Vaihtelin tossa

öljyt...

Ja hyvin valu öljyt jätetynnyriin. Sitten piti kaataa uudet tilalle niin aloin pohtiin, että jäiköhän jotain ostamatta kun kävin motonetissä??? No ei siinä mitään linskillä hakeen öljyjä kalleimmalta huoltoasemalta kun motonetti oli jo kiinni. Halvaks tuli ... kyllä kannatti itse tehdä ;) No on toi öljynvaihto useimmiten sujunu ilman vastaavaa mokaa !!!

15

1757

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jäämies

Hieno homma! Suunnittelin myös itse vaihtaa, vaikka kokemukset asiasta lähes olemattomat.

Tuli vain mieleen pari asiaa.

Vaihdoithan samalla öljysuodattimen? Minulla on se kuva, että kun auton öljyt vaihdetaan, kannattaa usein vaihtaa samalla myös öljysuodatin. Tämä siksi, että uudet öljyt menisivät vanhan suodattimen läpi, paksuuntuisivat nopeasti vanhoiksi... Onko mielipiteitä asiasta?

Monttu. Harvalla on monttumahdollisuutta, minulla sattumoisin on "luotettavalla taholla". Meinaan, että ei kannata paljoa muualla vaihtaa, voi jäädä auton alle. Kun 10 000 autonomistajaa keinotekoisesti nostaa auton öljynvaihtoa varten ilman monttua, jää jo tilastotieteellisesti 1 alle, vai mitä?

Mihin öljyt loppujen lopuksi päätyvät? Pieni erä, jospa sittenkin kaataisin "jonnekin". Päätyykö öljy kuitenkaan oikeaan paikkaan? Pitäisi päätyä Ekokemiin tai jonnekin keräyspisteeseen.

• nipponisti

mitähän yrität kertoa; "Tämä siksi, että uudet öljyt menisivät vanhan suodattimen läpi, paksuuntuisivat nopeasti vanhoiksi.." ei kai ne siitä paksuunnu...jäteöljyt voi kierrättää monella paikkakunnalla liikkuviin romun ja ongelmajätteen keräys autoihin, tai suoraan
        kunnalliselle ongelmajätekeskukskukselle

• tuota...

minkäs takia se auto pitää ylös nostaa? vaikka uudet autot onkin aika matalia niin kyllähän sinne väliin sopii avain...

• suodatin

juuri likaa uutta öljyä, mutta jos suodatin tukkeutuu epäpuhtauksista, alkaa öljy kiertämään suodattimen varoventtiilin kautta. Tämä siksi että öljyn kierto ei esty vaikka suodatin tukkeutuisikin. Mutta silloin öljy ei puhdistu suodattimessa, vaan töryt jää kiertämään ja kuluttamaan moottoria.

• suodattimen...

sen nimenomaan kävin varta vasten ostamassa motonetistä (tosin olen samaa mieltä muiden vastaajien kanssa, että ei sitä suodatinta olis pakko vaihtaa joka kerta mutta vitosenhan toi vaan maksaa). Vanhat öljyt päätyy tohon isoon jätetynnyriin joka on vieläs aika tyhjä. Sitten kun se täyttyy niin kai se jonnekin täytyy viedä mutta sitä ei nyt vielä tarvi hetkeen pohtia. Ja kun tietää mitä tekee niin ei autoa nostaa tarvi. Ajoin kyllä yhden pyörän vähän korkeammalle mutta siinä kaikki.

• OilBeBack
        suodattimen... kirjoitti:

sen nimenomaan kävin varta vasten ostamassa motonetistä (tosin olen samaa mieltä muiden vastaajien kanssa, että ei sitä suodatinta olis pakko vaihtaa joka kerta mutta vitosenhan toi vaan maksaa). Vanhat öljyt päätyy tohon isoon jätetynnyriin joka on vieläs aika tyhjä. Sitten kun se täyttyy niin kai se jonnekin täytyy viedä mutta sitä ei nyt vielä tarvi hetkeen pohtia. Ja kun tietää mitä tekee niin ei autoa nostaa tarvi. Ajoin kyllä yhden pyörän vähän korkeammalle mutta siinä kaikki.

Suodatin nimenomaan pitääkin vaihtaa. Eipä ole paljoa iloa, jos paska kiertää puhtaan öljyn mukana; toisaalta huonolaatuinen suodatin ei kyllä suodata...

• Jäämies
        suodattimen... kirjoitti:

Kyllähän nyt on harkinnassa, että ite vaihdan öljyt. Kysyin lähikorjaamolta ja ei alle 70 - 80 euron aukea suodattimen ja öljyjen vaihto vm. 95 autoon.

Ajattelin ehkä myös varmuuden vuoksi vaihtaa polttoainesuodattimen, sinne meinaa mennä roskia polttoainetankista ja käynti tökkii ajoittain.

Eli nyt hankinnassa polttoainesuodatin, öljysuodatin ja öljyt. Kannattaako enää vm. 95 autoon vaihtaa enää täyssyynteettistä öljyä, eikö tavallinen synteettinen oljy kävisi? Katsastuskorjauskin tuli maksamaan auton hinta, ei viittisi investoida, kun vaihtoarvoakaan ei ole.

