Heip!
Mulla on laskettu aika 20.9.2008. Työsopimus mulla on voimassa elokuun loppuun saakka. Olen ajatellut jääväni äitiyslomalle elokuun alussa. Mietin myös, että heinäkuun voisin olla kesälomalla, koska se on alunperin se kesälomakuukauteni, mikä minulle määräytyy työpaikan vuorojen mukaan. Voinko pitää ennen äitiyslomaani kuukauden kesäloman? Pitääkö minun suostua työnantajan ilmoittamaan "maksetaan sulle se kesäloma sitten rahana, et pidä sitä ollenkaan, kun jääthän sinä jo elokuun alussa äitiyslomallekin"- kommenttiin? Mitä etuja minulle olisi tuollaisesta kesäloman rahana ottamisesta verrattuna normaaliin kesälomaan? Entäpä jos tilanne on kesällä se, että olen vaikka sen verran huonossa kunnossa, että joudun jo jäämään aiemmin lepäämään...pidänkös minä silloin sairaslomaa vai sen kesäloman ja miten silloin menee ne raha-asiat? Auttakaahan te, jotka tiedätte enemmän.
Miten kesäloma ja äitiysloma?
9
11354
Vastaukset
- joijdmcs
Jos vähänkin tunnet ettet voi olla töissä jäät tietysty sairaslomalle. Sen saa helposti kun kyseessä on raskaus.Siinä ei oteta riskejä kummankaan terveyden kanssa. Kesälomaa ei tietenkään silloin pidetä jos olet sairaslomalla.
Kesäloman rahana ottamisessa on se etu että saat rahat tuplana.
Yleensä kesäloma pidetään silloin kun se on aikaisemmin määrätty, mutta työnantajan suostuessa voi aikaa yrittää muuttaa. Raha tietenkin on hyvä lisä näin raskauden lopussa kun menot kasvavat.- evgregvre
Jos lomaksesi on määrätty aiemmin heinäkuu niin se on sinun lomakuukautesi. Huolimatta siitä milloin jäät äitiyslomalle. Äitiyslomalle ei kannata jäädä kuin sen minimin 30pv ennen laskettua-aikaa. Näitä päiviä ei kannata tuhlata ennen vauvan syntymää.
- palkanlaskija
Jos lomalta ei palaa töihin, lomarahaa ei makseta. Jos et pidä lomaa loma maksetaan sinulle ns. lomakorvauksena (lopputili). Myös tässä tapauksessa lomarahan osuutta ei makseta. Lomaraha edellyttää aina, että lomalta palaa töihin (lomarahaa kutsuttiinkin aikaisemmin lomalta paluu rahaksi.)
Sinulla on oikeus pitää lomasi. Monessa työehtosopimuksessa sanotaankin, että loma TÄYTYY pitää.
Itse tekisin sinun tapauksessasi, että pitäisin loma esim. kesäkuun puolesta välistä alkaen. Tulisin sen jälkeen töihin. Tällöin et menetä lomarahaa. Joka kuitenkin on puolet lomapalkasta.
Jos sairasloma alkaa ennen kesälomaa, kesäloma siirtyy. Jos sairastut loman aikana, siinä on omavastuu aika.
Eli rahallisesti sama tilanne on näissä tapauksissa:
a. jäät kesälomalle ja siitä suoraan äitiyslomalle
b. et pidä lomaa vaan loma maksetaan lomakorvauksena
Molemmissa tapauksissa siis et saa lomarahaa. Eli suosittelen sitä, että jäät lomalle jo kesäkuun puolella.- sjkajksflsdk
Entä jos työnantaja ei suostu lomaan? Eli meillä on tuolla työpaikalla ollut sellainen käytäntö, kun vuorotöitä tehdään ja jokaisella oma vuoronsa, että lomakuukausi vaihtuu vuosittain. Eli yhdellä työntekijällä seuraavasti:vuonna 2005 kesäkuu, vuonna 2006 heinäkuu, vuonna 2007 elokuu, vuonna 2008 kesäkuu jne. Tämä ei ole ollut mikään työsopimuksiin kirjoitettu sääntö vaan tätä ollaan noudatettu koko porukalla, jotta ei aina samoilla loma heinäkuussa jne.
