kahta samanlaista. - Maaliskuun Idus
on tuo diagnoosi. Hän on vainoharhainen, epäilee että kaikki puhuvat hänestä paskaa, ja että minä nussin jokaisen kanssa. Hän kuulee myös ääniä. Palkan minulle maksaa SUPO. Hän on myös erittäin agressiivinen joskin enimmäkseen hän vahingoittaa itseään. Minun kohdallani homma on jäänyt pariin lyöntiin, sekä selkä raavittu pari kertaa väkivaltaisesti naarmuille. Muutaman kerran hän on työntänyt sormensa väkisin emättimeeni tarkastaakseen onko siellä spermaa.
Henkin väkivalta on jotain sanoinkuvaamatonta. Tällainen ihminen ei tunne huonoa omaatuntoa lähimmäisilleen tuottamastaan kärsimyksestä. Hän on läheisiippuvainen ja antisosiaalinen. Hänellä on myös ajoittain oireita OCD:stä (pakko-oireinen häiriö. Lisäksi hänellä on erittäin vaikeaksi luokiteltu ADD johon hänellä ei ole lääkitystä.
Olen viime viikolla kaksi kertaa yrittänyt tehdä suhteesta lopun, mutta en voi mennä omalle asunnolleni koska hänellä on avaimet, ja vaikka ne avaimet saisinkin hän seuraisi minua sinne. No mitäs sinne menemäänkään kun hän on hajottanut kämpän maantasalle.
Nämä ihmiset ovat usein myös päihderiippuvaisia, ja niin myös mieheni. - DrownDown
Niin tosiaan, minulle on psykiatri joskus pari vuotta arvellut että minulla voisi olla F60.3 Eli Tunne-elämältään epävakaa persoonallisuus.
Diagnooseissa se mainitaan kysymysmerkki lopussa.
Mutta luultavasti nuoren ikäni takia sitä ei tuolloin tutkittu, tällä hetkellä olen siis 18vuotias, nuori edelleen.
Itselläni on mm.
-masennusta ja ahdistusta
-en kestä pettymyksiä, ja muistuttelen läheisiäni aina heidän tekemistä virheistään jopa 10v. taaksepäin.
-saatan vahingoittaa itseäni, esim. viiltelemällä.
-Olen myös hetken mielijohteesta polttanut erään huoneiston. (Juuri tämän tapauksen jälkeen sain diagnoosin tapaisen)
-Voin hetkessä olla hyvinkin iloinen mutta jos joku tekee "harmitonta pilaa" olen jo suunnittelemassa itsemurhaa.
-Minulla on erittäin huonoitsetunto ja pidän itseäni erittäin paljon muita huononpana.
Jne.
Mutta ulospäin varmasti näytän tasapainoiselta, koska en ongelmistani puhu kuin ainoastaan yhdelle ihmiselle luottamuksella. Asenteeni on "en voi häiritä muita ongelmillani, heillä on omansa."
Itse olen huomenna pistämässä alkusykäisyn tälle hoidolle.
Personallisuus häiriö on pitkäkestoinen ja vakava sairaus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1396639
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495719- 1234881
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434480Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?523882- 623051
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522956Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242392- 352248
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152187