laparoskopiassa olleet

hjelp!

Hei laparoskopian kokeneet, tai muuten asiasta tietävät!
Menen kahden viikon päästä munasarjan dermoidikystan poistoon. Minua jäi askarruttamaan, tehdäänkö laparoskopiassa jotain myös emättimen kautta. Olen ollut kokoajan siinä käsityksessä että poisto tapahtuu vatsaan tehtävien viiltojen kautta. Sain kotiin kirjeen jossa mainitaan instrumentin käytöstä emättimen kautta ja jälkivuodoista. Mietityttää myös miten kuukautiset sitten vaikuttaa jos emättimenkin kautta kaivellaan.

Jännittää muutenkin toi operaatio ihan hullusti. Toivottavasti lasten saanti vielä onnistuu, eikä kovin paljon vahinkoa leikkauksesta syntyisi.

16

5852

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

mutta juuri tänä aamuna sain kuulla että mulla sama edessä ensi viikolla, kysessä isohkon kystan munasarjan poisto toivottavasti vain tähystyksessä. Varoitusaika oli varsin lyhyt ja kiinnostaisi myös kovasti, jos joku vastailisi kokemuksista.

Itseäni mietityttää toipumisaika..tiedän kyllä, että yksillöllistä mutta en yhtään osaa arvioida onko kyse päivistä vai viikoista. Aiemmista ketjuista en löytänyt tällaisia kokemuksia, vain itse operaatiosta. Kun aika tuli näin yllättäen, on aikamoinen työasiajärjestely ja vähän huolettaa, riittääkö viikon siirto laisinkaan (olen apurahatutkija, joten sairauslomalla käsitteenä ei ole mitään merkitystä ja koska työt ovat periaatteessa omiani, ei niitä kukaan muukaan tee:)).

• nalle22

sen verran mä tiedän, että ihan tavallisen laparoskopian jälkeen sairaslomaa tulee yleensä 3 päivää. toipuminen on toki yksilöllistä ja riippuu myös mitä työtä tekee. ja sitä saikkua saa aina jatkettua.

• nalle22

mulla ei vielä kokemusta skopiasta (tässä tilanteessa valitettavasti) ole, mutta sen tiedän että ihan tavallisen laparoskopian jälkeen sairaslomaa saa yleensä 3 päivää. toipuminen tietysti on yksilöllistä, ja riippuu myös työstä, eli jos tekee kovin raskasta ruumiillista työtä, luulen että saikku on pikkusen pidempi kuin 3 päivää. ja tietysti sitä saa aina lisää. mutta kaikenkaikkiaan siitä kyllä toipuu aika nopeasti, jos kaikki menee ok.

• nalle22..

mulla ei vielä kokemusta skopiasta (tässä tilanteessa valitettavasti) ole, mutta sen tiedän että ihan tavallisen laparoskopian jälkeen sairaslomaa saa yleensä 3 päivää. toipuminen tietysti on yksilöllistä, ja riippuu myös työstä, eli jos tekee kovin raskasta ruumiillista työtä, luulen että saikku on pikkusen pidempi kuin 3 päivää. ja tietysti sitä saa aina lisää. mutta kaikenkaikkiaan siitä kyllä toipuu aika nopeasti, jos kaikki menee ok.

• sori,.
        nalle22.. kirjoitti:

sori noi kolme hiukan erilaista viestiä, tää on taas ihan tukossa...

• skopiasta

Laparoskopiasta sairasloman pituus riippuu siitä kuinka paljon ja mitä toimenpiteitä tehdään ja miten ne sujuu. Pelkän diagnostisen skopian sairasloma on on 1-2 päivää (meidän keskussairaalan ohjeessa oli että skopian sairasloma pituus on toimepiteestä riippuen yleensä 2-7 päivää).

Minulla skopiassa poistettiin lähinnä endopesäkkeitä ja sain sairaslomaa 1,5 viikkoa (teen toimistotyötä). Ystävältäni poistettiin skopiassa munasarja kysta ja hän sai sairaslomaa muutaman päivän (tekee fyysistä työtä).