Tämän käytännön mukaan minulla olisi kesälomaa juuri heinäkuu.Kerroin äskettäin johtajalleni, että jään elokuun alussa äitiyslomalle, joten en voi tehdä tuolloin elokuussa normaalia omaa vuoroani, vaan joutuvat etsimään siihen uuden työntekijän. Samalla ehdotin, että pitäisin sen kesälomani heinäkuussa, ennen kuin jään äitiyslomalle. Työnantaja totesi tähän, että heille kovatöistä alkaa hankkia tätä varten sijaista mulle ja oli sitä mieltä, että tekisin vielä heinäkuun töitä ja jäisin sit suoraan elokuun alussa vaan äitiyslomalle ja silloin mulle maksettaisiin myös kesäloma rahana. Eli liekö ollut ajatuksena säästää juuri noissa lomarahoissa, kun en ole palaamassa töihin äitiyslomankaan jälkeen, kun mulla nyt määräaikainen sopimus elokuun loppuun saakka eikä jatkosta ole sovittu mitään.
Voinko vaatia itselleni kesälomaa? eli juuri vaikka aiemman kirjoittajan ehdotuksen mukaisesti jäisinkin kesäkuussa kesälomalle, palaisin vaikka viikoksi pariksi töihin ja sitten jäisin elokuun alussa äitiyslomalle? Tällöinhän saisin sen lomarahankin kokonaisena. Tai käytännössähän voisin pitää tuon heinäkuun lomaa (jonka olisin jokatapauksessa lomalla, jos en olisi raskaana ja jäämässä äitiyslomallekin), palata elokuun alussa viikoksi pariksi töihin ja jäädä vaikka elokuun puolessa välissä äitiyslomalle, jolloin on kuukausi laskettuun aikaan? Silloinhan pitäisin lomani oikeaan aikaan ja saisin normaalin lomarahan. Miksi työnantaja ei halunnut edes puhua tällaisesta vaihtoehdosta?
Jotenkin toivoisin, että tän sais melko vaivattomasti hoidettua tän lomajutun sekä äitiyslomalle jäännin, ettei nyt työnantaja tee näistä viimeisistä kuukausista entistä hankalampia ihan piruuttaankin. - taasko mua huijattiin.
eli ei saa lomarahaa jos jää äippälomalle suoraan lomalta?
onko tää sama asia jos on vakituinen työ? saako ne rahat sitten kun palaa töihin eli ensi vuonna? kun palaanhan mä sit maaliskuussa -09.
mua kyl on huijattu sit törkeenä jos ei saa lomarahoja, kun kysyin vielä miten kannattaa lomat sijoittaa, olisin itse halunnut siirtää ne äippäloman jälkeen, mut suosittelivat näin... kökköläinen, kvtesiä pitäs alkaa opiskeleen kyl paremmin jos näin on taas käynyt.
viimeks mun työsuhde pätkitettiin/(silloin olin määräaikainen) jatkettiin ad äitiysloma (vaikka olisi ollut pitempiaiakainenkin kuin tein vuorotteluvapaaata) joka myös lain vastainen kun työnanatjan olisi kuulunut maksaa siitä vielä siitä se 3kk.n palkka, mut kilttinä en nurissut..toimen toivossa ja nyt vakkari paikka ja taasko mua huijattiin, snif. - 456456
taasko mua huijattiin. kirjoitti:
eli ei saa lomarahaa jos jää äippälomalle suoraan lomalta?
onko tää sama asia jos on vakituinen työ? saako ne rahat sitten kun palaa töihin eli ensi vuonna? kun palaanhan mä sit maaliskuussa -09.
mua kyl on huijattu sit törkeenä jos ei saa lomarahoja, kun kysyin vielä miten kannattaa lomat sijoittaa, olisin itse halunnut siirtää ne äippäloman jälkeen, mut suosittelivat näin... kökköläinen, kvtesiä pitäs alkaa opiskeleen kyl paremmin jos näin on taas käynyt.
viimeks mun työsuhde pätkitettiin/(silloin olin määräaikainen) jatkettiin ad äitiysloma (vaikka olisi ollut pitempiaiakainenkin kuin tein vuorotteluvapaaata) joka myös lain vastainen kun työnanatjan olisi kuulunut maksaa siitä vielä siitä se 3kk.n palkka, mut kilttinä en nurissut..toimen toivossa ja nyt vakkari paikka ja taasko mua huijattiin, snif.äitiysloma rinnastetaan töissä oloon. äitiyslomalla on voimass kaikki työsuhde-edut kuten työterveyshuolto! lomarahat saa jos ei ole irtisanoutunut työstä. työnantajat on kuitenkin kieroja ja yrittää kaiikkensa säästääkseen joten PITÄKÄÄ HUOLI OMISTA EDUISTANNE!!!!
- palkanlaskija
sjkajksflsdk kirjoitti:
Entä jos työnantaja ei suostu lomaan? Eli meillä on tuolla työpaikalla ollut sellainen käytäntö, kun vuorotöitä tehdään ja jokaisella oma vuoronsa, että lomakuukausi vaihtuu vuosittain. Eli yhdellä työntekijällä seuraavasti:vuonna 2005 kesäkuu, vuonna 2006 heinäkuu, vuonna 2007 elokuu, vuonna 2008 kesäkuu jne. Tämä ei ole ollut mikään työsopimuksiin kirjoitettu sääntö vaan tätä ollaan noudatettu koko porukalla, jotta ei aina samoilla loma heinäkuussa jne.
Tämän käytännön mukaan minulla olisi kesälomaa juuri heinäkuu.Kerroin äskettäin johtajalleni, että jään elokuun alussa äitiyslomalle, joten en voi tehdä tuolloin elokuussa normaalia omaa vuoroani, vaan joutuvat etsimään siihen uuden työntekijän. Samalla ehdotin, että pitäisin sen kesälomani heinäkuussa, ennen kuin jään äitiyslomalle. Työnantaja totesi tähän, että heille kovatöistä alkaa hankkia tätä varten sijaista mulle ja oli sitä mieltä, että tekisin vielä heinäkuun töitä ja jäisin sit suoraan elokuun alussa vaan äitiyslomalle ja silloin mulle maksettaisiin myös kesäloma rahana. Eli liekö ollut ajatuksena säästää juuri noissa lomarahoissa, kun en ole palaamassa töihin äitiyslomankaan jälkeen, kun mulla nyt määräaikainen sopimus elokuun loppuun saakka eikä jatkosta ole sovittu mitään.
Voinko vaatia itselleni kesälomaa? eli juuri vaikka aiemman kirjoittajan ehdotuksen mukaisesti jäisinkin kesäkuussa kesälomalle, palaisin vaikka viikoksi pariksi töihin ja sitten jäisin elokuun alussa äitiyslomalle? Tällöinhän saisin sen lomarahankin kokonaisena. Tai käytännössähän voisin pitää tuon heinäkuun lomaa (jonka olisin jokatapauksessa lomalla, jos en olisi raskaana ja jäämässä äitiyslomallekin), palata elokuun alussa viikoksi pariksi töihin ja jäädä vaikka elokuun puolessa välissä äitiyslomalle, jolloin on kuukausi laskettuun aikaan? Silloinhan pitäisin lomani oikeaan aikaan ja saisin normaalin lomarahan. Miksi työnantaja ei halunnut edes puhua tällaisesta vaihtoehdosta?
