Äidilläni on metastoitunut ulkosynnyttimien syöpä. Saa sisplatiiniherkistyksellä 30 krt sädehoitoa. Häneltä menee välillä jalat alta, on niin kipeä. Myös valtavia pelkotiloja. Kuuluvat asiaan kuulemma, mutta miten voisin läheisenä helpottaa äitini elämää?
Onko tällaisesta syövästä ja hoidosta kellään kokemuksia. Kyseistä syöpää löydetään vain 80 vuodessa ja on yli 65 v naisten sairaus.Äitini on 75. Täällä tarjotaan aina cancer-sivuja, mutta en sieltä saa apua. Itsekin meinaan uupua, kun olen ainoa lapsi.
Sisplatiini kokemuksia
6
6280
Vastaukset
- Elisama
No ainakin äitisi on pätevässä hoidossa syöpään erkoistuneella lääkärillä.
Luulenpa että ainoa asia jolla voit tukea häntä on autella kotitöissä, ja yrittää jaksaa kuunnella, kun hän purkautuu puhumalla ja voimakkailla tunnereaktioilla.
Varmasti se on hyvin raskasta mutta ei siinnä ole oikein muuta mahdollisuutta.
Sen aikana ei paljon voi antaa psyykkeä rauhoittavia lääkkeitä koska tuo lääke on kova rasite munuaisille ja koko elimistölle. Jotain kyllä o mutta lääkärinne on pätevä ja hän tuntee äitisi voinnin ja tietää mikä sopii ja mikä ei.
Se lääke rasittaa aika paljon myös näköä joillain käyttäjillä.
Tämä on varmasti raskasta aikaa sinulle myös. mutta siitä ainoana lapsena olemisesta on ja kun äiti haluaisi turvata siihen ainoaan lapseensa....
Tulee mieleen kaksi asiaa.Äitisi alueen syöpäyhdistyksen kuntoutussairaanhoitaja , joka voisi miettiä kanssanne äitisi tukitarvetta ja/tai äitisi luona käyvä kotisairaanhoitaja.
Kotisairaanhoitaja n sain 2 kertaa päivässä äitini tarvetta varten. Tosin se oma lapsi on kaikkein mieluisin, mutta jos lapsella on oma perhe niin ei meinaa aika eikä voimat riittää vaikka kuinka haluaisi äidistään huolta pitää.
Toivon sinulle kovasti jaksamista äitisi rinnalla kulkemiseen.- kevätmielinen
Sisplatiini on kai yksi kaikkein voimakkainta pahoinvointia aiheuttavista solunsalpaajista, ja monesti sitä käsittääkseni tiputetaan useamman vuorokauden perättäisissä jaksoissa.
Miten sinun äitiäsi hoidetaan? Onko hän osastolla kokoajan, vai käkö kotoa käsin hoidoissa?
Itse en ole sisplatiinia saanut, mutta muiden kokemusten perusteella se on rankka kuuri. Kysele hoitohenkilökunnalta sivuoireita vähentävistä lääkkeistä, huolehdi siitä että äitisi juo riittävästi nestettä ja koita pysytellä itse positiivisella mielellä! - keskusteluapua teille
ainakin sairaalan pitäisi tarjota teille kummallekin keskusteluapua, esim psykiatrisen hoitajan kanssa. Se voi tuoda paljon apua ja henkistä tukea!
Ainakin äidillesi tuollainen apu mielestäni ehdottomasti kuuluu, ja jo mahdollisimman nopeasti. Ne pelkotilat pitää saada käsitellä ammatti-ihmisen kanssa ja purkaa mielestä, ja kaikki tässä elämäntilanteessa askarruttava.
Neuvoni voi kuulostaa hullulta, mitä se muka voisi auttaa... Mutta itse sain hoitojen aikana mahdollisuuden keskusteluihin ihanan ihmisen kanssa, ja siitä oli minulle ja jaksamiselleni todella suuri apu.
Kysy heti tänään sairaalasta! Pidän peukkuja, apu se on pienikin apu. Ja myös ravintoterapeutti pitäisi saada käymään, rankkojen hoitojen kanssa voisi elämää helpottaa ammattilaisneuvo ruokapuolen kanssa. Heillä on hyviä niksejä hoitoajan ruokavalioistakin.
Toivotan voimia! Äläkä anna itsesi uupua, varjele omaa jaksamistasi. Hyvä että kirjoitit tänne, toivon että täältä saat tukea itsellesi. - alkuperäinenn
Jos vielä tulee jotain mieleen, niin kiitolisena otan vastaan. Äidin oireet tällä hetkelä ripulointi, rakkuloita käsissä ja ihottumaa taipeissa. Kovin huonokuntoiselta näyttää.
- gklnsf
sain sisplatiinia yhdessä kahden muun sytostaatin kanssa. mulle se aiheutti aivan kamalaa pahoinvointia - oksensin jatkuvasti enkä pystynyt syömään mitään. olin tiputuksessakin, koska elimistö pääsi kuivahtamaan kesähelteellä. Sisplatiinihoito annettiin aina 5 päivän putkessa, ja ikäväkseni kerron sulle, että ne viikot olivat aina YHTÄ HELVETTIÄ. :(
Voimia kaikesta huolimatta!
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi362769Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs122559100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es432278Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks201871Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo381572Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa511555- 381473
Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä251363- 281194
- 261141