Epätoivoinen yritys työllistyä

Asiallinen tradenomi

Hei!

Olen siis tietojenkäsittelyn tradenomi ja kirjoitukseni koskee erittäin vaikeaa työllistymistä IT-alalla, ja asun siis pääkaupunkiseudulla.

Haluaisin vastauksia monesta näkökulmasta. Vaikka anonyyminä kirjotetaan, niin olen huomannut että tällä palstalla kumminkin puhutaan asiaa ja olen iloinen jokaisesta vastauksesta, ja saa avata tunteensa vastauksiin niin vahvasti kuin haluaa.

Olen siis kolmekymppinen mies joka on raivoisasti toista vuotta valmistumisensa (tietojenkäsittelyn tradenomi) jälkeen yrittänyt saada alan töitä.

Olen lähettänyt satoja sähköposteja ja työhakemuksia, jo ennen valmistumista opiskeluaikana lähetetyt kun lasketaan mukaan, niin erilaisia kontakteja tulee huikea määrä.

En tarkkaa lukua osaa sanoa, puhutaan kuitenki sadoista, ehkä 400-600 erilaista hakemusta/sähköpostia/kontaktia/kirjettä on muutamien vuosien aikana tehty, ja tässä luvussa en mielestäni paljoa valehtele.

Lisäksi on kymmeniä puhelinsoittoja sisältäen voimakasta itseni markkinointia, kevyttä huoletonta (omaan mukamas useita vaihtoehtoja) markkinointia, eri muodossa olevia CV:n luomisia , omien CV nettisivujen tekeminen/päivittäminen, perinteisien tavallisten kirjeiden lähettämistä postitse, ym...

Tämä on poikinut useita kieltäytymisiä sähköpostitse, parhaat ovat soittaneet henkilökohtaisesti muitta suurin osa ei ole edes vastannut millään tavalla takaisin.

Parhaimpana saavutuksena on muutamat konsulttifirmojen kautta poikineet haastattelut. Konsulttifirman kautta suositukset päällä olen päässyt suoraan työpaikan haastatteluun.
Pääsy työhakuprosessin ankkuriosuuteen, viimeiseen vaiheeseen, niitä on jokunen, yhden käsin sormin laskettavissa oleva määrä.

Olen hakenut myös erilaisiin IT-alan koulutusohjelmiin, läpäissyt erilaisia psykologisia testejä, ryhmä haastatteluja, henkilökohtaisia haastatteluja ja edelleen suositukset niskassa on homma kaatunut näissäkin ankkuriosuuteen, viimeisessä vaiheessa. Yleisin annettu syy on työkokemattomuus IT-alalla.

Välillä on täydellinen epätoivo yllättänyt. Välillä viikon parin tauon jälkeen selaan taas mol.fi -sivuja, tutkin piilotyöpaikkoja ja laitan muutaman avoimen työhakemuksen.

Olin reilun vuoden työttömänä valmistuttuani. Harrastin voimakasta työnhakua, onnistumatta. Nyt olen töissä, ihan miellyttävässä työssä ja työyhteisössä, mutta en ole IT-alalla.

Omaan paljon työkokemuksia heti armeijan jälkeen ja tunnollisesti olen tehnyt kaikki työtehtäväni, omaan tasaisen YO-todistuksen ja melko kivasti suoritetut tradenomin paperit joihin kuuluu mallikkaasti suoritettu laaja opinnäytetyö koodaten.

Omaan matemaattisia harrastuksia ja osaan tehdä kaikenlaista koodauksesta nettisivujen tekoon, työkokemusta tietokannoista, ja taitoa on hienoon kuvankäsittelyyn.

Tämä on pohjustus, ja haluaisin avata keskusteluja lisää aiheesta seuraavin kysymyksin.

1) Onko muita ahkeria valmistuneita vaikkapa tradenomeja jotka ovat kohtalotovereita?
Onko henkilöitä joilla on yli 1000 asiallista hakemusta/kontaktia täynnä ilman saatua työpaikkaa?

2) Huonot työolosuhteet? Ei syytä hakeutua IT-alalle?

Luen paljon IT-alan tyytymättömyydestä, henkisestä väsymyksestä ja jopa työpaikka kiusaamisesta.

Oletko sinä mahdollisesti tällaisessä kiinni ja haluaisit sanoa minulle "Hei kuule kaveri, ei se IT-ala tuo onnea ja autuutta, ole onnellinen että et ole minun asemassani." Eli onko tämä työpaikkakiusaaminen ja turhautuneisuus vahvalla pohjalla ja niin yleistä, että minun ei muka kannattaisi tehdä AIVAN KAIKKEANI työllistyäkseni tälle alalle?

Kirjoita vapaasti, vaikka tunteet paukkuen haukkuen työpaikkasi, mikäli AIDOSTI tunnet näin.

3) Epätoivo.

Koen korkeakoulututkinnon (alempi sellainen) opiskelleena epäonnistuneeni täysin.

Tiedän sisälläni että olen parhaani tehnyt. Koen erittäin vahvasti että matemattiinen lahjakkuuteni ja huipputason ( huom, jaksan vielä omata kovan itseluottamuksen) loogiset ajattelutavan taitoni menevät hukaan.

KOEN ETTÄ IT-ALAN TYÖPAIKKA OLISI MINULLE ITSEISARVO IHMISENÄ. Kaikkien näiden tavoitteiden jälkeen en ole kyennyt itseäni saamaan sille alalle jossa tuntisin olevani vahvimmillani.

Kaksi-kolme vuotta sitten ajattelin että voisin maksaa jollekin 1000 euroa siitä että saisin vakituisen IT-alan työpaikan, siis maksaisin vaikka kohtalon jumalalle tai varmalle konsultille.

Nyt on summaan tullut yksi nolla lisää. Todella tahdon IT-alalle, ja olisin kymppitonnin valmis sijoittamaan työpaikasta. Tai vastaavasti olisin valmis alkuun olemaan vaikka puoli vuotta ilman palkkaa.

Tämä on hirvittävän pieni summa suhteutettuna vaikkapa vuoden palkkaan. Olen melkein käytännössä valmis mihin tahansa uhrauksiin ja tämä on elämäni tärkein asia.

3) Mitä mieltä olet ajasta, iästäni, 31v, tuleeko kiire ?

Asialle on myös tullut ns "tiimalasi" -ilmiö. Jostakin olen käsittänyt/ymmärtänyt että 40-vuotiaana ON LIIAN myöhäistä päästä It-alalle ilman työkokemusta ja vaikkapa alemman korkeakoulun papereilla. Silloin tulee loppuvihellys ja mahdollisuudet on käytännöllisesti katsoen pelattu pelistä pois.

Olen nyt siis 31-vuotias, ja koen vahvasti pientä paniikin poikastakin ajan suhteen. Olin "mukamas nuori" kun aloitin opiskelut 25-vuotiaana ammattikorkeakoulussa ja luulin että minulla on aikaa työllistyä ja kehittää itseni IT-alan huippuosaajaksi.

Toisin on käynyt,opiskelujen aloittamisestä, pääsykokeista alkoi IT-alalle työllistymisen yrittäminen 6 vuotta sitten ja vielä en ole senttiäkään hyötynyt koko alasta tai opiskellusta tutkinnostani.

Näetkö sinä kokenut IT-alan osaaja, että minulla on juuri nyt pelissä kohtalon vuodet loppuelämän työurasta ja onko nyt todella kiire 31-vuotiaana?

4) Apua tarvitaan.

Pienikin neuvo työllistymään helpottaisi. Kaikkia neuvoja otetaan vastaan.

Uskon olemukseltani ,kyvyiltäni ja sinnikkyydeltäni sekä urheilulliselta peräänantamattomalta taustaltani vielä onnistuvani tavoitteissa. Haen jatkuvasti alan töitä kunnes pääsen tavoitteeseeni.

Vaikka välillä se vaatiikin ihan useamman viikon time-outteja ja etäisyyttä ajatusten selvittämiseen.

Tämä työllistymis IT-alalle on siis elämäni tärkein asia. Yksityiselämässäni parisuhdeasiat naisten suhteen on ok, eikä ole suunnitelmissa tehdä lapsia tai muita suuria suunnitelmia, eli ykköstavoitteet elämässäni on juuri KOKONAISUUDESSAAN työllistyä IT-alalle.

Kiitos lämpimästi Sinulle IT-alan ammattilainen tai muun alan ihmisen joka jaksoit lukea tämän.

Olen lämpimästi kiitollinen vastauksestasi ja mielipiteestäsi, vaikka se sisältäisi mitä tahansa mielipiteitä, haukkumisia,rakentavia ajatuksia tai tunnepitoisia kirjoituksia.

Kaikkia vastauksia kaivataan!

-J-

76

11507

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Peruslaiska it-hemmo

Et sanonut millaisia työpaikkoja olet etsimässä, mutta oletko ajatellut seuravan työkuvan : Testaaja.

Tiedän että kulostaa erittäin kuivalta ja tylsältä työltä, mutta oman kokemuksen mukaan testaajista on huutava pula. Jos sinulla on vähänkin teknistä osaamista/kiinnostusta niin luulisi paikan löytäminen olevan helppoa. Eli yritä päästä "alalle" siitä missä aita on matalin ;)
      Testaamisessa on myös osaalueita missä saa hyödyntää teknistä osaamistaan (kuormitustestaus, testiautomaatio jne), eli kaikki tylsää "klickaa-läpi-sovellusta-ja-kirjaa-loki"-työtä :)

Ja jos maistuu puulta niin voi aina etsiä uutta duunia, mutta tällä kertaa työkokemuksen kera.

