Nuohooja kävi meillä oventakana kertomassa, että pitäisi suorittaa nuohous. On kuulemma oikein lakisääteinen juttu.
En laskenut häntä sisään, vaan sanoin ettei tarvitse nuohota koska nuohoan itse.
Nuohooja totesi vaan että vai niin, pelastuslaitokselta sitten ottavat yhteyttä jahka kerkiivät. Mitähän sekin muka tarkoitti?
Ostin aikanaan nuohousvehkeet ja tienaan mielestäni ihan hyvän palkan itselleni.
Ei kannata maksaa siitä minkä voi itsekin tehdä nopeasti ja halpolla.
Ei enää nuohoojaa
35
6893
Vastaukset
- yujkymkn
Täälläpäin nuohoojan joutuu aina tilaamaan erikseen ja sittenkin nuohouksen toimitusaika on yli kuukausi.
Kerrankin asia unohtui ja piiput oli nuohoamatta yli 5 vuotta, tosin tulisijoja ei silloin käytettykään. - sgsrhh
kysyvät hommiin, kun nuohoojat tekevät niin surkeaa työjälkeä.
- laittaa hormin
käyttökieltoon. Ei tarvitse enää nuohota.
- muuttaa
taloon asumaan valvomaan käyttökieltoa:-)
Onko kaikilla jäänaskalit hankittu, jos menee jäälle ilman naskaleita, rikoksessa käytetty väline, eli ihminen tuomitaan valtiolle. Suomen valtion uusi työvoimapolitiikka:-) - asettaa
Hormi vain pitää olla oikein nuohottu. Laissa ei määräystä kuka nuohoaa.
Jos tulipalo alkaa hormista, niin silloin voi tulla hankaluuksia vakuutusyhtiön kanssa, mutta silloinkin pitää olla näyttö, että palo alkoi laimislyönnistä tai viasta hormista. - taida..
asettaa kirjoitti:
Hormi vain pitää olla oikein nuohottu. Laissa ei määräystä kuka nuohoaa.
Jos tulipalo alkaa hormista, niin silloin voi tulla hankaluuksia vakuutusyhtiön kanssa, mutta silloinkin pitää olla näyttö, että palo alkoi laimislyönnistä tai viasta hormista...vakuutusyhtiö uskoa muutakuin sitä nuohoojan kuittia, että on kerran vuodessa nuohottu...
Ei taida käydä itse kirjoitettu kuitti... - hous...
taida.. kirjoitti:
..vakuutusyhtiö uskoa muutakuin sitä nuohoojan kuittia, että on kerran vuodessa nuohottu...
Ei taida käydä itse kirjoitettu kuitti...Eiköhän se näy muualtakin kuin nuohoojan kuitista onko nuohottu, vai ei.
- asia
hous... kirjoitti:
Eiköhän se näy muualtakin kuin nuohoojan kuitista onko nuohottu, vai ei.
on niin, että nuohouspiirisopimus velvoittaa nuohouspiirin haltijan eli nuohousyrittäjän pitämään yllä tulisijarekisteriä. Se rekisteri ei ole muualla kuin nuohoojalla. Jos palotarkastus tai vakuutusyhtiö kaipaa siitä tietoja ne saa ne. Tietoja täytyy säilyttää 10 vuotta.
Ja siihen asiaan kuka saa nuohota, paikallinen pelastusviranomainen päättää tavan jolla nuohous paikkakunnalla suoritetaan: pelastustoimi järjestää itse, piirinuohous, tai soipimukseen perustuva. Lähes koko suomessa on piirinuohousjärjestelmä. Pelastuslaki määrittelee myös ketä saa nuohota, eikä siellä ole itsenuohoamista. Saahan jokainen itse nuohota vaikka aamuin illoin, mutta jos ei päästä oman alueen nuohoojaa ei lain kohdat ole täyttyneet. Se on eri asia onko sillä mitään merkitystä. Riippuu paikallisen palotarkastuksen kiinnostuksesta asiaan. - En tekisi työkseni
taida.. kirjoitti:
..vakuutusyhtiö uskoa muutakuin sitä nuohoojan kuittia, että on kerran vuodessa nuohottu...