Miten sais edullisesti suodattimet halvalla? Voisin käydä paikan päällä ostamassa ja öljyt myös.

• suodattimen
        OilBeBack kirjoitti:

Suodatin nimenomaan pitääkin vaihtaa. Eipä ole paljoa iloa, jos paska kiertää puhtaan öljyn mukana; toisaalta huonolaatuinen suodatin ei kyllä suodata...

suodatinmateriaalilla ole niin suuria eroja eri suodatinmerkkien kesken, isompi vaikuttava tekijä lienee pinta-ala eli miten nopeesti se tukkeutuu.

Vois ainakin kuvitella että tavarataloista omaan koslaani löytyvät M-filtterit hoitaa isomman kokonsa puolesta homman vähän paremmin kuin viimeksi varaosatiskillä käteen isketty pienempi joku muun merkkinen.

• ollla
        suodatin kirjoitti:

juuri likaa uutta öljyä, mutta jos suodatin tukkeutuu epäpuhtauksista, alkaa öljy kiertämään suodattimen varoventtiilin kautta. Tämä siksi että öljyn kierto ei esty vaikka suodatin tukkeutuisikin. Mutta silloin öljy ei puhdistu suodattimessa, vaan töryt jää kiertämään ja kuluttamaan moottoria.

tiedossa tapauksia joissa tuo tukkeutuneen suodattimen varoventtiili oliskin jumissa tai muuten rikki?

• hinnat...
        Jäämies kirjoitti:

Kyllähän nyt on harkinnassa, että ite vaihdan öljyt. Kysyin lähikorjaamolta ja ei alle 70 - 80 euron aukea suodattimen ja öljyjen vaihto vm. 95 autoon.

Ajattelin ehkä myös varmuuden vuoksi vaihtaa polttoainesuodattimen, sinne meinaa mennä roskia polttoainetankista ja käynti tökkii ajoittain.

Eli nyt hankinnassa polttoainesuodatin, öljysuodatin ja öljyt. Kannattaako enää vm. 95 autoon vaihtaa enää täyssyynteettistä öljyä, eikö tavallinen synteettinen oljy kävisi? Katsastuskorjauskin tuli maksamaan auton hinta, ei viittisi investoida, kun vaihtoarvoakaan ei ole.

Miten sais edullisesti suodattimet halvalla? Voisin käydä paikan päällä ostamassa ja öljyt myös.

motonetin sivulta eli motonet.fi ---> varaosat ja sitten valitset oman autosi ja etsin öljynsuodattimen ja polttoainesuodattimen. Vanhaan Fiiattiin ainakin saa noi halvalla ja vaihtokin on helppoa. Minä joskus laitan vaan mineraaliöljyä omaan autooni kun parempaa sekin on kuin likainen synteettinen.

• kaataminen

Meinasit kaataa öljyn maahan ja pilata pohjavedet? Toivottavasti ei asuta samalla paikkakunnalla, haluan veteni puhtaana... Kaatopaikalle voi viedä, siellä on ongelmajätteen keräyspiste. Jos ei kaatista lähellä niin ehkä joku korjaamo tietää mihin voi viedä.

• Jäämies
        hinnat... kirjoitti:

motonetin sivulta eli motonet.fi ---> varaosat ja sitten valitset oman autosi ja etsin öljynsuodattimen ja polttoainesuodattimen. Vanhaan Fiiattiin ainakin saa noi halvalla ja vaihtokin on helppoa. Minä joskus laitan vaan mineraaliöljyä omaan autooni kun parempaa sekin on kuin likainen synteettinen.

Tunnen pääkaupunkiseudun varaosaliikkeitä huonosti. Minua lähin Motonet on kehäkolmosen luona Espoon keskustan paikkeilla, ranskalaisten autojen varaosien erikoisliike (Pösö) näytti olevan Lahdentien varressa, mutta minua vieläkin kauempana.

Ajattelin mennä oikein merkkiliikkeeseen kysymään öljynsuodattimen hintaa. Paikka oli Pösön merkkiliike Länsiväylän varressa Espoon Olarin risteyksen kohdilla, olikohan nimi Automaa.

Se oli uusien Pösöjen myyntipaikka, jossa oli myös varaosamyyntiä. Piti painaa nappulaa ja odotella, että arvoisa myyjä tulisi paikalle.

Kun noin vartin olin odotellut, myyjä suvaitsi tulla paikalle. Kysyin halpaa öljysuodatinta ja kerroin automallin.

Tarjous 19 egeä!!!

Huomasin erehtyneeni ja maksoin kiltisti. Ajattelin, etten koko kaupunkia aio kiertää yhden suodattimen takia. Onhan se nyt kuitenkin varmaan hyvä, alkuperäisosa, mutta edullisempikin olisi kelvannut!

Öljyt on vielä ostamatta, aion ostaa jostain puolisynteettistä öljyä. Pitää vain kattoa, ettei tule ryöstetyksi!

