lihava, verenpainetta on, ei syö melkein ollenkaan lukuun ottamatta makkaraa, sydän on heikossa kunnossa, maksaarvot ties missä ulottuvuuksissa, anemia, sekä aivan outoja ajattelu tapoja. Nykyään käy myös töissä kännissä, mutta vaikka käykin töissä, ei pysty kuitenkaan tekemään kotitöitä enää ollenkaan. Tuon kaiken lisäksi on ollut yksi jonkinlainen epilepsia kohtaus. Normaalisti on juonut viinaa, mutta jostain syystä siirtynyt olueeseen nyt. Voiko olla, että maksa on niin vaurioitunut, että tulee vähemmästä känniin? Millainen on ennuste tällaiselle ihmiselle, joka ei kuuntele eikä suostu menemään hoitoon? Onko mitään mitä enää voin tehdä?
Äitini on alkoholisti 50v
27
1715
Vastaukset
- calmato
Äitisi taitaa tehdä sellaista työtä, jossa ei haittaa vaikka olisi juovuksissa? En tosin oikein osaa kuvitella, mitä sellainen työ olisi.
Työnantajalla on hoitoonohjausvelvollisuus, eli ainakin sitä kautta asia voisi edetä - mutta jos henkilö ei itse halua hoitoon, niin sitten irtisanotaan tai annetaan jatkaa töissä humalassa.
Sinä et voi asialle tehdä yhtään mitään muuta kuin oman mielenrauhasi takia hyväksyä, että äidillä on oikeus valita miten elämänsä elää. Et voi pakottaa häntä hoitamaan terveyttään, lopettamaan alkoholinkäyttöä tai edes menemään lääkäriin. Vasta sitten kun hän on niin avuttomassa tilassa että täytyy soittaa ambulanssi soittaa ambulanssin se, joka ensinnä ehtii.
Juovan alkoholistin tuhoutumista on raskasta seurata vierestä, oli se sitten oma lapsi, vanhempi tai puoliso tai muu läheinen. Itse olen saanut arvokasta vertaistukea alkoholistien läheisten toveripiiristä, jonka linkki on tässä:
http://www.al-anon.fi/ - EI OTA VASTAAN
HOITOA HÄN KUOLEE suhteellisen nuorena. Hoitokaan ei takaa lopputulosta mutta kannattais yrittää. Ota SINÄ yhteyttä SOSIAALITOIMEEN jakerro kaikki rehellisesti, se on äitisi ja teidän kaikkien etu.
- +++
Ikävä kyllä, yhteydenotto sosiaalitoimeen tällaisessa asiassa johtaa sellaiseen viranomaiskyttäykseen, että raittiutta ei ainakaan löydy, vaan kyttäyksen kohteelta menee viimeisetkin hermojen rippeet, ja johtanee juomisen yltymiseen.
Ketään tässä maailmassa ei ole väkipakolla raitistettu, eikä se onnistu kysyjän äidinkään kohdalla, vaan johtaa ristiriitojen kärjistymiseen.
Jos ihminen itse ei halua muutosta, mikään ulkopuolinen taho ei sitä aikaansaa, ei edes omat läheiset. - aina itsestä
+++ kirjoitti:
Ikävä kyllä, yhteydenotto sosiaalitoimeen tällaisessa asiassa johtaa sellaiseen viranomaiskyttäykseen, että raittiutta ei ainakaan löydy, vaan kyttäyksen kohteelta menee viimeisetkin hermojen rippeet, ja johtanee juomisen yltymiseen.
Ketään tässä maailmassa ei ole väkipakolla raitistettu, eikä se onnistu kysyjän äidinkään kohdalla, vaan johtaa ristiriitojen kärjistymiseen.
Jos ihminen itse ei halua muutosta, mikään ulkopuolinen taho ei sitä aikaansaa, ei edes omat läheiset.sosiaalitoimi ym. voi antaa "välineitä" päästä alkuun ja tukea tällä pitkällä ja kivikkoisella tiellä, tiedän kokemuksesta.
- aidosti onnellinen
+++ kirjoitti:
Jos ihminen itse ei halua muutosta, mikään ulkopuolinen taho ei sitä aikaansaa, ei edes omat läheiset.IHAN TOTTA .. ja käsitin että tääkään tytär ei ihan pieni lapsi ole enää.. ei kait viisikymppisillä ihan niin pieniä yleensäkkään ole olis varmaan jo joku taho perheeseen puuttunutkin.. vaikka kyllä se tympii kattoo isompienkin sitä touhua...
- anteeksi jos kysyn
....ja sen lisäksi: lihava, verenpainetta, syö makkaraa sydän heikossa kunnossa, ym. ym....
Kertomuksesi mukaan useat suomalaiset sopivat tähän kuvaukseen. Se mikä tässä on alkoholismiin ehkä kuuluvaa on viinan tai nyttemmin oluen juominen. Niiden käyttö on Suomessa vapaata eikä sen perusteella voi ketään sanoa alkoholistiksi. Huomaa tämä!!!
Kyseessä voi olla juoppo tai suurkuluttaja, mutta alkoholistiksi leimaaminen vaatii kyllä ammattilaisen tutkimuksia. Sekin kyllä voi olla turhaa, eikä johda muutoksiin hänen elintavoissa, ellei hän itse hyväksy kohdalleen alkoholismi analyysia.
Haluan vain sanoa; varokaa nimittelemästä ketään yhtään miksikään ellette omaa siihen ammatillista ja luvanomaista pätevyyttä.
Hoida sinäkin vain omaa elämänlaatuasi ja puutu muiden elämään kun sitä ao. pyytää.
nimimerkki: tiedän mitä on elää, kun tehdään vääriä diagnoosia.- olis kirveellä töitä
Että oikein luvan varaisen ammattilaisen oikeudella vasta saa nimitellä!
Kerro minulle nyt samantien, kuka tai mikä Suomessa on sellaisen luvan myöntänyt, että joku saa nimitellä toista ihmistä alkoholistiksi?
Minun tiedossani ei ole yhtään sellaista instanssia, joka auktorisoisi jonkun määrittelemään, kuka on alkoholisti ja kuka ei.
Onko sinun?
Alkoholismi on sairaus, jonka etenemisen asianomainen AINA itse kieltää ja näin ollen AINA myös itse viimeisenä huomaa.
Siksi alkoholistin sairauteen saa ja myös pitää puuttua. Alkoholistin läheisen, perheenjäsenen, sukulaisen, ystävän tai työkaverin pitää AINA puuttua siihen, ja puuttuminen olisi AINA tehtävä ajoissa. - sammumis pisteeseen asti ju...
ei ole alkoholismia niin, mikä? Ja äitini on juonut 15 vuotta jo, joista viisi juoden joka päivä. itse ymmärtää ongelman muttei (ilmeisesti?) halua edes muuttua. Yritti kyllä kerran kaksi viikkoa, mutta veti sen jälkeen kahta kauheammin.
- sun saatananasi
olis kirveellä töitä kirjoitti:
Että oikein luvan varaisen ammattilaisen oikeudella vasta saa nimitellä!
Kerro minulle nyt samantien, kuka tai mikä Suomessa on sellaisen luvan myöntänyt, että joku saa nimitellä toista ihmistä alkoholistiksi?
Minun tiedossani ei ole yhtään sellaista instanssia, joka auktorisoisi jonkun määrittelemään, kuka on alkoholisti ja kuka ei.
Onko sinun?
Alkoholismi on sairaus, jonka etenemisen asianomainen AINA itse kieltää ja näin ollen AINA myös itse viimeisenä huomaa.
Siksi alkoholistin sairauteen saa ja myös pitää puuttua. Alkoholistin läheisen, perheenjäsenen, sukulaisen, ystävän tai työkaverin pitää AINA puuttua siihen, ja puuttuminen olisi AINA tehtävä ajoissa.Hyvä kirvesmies!
