kuukupin käyttäjät

vastatkaa

eli olen kiinostunut tilaamaan ja kokeilemaan kuukuppia, haluaisin nyt kuulla teidän kommentteja kupista.
kuinka usein kuppi tyhjennetään (tietty riippuu vuodosta,mutta noin..)
onko koskaan sattunut vahinkoa että onkin vuotanut yli tai kuppi ehkä tullut pois???
voit kertoa myös muita kokemuksia ja kommelluksia kupin kanssa...
kiitos.

21

2410

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kupittelija

Ei voi muuta kuin hehkuttaa kuppia.
      Sen ansiosta joka kuukausi tapahtuvat hiivatulehdukset, kutina ja ärtyneet limakalvot ovat historiaa. Kuppi ei tunnu paikallaan ollessaan yhtään miltään, ei epämiellyttäviä hajuja tai kuukautisaikaan tyypillistä tahmeaa oloa. Eikä tarvitse pelätä siteiden tai tamponien loppumista huonolla hetkellä.

Tyhjennän kupin n. 2-3 kertaa päivässä. Suositeltava maksimiväli on 12 h. Pesen sen aina kun minulla on sopivaa saippuaa käsillä, mutta kyläillessä vesikin riittää. Saippuana suosin itse Lactacydiä (apteekista) mutta muukin mieto ja miel. hajustamaton saippua käy. Kupin ilmareiät pitää muistaa puhdistaa hyvin, sillä muuten kuppi ei toimi ( täytä kuppi vedellä, käännä se ylösalaisin ja purista reunoista niin vesi virtaa rei'istä ulos.)
      Desinfioin kupin aina kuukautisten päätyttyä Neo-Amiseptilla (des.aineen täytyy olla yhteensopiva silikonin kanssa) ja asetan omassa pussissaan hyllylle odottamaan seuraavaa käyttökertaa.

Kupin käyttö saattaa ensin tuntua vaikealta, mutta harjoittelu palkitsee. Itselläni oli juuri kolmannet "kuppimenkat" ja nyt koko hommma sujuu vaivattomasti ja kuppi asettuu paikalleen helposti.
      Käytän itse DivaCupia (pienempi koko) ja se on ollut antennin lyhentämisen jälkeen juuri sopiva.

Kannattaa vierailla Kuukuppikunnan sivuilla (kuukuppikunta.net) josta löytyy paljon lisätietoa!

• ...........................

Kupin voi desinfioida myös keittämällä. Siten se varmasti desinfioituu kunnolla. Sitä varten kannataa varata oma pieni kattila, ja joko juuri ennen kuukautisia tai heti kuukautisten jälkeen pitää kiehuvassa vedessä 2 minuutia.

Tyhjennän kupin aamuisin, iltapäivällä ja ennen nukkumään menoa, eli 3 kertaa vuorokaudessa. Kuppi on niin mukava, että tyhjennysten välissä unohdan, että minulla edes on kuukautiset.

Yli ei ole vuotanut koskaan, kun pitää kupin pienet reiät puhtaina. Samaa kuppia olen käyttänyt jo kolme vuotta.

Kuten edelliselläkin, kupista on pelkkää hyvää sanottavaa. Suosittelen lämpimästi!

• taina
        ........................... kirjoitti:

Kupin voi desinfioida myös keittämällä. Siten se varmasti desinfioituu kunnolla. Sitä varten kannataa varata oma pieni kattila, ja joko juuri ennen kuukautisia tai heti kuukautisten jälkeen pitää kiehuvassa vedessä 2 minuutia.

Tyhjennän kupin aamuisin, iltapäivällä ja ennen nukkumään menoa, eli 3 kertaa vuorokaudessa. Kuppi on niin mukava, että tyhjennysten välissä unohdan, että minulla edes on kuukautiset.

Yli ei ole vuotanut koskaan, kun pitää kupin pienet reiät puhtaina. Samaa kuppia olen käyttänyt jo kolme vuotta.

