virtsaongelmat eivät lopu!

surullllllinen

Hei. Toivoisin jos joku pystyisi auttamaan tai kertoa omista kokemuksistaan.

Joku reilu vuosi sitten ku aloitin seksin ja sen jälkeen alkoi tulemaan virtsaputkentulehuksia.. Nyt niitä on ollut tosi usein joten pyysin lääkäriltä estolääkitystä jonka sitten sain. Söin sitä kaksi viikkoa ja nyt oireet tulivat taas.. Kävin tänään päivystyksessä ja lääkäri kertoi labrasta että ei ollut mitään selvää bakteeria mutta sain jonkun antibiootin taas. Tälläista rumbaa on jatkunut vaikka kuinka kauan..

Yleisesti noin joka toinen päivä on sellaista kirvelyä tai kamalaa polttelua alapäässä.. En pysty oikein elämään tämän kanssa. Lääkärissä ku olen ravannu olen sanonu että on usein tällästä mut eipä ne siihen ole oikein mitään osanneet sanoa..

Pelottaa jos nämä ongelmat eivät lopu.. Olen 19v tyttö, juon paljon ja harrastan liikuntaa sillon tällön, mutta tämä vaiva ei kauheasti innosta kuntoilemaan.. Olen lähdössä 3 kk:ksi ulkomaillekkin... MITÄ TEHDÄ?? :(
mihin lääkäriin kannattaisi mennä? gyne vai normi lääkäri.... oon niin loppu tän takia.. työkin kärsii..

15

8118

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • surulllllinen

enkä ole mielestäni yhtään kuiva.. Seksikään ei satu sen kummemmin mutta sen jälkeen kirvelee kun käy vessassa ja muutenki.. Outo tunne alapäässä melkein aina.

• juoda säännöllisesti

karpalomehua. Saa kaupasta.

• kokeileppa..

seksiä jossain sellaisessa asennossa esim.takaapäin, ettei mikään hinkkaus osu virtsarakkoon. Mulla on joskus ollut samanlaista. Mulle toi asennon vaihto auttoi. Normaali asennossa mulla kävi usein samoin ja oli tosi inhottava olo jälkeen päin parikin päivää. Virtsarakko joutuu helposti hankaukselle alttiiksi ja pöpöjä menee sinne.

• surulllllinen

karpalomehu on ollu ainoo toivo tähän asti.. ja se on kyllä silloin tällöin auttanu mut ois kiva jotai muuta saada avuks.. :(

• kokenut

Hei

Teki mieleni halata ja lohduttaa sinua, kun luin viestisi. Itse olen elänyt ja tasapainoillut saman vaivan kanssa jo 15 vuotta. Tällä tavoin olen onnistunut.
      Naisen virtsaputki on niin lyhyt, että virtsaputkea pitkin pääsee rakkoon helposti bakteereita, jotka eivät sinne kuulu. Lopeta sokerin syönti, pois pullat , karkit ja sokeriset juomat. Bakteerit käytävät sokeria hyväkseen. Syö maustamatonta A-jugurttia mustikoiden kanssa. Ei sokeria. Mustikoissa ja karpaloissa on jotain ainetta, joka estää bakteerin kiinnittymisen limakalvoille. Ennen join sokeritonta karpalomehua. Löysin sitä k-kaupasta. Ota välillä c-vitamiini kuuri tablettina, pore voi olla liian rankka munuaisille jatkuvasti käytetynä. Osa bakteereista ei elä happamassa, siksi kehoitetaan juomaan hapanta puolukka mehua, mutta olen sairastanut myös sellaisten bekteerien aiheuttamia tulehduksia, jotka elävät vain happamassa, joten happamien juomien teho riippuu bakteerista. Syö maitohappobakteerikapseleita ja kuitua. Hyvät bakteerit tarvitsevat suolistossa kuitua. Ruis leipää, ei mitään vaaleita vehnäleipiä. Juo pari litraa vettä päivässä.
      Älä ole koskaan 4 tuntia pitenpään pissaamatta. Käy aina yhdynnän jälkeen pissalla ja pesulla, jotta virtsaputki puhdistuu. Kun vaiva on paha, niinkuin sinulla nyt, älä ole yhdynnässä. Pidä taukoa ja anna itsesi parantua. Jatkuva antibioottien syönti on saanut bakteeritasapainon ihan sekaisin myös emättimessä. Yhdyntä ei varmasti paranna tilannetta. Seksiä voi harrastaa ilman yhdyntääkin. Käyttäkää mielikuvitusta.
      Osta apteekista emättimen maitohappobakteerikapseleita. Käytä nyt hoitona koko kuuri ja jatkossa aina tarvittaessa eli kun opit kuuntelemaan ja tuntemaan itseäsi, tiedät milloin on syytä laittaa kapseli yöksi. Laita kuitenkin aina yhdynnän jälkeen ja kuukautisten jälkeen. Antibiooteista voi tulla hiivatulehdus, käy gynellä ja varmistu, ettei sinulla ole myös hiiva. Jos on, kysy lääkäriltä onko tarpeen hoitaa myös mies. Jatkuvasta estolääkkeiden käytöstä saa kroonisen hiivan ja sitten saa syödä estona flukonatsolia, jotta pääsee siittä eroon.Käsikauppa lääkkeet eivät auta ainakaan minulla. Itse jätin antibiootti estolääkityksen pois 4 vuotta sitten ja nyt otan vain tarvittaessa yhdynnän jälkeen. Ei liikaa antibioottia.
      Myös se auttaa, että sinun elimistö tottuu vuosien varrella kumppanisi bakteereihin. Suurinpana apuna olen kuitenkin pitänyt gynofilus emätinkapseleita ja nyt niitä ei valmisteta enää. Ne ovat olleet minun tuki ja turva. Siksi alunperin tulin tänne palstalle. Minunkin täytyy löytää sopiva korvaava tuote. Minä olen saanut näitä neuvoja eri lääkäreiltä vuosien varrella.Muista aina reissuun lähtiessä ottaa mukaan emättimen maitohappobakteerit, hiivalääke ja antibiootit. Toivottavasti näistä neuvoista on apua sinulle. Itse sairastan nykyään yhden pissatulehduksen vuodessa. Yleensä keväällä. Täytyy koputtaa puuta.

• surullllllinen

Oli ihanaa lukea tuo, varsinkin että joudut nykyään vain n. kerran vuodessa kärsimään tästä! eli asiaan voi siis vaikuttaa.. Eniten tässä vaiheessa huolettaa se ulkomaan matka.. mistä tiedän mitä antibioottia otan mukaa? tai siis kun ulkomailla en pysty menemään virtsakokeeseen eikä tiedetä mikä bakteeri on... Pitää jutella tästä lääkärin kanssa vielä..

Aloin olla niin masentunut tämän takia että tuntuu ettei kotoota pidemmälle jaksa enää lähteä ku ei tiedä millon se iskee.. :( Mutta kiitos tuosta rohkaisevasta viestistä!

• sugarlic

Mulla on varmaan sama vaiva. Viime syksynä tuli ensimmäisen kerran oireet. Kirveli pissatess tosi paljon ja muutenkin oli semmonen "paine"virtsarakossa. Ei kuitenkaan ollu koko jan hätä niin kun virtsatulehduksessa yleensä. Kävin uitenkin lääkärillä kokeessa ja virtsatulehdus se ei ollut. Oireita kesti yhden päivän ja sitten kaikki oli ohi. Suurinpiirtein viikon päästä uusiutui taas ja menin uudestaan lääkäriin. Tulehdus testattin uudestaan ja samalla myös klamydia ja hiivatulehdus, mutta kaikki tulokset oli negatiivisia. Sairaanhoitaja kehoti juomaan appelsiinimehua, sanoi sen auttavan oireisiin ja veikkaili että saattais olla joku ph epätasapainohäiriö. Oli pitkään taas vaivat poissa kunes viime viikolla alko uudestaan ja siitä lähtien on joka toinen päivä kirvelly virtsatessa. Aina on oireet lähteny appelsiinimehulla pois, mutta uusiutuvat kyllä. Nyt rupeen olee ihan lopen kyllästyny jo tähän toistuvaan oireiluun. Tänään kävin ostaa apteekista emättimeen laitettavia bekteeritasapainottajia, niitä se sairaanhoitaja suositteli kans, joten täytyy testata josko ne auttais. Ja c-vitamiini boreita ostin kans, ku kerran appelsiinimehu auttaa ni ehkä sitte noi poretabeltitki. Urisa karpalo-inuliini tabletteja syön myös päivittäin, mutta vielä en oo huomannu niiden suuresti tehoavan. Täytyy jatkaa syömistä pidempään, jos ajan kanssa helpottaisi.

Täytyy kokeilla noita sinun neuvojasi (ainakin luulisin että sama vaiva meillä on kyseessä??); vähentää sokeria, koittaa tuota c-vitamiinikuuria, ostaa sokeritonta karpalomehua. Itse tykkään Marlin Vitalin karpalo-rypälemehusta, mutta se ei taida olla tarpeeksi "tujua" ja sisältää liikaaa sokeria.

