kumpi maali on parempi öljy- vai lateksimaali uuteen taloon sekä mikä merkki, perustelu.jos talopaketti pystytetään vapuksi, niin kannattaako heti maalata, jos on kelejä vai outanko jonkin aikaa??
öljy vai lateksi
8
3661
Vastaukset
- wintermix
maalausta voi odotella vaikka seuraavaan kesään.ja mah. kuivilla keleillä.sekä ei missään nimessä lateksia.ei perusteluja vaan kokemusta
öljymaali
- ainoastaan
Maalauksella ei kiire. Ehdit kesälläkin. Itse valitsisin öljymaalin. Latekseista tosi huonoja kokemuksia.
- tykkää
Ensinnäkin semmonen juttu,että käsite "lateksimaali" on vanha! nykyiset maalit eivät sisällä lateksia niinkun ennen vanhaan ja itse ottaisin mieluummin vesiohenteisen. Öljymaalin haittana on homehtuminen,jota tosin voi vähän yrittää estää laittamalla tärpätin sijaan esim valtti pohjustetta. Nykyiset talvet vaan alkavat olla niin kosteita ja lämpimiä,että homehtumishaitat öljymaaleissa lisääntyvät. Näitä on tullut jo paljon vastaan parin vuoden aikana.
Lisäksi öljymaalin sävy kuluu auringossa nopeammin kuin vesiohenteisen. Öljymaalia ei nykyisin juurikaan enää mene vaan vesiohenteinen on suositumpaa ja lisäksi VOC-direktiivin ansiosta öljymaaleista aletaan vähitellen luopua. Ei varmaankaan koskaan kokonaan,mutta niiden käyttö vähenee.
Ja maalaamisen kannalta vesiohenteinen on huomattavasti helpompi. Öljymaali on aika sitkeää tavaraa vetää ja kun sitä ohentaa niin auringon alkaessa lämmittää se muuttuu sitten hyvinkin litkuksi. Eikä tärpätin kanssa puljaaminen ole mukavaa..
Mielipideasia. - ..petroliöljymaali..
..kertamaalaus riittää, kestävä (jopa 70v), ei muodosta muovikalvoa pintaan, sävyt pysyvät (maavärit kestävät uv.säteilyä).
Haittapuolena hidas kuivuminen, mutta lienee niin että jos kuivuisi nopeasti ei ehtisi kiinnittyä niin hyvin puuhun! - näin ja kestää
Tiedä sitten mikä on paras mutta minä maalasin meidän uuden talon 2002 Tikkurilan Teho öljymaalilla ja aivan uutta vastaava kiilto edelleen. Ihan ilmaistahan tuo ei ole.
Naapurustossa yksikin samaan aikaan rakennettu latexi talo on jo osittain kuoritunut. Siitä kävivät kovaa vääntöä maalifirman kanssa joka sitten lupasikin uudet maalit muttei työkuluja. - on kirosana
Lateksimaali alkaa usein vanhemmissa taloissa lohkeilla, koska laudoituksen alta puuttuu ilmarako.
Eli siis talosta haihtuva kosteus puskee suoraan seinän läpi ja törmää lateksipintaan.
Uudessa talossa on kumminkin ilmastointi joka hoitaa kosteudenpoiston koneellisesti, jolloin lateksiakin voi käyttää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Häiriköinti
Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as643202Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna242978- 512872
- 562678
Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.582568Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)482540On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle532311Pohdinttavaksi
No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä782198- 692088
- 452082