Karpaattienkellot

tumpelo

Vieläkö uusia perennoja kannattaa istuttaa vai pitästkö jättää ens kesälle?Pitääkö karpaattienkellot suojata jotenkin talveksi?Entä ne kukat tarviiko nyppiä pois kukittua ja kukkiiko ne sit pitempään?Kyselen vissiin tyhmiä,mut kyselenpähän vaan jos joku tietäs.

7

4614

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toinen tumpelo

Nypi vanhat kukkineet kukat pois, kukinta jatkuu vaikka koko kesän. Itse en ole suojannut karpaattienkelloa mitenkään talveksi ja olen jakanut sitä myös näin syksyisin, elokuussa. Neuvot ovat kokemuksen kautta hankittu, en ole ammattilainen.

• kiitos

Kiitoksia paljon...ilmankos ovat hehkuneet kun olen nyppinyt!

• Kolmas tumpelo

Voiko karpaattienkellon jakaa syksyllä, vai onko kevät parempi ajankohta?

• Marita

Yleinen sanonta on, että keväällä kukkivat kukat olisi hyvä jakaa syksyllä ja syksyllä kukkivat keväällä. Itse olen jakanut Karpaattienkellojani vain keväällä sitten kun ne ovat tarpeeksi nousseet kukkapenkistä.

• Niina

Minä jaan kaikki kukat aina elokuussa kun otan aina joskus koko penkin ylös. Silloin ne ehtii vielä juurtumaan ja ovat kookkaita jaettaviksi, keväällä kun kaikki on niin pientä.

• pirkko

KARPAATTIENKELLO

--------------------------------------------------------------------------------

TIETEELLINEN NIMI: Campanula carpatica

KESTÄVYYS: Kestävä

KUKKIEN VÄRI: Sininen

KUKINTA-AIKA: Heinä - elokuu

KORKEUS: 15 - 25 cm

KASVUPAIKKA: Aurinkoinen - puolivarjoinen

KÄYTTÖTARKOITUS: Hyvä kivikkokasvi, mutta sopii matalakasvuisena kukkaryhmien edustoille ja reunuskasviksi kukkaryhmiin.

KASVUALUSTA: Kalkkipitoinen, hiekansekainen maa, vettä hyvin läpäisevä.

ISTUTUSSYVYYS: Taimipaakun yläreuna mullan tasalle.

TAIMIMÄÄRÄ NELIÖMETRILLE: 8 -10 kpl

TALVISUOJAUS: Lumipeite

ERITYISPIIRTEET: Helppohoitoinen. Kasvutapa mätästävä. Runsaskukkainen. Kukinta uusisutuu, kun kasvusto leikataan matalaksi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      32
      4561
    2. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      15
      2548
    3. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      2405
    4. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      53
      2278
    5. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      32
      1767
    6. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      32
      1591
    7. Se meidän sydänyhteys

Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi
      Ikävä
      73
      1486
    8. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      66
      1284
    9. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      82
      1241
    10. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      42
      1161
    Aihe