Eli kysymyksiä, ajattelin laittaa nyt nurmikon kevätlannoitetta sekä kalkkia, onko ok ajankohta?
Meillä isohko nurmikko joka alunperin laitettu 70-luvulla.
Onko väliä milloin laitan lisää multaa kukkamaahani ja ulkokukkapurkkeihin (erittäin isot), niihin istutan sitten myöhemmin kesäkukat?
Milloin kannattaa istuttaa orvokit?
Milloin laittaa ns sammalsyöppöä nurmikolle? Meillä aika lailla tietyissä kohdissa sammalta.
Milloin laittaa nurmikon siemenet, haluaisin paikkailla muutamia kohtia?
Milloin istuttaa ruusupavun siemenet multaan?
Entä milloin istuttaa lehtisalaatin siemenet?
Ajattelin leikata ja harventaa aitapensaamme, onko nyt oikea aika siihen, ennenkuin ainakaan ovat silmuilla?
Apua aloittelijalle!
5
1210
Vastaukset
- Minä..
lannoitan nurmikon yleensä siinä vaiheessa kun routa on lähtenyt.
Paikkaan laikkupaikkoja keväällä samaan aikaan kuin lannoitan mutta ei haittaa vaikka pitkin kesää nurmikkoa kylvää kunhan se vain saa vettä.
Multaa voit laittaa milloin haluat, se ei "pilaannu" odottaessaan istutuksia.
Minä istutan orvokit toukokuun loppupuolella kun ei enää kovin todennäköistä ole kovien yöpakkasten tulo, asun 4-5 vyöhykkeiden rajalla joten etelämpänä voi hyvinkin laittaa aiemmin.
Orvokki on aika hyvin pikkupakkasta kestävä.
Voit laittaa sammalsyöppöä kun nurmikko on sulanut kunnolla eikä lillu vedessä (kalkkikin auttaa sammalen karkoittamisessa).
Kun sammal kuolee niin ilmastoi ne paikat jollain työvälineellä joka rikkoo maanpinnan, se estää jonkunveran sammalen muodostumista.
Ihan tavallinen kiviharavakin käy.
Ruusupapu itää ja kasvaa tosi nopeasti joten ehkä kannattaisi odottaa vielä koska nyt jos laitat sisällä itämään ne huomaat asuvasi viidakossa ennenkuin saat ne siirrettyä ulos.
Voit kylvää ne suoraan ulos tuossa toukokuun loppupuolella.
Lehtisalaatin voi kylvää kun maa on sulanut ja lämmennyt, sitä kannattaa kylvää parin viikon välein niin on koko kesän satoa kerättäväksi.
Mitä pensasta aitasi on?
Orapihlaja usein leikataan heinä-elokuun paikkeilla mutta jos tarvitsee isomman hoitoleikkauksen niin voi sen keväälläkin leikata, ei muutenkaan ole kovin vaatelias vaan kasvaa leikkasi sitä milloin hyvänsä.- ----
...PALJON SINULLE!
Pensasaita on syreeniä. Joku sanonut että keväällä pitäisi leikata että jos myöhemmin niin ei ainakaan kuki yms.
Itse asun Tampereella eli mitäs vyöhykettä tämä nyt mahtaakaan olla... - Minä..
---- kirjoitti:
...PALJON SINULLE!
Pensasaita on syreeniä. Joku sanonut että keväällä pitäisi leikata että jos myöhemmin niin ei ainakaan kuki yms.
Itse asun Tampereella eli mitäs vyöhykettä tämä nyt mahtaakaan olla...Asuinpaikan kasvuvyöhyke on hyvä tietää taimiostoksia suunnitellessa, taimen yhteydessä ilmoitetaan yleensä millä vyöhykkeellä se kestää talvet ja jos ei siinä ole niin nettiä kaivamalla löytyy se tieto.
Minulla olisi toive saada pähkinäpensasta ja pari makeaa päärynää mutta ne eivät menesty täällä.
Tämän listan mukaan Tampere on 3-vyöhykkeellä:
http://www.fmi.fi/tutkimus_yhteiskunta/yhteiskunta_23.html
Jos leikkaat syreenin nyt se ei kuki tänä vuonna, ja muutenkin jos sitä leikkaa rajusti se heikentää kukintaa muutamiksi vuosiksi.
Kannattaa ehkä aika maltillisesti napsia ylimääräisiä oksia vasta kukkimisen jälkeen tai sen kukkiessa ottaa niitä pahimpia törröttäjiä kukkavaasiin jos haluat sen kukkivan. - keväällä...............
---- kirjoitti:
...PALJON SINULLE!
Itse asun Tampereella eli mitäs vyöhykettä tämä nyt mahtaakaan olla...Syreeni kukkii toisen vuoden versoilla, joten ne versot, mitkä katkaiset, eivät kuki ensi kesänä.........itse olen joka kevät vähän leikellyt sieltä täältä, niin jää aina niitä vanhoja oksiakin,jotka kukkivat..........siten ei jää yhtään kukkimatonta kesää väliin.
- syreenin..
keväällä............... kirjoitti:
Syreeni kukkii toisen vuoden versoilla, joten ne versot, mitkä katkaiset, eivät kuki ensi kesänä.........itse olen joka kevät vähän leikellyt sieltä täältä, niin jää aina niitä vanhoja oksiakin,jotka kukkivat..........siten ei jää yhtään kukkimatonta kesää väliin.
leikkaa heti kukinnan jälkeen se ehtii vielä kasvattaa melko hyvät versot ennen syksyä joten kukkii seuraavanakin kesänä, se on niin aikainen kukkija että ehtii toipua ellei liikaa leikata.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t734486- 332541
- 402374
Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin211835Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐401722- 821573
Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?251572- 1511397
Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..231267Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät901155