Kuten edelliselläkin, kupista on pelkkää hyvää sanottavaa. Suosittelen lämpimästi!

Kokeilin kuppia, ei miellyttyänyt. Hirveä oppiminen oli sen kanssa jotta sai paikalleen ja jotenkin se "tieto" siitä että siellä oli joku kuppi ei tuntunut hyvälle.. jotenkin se vaan ei ollut mun juttu. Minkäs teet..

• tässä, ole hyvä

(kopioin aiemman vastaukseni lähes samaan kysymykseen, jos ihmettelet, että aiemmista ketjuista läytyy lähes sama teksti)

Vaihdoin kuppiin noin 3 vuotta sitten ja olen ollut mielettömän tyytyväinen! Ihan valehtelematta se on helpottanut elämääni valtavasti; aiemmin kitisin menkoista jatkuvasti, koska oli hiivaa, kutinaa ja aina sai olla miettimässä hygieniaa ja vaihtamista. Nyt en stressaa menkoista yhtään.

Minulla ei ole kovin runsaat menkat ja käytän Mooncuppia, joka on vetoisuudeltaan pienin. Runsaisiin kuukautisiin ymmärtääkseni Lunette tai Diva on parempi merkki.

Mutta siis aiemmin oli aina laskettava tunteja tamponin kanssa, ja siteiden kanssa oli se ikävä haju ja öisin ohivuodot lakanoille. Kupin kanssa ei ole ollenkaan niin tarkkaa, se vuotaa vain jos tulee yli ja omina runsainakin päivinäni siihen menee liikkuessa 6-8h ja öisin yli 12h. Se ei haise eikä siinä ole tautiriskiä, sen kun vaan keitellään bakteerittomaksi.

Erityisen kivaa on, että sen voi laittaa jo varmuuden vuoksi, jos epäilee kuukautisten alkavan vaikka kesken tentin tai työhaastattelun ja sitä voi pitää viimeisiin pisaroihin saakka - ei siis yhtään tarvitse miettiä, mikä aika tai mikä vuotomäärä on menossa. Olen viettänyt kaksi rantalomaa menkkojen kanssa, ei ongelmia ja pari kertaa viettänyt vähän kosteamman illan ja _unohtanut_ koko menkat krapulapäivänäni niin että kuppi on ollut vuorokauden sisällä, ei ongelmia! Ja vielä, minulta loppui myös hiivakierre, kun lakkasin käyttämästä kertakäyttösuojia. En siis enää ole tarvinnut niitä ollenkaan eli tulee varsin halvaksi.

Kysymyksiisi; kyllä on vuotanut yli, jos on tullut äkkiä paljon vuotoa, esim. yksi aamu 10h:n unien jälkeen kun menkat olivat juuri alkaneet ja runsaimmillaan. Kuppi ei ole koskaan tullut ulos, tosin olen kuullut, että moista on joillekin käynyt, jos se on sisällä samaan aikaan kun käy isolla hädällä.

• kirjoittaja.

...Haluaisin tietää mistä sait idean kysyä kuukupista? Olen siis itsekkin kupin käyttäjä, mutta minua kinnostaa tietää mitä kautta siis sait tietää kupista ja sai sinut kysymään täältä?

• jossain lehdessä

jotain juttua kuukupista. yksi tuttava saa vauvan ja meinaa käyttää kestovaippoja vauvalla, juolahti vaan sitten mieleeni kestositeet ja kuukuppi. suomi24 tulee käytyä eri palstoilla, aattelin kysyä täältä toisten kokemuksia :)

• SFFNG
        jossain lehdessä kirjoitti:

jotain juttua kuukupista. yksi tuttava saa vauvan ja meinaa käyttää kestovaippoja vauvalla, juolahti vaan sitten mieleeni kestositeet ja kuukuppi. suomi24 tulee käytyä eri palstoilla, aattelin kysyä täältä toisten kokemuksia :)

Kokeilin kuppia. tilasin netistä kun lueskelin näytä keskustelupalstoja. Ensinnäkin oli kauhea työ saada se sinne paikoilleen ja opetella. Ei meinannut tulla mitään ja sitten kun sain sen sinne, oli jotenkin..outo..olo kun "joku" oli siellä koko ajan. vaikka en niinkään tuntenut sitä mutta en vaan tykännyt siitä kun siellä oli sisällä joku koko ajan.. En tykkää käyttää esim. tamponejakaan. Yli tuli 6h veri ja kakilla käydessä se pompsahti pönttöön. Siinä loppui minun uskoni ja se lenti roskikseen. Ja sitten löysin vuokkosten uusimman side merkin jota oon nyt käyttänyt jo 2 menkat ja tykkään paljon.. :)

Kaikille ei kuppi sovi, minä pysyn siis siteissä vielä.. odotellaan ensi keksintöä sit.. hih.

• .................
        SFFNG kirjoitti:

Kokeilin kuppia. tilasin netistä kun lueskelin näytä keskustelupalstoja. Ensinnäkin oli kauhea työ saada se sinne paikoilleen ja opetella. Ei meinannut tulla mitään ja sitten kun sain sen sinne, oli jotenkin..outo..olo kun "joku" oli siellä koko ajan. vaikka en niinkään tuntenut sitä mutta en vaan tykännyt siitä kun siellä oli sisällä joku koko ajan.. En tykkää käyttää esim. tamponejakaan. Yli tuli 6h veri ja kakilla käydessä se pompsahti pönttöön. Siinä loppui minun uskoni ja se lenti roskikseen. Ja sitten löysin vuokkosten uusimman side merkin jota oon nyt käyttänyt jo 2 menkat ja tykkään paljon.. :)

Kaikille ei kuppi sovi, minä pysyn siis siteissä vielä.. odotellaan ensi keksintöä sit.. hih.

Ilmeisesti et ollut asettanut sitä paikoilleen oikein, tai sitten kuppi oli sinulle liian pieni tms. Kun kuppi on oikein laitettu, sinne tulee alipaino, joka pitää sen varmasti paikallaan. Se on kuin imukuppi. Se pitää myös laittaa tarpeeksi syvälle. Mukana tulee ohjeet, tai ainakin kukuppikunnan sivuilta löytyy.

Ison hädän yhteydessä itse otan kupin pois, koska siinä väkertäessä alipaine kupissa saattaa kadota, jolloin seurauksena olisi ylivuoto. Pois ottamisesta ei ole sen suurempaa haittaa, eihän kukaan kovin montaa kertaa päivässä kakilla käy :)
        Ja kun kupin oikein paikoilleen asettamisen oppii, ei koko operaatioon (pois ottaminen, peseminen, takaisin laittaminen) mene kuin minuutti.

• on tippunut
        SFFNG kirjoitti:

on se ollut väärin asetettu. Kuppi ei tipu raskaankaan ponnistelun yhteydessä, sen vuoksi sitä voi käyttää liikkuessaan eikä sitä tarvitse vessäkäynnin yhteydessä välttämättä poistaa.

Kupin käytön kyllä normaalisti oppii nopeasti, kun sen käyttöä boi opetella ilman menkkoja, toisin kuin tamponin kanssa. Se on totta, että kaikille kuppi ei sovi, mutta silloin puhutaan todella marginaalisesta osasta naisia.

• aivan noin
        on tippunut kirjoitti:

on se ollut väärin asetettu. Kuppi ei tipu raskaankaan ponnistelun yhteydessä, sen vuoksi sitä voi käyttää liikkuessaan eikä sitä tarvitse vessäkäynnin yhteydessä välttämättä poistaa.

Kupin käytön kyllä normaalisti oppii nopeasti, kun sen käyttöä boi opetella ilman menkkoja, toisin kuin tamponin kanssa. Se on totta, että kaikille kuppi ei sovi, mutta silloin puhutaan todella marginaalisesta osasta naisia.

riippuu ensinnäkin lihasvoimasta ja niiden käyttötavasta, kaverilla on sen verran voimakkaat lantionpohjalihakset että säikyttelee petikavereitaankin niillä. Hän saa ponnistettua kupin ulos ihan vaan lihastyöllä.

