LUUNTIHEYSMITTAUS

mariko6

Kuinka yleistä/harvinaista on luuntiheysmittaustutkimus keliakian toteamisvaiheessa. Kuulin äsken, että se pitää tehdä kaikille uusille diagnoosin saaneille keliaakikoille.... Lääkärit vain eivät vie asioita eteenpäin. Oletteko keliaakikot tienneet koko asiasta? Onko kenellekään tehty????

5

2123

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sdfghkjhkl

      Luulisin, että normaalisti lähetettä luuntiheysmittaukseen ei saa keliakian yhteydessä. Se olisi kyllä aiheellinen. Kas kun keliakia saattaa aiheuttaa osteoporoosin. Itselläni kävi näin.

    • on tehty

      Moro!

      Olen viisikymppinen naisihminen, sain keliakiadignoosin
      reilu vuosi sitten. pääsin kyllä luuntiheysmittaukseen mutta
      varmaan just sen takia, kun itse tajusin sitä pyytää. Tutkimuksessa todettiin että alaselässä on alkavaa osteoporoosia, eli osteopeniaa tai jotain. Joten kannattaa olla aktiivinen, mitään ei ilmeisesti tarjota automaattisesti jos ei älyä kysyä.

      • mariko6

        Kiitos vastauksesta.
        Olen myös runsas vuosi sitten diagnoosin sattumalöydöksenä saanut oireeton keliaakikko. Kysynkin sinulta, kuka kirjoitti lähetteen lt-mittaukseen ja missä / miten se tehtiin? Kerrotko, koska varmaan se kiinnostaa hyvin monia keliaakikkoja. Sitä ei nimittäin todellakaan automaattisesti tehdä, vaikka EHDOTTOMASTI PITÄISI. Myös ravitsemusneuvonta sekä keliakianeuvonta kuuluvat sairastuneen oikeuksiin. Missä keliakiasi todettiin? Minulla työterveyshuollossa (yksityinen lääkäriasema).


      • pohjantähdenalla
        mariko6 kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta.
        Olen myös runsas vuosi sitten diagnoosin sattumalöydöksenä saanut oireeton keliaakikko. Kysynkin sinulta, kuka kirjoitti lähetteen lt-mittaukseen ja missä / miten se tehtiin? Kerrotko, koska varmaan se kiinnostaa hyvin monia keliaakikkoja. Sitä ei nimittäin todellakaan automaattisesti tehdä, vaikka EHDOTTOMASTI PITÄISI. Myös ravitsemusneuvonta sekä keliakianeuvonta kuuluvat sairastuneen oikeuksiin. Missä keliakiasi todettiin? Minulla työterveyshuollossa (yksityinen lääkäriasema).

        Hei,mulla oli viimeviikolla mahalaukuntähystys,jossa oli kuulemma heti näkyvillä suolen vaurioituminen ja vasta-aineetkin olivat positiiviset. Mulle sanottiin et vaikka patologin vastaukset tulevatkin myöhemmin on se tähystävän lääkärin mukaan mun kohdalla keliakiaa. Tämä lääkäri myös käski varata ajan omalle lääkärille ja tehdä kelan paperit valmiiksi,luuntiheysmittaukseen lähetettä ja sit ravitsemusterapeutille lähetettä.

        Yksi asia mua vaan mietityttää...miksi lääkäri sanoi että mun kohdalla hän laittaa kiirehtimispyynnön niihin koepalojen tutkimukseen.. mielikuvitus laukkaa,josko näkikin sielä jotain muutakin..


      • tiheysmittaus
        mariko6 kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta.
        Olen myös runsas vuosi sitten diagnoosin sattumalöydöksenä saanut oireeton keliaakikko. Kysynkin sinulta, kuka kirjoitti lähetteen lt-mittaukseen ja missä / miten se tehtiin? Kerrotko, koska varmaan se kiinnostaa hyvin monia keliaakikkoja. Sitä ei nimittäin todellakaan automaattisesti tehdä, vaikka EHDOTTOMASTI PITÄISI. Myös ravitsemusneuvonta sekä keliakianeuvonta kuuluvat sairastuneen oikeuksiin. Missä keliakiasi todettiin? Minulla työterveyshuollossa (yksityinen lääkäriasema).

        Moi!

        Työterveyslääkäri,(hän myös löysi keliakian) jolta kysyin tästä mittauksesta, kertoi että minun on mentävä terveyskeskuksen omalääkärille joka kirjoittaa lähetteen toimenpiteeseen. Mennessäni terveyskeskukseen, sain sen ilman mitään ongelmia.Minulla on useita riskitekijöitä, olen vaihdevuosi-ikäinen, pienikokoinen ja äidilläni on osteoropoosi.Mittaus tehtiin Kätilöopistolla. Kyllähän niitä tehdään tietysti yksityisestikin, mutta mahtaa olla aika kalllista lystiä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1792
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1459
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1252
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      123
      1240
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1150
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      922
    7. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      245
      907
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      106
      867
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      99
      805
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      674
    Aihe