Millainen on Napoli?

.....

Olen käynyt monessa paikassa Italiassa mutta en Napolissa, kertokaa te jotka käyneet, kannattaako mennä ja onko nähtävää jne? Napolihan on ainakin pizzan kotikaupunki, sieltä kuulemma pizza on lähtöisin. :)

8

3214

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Napoli on kaunis kaupunki, jossa on aivan toisenlainen tunnelma kuin viileänvaaleassa Pohjois-Italiassa. Kaikki on jotenkin, sanoisinko, autenttisempaa. Pyykit roikkuvat oikeasti narulla katujen yläpuolella, liikenne on katastrofaalista, mafioson näköiset miehet kulkevat kaduilla ja ihmiset näyttävät jo fyysisestikin erilaisita mitä pohjois-italialaiset. Taskuvarkaita on valtavasti! Ruoka on mielestäni yhtä maukasta kuin muuallakin Italiassa. En ole koskaan saanut siinä maassa huonoa ruokaa. En esimerkiksi tajua, miksi Pariisia pidetään kulinarismin mekkana.

      Napoli on todellakin esteettisesti miellyttävä paikka, ja näkymä Napolinlahdelle on yksi kauneimmista tässä maailmassa ainakin minun kokemukseni mukaan. Lisäksi Napolin hyvä puoli on se, että sieltä on lyhyet etäisyydet kiinnostaviin nähtävyyksiin. Esim. Pompeiji, Vesuvius, Capri... Capri on myös jotakin aivan ihmeellistä.

    • ja Napolin

      jäteongelmathan me kaikki tiedämmekin...

    • haiseepi

      kaikki ihmisen tuottamat eritteet. Kävin enkä toista kertaa käy italiassa.
      Pizza on tullut Lähi-Idästä eikä ole kotoisin italiasta....

    • Meduusan verkko

      Italiassa olen käynyt monessa eri kaupungissa ja kyllä Napoli on kaikkein surkein tapaus.
      Liikenne siellä on aivan kaoottista (Rooman ruuhkat ovat pientä siihen verrattuna) ja paljon kehuttu näköala Napolinlahdelle on kyllä ihan hieno, muttei yhtään hienompi kuin näkymä Sisilian Taorminasta Naxoksen lahdelle.
      Itse Napolissa ei kyllä ole mitään erityisen historiallista tai kultturellia näkemistä joskin lyhyt matka Pompeijin raunioihin on plussaa.
      Ja jo viime keväänä jäteongelma oli kaamea. Sisääntuloteiden varret olivat täynnä rikkinäisiä roskapusseja ja jätteet olivat sikin sokin. Kaikki mahdolliset pikkuaukiot ja takapihat pursusivat jätteitä. Voin vain kuvitella millainen löyhkä siellä on kesällä.
      Joten, itse en enää ikinä siihen kaupunkiin jalallanikaan astu enkä todellakaan suosittele sitä muillekaan.
      Sen sijaan voin suositella Rooman ja Milanon lisäksi Firenzeä. Se on siisti, historiallinen ja kultturelli kaupunki, josta kannattaa tehdä päivän pyrähdys Pisaan junalla. Oli tosi kiva reissu.

      • italianmatkailija

        Olen käynyt Napolissa. Aika roskainen paikka, muuten ihan ok. Maisemat eivät ole yhtä komeita kuin Sisiliassa tai Ischialla. Kaiken napolissa kruunaa vesuvius! Se on iso tulivuori. :)

        Terv. Italianmatkailija


    • Kissus

      Napoli on aina jakanut ihmisten mielipiteet kahtia: Sitä joko rakastaa tai vihaa = Kylmäksi se ei jätä ketään, sen voin taata.
      Napoli on aito, samoin ihmiset. Parasta Napolissa onkin ehkäpä juuri sen aitous joka aistii, maistaa ja haistaa kun istahtaa vaikkapa lasilliselle kadun varteen ja vain katselee elämää ympärillä. Kaupunille on annettava aikaa ja siihen tulee tutustua avoimin mielin sillä se yllättää kerta toisensa jälkeen.
      On totta että Napoli kärsii tälläkin hetkellä valtavista jäteongelmista. On kuitenkin totta myös se, ettei sen saa pelkästään antaa himmentää kaupungin vetovoimaa. Siellä aistii kuinka ihmiset elää joka päivä kuin viimeistään ja sellaiseksian se voi jäädäkin kun kerran ollaan maapallon vaarallisimman tulivuoren juurella.Se ei voi olla vaikuttamatta ihmisii ja heidän elämään ja sen huomaa.
      Olen käynyt Napolissa useita kertoja ja aina palaan sinne hyvillä mielin. Voinet siis jo arvata kumman vaikutuksen Napoli on minuun tehnyt :)

      • tonttu

        Hei!
        Te jotka olette käyneet tai tiedätte, kertokaa, onko Napolista jotain suomenkielistä matkailu esitettä.Missä kannataisi käydä ja mitä tehdä kun tulee Roomasta yhdeksi päiväksi katsomaan nähtävyyksiä Napolissa ja kielipää on huono.:)


      • ostanut jo
        tonttu kirjoitti:

        Hei!
        Te jotka olette käyneet tai tiedätte, kertokaa, onko Napolista jotain suomenkielistä matkailu esitettä.Missä kannataisi käydä ja mitä tehdä kun tulee Roomasta yhdeksi päiväksi katsomaan nähtävyyksiä Napolissa ja kielipää on huono.:)

        WSOY:n opaskirjanen "Napoli & Pompeji, Taskuopas ja kartta" on mielestäni aika hyvä. Hinta 15 e. Netistä löytää kuitenkin vielä paremmin kaiken olennaisen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8396
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2555
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2277
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe