Grand Scenic 1.6 sammuu kylmänä

Villeeeeeeeeee

Onko kellään ollut vastaavanlaista ongelmaa?

Eli kun kone on kylmä eli lämpötila aamulla on nollassa tai vähän yli ja lähtee liikkeelle, niin kone sammuu, kun painaa kytkimen pohjaan eli kone ei pysy kylmänä tyhjäkäynnillä vaan sammuu kokonaan.

Jos jollakin on ollut samanlainen ongelma, niin haluaisin kertoa syyn huollolle, kun eivät tunnu löytävän ongelmaa.

9

6524

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JUSA se alkuperäinen

      Samalanlaista vikaa on ollut silloin tällöin. Tosin itsellä auttaa kun vähän kaasuttelee ennen liikkeelle lähtöä. Jos varsinkin edellisenä päivänä on ajanut lyhyen lenkin niin ongelmia tulee... eli moottori voi sammua jos ei ensin kaasuttele ja starttaa sammumisen jälkeen vähän kummallisesti.

      Itelle vaihdettiin autoon joku muuttuvan venttiilinohjauksen jutska... tosin auto myös nyki välillä. Putsattiin kaasuläpän koteloa? Nykiminen ainakin väheni.

    • kun käynnistää

      niin kuuluu aikamoinen meteli venttiili koneistosta ja kone ei jää käyntiin kuin vasta toisesta startista.Hiljenee kun saa öljynpaineen.Esiintyy myös vähän nykimistä kylmänä,Kysyin huollosta niin sanoivat että ääni johtuu vvt-yksikön(nokka-akselin ajotuksen) säätöpyörän vuotamisesta tyhjäksi,eikä maksa paljoa kun vaihdetaaan,ainoastaan noin 900€, Voi p....le.Kuulostaako tutulta, nämä ovat kuulemma kulutustavaraa.........GS 1.6 2005 ajettu 118000

      • mullakin

        Kylmäkäynnistyksessä kuuluu parin sekunnin ajan naputus moottorista. Lienee sama vika. Velipojalla Megane samalla moottorilla ja sama vika. Autosalpassa olivat selitelleet, että johtuu nappikäynnistyksestä. Tuo vvt-yksin korjaus kuulostaa pahalta. Auto GS 1.6 vm 2005 ja ajettu 35 tkm. Rellusta voinee sanoa, että auto hyvä mutta tehty huonoista ja kalliista osista...kele!


      • yleinen vika 1.6 vvt mootto...

        Delphin valmistama osa viallinen. Kts viesti (megane II ownersforumista lainattu, vaati rekisteröitymisen)

        http://www.meganeownersclub.co.uk/forum/viewtopic.php?f=2&t=8033&p=53990&sid=97ce93cdc990a5edc39ca179179ec320

        Exploded view is here:
        http://www.renaultbiler.no/forum/showim ... pulley.jpg
        http://img486.imageshack.us/img486/7945/vvt12349we.jpg

        This is the description by the manufacturer -- Delphi:
        http://delphi.com/manufacturers/auto/po ... train/vcp/

        These are photographs of the dephaser:
        http://f.foto.radikal.ru/0609/d5468e8b41b0.jpg
        http://c.foto.radikal.ru/0609/4224d00a7e49.jpg
        http://photofile.name/photo/romanlk/321 ... 679894.jpg
        http://photofile.name/photo/romanlk/321 ... 679937.jpg

        This is the faulty dephaser taken apart.
        http://photofile.ru/photo/megamike/2180 ... 436198.jpg
        http://photofile.ru/photo/megamike/2180 ... 436443.jpg
        http://photofile.ru/photo/megamike/2180 ... 436449.jpg
        http://photofile.ru/photo/megamike/2180 ... 436445.jpg
        http://photofile.ru/photo/megamike/2180 ... 437432.jpg
        http://photofile.ru/photo/megamike/2180 ... 437433.jpg
        It rattles as the locking pin stops doing its job. One can also see wear of the components.

        This is the intermediate edition of dephaser -- no return valves here:
        http://photofile.name/users/south27/3500248/75608005/

        These come from this source:
        http://www.renault-club.kiev.ua/forum/i ... topic=7022

        One of authors of this research MegaMike from the above forum discovered that the cause of the problem is excessive wear causing increased axial play (more that 0.15mm) and, as a result, oil leaking away from the dephaser back in the sump. However, the other failed dephaser had a small axial play, but the plastic flat seals were faulty... In addition, the locking pin alone appears to be unable to hold the load. It has a conical surface loaded with a side force. A projection of this force pushes the pin out of the hole. A simple calculation shows that the strength of the return spring is insufficient given a very high strength of valve springs (valve springs have to be strong to work at high revs) creating high torque on the camshaft. When a dephaser is not worn and is filled with oil this problem is not noticeable, but when it is dry then a scary rattle appears. MegaMike is convinced that this mechanism can be easily repaired by machining the parts and making the spring stronger. It is probably pointless now, as a new dephaser unit is in production since 2006 or 2007. In fact, there were several part numbers released, which is an indication that Renault and Delphi are well aware of the problem!

        Here one can find a detailed analysis of the design fault, it is in a wrong language for most of us:
        http://www.renault-club.kiev.ua/forum/i ... ntry118155
        To summarise, the design of conical surface of the locking pin and the return spring is not good, which includes geometry, choice of materials and the strength of the return spring. As a result the locking pin is bound to stop performing its function at some stage. It is a "joint" fault of Delphi, who supplies dephasers, and Renault, who did not test this part sufficiently well. An option is that testing was done on a prototype engine before it was enhanced by using "racing" style hard springs and cams with roller rockers.

        This is an overview of dephasers:
        http://www.pmgsinter.com/downloads/orlando2002_wied.pdf

        Renault discusses this problem in their technical note TN4432A.

        This is it, I guess. The problem is down to lubrication failure and poor design by Delphi. It makes me think about possible use of special oils having extreme pressure properties, such as VW PD 505.01 (e.g. see Fuchs and Motul range at http://www.opieoils.co.uk), or ester-based racing lubricants (e.g. Motul 300V, Silkolene Pro, Redline) as a "patch" to the problem, and someone reported using Mobil 1 5w-50 oil with a great deal of success.

        A funny bit of information: Delphi also reduced weight of this part by 30% by using aluminium. Was it a good idea?
        http://www.prnewswire.com/cgi-bin/stori ... 961&EDATE=

        The latest version of dephaser includes an additional valve, which stops oil from escaping. This is by rumours only -- the intermediate model was very similar to the first one. There is no data so far about any modifications to the lock pin and the return spring.


    • Sceenikko

      I -koppaisessa Scenussa oli samantyyppistä vikaa, näillä korjaantui:
      - ilmamääärämittarin vaihto (80e huollossa), vanhassa 1.6e:ssä se oli vielä "letkun päässä" joten kannattaa tarkistaa myös letkun kunto jos tuossa semmoista on.
      - tyhjäkäyntimoottorin / lisäilmaluistin putsaus ja voitelu (=käytännössä irrotetaan ko. mokkula CRC:llä suhuutellaan liikkuvat osat puhtaiksi).
      Ohjeet ei välttämättä käy uudempaan koneeseen.

      • ööää

        Meillä oli se letku murtunut. Sammuili kylmänä ja oikealle kääntäessä. Koneen lämmetessä kaikki ok.


    • yksi mahdollisuus

      Jos pakoputken takapönttö on ruostunut pahasti
      ja vuotaa, niin se aiheuttaa joutokäyntiongelmia kylmänä.

      Itsellä kylmänä ei meinannut millään jaksaa pyöriä tänä keväänä 08, mutta kun vaihdoin uuden pöntön, lakkasivat niin häkäkaasun käry autossa kuin myös tyhjänkäyntiongelmat.

      Ilmeisesti vuotavat pakoputki sotkee jotenkin anturit ja auto sammuu tyhjänä helposti eikä meinaa jaksa käydä tyhjäkäyntiä.

      Putki ruostuu ohueksi takapöntön edestä
      ja viimein napsahtaa poikkikin samasta kohdasta, kun takapöntön kumilenkeistä yksikin katkeaa...

      Pönttö on vaihdettava suurinpiirtein parin vuoden välein...
      Scenicin heikko kohta..

      • Villeeeeeeeeee

        Tämä on jo vanha viestiketju, mutta unohdin kertoa mikä se lopullinen vika sitten oli. Eli noin 5-6 Auto-Salpassa vietetyn huoltokerran ja kaikkien mahdollisten osien vaihdon jälkeen (jakohihna, vvt-pyörä jne.) syypääksi osoittautui viallinen solenoidi. Sen jälkeen on 40 000km mennyt ilman suurempia ongelmia. Autohan oli Grand Scenic 1.6

        Nyt kun auto täyttää 5 vuotta niin se on vaihtumassa uuteen Grand Sceniciin.


    • rellulla ajelija

      Mulla on automaattivaihteistolla varustettu diesel Scenic ja lähtee käyntiin joka säällä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

      Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      103
      1687
    2. 210
      1527
    3. Ikävä on häntä

      Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      59
      1010
    4. Minkä kultakimpaleen

      Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      31
      1000
    5. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

      Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
      Maailman menoa
      58
      835
    6. En kai koskaan saa sinua

      Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
      Ikävä
      50
      787
    7. Helppo selvittää onko oma täällä

      Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse
      Ikävä
      49
      775
    8. Kerroppas nyt

      M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉
      Ikävä
      58
      725
    9. Tykkäsit nainen

      Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.
      Ikävä
      36
      725
    10. The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."

      Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut
      Tv-sarjat
      5
      722
    Aihe