Avomaankurkku

ekakertalainen

Hei !
Laitoin avomaankurkun siemeniä turveruukkuihin taimimultaan. Ne iti muutamassa päivässä ja ovat nyt sellaisia pitkiä roispia latvassa pari lehteä. Ei tainnut mennä putkeen tämä minun taimikasvatus ;vai mitä? Laitoinko ne liian aikaisin tai siemenet liian pintaan. Neuvoisitko minua ihan alusta asti: kuinka laitan siemenet ja koska olisi oikea aika, minkälaiseen multaan ja niin edelleen. Kiitos jo etukäteen!

8

7149

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lamppu40

      tais olla pikkasen liian aikasta laittaa...
      Ite meinaan kasvattaa kuun kierron mukaan,seuraava istutus ajankohta olis 7.4 11 päivää.
      Ilmoista riippuen voi olla et laitan vasta 6.5 11 pv ne itämään.

      • Ei pimeä

        kyllä ne kasvaa joka tapauksessa ihan yhtä hyvin !


      • Gurkenpurken
        Ei pimeä kirjoitti:

        kyllä ne kasvaa joka tapauksessa ihan yhtä hyvin !

        Mä laitan kurkut kasvamaan toukokuussa. (Nousevan kuun aikaan).. ;D


      • puoliväli
        Ei pimeä kirjoitti:

        kyllä ne kasvaa joka tapauksessa ihan yhtä hyvin !

        Eikös se kierron puoli väli ole sopivin kylvämisaika. Kuun asennolla ei ole väliä...


    • neuvojainen..

      Juu, nuo taimet voit varmasti unohtaa ja viskata pois.
      Avomaankurkun voi laittaa jopa suoraan avomaalle kasvamaan heti kesäkuun alussa. Avomaankurkku on tosiaan erittäin nopea, siis kasvaa siemenestä taimeksi ihan hujauksessa.
      Jos haluat taimikasvattaa avomaankurkun, tee niin että laita vaikka tavalliseen taimimultaan kasvamaan yksi siemen / purkki (pienen jugurttipurkin kokoinen taimipurkki on ihan hyvä).
      Minulla ainakin saunan lauteella on itänyt todella nopeasti ja itävyys on aina ollut 100 %. (Yleissääntö aina taimilla on se, että lämpimässä ja vähässä valossa idätys, sitten taimikasvatus viileässä ja valoisassa jotta saat vankan taimen.)
      Kolmen viikon esikasvatus ja sitten istutus lavaan (tai kasvihuoneeseen). Ja taas se "vanha sääntö", että kesäkuun 10. pv jälkeen on yleensä se aika, jolloin ei enää niin pitäisi yöhalloja tulla, mutta jos istutat aiemmin, niin pidä huoli harsolla jotta taimi ei saa kylmää jos yöt on kovin viileitä.
      Karaise, eli ulkoiluta taimia ennen kuin istutat ne ulos ja varo ettet laita suoraan paahteeseen ihan "kylmiltään". Ja kurkku tarvitsee sitten todella paljon vettä.

      • neuvosi,että

        kesäkuunalussa suoraan penkkiin harsonan alle on paras!Olen niiden taimien kanssa räpläillyt,ja monta kertaa maalle istutus vaiheessa on osa kuollut.Viime vuona onnistui ne parhaiten jotka kylvin suoraa maahan.Harso pois kun ilmat lämpenee,juu vettä ne rakastaa.


      • ekakertalainen

        Ekakertalainen KIITTÄÄ teitä kaikkia jotka olette antaneet minulle kullanarvoisia avomaankurkun taimen kasvatusohjeita.Nyt on uudet siemenet itämässä,eilen laitoin.
        Mukavaa kevättä teille kaikille !


      • kolmas kerta
        ekakertalainen kirjoitti:

        Ekakertalainen KIITTÄÄ teitä kaikkia jotka olette antaneet minulle kullanarvoisia avomaankurkun taimen kasvatusohjeita.Nyt on uudet siemenet itämässä,eilen laitoin.
        Mukavaa kevättä teille kaikille !

        toden sanoo. Oisit nyt malttanu vielä kuukauden jos avomaalle niitä meinaat. Mutta jos on kasvihuone nii ei sitten niin mahdotonta ole vaikka jo kylvitkin. Ja jos ajattelit aikaista kurkkua mutta säilöntää varten on sopiva kun kylvät avomaalle tuomen kukkiessa eli noin kesäkuun ensimmäisellä tai toisella viikolla. Onnea kuitenkin kurkukasta kesää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1335
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1165
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1080
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      61
      916
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      692
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      691
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      679
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe