taittovirheleikkaus kaduttaa

lifesucks

Haluan kertoa oman (mies 35v) tarinani, jotta silmien taittovirheleikkausta miettivät saisivat yhden näkökulman lisää oman päätöksen tueksi, mitä minulle ei kerrottu ja mitä en itse silloin tajunnut. Jokainen tekee kuitenkin oman päätöksensä ja kaikkien silmät ovat yksilöt, joiden käyttäytymistä ei voi kukaan ennustaa 100% varmasti. Suurin osa leikkauksista menee täysin nappiin mutta on hyvä tiedostaa sekin fakta, että laseroinnista puhutaan kuitenkin ihmissilmästä, jonka ominaisuudet vaihtelevat ja leikkaus/tutkimustekniikka on kuitenkin melko nuorta.
Nyt kun toisesta leikkauksesta (Zyoptix100) on 13.5kk aikaa, niin ensi kerran minulla on tunne että tein elämäni suurimman virheen kun lähdin opereroitavaksi. Tähän asti olen sitkeästi uskotellut itselleni että paraneminen saattaa viedä pitkänkin ajan ja kun leikkaus on tehty niin tekemättömäksi sitä ei saa. Mutta totuus alkaa sattumaan ja se katkeroittaa aika lailla. Jopa niin vahvasti että olen useasti miettinyt jopa sen viimeisen oljenkorren käyttämistä päästä tilanteesta eli ampumalla itseni. Tosin käytännön toteuttamiseen on vielä matkaa, toivon todella etten sinne koskaan mene, mutta never say never ja jos tilanne jatkuu samanlaisena pitkään, niin jonain herkkänä hetkenä saatan jopa tehdä sen.
Taustaa leikkaukselle: molemmissa silmissä alkujaan -5.0d ja jonkin verran hajataittoa päälle. Pitkään mietin uskaltaako leikkaukseen lähteä ja lopulta tein päätöksen. Ensimmäinen leikkaus ei menyt ihan putkeen, mulle jäi molempiiin silmiin vielä -0.75d. Tämä nyt ei ollut vielä mikään maailmanloppu, vaikka silloin sille tuntuikin. Selitys ”vajaaksijäänneelle” leikkaukselle oli mielestäni ihan looginen: laser kalibroidaan muovilevyn, mikä vastaa keskimäärin ihmisen silmää. Mutta koska kaikkien silmät ovat yksilöllisiä, tuo kalibrointi pätee vain osalle mutta osalle pitäisi ”lasereida syvempään” ja toisilla taas vähän vähemmän, että saadaan toivottu tulos. Kävin myös kilpailevalla lääkäriasemalla näyttämässä silmiäni ja juttelemassa asiata koska olin jotenkin vakuuttunut että leiknnut lääkäri oli mokannua mikä ei ollut kuitenkaan totta. Siksi joissakin sairaaloissa leikataan ensin vain toinen silmä, katsotaan miten se onnistui ja sitten toinen. Kuulostaa fiksulle, mutta valitettavan usein me ihmiset olemme kärsimättömiä ja haluamme molemmat silmät yhtä aikaa kuntoon. Itseasiassa harva lääkäri enää edes ehdottaa yhtä silmää kerralaan, onhan se jo kustannuskysymyskin.
No, tuo eka leikkaus meni sinänsä ihan nappiin näin jälkenpäin ajatellen, vaikkakin jätti vajaaksi. Ottihan se päähän mutta sopeuduin tilanteeseen, hankin heikot rillit ja katselin niiden kanssa 3kk ja menin uusintaleikkaukseen. Silmät paranivat tuon ekan leikkauksen jälkeen tosi hienosti, ainoastaan jonkin verran kuivumista esiintyi muutamana ekana päivänä mutta ei muuta ongelmaa. Lääkärikin sanoi että sääli repiä näin hyvin parantuneita silmiä taas auki mutta niin kuitenkin tehtiin, koska halusin /- 0 –näön. Ilmeisesti tässä kohtaa tein virheen, olisi pitänyt jättää tilanne siihen ja käyttää edelleen rillejä tai piilareita. Näin kuitenkin huomattavasti paremmin kuin ennen, nyt pystyin käymään mm kuntosalilla, yleisessä saunassa ja lenkillä ilman rillejä vaikken autoa oikein pystynytkään ajamaan. Parannus oli siis ollut huomattava ja ilman varsinaisia sivuvaikutuksia.
Toinen leikkaus 3kk kuluttua. Silmät paranivat huomattavan paljon hitaampaa kuin ekan jälkeen. Kun ne viimeisen kerran tutkittiin 6kk leikkauksesta, niin parantuminen oli silloin kuulemma täydellistä ja jopa näkökykyni oli hyvä! Niinhän se onkin nytkin mutta varauksella ja tässä tulee tarinan ydin: silmät väsyvät uskomattoman helposti! Aamulla ja päivällä näen usein hienosti ilman mitään ongelmaa mutta päivän edetessä silmät väsyvät ja kaukonäkö heikkenee selvästi. Mulla on tullut kiusallinen tapa testata näköäni joka hetki, tyyliin autoa ajaessa testaan miten näen muiden rekisterikilvet. Hommaa hankaloittaa merkittävästi se, jos ja kun joutuu katsomaan lähelle kauan. Esim lukea lehteä ja erityisesti kun käyttää tietokonetta – ja mun koulutus ja työ ja kokemus on sellaisia että ilman jatkuvaa tietokoneen käyttöä olen työtön – näin on valiettavan monessa valkokaulustyöpaikassa. Ilmiö on tämä: lähelle katsottaessa silmä tarkentaa lähelle. Kun katseen siirtää kauemmas, niin silmä ei tarkennakaan enää kuten ennen vaan tavallaan jää lähitarkennukseen ja väsyy ja ottaa aikansa ennen kuin se tottuu taas eteäisyyteen. Ja tämä jos mikä osaa ottaa aivoon oikein todella! Kuulostaa ehkä vähäpätöiseltä, mutta oikeasti kun elämäsi on joka helvetin hetki sitä että mietit toimiiko silmät vai eikä toimi ja sitten et näe töistälähtiessäsi kunnolla edes ajaa autoa tai käydessäsi lounaalla et tunnista tuttuja kasvoja alle 10m päästä niin siinä ei elämänmotivaatio juuri kasva! Näin jälkeenpäin mua harmittaa se, etten tajunnut tätä ilmiötä aikaisemmin vaikka se oli ennen leikkaustakin. Mulla väsyi yhtälailla silmät ”vahvojen” rillien kanssa kun käytin niitä koko päivän ja kun illalla tuli kotiin niin tuntui ettei tahdo nähdä tv:n tekstitystä. Kävin silloin optikolla valittamassa ja he jo silloin sanoivat että silmäsi väsyvät ja sille ei oikein voi mitään, no, ehkä yrittää jumpata mutten ole huomannut siinäkään mitään apua näin leikkauksen jälkeen. Mutta silloin hommaan auttoi että aika välillä otti lasit pois päästä ja antoi katseensa tarkentua jonnekin kauaas (no eihän niillä mitään kauas nähnyt mut kuitenkin, sanotaan että antoi katseensa vaeltaa jonnekin kauas) ja siten antoi taukoa silmille. Nyt mulla ei ole tietenkään mahdollisuutta ottaa laseja pois päästä välillä vaan nämä on mitä on ja sillä hyvä.
Olen kokeillut käyttää heikkoja -laseja tietokoneen kanssa mutta ei siitä ole mitään apua. Tietysti voisi ajatella että miksen käytä silmien väsymisen jälkeen heikoja – laseja mutta kun silmät periaatteessa ovat optisesti kunnossa, niin miksi rasittaisin ja totuttaisin niitä laseille? Lisäksi hämäränäkö on kärsinyt merkittävästi ja suihkuun/saunaan ei ole asiaa ilman kosteustippoja mutta niiden kanssa oppii helposti elämään.
Opetus: jos et ole valmis ottamaan riskiä ja hyväksymään mahdoilliset seuraukset – niitä liittyy jokaiseen leikkaukseen, aina – ja erityiesti jos sulla on vahvahkot rillit ja ed kuvattua väsymisilmiötä esiintyy niin älä ryhdy leikkiin. Silmälaseja on trendikkäitä ja kivannäköisiä, piilarit kehittyvät koko ajan, ei rillipäisyydessä sinäsä ole mitään vikaa! Vaikka pakkohan se on myöntää että kun silmät toimii, niin onhan se aivan mahtava fiilis olla ilman laseja näin 20v käytön päivittäisen käytön, käyttää aurinkolaseja kun haluat ihan noin vaan! Mutta toisaalta, leikkausmenetelmätkin kehittyvät koko ajan. Mutta olen kuullut myös paljon pahempia tapauksia, missä ennen likinäköisen onkin käytettävä leikkauksen jälkeen 2.0d laseja että näkee mitään. Näkökyvyn täydellinen menettäminen lienee kokolailla harvinaista.
Ja tietisti tämä kulunut vuosi on ollut todella raskasta myös parisuhteelle, kiitos elämänmotivaation kadotuksen ja itsetuhoisten ajatusteni.
Tämä oli mun tarina, kaikilla on omansa. Mutta ehkä tää antaa miettimisen aihetta jollekin joka pähkäilee uskaltaako leikkiin ryhtyä. Päätös on kunkin oma.

30

7956

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ehdotus

      Oletko kokeillut käyttää vähän vahvempia laseja tietokoneella ja muussa lähityössä? Ehkä niillä voisit saada sen väsymisen vähenemään? Ainakaan kokeilusta ei tietääkseni ole mitään haittaa.

    • soffitt

      Tuo silmien väsyminen voi olla kuivuuttakin tai ainakin vaikuttaa siihen. Paljonko käytät tippoja nyt päivässä ja mitä tippoja? Jaksamista. Olen kuullut tarinoita, joissa silmät ovat vielä 2-3 vuotta leikkauksesta menneet paremmaksi.

      • Fahrenheit

        Kuulostaa inhottavalta ja on harmi että leikkauksesi ei onnistunut kunnolla.

        Itse olen vielä nuori (21 v.) ja käytän laseja. Olen päättänyt odottaa Lasik/Lasek -leukkausten tekniikan parantumista runsaan lähdeaineiston tutkimisen jälkeen. Tekniikka on vielä niin nuorta ja haitat IKUISIA, joihin ei ole parannuskeinoa (vielä), enkä halua että joudun näkemään 60 vuotta huonosti. Mielestäni haitoista puhutaan ehkä liian vähän, ja en myöskään pidä siitä, että nykyään tehdään melkein aina molemmat silmät kerralla. Kuulemma se läppä mikä Lasikissa tehdään ei koskaan tule kunnolla ennalleen (no ei tietenkään kun se on kerran avattu) ja ko. toimenpiteessä tapetaan 80 % sarveiskalvon soluista.

        Sinuna yrittäisin ajatella positiivisesti, Lasik-tekniikan kehittyessä on myös enemmän kuin todennäköistä, että keksitään huonoihin leikkaustuloksiin ja pilalle mennneisiin silmiin korjauskeinoja. Tällä hetkellä lahden toisella puolella USA:ssa on menossa aikamoinen myllytys Lasikin kohdalla, ja tekniikan turvalllisuutta tutkitaan uudestaan. Vuosituhannen vaihteen jälkeen (2000) tuli mielestäni Lasik-buumi, mutta nyt aletaan taas nähdä haittavaikutuksia paremmin, siltikin niistä puhutaan liian vähän. Jotenkin on jäänyt myös sellainen kuva, että ihmiset aina sanovat leikkauksiensa onnistuneen "täydellisesti", mutta kun enemmän kyselee, niin ilmeneekin hämäränäön huononemista, halo-ilmiöitä, epätarkkuutta näössä jne. Täydellisten onnistuneita Lasik-leikkauksia ei taida sittenkään olla kovin paljoa, vaikka niitä varmasti onkin. Silmäthän ovat kaikilla niin erilaiset.

        Tsemppiä!


    • Valelikinäköinen

      Tarinastasi voi päätellä kaksi mahdollista syytä ongelmiisi.

      Silmiesi kyky akkommodoida eli tarkentaa lähietäisyydelle on enää n 0,5d jolloin silmäsi väsyvät lähityössä.

      35 vuotialla on keskimäärin 5,5d akkommodaatioreserviä jäljellä (Amplitude of accommodation) kts linkistä löytyvästä taulukosta.

      http://www.tedmontgomery.com/the_eye/lens.html#top



      Sinulle on tehty turhaan taittovirheleikkaus koska olet -5d valelikinäköinen eli mykiö eli linssi on lähityöstä johtuvasta akkommodaaatiospasmista jäänyt paksuksi eli 5d taittoiseksi joka on korjattu -5d linsseillä.

      Valelikinäkö poistuu valelikinäön poistohoidolla hitaasti 1...3v aikana lähes kokonaan ainakin minulta poistui -3d valelikinäkö lähes kokonaan.

      Minusta sinulle on tehty kaksinkertainen hoitovirhe. Ensin sinut on tehty valelikinäköiseksi miinuslaseilla ja sitten kojattu se taittovirheleikkauksella.

      Silmälääkäri pystyy tunnistamaan valelikinäön joko skiskopian tai akkommodaation lamauttavien sykloplegiatippojen avulla.

      Linkistä saat lisätietoa valelikinäöstä.

      http://keskustelu.suomi24.fi/terveys_show.fcgi?category=97&conference=4500000000000201&posting=22000000033674905

      Toinen vaihtoehto on että mykiö on kovettunut eli hyvin varhainen ikänäkö joka sinun ikäisellä 35v on harvinaista.

    • Ei tilastotapaus

      Tarinasi oli pysäyttävä ja hiljentävä.
      Ja hyvin tärkeä kertomus kaikille leikkausta harkitseville.
      Kiitos kun jaksoit kertoa.
      Täällä palstoilla vedotaan niin paljon tilastoihin ja omaan onnistuneeseen kokemukseen.
      Monesti olen täällä varoitellut, että tilastot eivät yksilöä auta. Ei ole kollektiivista onnistumista, on vain yksilöitä.