• tavoitteet liian

korkealla, jos et ole tehnyt aikaisemmin ITC hommia oikeesti niin silloin sun paikka voisi olla jonkun trainee ohjelman kautta jossain IT puljussa.

• Toiset pois

Olitpa koulutukseltasi IT-tradenomi, insinööri tai yliopiston käynyt niin totuus lienee se, että
      IT-alalta ollaan myös hakeutumassa pois.

Itse alalla vajaa 20 vuotta työskennelleenä olen siirtymässä pikku hiljaa toiselle alalle. En kuitenkaan kokonaan vaan automaatiotekniikan puolelle. Jotain kokemusta jää siis aikaisemmista työkokemusvuosistakin käteen.

Työkokemus on tänään kaikki kaikessa ja sitä pitäisi saada, mutta tuskin saat sitä rahalla ostettua.

• valinta..

automaatioon kannattaa todella satsata. kaveri lähti hollantiin hyväpalkkaiseen duuniin ohjelmoimaan logiikoita.
        itseasiassa itsekin olen peruslogiikoita joskus ohjelmoinut. ihan yhtä helppoa kuin "tavallinen" ohjelmointi, mutta palkka vain on melkein tupla.

itse taas lähdin huollonpuolelle laittamaan koneita fyysisesti kondikseen. silläkin tienaa enemmän kuin koodaamalla ja onpa homma helppoakin kun kaiken voi manuaaleista katsoa.

• harrastelija..

Harrasta jotain konkreettista. Koodaile vaikka joku simppeli 3D-moottori tai joku softa, tee pelejä ym. Sitten tee hienot modernit sivut nettiin omalla domainilla. Näin minä sain töitä (minuun otettiin yhteyttä) heti kun olin tehnyt omat nettisivut ja mulla oli takana vain yksi työkkärikurssi koodauksesta. Nyt jo pari vuotta olen ollut töissä, vaikka alkuun homman piti olla vain muutama kuukausi. Eikä mitään ongelmia ole ollut ainaskaan osaamisen suhteen, toki työkin opettaa.

• Tsemppiä.

Olet vielä nuori. Yksi asia jäi kuitenkin tästä mieltäni vaivaamaan -- etsitkö vain lähiseudultasi, oletko valmis muuttamaan tai pitempiin työmatkoihin ?

Väkeä muuttaa jatkuvasti Suomessakin työnperässä, oletko harkinnut sitä?

mol.fi näyttää nyt Helsingin seudulle 109 työpaikkailmoitusta (hakukriteerit 0-> 25).
      Samat kriteerit ja Tampere jo 30 lisää. Ilman paikkakunta määrettä luku on 326.

Eiköhän noista sinullekin sopiva löydy.

• Nyt kävi näin

Kyllähän se uskomattomalta kuulostaa, että kaveri joka noinkin hienosti pystyy kirjoittamaan ei saa töitä. Haluaisin nähdä sinun VC:si.
      Ilman henkilökohtaisia tietoja toki.

Minulla on alalta nyt 3v kokemus kahden eri yrityksen palveluksessa. Lisäksi oma yritys on ollut ennen tätä.

Kumpaakin paikkaan olen päässyt ns. heittämällä sisään. Minulla ei ole alalta käytännössä mitään kokemusta. Palkka sain ekassa paikassa koeajalta 2200e/kk ja lopussa 2600e/kk. Uudessa työssäni yli kolme kiloa.

Minun mielipiteeni on se, että iällä ei ole merkitystä jos olet sopiva työhön jota haet.
      Jos haet koodaamaan niin esimerkki töitä et ole pääsemässä töihin.

Epäilen, että tässä on nyt kyse ns. "Osaajasta", joka ei kuitenkaan osaa riittävästi.
      Muuten olisit jo työllistynyt.

Olen pahoillani jos tämä kuulostaa pahalta.
      Haluaisin kuitenkin nähdä sen CV:si. koska jos palkkaehtosi ovat tuollaiset, olisin mahdollisesti kiinnostunut palkkaamaan sinut :)

• tällä kertaa kävi näin

Jaahas..

Kyllähän se uskomattomalta kuulostaa, että kaveri joka noinkin hienosti pystyy kirjoittamaan ei saa töitä. Haluaisin nähdä sinun VC:si.
      Ilman henkilökohtaisia tietoja toki.

Minulla on alalta nyt 3v kokemus kahden eri yrityksen palveluksessa. Lisäksi oma yritys on ollut ennen tätä.

Kumpaakin paikkaan olen päässyt ns. heittämällä sisään. Minulla ei ole alalta käytännössä mitään kokemusta. Palkka sain ekassa paikassa koeajalta 2200e/kk ja lopussa 2600e/kk. Uudessa työssäni yli kolme kiloa.

Minun mielipiteeni on se, että iällä ei ole merkitystä jos olet sopiva työhön jota haet.
      Jos haet koodaamaan niin esimerkki töitä et ole pääsemässä töihin.

Epäilen, että tässä on nyt kyse ns. "Osaajasta", joka ei kuitenkaan osaa riittävästi.
      Muuten olisit jo työllistynyt.

Olen pahoillani jos tämä kuulostaa pahalta.
      Haluaisin kuitenkin nähdä sen CV:si. koska jos palkkaehtosi ovat tuollaiset, olisin mahdollisesti kiinnostunut palkkaamaan sinut :)

• Ammattilainen

Kauppalehdessä tai Taloussanomissa tai vastaavassa oli äskettäin juttu/blogi työvoiman katoamisesta ulkomaille. Juttua oli kommentoinut lukuisa joukko ulkomaille kadonneita työnhakijoilta. Tiivistelmä: jos on liian hyvä, ei Suomesta löydy töitä. Ulkomailta löytyy! Suomessa pitää olla jonkun tuttu tai laiska. Osaajia (siis todellisia osaajia, unohdetaan nyt nämä viralliset puheet) ei palkata, tai jos palkataankin niin ne savustetaan ulos.

Toisaalta jos lähdet ulkomaille, niin takaisin Suomeen ei ole enää tulemista. Ulkomailta palaavat pätevät suomalaiset asiantuntijat ovat myrkkyä suomalaisille firmoille.

• Joujou

että pätevä ja sopiva pitää hakijan olla..
        Se on vähän hassua kun melkein joka it-firmassa on kyllä henkilöitä, joita katsellessa saa ihmetellä että mistähän hevon arpajaisista tuokin on lupakirjansa saanut ja kukahan stana sen on tänne palkannut (onko joku pomon vakihoito tms:)

• Sinäpä sen sanoit
        Joujou kirjoitti:

että pätevä ja sopiva pitää hakijan olla..
        Se on vähän hassua kun melkein joka it-firmassa on kyllä henkilöitä, joita katsellessa saa ihmetellä että mistähän hevon arpajaisista tuokin on lupakirjansa saanut ja kukahan stana sen on tänne palkannut (onko joku pomon vakihoito tms:)

Aivan! Tuolla väitettiin että se 1-2 vuotta on muka liikaa että oppii duunin. Mä nään jatkuvasti alalla ihmisiä jotka on olleet töissä sen 10 vuotta ja ne on edelleen TÄYSIN kädettömiä. ;(

Toisaalta niin olisin mäkin, jos en harrastaisi tätä touhua ja olisi itse äärimmäisen aktiivinen asioiden ajaja. Jos sanoisin kaikkeen mitä tulee vastaan, että en mä osaa, eikä mua ole koulutettu. Niin eipä sitä kyllä paljon tule opittuakaan.

• vaihtaa.....

alaa ennenku jatkaa opintoja pitemmälle 8/

• asiantuntija

Hae AC:lle, ne rekryy suurimman osan alalle tulevista "koululaisista".
      http://www.accenture.com

Itse olen poistumassa pienempään lafkaan asiantuntijaksi, mutta tuolta saa ihan hyvää työkokemusta kansainvälisessä hengessä.

-eXpert

• arvioni

Hei,

Olipa asiallinen viesti.

Itse olen kanssa 31-vuotias ja alan työkokemusta on seitsemän vuotta.

Arvioisin, että sinun ongelmasi on puuttuva työkokemus, minkä takia työnantaja ei halua ottaa riskiä ensimmäisestä rekrytoinnista. Ikäsi alkaa mielestäni vaikeuttaa IT-alalle työllistymistä (puuttuvan työkokemuksen takia).

Helpoin tapa työllistyä lienee jonkun työvoimavuokrausta harrastavan yhtiön kautta, esim. Barona tai Manpower. Yritä päästä noiden kautta töihin ja saada työkemusta. Pari vuotta noissa ja sitten oikeaan firmaan töihin. Vuokrafirmat ovat siksi helpoimpia, että niiden asiakasyritykset eivät ota toimeksiannossaan riskiä, koska vuokratyöntekijästä pääsee eroon ilman YT-neuvotteluja.

Puuttuvaa työkokemusta voit paikata esimerkkiohjelmilla, joita olet kirjoittanut.

• menetetty

Ymmärtääkseni aloittaja on jo työllistynyt, mutta ongelmana on koulutusta vastaavaan työhön pääseminen. Siinä mielessä nurinkurista, että sitä mukaa kuin työkokemusta kertyy jonkin muun alan töistä, niin sitä vaikeampi on päästä opiskellulle alalle. Siinä ei saa edes säälipisteitä, koska on kuitenkin työllistynyt.

• poliisitutkintaan

Manpower ei ole asiallinen yritys. Sain sijoitusosoituksen ja otin yhteyttä ja täytin heidän pyynnöstä netissä hakemuksen.

Olin useaan otteeseen yhteydessä yritykseen ja sieltä luvattiin olla yhteydessä. Lopulta he kertoivat, että heillä onkin jo tarpeeksi hakijoita, joiden pitäisi olla joko pitkäaikaistyötön tai liikuntarajoitteinen, että saavat työllistämistuen ja ns. Helsinki-lisän. Ei nääs tarvii maksaa palkkaa, kun asiakas maksaa täyden veloituksen ja heidän ei tarvii itse maksaa mitään.

Nyt sain työvoimatoimistosta ilmoituksen, että hakemukseni oli ollut "epätavallinen" ja sen takia minua ei kutsuttu haastatteluun, eikä minua hyväksytty yritykseen ilmaiseksi duunariksi.

Jouduin karenssiin ja tekemään selvityksen työvoimatoimistolle.

Olen jo ollut yhteydessä asianajotoimistooni, että teemme yhdessä poliisille tutkintapyynnön ja tulen vaatimaan rangaistusta sekä korvauksia menetetyistä työttömyyspäivärahoista ja henkisistä kärsimyksistä.

• jos...

kirjoittaisit lyhyemmin ja tiivimmin

• Datanomi, tietojärjestelmie...

Kuulostaa valitettavan tutulta.

Oma tarinani on, että olen harrastanut tietokoneiden kanssa räpeltämistä yli 20 vuotta ja toiminut monissa työpaikoissani (toimistotyö / virastomestari) oman työn ohella epävirallisena mikrotukena. Sitten päätin lukea itseni datanomiksi, että pääsisin ihan IT-alalle.

Valmistuin v. 2005 erinomaisilla papereilla. Opinnäytetyöpaikasta sain 1/2 vuotta kestäneen projektin, josta sain hyvän työtodistuksen. Luulin saavani töitä helposti, mutta toisin kävi. Satoja hakemuksia minäkin lähetin ja vain joistain harvoista viitsittiin vastata kiittäen mielenkiinnosta. Muutamassa paikassa pääsin haastatteluun saakka.

Lähes 2 vuoden yrittämisen ja satojen hakemusten jälkeen olen nyt määrä-aikaisena sijaisena julkishallinnossa pienipalkkaisena atk-neuvojana. Ikää tällä hetkellä 37 v.

Mietin itsekin, että mitä ihmettä tässä pitäisi tehdä kun nykyinen pestini syksyllä päättyy? Miten kouluttaa itseäni lisää, että kelpaisin?

IT-ala vaikuttaa tällä hetkellä sairaalta. Työntekijät vaikuttavat olevan kulutustavaraa, eikä missään haluta satsata henkilöstön kehittämiseen tulevaisuutta varten. Kaikkialla halutaan valmista huippuosaajaa, jolla on vähintään 5 vuotta työkokemusta, mutta ikää max 25 v.

Et maininnut tarkemmin, että millaisia töitä olet hakenut? Realistisimmat paikat näyttävät olevan Helpdesk, josta moni IT-alan ihminen on uransa aloittanut ja työkokemuksensa hankkinut ennenkuin on voinut siirtyä parempiin hommiin. Tämä on itsellenikin realistinen tulevaisuudennäkymä ensi syksynä.

• voi ponnistaa

Itse aloitin vielä opiskelijana ollessa vuokratyöläisenä ison it-puljun helpparissa ja seuraavana kesänä onnistuin puhumaan itseni kesäharjoittelijaksi itse firmaan ja nyt sain sieltä sitten vakipaikan.

Eli omassa tapauksessani paskahommista mukaviin inssin hommiin 2 vuodessa. Koulun olin jo lähes loppuun käynyt ennenkuin pääsin helppariin, missä ei koulun opeista ollut pienintäkään hyötyä.

• Tradenomi myös

Hakemusten lähettely on täysin turhanpäiväistä ajan hukkaa.

Annan neuvon. Vaihda alaa. IT-alalle ei kannata hakea. Rupea tekemään oikeita töitä ja lopeta se nörtteily.

Jos nyt kuitenkin haluat väen väkisin tuhota oman terveytesi IT-alalla rupea It-alan yrittäjäksi.

• harrastelija..

Voiko pelkästään työkokemuksella olla noin iso vaikutus? Työkaveri vaihto tammikuun lopussa toiseen työpaikkaan, sillä oli omat syyt miksi vaihtoi toiseen paikkakuntaan, mutta se sai uuden työpaikan vain puolen vuoden haun jälkeen ja oli koko ajan töissä tässä yrityksessä missä minäkin? Eli suoraan työpaikasta toiseen vaihtoi.

Mietin vain, että kuinkahan monta työtöntä hakijaa oli tähän paikkaan mihin tämä ex-työkaveri lähti?

• kriisissä....
        harrastelija.. kirjoitti:

Voiko pelkästään työkokemuksella olla noin iso vaikutus? Työkaveri vaihto tammikuun lopussa toiseen työpaikkaan, sillä oli omat syyt miksi vaihtoi toiseen paikkakuntaan, mutta se sai uuden työpaikan vain puolen vuoden haun jälkeen ja oli koko ajan töissä tässä yrityksessä missä minäkin? Eli suoraan työpaikasta toiseen vaihtoi.

Mietin vain, että kuinkahan monta työtöntä hakijaa oli tähän paikkaan mihin tämä ex-työkaveri lähti?

"Mietin vain, että kuinkahan monta työtöntä hakijaa oli tähän paikkaan mihin tämä ex-työkaveri lähti?"

Aivan helvetin monta. Ei ole helpoimpia aloja tämä, sanokaa mitä sanotte. Onnea niille ketkä onnistuvat työllistymään alalle, kilpailu on kovempaa kuin pörssissä, ja ainoastaan parhaimmat jäävät eloon. Näin Suomessa.

• ATK:sta aloittanut
        kriisissä.... kirjoitti:

"Mietin vain, että kuinkahan monta työtöntä hakijaa oli tähän paikkaan mihin tämä ex-työkaveri lähti?"

Aivan helvetin monta. Ei ole helpoimpia aloja tämä, sanokaa mitä sanotte. Onnea niille ketkä onnistuvat työllistymään alalle, kilpailu on kovempaa kuin pörssissä, ja ainoastaan parhaimmat jäävät eloon. Näin Suomessa.

Tällä hetkellä etsitään hyviä tyyppejä enemmän kuin kotona koodauksen oppineita. Tekniset arkkitehdit, hankepäälliköt, testausvastaavat sekä erikoisalojen ammattilaiset löytävät töitä nopeasti. Uusien tekniikoiden osaajia haetaan paljon ulkomailta koska kotomaasta ei vapaita löydy.

Perus koodaajan tarve on valitettavasti poistuva luonnonvara. Moniosaajat jotka voivat aloittaa järjestelmän rakentamisen vaatimusmäärittelyllä asiakkaan kanssa ja jatkaa työtä POC:n kautta ensimmäisiin iteraatioihin ovat kysyttyjä osaajia kaikissa firmoissa.

Yhtenä vinkkinä on oman henkilöverkoston kuntoon laitto. Facebookissa tai LinkedInissä 100 tuttavan haamurajan puhkaisemalla voit tarjota yritykselle lisäarvoa, jota se rekrytoitavalta nykyisin odottaa.

Käy kursseja, tutustu ihmisiin ja pidä osaamisesi ajantasalla. Kyllä alalta jokaiselle halukkaalle paikka löytyy :-)

• ...Älä nysvää!

Mitä työtön IT asiantuntija tekee?
      - Kirjaita virus.
      - Ala kokoamaan bottiverkkoa ja vuokraa CPU aikaa.
      - Kräkkää tietojärjestelmiä ja myy tietoa.

• sdhfjshgshk

Mulle heräsi kaksi kummastelun aihetta.

Opintoihisi kuuluu harjoittelujakso. Miten voi olla mahdollista, ettet ole työllistynyt sitä kautta? Et mainitse työharjoittelusta kirjoituksessasi mitään. Monelle tietojenkäsittelyn tradenomille jo harjoittelupaikan valinta on tärkeätä, sillä sieltä saatu kokemus on kullanarvoista ja mikä tärkeintä, sitä kautta työllistyy.

Toinen on sitten, anteeksi vain, persoonakysymys. Kun paperit on tsekattu ja kaikki sillä tavalla saatava tieto jo on jaettu, tulee inhimilliset tekijät puntariin. Ihminen antaa itsestään alta viiden minuutin vaikutelman, jolla peli on jo voitettu tai hävitty. Haetaan hyvää tyyppiä, jonka voi kuvitella sopivan työyhteisöön helposti ja joka vaikuttaa rauhalliselta ja pätevältä. Oletko panostanut tähän puoleen? Oletko valmistautunut näihin mainitsemiisi haastatteluihin huolella, puhunut tarpeeksi vakuuttavasti, tarpeeksi vähän ja paljon, antanut kuvan, että sinut olisi hyvä palkata? Lopullinen valinta tehdään mutu-periaattella samanarvoisista hakijoista, näin uskon. Hyvempi tyyppi voittaa. Minun mielestäni "syy", että sinulla on liian vähän työkokemusta, annettuna viimeisessä vaiheessa, missä kaikki on jo tsekattu, on ollut bullshittia. Jos työkokemusta halutaan, ei sinua edes pyydetä uusintahaastatteluun. Papereissa ei ole vikaa, mutta joku toinen on ollut haastattelutilanteessa enempi ässä.

Sitkeyttä! Alan työtilanne muuttuu lähivuosina vuorenvarmasti. Kyllä se unelmatyö sieltä löytyy, kunhan et päästä ammattitaitoasi repsahtamaan. Täydennyskoulutuksia löytyy kyllä.

• ei tärkeitä..

>kunhan et päästä ammattitaitoasi repsahtamaan. Täydennyskoulutuksia löytyy kyllä.

papereita tärkeämpää on todellinen osaaminen ja sitä voi hankkia ihan työttömänä kotonakin.
        tiedän muutamia tyyppejä joilla on papereita mappikaupalla mutta ei duunia.

itse taas käytin työttömyysajan kotona omiin kiinnostaviin projekteihin. opettelin linuxin, sitten sen ohjelmointia ja tietokantaa ja muuta.
        papereita siitä ei tullut, mutta osaamista kyllä jonka ansiosta sain mieleiseni työpaikan.

• shsfkjhsj
        ei tärkeitä.. kirjoitti:

>kunhan et päästä ammattitaitoasi repsahtamaan. Täydennyskoulutuksia löytyy kyllä.

papereita tärkeämpää on todellinen osaaminen ja sitä voi hankkia ihan työttömänä kotonakin.
        tiedän muutamia tyyppejä joilla on papereita mappikaupalla mutta ei duunia.

itse taas käytin työttömyysajan kotona omiin kiinnostaviin projekteihin. opettelin linuxin, sitten sen ohjelmointia ja tietokantaa ja muuta.
        papereita siitä ei tullut, mutta osaamista kyllä jonka ansiosta sain mieleiseni työpaikan.

** papereita siitä ei tullut, mutta osaamista kyllä jonka ansiosta sain mieleiseni työpaikan.

Ihan kiinnostuksesta kysyn, miten sait syntymään kontaktin työnantajaan? Ensi vaiheessa rekrytoinneissa käydään paperit läpi ja niiden perusteella kerätään kiinnostavimmat haastiksiin. Kaikkialla ei sentään pistetä antamaan koodausnäytettä, jolla osoittaa kotona hankitun pätevyyden. Käsittääkseni tää onnistuisi lähinnä suhteilla?

• matkassa..
        shsfkjhsj kirjoitti:

** papereita siitä ei tullut, mutta osaamista kyllä jonka ansiosta sain mieleiseni työpaikan.

Ihan kiinnostuksesta kysyn, miten sait syntymään kontaktin työnantajaan? Ensi vaiheessa rekrytoinneissa käydään paperit läpi ja niiden perusteella kerätään kiinnostavimmat haastiksiin. Kaikkialla ei sentään pistetä antamaan koodausnäytettä, jolla osoittaa kotona hankitun pätevyyden. Käsittääkseni tää onnistuisi lähinnä suhteilla?

menin suoraan firmaan ja kysyin että pääseekö sinne töihin. sain ajan pomolle haastatteluun joka sitten kesti melkein tunnin ja sain kertoa osaamisestani. En saanut siltä istumalta töitä vaan se pomo lupasi palata asiaan. Vajaan kuukauden päästä se sitten soittikin ja kysyi että tulisinko sinne töihin.
        Eli tuuria oli rutkasti mukana kun osasin ajoittaa käynnin juuri sopivaan saumaan.
        Papereitakin olisi ollut näyttää, mutta niitä ei missään vaiheessa edes kyselty.

• shsfkjhsj
        matkassa.. kirjoitti:

menin suoraan firmaan ja kysyin että pääseekö sinne töihin. sain ajan pomolle haastatteluun joka sitten kesti melkein tunnin ja sain kertoa osaamisestani. En saanut siltä istumalta töitä vaan se pomo lupasi palata asiaan. Vajaan kuukauden päästä se sitten soittikin ja kysyi että tulisinko sinne töihin.
        Eli tuuria oli rutkasti mukana kun osasin ajoittaa käynnin juuri sopivaan saumaan.
        Papereitakin olisi ollut näyttää, mutta niitä ei missään vaiheessa edes kyselty.

Sulla kävi todella hienosti =)!

• Anonyymi

Eli jos ei ole hyvä tyyppi, niin ei kannata hakeutua alan koulutukseen ollenkaan.

• Kokkok

Joitain vinkkejä:

- Avauskirjoituksesi oli tosi pitkä. Jos suurin osa hakemuksistasi on ollut samaa luokkaa, niin en ihmettele. Kiireisillä esimiehillä ei ole aikaa lukea pitkiä hakemuksia. Tiivis hakemus cv kuvalla soitto aina perään.

- Älä hae koodaushommiin. Ne siirtyvät koko ajan halpamaihin. Suomeen palkataan enää tosiguruja. Sellainen et ole. It-alalla on tarjolla lukuisia muitakin tehtäviä.

- Jostain pitää aloittaa. Olethan hakenut it-firmojen assistantti, testaaja, helpdesk töitä myös? Tai mites myyjäksi it-firmaan. Niitä paikkoja on tarjolla.

- Suomessa on lukuisia pieniä it-firmoja (jopa 1-2 henkilön) jossa kaikilla on kädet täynnä töitä. Ne eivät silti rekryä. Sellaiseen jos tulee puskista hakemus/soitto, että tulen auttamaan teitä 1500 eurolla kuussa, niin varmasti ollaan kiinnostuneita.

- Kehitä koko ajan osaamistasi kursseilla, kirjallisuutta lukemalla, harrastamalla. Se kasvattaa itseluottamustasi.

- Osaaminen täysin muulta alalta on rikkaus. Aina softaa tuotetaan tietylle toimialalle. Jos sulla esim. raksakokemusta, niin hae firmaan joka kehittää myös softaa raksa-alalle. Hehkuta minkä toimialaosaamisen toisit mukanasi.

- Panosta kansainväliseen osaamiseen. Opiskele kieliä, matkusta, seurustele ulkomaalaisten kanssa. It-firmat kansainvälistyvät koko ajan. Tarvitaan osaajia jotka viihtyvät sillä kentällä.

• Anonyymi

Sait melkein kaikki väärin.

• sokea piste

Sinulla on joku sokea piste, etkä tajua ollenkaan mihin hakemisesi kaatuu. Esimerkiksi voit olla ärsyttävä kälkättäjä haastattelussa tms. mikä ei liity osaamiseesi mitenkään. Ja sitten sinä olet toistanut sen virheen 1000 kertaa.

Mulla kävin kerran haastattelussa sellainen ärsyttävä ämmä, jolla oli hyvät paperit ja testituloksiakin, mutta se ei kuunnellut yhtään mitään. Sekin oli varmaan käynyt muutamassa sadassa työhaastattelussa. Eli noilla hakemusmäärillä epäonnistumisesi syy onkin todennäköisesti jossain ihmisten väliseen teatteritaitoon liittyvässä persoonallisuuskysymyksessä. Tai siis sen taidon täydellinen puuttuminen.

Minä arvaan, ettet sinä ole kysynyt yhdeltäkään haastattelijalta jälkikäteen, miten haastattelu meni.

Kirjoituksestasi näkyy vähän rivien välistä, että kaikki ei kenties ole silleen niiku nätisti kohdallaan, kuten haastattelija saattaisi toivoa. Tämä saattaa vieläpä korostua haastattelussa.

Sepustuksesi on tavattoman pitkä ja yksityiskohtainen normaali-ihmiseksi. Silti joidenkin mielestä siitä puuttuu olennaisia kohtia (työharjoittelu?). Toisekseen minä en usko AMKoossa olleen yhtään matemaattisesti lahjakasta oppilasta. Minulle tulee mieleen, että sinä olet vähän jalat ilmassa, mutta niin on moni muukin.

Jollet itse tajua, miten esityksesi työpaikan hakemisessa poikkeaa muista, tai jollei sitä kukaan kerro; tai jollet halua muuttua (!), niin alanvaihto on ihan suositeltava ratkaisu. Eri aloilla kun siedetään eri tavalla ärsyttäviä ihmisiä.

Töitä voi hakea myös ulkomailta, jollet sopeudu kulttuuriin niin vaihda se.

• Olet??

------------------------------------------------
        Toisekseen minä en usko AMKoossa olleen yhtään matemaattisesti lahjakasta oppilasta.
        lol! lol! lol! lol! lol! lol! lol! lol!

• ..........................
        Olet?? kirjoitti:

Toisekseen minä en usko AMKoossa olleen yhtään matemaattisesti lahjakasta oppilasta.

Usko onkin se ongelma.

Mutta kun kysymyksessä ei ole uskonto vaan tieto.

