räiskäleiden paisto

paskamutsi

Mikä on vialla, kun en saa räiskäleitä pois ehjänä pannulta? Millainen on hyvä räiskäletaikina? Missä lämpötilassa paistatte ne? Lisäättekö joka välissä voita? Hyvänmakuisia tulee, mutta muuten aivan mutanttihirviöitä.

21

5678

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Äippä5

      Minä teen lettutaikinan niin, että laitan n. puolen litran taikinaan olme kananmunaa, desilitran sokeria, ripauksen suolaa ja reilusti vaniljasokeria sekä vehnäjauhoja. Jokaisen paiston välissä laitan uutta rasvaa, paistolämpötila 4 ja välillä 5 (tai 7 - 9 )

      • huh!...

        joo, anna rauhassa turvota sen taikinan ennenkuin paista. Ja hanki kunnollinen lettupannu, äläkä käytä sitä mihinkään muuhun ruuanlaittoon, eikä ainakaan kananmunien paistoon vaikka siinä saiskin niin herkullisesti kauniin mallisia kaniksia!


      • hirvee....
        huh!... kirjoitti:

        joo, anna rauhassa turvota sen taikinan ennenkuin paista. Ja hanki kunnollinen lettupannu, äläkä käytä sitä mihinkään muuhun ruuanlaittoon, eikä ainakaan kananmunien paistoon vaikka siinä saiskin niin herkullisesti kauniin mallisia kaniksia!

        määrä sokeria.Mä en laita lettutaikinaan yhtään sokeria.Mut sitä mä varsinaisesti aloin kyselemään että miksi ei varsinkaan kanamunia kannata paistaa lettupannussa?


      • taas en

        laita munia ollenkaan enkä anna turvota yhtään, silti tulee hyviä ja pysyy ehjinä. muistaakseni litraan maitoa 6 dl jauhoja. rasvaa laitan nokareen joka välissä.


      • Anonyymi
        hirvee.... kirjoitti:

        määrä sokeria.Mä en laita lettutaikinaan yhtään sokeria.Mut sitä mä varsinaisesti aloin kyselemään että miksi ei varsinkaan kanamunia kannata paistaa lettupannussa?

        Itse en myöskään laita sokeria lettutaikinan ,,itse paistan puolet rasvaa ja öljyä joka on paistamiseen .
        Ja taikinaan sulatan myös jonkun verran voita , eka pannullinen olis oltava aika kuumaa sitten voi seuraavat paistaa keskilämmöllä , Ja laitan joka toiseen pannullinen lisää rasvaa , tulevat rapeiksin


    • ohje.

      1 l maitoa
      3 munaa
      3 rkl voita sulatettuna
      1 tl suolaa
      2 tl sokeria
      n. 5 dl vehnäjauhoja

      Ennen jokaista lättyä lisään pannulle voita.
      Lämpötila 4-5.
      Anna taikinan turvota hetki ennen paistamista.
      Älä tee koko pannun kokoisia lättyjä niin pienempi on helpompi kääntää.

      • Anonyymi

        Terveelliset räiskäleet:

        • Kananmuna
        • 7 DL vettä
        • 3,5 DL täysjyvävehnäjauhoa
        • 1 DL kaurahiutaleita
        • 3 RLK neitsytoliiviöljyä
        • 1 RLK vaniliinisokeria
        • 1/2 TL jodisuolaa

        Ainekset vatkataan sauvasekoittimen perusterällä, ei vispilällä. Kattilassa ensin kylmä vesi ja sitten kaurahiutaleet jotka muuttuvat ”kauramaidoksi” sekottimella. Seuraavaksi vehnäjauho joka ei paakkuunnu pelkässä vedessä tai siis kauramaidossa, sitten kourallinen vaniljasokeria jne. 1/2 h hautumista kannen alla jääkaapissa ja pannu ajoissa kunnolla kuumaksi.

        Huom. Hilloa ei tarjoilla pöydässä nälkäiselle vaan pyyhkäistään räiskäleelle ruokalusikalla ennen tarjoilua. Nautitaan kuumana kylmän veden kanssa jossa ripaus lime mehua.


    • mapee

      vika on todellakin taikinassa, eikä tekijässä. Itse sovellan taikinaa; 6dl maitoa, 3dl jauhoja ja 2munaa. Joskus munia lisää jos on pieniä tai sitten jauhoja jos jää liruksi. Suolaa heitän teelusikallisen ja sokeria saman.

      Suola käsittääkseni tekee sitä sitkeyttä juuri taikinaan. Lisäksi kun sen antaa turvota tunnin niin siitä tulee paksumpi taikina jolloin se ei repeä. Munia kannattaa hieman sekoitella reilumminkin sinne sekaan jotta tapahtuu sama kuin esim lihapullataikinaa tehdessä ja seos sakenee ja tulee samalla joustavaksi.

      Rasvaa pannuun tarpeen mukaan ja usein käytän nestemäistä margariinia.

      Kovallla lämmöllä paistuu nopsaan ja tule eparempia kuin miedolal jolloin ne nahkoittuu ja kuivaa eikä kypsy.

    • taikinaan

      Oman kokemukseni mukaan sokeroitu taikina palaa herkemmin pannuun kiinni, kun sokeri sulaa karamelliksi.

      Kokeilkaapa maidon sijaan vissyä, tulee tosi hyviä ja pitsireunaisia, eikä ikinä arvaisi ettei ole maitoa joukossa.

      Meillä toimii parhaiten uskollinen valurautapannu, sellainen oikein hyvin rasvattu, ja kesällä tietysti muurikka. Vähän täytyy sipaista voita joka välissä.

      • laitan

        ohjeen jauhomäärästä puolet ohrajauhoja, tulee rapeita lättyjä.


      • santo
        laitan kirjoitti:

        ohjeen jauhomäärästä puolet ohrajauhoja, tulee rapeita lättyjä.

        Minä laitan räiskäletaikinaan mukaan vehnäjauhojen lisäksi puolet esim. kaurahiutaleita,niin tulee myös hieman kuitua mukaan ja yleensä paistan ne isolla paistinpannulla ja laitan rasvaa joka kerta kun lisään taikinaa, niin ei tartu pintaan kiinni. Maku on taivaallinen ja saan niistä joskus jopa hieman rapeita reunoiltaan...nami,nami!


      • PR-mies
        santo kirjoitti:

        Minä laitan räiskäletaikinaan mukaan vehnäjauhojen lisäksi puolet esim. kaurahiutaleita,niin tulee myös hieman kuitua mukaan ja yleensä paistan ne isolla paistinpannulla ja laitan rasvaa joka kerta kun lisään taikinaa, niin ei tartu pintaan kiinni. Maku on taivaallinen ja saan niistä joskus jopa hieman rapeita reunoiltaan...nami,nami!

        käytän räiskäleisiin 2 dl kaurahiutaleita 6dl vettä 3dl vehnäjauhoja 1dl ohrajauhoja 1tl suolaa ja kaikki tulee syötyä


    • 10+11

      jättäisin minäkin pois, tai ihan pari tl vain. Mutta minä uskon, että pannun kunnollisuus on melkein tärkeämpää kuin hyvä taikina. Huonolla pannulla ei tule ehjiä ja hyviä, vaikka taikina olisi kuinka hyvää. Minäkin aikoinaan luulin, että minussa tai tekemässäni taikinassa on vika, kunnes tajusin ostaa uuden, laadukkaan pannun. Sen jälkeen on onnistunut aina.

      • **keittäjä**

        on syy pannussa siinä on imeytynyt huokosiin suolaa.
        Valurauta pannua ei saa liottaa ei pestä pesuaineilla eikä sille saa koskaan ripotella suolaa.

        Pese pannusi nyt hanan alla, niin kuumalla vedellä kun hanasta tulee. Kuivaa se hyvin talouspaperilla, molemmin puolin laita siihen ohut kerros ruoka öljyä laita levylle ja pidä levy haaleana sammuta välillä tarvittaessa noin 20 min. siten hankaa pannu talouspaperilla kuivanpuhtaaksi..
        Vieläkin ensimmäinen lettu saattaa hajota, mutta sitten alkaa irtoamaan.


    • Gusseisenpfanne

      Itse kanssa suosin valurautapannua. on parikin kappaletta erilaisia. niitä käytetään ihan kaikenlaiseen paisteluun, muna liha kala jne. pesu tosiaan aina VAIN kuumalla vedellä, muuten täyty paistaa pekonia tms ihraa, mieluiten suolatonta esim muurikalla on tuubissa sellaista eläinrasvaa. Se on paljon parempaa kuin kasvisöljyt, eikä sitä jää siihen pannuun sen vertaa että tarttis ruveta kolestrolia tms pelkäämään, on vaan kestävämpää valuraudan kanssa. jos olet aiemmin pessyt pannusi astianpesuaineella, huuhtele se, kuumenna ja rasvaa.

      Pannun kuumennan aika kuumaksi, ja sitten hieman jäähdytän, rasvan täytyy kuitenkin sihahtaa ja kevyesti ruskettua kun rupeaa paistamaan niitä lettuja. ylensä n. 4-5 lämmöllä paistelen perusliedellämme. reseptejä löytyy joka lähtöön netistä. jos ei millään pysy kasassa ja kuitenkin on piimän paksuista tai paksumpaakin, lisää muna. itse teen taikinan näppituntumalla, ja koostumus vaihtelee. Joskus harvoin teflonpannulla se eka monesti menee koiralle kun on liian kylmä pannu..
      Mä en laita sokeria ollenkaan tai hyvin vähän. mun mielestä lettujen tulee olla suolaisia, ja sit syön niitä makeen kanssa, mut makuasioita.

      • 1+4

        vai pullistelet "paremmin" tietävänä.
        Puhun ruokaöljystä, koska sitä on varmasti aina joka taloudessa.

        Lätty ja pannukakku resepti opetetiin laitoskeittäjälinjalla 1 osa nestettä ( 1L ) 0,5 osaa jauhoa (0,5L ) ja 2-3 munaa litralle, suolaa 2 tl / litralle ja kauniimman paistovärin saamiseksi 2 tl/ soreria litralle.
        Taikinaan voi halutessaan laittaa leivinjauhoa kuohkeuttamaan, itse en käytä.
        Ohuehko taikina ja ohuesti pannulle tekee pitsilettuja. Pannun ravistelu paiston aikana irroittaa lettusta pannusta.
        Lettusen voi kääntää heittämällä tai kansikäänöllä, silloin ei hajoa ja irrallinen lettu liikkuu ihan hyvin.

        Kansi kääntö:
        pannunkokoinen kattilan kansi, jossa ei reunoja, irrallinen lettu ujutetaan sille paistopinta siis kanteenpäin. lettupannu takaisin levylle ja kipataan lettu paistamatonpuoli pannuun päin takaisin pannulle. Muutaman kerran harjoiteltuasi onnistuu ihan hyvin.
        Kansi kääntö on silakkapannullisen kääntämisessä verraton, nopea ja paistoravan tarvetta vähentävä.


      • imppu5
        1+4 kirjoitti:

        vai pullistelet "paremmin" tietävänä.
        Puhun ruokaöljystä, koska sitä on varmasti aina joka taloudessa.

        Lätty ja pannukakku resepti opetetiin laitoskeittäjälinjalla 1 osa nestettä ( 1L ) 0,5 osaa jauhoa (0,5L ) ja 2-3 munaa litralle, suolaa 2 tl / litralle ja kauniimman paistovärin saamiseksi 2 tl/ soreria litralle.
        Taikinaan voi halutessaan laittaa leivinjauhoa kuohkeuttamaan, itse en käytä.
        Ohuehko taikina ja ohuesti pannulle tekee pitsilettuja. Pannun ravistelu paiston aikana irroittaa lettusta pannusta.
        Lettusen voi kääntää heittämällä tai kansikäänöllä, silloin ei hajoa ja irrallinen lettu liikkuu ihan hyvin.

        Kansi kääntö:
        pannunkokoinen kattilan kansi, jossa ei reunoja, irrallinen lettu ujutetaan sille paistopinta siis kanteenpäin. lettupannu takaisin levylle ja kipataan lettu paistamatonpuoli pannuun päin takaisin pannulle. Muutaman kerran harjoiteltuasi onnistuu ihan hyvin.
        Kansi kääntö on silakkapannullisen kääntämisessä verraton, nopea ja paistoravan tarvetta vähentävä.

        5 dl maitoa
        2½ dl vehnäjauhoa
        2 munaa
        1/4 tl suolaa
        2 rkl öljyä

        Hetki turvotusta ja paistan 6 (meidän lieden suurin lämpö).
        En laita taikinaa koko pannun pohjalle, helpompi kääntää ja tulee pitsireunat :P
        Paistan rypsiöljyssä, lisään sitä tarvittaessa.


      • imppu5
        imppu5 kirjoitti:

        5 dl maitoa
        2½ dl vehnäjauhoa
        2 munaa
        1/4 tl suolaa
        2 rkl öljyä

        Hetki turvotusta ja paistan 6 (meidän lieden suurin lämpö).
        En laita taikinaa koko pannun pohjalle, helpompi kääntää ja tulee pitsireunat :P
        Paistan rypsiöljyssä, lisään sitä tarvittaessa.

        Mulla on Ikean halpispannu, loistava lettujen paistoon!
        http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/96225800


      • Gusseisenpfanne
        1+4 kirjoitti:

        vai pullistelet "paremmin" tietävänä.
        Puhun ruokaöljystä, koska sitä on varmasti aina joka taloudessa.

        Lätty ja pannukakku resepti opetetiin laitoskeittäjälinjalla 1 osa nestettä ( 1L ) 0,5 osaa jauhoa (0,5L ) ja 2-3 munaa litralle, suolaa 2 tl / litralle ja kauniimman paistovärin saamiseksi 2 tl/ soreria litralle.
        Taikinaan voi halutessaan laittaa leivinjauhoa kuohkeuttamaan, itse en käytä.
        Ohuehko taikina ja ohuesti pannulle tekee pitsilettuja. Pannun ravistelu paiston aikana irroittaa lettusta pannusta.
        Lettusen voi kääntää heittämällä tai kansikäänöllä, silloin ei hajoa ja irrallinen lettu liikkuu ihan hyvin.

        Kansi kääntö:
        pannunkokoinen kattilan kansi, jossa ei reunoja, irrallinen lettu ujutetaan sille paistopinta siis kanteenpäin. lettupannu takaisin levylle ja kipataan lettu paistamatonpuoli pannuun päin takaisin pannulle. Muutaman kerran harjoiteltuasi onnistuu ihan hyvin.
        Kansi kääntö on silakkapannullisen kääntämisessä verraton, nopea ja paistoravan tarvetta vähentävä.

        Jos minua tarkoitit niin en siunaa enkä pullistele, vaan kerroin keskustelupalstalle käsittääkseni tyypillisesti oman näkemykseni asiasta, ja sen miksi itse olen tyytyväinen lettuihini ja mitä muuta olen mielestäni oppinut. Ei se minua haittaa jos joku vannoo teflonpannujen nimeen ja kiroaa valuraudan hankalana ja painavana. Minulle se vaan sopii paremmin. Ja ko. lettupannuni tekee juuri sellaisia ohuita ruskeita pitsilettuja.


      • PR-mies
        Gusseisenpfanne kirjoitti:

        Jos minua tarkoitit niin en siunaa enkä pullistele, vaan kerroin keskustelupalstalle käsittääkseni tyypillisesti oman näkemykseni asiasta, ja sen miksi itse olen tyytyväinen lettuihini ja mitä muuta olen mielestäni oppinut. Ei se minua haittaa jos joku vannoo teflonpannujen nimeen ja kiroaa valuraudan hankalana ja painavana. Minulle se vaan sopii paremmin. Ja ko. lettupannuni tekee juuri sellaisia ohuita ruskeita pitsilettuja.

        tänään tein räiskäleitä , hyviä tuli. 6dl vettä, 6dl kaurahiutaleita, 1tl suolaa ja 2rkl sokeria. Oli ensimmäinen koe erä ja hyvin onnistui !


    • lättymaakarsson

      Yksinkertaisesti liian ohut kerros taikinaa pannulla!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      140
      5953
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3625
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1925
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1919
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      25
      1748
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      74
      1586
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1522
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1408
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1406
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      24
      1327
    Aihe