Toisaalta itse olen synnyttänyt n lasta. Paikat ovat sen verran väljät/joustavat, että kuppi lähtee melko lailla nykäisemällä pois. Kuvittelisin että jos päkistelisin se sisällä isolla hädällä, kuppi olisi kyllä pöntössä ennen kuin ehtisin kissaa sanoa.

Kuppi pysyy paikallaan alipaineen avulla. Riippuu pitkälle anatomiasta, miten korkealle se jää ja esim. täyttöoasteesta ja emättimen seinämien jäntevyydestä, miten kova alipaine kupissa on. Se, että normaalilla terveellä teinitytöllä se katoaa jonnekin ylös ja on ennemmin vaikeuksia saada se pois, ei tarkoita että ihan jokaisella olisi sama homma ;-)

Eipä silti, hyvä kapine.

• joo keskimääräisesti
        aivan noin kirjoitti:

riippuu ensinnäkin lihasvoimasta ja niiden käyttötavasta, kaverilla on sen verran voimakkaat lantionpohjalihakset että säikyttelee petikavereitaankin niillä. Hän saa ponnistettua kupin ulos ihan vaan lihastyöllä.

Toisaalta itse olen synnyttänyt n lasta. Paikat ovat sen verran väljät/joustavat, että kuppi lähtee melko lailla nykäisemällä pois. Kuvittelisin että jos päkistelisin se sisällä isolla hädällä, kuppi olisi kyllä pöntössä ennen kuin ehtisin kissaa sanoa.

Kuppi pysyy paikallaan alipaineen avulla. Riippuu pitkälle anatomiasta, miten korkealle se jää ja esim. täyttöoasteesta ja emättimen seinämien jäntevyydestä, miten kova alipaine kupissa on. Se, että normaalilla terveellä teinitytöllä se katoaa jonnekin ylös ja on ennemmin vaikeuksia saada se pois, ei tarkoita että ihan jokaisella olisi sama homma ;-)

Eipä silti, hyvä kapine.

sen verran on lihasjäntevyyttä, että kuppi ottaa kiinni, mutta totta kai voi olla sen verran hiekossa kunnossa lihakset, että hölskyy. Se, että tippuuko kuppi silloin, on minusta jo melko epätodennäköistä, alipaine kun siellä kuitenkin on. Ja tollaset "ylikehittyneet" lihakset taas... No mitä siitä nyt voi sanoa? Tuskin aloittajalla. Nin ja minä en ole teinityttö, jos sitä vihjailet. Mutta lihakseni olen aina pitänyt kunnossa, synnytyksen jälkeen erityisesti, ihan jo virtsakontinenssin vuoksi.

• kokeilin.
        joo keskimääräisesti kirjoitti:

sen verran on lihasjäntevyyttä, että kuppi ottaa kiinni, mutta totta kai voi olla sen verran hiekossa kunnossa lihakset, että hölskyy. Se, että tippuuko kuppi silloin, on minusta jo melko epätodennäköistä, alipaine kun siellä kuitenkin on. Ja tollaset "ylikehittyneet" lihakset taas... No mitä siitä nyt voi sanoa? Tuskin aloittajalla. Nin ja minä en ole teinityttö, jos sitä vihjailet. Mutta lihakseni olen aina pitänyt kunnossa, synnytyksen jälkeen erityisesti, ihan jo virtsakontinenssin vuoksi.

..Ja en tykännyt. En suosittele. Mutta tämä on minun mielipiteeni. kaikilla on omansa.

• ...............
        kokeilin. kirjoitti:

..Ja en tykännyt. En suosittele. Mutta tämä on minun mielipiteeni. kaikilla on omansa.

Häviävän pieni osa naisista, jotka ovat kokeilleet kuukuppia, eivät ole tykänneet siitä.

