Mistä rahaa kesällä?

opiskelija :)

Eli eli.. kesä puskee uhkaavasti päälle ja pitäisi ruveta tietämään että mistä saa rahaa kesällä elämiseen ja vuokranmaksuun. Kesällähän kela ei maksa opintotukea eikä asumislisiä.. mistä siis rahaa kesä ajaksi? Kesätöitä on kyselty, mutta ei ole vielä tullut vastauksia, joten haluan varautua siihenkin että töitä ei ole kesällä. Saako sossusta rahaa kesä ajalle ja miten paljon se lienee?

Kiitoksia vastauksista

14

5343

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saada JOS

      Jos pystyt todistamaan, ettet pysty opiskelemaan mitään. Jolloin saisit siis kesäajalta opintotukea. Sekä koko opintolaina täytyy olla nostettuna/käytettynä. Lisäksi joudut esittämään tiliotteita aika monen kuukauden takaa.

      Mutta, olen itse yhden kesän ajan saanut sossusta rahaa. Summaa en enää muista mutta oli opintotukea parempi.

    • sossusta?

      Just joo!! Kunnon pummi!!! Mitä jos vaikka vaivautuisit tekemään töitä??? Olisko liian vaivalloista hankkia rahaa sillä tavalla????!!! VARMASTI vaikka siivoojaksi pääset kesän ajaksi!!!

      • Anonyymi

        Lopeta heti.


    • täysin vastikkeeton

      Joissain kaupungeissa työllistetään kesäajalle toimeentulotukea hakevia opiskelijoita, jotka eivät muutoin ole saaneet työpaikkaa kesäksi. Näin ollen pääset siis palkalliseen työhön sossun kautta ja pärjäät palkkatuloillasi. Jos et ota työpaikkaa vastaan, alennetaan toimeentulotuen perusosaa, koska itse aiheutat itsellesi tilanteen, jossa kieltäydyt työstä, jolla elättäisit itsesi kohtuullisen pitkän ajan (=kesän).

      Ota selvää oman paikkakuntasi sossusta.

      Muistathan, että opintolainan takaus tulee olla haettuna ja laina nostettuna, tai jos et ole vielä nostanut lainaa, niin sitten nostat sen kesäksi ja elät sillä (lainan nostoaikaahan on 31.7.08 asti). Toimeentulotuki on oikeasti viimesijainen taloudellinen tukimuoto.

      • NEUVO..

        Ensisijaisesti haet töitä niin paljon ku ikinäkin vaan aikaa löytyy,ahkerat vie parhaat päältä.muista se.siivoojia etsitään jatkuvasti ja sol:lille pääset ihan varmasti jos pk-seudulla asustelet.jos et,niin haet sitten kaikenlaista työtä ja mitä tarjolla tietenkin on.Juu opintolaina on ensisijainen tulomuoto opiskelijoille.eli jos et saa töitä(mikä on tosi huono mahdollisuus)ellet sitten nirsoile niiden kanssa.niin on sinun elettävä ja nostettava opintolainaa,jonka myöhemmin takaisit maksat.
        sossu on viimeinen vaihtoehto,jos opintolainat on nostettu.siellä kestaa päätökset kauan,ja joudut viemään kaikenmaailman liput ja laput sinne.eli älä jätä sen varaan,ettei käy köpelösti.hae töitä niin ahkerasti kun voit.pummiksi ei kannate jäädä.tietää huonoa mainetta.


      • opiskelija :)
        NEUVO.. kirjoitti:

        Ensisijaisesti haet töitä niin paljon ku ikinäkin vaan aikaa löytyy,ahkerat vie parhaat päältä.muista se.siivoojia etsitään jatkuvasti ja sol:lille pääset ihan varmasti jos pk-seudulla asustelet.jos et,niin haet sitten kaikenlaista työtä ja mitä tarjolla tietenkin on.Juu opintolaina on ensisijainen tulomuoto opiskelijoille.eli jos et saa töitä(mikä on tosi huono mahdollisuus)ellet sitten nirsoile niiden kanssa.niin on sinun elettävä ja nostettava opintolainaa,jonka myöhemmin takaisit maksat.
        sossu on viimeinen vaihtoehto,jos opintolainat on nostettu.siellä kestaa päätökset kauan,ja joudut viemään kaikenmaailman liput ja laput sinne.eli älä jätä sen varaan,ettei käy köpelösti.hae töitä niin ahkerasti kun voit.pummiksi ei kannate jäädä.tietää huonoa mainetta.

        Muutan eri paikkakunnalle opiskelemaan viimeistä vuotta alaani ja opiskelupaikkani on pieni n.15 000 asukkaan kaupunki, jossa kesätöitä on rajoitetusti. Minulla ei ole rikasta isiä ja äitiä jotka maksaisivat minun elämiseni vaan elätän itse itseni. En pidä itseäni kauhean huonona ihmisenä jos joutuisin menemään sossuun, koska tiedän että en tule sossun tukea tarvitsemaan vuosia, kuten jotkut niin tekevät. Opiskeluaika on rajallinen ja haluan saada itselleni ammatin. kesätöitä olen hakenut alaltani ja myös muita eri alan kesätöitä. Ei se nyt niin yksinkertaisen varmaa ole että saako niitä kesätöitä sitten. Suhteilla moni pääsee töihin mutta jos haet esim. kaupungin kautta niin on se aikamoista arpapeliä, että saako töitä vain ei.


    • duski

      Kyllä Kela maksaa kesälle opintotukea ja sen asumislisää, _jos opiskelee_. Selvitä oppilaitoksestasi onko teillä mahdollisuus tehdä esim. kirjatenttejä tai esseitä kesällä.

    • ei kesätöitä

      Onko siis ihan pakko olla opintolaina nostettuna, että saa sossuta rahaa? minä en tuota tiennyt enkä ole opintolainaa nostanut. En kuitenkaan ole kesätöitä saanut ja vuokra pitäisi maksaa. Onko mitään mahdollisuutta saada sossusta rahaa vuokran maksuun? vai voiko opintolainaa muka kesälläkin nostaa?

      • .lkjleg

        Onko siis ihan pakko olla opintolaina nostettuna, että saa sossuta rahaa?
        - Ei ole pakko olla nostettu, laina kuitenkin huomioidaan sinulle tulona nostit sitä tai et ja se näkyy sitten pienempänä toimeentulotukena.

        Onko mitään mahdollisuutta saada sossusta rahaa vuokran maksuun?
        -On, pitää vaan todistaa, ettei sinulla ole mitään muuta rahanlähdettä etkä voi opiskella kesällä (ja nostaa opintotukea).

        vai voiko opintolainaa muka kesälläkin nostaa?
        -Voi. Heinäkuun loppuun asti on aikaa nostaa kuluvan lukuvuoden lainat. Elokuun alusta tulee nostettavaksi syyslukukauden lainat.


      • Anonyymi

        Ehkä tätäkin joku vielä lukee. Niille tiedoksi, että opintolainaa ei ole pakko olla nostettuna eikä käytettynä. Mutta kun menet toimeentulotukea hakemaan, Kelassa katsotaan ja lasketaan tuen tarpeesi sillä tavalla, että opintolaina on tai on ollut käytettävissäsi.


    • ...........

      Sehän riippuu ihan tapauksesta paljonko sieltä sossusta saa vai saako ylipäänsä mitään. Jos on esim säästöjä tarpeeksi et saa mitään, koska sulla on liikaa tavallaan rahaa. sossu oottaa, että säästöt käytetään ensisijaisesti elämiseen.

      Heti, kun koulut loppuu niin ilmottaudut vaan työttömyyskortistoon kesäksi työttömäksi työnhakijaksi niin saat edes sen työttömyyspäivärahan...se on pikkusen vajaa 400e

    • Anonyymi

      En ymmärrä miksi opiskelijat ei saa ikinä lomailla. Pitäskö alkaa kelapummiksi,eikä tehdä mitään.

      • Anonyymi

        Kyllä saa lomailla, mutta ei sen lomailun kustantaminen kuulu muille eli veronmaksajille. Lomat maksetaan itse.
        Sitä paitsi reipas työnteko on hyvää vaihtelua opiskelijalle.


    • Anonyymi

      Eipä sitä opiskelijana saa rahaa mistään kesäaikana jos töitäkään ei ole saanut. Itse olin opiskeluaikana kesät kodittomana telttailemassa kun vuokranmaksuun ei ollut rahaa. Pesulla kävin paikallisissa joissa ja järvissä. Ei mitenkään erityisen mukavaa mutta jos haluaa välttää lainanottoa niin aikalailla ainoa vaihtoehto. Laina=orjuus joten sitä kannattaa välttää kaikin mahdollisin keinoin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      452
      3284
    2. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      411
      2909
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      127
      2789
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2162
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      1990
    6. 176
      1390
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1337
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1216
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      77
      1181
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1030
    Aihe