LUUNTIHEYSMITTAUS

mariko6

Kuinka yleistä/harvinaista on luuntiheysmittaustutkimus keliakian toteamisvaiheessa. Kuulin äsken, että se pitää tehdä kaikille uusille diagnoosin saaneille keliaakikoille.... Lääkärit vain eivät vie asioita eteenpäin. Oletteko keliaakikot tienneet koko asiasta? Onko kenellekään tehty????

5

2724

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sdfghkjhkl

Luulisin, että normaalisti lähetettä luuntiheysmittaukseen ei saa keliakian yhteydessä. Se olisi kyllä aiheellinen. Kas kun keliakia saattaa aiheuttaa osteoporoosin. Itselläni kävi näin.

• on tehty

Moro!

Olen viisikymppinen naisihminen, sain keliakiadignoosin
      reilu vuosi sitten. pääsin kyllä luuntiheysmittaukseen mutta
      varmaan just sen takia, kun itse tajusin sitä pyytää. Tutkimuksessa todettiin että alaselässä on alkavaa osteoporoosia, eli osteopeniaa tai jotain. Joten kannattaa olla aktiivinen, mitään ei ilmeisesti tarjota automaattisesti jos ei älyä kysyä.

• mariko6

Kiitos vastauksesta.
        Olen myös runsas vuosi sitten diagnoosin sattumalöydöksenä saanut oireeton keliaakikko. Kysynkin sinulta, kuka kirjoitti lähetteen lt-mittaukseen ja missä / miten se tehtiin? Kerrotko, koska varmaan se kiinnostaa hyvin monia keliaakikkoja. Sitä ei nimittäin todellakaan automaattisesti tehdä, vaikka EHDOTTOMASTI PITÄISI. Myös ravitsemusneuvonta sekä keliakianeuvonta kuuluvat sairastuneen oikeuksiin. Missä keliakiasi todettiin? Minulla työterveyshuollossa (yksityinen lääkäriasema).

• pohjantähdenalla
        mariko6 kirjoitti:

Kiitos vastauksesta.
        Olen myös runsas vuosi sitten diagnoosin sattumalöydöksenä saanut oireeton keliaakikko. Kysynkin sinulta, kuka kirjoitti lähetteen lt-mittaukseen ja missä / miten se tehtiin? Kerrotko, koska varmaan se kiinnostaa hyvin monia keliaakikkoja. Sitä ei nimittäin todellakaan automaattisesti tehdä, vaikka EHDOTTOMASTI PITÄISI. Myös ravitsemusneuvonta sekä keliakianeuvonta kuuluvat sairastuneen oikeuksiin. Missä keliakiasi todettiin? Minulla työterveyshuollossa (yksityinen lääkäriasema).

Hei,mulla oli viimeviikolla mahalaukuntähystys,jossa oli kuulemma heti näkyvillä suolen vaurioituminen ja vasta-aineetkin olivat positiiviset. Mulle sanottiin et vaikka patologin vastaukset tulevatkin myöhemmin on se tähystävän lääkärin mukaan mun kohdalla keliakiaa. Tämä lääkäri myös käski varata ajan omalle lääkärille ja tehdä kelan paperit valmiiksi,luuntiheysmittaukseen lähetettä ja sit ravitsemusterapeutille lähetettä.

Yksi asia mua vaan mietityttää...miksi lääkäri sanoi että mun kohdalla hän laittaa kiirehtimispyynnön niihin koepalojen tutkimukseen.. mielikuvitus laukkaa,josko näkikin sielä jotain muutakin..

• tiheysmittaus
        mariko6 kirjoitti:

Kiitos vastauksesta.

Moi!

Työterveyslääkäri,(hän myös löysi keliakian) jolta kysyin tästä mittauksesta, kertoi että minun on mentävä terveyskeskuksen omalääkärille joka kirjoittaa lähetteen toimenpiteeseen. Mennessäni terveyskeskukseen, sain sen ilman mitään ongelmia.Minulla on useita riskitekijöitä, olen vaihdevuosi-ikäinen, pienikokoinen ja äidilläni on osteoropoosi.Mittaus tehtiin Kätilöopistolla. Kyllähän niitä tehdään tietysti yksityisestikin, mutta mahtaa olla aika kalllista lystiä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1476
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1325
    3. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      86
      983
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      86
      916
    5. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      13
      900
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      186
      858
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      821
    8. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      801
    9. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      74
      742
    10. Kaipaan seuraasi niin

monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.
      Ikävä
      17
      730
    Aihe