Ei taida käydä itse kirjoitettu kuitti...Jos vakuutusyhtiö yrittää evätä korvaukset, niin se joutuu todistamaan että palo on johtunut nuohouksen puutteesta ja on näin ollen korvauksen hakian tuottamuksellista laiminlyöntiä.
Meillä nuohaajan käynti kustantaa muistaakseni vähän yli 30€, kaveri juttelee mukavia ja hoitaa hommansa varttitunnissa. Minusta palvelu on kohtuu hintainen ja työn jälki hyvää.
Hinta on sellainen että en alkaisi tekemään työkseni, eli halpa. - sen..
hous... kirjoitti:
Eiköhän se näy muualtakin kuin nuohoojan kuitista onko nuohottu, vai ei.
..varmaan kun kaikki on palanut maantasalle...
- nuohooja
taida.. kirjoitti:
Ei taida käydä itse kirjoitettu kuitti...Jos talo on palanut niin kait se kuittikin mennyt mukana.Ei yhdestä kuitista jää koko homma kiinni.Täällä on hyviä satusetiä puolustamaan vakuutusyhtiöitä,valtiota,viranomaisia ja muita jälkeenjääneitä instituutioita.
- halpa tai ei
En tekisi työkseni kirjoitti:
Jos vakuutusyhtiö yrittää evätä korvaukset, niin se joutuu todistamaan että palo on johtunut nuohouksen puutteesta ja on näin ollen korvauksen hakian tuottamuksellista laiminlyöntiä.
Meillä nuohaajan käynti kustantaa muistaakseni vähän yli 30€, kaveri juttelee mukavia ja hoitaa hommansa varttitunnissa. Minusta palvelu on kohtuu hintainen ja työn jälki hyvää.
Hinta on sellainen että en alkaisi tekemään työkseni, eli halpa.No on pienipalkkainen kaveri,tosin moni joutuu tekemään nykysuomessa pienemmälläkin.
- kait..
nuohooja kirjoitti:
Jos talo on palanut niin kait se kuittikin mennyt mukana.Ei yhdestä kuitista jää koko homma kiinni.Täällä on hyviä satusetiä puolustamaan vakuutusyhtiöitä,valtiota,viranomaisia ja muita jälkeenjääneitä instituutioita.
..sille nuohoojallekin jää alkuperäiskuitti...?
Meillä ainakin jäi...Että ehkä sieltä sitten todistus löytyy.. - varmasti saa
halpa tai ei kirjoitti:
No on pienipalkkainen kaveri,tosin moni joutuu tekemään nykysuomessa pienemmälläkin.
sitä rahaa 8 tuntia päivässä. vai? heti sun ovelta menee seuraavaan ja taas sama lasku 120e/h? Taidat ajatella yrittämistä vähän turhan yksinkertaisesti. Tankkaat autos ja sulla menee siihen 5 min ja maksat 50e, niin väitätkö et huoltoaseman omistaja saa 600e/h? Eiköhän ne kulutkin ole aika paljon. Pakollinen tapaturmamaksu on nuohoojilla korkeimman 10% mukaan. Ja kulut on ihan yhtäläiset kuin muillakin yrittäjillä. Polttoainekulut on kovat, ja sitä lisää nämä itsenuohoajat ja välinpitämättömät ihmiset jotka eivät peruuta tai peruuttaa vasta ovella nuohousaikansa. Täällä meilläpäin nuohooja jutteli, että saattaa tulla 9 paikkaa päivässä johon ajelee turhaan koska ihmiset eivät peruuta aikojaan. Täälläpain tulee siis ennakkoilmoitus jossa ihan asiallisesti pyydetään soittamaan jos ehdotettu aika ei sovi. Ja paikallinen pelastusviranomainen joka nuohouksen hinnan määrää, niin kyllä se saattaa nostaa hintoja muiden kustannuksella.