Jos sinä olet yksi niistä harvoista, ei sinun silti kannata sanoa, että "en suosittele".

Suurin osa kokeilijoista kuitenkin vallan rakastuu siihen, ja kuppi on vieläpä todella ympäristöystävällinen.

Olisi todella sääli, jos yksikin nainen jättäisi kokeilematta kuppia sinun takiasi.

• Pohjantähden alla

Itse sain juuri posteljoonin ojentaman kupin oven raosta. :) Lunette 1 koko on nyt käytössä. Mun mielestä helpompi käyttää, kuin Diva (3 vuotta sitten hankittu). Divassa se yläreuna on paksumpi ja kuppi pitempi, niin poistaessa oli hankaluuksia ensinnäkin ylettää sinne reunalle painamaan ja piti yrittää ponnekkaammin painaa lyttyyn paineen poissaamiseksi, kuin tässä Lunettessa. Ja asennuksessa se Divan paksu reuna aina pakosta plumpsahti eli ojentui suoraksi jo emättimen suulla, kun päästi irti. Ehkä Divalle on parempi taittelutyyli se tyyli, missä se yläreuna on semmoisen kolmionmuotoinen.

Asentaminen vaatii luottamusta ja pitkäjänteisyyttä, että kuppi asentuu lopulta paikoilleen. Itse ajattelin, kun heti alkuun kuppi tökkäsi emättimen aukolle, mutta kun vaan työnsi perille, niin asentuihan se.

Pitää nyt seurata, onko tuo kupin koko riittävä.

Tykkään todella tästä kupittelusta.

• kuppia kokeilla

Mutta omat paikat ei ole kovin tutut, kun tamppooneitakaan en ole ikinä kokellut. Gynen mukaan emättimeni on myös aika tiukka. Emätinpuikkokuurista selvisin kyllä, mutta ne puikotkin tuntui aluksi todella vaikeilta. Kuinkahan tällainen immeinen pärjäisi kuukupin kanssa.

• Pohjantähden alla
        kuppia kokeilla kirjoitti:

Mutta omat paikat ei ole kovin tutut, kun tamppooneitakaan en ole ikinä kokellut. Gynen mukaan emättimeni on myös aika tiukka. Emätinpuikkokuurista selvisin kyllä, mutta ne puikotkin tuntui aluksi todella vaikeilta. Kuinkahan tällainen immeinen pärjäisi kuukupin kanssa.

Kyllä se ajan myötä sitten onnistuu, kunhan ensin tutustuu ihan rauhassa omaan kehoon, että minkä muotoinen emätin on ja missä päin se on ja miltä se vaikuttaa sisältäpäin ja millainen immenkalvo (aivan emättimen suulla) on sormin tunnusteltaessa (kannattaa ensin leikata kynnet, niin ei vahingossa telo itseään).

Immenkalvo voi olla aluksi tiukka ja käy kipeää, kun laittaa esim. tamponin. Varmaan on repeytynyt minulla silti se immenkalvo jossakin vaiheessa elämää vaikka olenkin neitsyt. Immenkalvoa voi venytellä puhtain sormin esim. jokakerta suihkussa, jos se on liian tiukka tamponille/ kupille.

Ehkä (en tiedä, kun käytin siteitä ennen tamponia ja tamponia ennen kuppia) tamponin asentaminen asettimen avulla on parempi ensin opetella ja ettei ole ihan vierasta kupin asennustouhu ts. kun kupin asentaminen vaatii rentoutumista ja pitkäjänteisyyttä alkuun. Sitten, kun oppii rutiinilla (mulla meni 2 kiertoa) asentamisen ja poistamisen se luonnistuu ihan vain parissa minuutissa plus päälle pesut.

• Ihmettelevä..

miten joku voi olla neitsyt vielä 24 vuotiaana?? :O huh huh.. jäät paljosta paitsi ;)

Joo ja kuukuppi on koekäytössä nyt.. saas nähdä miten käy kun menkat alkaa.