Öljyä menee noin 4,5 - 5 litraa eli kun huoltamoillakin myydän juuri 4 litran kannuissa ei riitä yksi kannu. Sitten jos haluaisi ostaa 5 litraa, pitäisi ostaa 4l ja 1l kannu ja jälkimmäinen kallis..

Itse kyllä vaihdan, samalla kun renkaatkin, maalla, en kaatele öljyä tieten tahtoen maahan. Pilaantuis vanhempien juomavesi.

• Jäämies
        Jäämies kirjoitti:

Tunnen pääkaupunkiseudun varaosaliikkeitä huonosti. Minua lähin Motonet on kehäkolmosen luona Espoon keskustan paikkeilla, ranskalaisten autojen varaosien erikoisliike (Pösö) näytti olevan Lahdentien varressa, mutta minua vieläkin kauempana.

Ajattelin mennä oikein merkkiliikkeeseen kysymään öljynsuodattimen hintaa. Paikka oli Pösön merkkiliike Länsiväylän varressa Espoon Olarin risteyksen kohdilla, olikohan nimi Automaa.

Se oli uusien Pösöjen myyntipaikka, jossa oli myös varaosamyyntiä. Piti painaa nappulaa ja odotella, että arvoisa myyjä tulisi paikalle.

Kun noin vartin olin odotellut, myyjä suvaitsi tulla paikalle. Kysyin halpaa öljysuodatinta ja kerroin automallin.

Tarjous 19 egeä!!!

Huomasin erehtyneeni ja maksoin kiltisti. Ajattelin, etten koko kaupunkia aio kiertää yhden suodattimen takia. Onhan se nyt kuitenkin varmaan hyvä, alkuperäisosa, mutta edullisempikin olisi kelvannut!

Öljyt on vielä ostamatta, aion ostaa jostain puolisynteettistä öljyä. Pitää vain kattoa, ettei tule ryöstetyksi!

Öljyä menee noin 4,5 - 5 litraa eli kun huoltamoillakin myydän juuri 4 litran kannuissa ei riitä yksi kannu. Sitten jos haluaisi ostaa 5 litraa, pitäisi ostaa 4l ja 1l kannu ja jälkimmäinen kallis..

Itse kyllä vaihdan, samalla kun renkaatkin, maalla, en kaatele öljyä tieten tahtoen maahan. Pilaantuis vanhempien juomavesi.

Se olikin 19 eg polttoainesuodatin! Sitä en ajatellut vaihtaa vielä..taidan mennä uudestaan!

• Jäämies
        Jäämies kirjoitti:

Se olikin 19 eg polttoainesuodatin! Sitä en ajatellut vaihtaa vielä..taidan mennä uudestaan!

Kävin vaihtamassa. Harmikseni ostin eilen vahingossa polttoainesuodattimen vaikka piti olla öljysuodatin. Maksoi 14eg. Ystävällinen palvelu Automaalla, kun kävin vaihtamassa. Maksoivat kiltisti hyvityksen erosta (5eg), pakkaukseni oli avaamaton.

Nytkin varaosamyyjä oli poissa, mutta huomasin kahvitarjoilun, aamukahvit tekivät hyvää!

--

Oljyistä sen verran, että ostin Nesteen Suomenojalta 15,5 eg arvosta 4l öljyt ja 1l n. 5 eg läheiltä Bitemalta. Mun autoon kyllä sopinee. Synteettisyydestä ei ole puhettakaan, mutta kuulemma hyvää laatua.

10W40 Multigrade moniastemoottoriöljy 4l
        ja
        10W-40 semisynthetic Biltemasta.

Sekoiluni hinta (noin)
        14 euroa öljysuodatin
        15,5 5 = 20,5 öljyt

35eg sekoiluajoa n. 5 euron eestä = 40 euroa

Omalle työlle en laske hintaa.

• Jäämies
        kaataminen kirjoitti:

Meinasit kaataa öljyn maahan ja pilata pohjavedet? Toivottavasti ei asuta samalla paikkakunnalla, haluan veteni puhtaana... Kaatopaikalle voi viedä, siellä on ongelmajätteen keräyspiste. Jos ei kaatista lähellä niin ehkä joku korjaamo tietää mihin voi viedä.

Sain todellakin ne öljyt Pösööni vaihdettua. Täytyy myöntää, että vaikeuksia oli suodattimen avaamisessa. Onneksi isä oli paikalla ja putkitongilla sai ahtaassa paikassa vähän avitettua. Suodatin lähti auki ja sain uuden, merkkisuodattimen, tilalle. En aio seuraavassa vaihdossa suodatinta vaihtaa, mutta ehkä seuraavassa.

Olihan öljyt jo vaihdon tarpeessa. Kymppiä oli öljy niin ei tarvitse huolehtia talvesta, jonka yli hyvin menevät.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      85
      6304
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3783
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3140
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      369
      1696
    5. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1388
    6. Upea peppuisella miehellä

Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1330
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      46
      949
    8. Anteeksi kulta

En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      946
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      870
    10. Tykkään susta todella

Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      859
    Aihe