Hautapaikka

uurnalehto

Tämäkin asia pitää selvittää.
Missä sitä sitten nimi lukee vai lukeeko missään?
Vierailetko usein hautausmaalla?
Kaunis hautausmaa jossa olet käynyt.
Päivänpaistetta Teille!

19

710

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Heikunkeikku

..hautausmaalla n. kolme kertaa viikossa. Mieheni haudalla. Hautapaikkoja oli valittavana monesta paikasta ja valitsin sellaisen, että aurinko paistaa koko päivän. Hautakiven suunnittelin itse ja olin kiviveistämössä katsomassa, kun sitä hiottiin ja hiomisen jälkeen, kivi siirrettiin huoneeseen vaaka-asentoon. Asettelin kirjaimet ja linnut "tasapainoon" kiven "raamiin" nähden. Kivi on kaunis , tumma kahvinruskea, joka ikäänkuin vaihtaa eri värisävyihin auringonvaln mukaan. ostin hautapaikan kahdelle ja nimeni tulee mieheni nimen alle.
      On rauhoittavaa käydä hautausmaalla. Mieheni kiven sisään voi laittaa kynttilän ja talvisin siellä palaa aina kynttilä. Kukkia vaihtelen vuodenajasta riippuen.

• Otto Vaan

Vierailen aika usein, "virkani" puolesta.
      Lähimmäisiäni ei ole täällä haudattu kovinkaan
      monta, tuttavia kyllä paljonkin.

Joka kerta kun poikkean piilopirtillä, poikkean
      myös samalla vanhempieni ja sukulaisieni haudoilla.
      Täällä pääkaupunki seudulla on kaikki hautausmaat
      kauniita ja hyvin hoidettuja.

Minä olen tullut siihen tulokseen.Kun minun aika
      tulee siihen vaiheeseen, poroksi poltettakoon.
      Varmistetaan sillä ettei jää enää kummittelemaan
      tänne maan päälle.:)
      Tuhka haudataan maahan ja kiven murikka vielä
      varmuudeksi päälle.

• hautapaikkaa

vaan tuhkat heitetään tunturiin. Ei edes muistolaattaa hautausmaalle. Tällaiset ohjeet jätän.
      Hautausmaalla käyn ainoastaan jonkun lähisukulaisen hautajaisissa, en muuten. Ahdistava paikka.

• kaatopaikkakin.

En nyt muista ihan tarkasti miten laki suhtautuu noihin epävirallisiin hautapaikkoihin. Luullakseni direktiivit tai jotkin pykälät kieltävät hautaamisen muualla kuin sitä varten osoitettuihin paikkoihin.

Olen itse antanut puoliskolle ohjeet keikata uurna ja vaihtaa siihen thkakupin tuhkat. Itse haluan kotijokeeni.

Joo hautaasmaat ovat usein ahdistavia. Joskus nuorena koitin haeskella isäni hautaa. Ilman menestystä.

Kammottavin tilaisuus oli nuoruuden ystäväni hautajaiset taannoin. Jokin lahkolainen pappi joka mulkoili verisesti meitä ei uskovia sekä kirkossa että hautausmaalla. Kuitenkin kaikki nousimme seisomaan rukousten aikana, kunnioittaaksemme muuta saatto väkeä. Mutta kun ei taivu nuo rormet enää mihinkään rukouksiin,.....

Vapaa-ajattelijat pitävät yllä uskonnottomien hautalehtoja:

http://www.vapaa-ajattelijat.fi/

• ohjeet

Ohjeet, jotka olet jättänyt jälkeläisillesi, eivät onnistu tänä päivänä. Hautauslaki muuttui muutama vuosi sitten ja tuhkaa ei saa enää levittää mihin haluaa. Jos paikka, mihin haluat tuhkasi, ei ole hautausmaa, niin se pitää rekisteröidä hautapaikaksi, ja se näkyy kiinteistön rasitteena. Jos omistat tunturin, niin mikäpä se siinä, hyvää matkaa.