- tarkistaa aina
nuohooja kirjoitti:
Jos talo on palanut niin kait se kuittikin mennyt mukana.Ei yhdestä kuitista jää koko homma kiinni.Täällä on hyviä satusetiä puolustamaan vakuutusyhtiöitä,valtiota,viranomaisia ja muita jälkeenjääneitä instituutioita.
viimeisen nuohouksen nuohoojan rekisteristä ennenkuin korvaukset menee maksuun. Omia kuitteja ei tarvita. Nuohouspiirit on aina tiedossa.
- päin..
.tilataan nuohooja itse, ja maksaa 40€ kerta kerran vuodessa... ja aikaa menee noin tunti.. putsaa 2 hormia, takan posket, kiukaan kanavat ja vie tuhkatkin mennessään... että pieni palkka vuoden palkaksi jää itelle...:)
- tuleee nuohooja
kerran vuodessa automaattisesti, 2 hormia ja 30 euroa, ei mielestäni paha hinta siitä ettei tarvitse itse tehdä likainen työ, ja samalla onkin sitten kunnolla tehty.
Näitä "tee-se-itse" juttuja ja viritelmiä tunnetaan - nuohoojaa ole
näkynyt kahteen vuoteen, olen nuohonnut itse pari kertaa. En tiedä maksaako vakuutus vai ei, jos talo palaa. Taitaa niitä enmmän palaa sätkän poltosta vuoteessa, kuin hormeista. Nuohous loppui, kun nuohous siirtyi kunnalta jollekin yksityiselle.
- annetaan nämä
vaihtoehdot:
" 39 §
Nuohouksen järjestäminen
Alueen pelastustoimi päättää nuohouspalvelujen järjestämisestä alueellaan.
Alueen pelastustoimi voi alueellaan tai osassa sitä:
1) tuottaa nuohouspalvelut itse; tai
2) hankkia nuohouspalvelut muulta palvelujen tuottajalta; taikka
3) sallia rakennuksen omistajan tai haltijan sopia nuohouksesta palvelujen tuottajan kanssa.
Alueen pelastustoimen järjestäessä nuohouspalvelut 2 momentin 1 tai 2 kohdassa tarkoitetulla tavalla se päättää myös nuohouksesta perittävästä maksusta.
Alueen pelastusviranomainen voi yksittäisen kohteen osalta antaa luvan siihen, että nuohouksen suorittaa joku muukin kuin nuohooja."
Siis voi yksittäisen kohteen osalta antaa luvan, onko antanut? - jo 21 vuotta
No niinhän se on että kun itse tekee niin hyvää tuppaa tulemaan vaikka priimaa koitetaan, vai miten se meni.
Asiasta vaan sen verran että toki saa jokainen nuohota horminsa vaikka joka päivä, sitä kiinteistöä vaan ole silloin virallisesti nuohottu.
En tunne tapausta jossa olisi kiinteistön omistaja joutunut ottamaan mittaa vakuutusyhtiöstä ko asian osalta, mutta varmaan niitäkin tapauksia on.
Palkkauksesta voi vaan todeta että kuka kadehdii niin siitä vaan tutkintoa suorittamaan ja hommiiin, töitä löytyy kyllä. Ei muuta kuin onnea yritykselle ja kaikille hyvää kevättä.- kävi se meilläkin
Jos hormi on 200x200mm ja sutari laskee pyöreän harjan joka on 200mm halaisijaltaan niin aivan varmasti yli puolet noesta ja karstasta jää hormiin.
Nuohoojalla ei näyttänyt olevan kantikkaita harjoja. Onneksi itsellä oli ja teen sen työn muutaman kerran vuodessa jo turvallisuuden tähden kun kerran puilla lämmitän.
Mainitsin asiasta nuohoojalle, myönsi asian mutta totesi, että nuohouskuitti siinä tärkeä on.
Siispä ostin 40.llä kuitin jotta pyrokratia on tyydytetty.
Nuohoojan puolustukseksi on sanottava, että yleisesti ottaen työn hän teki siististi mutta se lopputulos? Suosittelen harjavalikoiman laajentamista, kun he reviirillään kiertävät niin samalla voisivat mittailla hormit ja sen mukaan tehdä sopivia harjoja,eivät ole kalliita.
Tämä varmasti nostaisi ammatin arvostusta eikös sekin ole palveluammatti.
- ilmoitti
Että oli sitten viimeinen kerta tää teidän piipun ja kattilan nuohous. Vaihdettiin näet öljy maakaasuun...
- jo vuosia
robbarista nuohousvehkeet 10 euroa.
sutarille sanoin että itse nuohoan ja ei se enempää
kysellytkään.
aikaa menee noin 30 min joka kevät ja syksy.
oishan se kumma jos ei itse saisi nuohota piippuaan.
saahan autoon vielä renkaatkin itse vaihtaa!!- sä saa
autoasikaan itse katsastaa. Nuohoamisen yhteydessä nuohooja myös tekee pienimuotoisen palotarkastuksen ja ennenkaikkea katsoo onko sun tulisijat ja piiput hyvässä kunnossa.
Joissakin kunnissa ollaan menossa siihen, että nuohoojat hoitaa koko alueen palotarkastuksen.
Totta puhut siinä ettei kukaan kiellä itsenuohoamista. Mutta lain pykälät ei silloin toteudu. Se on eri asia onko sillä merkitystä.
Mä ainakin päästän nuohoojan ilolla katsomaan mun hormit ja uunit. Ja käyn myös itse katolla hormit harjaamassa silloin tällöin. - ajaa ylinopeuttakin
vuosia.....
- sä saa
sä saa kirjoitti:
autoasikaan itse katsastaa. Nuohoamisen yhteydessä nuohooja myös tekee pienimuotoisen palotarkastuksen ja ennenkaikkea katsoo onko sun tulisijat ja piiput hyvässä kunnossa.
Joissakin kunnissa ollaan menossa siihen, että nuohoojat hoitaa koko alueen palotarkastuksen.
Totta puhut siinä ettei kukaan kiellä itsenuohoamista. Mutta lain pykälät ei silloin toteudu. Se on eri asia onko sillä merkitystä.
Mä ainakin päästän nuohoojan ilolla katsomaan mun hormit ja uunit. Ja käyn myös itse katolla hormit harjaamassa silloin tällöin.olen nuohooja.
- niin miksi ei teillä ole
sä saa kirjoitti:
olen nuohooja.
riittävän kattavaa sutivalikoimaa,esim neliön muotoisiin hormeihin?
Puhdasta ei tule peinellä pyöreällä neliön muotoisesta hormista kun ei myöskään suorakaiteen muotoisista.
Hyvä selitys olisi paikallaan. - minulla on
niin miksi ei teillä ole kirjoitti:
riittävän kattavaa sutivalikoimaa,esim neliön muotoisiin hormeihin?
Puhdasta ei tule peinellä pyöreällä neliön muotoisesta hormista kun ei myöskään suorakaiteen muotoisista.
Hyvä selitys olisi paikallaan.Nuohoojalla pitäisi olla riiittävä valikoima erikokoisia laskuharjoja.Yleensä laskuharjat ovat
pyöreitä ja taipuisia,sopivan kokoinen laskuharja puhdistaa kyllä neliön muotoisenkin hormin,koska harjat taipuvat.Jotkut nuohoojat käyttävät pienempää laskuharjaa koska se ei pölytä niin paljon ja kyllä silläkin saa hormin puhtaaksi,jos sitä osaa käyttää.Ja jos hormi on pikinen,työtä voidaan parantaa pitkällä vaijerilla,jolloin piki yleensä irtoaa.
- kans
Meillä kävi nuohooja eilen, kaksi piippua ja takka sekä saunan kiuas nuohottiin. Teki todella siististi työn ja maksoi 40€. En ymmärrä mitä kamalaa siinä on, itse en ainakaan alkaisi moiseen puuhaan isommallakaan rahalla.
Kaveri on kova juttelemaan ja hänellä on erittäin laaja yleistieto monelta alalta. Monesti olen saanut häneltä vinkkejä kaikenlaisiin asioihin mitä talossa tulee vastaan. Ne kaikki vielä samaan hintaan.- saa tietää
naapureidenkin asiat ainakin jos tarjoaa kahvit ja pullaa.
- meillä ei mennyt
Meillä nuohottiin avotakan hormi (ihan turhaa kerran vuodessa), öljykattilan hormi (ihan turhaa kerran vuodessa) sekä öljykattilan sisäosat. Kesti n. 25 min, maksoi rapiat 90 €. Ensi vuonna menee satanen rikki.
Juttukaveria jos kaipaa niin aikuisviihdelinjoillakin taitaa olla halvempia. - vai olisko kuitenkin?
saa tietää kirjoitti:
onkos sinulla jotain salattavaa?
- kans
saa tietää kirjoitti:
Täytyy sanoa että tämä kaveri ei koskaan vahingossakaan puhu naapurien asioista eikä yleensäkään juorua. Mutta muuten juttua tulee, kamalan kova vaan on kiroilemaan. Mutta se ei nyt minua haittaa.
- täällä kitiset
meillä ei mennyt kirjoitti:
Meillä nuohottiin avotakan hormi (ihan turhaa kerran vuodessa), öljykattilan hormi (ihan turhaa kerran vuodessa) sekä öljykattilan sisäosat. Kesti n. 25 min, maksoi rapiat 90 €. Ensi vuonna menee satanen rikki.
Juttukaveria jos kaipaa niin aikuisviihdelinjoillakin taitaa olla halvempia.jos oot kokenut vääryyttä. Pyydä nuohoojalta selvitys mistä lasku muodostuu.
- Ja vielä kerran voi
meillä ei mennyt kirjoitti:
Juttukaveria jos kaipaa niin aikuisviihdelinjoillakin taitaa olla halvempia.Turhaa tosiaan itkeä nuohouksen kalleutta täällä, kannattaa selvittää asia nuohoojan kanssa, tai sitten paikallisen paloviranomaisen.
Nuohoustaksa muodostuu siten että savupiiipun ensimmäinen hormi 20 yks, loput 5 yks.
Esim liesi 25 yks, varaava takka tai saunan kiuas 15 yks, lämmityskattila aikaperuasteinen. Jos esim 30 minuuttia niin 30 yks. Kiinteistökohtainen vähimmäismaksu 45 yks, loma-asunto 65 yks, jos saaressa niin 75 yks. Yksikköhinta taas määrätään viranomaisten taholta, siihen ei nuohooja paljoa voi vaikuttaa. Eihän ole vaikeaa, eihän.
Vähimmäismaksu tarkoittaa että vaikka nuohotaan vaan yksi hormi, niin se on 45 yks ko. ollen ok talo
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Petteri Orpo on satusetä
Väittää että työllisyys on Suomessa samalla tasolla kuin hallituksen aloittaessa kesällä 2023. Fakta on, että työllisi422998Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti
Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj872906SDP pelastaa uppoavan Suomen
2027 kun SDP voittaa ylivoimaisesti vaalit alkaa Suomen uusi raju syöksy kohti täystyöllisyyttä ja turvallisempaa yhteis1602812Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee
Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis2012105- 1121978
Orpo ja Purra, käykää hakemassa oppia Espanjasta
Espanja on näyttänyt kuinka kova työttömyys nujerretaan ja saadaan maan talous palautettua nousu-uralle. Ei ole häpeä kä151963Jääkiekon MM:t pitää siirtää MTV:ltä Ylelle
Persuille ikäviä uutisia taas. . Valtioneuvoston asetuksen mukaan MM-kisat kuuluvat kansallisesti merkittäviin tapahtumi501579Tsemii Pete ja Linda! Tässä tärkeät kellonajat Euroviisut-viikon ohjelmista tv:ssä!
Euroviisut järjestetään Wienissä Itävallassa 12.-16. toukokuuta. Tsemii Pete ja Linda kisaan! Vetäkää Suomelle voitto Li371564Raiskaukset loppumaan?
Onko kenelläkään tiedossaan tuloksellisia keinoja saada väkisinmakaaminen loppumaan tai edes vähenemään? Lainsäädännön3701421- 871061