Itselleni on tehty lisäksi kaksi avoleikkausta ja viimeksi sairaslomaa kirjoitettiin 5 viikkoa.

• ...
        skopiasta kirjoitti:

Laparoskopiasta sairasloman pituus riippuu siitä kuinka paljon ja mitä toimenpiteitä tehdään ja miten ne sujuu. Pelkän diagnostisen skopian sairasloma on on 1-2 päivää (meidän keskussairaalan ohjeessa oli että skopian sairasloma pituus on toimepiteestä riippuen yleensä 2-7 päivää).

Minulla skopiassa poistettiin lähinnä endopesäkkeitä ja sain sairaslomaa 1,5 viikkoa (teen toimistotyötä). Ystävältäni poistettiin skopiassa munasarja kysta ja hän sai sairaslomaa muutaman päivän (tekee fyysistä työtä).

Itselleni on tehty lisäksi kaksi avoleikkausta ja viimeksi sairaslomaa kirjoitettiin 5 viikkoa.

Tännehän olikin tullut paljon vastauksia:) Selvisi myös, että se mun poistettava mönttini on sama kuin aloittajalla, heh.

Tänään oli tullut sitten kirjekin, jossa sairauspäiviksi mainitaan 3-5 pv. Kunhan nyt menisi sillä tähystyksellä..ketuttaa jo ihan riittävästi tuo munasarjan poisto.

• ihan ookoo

minä sain laparoskopiasta 1,5 viikkoa saikkua (poistettiin endopesäkkeitä) ja avoleikkauksista on tullut 4-5 viikkoa. Ystävältäni poistettiin laparoskopisesti munasarja kysta ja hän sai saikkua vajaan viikon.

Emättimen kautta ei minulla laparoskopiassa tehty mitään (sinne kyllä laitetiin muistaakseni jokin "tulppa" toimenpiteen ajaksi).

Jälkivuotoa minulla oli useampi viikko laparoskopian jälkeen, mutta paikkoja ronkittiinkin aikalailla ja endo aiheuttaa vuoto-ongelmia jo muutoinkin. Toipuminen itse toimenpiteestä oli helppoa ja kivutonta verrattuna avoleikkauksiin.

• eheä

Voiko ne kesken tähystysleikkauksen päättääkin tehdä avoleikkauksen? mikähän mahtaa olla suurin dermoidi mitä on tähystyksellä poistettu?

• noinkin

tarvittaessa tähystysleikkaus muutetaan avoleikkaukseksi.

• nyt olla yhteyksissä

sinne taloon, jossa toi laparoskopia on tarkotus tehdä ja kysellä sen perään, että onko emättimen kautta tarkotus tehdä jotain ja vaikuttaako sun menkat jotenkin. Kyllä ne jotain osaa sanoo siellä, kun kyselet, että pitääkö aikaa sitte siirtää kun menkat sattuu just oleen sillon. Toisaalta on ne lääkärit kyl nähny verta ennenkin, et ei se siitä varmasti jää kii. Mut voihan menkka-ajassa olla joku muu sellanen tekijä, ettei se ole oikein hyvä aika tehdä ko. operaatiota.

Tsemppiä sulle. Ite oon varmaan kans joutumassa laparoskopiaan, ja jännittää ja pelottaa ihan tautisesti jo ny.

• haipa

Hei, minulla poistettiin myös dermoidikysta munasarjan sisältä. Itse munasarja jäi paikallee, ja sen pitäis toimia ihan normaalisti. Käsittääkseni kysta haavitettiin alakautta ulos, ne pienet viillot mahassa on niin pieniä ettei niistä oikein kai mitään muuta mahdu kun kamera ja instrumentit. Jotain muitakin välineitä kai "sieltä" kautta käytettiin.