• Samaa vaivaa
        sugarlic kirjoitti:

Mulla on varmaan sama vaiva. Viime syksynä tuli ensimmäisen kerran oireet. Kirveli pissatess tosi paljon ja muutenkin oli semmonen "paine"virtsarakossa. Ei kuitenkaan ollu koko jan hätä niin kun virtsatulehduksessa yleensä. Kävin uitenkin lääkärillä kokeessa ja virtsatulehdus se ei ollut. Oireita kesti yhden päivän ja sitten kaikki oli ohi. Suurinpiirtein viikon päästä uusiutui taas ja menin uudestaan lääkäriin. Tulehdus testattin uudestaan ja samalla myös klamydia ja hiivatulehdus, mutta kaikki tulokset oli negatiivisia. Sairaanhoitaja kehoti juomaan appelsiinimehua, sanoi sen auttavan oireisiin ja veikkaili että saattais olla joku ph epätasapainohäiriö. Oli pitkään taas vaivat poissa kunes viime viikolla alko uudestaan ja siitä lähtien on joka toinen päivä kirvelly virtsatessa. Aina on oireet lähteny appelsiinimehulla pois, mutta uusiutuvat kyllä. Nyt rupeen olee ihan lopen kyllästyny jo tähän toistuvaan oireiluun. Tänään kävin ostaa apteekista emättimeen laitettavia bekteeritasapainottajia, niitä se sairaanhoitaja suositteli kans, joten täytyy testata josko ne auttais. Ja c-vitamiini boreita ostin kans, ku kerran appelsiinimehu auttaa ni ehkä sitte noi poretabeltitki. Urisa karpalo-inuliini tabletteja syön myös päivittäin, mutta vielä en oo huomannu niiden suuresti tehoavan. Täytyy jatkaa syömistä pidempään, jos ajan kanssa helpottaisi.

Täytyy kokeilla noita sinun neuvojasi (ainakin luulisin että sama vaiva meillä on kyseessä??); vähentää sokeria, koittaa tuota c-vitamiinikuuria, ostaa sokeritonta karpalomehua. Itse tykkään Marlin Vitalin karpalo-rypälemehusta, mutta se ei taida olla tarpeeksi "tujua" ja sisältää liikaaa sokeria.

Samalta vaivalta kuulostaa.. Ainoo vaa et mulla on ollu joku vuoden melkeinpä joka toinen päivä sitä kirvelyä ja poltetta.. :S mut onhan täs viel toivoa :) karpalo, c-vitamiini jne! eikun yrittämää päästä eroon näistä kiusallisista vaivoista.. !

• surullllllinen

Ajattelin vielä kysyä jos joku sattuisi tietämään.. elikkä

Onko tämä minun jatkuva polttelu ja kirvely samaa tai siis virtsaputken ongelmia? se on tosi kiusallista.. Tuntuu että koko ajan olis virtsaputken tulehdus, mutta ei joudu ravaamaan vessassa eikä niin paljoa kirvele virtsaaminen.. Ja niin kuin sanoin jo en ole kuiva.. EN JAKSA ENÄÄN...

• oireiluja

luin tekstisi ja itselläni samoja huolia ollut vuosia paitsi nyt hieman rauhoittunut. Ostin luontaistuotekaupasta Immunobalanss MSM karpalo & oliivinlehti kapseleita. otan niitä kolmasti päivässä ja oireet ovat hävinneet. Juon nesteitä noin reilu 2 litraa päivässä. Kapselit maksavat 27 euroa ja niitä on paketissa 60 kpl. suosittelen. Mulla oli 3 kuukauden välein virtsatulehduksia.

• samoja ongelmia

Ostin helmikuussa luontaistuotekaupasta immunobalanss MSM karpalo & okiivinlehti kapseleita. Otan niitä 2 päivässä ja oireet ovat vähentyneet huomattavasti. Joten suosittelen niitä. Kirvelyä ja polttelua oli lähes päivittäin mutta nut on jo parempi. Juo paljon nestettä päivittäin.

• surulllllinen

Ihanaa kuulla kun en ole ainoa tämän ongelman kanssa! Taidan käydä ostamassa.. Toivottavasti noi auttaa nii sais mielenrauhan ja mielen vähän virkeemmäks! :)

Kiitos paljon. Lisää vastauksia jos jollain on lisätietoa.. !

• juuri kirjoittanut

Moi!
      Kirjoitin juuri tuonne palstan alkuun tekstin tästä samasta aiheesta. Kiva kuulla, että en ole yksin, vaikka itse vaiva ei kovin kiva olekaan.

Minulla on ollut sama vaiva kolme vuotta. Minulla ensimmäinen laukaisia oli stressi, sinulla yhdyntä. Tiedän tarkalleen miltä sinusta tuntuu ja kuinka loppu olet.

