Mitä eroa on paimenkoiralla ja

laumanvartijakoiralla?

Luulisi ettei mitään. Paimenkoira liikkuu niinkuin nimikin sanoo, mutta pysyykö vartija paikallaan? Vai missä ero? Vai vain sana vaihdettu?

17

3123

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • - - - -

      Paimen paimentaa (johdattelee, erottelee jne.) ja laumanvartija suojelee laumaa ulkopuolisilta.

    • Laumis

      Paimen- ja karjakoira koulutetaan tehtäväänsä, se tekee työtä ihmisen ohjeiden mukaan ja luontaisesti sitä ohjaa työhönsä paimennusvietin taustalla oleva voimakas saalistusvietti. Laumanvartija leimautuu suojeltaviinsa (ei ihmiseen), toimii itsenäisesti ja niillä on minimaalinen saalistusvietti, jotta ne olisivat luotettavia yksinään pidempiäkin aikoja lauman parissa. Lammas ei väistä laumanvartijaa, vaan hakee siitä turvaa, laumanvartija liikkuu rauhallisesti lauman keskellä ja ympärillä - lauman tahtiin. Paimenkoira painostaa/ajaa karjan liikkeelle ja liikuttaa sitä paimenen haluamaan suuntaan.

      Paimenkoiran voimakas saalisviettisyys ja korkeampi taistelutahto/leikkihalu tekee siitä helposti motivoitavan eli myös hyvän harrastuskoiran erilaisiin lajeihin. Itsenäistä ja heikommalla saalistusvietillä varustettua laumanvartijaa on vaikeampi motivoida esim tottelevaisuuskoulutukseen.

      • sitten eroa. Ajattelin,

        jo että olisikohan vain asiat sekaantuneet, kun moni nykyään puhuu paimentamisen sijaan karjan "vahtimisesta", mutta kyllähän tuossa käytöksessä selvästi eroa on.


      • -olio-

        paimenkoira ja karjakoira tas poikkeaa toisistaan? onko karjakoira ns.kovempi luonteeltaan? Kun jos vaikka nyt miettii australiankarjakoiraa ja bordercollieta. Bortsu on huomattavasti pehmeämpi...


      • sinä

        paimennusviettiä? Mistä rodusta sinä puhut kun sanot paimenkoiralla olevan saalistusvietin?


      • kuullut että
        -olio- kirjoitti:

        paimenkoira ja karjakoira tas poikkeaa toisistaan? onko karjakoira ns.kovempi luonteeltaan? Kun jos vaikka nyt miettii australiankarjakoiraa ja bordercollieta. Bortsu on huomattavasti pehmeämpi...

        Austraalian karjakoira ajaa laumaa vauhdilla
        takaapäin,kun taas kelpie ja collie pitävät lauman kasassa ja hallitsevat kuljetuksen.


      • Laumis
        sinä kirjoitti:

        paimennusviettiä? Mistä rodusta sinä puhut kun sanot paimenkoiralla olevan saalistusvietin?

        Ylipäätään paimenkoiria tarkoitin, paimennusvietin taustalla on saalistusvietti eli paimennushan koostuu saalistuskuvion osa-alueista (saalistuskuvio = haku, vaaniminen, ajo, tarttuminen, tappo). Saalistuskäyttäytymistä jalostamalla on saatu aikaan paimennukseen erikoistuneita rotuja (toimivalla paimenkoiralla ketjun viimeinen osa eli tappo jäänyt pois). Ja eri osa-alueita painottamalla on jalostettu erilaisiin paimennustyyleihin erikoistuneita paimenrotuja (esim heelerit vs. bortsut, jne).


      • Laumis leikkiä
        Laumis kirjoitti:

        Ylipäätään paimenkoiria tarkoitin, paimennusvietin taustalla on saalistusvietti eli paimennushan koostuu saalistuskuvion osa-alueista (saalistuskuvio = haku, vaaniminen, ajo, tarttuminen, tappo). Saalistuskäyttäytymistä jalostamalla on saatu aikaan paimennukseen erikoistuneita rotuja (toimivalla paimenkoiralla ketjun viimeinen osa eli tappo jäänyt pois). Ja eri osa-alueita painottamalla on jalostettu erilaisiin paimennustyyleihin erikoistuneita paimenrotuja (esim heelerit vs. bortsut, jne).

        Tietäväsi asioita joita et näy tietävän. Yrität olla jokin suuri Guru vaikka perustietosikin on metsässä.


      • Laumis
        Laumis leikkiä kirjoitti:

        Tietäväsi asioita joita et näy tietävän. Yrität olla jokin suuri Guru vaikka perustietosikin on metsässä.

        Heh, miten arvasinkaan että "uskollisen ystäväni" anti on taas tätä samaa. Vaihteeksi olisi mukavaa, jos sinäkin pätemisen tarpeesi tueksi väläyttelisit edes pieniä perusteluita. Kerro sinä meille metsässä olijoille perustietoja paimennusvietistä? Viettiominaisuuksista? Ihan mistä vaan, mutta asiallisesti ja perustellen? Mahdotonta? :)


      • Tunne metsästysrotuja
        Laumis kirjoitti:

        Heh, miten arvasinkaan että "uskollisen ystäväni" anti on taas tätä samaa. Vaihteeksi olisi mukavaa, jos sinäkin pätemisen tarpeesi tueksi väläyttelisit edes pieniä perusteluita. Kerro sinä meille metsässä olijoille perustietoja paimennusvietistä? Viettiominaisuuksista? Ihan mistä vaan, mutta asiallisesti ja perustellen? Mahdotonta? :)

        Niin turhaa tässä on lähteä sinun kanssasi alkeissa pyörimään. Olen kuitenkin riistaviettisten koirien kanssa touhunnut koko ikäni joten tiedän mitä se tarkoittaa. Älä yritä länkyttää paimennuksen olevan jotain pieleen mennyttä riistaviettiä. Mikä ihmeen vimma teillä laumanvartijoita harrastavilla on hakea jotain lisäarvoa metsästysroduista. Onko teillä jotain epävarmuutta rotujenne hyvyydestä.


      • -olio-
        kuullut että kirjoitti:

        Austraalian karjakoira ajaa laumaa vauhdilla
        takaapäin,kun taas kelpie ja collie pitävät lauman kasassa ja hallitsevat kuljetuksen.

        tiedosta :)


      • Laumis
        Tunne metsästysrotuja kirjoitti:

        Niin turhaa tässä on lähteä sinun kanssasi alkeissa pyörimään. Olen kuitenkin riistaviettisten koirien kanssa touhunnut koko ikäni joten tiedän mitä se tarkoittaa. Älä yritä länkyttää paimennuksen olevan jotain pieleen mennyttä riistaviettiä. Mikä ihmeen vimma teillä laumanvartijoita harrastavilla on hakea jotain lisäarvoa metsästysroduista. Onko teillä jotain epävarmuutta rotujenne hyvyydestä.

        Vaikuttaa sille, että viettikäsitteet ovat sinulle vähän epäselviä? Olet aivan oikeassa siinä, että metsästysroduilla ei ole juuri mitään tekemistä sen paremmin paimenkoirien kuin laumanvartijoidenkaan kanssa (onneksi), keskustelunaiheenahan olikin paimenkoira ja saalisviettisyys, ei metsästyskoira ja riistaviettisyys. Ikäsi riistaviettisten koirien kanssa touhunneena tiedät varmaankin eron. Jos et, ota selvää, niin keskustelu voi jatkua aiheesta eikä aiheen vierestä. Kysele vaikka pitkänlinjan PK-harrastajalta, palveluskoiraroduthan ovat tai polveutuvat pääasiassa erilaisista paimen-/karjakoirista, ja PK-lajien sekä tottiksen koulutuksessa pääasiallinen hyödynnettävä vietti on saalistusvietti. Tässä vähän lainausta paimenkoiran saalisviettisyydestä koulutettaessa esim. suojeluharrastukseen:

        "Saalisvietti koulutuksessa
        Kun saalisviettiä käytetään koulutuksessa vaihdetaan saaliseläin johonkin leluun, kuten purumakkaraan, hihaan, palloon, frisbeehen tms. Saalisvietin käyttö on erittäin turvallinen tapa aloittaa koiran tutustuttaminen koulutukseen, koska saalisvietti antaa koiralle varmuuden tunteen. Tällä varmuuden tunteella saadaan koiralle positiivinen mielleyhtymä itse koulutustapahtumaan ja koulutuskenttään klassisen ehdollistamisen kautta.

        Saalisviettiä käytetään yleisesti jälki, tottelevaisuus ja suojeluharjoittelussa. Varsinkin suojelussa saalisvietin käyttö on tärkeää, koska koko suojeluosuus perustuu saaliiseen, aktiiviseen aggressioon ja hallintaan."

        http://www.kolumbus.fi/~d627957/teoria/Kennel Bacteroides -teoria Saalisvietti.htm
        -------------------------------------------------

        Paimennus pieleen mennyttä riistaviettisyyttä? Heh, ei todellakaan. Jos et ymmärtänyt mitä tarkoitin saalistuskuviolla ja sen eri osa-alueiden hyödyntämisellä jalostettaessa erilaisiin tarkoituksiin erikoistuneita rotuja (paimenroduilla eri painotukset kuin esim metsästysroduilla), niin tässä selvennöstä:
        http://en.wikipedia.org/wiki/Prey_drive

        Paimennuksesta:
        http://en.wikipedia.org/wiki/Herding_dog


      • mbgö
        Laumis kirjoitti:

        Vaikuttaa sille, että viettikäsitteet ovat sinulle vähän epäselviä? Olet aivan oikeassa siinä, että metsästysroduilla ei ole juuri mitään tekemistä sen paremmin paimenkoirien kuin laumanvartijoidenkaan kanssa (onneksi), keskustelunaiheenahan olikin paimenkoira ja saalisviettisyys, ei metsästyskoira ja riistaviettisyys. Ikäsi riistaviettisten koirien kanssa touhunneena tiedät varmaankin eron. Jos et, ota selvää, niin keskustelu voi jatkua aiheesta eikä aiheen vierestä. Kysele vaikka pitkänlinjan PK-harrastajalta, palveluskoiraroduthan ovat tai polveutuvat pääasiassa erilaisista paimen-/karjakoirista, ja PK-lajien sekä tottiksen koulutuksessa pääasiallinen hyödynnettävä vietti on saalistusvietti. Tässä vähän lainausta paimenkoiran saalisviettisyydestä koulutettaessa esim. suojeluharrastukseen:

        "Saalisvietti koulutuksessa
        Kun saalisviettiä käytetään koulutuksessa vaihdetaan saaliseläin johonkin leluun, kuten purumakkaraan, hihaan, palloon, frisbeehen tms. Saalisvietin käyttö on erittäin turvallinen tapa aloittaa koiran tutustuttaminen koulutukseen, koska saalisvietti antaa koiralle varmuuden tunteen. Tällä varmuuden tunteella saadaan koiralle positiivinen mielleyhtymä itse koulutustapahtumaan ja koulutuskenttään klassisen ehdollistamisen kautta.

        Saalisviettiä käytetään yleisesti jälki, tottelevaisuus ja suojeluharjoittelussa. Varsinkin suojelussa saalisvietin käyttö on tärkeää, koska koko suojeluosuus perustuu saaliiseen, aktiiviseen aggressioon ja hallintaan."

        http://www.kolumbus.fi/~d627957/teoria/Kennel Bacteroides -teoria Saalisvietti.htm
        -------------------------------------------------

        Paimennus pieleen mennyttä riistaviettisyyttä? Heh, ei todellakaan. Jos et ymmärtänyt mitä tarkoitin saalistuskuviolla ja sen eri osa-alueiden hyödyntämisellä jalostettaessa erilaisiin tarkoituksiin erikoistuneita rotuja (paimenroduilla eri painotukset kuin esim metsästysroduilla), niin tässä selvennöstä:
        http://en.wikipedia.org/wiki/Prey_drive

        Paimennuksesta:
        http://en.wikipedia.org/wiki/Herding_dog

        tuli laumikselta asiaa! sen verran olen tämän henkilön kirjotuksia seurannu että huomaan ettei hän mitä tahansa p'skaa tänne kirjottele, eikä myöskään ole semmonen "riidanhaluinen,
        -jatkekoiran omistaja".

        tässäkin kommentissa on muualta hommattu teksti jossa on vielä lähdetieto laitettu!


      • kun täytyy itse
        mbgö kirjoitti:

        tuli laumikselta asiaa! sen verran olen tämän henkilön kirjotuksia seurannu että huomaan ettei hän mitä tahansa p'skaa tänne kirjottele, eikä myöskään ole semmonen "riidanhaluinen,
        -jatkekoiran omistaja".

        tässäkin kommentissa on muualta hommattu teksti jossa on vielä lähdetieto laitettu!

        itseään kehua. Nyt teit kyllä itsesi tosi naurunalaiseksi. Kukas se kissan hännän nostaa muut kuin kissa itse.


      • ole käynyt
        kun täytyy itse kirjoitti:

        itseään kehua. Nyt teit kyllä itsesi tosi naurunalaiseksi. Kukas se kissan hännän nostaa muut kuin kissa itse.

        mielessä, että tämä on LAUMANVARTIJA -palsta? Ei paimen- tai metsästyskoirapalsta?


      • iraksek
        kun täytyy itse kirjoitti:

        itseään kehua. Nyt teit kyllä itsesi tosi naurunalaiseksi. Kukas se kissan hännän nostaa muut kuin kissa itse.

        Onhan se kumma,kun "Laumis" yrittää tällekin kuuhelolle selittää asioita aivan juurta jaksaen,mutta ei saa kuin länkytystä palkakseen.


      • uhb
        kun täytyy itse kirjoitti:

        itseään kehua. Nyt teit kyllä itsesi tosi naurunalaiseksi. Kukas se kissan hännän nostaa muut kuin kissa itse.

        kyseessä on nyt kaksi eri henkilöä. Älä sinä ala urputtaa asioista kun et mitään tiedä. Sulla ei varmaan oo mitään hajua siitä että tällä palstalla on muitankin kun sinä ja sun tyhmät jutut sekä Laumis.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5634
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2496
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1977
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      59
      1725
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1601
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      10
      1281
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1239
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1193
    Aihe