Sairaslomaa sain 3pv 4 pv jonka hain lisää työterveydestä. Vuoto kesti reilun viikon ja toipuminen on melko nopeata pahimman yli kun vaan lähtee liikkumaan vaikka hitaastikin. Itse kävelin epänormaalin hitaasti vielä 4-5 pv leikkauksen jälkeen, ja tuntemuksia mahassa kyllä on vielä viikonkin jälkeen.
      Itse söin pari laattaa pillereitä putkeen ettei kuukautisia tullut leikkauksen aikaan, vaikkei koko asiasta ollut puhetta.

Tsemppiä leikkaukseen, hyvin se menee! =)
      nimim. leikkausjännittäjä (2 kertaa operoitu)

• alkup.

Kiitos vastauksista!

Enää viis päivää leikkaukseen ja kokoajan jännittää enemmän ja enemmän. Ahdistus ja itkukohtauksia tulee aina välillä.

Minkä kokoinen haipa sinulla tuo dermoidi oli? Tai onko muita keltä olisi poistettu ja tietää möntin koon? Pohdin tuota että jos se olisi niin suuri ettei sitä välttämättä saatais tähystämällä niin kai mulle olis kerrottu avoleikkauksen mahdollisuudesta? Omani on siis n. 5cm halkaisijalta.

Kertokaa kanssasisaret ihmeessä kokemuksianne laparoskopiasta. Auttaa paljon lukea ja tietää että muillakin on asiasta kokemuksia.

• ...
        alkup. kirjoitti:

Kiitos vastauksista!

Enää viis päivää leikkaukseen ja kokoajan jännittää enemmän ja enemmän. Ahdistus ja itkukohtauksia tulee aina välillä.

Minkä kokoinen haipa sinulla tuo dermoidi oli? Tai onko muita keltä olisi poistettu ja tietää möntin koon? Pohdin tuota että jos se olisi niin suuri ettei sitä välttämättä saatais tähystämällä niin kai mulle olis kerrottu avoleikkauksen mahdollisuudesta? Omani on siis n. 5cm halkaisijalta.

Kertokaa kanssasisaret ihmeessä kokemuksianne laparoskopiasta. Auttaa paljon lukea ja tietää että muillakin on asiasta kokemuksia.

tulin. Ei ollut mitään ongelmia mutta kivut suuremmat kuin odotin. En mitenkään olisi voinut lähteä ed. iltana, en pystynyt edes kävelemään vessaan koko matkaa. Mulla oli kystalla pituutta n. 9cm mutta olikin osoittautunut kahdeksi, molemmat puhkesivat poistossa joten liekö siitä lisäkipuja. Tähystyksellä siis saivat, hyvä niin. Kyllä se siitä.

• alkup.
        ... kirjoitti:

tulin. Ei ollut mitään ongelmia mutta kivut suuremmat kuin odotin. En mitenkään olisi voinut lähteä ed. iltana, en pystynyt edes kävelemään vessaan koko matkaa. Mulla oli kystalla pituutta n. 9cm mutta olikin osoittautunut kahdeksi, molemmat puhkesivat poistossa joten liekö siitä lisäkipuja. Tähystyksellä siis saivat, hyvä niin. Kyllä se siitä.

Oliko kystasi dermoidi vai jotain muuta?
        Toivon sinulle pikaista paranemista ja hyvää vointia!

• ...
        alkup. kirjoitti:

Oliko kystasi dermoidi vai jotain muuta?
        Toivon sinulle pikaista paranemista ja hyvää vointia!

molemmat olivat "ilmiselviä" dermoideja. Tosiaan puhkesivat poistossa muttei ilm. haitannut juuri ollenkaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      113
      5223
    2. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      67
      5034
    3. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      90
      4094
    4. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3600
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3178
    6. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2781
    7. Kerro kolme huonoa ja

kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2287
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      52
      1904
    9. Rakastatko mua

Vielä?
      Ikävä
      38
      1750
    10. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      37
      1618
    Aihe