Kuinka yleistä/harvinaista on luuntiheysmittaustutkimus keliakian toteamisvaiheessa. Kuulin äsken, että se pitää tehdä kaikille uusille diagnoosin saaneille keliaakikoille.... Lääkärit vain eivät vie asioita eteenpäin. Oletteko keliaakikot tienneet koko asiasta? Onko kenellekään tehty????
LUUNTIHEYSMITTAUS
5
2380
Vastaukset
- sdfghkjhkl
Luulisin, että normaalisti lähetettä luuntiheysmittaukseen ei saa keliakian yhteydessä. Se olisi kyllä aiheellinen. Kas kun keliakia saattaa aiheuttaa osteoporoosin. Itselläni kävi näin.
- on tehty
Moro!
Olen viisikymppinen naisihminen, sain keliakiadignoosin
reilu vuosi sitten. pääsin kyllä luuntiheysmittaukseen mutta
varmaan just sen takia, kun itse tajusin sitä pyytää. Tutkimuksessa todettiin että alaselässä on alkavaa osteoporoosia, eli osteopeniaa tai jotain. Joten kannattaa olla aktiivinen, mitään ei ilmeisesti tarjota automaattisesti jos ei älyä kysyä.- mariko6
Kiitos vastauksesta.
Olen myös runsas vuosi sitten diagnoosin sattumalöydöksenä saanut oireeton keliaakikko. Kysynkin sinulta, kuka kirjoitti lähetteen lt-mittaukseen ja missä / miten se tehtiin? Kerrotko, koska varmaan se kiinnostaa hyvin monia keliaakikkoja. Sitä ei nimittäin todellakaan automaattisesti tehdä, vaikka EHDOTTOMASTI PITÄISI. Myös ravitsemusneuvonta sekä keliakianeuvonta kuuluvat sairastuneen oikeuksiin. Missä keliakiasi todettiin? Minulla työterveyshuollossa (yksityinen lääkäriasema). - pohjantähdenalla
mariko6 kirjoitti:
Kiitos vastauksesta.
Olen myös runsas vuosi sitten diagnoosin sattumalöydöksenä saanut oireeton keliaakikko. Kysynkin sinulta, kuka kirjoitti lähetteen lt-mittaukseen ja missä / miten se tehtiin? Kerrotko, koska varmaan se kiinnostaa hyvin monia keliaakikkoja. Sitä ei nimittäin todellakaan automaattisesti tehdä, vaikka EHDOTTOMASTI PITÄISI. Myös ravitsemusneuvonta sekä keliakianeuvonta kuuluvat sairastuneen oikeuksiin. Missä keliakiasi todettiin? Minulla työterveyshuollossa (yksityinen lääkäriasema).Hei,mulla oli viimeviikolla mahalaukuntähystys,jossa oli kuulemma heti näkyvillä suolen vaurioituminen ja vasta-aineetkin olivat positiiviset. Mulle sanottiin et vaikka patologin vastaukset tulevatkin myöhemmin on se tähystävän lääkärin mukaan mun kohdalla keliakiaa. Tämä lääkäri myös käski varata ajan omalle lääkärille ja tehdä kelan paperit valmiiksi,luuntiheysmittaukseen lähetettä ja sit ravitsemusterapeutille lähetettä.
Yksi asia mua vaan mietityttää...miksi lääkäri sanoi että mun kohdalla hän laittaa kiirehtimispyynnön niihin koepalojen tutkimukseen.. mielikuvitus laukkaa,josko näkikin sielä jotain muutakin.. - tiheysmittaus
mariko6 kirjoitti:
Kiitos vastauksesta.
Olen myös runsas vuosi sitten diagnoosin sattumalöydöksenä saanut oireeton keliaakikko. Kysynkin sinulta, kuka kirjoitti lähetteen lt-mittaukseen ja missä / miten se tehtiin? Kerrotko, koska varmaan se kiinnostaa hyvin monia keliaakikkoja. Sitä ei nimittäin todellakaan automaattisesti tehdä, vaikka EHDOTTOMASTI PITÄISI. Myös ravitsemusneuvonta sekä keliakianeuvonta kuuluvat sairastuneen oikeuksiin. Missä keliakiasi todettiin? Minulla työterveyshuollossa (yksityinen lääkäriasema).Moi!
Työterveyslääkäri,(hän myös löysi keliakian) jolta kysyin tästä mittauksesta, kertoi että minun on mentävä terveyskeskuksen omalääkärille joka kirjoittaa lähetteen toimenpiteeseen. Mennessäni terveyskeskukseen, sain sen ilman mitään ongelmia.Minulla on useita riskitekijöitä, olen vaihdevuosi-ikäinen, pienikokoinen ja äidilläni on osteoropoosi.Mittaus tehtiin Kätilöopistolla. Kyllähän niitä tehdään tietysti yksityisestikin, mutta mahtaa olla aika kalllista lystiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.42437- 1161607
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361346Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1561181- 521095
- 1131082
- 571041
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051034Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46909- 60882