• jos vaikka

osuuska...n eteen polvet pystyyn, niin tulee hyvä pyöräteline.:)

• on tullut

käytyä myös hautausmailla.
        mm. Keopsin pyramidissa
        Timur Lenkin ja Tsingis kaanin haudoilla.
        Historian harrastus on vienyt moniin paikkoihin.....
        Täällä käyn tietysti äitini ja pikku-veljeni luona sukuhaudalla, joskus.........

• k/k

ovat varsinkin kesällä kauniita ja rauhallisia paikkoja,usein kävelen ja ajattelen asioitani.

• kawe

hautausmaat, vanhat, kertovat kulttuurihistoriaa samalla, kun ovat mietiskelylle sopivia kauniita paikkoja.
        En ole uakonnollinen (tapa sellainen)mutta viihdyn kirkoissa ja koen myös ne turvallisina rauhoittumisen paikkoina.(sisältävät hyvää kertovaa taidetta)

• helisevä

Turussa on niin suuri hautausmaa ja hautauksia noin 2000 vuodessa,mahoton määrä???
        Vanhalla hautausmaalla olen tuhkat käynyt sirottelemassa , tuntui oudolta.
        Tää olisiko ollut, suntio, kertoi arkkuhautauksia olevan todella vähenemässä.
        Olen ensikesänä aikonut mennä semmoselle opastetulle kierrokselle ja niitäkin on esim. urheijlioiden haudoilla käyntiä ja jos jotakin.
        Tämmöset maanantaijutut ))

• vai mitä
        helisevä kirjoitti:

Turussa on niin suuri hautausmaa ja hautauksia noin 2000 vuodessa,mahoton määrä???
        Vanhalla hautausmaalla olen tuhkat käynyt sirottelemassa , tuntui oudolta.
        Tää olisiko ollut, suntio, kertoi arkkuhautauksia olevan todella vähenemässä.
        Olen ensikesänä aikonut mennä semmoselle opastetulle kierrokselle ja niitäkin on esim. urheijlioiden haudoilla käyntiä ja jos jotakin.
        Tämmöset maanantaijutut ))

Järjestetäänkö hautuumaille seuramatkoja?!

• vitsi ole
        vai mitä kirjoitti:

Järjestetäänkö hautuumaille seuramatkoja?!

Olen ollut mukana tilaisuudessa, jossa kerrottiin hautausmaasta ja siellä siellä lepäävien vainajien historiasta.

• HTZA

kuin pimppi. Ne saavat aikaan aika paljon vastauksia, tyhmiltä.
      Ovat, niin kuin, henkilökohtaisia.

• sinun kanssasi

tyhmät tuollaisia kirjoittaa,hauta ja pimppi rinnakkain.

• kaukana #

kun haudan kohtaa )
        ei enää mitään henkilökohtaista silloin.
        HTZAA AHDISTAA ?

• missä luuni makaavat; muistoissa mieluimmin, tuhkana tunturin tuulessa.

• pahalla mutta

Täällä on Kuolema ja Suru- palstakin, oikein aihettasi varten.

• tssä näin

kirjoitellaan , mies onko se 57 tuola suree jotakuta ja mää luulin , että sill on villasukat joutunu hukkaan.

• Sinimarjanen

omilleni sanonut, että "kuoppaan" en haluaisi.
      Poltetaan ja sitten, jos asia on mahdollinen,
      lapsuuskodin pikkusaareen tuhka.
      Tai sitten kirkon toimesta tuhkan saa viedä
      mihin vain.
      Muistoksihan voi, jos haluaa, laittaa
      kynttilän palamaan kotona.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      111
      7181
    2. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      59
      4777
    3. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      95
      4731
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      49
      3899
    5. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      51
      3838
    6. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      217
      3807
    7. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      26
      3383
    8. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      51
      2741
    9. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      38