Minä taas uskon, että yliopistoissa on kaikki lahjattomat ihmiset. Vain lahjattomat opiskelevat. Ne jotka vetoavat aina USKOON, eivätkä tietoon.

• sivuaine ...
        Olet?? kirjoitti:

... valitettavasti. Siinä kärsiessä kehittyi myös näkemys matemaattisesta lahjakkuudesta.

AMK-insinöörit arvioivat keskimäärin itsensä lahjakkaammiksi kuin yliopistossa opiskelevat. Älkää edelleenkään uskoko ihmisten puheisiin.

• Anonyymi
        sivuaine ... kirjoitti:

... valitettavasti. Siinä kärsiessä kehittyi myös näkemys matemaattisesta lahjakkuudesta.

AMK-insinöörit arvioivat keskimäärin itsensä lahjakkaammiksi kuin yliopistossa opiskelevat. Älkää edelleenkään uskoko ihmisten puheisiin.

Nörtti vääntää matikkaa autistin syvällisyydellä ja vieroksuu jopa AMK:n oikeita töitä.

• tuleville AMK opiskelijoille

Olit sitten aloitteleva tradenomi- tai insinööriopiskelija.

Nyky-AMK kurssien pelkkä läpikäyminen ei tee kenestäkään IT-ammattilaista! Sinun on oikeasti tehtävä töitä ammattitaitosi eteen ja opetella asiat kunnolla.

Vaatimustaso nykykursseilla on aivan uskomattoman matala. Kursseista pääsee läpi vaikka sä et käytännössä osais YHTÄÄN MITÄÄN.

Omasta vuosikurssistani suurin osa tuntu olevan tällä hälläväliä linjalla. En pysty ymmärtämään sitä että istutaan neljä vuotta perseellään ja sitten valitetaan ku elämä potkii päähän. Herätkää ajoissa ja ottakaa vastuuta ammattitaitonne kehittymisestä ettei tarvi tulla poramaan neljän vuoden päästä johonkin nettiin.

Jos haluat töitä pelkillä papereillasi niin "melko kivasti suoritetut xxx:n paperit" ei TODELLAKAAN riitä. Jos olisin työnantaja ja tulisit hakemaan työpaikkaa suoraan koulunpenkiltä, ilman työkokemusta ja alle 4:n keskiarvon papereilla niin aika turha odottaa soittoa.

Jos otat tavoitteeksesi saada vain jonkun helvetin tutkintotodistuksen haluamatta todella oppia oikeaksi ammattilaiseksi niin se voin kertoa että se todella onnistuu. Voit myös samantien hakea sitä kännykkämyyjän paikkaa lähiexpertistä.

Tai sitten teet kunnolla töitä opiskeluaikanasi ja otat sen homman minkä haluat.

Helvetin tärkeä muistilista!:
      - Opettele ohjelmoimaan
      - Hanki oikea IT-alan työharjottelupaikka, että ymmärrät mistä tässä hommassa oikein on kyse.
      - Opettele ohjelmoimaan

Ps. Kokemattoman ja alasta mitääntietämättömän paskanjauhajan tunnistaa aina "koodaus" -sanan käytöstä tai jatkuvasta "matemaattisen lahjakkuuden" ja ohjelmoititaidon yhdistämisestä.

Tsemppiä

• paskanjauhanta ...

>Kokemattoman ja alasta mitääntietämättömän >paskanjauhajan tunnistaa aina "koodaus" -sanan >käytöstä tai jatkuvasta "matemaattisen >lahjakkuuden" ja ohjelmoititaidon yhdistämisestä.

Ei tunnista, minä käytän sanaa "koodaus".

Ylisanat kuuluvat nuorisokulttuuriin nykyään. Muistan kuinka hyvällä numeromuistilla varustettua autistia kuvattiin "matemaattisesti lahjakkaaksi". Tuota noin.

Mutta helppohan nämä kuplat on puhkaista. Otetaanpa, ei oikeasta matematiikasta vaan insinöörimatematiikasta, pikku tehtävä:

Köyden päät kiinnitetään samalle tasolle niin että köysi roikkuu löysästi kiinnepisteidensä varassa. Mikä yhtälö kuvaa köyden roikkumisasentoa kiinnepisteidensä välillä?

• .. riippuu kenen suusta
        paskanjauhanta ... kirjoitti:

>Kokemattoman ja alasta mitääntietämättömän >paskanjauhajan tunnistaa aina "koodaus" -sanan >käytöstä tai jatkuvasta "matemaattisen >lahjakkuuden" ja ohjelmoititaidon yhdistämisestä.

Ei tunnista, minä käytän sanaa "koodaus".

Ylisanat kuuluvat nuorisokulttuuriin nykyään. Muistan kuinka hyvällä numeromuistilla varustettua autistia kuvattiin "matemaattisesti lahjakkaaksi". Tuota noin.

Mutta helppohan nämä kuplat on puhkaista. Otetaanpa, ei oikeasta matematiikasta vaan insinöörimatematiikasta, pikku tehtävä:

Köyden päät kiinnitetään samalle tasolle niin että köysi roikkuu löysästi kiinnepisteidensä varassa. Mikä yhtälö kuvaa köyden roikkumisasentoa kiinnepisteidensä välillä?

Alalla tyypillistä viitataan kaikkeen vähänäkin tekniseen sanalla koodaus. Joku homma "laitetaan koodarille". Oikeasti tämä koodari sitten kehittää puutteellisesta speksista jonkin ratkaisun, koodaa, testaa, laitta asiakkaalle, saa haukut ekasta versiosta, ja tekee jatkokehityksen "korjaamalla koodivirheitä".

• tapoja koostaa

numerot todistukseen tekemällä valintoja. Harvinaisen pässinpää rekrytoija, jos tuijottaa vaan keskiarvoa. Järkevämpää kun on katsoa, mitä tyyppi todella on opiskellut(ne nelosen tyypit on usein valinneet helppoja kursseja). Toisaalta, nelosen tyyppi osaa alan sanaston ja voi olla mitä parhain asiakasrajapinnassa, mutta koodaajaksi voi sopia paremmin se kaveri, jolla on keskinkertainen keskiarvo ja sivuaineena esim. matematiikka tai jotain muuta syvällistä, niistä aineista kun niitä nelosia ei niin helpolla edes saa.. Se kun ei riitä, että osaa kommunikoida asian, pitää myös osata toteuttaa se, pohjamutia myöten.

• ijfsdosa

Heh.. AMK ohjelmistotekniikan viimeisillä kursseilla olen huomannut, että osalle opiskelijoista ei ole vielä syntynyt käsitystä edes siitä, että mikä on olio!

Tenttejä ei noilla tiedoilla pääse yleensä läpi ensimmäisellä yrittämällä, mutta valitettavan usein, uusintatentit ovat samankaltaisia, kuin ensimmäinen yritys, joten monista kursseista on mahdollista päästä läpi ja saada jopa hyviä numeroita pelkällä uusimisella ja ulkoa opettelulla.

Näkemäni perusteella, jos paperien yleinen linja on ykköstä ja kakkosta, ei kaverin tarvitse osata käytännössä mitään.

Toisaalta, jos korvat on auki tunneilla ja on aito kiinnostus asiaan sekä vapaa-ajallaan koodailee/näpertelee/kokeilee koulussa demottuja asioita, voi amk:ssa opiskellessa oppia enemmän, kuin opetussuunnitelmassa lukee.

• Anonyymi
        tapoja koostaa kirjoitti:

numerot todistukseen tekemällä valintoja. Harvinaisen pässinpää rekrytoija, jos tuijottaa vaan keskiarvoa. Järkevämpää kun on katsoa, mitä tyyppi todella on opiskellut(ne nelosen tyypit on usein valinneet helppoja kursseja). Toisaalta, nelosen tyyppi osaa alan sanaston ja voi olla mitä parhain asiakasrajapinnassa, mutta koodaajaksi voi sopia paremmin se kaveri, jolla on keskinkertainen keskiarvo ja sivuaineena esim. matematiikka tai jotain muuta syvällistä, niistä aineista kun niitä nelosia ei niin helpolla edes saa.. Se kun ei riitä, että osaa kommunikoida asian, pitää myös osata toteuttaa se, pohjamutia myöten.

- koulutus
        - tarvittavat tekniikat
        - työkokemus / projektit
        - 4/5-todistus
        - hyvä tyyppi
        - halpa / nuori / huippuosaaja.

• Sssssssssssssss

Sinulla on kohtalotovereita luultavasti enemmän kuin arvaatkaan. Olen sinua vanhempi nainen, myös IT-puolen tradenomi. Samaa virttä olen kuunnellut minäkin: ei IT-alan kokemusta riittävästi. Olen ajat sitten todennut, että näyn olevan IT-puolelle "väärä ihan mikä tahansa" alkaen tietysti siitä, että olen liian vanha ja väärää sukupuolta . Omalla kohdallani olen vakavasti alkanut miettimään muita vaihtoehtoja.

• Näin se vaan on

Ainakin meidän firmassa on töyllistynyt hakijat pääsäntöisesti välittömästi kun.

A) Niillä ei ole turhia rasitteita (armeija käymättä, tarkoitus jatko-opiskella, ei pieniä lapsia)

B) Työmotivaatio vaikuttaa olevan kunnossa.

C) Palkkatoive on järkevä.

Tosin mua on nyppinyt monesti palkattavien ihmisten osaaminen. Joka on säälittävää. Mutta toisaalta, sopivalla palkkatoiveella taloon tulleet, niin saahan ne seon 1-2 vuotta opiskella sitä asiaa töissä. Ennen kuin niistä on tekemään yhtään mitään yksin. Tämä on vaan valitettavasti totta.

Uusi työntekijä on siis RASITE firmalle vuosia. Tämän vuoksi mä ihmettelen miten kenelläkään on varaa pitää esim olla pitämättä työvoimaa talossa vaan antavat sen mennä ja tulla.

Kun musitat tuon että töistä maksetaan sinulle aluksi vähän, niin homma kyllä hoituu.

• sdfkkgfjsffjkf

Oliks se nykyään 1-2 vuotta, minkä vie ottaa tehtävä haltuun? Ennen sille antoi pomo aikaa yhden iltapäivän ja itse laskeskeli varovasti, jos puolessa vuodessa olis jo kaikki hallussa eikä pahempia mokia sattunut. Heh heh.

Vähän tuntuu, että täällä liioitellaan vaatimuksissa. Älkää nyt pelotelko nuoria ja innokkaita pois alalta, sillä joudutte ite kohta raatamaan 60 tuntia viikossa, kun uutta työvoimaa ei saa palkattua. Ei tää työ kuitenkaan niin kamalaa ole.

• 1-2 vuotta
        sdfkkgfjsffjkf kirjoitti:

Oliks se nykyään 1-2 vuotta, minkä vie ottaa tehtävä haltuun? Ennen sille antoi pomo aikaa yhden iltapäivän ja itse laskeskeli varovasti, jos puolessa vuodessa olis jo kaikki hallussa eikä pahempia mokia sattunut. Heh heh.

Vähän tuntuu, että täällä liioitellaan vaatimuksissa. Älkää nyt pelotelko nuoria ja innokkaita pois alalta, sillä joudutte ite kohta raatamaan 60 tuntia viikossa, kun uutta työvoimaa ei saa palkattua. Ei tää työ kuitenkaan niin kamalaa ole.

No kyllä se vaan valitettavasti vie. Monilla kun vielä perusosaaminen on niin pirun heikkoa nykyjään.

Aloitetaan helposta.

1) Windossin yleinen trouble shooting
        2) Verkkojen yleinen trouble shooting, siis kaikki vastaantulevat palomuurit, kytkimet, vpn:t, domainit, AD tms.
        3) Esim tuettavan sovelluksen yleinen trouble shoting. Tietokannat, eri taulujen merkitykset, sovelluksen tietoliikenne ratkaisut.
        4) Sovelluksen parametrit lukemattomissa erilaisiss ympäristöissä, sekä sen tietäminen mihin parametrit OIKEASTI vaikuttaa. Eikä vaan että optio xyz tekee "sitä", mitä "sitä" selitä yksityiskohtaisesti mihin kaikkeen se vaikuttaa.
        5) Eri toimialojen osaamien joilla sovellusta voidan hyödyntää.
        6) Asiakaskhotaiset erikoisratkaisut.

Kyllä tuossa menee aikaa ennen kuin homma on hallussa. Mulla on vasta 11 vuotta kasassa. Ja olen jatkuvasti epäpätevä. Varsinkin kun softa muuttuu ja kehittyy huimaa vauhtia. Sekä eri asiakkaille voi olla tehty räätälöityjä ratkaisuita.

• sdfkkgfjsffjkf
        1-2 vuotta kirjoitti:

No kyllä se vaan valitettavasti vie. Monilla kun vielä perusosaaminen on niin pirun heikkoa nykyjään.

Aloitetaan helposta.

2) Verkkojen yleinen trouble shooting, siis kaikki vastaantulevat palomuurit, kytkimet, vpn:t, domainit, AD tms.
        3) Esim tuettavan sovelluksen yleinen trouble shoting. Tietokannat, eri taulujen merkitykset, sovelluksen tietoliikenne ratkaisut.
        4) Sovelluksen parametrit lukemattomissa erilaisiss ympäristöissä, sekä sen tietäminen mihin parametrit OIKEASTI vaikuttaa. Eikä vaan että optio xyz tekee "sitä", mitä "sitä" selitä yksityiskohtaisesti mihin kaikkeen se vaikuttaa.

Kyllä tuossa menee aikaa ennen kuin homma on hallussa. Mulla on vasta 11 vuotta kasassa. Ja olen jatkuvasti epäpätevä. Varsinkin kun softa muuttuu ja kehittyy huimaa vauhtia. Sekä eri asiakkaille voi olla tehty räätälöityjä ratkaisuita.

Tekniikka kehittyy koko ajan, tulee uusia sovelluskohteita jne. jne. Joka päivä tai viikko tulee vastaan asioita, joita ei tunne, mutta sitten opetellaan ja otetaan selvää. Me kaikki erilaisissa it-tehtävissä toimivat eletään sen todellisuuden kanssa joka päivä. Eikä se ole niin vakavaa.

Kyllä aloittelijan pitäisi päästä vähintään kohtuulliselle suoritustasolle puolessa vuodessa. Tai sitten sitä koulunpenkkiä ei ole kulutettu tarpeeksi.

Toistan itseäni: koetetaan olla pelottelematta nuoria pois alalta.

• Anonyymi
        1-2 vuotta kirjoitti:

Aloitetaan helposta.

Peruskauraa tolla IT-alalla.

• Nyppii nyppii

Näin nää hommat tahtoo mennä:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=121&conference=4500000000000036&posting=22000000033970240

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=121&conference=4500000000000036&posting=22000000033786168

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=121&conference=4500000000000036&posting=22000000033755433

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=121&conference=4500000000000036&posting=22000000033548421

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=121&conference=4500000000000036&posting=22000000034112857

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=121&conference=4500000000000036&posting=22000000034130670

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=121&conference=4500000000000036&posting=22000000034112857

Siinä sitä onkin miettimistä, kuinka tavoittelemisen arvoista toi on.

Vieläkö on suunnaton hinku?

Tietysti voit vaihtaa mahdollisen työttömyyden tuoman arvottomuuden ja turhautumisen tunteen siihen että saat saatanasti paskaa niskaasi ja susta tuntuu samalta sekä joudut lusimaan idioottien kanssa päivät. ;)

Mä oon pitkään miettinyt sitä että työttömänä nautiskelis elämästä tän paskan sijaan. Mutta mä oon vaan ilmeisesti yksinkertaisesit liian tyhmä tai aikaansaamaton että saavuttaisin sen autuuden joka sulla jo on.

Vaikuttaakohan muuten pääomatulot sossu / työttömyyskassa maksuihin. Kunhan vaan mietiskelen.

Pitäs varmaan liittyä liittoonkin jos ajattelin olla muutaman vuoden työttömänä ihan suosiolla jos vaikka saisin onnellisesti kenkää.

Lue nuo threadit ja kerro mitä tuumaat...

• Ihan samanlaista touhua

Näin ne pankkisektorilla hoitaa asiat.

Lontoo ja New York vetävätkin alan parhaita työntekijöintä puoleensa kuin kärpäspaperi. Perillä nuoria pankkiireja odottavat 14-tuntiset työpäivät.

Lontooseen muuttoa harkitseva suomalainen ei elättele ruusuisia kuvia mukavasta elämästä.

– Siellä on tajuton kierrätys. Ne polttavat työntekijät loppuun ja katsovat kuka on sitkein, kertoo nuori suomalainen, joka ei halua esiintyä nimellään, koska ei ole kertonut työnantajalleen Lontoota koskevista suunnitelmistaan.

– Niille tulee niin paljon hakemuksia, että niillä on varaa ottaa koko ajan pohjalta sisään ja antaa sitten niiden jatkaa, joilla on eniten intoa ja osaamista.

Taloussanomat:
      http://dy.fi/kht

• osaajia kaivataa

Eikö kiinnostaisi keski- tai pohjois-Suomen työpaikat?

• tyhmiä ...

Nämä ovat vähän tyhmiä täällä, mutta vaikka sinulla tuskin sitä matemaattista lahjakkuutta ei olekaan niin sinulla näyttää olevan harvinainen kirjoittamisen lahja.

Sisällöstä saat kasin, mutta voluumista tulee täysi kymppi. Tuommoista lahjakkuutta tarvitaan esimerkiksi toimittajan työssä. Tai siis siitä on suuri apu.

Teknisessä dokumentoinnissa tai byrokratiassa pitäisi kiinnittää huomiota enemmän sisältöön ja osata ilmaista tiiviisti.

(Minulla on harvinainen lahja olla uskomatta kaikkea paskaa, mitä ihmiset väittävät itsestään.)

• dbs

Mielestäni sinun paras vaihtoehtosi on lähteä ulkomaille IT alan töihin, kerätä muutama vuosi työkokemusta ja sitten mahdollisesti palata.

Olin itse samassa tilanteessa ja tämä ratkaisu oli paras, suomesta ei toivoakaan saada töitä.

Niin joo, mulla on itsellä kandin paperit yliopistosta.

• IT-alasta...

4 kohta:

Mene töihin IT-firmaan riippumatta työtehtävästä tai palkasta. Esim. helppariin/tukeen, sitä kautta pääset firmassa eteenpäin, jos sinulla on kykyjä siihen.