• aikatahditonta
        Ihmettelevä.. kirjoitti:

miten joku voi olla neitsyt vielä 24 vuotiaana?? :O huh huh.. jäät paljosta paitsi ;)

Joo ja kuukuppi on koekäytössä nyt.. saas nähdä miten käy kun menkat alkaa.

Kaikki eivät löydä kumppania yhtä helposti ja vaikka löytäisivät, eivät välttämättä halua.. kuten minä. Olen 21 enkä välittäisi vaikka olisin vielä neitsyt. Olen joko aseksuaali tai haluton, mutta seksi ei tuntunut oikeen miltään. Yhden poikaystävän kanssa kokenut ja vei loputkin halut. tosin oli sillä pojalla aika pienikin. Immenkalvo edelleen tallella..

• Tyytyväinen

Kuukuppi on ollut käytössä jo puolisen vuotta. Ensimmäsellä kokeilukerralla poisottaessa puhkesi immenkalvo, taisin sen verran rajusti ottaa kupin pois. Eipähän tarvinnut poikaystävän kanssa siitä enää huolehtia..
      Oon tykänny kupista tosi paljon, kuukautiskivutkin hellitti jostain syystä heti kun aloitin käytön. Ennen tamponit ja siteet aiheutti kutinaa ja ärsytystä, kuppi ei aiheuta mitään. Helppo asettaa paikoilleen eikä tarvitse huolehtia vaihtovälistä niin paljon kuin tamponien ja siteiden kanssa. Suosittelen kaikille, nuorille myös.

• Anonyymi00020

Jokos sieltä on pulla tullu uunista

• Anonyymi00021
        Anonyymi00020 kirjoitti:

Jokos sieltä on pulla tullu uunista

Ei ole eikä tule syy en halua lapsia

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Orpo hiiri kadoksissa, Marin jo kommentoi

Kuinka on valtiojohto hukassa, kun vihollinen Grönlantia valloittaa? Putinisti Purra myös hiljaa kuin kusi sukassa.
      Maailman menoa
      119
      6354
    2. Lopeta jo pelleily, tiedän kyllä mitä yrität mies

Et tule siinä onnistumaan. Tiedät kyllä, että tämä on just sulle. Sä et tule multa samaan minkäänlaista responssia, kosk
      Ikävä
      381
      6177
    3. Nuori lapualainen nainen tapettu Tampereella?

Työ­matkalainen havahtui erikoiseen näkyyn hotellin käytävällä Tampereella – tämä kaikki epäillystä hotelli­surmasta tie
      Lapua
      69
      6050
    4. Tampereen "empatiatalu" - "Harvoin näkee mitään näin kajahtanutta"

sanoo kokoomuslainen. Tampereen kaupunginvaltuuston maanantain kokouksessa käsiteltävä Tampereen uusi hyvinvointisuunni
      Maailman menoa
      344
      3972
    5. Lidl teki sen mistä puhuin jo vuosikymmen sitten

Eli asiakkaat saavat nyt "skannata" ostoksensa keräilyvaiheessa omalla älypuhelimellaan, jolloin ei tarvitse mitään eril
      Maailman menoa
      148
      2395
    6. Ukraina, unohtui korona - Grönlanti, unohtu Ukraina

Vinot silmät, unohtui Suomen valtiontalouden turmeleminen.
      Maailman menoa
      4
      2355
    7. Orpo pihalla kuin lumiukko

Onneksi pääministerimme ei ole ulkopolitiikassa päättäjiemme kärki. Hänellä on täysin lapsellisia luuloja Trumpin ja USA
      Kansallinen Kokoomus
      121
      1420
    8. Onko täällä helmessä tapahtunut vakava rikos?

Onko kuullut kukaan mitään.
      Haapavesi
      12
      1261
    9. Miten kauan sulla menisi

Jos tulisit mun luo tänne nyt kahvinkeittoon?
      Ikävä
      187
      1098
    10. Miksi me oikein

Rakastuttiin?
      Ikävä
      61
      907
    Aihe