Olet varmaan tietoinen, että Suomessa sanotaan olevan alkoholin suurkuluttajia 400.000 ihmistä. Suomessa käytettiin vuonna 2007 alkoholia, 100 % muutettuna 11 litraa jokaista asukasta kohden, siis 11 litraa spriitä jokaista kohden. Voimme kai olettaa, että alle 15 vuotiaiden ja yli 70 vuotiaiden alkoholin käyttö on aika vähäistä.
Loppu jääkin sitten noin 3 miljoonan kansalaisen juotavaksi, joista on jo mainittu nuo 400. 000 suurkuluttajaa. Hyvä "kirvesmies," ketä sinä voit näistä sanoa alkoholistiksi, joista kuitenkin suurin osa hoitaa asiansa todennäköisesti yhtä tasokkaasti kuin sinä itse.
Hyvä "kirvesmies," kerrot meille, että alkoholismi on sairaus. Mistä sinä sen tiedät? Oletko suorittanut jonkun korkeakoulututkinnon, ja pätevöitynyt tutkijaksi johonkin laitokseen?
Entä, oletko tietoinen, että Suomessakin on erilaisia klinikkoja joissa voidaan suorittaa erittäin tarkkoja tutkimuksia, joilla saadaan alkoholismi tai siihen altistunut ihminen selville.
Suomessa nyt ei enää käy se naapurin akan tai äijän, analyysit kenestäkään ihmisestä, oli käsityksemme mikä tahansa. Oikeuslaitoksessamme on tarpeeksi tutkintapyyntöjä näistä itse itsensä asiantuntijoiksi valinneista kansalaisista.
Vielä vastaus kysymykseesi, kenellä on oikeus määritellä mahdollinen alkoholisti? Edellä jo mainittiin mm. erilaiset klinikat. Ehkäpä kysyjä ei tiedä, että Suomessa toimii Helsingin yliopiston yhteydessä päihdelääketieteen laitos, jossa opetukseen kuuluu lääkärien perehdyttäminen alkoholismiin ja alkoholisairauksiin. Laitoksen johtaja on professori Mikko Salaspuro.
Käsitykseni mukaan vastaus kysymykseesi löytyy ainoastaan näiltä sektoreilta. Varoitan kuitenkin , arvoisa nimim. nimittelemästä ketään alkoholistiksi, oletan ettet tee sitä ihmiselle, joka sairastaa keuhkosyöpää....?
Varoitan vielä, älä puutu kenenkään alkoholinkäyttöön, ellet kuulu viranomaisiin, joilla on rajoitettu oikeus. Suomesta lakkautettiin irtolaislaki ja pakkohoitolaki, samalla poistui viranomaisten suvereeni puuttumisoikeus juoppojen puuhasteluihin.
Arvoisa nimim. ehdotan, että otat yhteyttä ministeri L.Hyssälän sihteeriin, hän voi antaa sinulle lisää ohjeita kuinka kirveslinjaa voi käyttää Suomessa. - SAIVARTELUA
kun toinen pyytää apua.
- kyllä myönnän
- MINULLA ei ole koskaan ollut ongelmia myöntää olevani alkoholiongelmainen.. no se kun on totta ja niin pirun hyvvää se juoma aina niin kauan kun on sitten saan tarpeekseni ja lopetan ainakin vähäksi aikaa -EI ALKOHOLISTI PYYDÄ JUURIKAAN apua se on siinä pullossa se apu..turha muuta luulla ja sillä hetkellä kun ollaan putkessa millään ei muulla ole merkitystä sanokoot muut ihan mitä haluaa ja nimitelkööt ihan vapaasti olen sinut sairauteni kanssa..ja myönnän olevani jos joku kysyy.. mutta saakeli että siinä hommassa lihoo ja turpoo... eli sain nyt taas idean alkaa laihduttamaan ja siinäpä voi litkut pysyä pullossa meikä puottaa painoaan nyt ja alkaa urheilemaan ja syömään oikein... eli hoidan itteni taas ihmiseksi
terveys on kaikkien tutkimuksien kohdalta ok olen käyny kaikki testit eli oma tahdon voimani on nyt se ykkönen... tv. alkoholisti nyt ja aina
- Tytärkö olet vai...
Ennenkun alat arvostelemaan omaa äitiäsi, käy edes pikainen suomen kielen kurssi:
maksaarvot = maksa-arvot, jotka ovat mitkä?
ajattelu tapoja=ajattelutapoja
ei syö melkein ollenkaan
sydän on heikossa kunnossa
epilepsia kohtaus= epilepsiakohtaus
Oletko nähnyt hänen epikriisinsä? Onko hän saanut sydänkohtauksen vai onko tämä jotain sinun mutu-tietoasi?
lukuun ottamatta makkaraa
Asutko siis äitisi kanssa samassa taloudessa ja hän ei todellakaan syö mitään muuta?- sekä omaan tietoon
että siskon tietoihin, joka kyllä asuu samassa taloudessa valitettavasti. Epikriisiä en ole nähnyt, mutta suullisesti olen kuullut kyllä terveydenhoitajalta, joka painotti, että ei ryyppyäkään enää saisi ottaa. Asia on nyt vaan näin, haluaisin jotenkin auttaa, mutta en ilmeisesti pysty. Niin ja tiedostan kyllä itsekin huonon suomenkielen, mutta ei joka paikkaan jaksa aina kirjoittaa "suomenkieltä", kunhan joku vaan saa selvää, mikä on ongelma...
- oikea paikka osoittaa
ylemmyyttään hädissään olevalle ihmiselle. Surullista käytöstä sinulta.
- kieliopilla
kun toisella on hätä.
- Tytärkö olet vai...
kieliopilla kirjoitti:
kun toisella on hätä.
voi toista auttaa, jos ei itse myönnä omaa alkoholismiaan. Kaikki nyt tässäkin tapauksessa näyttää niin musta-valkoiselta.
Jospa tällä äidillä ei ole esim. aviomiehen kanssa kaikki kunnossa, hänellä on "kyttäävät" tyttäret, vaihdevuosiongelmia, masennusta. Voi olla henkistä pahoinvointia, joka aiheutuu työpaikasta. Kuka tietää?
Työpaikan lääkäri voisi olla oikea henkilö, joka voisi auttaa. Mutta ei tuolla syyllistämisellä ketään auteta. Ja kuka on melina49,olisi kiva tietää? Onko se tuon äidin nimi? - voi sun kanssas
Miksi haluat osoittaa oman moukkamaisen typeryytesi tavalla, joka loukkaa muita ihmisiä?
Keskittyisit enemmän niihin syihin jotka pakottavat sinua pyrkimään täydellisyyteen, ja miksi erityisesti haluat vaatia täydellisyyttä muilta ihmisiltä.
Onhan kuitenkin niin, että omia heikkouksiaan vastaan on helpompi taistella, kun työstää omaa vikaansa toisessa ihmisessä, vai mitä? - AgenttiOranssi
Kun viisastellaan oikeinkirjoituksesta, olisi oman tekstin syytä olla täydellistä. Kukapa meistä siihen pystyisi?
Omia virheitäsi:
"Ennenkun" - po. "ennenkuin". Myös erikseen käy: "ennen kuin"
"Onko hän saanut sydänkohtauksen vai onko tämä jotain sinun mutu-tietoasi?"
Ennen "vai"-sanaa kuuluu laittaa pilkku, sillä päälauseissa ei ole yhteistä subjektia.
"Asutko siis äitisi kanssa samassa taloudessa ja hän ei todellakaan syö mitään muuta?"
Ennen "ja"-sanaa kuuluu laittaa pilkku. Näissäkään lauseissa ei ollut yhteistä subjektia. Parempi olisi, jos loppuosastakin tehtäisiin kysyvä: "Asutko siis äitisi kanssa samassa taloudessa, ja eikö hän todellakaan syö mitään muuta?" - Tytärkö olet vai...
AgenttiOranssi kirjoitti:
Kun viisastellaan oikeinkirjoituksesta, olisi oman tekstin syytä olla täydellistä. Kukapa meistä siihen pystyisi?
Omia virheitäsi:
"Ennenkun" - po. "ennenkuin". Myös erikseen käy: "ennen kuin"
"Onko hän saanut sydänkohtauksen vai onko tämä jotain sinun mutu-tietoasi?"
Ennen "vai"-sanaa kuuluu laittaa pilkku, sillä päälauseissa ei ole yhteistä subjektia.
"Asutko siis äitisi kanssa samassa taloudessa ja hän ei todellakaan syö mitään muuta?"
Ennen "ja"-sanaa kuuluu laittaa pilkku. Näissäkään lauseissa ei ollut yhteistä subjektia. Parempi olisi, jos loppuosastakin tehtäisiin kysyvä: "Asutko siis äitisi kanssa samassa taloudessa, ja eikö hän todellakaan syö mitään muuta?"keskustelu menee ihan ns. harakoille.
miksi kommenttini ärsytti useita? Eikö oman äidinkilen edes jonkinlainen osaaminen ole merkki "jostakin". En kirjoita mistä. Heh.
Montako neuvoa AgenttiOranssi annoit?
Minä sentään yritin edes jotenkin auttaa. En vaan voi mitään sille, että ärsyttää. En ole vaatimassa täydellistä suomen kieltä tämän tasoiselta keskustelupalstalta, mutta edes yhdyssanat tulisi olla oikein.DDDDD
Hyvä agentti. En lähde mukaan kilpaan, jossa hmm. Noh, olkoon.
Mikä on siis vastauksesi aloittajalle? - asiaahan tytär kir..
Ei pitäisi ottaa toisen asioita niin pil...kun tarkasti kyllä siitä jokainen selvän sai aistitko kuitenkin hädän?? kyllä se muuten monesti syöminen on ihan tois sijainen asia kun pitää saada juoda.- monesti oksettaa vaan ja nälkä kaikkoaa ihan ilo- liemellä..siinähän niitä kaloreita on ihan nesteen kera ja kiloja tulee..turpoaa ja paisuu... onhan se voinu olla myös alkoholikramppikin niitäkin kun on olemassa ... no toivottavasti minä kirjoitin edes jotain oikein .. kyllä se tuo tytär? varmasti ihan oikeella asialla on..välittää kuitenkin äidistään.
- eikka-täti
Kirkko: Vanhempien päihteidenkäyttö pääsyy lasten ongelmiin
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200804097497886_uu.shtml
Tytär ei kielioppivirheillään kuitenkaan tuhoa muiden elämää, toisin kuin alkkikset.
- HAKEA sillä
äitisi kuolee jos juominen ei lopu. EI se, millä konstilla raitistuu ole pääasia vaan se raitistuminen !
- vee-e
eikös kysyjä juuri tee sitä ?
juopon täytyy itse ymmärtää ja myöntää olevansa ongelmissa.
eihän ongelmia voi parantaa tai edes hoitaa, jos niitä ei ole !
kysyjälle al-anon ehkä antaa vertaistukea ?
http://www.al-anon.fi/
ja löytyy netistä samassa tilanteessa olevia ja jo olleita.
http://www.google.fi/search?hl=fi&q=äiti juo&btnG=Hae&meta=lr=lang_fi
http://www.google.fi/search?hl=fi&q=äiti alkoholisti&btnG=Hae&meta=lr=lang_fi
äiti ehkä hyötyisi a-klinikan käynneistä ?
http://www.a-klinikka.fi/hoitopalvelut/index.html
sieltä voidaan ohjata vaikka lääkäriin, mielenterveystoimistoon, päihdekuntoutukseen/ -hoitoon, aa:han tai mitä sopivaa sitten löytyykään ?
siis jos äiti ymmärtää olevansa sairas ja avun tarpeessa sekä halua muutokseen on. ei muuten.
muutoin vaan auttaja sairastuu juopon lisäksi. kysyjä osannee otaa asian huomioon ? - vee-e
tuleekohan tuplana ? toimii kuin sampo !
---------------------------------------------
sieltä voidaan ohjata vaikka lääkäriin, mielenterveystoimistoon, päihdekuntoutukseen/ -hoitoon, aa:han tai mitä sopivaa sitten löytyykään ?
siis jos äiti ymmärtää olevansa sairas ja avun tarpeessa sekä halua muutokseen on. ei muuten.
muutoin vaan auttaja sairastuu juopon lisäksi. kysyjä osannee otaa asian huomioon ? - (((((())))))
vee-e kirjoitti:
tuleekohan tuplana ? toimii kuin sampo !
---------------------------------------------
muutoin vaan auttaja sairastuu juopon lisäksi. kysyjä osannee otaa asian huomioon ?Nykyään täällä Suomen johtavalla ruåtsalaisomisteisella sivustolla ensimmäinen viesti ei tule näkyviin ollenkaan.
Kuten olet havainnut, jos lähettää sen uudelleen vähän muutettuna, niitä tuleekin kaksi viestiä näkyviin, vaikka aikaa olisi välissä kuinka.
Önirössä tiettävästi suunnitellaan viestien lukumäärän lisäämistä, ja siten markkinoinnin tehostamista mainostajien suuntaan.
Jatkossa kaksi viestin lähetystä ei tule näkyviin, vaan vasta kolmannella kaikki peräkkäin.
Näin viestimäärää saadaan kasvatettua vielä 33,3 %.
- nyt niin,
että äitini työpaikalla huomattiin ja äitini sai kirjallisen varoituksen. Ilmeisesti sitä kautta ohjataan hoitoon. Luojan kiitos!
- äitisi kohtalo
-voi että kyllä ei hyvältä kuulosta tämä tapaus..
kyllä sitä ei ihminen lopeta monestikkaan pakolla ja pakkohoitoa ei tietääkseni täällä ole alkoholin suur kuluttajalle.. liekkö sattunut äitillesi jotain jossain vaiheessa ... miksi alkoi juoda.. ja kauankohan jo jatkunu.. kysyn vaan ihan sen takia kun mitä pitemmälle se homma pääsee...sitä suuremmat on ongelmat ja lopettaminen/paranemınen onnistuu? ko?.. monesti tulee maksa sairaudet ja se on lopetettava tai tulee loppu ikävä kyllä..tunnen monia pois nukkuneita ihan sen takia..toivoisin ihan sinulle ittellesi että saisit äitisi johonkin hoitoon tai terapiaan tmv.. ja että hän lopettaisi sulla pitäisi olla voimia jaksaa saamaan se ja sekään ei takaa vielä lopettamista...mulla isä kuoli maksakirroosiin 10 vuotta sitten hän joi yli 20- vuotta lähes päivittäin... hänellä olis ollu fanaattinen terveys ilman alkoholismiaan ja vuosia se loppu oli yhtä kitumista ..ihan kamalaa aikaa se oli...elämä pyöri vain ja ainoastaan sen pullon ympärillä. huokasen ihan kun muistelen sitä aikaa mutta se sit meni kun ei lopettanut lääkärien kehotuksesta aikoinaan että - jos et lopeta se on menoa se mutta isäni ei lopussa enää edes pystynyt lopettamaan kun elimistö vaati alkoholia jne. jne. ja lopuksi sanoi että ennemmin kuolee kun lopettaa että tietoisen valinnan hän teki..!!
- ja sillehhän ei voi sitten mittää..monesti mie mietin miten hän nyt alkais olla eläke ikäinen nauttisi vapaudesta varmaankin aika hyvästä terveydestä olis omaisuutta rahaa täysin raitis vaimo... kaikki ...mutta ne on vain omia haaveita jotka ei toteutunut eikä todella enää toteudu..niinpä kun saatais itse päättää..näitä asioita..
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät
Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain747617Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava
valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak1283037- 1531884
Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous
saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha691709Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi
Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim1261540Miten voit olla niin tyhmä
että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle1721482- 1321202
- 78879
Kyriake=Kirkko
Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko48822- 53784