Miksi laivoihin rakennetaan keulaan sellainen suuri bulbimainen pötkäle? Mikä sen keulan pidennyksen idea on ja toimiiko idea käytännössä?
Bulbi
6
3437
Vastaukset
- Iso-Masa
Bulbin ideana on vähentää laivan aaltovastusta (=ja sitä kautta tarvittavaa konetehoa/kulutusta. Toimii erityisen hyvin nopeilla aluksilla. Bulbin lisääminen lisää rungon märkäpinta-alaa ja sitä kautta kitkavastusta, mutta hyödyt aaltovastuksen vähenemisestä ovat suuremmat.
Aaltovastuksen suuruus voidaan arvioida tutkimalla kulussa olevan laivan aaltojärjestelmää, jos aallot ovat suuria (ääri-esimerkki vaikkapa suorakeulainen proomu)on vastuskin suuri. Laivaa suunnitellessa rungon muoto yritetään saada sellaiseksi, että suunnittelunopeudella rungon veden läpi kulkiessaan aiheuttama aallokko olisi mahdollisimman pientä. Bulbin idea yksinkertaistetusti on se, että sen avulla rungon keulaosasta lähtevän aallon vaihetta voidaan säädellä; ja tavoitteena on että keulasta lähtevä aalto olisi perään tullessaan eri vaiheessa kuin perästä lähtevä aalto, jolloin eri vaiheissa olevat keula- ja peräaalto kumoaisivat toisensa ja lopputuloksena olisi mahdollisimman pieni aalto laivan perässä.- Suomentaja
Kansankielellä siis palttiarallaa solmu lisää vauhtia/vastaava sästö kulutuksessa
- Iso-Masa
Suomentaja kirjoitti:
Kansankielellä siis palttiarallaa solmu lisää vauhtia/vastaava sästö kulutuksessa
Parhaiten onnistuineissa ratkaisuissa varmaan pari kertaa enemmän jopa, mutta se on vähän että mihin sitä vertaa kun ei se bulbi enää ole sellainen joko-tai ratkaisu, vaan jos se tulee niin koko keula ja oikeastaan muukin rungon vedenalainen muoto suunnitellaan erilaiseksi kuin jos sitä ei olisi.
Parhaiten bulbi toimii nimenomaan laivan suunnittelunopeudessa joka yleensä on n. pari solmua maksimista alaspäin. Hitaammilla nopeuksilla vaikutus ei ole niin suuri. Esim. jos vertaat johonkin nykyaikaiseen bulkkeriin (=hidas) tehtyä bulbia nopean aluksen (esim. Finnlinesin uudet ROPAXit) bulbiin, niin huomaat että ne ovat aivan eri muotoisia: nopeammissa laivoissa se on nykyisin usein sellainen pitkä ja kapeahko, sivustapäin katsottuna päästään hieman ylöspäin kaartuva, kun taas hitaissa laivoissa se on lähinnä sellainen juopon turvonneen nenän muotoinen lyhyt, ja pullea möykylä.
- Taras Bulba
Kevyt bulbi on varmaankin englanniksi 'light bulb'. Onko vastakkaisia mielipiteitä?
Tuollaista laivan keulan bulbia on yritetty kutsua ”suomalaisemmallakin” nimellä 'juhmuri', mutta eipä ole tainnut juurtua käyttöön juuri minkäänlaisessa mittakaavassa.
Ymmärrettävää sinänsä.
Juhmuriksi on kutsuttu historiallisissa yhteyksissä linnoitusten muurien ja ovien murtamiseen kutsuttua ”muurinmurtajaa” eli miesjoukon kantamaa massiivista tukkia, jossa on kova kärkiosa – monesti pässin eli oinaan päätä muistuttava. Saksan kielen Rammstein lienee joillekin tuttu musiikista, tarkoittanee suunnilleen samaa (Ramm = pässi, Stein = kivi).- sähkäri ?
"light bulb" on hehkulamppu. Ei mitään tekemistä aluksen keulan kanssa. Vitsinä taisit kysyäkin ;o)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135253
- 675054
- 904114
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753600Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603198- 432791
- 152297
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️521914- 401780
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.371628