      Luettuani myös nimimerkki "farenheit" kirjoituksen jäin miettimään tulevaisuudennäkymiä vuosikymmenien päähän, kun silmänsä leikkauttaneet ovat lähellä vanhuusikää. Isoja ongelmia tulossa? Tai paljon pieniä? Ikääntymisellä kun on sellainen ikävä taipumus, että vanhana maksetaan nuoruuden pienistä harmittomista vaivoista vanhana haittoja oikein koron kanssa.

      Myötätuntoa ja jaksamista Sinulle ja viisasta ymmärrystä läheisillesi.

    • Likinäköinen

      Jos taittovirheleikkauksella nuoren henkilön näkö korjataan -0:ksi, niin tullessaan ikänäköiseksi tarvitsee -lasit. Eli on hyvinkin mahdollista, että ennen likinäköinen ikääntyessään tarvitsee 2 lasit. Sitä ei vaan ehkä tule ajatelleeksi ellei leikkaavassa firmassa siitä mainita tai sitten aika tuntuu olevan niin kaukaisessa tulevaisuudessa ettei haluta ottaa sitä huomioon.

      • Alipapa

        Tuota mantraa jaksetaan aina hokea. "Vanhempana joudut kuitenkin hankkimaan lukulasit". Sou wat?!?
        Itse kävin korjauttamassa näön 23 vuotiaana. Nyt on ikää 29v ja näen edelleen loistavasti. Todennäköisesti ehdin elämään TÄYSIN lasitonta elämää 30 vuotta.

        Kaikki joutuvat lopulta turvautumaan laseihin. Viimeistään eläkepäivinään. Ja mitä hiton väliä jos joudun hankkimaan lukulasit 30v päästä? Jos en olisi käynyt leikkauksessa olisin ollut rillipää 13 vuotiaasta monttuun asti!


      • Alibaba.

        Tuota mantraa jaksetaan aina hokea. "Vanhempana joudut kuitenkin hankkimaan lukulasit". Sou wat?!?
        Itse kävin korjauttamassa näön 23 vuotiaana. Nyt on ikää 29v ja näen edelleen loistavasti. Todennäköisesti ehdin elämään TÄYSIN lasitonta elämää 30 vuotta.

        Kaikki joutuvat lopulta turvautumaan laseihin. Viimeistään eläkepäivinään. Ja mitä hiton väliä jos joudun hankkimaan lukulasit 30v päästä? Jos en olisi käynyt leikkauksessa olisin ollut rillipää 13 vuotiaasta monttuun asti!


      • .......

        Tuota mantraa jaksetaan aina hokea. "Vanhempana joudut kuitenkin hankkimaan lukulasit". So wat?!?
        Itse kävin korjauttamassa näön 23 vuotiaana. Nyt on ikää 29v ja näen edelleen loistavasti. Todennäköisesti ehdin elämään TÄYSIN lasitonta elämää 30 vuotta.

        Kaikki joutuvat lopulta turvautumaan laseihin. Viimeistään eläkepäivinään. Ja mitä hiton väliä jos joudun hankkimaan lukulasit 30v päästä? Jos en olisi käynyt leikkauksessa olisin ollut rillipää 13 vuotiaasta monttuun asti!


      • kokonaan ?
        ....... kirjoitti:

        Tuota mantraa jaksetaan aina hokea. "Vanhempana joudut kuitenkin hankkimaan lukulasit". So wat?!?
        Itse kävin korjauttamassa näön 23 vuotiaana. Nyt on ikää 29v ja näen edelleen loistavasti. Todennäköisesti ehdin elämään TÄYSIN lasitonta elämää 30 vuotta.

        Kaikki joutuvat lopulta turvautumaan laseihin. Viimeistään eläkepäivinään. Ja mitä hiton väliä jos joudun hankkimaan lukulasit 30v päästä? Jos en olisi käynyt leikkauksessa olisin ollut rillipää 13 vuotiaasta monttuun asti!

        Sinulla tuntuu todella olevan vaikeuksia näkösi kanssa.
        Kun et itse näe, niin kerron että viestisi on täällä k´jo kolmeen kertaan.
        Hanki ne lasit nii näet.


      • kuvitella
        ....... kirjoitti:

        Tuota mantraa jaksetaan aina hokea. "Vanhempana joudut kuitenkin hankkimaan lukulasit". So wat?!?
        Itse kävin korjauttamassa näön 23 vuotiaana. Nyt on ikää 29v ja näen edelleen loistavasti. Todennäköisesti ehdin elämään TÄYSIN lasitonta elämää 30 vuotta.

        Kaikki joutuvat lopulta turvautumaan laseihin. Viimeistään eläkepäivinään. Ja mitä hiton väliä jos joudun hankkimaan lukulasit 30v päästä? Jos en olisi käynyt leikkauksessa olisin ollut rillipää 13 vuotiaasta monttuun asti!

        tilannetta, jossa et ollenkaan näe lähelle ilman laseja. Likinäköiset kun ovat tottuneet siihen, että aina näkevät lähelle ilman laseja vaikka sitten vain 10 cm päästä, mutta kuitenkin. Sitten on aina lähelle nähdäkseen otettava lasit päähän ja niitäkin saa olla useammat, että näkee tarpeeksi ihan pientä, lukuetäisyydeltä normaalia tekstiä yms. Tietysti on niin, että eri asiat ovat eri ihmiselle tärkeitä.


      • jokutoinen.
        kokonaan ? kirjoitti:

        Sinulla tuntuu todella olevan vaikeuksia näkösi kanssa.
        Kun et itse näe, niin kerron että viestisi on täällä k´jo kolmeen kertaan.
        Hanki ne lasit nii näet.

        Suomi24:n ylläpitotiimille terveisiä, että JUMALAUTA ettekö saa Suomen suosituimpia sivuja toimimaan. Ongelmia on ollut vuosia. Milloin ei treffit toimi, milloin sähköposti on viikon pimeänä, milloin viestit eivät päivity. VIKA EI OLE KÄYTTÄJISSÄ VAAN TÄSSÄ KUSISESSA SUOMI24:SSA!!!1


    • elämää, ei sen enempää

      Kovin on vaativaista porukkaa nämä "sokeat" jotka leikkauttavat silmiään. Sait ensimmäisessä leikkauksessa -0,75 näön, etkä ollut tyytyväinen? Tuskin noin hyvän näön kanssa enää mitään laseja olisit tarvinnut, saati uusintaleikkausta. Saa kai sitä nyt harmitella kun täydellisyyttä tavoitellaan.
      Itselläni oli -17 piilarit 30 vuotta. Sitä ennen yli -20 paksut lasit. Olin onnellinen kun sain ne vaihdettua piilareihin vaikkei niidenkään käyttö niin mukavaa ollut. Kymmenen vuotta sitten toinen silmä sokeutui lopullisesti verkkokalvon irtauman takia ja huonompi silmä jäi käyttöön. Siihenkin tuli sitten kaihi ja se leikattiin. Leikkauksen hyvä puoli oli, että sain tekomykiöön nuo miinukset, että nyt en tarvi piilaria silmässä. Tosin näköni on vain 0.3 ja joudun lukemaan suurennuslasilla ja käyttämään tietokoneella 3 silmälaseja.
      Silti olen ihan tyytväinen elämääni. Kaikkea ei saa vaikka haluaisi kuinka eikä kukaan ole täydellinen. Unohda tuo silmäasioiden vatkaaminen ja nauti elämästäsi. Näet kuitenkin ihan hyvin.

    • Santeri23

      "...totuus alkaa sattumaan ja se katkeroittaa aika lailla. Jopa niin vahvasti että olen useasti miettinyt jopa sen viimeisen oljenkorren käyttämistä päästä tilanteesta eli ampumalla itseni. Tosin käytännön toteuttamiseen on vielä matkaa, toivon todella etten sinne koskaan mene, mutta never say never..."

      " Mulla on tullut kiusallinen tapa testata näköäni joka hetki, tyyliin autoa ajaessa testaan miten näen muiden rekisterikilvet."

      "Mulla väsyi yhtälailla silmät ”vahvojen” rillien kanssa kun käytin niitä koko päivän ja kun illalla tuli kotiin niin tuntui ettei tahdo nähdä tv:n tekstitystä."

      Olisikö silmälääkäri ollut väärä lääkäri sinun vaivaasi? Ei pikkujutuista kannata murehtia. Silmät väsyy kaikilla kun joutuu zuumaa lähelle ja kauas.

      • kirjoitus

        Et ole aloitttajan housuissa, et voi tietää miltä hänestä tuntuu.
        Tosin hän kuvaili tuntemuksiaan ja vaivojaan kyllä niin peruteellisesti, että ihmettelen sinun "osaaottavaa" vastaustasi.

        Tällaiset viesti kuin sinä kirjoitit, voisit ihan hyvin pitää omana mielipiteenäsi.


      • psykiatri2

        Ongelmasi on enemmän mielenterveydellinen, jos suunnittelet itsesi ampumista. Hanki apua, perheesi tähden.

        Terv. Mielenterveyspotilaan vaimo


      • ammattilainen
        psykiatri2 kirjoitti:

        Ongelmasi on enemmän mielenterveydellinen, jos suunnittelet itsesi ampumista. Hanki apua, perheesi tähden.

        Terv. Mielenterveyspotilaan vaimo

        just do it, silmäleikkausta on turha ongelmistasi syyttää, keksi oikea syy


      • Valelikinäköinen
        ammattilainen kirjoitti:

        just do it, silmäleikkausta on turha ongelmistasi syyttää, keksi oikea syy

        Jos viesin aloittaja on valelikinäköinen (Pseudomyopia) ei ainakaan USA:ssa potilaalle saa suorittaa taittovirheleikkausta ja suomessa pitää olla samoin, tosin en ole tarkistanut asiaa viranomaisilta.

        Kts linkistä sivu 36 hoitomuoto kaaviokuvaa josta käy ilmi, että vain ns yksinkertaista likinäköä (Simple Myopia)potevalle henkilölle sallitaan taittovirheleikkaus (refractive surgery)

        Figure 1 Optometric Management of the Patient with Myopia: A Brief Flowchart

        http://www.aoa.org/documents/CPG-15.pdf

        Nimimerkki lifesucks voi kuitenkin saada akkommodaatioreserviä lisää ja silmät kivuttomiksi valelikinäön poistohoidolla mutta joutuu pluslasien käyttäjäksi joten taittovirheleikkaus on hänen tapauksessa ollut "hölmäläisten peiton jatkamista".


      • mielenkiintoinen
        Valelikinäköinen kirjoitti:

        Jos viesin aloittaja on valelikinäköinen (Pseudomyopia) ei ainakaan USA:ssa potilaalle saa suorittaa taittovirheleikkausta ja suomessa pitää olla samoin, tosin en ole tarkistanut asiaa viranomaisilta.

        Kts linkistä sivu 36 hoitomuoto kaaviokuvaa josta käy ilmi, että vain ns yksinkertaista likinäköä (Simple Myopia)potevalle henkilölle sallitaan taittovirheleikkaus (refractive surgery)

        Figure 1 Optometric Management of the Patient with Myopia: A Brief Flowchart

        http://www.aoa.org/documents/CPG-15.pdf

        Nimimerkki lifesucks voi kuitenkin saada akkommodaatioreserviä lisää ja silmät kivuttomiksi valelikinäön poistohoidolla mutta joutuu pluslasien käyttäjäksi joten taittovirheleikkaus on hänen tapauksessa ollut "hölmäläisten peiton jatkamista".

        pseudomyopia jos on pystynyt simuloimaan -5.0 myopian :)
        Näkö hyvä, ihminen fiksoituu silmiin, jatkuvaa vertailua silmien välillä, ihmissuhteet kärsivät.
        Silloin pitää pysähtyä,katsoa peiliin. Tiedostaa että ajatukset jopa itsemurhalle eivät johdu silmistä vaan tilanne on paljon kokonaisvaltaisempi johon on hyvä hakea apua ulkopuoliselta ja lopettaan asian vatvominen keskustelupalstoilla ja saada turhaa empatiaa ja vettä myllyynsä. Vai mitä?


    • gretherghr

      Luuletteko että laser-leikkauksia tekeviä silmälääkäreitä kiinnostaa muu kuin raha? Kone kuitenkin tekee suurimman osan työstä, ja tunnetustihan koneet eivät koskaan erehdy...annatko siis terveytesi koneen armoille, mieti vielä kerran.

      Elämäni surkeimman päätöksen kanssa on vain elettävä.

      • karlsson3

        Jos mietit vähän tarkemmin niin meidän terveytemme on joka päivä jonkin koneen armoilla, ei tuo laserlaite eroa siitä mitenkään paitsi on paljon luotettavampi kuin useimmat koneet. Joka kerta kun menen autoon, junaan, lentokoneeseen tai laivaan annan terveyteni koneen armoille...

        Harmin paikka jos sinulle jäi jotain pysyvää haittaa :( Onhan noissa riskinsä, sitä en kiellä. Lähes kaikilla nuo kuitenkin onnistuu mainiosti, mutta eihän se tietenkään niitä lohduta joilla jotain menee pieleen.


      • kat7
        karlsson3 kirjoitti:

        Jos mietit vähän tarkemmin niin meidän terveytemme on joka päivä jonkin koneen armoilla, ei tuo laserlaite eroa siitä mitenkään paitsi on paljon luotettavampi kuin useimmat koneet. Joka kerta kun menen autoon, junaan, lentokoneeseen tai laivaan annan terveyteni koneen armoille...

        Harmin paikka jos sinulle jäi jotain pysyvää haittaa :( Onhan noissa riskinsä, sitä en kiellä. Lähes kaikilla nuo kuitenkin onnistuu mainiosti, mutta eihän se tietenkään niitä lohduta joilla jotain menee pieleen.

        Tässä on taas varoittava tarina kaikille silmäleikkausta harkitseville. Väitän, että väärillä vahvuuksilla leikkaaminen on paljon yleisempää kuin kuvitellaan. Ehkä tässäkin on käynyt niin. Usein silmäleikkauksen esitutkimus ei ole läheskään riittävä ja leikattavaksi päätyvät valitettavan usein ihmiset, joiden silmiä ei missään nimessä pitäisi leikata.

        Myös minun silmäni leikattiin, vaikka minulla oli akkommodaatiospasmi ja ainakin jonkin verran valelikinäköä. Silmiäni ei siis olisi missään nimessä pitänyt leikata. Silmäni leikannut lääkärikin myönsi sen kolme kuukautta leikkauksen jälkeen. Silloin se oli vain liian myöhäistä.

        Valitettavasti silmiä ei tarkisteta leikkauksen esitutkimuksessa kunnolla. Minulle ei tehty tarkistusta lamaannuttamalla silmät täysin (sykloplegia). Muutenkin esitutkimus oli täysin riittämätön. Myös toinen leikkaukseen mahdollisesti vaikuttava vaiva jäi huomaamatta.

        Silmien oikeat vahvuudet/taittoarvot saadaan selville vain sykloplegian avulla. Edes syklopegia ei välttämättä kerro mahdollisen valelikinäköisyyden vakavuutta, mutta se kertoo jotakin. On täysin moraalitonta leikata silmiä ilman että ne tutkitaan myös lamaannuttavilla tipoilla, mutta tätä tapahtuu koko ajan. Ainakaan siinä paikassa missä minun silmäni leikattiin, esitutkimuksessa ei kai koskaan tehdä sykloplegiaa.

        Tällä hetkellä silmäni vahvuudet näyttävät olevan tavallisilla tutkimuksilla aika lähellä nollaa ja siihen oltiin tyytyväisiä leikkauspaikassa. Kuukausia leikkauksen jälkeen vaadin että minulle laitetaan lamaannuttavat tipat ja selvisi, että olen todellisuudessa (piilo)kaukonäköinen. Ainakin toinen silmäni on paljon plussalla. Minulla on leikkauksen jälkeen taas akkommodaatiospasmi, jonka takia silmieni todelliset vahvuudet saa selville vain sykloplegian avulla.

        Kuvittelisin, että on paljon ihmisiä, jotka eivät edes tiedä olevansa piilokaukonäköisiä (latent hyperopia) leikkauksen jälkeen. Se tulee ilmi vasta vanhempana kun akkommodaatiokyky vähenee.

        Sen lisäksi, että silmäni on leikattu väärillä vahvuuksilla ja olen nyt kaukonäköinen entisen likinäköisyyden sijaan, minulla on myös paljon muita ongelmia silmieni kanssa. En ole katunut elämässäni mitään niin paljon kun kadun silmäleikkaustani.

        Jos harkitset silmäleikkausta, ota KAIKKI riskit selville ja mieti tarkoin, haluatko pilata terveet silmäsi. Jos menet kuitenkin leikkaukseen, vaadi ainakin että silmiesi oikeat arvot tarkistetaan sykloplegian avulla.


    • asdfasdfasd

      Kannattaisi kysyä Juhani Pietiltältä neuvoa, hän on Suomen ehdottomasti paras asiantuntija näissä tapauksissa!

      http://www.juhanipietila.fi/

    • Lukekaa ensin

      Totuus taittovirhekirurgiasta:

      www.antilasik.fi

    • anti-anti

      Ei todellakaan kannata lukea tuota antilasik .fi . Siinä on tarkoituksella revitelty vakavalla aiheella ja levitetään perätöntä tietoa.

      Taittovirheleikkauksissa on riskejä ja niistä löytyy tietoa useasta paikasta. Näitä hölmöjen ylläpitämiä hate-sivuja ei kannata lukea!

      • Leikkauksen riskit

        Alla on silmäleikkauksen riskejä (lista ei ole täydellinen). Suurimmalla osalla silmäleikkaus onnistuu hyvin, mutta joillakin se epäonnistuu täysin. Pahimmillaan leikatulle voi tulla useita näistä ongelmista. Yleisimmät riskit ovat pysyvästi kuivat silmät ja halo- ja starburst-ilmiöt.

        Silmäleikkauksen riskit:
        - pysyvästi kuivat ja epämiellyttävän tuntuiset silmät
        - pysyvät valonvääristymät (halo, glare, starburst)
        - näköä ei saa hyväksi edes laseilla
        - epäsäännöllinen hajataitto tai hajataiton lisääntyminen
        - kaksois- tai haamukuvat
        - huono kontrastinäkö / huono näkö hämärässä tai valoa vasten
        - yli- tai alikorjaus
        - leikkaus väärillä vahvuuksilla
        - entistä pahempi riippuvaisuus laseista / ei voi käyttää piilolinssejä
        - lähinäön huononeminen / hankaluudet lähinäössä
        - päänsärky (migreenin paheneminen)
        - silmäkipu (pahoinvointi, huimaus)
        - karsastuksen paheneminen
        - lasiaisen samentumat
        - pysyvä valonarkuus
        - huono tottuminen monovisioniin
        - jälkikaihi
        - yliherkkyys silmätipoille
        - sarveiskalvon pullistuma (keratoconus)
        - verkkokalvon vaurioituminen
        - läppäongelmat
        - epiteelin kasvu
        - tulehdukset
        - masennus


      • Leikkauksen riskit
        Leikkauksen riskit kirjoitti:

        Alla on silmäleikkauksen riskejä (lista ei ole täydellinen). Suurimmalla osalla silmäleikkaus onnistuu hyvin, mutta joillakin se epäonnistuu täysin. Pahimmillaan leikatulle voi tulla useita näistä ongelmista. Yleisimmät riskit ovat pysyvästi kuivat silmät ja halo- ja starburst-ilmiöt.

        Silmäleikkauksen riskit:
        - pysyvästi kuivat ja epämiellyttävän tuntuiset silmät
        - pysyvät valonvääristymät (halo, glare, starburst)
        - näköä ei saa hyväksi edes laseilla
        - epäsäännöllinen hajataitto tai hajataiton lisääntyminen
        - kaksois- tai haamukuvat
        - huono kontrastinäkö / huono näkö hämärässä tai valoa vasten
        - yli- tai alikorjaus
        - leikkaus väärillä vahvuuksilla
        - entistä pahempi riippuvaisuus laseista / ei voi käyttää piilolinssejä
        - lähinäön huononeminen / hankaluudet lähinäössä
        - päänsärky (migreenin paheneminen)
        - silmäkipu (pahoinvointi, huimaus)
        - karsastuksen paheneminen
        - lasiaisen samentumat
        - pysyvä valonarkuus
        - huono tottuminen monovisioniin
        - jälkikaihi
        - yliherkkyys silmätipoille
        - sarveiskalvon pullistuma (keratoconus)
        - verkkokalvon vaurioituminen
        - läppäongelmat
        - epiteelin kasvu
        - tulehdukset
        - masennus

        Taittovirheleikkauksen riskeistä löytyy itse asiassa erittäin huonosti tietoa (varsinkin suomeksi). Epäonnistuneen leikkauksen jälkeen valitetaan usein sitä, että leikkauksen riskeistä ei tiedetty. Leikkausfirmojen mainoksiin ei ainakaan kannata luottaa. Myöskään esitutkimuksessa ei yleensä kerrota riskeistä. Taittovirhekirurgin puheisiin ei aina ole luottamista. Mistä voi saada puolueetonta ja oikeaa tietoa?

        Väitän että suurimmalla osalla leikkaukseen aikovista ihmisistä ei ole tietoa todellisista riskeistä. Kuinka moni heistä tietää, että leikkaus voi aiheuttaa piilokarsastuksen muuttumisen ilmikarsastukseksi? Tietävätkö kaikki, mitä epäsäännölllinen hajataitto tarkoittaa? Kuinka monelle on kerrottu, että leikkaus voi kuivattaa silmät pysyvästi? Vaikka riskit ovat aika pieniä, ne ovat kuitenkin todellisia.

        Ylläolevassa listassa on riskejä, joista ainakaan minä en tiennyt ennen femtolasikia. Valitettavasti niistä on nyt omakohtaista kokemusta. Tämän takia on tärkeää, että myös silmäleikkausten negatiiviset puolet tuodaan esiin.

        Jos joku löytää hyvän listan silmäleikkauksen riskeistä (suomeksi), tänne voi laittaa linkin.


    • LasikSukka

      "Ei todellakaan kannata lukea tuota antilasik .fi . Siinä on tarkoituksella revitelty vakavalla aiheella ja levitetään perätöntä tietoa.

      Taittovirheleikkauksissa on riskejä ja niistä löytyy tietoa useasta paikasta. Näitä hölmöjen ylläpitämiä hate-sivuja ei kannata lukea."

      Mikä tuossa Antilasik-sivustossa on mielestäsi perätöntä? Itse saman prosessin kokeneena sivun tiedot tuntuvat kyllä harvinaisen osuvilta, eivätkä anna mairittelevaa kuvaa alalla toimivista. Vai eikö sitä saa sanoa ääneen?

    • Alkuperäinen_antilasik

      Vähintään puolet saa jonkin vaurion leikkauksesta. Niistä ei vaan kehdata puhua, vaan kaikki on niin fantastista. Yksikin noista ongelmista, niin ei voi puhua onnistumisesta. Vai haluaisiko joku vaikkapa autonsa korjautettuuaan, että siihen jäisi joku pikku vika (tai suurempi).

    • Alle30

      Olisi kiva kuulla minkälainen tilanne on viestiketjun aloittajalla nykyään? Onko mennyt yhtään paremmaksi tilanne?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1701
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1361
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1327
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      10
      1313
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1284
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1264
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1190
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe