Kohta pukkaa talvivaellus päälle,viikko ruottin lapissa.Viime vaelluksella syksyllä tuli v*ttuunnuttua tosissaan edelliseen liian pieneen ja hankaavaan rinkkaan.Nyt pitäisi pienellä budjetilla saada "hyvä" rinkka. North-iceä ei kannata ehdottaa... ;)
Kaveri osti ja hajosi kolmessa päivässä vissiin kaikki vetoketjut ja lukuisat saumat.
Mutta jos budjetti olisi tuommoisen satasen tasoa,siihen ei varmaan vielä kummoista saa mutta sitten nostetaan budjettia ja kiristellään hampaita...
Ehdotelkaas jotain jämäkkää mutta mukavaa rinkkaa tilavuudeltaan 60-75L
Kiitoksia.
Rinkkaa ostamassa,hinta- laatusuhteeltaan paras n.75L.
24
24855
Vastaukset
- eräveikko
jos satasen hintaluokkaan haet rinkkaa niin osta Mc Kinley:n rinkka.. taitaa olla intersportin oma merkki ja hyviä rinkkoja on eikä hintakaan oo paha :D
- hiking girl
niin kiva ehdottaa sinulle jotain, mutta julma totuus on se, että mukavan ja jämäkän rinkan tuntee vasta kun sitä sovittaa. Kaikki olemme yksiöitä ja erimallisia, joten mars, lähimpään urheilu- tai retkeilyvälineliikkeeseen.
North Ice oli huono valinta.
Ps. halvalla ei aina saa hyvää... - aöäfsklj öawe
McKinley on varmaan ihan parhaasta päästä halparinkoista.
Everestillä on myös esimerkiksi aivan suora kopio Jack Wolfskinin Trailhead II:sta, mutta kangas on hieman heiveröisempää ja oletettavasti vetskaritkin vähän huonompia. Vaarana siis tosiaan on, että kun vetoketjun vetää kiinni, kuuluukin kruts...
Kaupassa kannattaa eka tutustua laaturinkkoihin ja hypistellä materiaaleja ja niitä vetoketjuja. Sitten siirtyä halparinkkujen puolelle ja verrata mitä niistä löytyy (pientä voimankäyttöä noihin vetsakereiden kiinnityksiin kannattaa harrastaa silloin kun myyjät eivät ole katsomassa!). Jos löytyy vahvan tuntuinen reppu, niin sitten vain kokeileen toimiiko omaan selkään... - jopi
Varusteissa halpa ja hyvä on jokseenkin mahdoton yhtälö.
Itse olen toivoton penninvenyttäjä, mutta olen opetellut laittamaan asiat oikeaan järjestykseen.
Retkinautintoon vaikuttaa merkittävästi kunnon varusteet, vaikka ne maksavatkin.
Ostin Deuter Air-contact rinkan (maksoin 185 e) enkä kadu ikinä. Samaa linjaa suosittelen makuupussin, teltan y.m. varusteiden suhteen. Halpisvehkeillä olen kitunut ikäni -ja pilannut monta hyvää retkifiilistä.
Jo pelkkä tietoisuus siitä, että varusteet ovat kelvolliset, tekee fiilikselle hyvää.
Mottonani on, että se, mitä arvostan, siihen myös satsaan.- Anonyymi
Erittäin hyvä ja toimiva periaate.
- Tuomassss
McKinley tosiaan varmasti parhaita "vähän halvempia" merkkejä. Laadukkailta on tuntuneet mitä on kaupassa testaillu. Onkohan nuo Retki-merkkiset rinkat North Ice -tasoa, kellään kokemuksia? Prismoihin on ilmestyny myyntiin useampaaki mallia.
http://www.vaell.us - käytetty
saat vanhan halti putkirinkan alle nort icen.
punainen väriltään ja kuvia saan kun vastaat
juha.laakko@elisanet.fi- Kajka 85l
Itse olen kolunnut ko. rinkan kanssa pari reissua, ja täytyy myöntää, että eräänlainen viha/rakkaus suhde on tullut ko. rinkkaan muodostettua...
Sopii säätöjensä ansiosta mukavasti selkään.
Kestävän oloinen rakenne
Yksinkertainen perusrinkka vailla ylimääräisiä hienouksia.
- Koko 85l (mukaan mahtuu liikaakin romua = paino nousee)
- Vedenpitävyys (ko. rinkan kangas ei ole siinä suhteessa parhaita mahdollisia)
Oma rinkka maksoi alennusten jälkeen 220.
- reissutäti
En ehdota, mutta kerron, että mulla on iso ja kallis Savotta. Osta reilusti isompi kuin 60 l. Sitä ei ole pakko pakata tupaten täyteen. Mun toinen reppu on Halti-rosna, 65 l, oon kokenut sen vähän pieneksi, mutta miellyttäväksi. Tavaroita on pakko sitoa ulkopuolellekin.
Joku jo sanoikin, että hyvää ja halpaa ei ole vielä keksitty. Kunnon rinkan ostamista et tule katumaan, jos vaellat intohimoisesti. Tuhlaa nyt vähän, niin saat hyvän, eikä asiaa tarvitse sen koommin miettiä, sen kun heität rinkan selkään ja lähdet!
Ruotsin Lappiin, vau! Hyvää reissua! - anthraxi
Hieman kun panostat niin tässä on ehdoton ykkönen!! et tule tarvitsemaan elämäsi aikana toista, hyvät säädöt ja istuvuus ja kestää kovankin käytön, itselläni ollut kohta 8vuotta kovassa ja ahkerassa käytössä eikä minkäänlaista ongelmaa ole ilmennyt, tästä ei miinusta löydy muutakuin hinnassa mutta kerran se vain kirpasee http://www.maanpuolustusyhtio.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=2494
- Mika22
Ääni Savotalle ja LJK-rinkalle. Minulla ja kaverilla ollut molemmat käytössä. Noiden mallien kanssa ei tarvitse miettiä, hajoaako joku paikka rinkasta tunturissa.
Paljon yli satasen, mutta toisaalta tuossa on rinkka, jonka voi sitten joskus jättää perinnöksi ;)
Rinkkojahan eivät ole muut kuin rungolla(putki) varustetut kantolaitteet, muut ovat
reppuja / "pussukoita". Liekö muita vaihtoehtoja kuin Savotta. Oiskohan kirppiksillä vanhoja rinkkoja. Olen kantanut Halti Hiker rinkkaa v:sta -89 lähtien Lapissa yli 40
kertaa ja olen tyytyväinen siihen; painoa joskus 28kg; en ota mitään myttyä selkääni. Hikerissäni on alkuperäiset vetoketjut. Köyhän ei kannata ostaa halpaa: osta kerralla hyvä.- Mika22
Näin on. Halti, Savotta tms kunnollinen putkirinkka on mielestäni ainoa vaihtoehto.
Pienemmäksi suosittelen rajavartioston rinkkaa
http://www.varusteleka.fi/product/rangalla/savotta-rajapartioreppu/_3CO0R61LJ
Parilla ensimmäisellä reissulla oli halparinkka (1980-luvun alussa varmaan jotain 200-300mk), eikä kestänyt edes kunnolla viikon reissua. Muoviset osat olivat suurin ongelma.
Intissä ja kertausharjoituksissa tuli eteen reppuja jotka eivät mene rikki, edes pakkasella tai varusmiesten käytössä. SIispä investointi kunnon kalustoon. Ei ole 20 vuoteen tarvinnut uusia, tai epäröidä hajoaako rinkan osat. - TO
Minulla Savotta 906 ja toiminut ongelmitta jo vuodesta 1984 asti. Olen käynyt joitain poikkeuksia lukuunottamatta vuosittain 1-3vko velluksilla siitä saakka.
Maksoi aikanaan paljon mutta on kannattanut.
Sain Savotalta lisäksi korvauksetta uudet olkahihnat vaikka rinkka oli jo lähes 20V vanha. eivät kuulemma saisi kulua niin kun oli tapahtunut.
Laatuun kannattaa satsata.
Tilaa tosiaan on ehkä hieman liikaa. Tuppaa mahtumaan kaikenlaista ylimääräistä ja paino kohoaa reippaasti yli 30kg. jost ja just jaksaa kantaa tuon noin 100km. Mutta ainakin kunto kasvaa :-) - himotallaaja
TO kirjoitti:
Minulla Savotta 906 ja toiminut ongelmitta jo vuodesta 1984 asti. Olen käynyt joitain poikkeuksia lukuunottamatta vuosittain 1-3vko velluksilla siitä saakka.
Maksoi aikanaan paljon mutta on kannattanut.
Sain Savotalta lisäksi korvauksetta uudet olkahihnat vaikka rinkka oli jo lähes 20V vanha. eivät kuulemma saisi kulua niin kun oli tapahtunut.
Laatuun kannattaa satsata.
Tilaa tosiaan on ehkä hieman liikaa. Tuppaa mahtumaan kaikenlaista ylimääräistä ja paino kohoaa reippaasti yli 30kg. jost ja just jaksaa kantaa tuon noin 100km. Mutta ainakin kunto kasvaa :-)Tässä on hyvä halpa ja tilava rinkka >>
http://www.varusteleka.fi/product/rangalla/hollantilainen-lowe-alpine-saracen-rinkka-dpm-kaytetty/_30S0SS6IQ
Hinta/laatusuhde on kohdallaan ainakin omassani jonka tilasin kuukausi sitten.
Rinkassa on säädettävät kantoviilekkeet .
Olen testannut rinkan 20kgn painolla ja itselleni se on paras tähänastisista.
Lapinvaelluskokemusta on 40 vuoden ajalta kerran kesässä 1kk.
Kuukausi sitten rinkkaa oli saatavana myymälässä 70kpl joten varastotilanteen perusteella kiire hankkia jos tuon haluaa. Varustenetti myy tuosta toista versiota kalliimmalla hinnalla, kuten luettelosta voitte nähdä. - Mika22
himotallaaja kirjoitti:
Tässä on hyvä halpa ja tilava rinkka >>
http://www.varusteleka.fi/product/rangalla/hollantilainen-lowe-alpine-saracen-rinkka-dpm-kaytetty/_30S0SS6IQ
Hinta/laatusuhde on kohdallaan ainakin omassani jonka tilasin kuukausi sitten.
Rinkassa on säädettävät kantoviilekkeet .
Olen testannut rinkan 20kgn painolla ja itselleni se on paras tähänastisista.
Lapinvaelluskokemusta on 40 vuoden ajalta kerran kesässä 1kk.
Kuukausi sitten rinkkaa oli saatavana myymälässä 70kpl joten varastotilanteen perusteella kiire hankkia jos tuon haluaa. Varustenetti myy tuosta toista versiota kalliimmalla hinnalla, kuten luettelosta voitte nähdä.Varustelekan keskieurooppalaisiin reppuihin liittyen yksi kommentti... meillä on ollut englantilaisia ja saksalaisia reppuja käytössä pari vuotta, ja mielestäni materiaali ei oikein kestä pakkasta. Kesä/syysvaelluksella ei ole ongelma, mutta muovit kovettuvat pakkasessa.
Sinänsä hinta-laatusuhde on noissa kohdallaan. Materiaalivalinnat ja kestävyys ei tosin ole sellaista "army-laatua" mihin on esim. intissä tottunut.
- kjlk
Kiitos vinkeistä.
- Tunturin kulkija
Hei,
Pääsin eräilyn makuun aikoinaan armeijassa, ja siellä tuli kannettua tuota Savotta LJK:ta kilometrin jos toisenkin. Sittemmin olen tehnyt monen monta pitkää reissua (jopa 300km ) ja tullut kironneeksi sitä, että nykyistä erätietoutta ei minulla vielä junnuna ollut.
Yksi asia, johon ihmiset eivät tunnu kiinnittävän riittävästi huomiota rinkkaa valitessaan ja käyttäessään, on rinkan oikeanlainen pakattavuus.
Kannettaessa vähänkään raskaampia kuormia (jo 10kg) pitkiä aikoja, on todella tärkeää että rinkka on pakattu oikein.
Rinkan tulisi olla pakattu mahdollisimman litteäksi selkää vasten, ja niin että kaikkein raskain osa kuormasta (esim. teltta, muonat, vedet) on pakattu ylimmäs, mieluiten jopa ylipakkauksen avulla pään yläpuolelle. Tavoitteena tässä menettelyssä on saada rinkan painopiste sivusta katsoen mahdollisimman hyvin kantajan oman painopisteen yläpuolelle. Rinkan aiheuttama lisäpaino kohdistuu tällöin suurimmaksi osaksi lantiohihnaan, eikä olkahihnoihin kohdistu suurtakaan rasitusta. Tämä johtuu siitä, että rinkan painopisteen ollessa melkein kantajan yläpuolella rinkka ei kannettaessa väännä kantajaa juurikaan hartioista taakse.
Näin pakatulla rinkalla raskaidenkin taakkojen kantaminen onnistuu erittäin luontevasti ilman rasittuneita hartioita ja tuskaista etukumaraista asentoa. Kannattaa kokeilla, ero huonosti pakattuun rinkkaan on huikea. Jos rinkan saa pakattua niin että painopiste on suoraan oman painopisteen yläpuolella, kävellä voi täysin normaalissa asennossa vaikka rinkka olisi todella raskas.
Yhtenä haittapuolena ylipakkauksessa on, että rinkkaa kannetttaessa koko paketin (kantaja rinkka) painopiste on aikaisempaa korkeammalla, jolloin kävely tuntuu ainakin aluksi kiikkerämmältä, kuin nopean pituuskasvun jäljiltä. Tähän kuitenkin tottuu nopeasti, ja pienen opettelun jälkeen vaikeatkin nousut menevät painavakin rinkka selässä. Raskailla kuormilla toinen haittapuoli tottumattomalla kantajalla ovat kipeytyneet lantioluut. Tähänkin kuitenkin tottuu, ja pian lantioluissa ei tunnu enää mikään. Kipu on joka tapauksessa murto-osa hartioden tuskista rosnaa kantaessa.
Pakattavuudesta päästään siihen, miksi suurilla kuormilla putkirinkka on rosnaa selkeästi parempi: Sen voi ylipakata erittäin litteäksi ja korkeaksi. Esim. ruotsalaisten Fjellu ja nuo keskieurooppalaiset sotilasvehkeet ovat hyviä viikonloppuvaelluksille tai muuttoon/matkustamiseen, kun rinkka on joko kovin kevyt tai kantoajat ovat lyhyitä. Mutta pitkiin vaelluksiin ne soveltuvat selvästi esim. Savottoja heikommin, koska ovat kovin pulleita selässä, eikä ylipakkauskaan ilman putkirunkoa oikein onnistu.
Myös vuorikiipeilijät arvostavat kannettavuutta enemmän hyvää tasapainoa ja siten matalaa painopistettä, joten siihenkin hommaan pullea rosna soveltuu hyvin. Sen sijaan kunnon eräpeikon, joka viihtyy metsässä ruotsalaista veljeäään 'hiukan' kauemmin ja kävelee pitempiä matkoja, kannattaa ehdottomasti satsata sellaiseen putkirinkkana, jonka yläkaaren korkeus on säädettävissä. Pitkille vaelluksille ne suurimmat massat vaan röyhkeästi oman pään yläpuolelle.- lkjlkjasdf
Hyvä ja asiantunteva kirjoitus yllä.
Kesällä kannoin Savotta 906 rinkkaa, jonka paino lähtiessä oli yli 30kg, saattoi olla jopa 35 kg, tunturimaastossa jotain noin 120km. En usko, että sellaista painoa olisi saanut kannettua juuri millään rosnalla, erityisesti jos sattuisi vielä satamaan. Oma kokemukseni on sellainen, että rosna menettää ominaisuuksiaan kastuessaan ja muuttuu entistä vetelämmäksi.
Vaelluksille putkirinkka on suhteellisen turvallinen valinta. Savotta ei ole erityisen seksikäs rinkka, ei nykyaikainen, eikä muodikas, mutta on luotettava ja hoitaa homman.
Itsellä on kuitenkin tarkoituksena vähentää seuraavalle vaellukselle rinkasta reilusti painoa, tavoitteena alle 20kg, ja sitten pystyn käyttämään rosnaakin.
Hiihtovaellukselle putkirinkka ei oman kokemuksen mukaan oikein sovi, yksi syy on korkealle ulottuva putki, joka tiputtelee lumet niskaan jokaisessa mahdollisessa paikassa. - 8680988899
Hyviä pointteja. Itse olen vankkumaton rosnan kannattaja, mutta sen verran olen päässyt Savottaakin tyypittämään, että hyvähän se on selässä. Rosnan etuina pidän tehokkaampaa tilaan mahtumista. Ei meinaa se Savotta (puhumattakaan useammasta jos ollaan porukalla liikkeellä) sujuvasti henkilöautoon, pieneen vaellustelttaan, jne. mahtua. Ja saahan sillä samanvetoisella rosnalla kantamuksestaan kilon tai toista pois verrattuna Savottaan.
Kommentoimasi Tunturin vaeltaja kirjoitti viimeisen päälle asiaa. Komppaan erityisesti tuota, että jos sen rosnansa saa pakattua pullukaksi menee kaikki päin persettä; kantamisesta tulee yhtä helvettiä. Eli grammanviilauksella ja turhakkeista (mm. pyyhe, raskas kuvauskalusto, turhat kalavehkeet, viinat, saippuat, jne.) luopumalla ne painot alle 20 kiloon ja rosnalla liikenteeseen. - lkjlkjasdf
"Rosnan etuina pidän tehokkaampaa tilaan mahtumista."
Tuo unohtui mainita omasta tekstistäni, vaikka mielessä kävikin. Vaikka putkirinkan yläkaaren saa pois, voi sen mahduttaminen autoon, junaan, tms. olla hankalaa vaikka rinkka olisi tyhjäkin. Rosnien "kova osuus" on aina vastaavankokoista putkirinkkaa pienempi ja siten ne on helpompi tunkea eri tiloihin.
Unohtui sekin mainita omasta tekstistäni, että hiihtäessä putkirinkka ei muutenkaan ole kovin toimiva, johtuisiko leveydestä, korkeammasta painopisteestä vai mistä. Hiihtämiseen rosnat soveltuvat paremmin. Alkuperäinen kyselijä mainitsi talvivaelluksen, jolloin oletettavasti liikutaan hiihtäen (ellei sitten lumikengillä), jolloin rosna olisi varmaankin parempi. Sen varoituksen haluaisin kuitenkin antaa, että kaikki aavikoille tms. tarkoitetut rosnat eivät kankaansa kestävyyden puolesta Suomen pakkastalviin välttämättä sovellu.
- Anonyymi
Osprey Aether.....parasta mitä 175 eurolla saa. Ei paina , eikä ole selkä kipeä!
- Anonyymi
Totta viserrät. Mullakin on ollut Aether käytössä jo vuodesta 2014.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2082989
Tiedäthän että
Pohdin paljon siirtymistä. Tulen surulliseksi tietyistä tai monistakin asioista. Siksi parempi kun saat elää vapaasti il142582Suomella TUNTI ELIN AIKAA jos/ kun SOTA Syttyy NAAPURIN KANSSA!
Sitten kaikki tärkeät paikat, Komentokeskukset, poliittiset päätöksentekijät, Sotilastukikohdat, Varuskunnat, Liikentee3611371Klaukkalan onnettomuus
Kun kuulin onnettomuudesta,jossa auto oli suistunut sillalta jokeen,en kyllä missään vaiheessa uskonutkaan että kyseess191298- 901274
Sinulla on kauniit kasvot ja erityisesti kulmakarvat
Ne yhdistettynä luonteeseen, katseeseen ja ilmeisiin saa pääni pyörälle kyllä. En kestä. Usein päivisin nämä tulevat mie531189- 951151
Martinan uudet tuulet
Alkaa vahvasti vaikuttaa siltä, että ollaan tosiaan palattu sinkkumarkkinoille. Joulu ja uusivuosi ilman kihlattua, vaik1681011Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista Pelin poistuminen ei ole kaikkien mielee
Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista Pelin poistuminen ei ole kaikkien mieleen. Turku VOISI LO1601008- 131942