Itse suurimman avun olen löytänyt karpalotapleteista. Niitä saa esim. S-ryhmän kaupoista (urisan). Lisäksi kannattaa syödä C-vitamiineja. Itse käyn pesulla aina yhdynnän jälkeen. Sekin auttaa. Täytyy välttää kylmää, stressiä ja huom! valkoista sokeria (esim. karkkeja). Veden juominen on myös tärkeää erit. silloin kun juot alkoholia tai hikoilet. Itsekin juon jonkin verran alkoholia ja olen huomannut, että joskus ns. darra-aamuisin olo on ihan kauhea. Siihen auttaa vähän se, että juo iltaisin light-juomia tai teräviä, sillä pystyy välttämään sokerin saantia.

Estolääkeet eivät auta. Itse tulehduksissa antibiootitkaan eivät aina auta. Jos sinulla tulee äkillisiä tulehduskohtauksia, estolääkeet ovat samaa antibioottia, mutta vain pienempinä annoksina. Niistä saattaa saada apua. Aluksi sain apua myös siitä, että laitoin estrogeenivoidetta paikallisesti virtsarakon päähän. Sen oli gynen neuvo ja siihen tarvitsee reseptin, mikäli sitä haluaa kokeilla. Toivottavasti nämä ohjeet auttavat!

• lääkityksestä

Niin täytyi vielä lisätä, että yhdellä gynellä oli sellainen visio tästä kaikesta, että joillain alle 30-vuotiailla naisilla tämä ilmenee ja sen johtumissyytä ei ole tutkittu. Siihen ei ole lääkeeitä, mutta positiivisena asiana voidaan pitää sitä, että kaikilla potilailla sen on todettu loppuvan ajan myötä.

Minulle tämä samainen lääkäri määräsi kolme vuotta sitten mielialalääkettä, jota määrätään ihmisille, jotka tuntevat kroonista kipua. En ole vieläkään sitä käyttänyt, mutta taidampa ottaa ne pian käyttöön. Minut tähystettiin, ultrattiin, minulla on menossa nyt 2. estolääkitys ja silti sain pari päivää sitten jälleen tulehduksen. Pahinta tässä on se, että minusta tuntuu,etten millään enää jaksaisi.

• Apu löytyy
        lääkityksestä kirjoitti:

Niin täytyi vielä lisätä, että yhdellä gynellä oli sellainen visio tästä kaikesta, että joillain alle 30-vuotiailla naisilla tämä ilmenee ja sen johtumissyytä ei ole tutkittu. Siihen ei ole lääkeeitä, mutta positiivisena asiana voidaan pitää sitä, että kaikilla potilailla sen on todettu loppuvan ajan myötä.

Minulle tämä samainen lääkäri määräsi kolme vuotta sitten mielialalääkettä, jota määrätään ihmisille, jotka tuntevat kroonista kipua. En ole vieläkään sitä käyttänyt, mutta taidampa ottaa ne pian käyttöön. Minut tähystettiin, ultrattiin, minulla on menossa nyt 2. estolääkitys ja silti sain pari päivää sitten jälleen tulehduksen. Pahinta tässä on se, että minusta tuntuu,etten millään enää jaksaisi.

Nuorten naisten (opiskelijoiden) hoitoon hyvin perehtyneen lääkärin neuvot linkistä:

www.yths.fi/download.asp?id=virtsatieinfektio 2006;1516;{52B615E9-C585-4DCD-B0D8-1109F9E39AE0}

www.sknly.net/documents/VTI_opiskelijoilla_SKNLY_Kunttu.pdf

Jos linkit ei aukea, googlaa:
        kristiina kunttu virtsatieinfektio

Uusiutuva virtsatieinfektio on monella ja estolääkitystä (esim. 100mg trimetopriimi iltaisin 6kk) ei kannata pelätä. Tulehdus täytyy sammuttaa virtsaputken limakalvolta, jottei bakteeri-infektio uusi. Karpalomehu, hygienia ja runsas nesteen juonti ylipäätään ovat monille hyviä lisäkonsteja - esim. estolääkityksen jälkeen. Jos lääkärisi ei tunne nykyistä estolääkitystä, vie Kuntun kirjoitus hänelle - virtsatieinfektion hoito on muuttunut kymmenessä vuodessa ja kauan sitten valmistunut lääkäri ei välttämättä ole ihan ajantasalla hoidoissa. Ei lääkäri siitä saa suuttua. Netti on kova sana - myös naisten terveydessä (kun ei usko ihan kaikkea).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      247
      4639
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      77
      3086
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2473
    4. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      28
      1813
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      45
      1777
    6. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      81
      1470
    7. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      85
      1295
    8. PS uusimman gallupin rakettimainen nousija

https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden
      Maailman menoa
      143
      965
    9. Tekiskö nainen mieli tavata...

Viikonloppuna ja...?
      Ikävä
      69
      958
    10. Sellainen tunne sydämessä

Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,
      Ikävä
      86
      894
    Aihe