Kysymys:

Mikä on palkkatoiveesi ja aikaisemmat työtehtävät, ne kiinnostavat varmasti myös työnantajia.

• Anonyymi

Riippuu IT-alan koulutuksestaan. Muulta osin: säälittävää.

• tulee mieleen

1. Et saa olla itsevarma. Yritykset eivät halua palkata itsevarmoja ihmisiä, koska se voisi syödä esimiehen asemaa. Itsevarmoja on myöskin vaikea pompottaa. Huomaa kuitenkin ettet saa olla epävarma itsestäsi. Yritys ei halua palkata epävarmoja ihmisiä, koska tällöin heiltä menee ilo jonka he saavat tehdessään ihmisistä epävarmoja.

2. Työkokemus on välttämätöntä. Mikään yritys ei halua palkata koulusta tullutta idealistia. On helpompaa, jos palkattava on jo oppinut nöyryyttä. Ks. kohta 1.

3. Vaikuttaisi että olet yritteliäs. Tämä on iso miinus, yrityksissä ei saa olla yritteliäs, siitä koituu vain haittaa. Sinun on syytä asennoitua suoraan siihen, että teet mitä käsketään etkä yritäkään ehdottaa muuta.

4. Kirjoituksesi perusteella olet myös pohtivaa tyyppiä. Tämäkin on edellisen kohdan tavoin iso miinus. Pohtivat ihmiset näkevät toiminnassa epäkohtia, joita voisi parantaa. Nämä epäkohdat ovat kuitenkin jonkun tekemiä ja hän joutuisi tässä tapauksessa huonoon valoon, joka huonontaisi ilmapiiriä.

5. Alempi korkeakoulututkinto on riittämätön. Olet saattanut oppia siellä välttämättömiä asioita kuten esim. ohjelmointikieliä, tietokantoja ja tietoliikenneprotokollia, mutta tämä ei ole riittävästi. Usein työtehtävät liittyvät yritykselle räätälöityyn sovellukseen ja työnantajalta on vähintäänkin kohtuullista, että tunnet sen sovelluksen valmiiksi. Jos et tunne, niin työntekijällä on taas syy valittaa ettei Suomesta löydy osaavaa työvoimaa.

6. Palkkatoive ratkaisee paljon. Jos pyydät liian vähän, niin annat kuvat ettet osaa mitään. Jos pyydät liian paljon, niin herää epäilys että mikä oikein kuvittelet olevasi. Suosittelen pyytämään suoraan TES-palkkaa ilman mitään kiemuroita.

7. Ole valmis kantamaan vastuuta. Jos päädyt esimerkiksi vastaamaan jostain 24/7-tuotantojärjestelmästä, niin saat ison vastuun, mutta kuitenkaan et saa tehdä järjestelmälle mitään virheen ilmaantuessa. IT-alalla vastuun kantaminen tarkoittaa sitä, että sinut merkitään Excel-taulukkoon vastuuhenkilöksi ja ongelmien sattuessa teet korjaukset omalla vapaa-ajallasi ja kannat kaiken paskan niskassasi ilman mitään vaikutusmahdollisuutta asioihin.

8. Usein työpaikkailmoituksissa vaaditaan useamman ohjelmointikielen sujuvaa hallintaa, eri tietokantaklustereiden täydellistä tuntemista, intohimoa tekniikkaan, joustavuutta työaikojen suhteen, matkustamisvalmiutta ja täydellistä sielusi myyntiä yrityksen eteen. Vastaa tähän suostumalla kaikkeen, sano osaavasi sujuvasti kaikkea mitä ilmoituksessa vaaditaan ja kehu tiimitaitojasi maasta taivaaseen. Tärkeintä on, että vastaat sitä mielikuvaa mikä ilmoituksen kirjoittajalla on olemassa. Toissijaista on mitä oikeasti osaat, mielikuva on tärkeintä.

Jos koet vaatimuksissa jotain ristiriitaa, niin et sovellu IT-alalle.

• se on!

Ei saa olla itsevarma, eikä kysellä liikoja. Muista olla nöyrä.

Hyvä lista muutenkin!

• =8-O

Listasi on juuri sellainen kuin työelämä ICT-työpaikoilla on... Erittäin hyvä ja osuva kuvaus tämän päivän työelämästä (ainakin) ICT -maailmassa.

• () {()...}

Ekaks nauratti, sitten alko melkein itkettää. Erittäin osuva lista!

• ICT-alalla

Sen verran paksua tuubaa tämäkin kirjoituksesi oli. En oikeasti usko että tällä palstalla viihtyvät IT-alan nerot, korkeintaan käyvät kerran kuukaudessa vahingossa. Todellisuus on jotain niin toista kuin tämän palstan hattivatit antavat ymmärtää. Edelleenkin osaamisesta maksetaan. IT-ala on kiva paikka, jos onnistut pääsemään sinne. Ilman reaalimaailman kokemuksia alalta on vähän paha heitellä "syväluotaavia" analyyseja. Taidat olla paperimies?

• listaaja.
        ICT-alalla kirjoitti:

Sen verran paksua tuubaa tämäkin kirjoituksesi oli. En oikeasti usko että tällä palstalla viihtyvät IT-alan nerot, korkeintaan käyvät kerran kuukaudessa vahingossa. Todellisuus on jotain niin toista kuin tämän palstan hattivatit antavat ymmärtää. Edelleenkin osaamisesta maksetaan. IT-ala on kiva paikka, jos onnistut pääsemään sinne. Ilman reaalimaailman kokemuksia alalta on vähän paha heitellä "syväluotaavia" analyyseja. Taidat olla paperimies?

Työkokemusta on 8 vuotta erilaisista projekteista erilaisissa ympäristöissä. Näin jo tuona aikana useamman loppuunpalamisen ja alan vaihdon. Päädyin myös itse vaihtamaan alaa poskettoman menon takia.

Alalla poltetaan erityisesti nuoria, joilla on kova näyttämisen halu. Veikkaan että olet itse työskennellyt viitisen vuotta ja jokaisessa kehityskeskustelussa sinulle luvataan arkkitehdin paikkaa "ihan kohta" tai projektipäällikön titteliä "kunhan kokemusta kertyy". Koulutukseltasi lienet DI.

• Njet njet.
        listaaja. kirjoitti:

Työkokemusta on 8 vuotta erilaisista projekteista erilaisissa ympäristöissä. Näin jo tuona aikana useamman loppuunpalamisen ja alan vaihdon. Päädyin myös itse vaihtamaan alaa poskettoman menon takia.

Alalla poltetaan erityisesti nuoria, joilla on kova näyttämisen halu. Veikkaan että olet itse työskennellyt viitisen vuotta ja jokaisessa kehityskeskustelussa sinulle luvataan arkkitehdin paikkaa "ihan kohta" tai projektipäällikön titteliä "kunhan kokemusta kertyy". Koulutukseltasi lienet DI.

Olen tutustunut alaan vuodesta -85. Onhan tässä ylämäkeä ja alamäkeä nähty mutta jos jokin pitää paikkansa se on se että osaajille maksetaan. Kehityskeskustelut osaltani olivat sitä kaffeen juontia esimiehen kanssa ja naureskelua elämän epämääräisyydelle. Koulutuksestani en voi kauheasti repiä pointseja koska sitä ei ole. Jotkut tuntemani dipat juuttuivat sinne TKK:n labroihin, jotkut perustivat oman yrityksen ja taitavat tänä päivänä tehdä ihan kivaa tiliä. Pointtini oli se, että jos oikeasti ala on hallussa (ja miksi ei olisi), niin tilin tekeminen ei edelleenkään ole vaikeata. Totta toki se, ei minulla ole kokemusta esim. Nokiasta tai Tenaattorista, mutta eipä niihin kauheasti hinkua olisikaan. Tällä hetkellä työskentelen asiantuntijatehtävissä firmassa joka on spesiaali. Panostani tarvitaan. Huomenna ehkä ei. Mutta tällä hetkellä elämä hymyilee, IT-ala on mielestäni paras ala Suomessa, ja jos ei tästä seikkailusta muuta jää käteen, niin ainakin se, että IT-alalla ihmisiä kohdellaan reilusti. Ja miksi ei tosi osaajia kohdeltaisi? Minullakin yli 20 vuotta konkreettista näyttöä, vaikka ikää alle 40. Itse en ole nähnyt sellaista että lupailtaisiin jotain arkkitehdin paikkaa. Ehkä tämä on sitten enemmän niiden DI:den kohtalo.

• listaaja.
        Njet njet. kirjoitti:

Olen tutustunut alaan vuodesta -85. Onhan tässä ylämäkeä ja alamäkeä nähty mutta jos jokin pitää paikkansa se on se että osaajille maksetaan. Kehityskeskustelut osaltani olivat sitä kaffeen juontia esimiehen kanssa ja naureskelua elämän epämääräisyydelle. Koulutuksestani en voi kauheasti repiä pointseja koska sitä ei ole. Jotkut tuntemani dipat juuttuivat sinne TKK:n labroihin, jotkut perustivat oman yrityksen ja taitavat tänä päivänä tehdä ihan kivaa tiliä. Pointtini oli se, että jos oikeasti ala on hallussa (ja miksi ei olisi), niin tilin tekeminen ei edelleenkään ole vaikeata. Totta toki se, ei minulla ole kokemusta esim. Nokiasta tai Tenaattorista, mutta eipä niihin kauheasti hinkua olisikaan. Tällä hetkellä työskentelen asiantuntijatehtävissä firmassa joka on spesiaali. Panostani tarvitaan. Huomenna ehkä ei. Mutta tällä hetkellä elämä hymyilee, IT-ala on mielestäni paras ala Suomessa, ja jos ei tästä seikkailusta muuta jää käteen, niin ainakin se, että IT-alalla ihmisiä kohdellaan reilusti. Ja miksi ei tosi osaajia kohdeltaisi? Minullakin yli 20 vuotta konkreettista näyttöä, vaikka ikää alle 40. Itse en ole nähnyt sellaista että lupailtaisiin jotain arkkitehdin paikkaa. Ehkä tämä on sitten enemmän niiden DI:den kohtalo.

Kyllä alalla varmasti on hyviäkin paikkoja, sitä en epäile. Itse olen seuraillut touhuja mm. erinäisten isojen firmojen osalta sekä eräiden isojen kaupunkien projekteissa. Näkemäni ei kyllä anna kovin ruusuista kuvaa, mutta ei se tosin koko ala olekaan. Kuitenkin pistää mietityttämään kun useassa käymässäni paikassa ihmiset ovat olleet erittäin stressaantuneita ja kiireisiä. Tapaamisia ei tahtonyt saada sovittua kireiden aikataulujen takia ja kukaan ei tohtinut tai halunnu tehdä päätöksiä asioista. Tekniseltä puolelta parhaissa tapauksissa asiakkaan IT-vastaava haistatteli naama punaisena vain koska ei ollut osannut lukea ohjeita. Ei sellainen ole normaalia, takana täytyy aika hurja stressi.

En myöskään allekirjoita väitettä, että osaajille maksettaisiin. Mistä yritys tietää, että olet osaava jos haet töitä? Ei mistään. Sen näkee vasta kun olet työskennellyt vähän aikaa ja siinä vaiheessa yksikään tietämäni yritys ei ole maksanut osaajalle sen enempää kuin muillekaan. Monelle osaamisesta itsestään on tullu lasikatto, osaamattomat ylenevät koska osaaja on pakko pitää samoissa hommissa - kukaan muu kun ei satu niitä osaamaan.

En väitä nähneeni kaikkea, mutta olen katsonut monen yrityksen IT-touhuja tekemällä projekteja asiakkaalle ja syntynyt kuva ei todellakaan ole hyvä (joskin oli siellä joitain poikkeuksiakin).

Luulen parhaan IT-työpaikan olevan jossain 30-40 hengen yrityksessä, missä osaajalle tipahtaa se oma paikka ja jonka kädenjälki näkyy. Tällaisissa paikoissa pääsee toteuttamaan itseään ja usein työskentely on mielekkäämpää kun ei ole turhaa byrokratiaa jatkuvana jarruna.

• Allekirjoitan 100%

Sieltähän se lista tuli. Totuus vihdoinkin! Hienosti kirjoitettu!

- Kiitos

• Allekirjoitan tuonkin
        listaaja. kirjoitti:

Juuri tuohon ryhmään kuuluin: "Alalla poltetaan erityisesti nuoria, joilla on kova näyttämisen halu."

Kunnes musta tyli kyyninen, ylimielinen ja vittuuntunut yksilö.

• miettelies

Kaikki näyttäisi olevan kunnossa (varmasti haastatteluissa olet kokeillut erilaisia lähestymistapojakin), joten sormi oikeastaan osoittaa työkokemukseen. Sanoit, että sitä on, mutta siinä on keskeisin syy miksi ihminen ei työllisty. Syy on työnantajissa tietysti. Totuus kuitenkin on, että ihminen on vainoharhainen/ennakkoluuloinen olento. Jos työhistoriassasi on jotain mietityttävää, sinut jätetään palkkaamatta -ihan varmuuden vuoksi. Hakemuksia nimittäin tulee monia jokaiseen hakemaasi työpaikkaan. Syynä voi olla vaikka vuoden tai parin lykkäys opinnoista.

Oletko kokeillut laatia tajunnan räjäyttäviä web-sivuja, kolmiulotteisia shakkiohjelmia - ja lukuisia. Nimittäin referensseillä voi osittain paikata työkokemattomuutta, vaikka melkein sanoisin, että kannattaa harkita it-alan jättämistä kun kerran työssä olet. Voit harkita koulutusta alalta, jolta omistat työkokemusta.

• Hmmm...

Ikärasismi on pesiytynyt ja voi hyvin. Kokenut osaaja työkokemuksen/elämänkokemuksen meriiteillä on "uhka" esimiehille.

Ottaisitko töihin sinua vanhemman osaajan, joka osaa asiat paremmin kuin sinä itse? Ikävä kyllä, ikärasismia on...

• tässä tapauksessa
        Hmmm... kirjoitti:

Ikärasismi on pesiytynyt ja voi hyvin. Kokenut osaaja työkokemuksen/elämänkokemuksen meriiteillä on "uhka" esimiehille.

Ottaisitko töihin sinua vanhemman osaajan, joka osaa asiat paremmin kuin sinä itse? Ikävä kyllä, ikärasismia on...

Ikävä kyllä tässä tapauksessa asiat ovat vielä huonommin. Nimittäin hakija ei osaa asioita kilpailijoita paremmin. Työllistymistä pitäisi melkoin tukea vaatimalla yrityksiä palkkaamaan ihmisiä myös heikommalla kokemuksella. Alkuperäinen kirjoittajahan ei voi tarjota työllistämistukea, koska ei ole työtön.

• digiluudigilei

Sulla on liikaa ikää, kolmekymppisellä koodarilla pitäs olla muutamia vuosia duunikokemusta. Ja toi Rantenomin tutkinto ei oo sellainen joka kiihottaa firmoja. Jos tarkoitat kuvankäsittelyllä jotain muuta kuin DSP-juttuja niin unohda ne hakemuksista/haastatteluista. Ehkä ois hyvä jos luetuttasit hakemukset jollakin ennen niiden lähettämistä.

Tseppii vaan, kyllähän se aurinko paistaa roskakasaankin.

• Koodari

Itse olen reilu 30v ja täyspäiväisesti olen koodannut 6,5 vuotta. Päälle vielä koulun koodaukset ja joitakin kk välikesiltä, jne.

Tutuilla ja työkavereilla, jotka koodareina ovat on aika lailla saman suuntainen tausta eli työelämään on siirrytty 20-25 ikävuoden tienoilla. Osa valmistuneina, osa ikuisina opiskelioina.

Uuden työpaikan tuntuu saavan melko helposti, jos työkokemusta löytyy useampi vuosi ja hakee töitä töissä olevana.

Ei pidä kuitenkaan lannistua, yksi onnistuminen ja asemasi työmarkkinoilla on aivan toinen vuoden parin kulutttua.

• Anonyymi
        Koodari kirjoitti:

Itse olen reilu 30v ja täyspäiväisesti olen koodannut 6,5 vuotta. Päälle vielä koulun koodaukset ja joitakin kk välikesiltä, jne.

Tutuilla ja työkavereilla, jotka koodareina ovat on aika lailla saman suuntainen tausta eli työelämään on siirrytty 20-25 ikävuoden tienoilla. Osa valmistuneina, osa ikuisina opiskelioina.

Uuden työpaikan tuntuu saavan melko helposti, jos työkokemusta löytyy useampi vuosi ja hakee töitä töissä olevana.

Ei pidä kuitenkaan lannistua, yksi onnistuminen ja asemasi työmarkkinoilla on aivan toinen vuoden parin kulutttua.

Muita ei tarvita? Silloin koulutetaan liikaa. Sellaiselle alalle ei kannata hakea. Vastaava ongelma on puhtaammin luonnontieteiden aloilla, jos ei pyri opettajaksi tai ole huippuosaaja/-koulutettu (top 15%?).

• Anonyymi

Nostetaan nyt tämäkin ihan alkuperäinen keskustelunavaus yhteiskunnallisen keskustelun nimissä. Itse jatkan työnhakua ja ensisijaisesti it-alalle. Osaamista on, mutta näyttöjä lähinnä ns. paskaduuneista!

T: Ap

• Anonyymi

Ketjun aloittaja aloitti tämän keskustelun 13 vuotta sitten.

Ikää hänellä taitaa olla jo vähintään 44 vuotta.

Vieläköhän etsii IT duunia? :D

• Anonyymi

Mitä siinä joku polvihousupoika yrittää päteä? Häh?! Oot varmaan pelkillä suhteilla saanu oman hikisen harjoittelupaikkasi johonki nykyajan palikkateknologiaan, jota munaton apinakin osaa näpertää. Mutta koita nyt jaksaa tienata, että saadaan minunkin takuueläkkeet maksuun.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä siinä joku polvihousupoika yrittää päteä? Häh?! Oot varmaan pelkillä suhteilla saanu oman hikisen harjoittelupaikkasi johonki nykyajan palikkateknologiaan, jota munaton apinakin osaa näpertää. Mutta koita nyt jaksaa tienata, että saadaan minunkin takuueläkkeet maksuun.

Ei näytä siltä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2586
    2. 148
      2244
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2222
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2129
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1722
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      387
      1613
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1546
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      288
      1436
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1389
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      132
      1379
    Aihe