Kirjastot rahapulassa???

Maisteri

Viime vuosien aikana minulle on käynyt muutaman kerran niin palautetusta kirjasta on tullut maksupyyntö kirjan tärveltymisen vuoksi, aiheetta. Kerran maksoin tyhmyyttäni palautustiskiltä varastetun kirjan. Hintapyyntö oli muutaman vuoden takaisesta viihderomaanista parisenkymmentä euroa. Sain sen tosin puhumalla kohtuullistettua alle kymmeneen euroon.

Enemmän minua on alkanut ärsyttää yhteydenotot tärveltyneestä materiaalista. Tilanne on saattanut olla sellainen, että olen ennen lainaamista näyttänyt kirjaa virkailijalle ja hän on ilmoittanut, ettei haittaa lukemista ja sen jälkeen, kun kirjan on palauttanut, tuleekin lasku perässä. En tosin ole maksanut kirjoja, joita en ole tärvellyt. Tuntuu siltä, että aina saa olla epävarma, tuleeko jostain hyllystä ottamastani kirjasta lasku perään. Nykyinen paperikin taitaa olla niin huonolaatuista, että esimerkiksi lievä kostuminen tärvelee kirjan aiempaa helpommin. Aiemmilta vuosilta en muista näin paljoa tärveltyneitä kirjoja ja liki 30 vuotta sain lainata kirjoja ilman ainoatakaan huomautusta. Nyt niitä on tullut viimeisen kymmenen vuoden aikana 1-2 krt/2 vuotta. Lainaan itselleni ja perheelleni 200 - 400 kirjaa vuodessa.

Tulee mieleen, että kirjasto katsoo minun lainaavan niin paljon kirjoja, että voi laittaa laskun perään silloin tällöin vai onko syynä se, että olen kerran tyhmyyttäni maksanut palautuksen yhteydessä varastetun kirjan. Kirjastomme siirtyi piakkoin tämän tapauksen jälkeen palautuskärryihin, joten ilmeisesti kirjoja oli varastettu enemmänkin.

4

1014

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyseessä?

      "Tulee mieleen, että kirjasto katsoo minun lainaavan niin paljon kirjoja, että voi laittaa laskun perään silloin tällöin vai onko syynä se, että olen kerran tyhmyyttäni maksanut palautuksen yhteydessä varastetun kirjan."

      Paha kommentoida asiaa näillä tiedoilla, mutta tuskinpa syy ainakaan kumpikaan edellä mainituista on.

    • kirjastonhoitaja

      Näyttää siltä, että kyseisessä kirjastossa on alettu tarkemmiksi palautetun aineiston suhteen. Meidän kirjastossamme on käytäntö, että työntekijä kirjoittaa esim. takakanteen kastunut ja päivämäärän, jotta seuraavaa ei syytetä turhaan.

      Tottakai on harmillista, jos ihan uusi kirja on sotkussa. Kyseessä ei taatusti ole rahapula tai muistikuva, että tuolta asiakkaaltahan kannattaa ottaa rahaa.
      Olisi kuitenkin hyvä, jos uskaltaisit puhua omassa kirjastossasi jonkun tutun työntekijän kanssa ongelmasta.

    • Alyxandria

      Samoilla linjoilla olen kuin nimimerkillä "kirjastonhoitaja" kirjoittanutkin.

      Kirjastot ovat viime vuosina kovasti tarkentaneet kirjojen tarkastusta palautusten yhteydessä. Ja yhä enemmän ja enemmän asiakkaaseen myös otetaan yhteyttä jos kirja (tai muu aineisto) palautuu huonossa kunnossa -aiemmin tämä saatettiin ohittaa lähinnä olan kohautuksella.

      Useissa kirjastoissa on jo jonkinlainen järjestelmä sen varalle, että seuraavaa asiakasta ei turhaan syytetä vanhasta viasta. Se saattaa olla tuo mainittu takakansimerkintä, tai järjestelmässä voi olla oma kohta joka näkyy sitten palautuksen yhteydessä näytöltä.

      Virheitäkin sattuu ja toisinaan kirjaa karhutaan myös aiheetta viimeisimmältä lukijalta vaikka tämä kirjan samassa kunnossa palauttaa kuin sen lainasikin. Tämä on tietenkin ikävää, mutta maailmaa se ei varmasti kaada. Kannattaa muistaa, että kirjastonhoitajatkin tekevät vain työtään ja siihen työhön kuuluu myös aineiston kunnossapito. Eivät he kirjojen perään ilkeyttään huutele ja herjaa.

      Minkä takia näistä kostumisista ja muista sitten pidetään nykyään niin suurta haloota? Yksinkertaisesti siitä syystä, että hyväkuntoinen kirja kestää kierrossa lainaajilla paljon kauemmin kuin huonokuntoinen. Toisaalta likaista ja tahraista kirjaa ei ole yhtään mukava lukea. Kolmanneksi ne kirjat ihan oikeasti maksavat rahaa myös kirjastolle. Ja myös se kirjojen kunnostus ja putsaus vaatii aikaa jä työvälineitä. Kirjaston kirjoja kannattaa käsitellä siis samalla tavalla kuin muutakin arvotavaraa. :)

      Olen samaa mieltä kirjastonhoitajan kanssa myös siitä, että sinun kannattaa paikallisessa kirjastossasi jonkun tutun kirjastotädin tai -sedän kanssa jutella asiasta.



      Vielä loppukaneetiksi pakko sanoa yleisesti kaikille kirjaston kirjojen sotkemisesta yms.:

      Vahinkoja sattuu itse kullekin silloin tällöin: joskus kirja kastuu tai vaikka koira pääsee sitä järsimään. Jos lainassa ollut kirja (tai muu aineisto) menee sinulla pilalle ei kannata sitä yrittää vaivihkaa palauttaa ja toivoa että sitä ei huomattaisi. Kirjasto näkee kyllä viimeisen lainaajan tiedot tietokannasta - itse asiassa useamman edellisen lainaajan. Reilun tapa on mennä kirjan kanssa kirjastoon ja kertoa että näin pääsi käymään.

      Kirjastonhoitaja antaa yleensä pari vaihtoehtoa - joko korvaat kirjan rahallisesti tai hankit tilalle vastaavan hyväkuntoisen teoksen.
      Ainakin täällä meilläpäin suositaan tuota jälkimmäistä vaihtoehtoa, sillä näin kirjastolta säästyy paljon vaivaa. Ja ainakin täällä kelpaavat aivan hyvin myös vaikkapa kirppiksiltä hankitut kirjat - kunhan ne ovat hyväkuntoisia ja siistejä! Eli saatat päästä vahingosta halvallakin. Kun sitten viet korvauskirjan kirjastoon, saat usein tuhoutuneen kappaleen omaksesi kunhan kirjasto on poistanut siitä tarransa.

    • Kirjastolainen

      Tuskin kirjastoista ainakaan huvin vuoksi laskuja lähetellään, kun ne rahat menevät useiten suoraan kunnan kassaan, josta kirjasto saa sitten kerran vuodessa oman budjetoidun siivunsa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      79
      1927
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1729
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1594
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1326
    5. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1252
    6. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1244
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1216
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1192
    9. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      44
      1186
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1181
    Aihe