Jotenkin toivoisin, että tän sais melko vaivattomasti hoidettua tän lomajutun sekä äitiyslomalle jäännin, ettei nyt työnantaja tee näistä viimeisistä kuukausista entistä hankalampia ihan piruuttaankin.Kuten jo joku mainitsikin, sinulla on oikeus pitää lomasi. Kannattaa hakea "tukea" esim. liitosta, jolloin voit sanoa työnantajallesi, että olet kysynyt asiaa liitosta. Eihän se sinun ongelma ole, että ta:lla on "kovatöistä etsiä tilalle työntekijää". Tämä vaan on aika yleinen ongelma useimmissa paikoissa, mutta kannattaa pitää oikeuksistaan kiinni. Lomaraha kuitenkin on puolet lomapalkasta ja iso raha menetettäväksi.
Riittää, että palaat edes päiväksi töihin, jolloin saat lomarahat. Mielestäni ehdottamasi heinäkuu loma-ajankohdaksi on hyvä, jos kerta aikomuksesi olisi tulla töihin. Tosiaan se yksikin työpäivä riittää.
Aika jännä, kun vaikka et olisi raskaana lomasi olisi heinäkuussa. Eihän raskaus sitä mitenkään muuta vaan samat oikeudet sinulla on myös silloin.
Toivottavasti saat pidettyä puolesi, eikä ta saa tahtoaan läpi.
ps. Joku muu ilmeisesti kyseli, että päteekö tämä sama asia myös vakituisessa työsuhteessa...ei päde. Eli kyllä silloin lomaraha maksetaan, koska oletetaan, että tt palaa äitiyslomaltaan takaisin töihin. Mutta jos ei palaa, ta:lla on oikeus periä lomaraha takaisin.
- +++
Koitan nyt vastata tähän alkuperäiseen viestiin. Minkähän alan työehtosopimusta noudatatte?
Lähtökohta: Työnantaja saa määrää lomasi ajankohdan lomakauden aikana 2.5-30.9. Työntekijää on kuultava asiasta (eli sinun toiveesi). Työnantaja voi määrätä että pidät lomasi esim. jo toukokuussa ja palaat sitten töihin äitiyslomasi alkuun saakka. Tällöin saat lomaltapaluurahat kun palaat töihin.
Loma rahana: Tällöin et pidä kesälomaa eli työaikaasi ei merkata lomapäiviä. Saat loma-ajan palkan rahana ennen äitiysvapaatasi (tai muuna sovittuna ajankohtana) mutta jäät ilman lomaltapaluurahojasi jotka ovat puolet loma-ajan palkasta. Työnantaja EI VOI vaatia sinua ottamaan lomaa rahana ellet itse siihen suostu. Jokainen on on oikeutettu palkalliseen lomaan jota ilman siis tässä tapauksessa jäisit. Itse en todellakaan suostuisi.
Jos saat pitää lomasi ennen äitiysvapaata muista että sairastuminen siirtää lomaasi (omavastuu päiviä on toki) eli silloin sinulta voi jäädä vaikka 14 vrk lomaa "jemmaan". Jos näin käy kannattaa sopia että pidät ne välittömästi äitiys/vanhempainvapaasi päätyttyä.
Muista että äitiys- ja vanheimpainvapaa on vuosilomaa kerryttävää aikaa joten kesällä 2009 on taas kertynyt lomia pidettäväksi.
Toivottavasti tästä oli apua, alan työehtosopimuksesta saat kyllä tarkkaa tietoa.- Riina_79..
saat lomaltapaluu rahat. lomaan on oikeus lähes kaikissa töissä. Loma on oikeus pitää lomana ja näin voi saada lomaltapaluurahat, joita työnantajasi ei halua ilmeisesti maksaa. Kysy liitosta, jos johonkin kuulut. Itse en jaksanut edellisessä työsuhteessa tapella, mutta toivon, että muut jaksaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 881651
- 771273
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr1791234Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!55952Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46911- 47898
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38888Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9833- 46822
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35789