Moi, ongelmanani on ollut se että nielurisat ovat KOKOAJAN kipeät, proppuiset.. välillä tulehtuneet.. mutta ns. normaalin kokoiset, jonka vuoksi lääkäri ei anna lähetettä leikkauspöydälle. Mitä pitäisi tehdä? olen varma että jatkuva sairasteluni johtuu näistä kirotun nielurisoista.
Minkä kokoiset teidän nielurisanne ovat olleet jotka olette sinne leikkaukseen päässeet?
Nielurisaleikkaus !
19
7359
Vastaukset
- minulta..
Risat oli isot, mutta pääsyy leikkaukseen oli nimenomaan proput ja toistuvat nielutulehdukset. Käy sitkeästi vaan eri lääkäreillä että saat sen lähetteen! Minut leikannut lääkäri totesi että proput ovat jo riittävä syy risojen poistoon, ja samoin tuo kurkun kipeytyminen.
Joku täällä aiemmin kertoi saaneensa lähetteen kun meni yksityiselle.Lääkäri sitten laittaa lähetteen sairaalaan.- -epätoivoinen-
Thanks, itseasiassa olen ajatellutkin mennä yksityiselle puolelle tässä pikkuhiljaa kun eivät tuolla kunnallisella puolella usko. Heiltä saa ilmeisesti paljon helpommin lähetteen..
Onko muutes mahdollista leikkauttaa nielurisat yksityisellä vaikka ei kenenkään lääkärin lähetettä omaisikaan? Leikkaus yksityisellä taitaa olla jtn vähän toista tuhatta euroa? - leikattu...
-epätoivoinen- kirjoitti:
Thanks, itseasiassa olen ajatellutkin mennä yksityiselle puolelle tässä pikkuhiljaa kun eivät tuolla kunnallisella puolella usko. Heiltä saa ilmeisesti paljon helpommin lähetteen..
Onko muutes mahdollista leikkauttaa nielurisat yksityisellä vaikka ei kenenkään lääkärin lähetettä omaisikaan? Leikkaus yksityisellä taitaa olla jtn vähän toista tuhatta euroa?yksityiselläkin sektorilla. Siis kenen lähetettä?!
Itse varasin ajan yksityiseltä korva-kurkku-nenä-lekurilta, ja hän sitten poisti risanikin. Siihen mitään lähetteitä tarvita. Siis muualta.
"Heiltä saa ilmeisesti paljon helpommin lähetteen.."
Juu, voipi saada, mutta kiireellisyysluokka on sitten se joka ratkaisee ja kun kerran julkisella sektorilla on jonoja niin ei sinne niin vain mennä vaikka olisi kuinka yksityiseltä lähete.
No, kyllä se oli vähän enemmän kuin vähän toista tonnia se operaatio, tosin KELA tietysti korvasi osan. - alkoi tuo
Onko muutes mahdollista leikkauttaa nielurisat yksityisellä vaikka ei kenenkään lääkärin lähetettä omaisikaan? Leikkaus yksityisellä taitaa olla jtn vähän toista tuhatta euroa?krooninen nieluristatulehdus viime keväänä. nielu oli aivan jatkuvasti kipeä, sekä muutama kunnon tulehdus joihin sain antibiootit, Jotka eivät tietenkään auttaneet. ravasin terveyskeskuksessa ja lääkärit vain ihmettelivät kun ei kurkkukipu hellittänyt, ja väittivät pitkittyneeksi viirukseksi. hermot meni ja painelin yksityiselle. Tämä muutaman minuutin tutkiskelun jälkeen totesi, että siellä on krooninen tulehdus. Risani olivat pienet mutta kunnolla arpeutuneet sekä proppuiset, lähete leikkaukseen tuli. Lähetteen sain julkiselle ja jonot olivat n. 4kk:tta.
Yksityinen leikkaa kyllä varmaan viikon jonotus ajalla, mutta onhan se hulvattomasti kalliimpi. Itsekkin kyllä harkitsin yksityistä, koska mietin, että jaksanko enää tätä jatkuvaa sairasta olotilaa, mutta kärvistelin ja otin muutaman kerran yhteyttä sairaalan ja kyselin josko voisivat mitenkään nopeuttaa ja kuukaudella pystyivät joustamaan. Mutta vaikka menisitkin yksityisen kautta julkiseen operaatioon, on se silti nopeampi kuin terkkarin kautta. Terkkarista ensin laittavat lähetteen sairaalan spesialistille joka ensin tutkii kurkkusi ja päättää leikataanko vai ei. Tänne on ensin muutaman kuukauden jonotus ja sen jälkeen vasta leikkausjonoon. Yksityisillä on usein sopimukset sairaaloiden kanssa ja tällöin sairaalan lekurissa käynti jää väliin. Terkkarista eivät siis voi laittaa lähetettä suoraan leikkaukseen.
Mutta nyt on leikkaus ohi ja nieluvaivat lähtivät. Tosin virusperäisiä kurkkukipu flunssia on ollut kun tässä tämän vuoden aikana nuo taudit ovat myllänneet todella sitkeästi. mutta tuo jatkuva nielu särky jäi ja olotila koheni kummasti ja tunnen taas välillä olevani terve! - jäi mietityttämään
alkoi tuo kirjoitti:
krooninen nieluristatulehdus viime keväänä. nielu oli aivan jatkuvasti kipeä, sekä muutama kunnon tulehdus joihin sain antibiootit, Jotka eivät tietenkään auttaneet. ravasin terveyskeskuksessa ja lääkärit vain ihmettelivät kun ei kurkkukipu hellittänyt, ja väittivät pitkittyneeksi viirukseksi. hermot meni ja painelin yksityiselle. Tämä muutaman minuutin tutkiskelun jälkeen totesi, että siellä on krooninen tulehdus. Risani olivat pienet mutta kunnolla arpeutuneet sekä proppuiset, lähete leikkaukseen tuli. Lähetteen sain julkiselle ja jonot olivat n. 4kk:tta.
Yksityinen leikkaa kyllä varmaan viikon jonotus ajalla, mutta onhan se hulvattomasti kalliimpi. Itsekkin kyllä harkitsin yksityistä, koska mietin, että jaksanko enää tätä jatkuvaa sairasta olotilaa, mutta kärvistelin ja otin muutaman kerran yhteyttä sairaalan ja kyselin josko voisivat mitenkään nopeuttaa ja kuukaudella pystyivät joustamaan. Mutta vaikka menisitkin yksityisen kautta julkiseen operaatioon, on se silti nopeampi kuin terkkarin kautta. Terkkarista ensin laittavat lähetteen sairaalan spesialistille joka ensin tutkii kurkkusi ja päättää leikataanko vai ei. Tänne on ensin muutaman kuukauden jonotus ja sen jälkeen vasta leikkausjonoon. Yksityisillä on usein sopimukset sairaaloiden kanssa ja tällöin sairaalan lekurissa käynti jää väliin. Terkkarista eivät siis voi laittaa lähetettä suoraan leikkaukseen.
Mutta nyt on leikkaus ohi ja nieluvaivat lähtivät. Tosin virusperäisiä kurkkukipu flunssia on ollut kun tässä tämän vuoden aikana nuo taudit ovat myllänneet todella sitkeästi. mutta tuo jatkuva nielu särky jäi ja olotila koheni kummasti ja tunnen taas välillä olevani terve!Mun mielestä vaikka saisit lähetteen yksityiseltä lekurilta niin on silti käytävä sairaalan lääkärillä tutkimuksessa joka sitten tekee päätöksen, ainaskin mulla oli niin kohdunpoiston kanssa.
- esim. itselläni
jäi mietityttämään kirjoitti:
Mun mielestä vaikka saisit lähetteen yksityiseltä lekurilta niin on silti käytävä sairaalan lääkärillä tutkimuksessa joka sitten tekee päätöksen, ainaskin mulla oli niin kohdunpoiston kanssa.
siellä ykstyispuolella, eli omassa tapauksessani lääkäriasemalla jossa on myöskin vuodepaikkoja, niin EI todellakaan tarvitse käydä missään sairaalan lääkärin tutkimuksessa. MIKSI pitäisi kun sinne sairaalaan ei ole edes menossa operaatioon!!!
Se on sitten eri asia jos hakee vain ja ainoastaan sen lähetteen ja menee operaatioon julkiselle, se on toinen juttu, mutta jos ne operoidaan siellä yksityisellä puolella, siis ei missään julk.sairaalassa niin sitten asia on eri.
t. risaton, yksityisellä operaatiossa käynyt - Julkinen puoli
esim. itselläni kirjoitti:
siellä ykstyispuolella, eli omassa tapauksessani lääkäriasemalla jossa on myöskin vuodepaikkoja, niin EI todellakaan tarvitse käydä missään sairaalan lääkärin tutkimuksessa. MIKSI pitäisi kun sinne sairaalaan ei ole edes menossa operaatioon!!!
Se on sitten eri asia jos hakee vain ja ainoastaan sen lähetteen ja menee operaatioon julkiselle, se on toinen juttu, mutta jos ne operoidaan siellä yksityisellä puolella, siis ei missään julk.sairaalassa niin sitten asia on eri.
t. risaton, yksityisellä operaatiossa käynytJos yksityiselle menee leikkauttamaan risansa, leikkausjono on lyhyempi ja hinta korkeampi.
Julkisella puolella asia on hieman "monimutkaisempi" mutta helppo.
Julkiselle lääkäriasemalle pääsee parhaiten jos saa yksityiseltä lääkäriltä lähetteen, mutta kuten sanottiin, lähetteen jälkeen potilas kutsutaan vasta poliklinikkakäynnille jossa leikkaava lääkäri tekee viimeisen päätöksen siitä, laitetaanko sinua jonoon vaiko eikö.
Itselläni jono oli lyhyehkö, sillä pääsin kakkoskiireellisenä sisään. Risat lähtevät 21.4. :) - tokaan kysymykseen
Julkinen puoli kirjoitti:
Jos yksityiselle menee leikkauttamaan risansa, leikkausjono on lyhyempi ja hinta korkeampi.
Julkisella puolella asia on hieman "monimutkaisempi" mutta helppo.
Julkiselle lääkäriasemalle pääsee parhaiten jos saa yksityiseltä lääkäriltä lähetteen, mutta kuten sanottiin, lähetteen jälkeen potilas kutsutaan vasta poliklinikkakäynnille jossa leikkaava lääkäri tekee viimeisen päätöksen siitä, laitetaanko sinua jonoon vaiko eikö.
Itselläni jono oli lyhyehkö, sillä pääsin kakkoskiireellisenä sisään. Risat lähtevät 21.4. :)Itselläni ei ole mitenkään suuret risat. Etenkin toinen risa on suht pieni ja "kuopallaan".
Mutta kerran/kaksi kuukaudessa toistuvat, vahvaa antibioottihoitoa vaativat nielutulehdukseni oli lähetteen syy.
Yksityisen puolen lääkäri lähetti. - -epätoivoinen-
tokaan kysymykseen kirjoitti:
Itselläni ei ole mitenkään suuret risat. Etenkin toinen risa on suht pieni ja "kuopallaan".
Mutta kerran/kaksi kuukaudessa toistuvat, vahvaa antibioottihoitoa vaativat nielutulehdukseni oli lähetteen syy.
Yksityisen puolen lääkäri lähetti.Kuullostaa lupaavalta tuon suhteen ainakin ettei niiden nielurisojen tarvitse koko kurkkua peittää että ne leikattaisiin kuten yks lääkäri mulle väitti vakavissaan ja sanoi että 'nielurisasi ovat normaalin kokoiset joten ei ole mitään syytä leikata niitä.'
Itselläni tuo oikean puoleinen nielurisa on erityisen kuoppainen ja proppuinen ja onkin usemammin kipeä. Keltaisia räkä klimppejä saa sylkeä tuon tuosta, eikä ole helpottanut vaikka lääkäri määräsikin syötäväksi tulehduskipulääkettä 3*400mg buranaa/per päivä. Antibiootti kuurikin tuli syötyä tuossa about kolme viikkoa sitten poskiontelon tulehdukseen, joka johtui ilmeisesti jatkuvasta tulehduksesta kurkussa. Nielukivut helpottivat antibiootti kuurin ajaksi. Krooninen nielurisa tulehdus ei taida tulehdusarvoissa (CRP) näkyä?
Itselleni näistä nielurisoista on erityisesti haittaa näin kevät talvella (lähes kokoajan oireilevat), mutta oireita kyllä on suhteellisen paljon myös syksyllä ja tavella. Pitäisi siis ilmeisesti vain koota itseni ja soittaa aika yksityiselle lekurille? - -epätoivoinen-
Itselläni ei ole mitenkään suuret risat. Etenkin toinen risa on suht pieni ja "kuopallaan".
Yksityisen puolen lääkäri lähetti.Kuullostaa lupaavalta tuon suhteen ainakin ettei niiden nielurisojen tarvitse koko kurkkua peittää että ne leikattaisiin kuten yks lääkäri mulle väitti vakavissaan ja sanoi että 'nielurisasi ovat normaalin kokoiset joten ei ole mitään syytä leikata niitä.'
Itselläni tuo oikean puoleinen nielurisa on erityisen kuoppainen ja proppuinen ja onkin usemammin kipeä. Keltaisia räkä klimppejä saa sylkeä tuon tuosta, eikä ole helpottanut vaikka lääkäri määräsikin syötäväksi tulehduskipulääkettä 3*400mg buranaa/per päivä. Antibiootti kuurikin tuli syötyä tuossa about kolme viikkoa sitten poskiontelon tulehdukseen, joka johtui ilmeisesti jatkuvasta tulehduksesta kurkussa. Nielukivut helpottivat antibiootti kuurin ajaksi, lukuun ottamatta kurkun kuivuutta joka on kyllä kokoajan pysyvä tunne. Krooninen nielurisa tulehdus ei taida tulehdusarvoissa (CRP) näkyä?
Pitäisi siis ilmeisesti vain koota itseni ja soittaa aika yksityiselle lekurille..? - -epätoivoinen-
Itselläni tuo oikean puoleinen nielurisa on erityisen kuoppainen ja proppuinen ja onkin usemammin kipeä. Keltaisia räkä klimppejä saa sylkeä tuon tuosta, eikä ole helpottanut vaikka lääkäri määräsikin syötäväksi tulehduskipulääkettä 3*400mg buranaa/per päivä. Antibiootti kuurikin tuli syötyä tuossa about kolme viikkoa sitten poskiontelon tulehdukseen, joka johtui ilmeisesti jatkuvasta tulehduksesta kurkussa. Nielukivut helpottivat antibiootti kuurin ajaksi, lukuun ottamatta kurkun kuivuutta joka on kyllä kokoajan pysyvä tunne. Krooninen nielurisa tulehdus ei taida tulehdusarvoissa (CRP) näkyä?
Pitäisi siis ilmeisesti vain koota itseni ja soittaa aika yksityiselle lekurille..? - ....
Kuullostaa lupaavalta tuon suhteen ainakin ettei niiden nielurisojen tarvitse koko kurkkua peittää että ne leikattaisiin kuten yks lääkäri mulle väitti vakavissaan ja sanoi että 'nielurisasi ovat normaalin kokoiset joten ei ole mitään syytä leikata niitä.'
Pitäisi siis ilmeisesti vain koota itseni ja soittaa aika yksityiselle lekurille..?eivät tulleet viestit näkyviin ja palvelin valitti ruuhkautuneisuutta, pahoittelen samoista viesteitä..
- ed, kirjoittaja
jäi mietityttämään kirjoitti:
Mun mielestä vaikka saisit lähetteen yksityiseltä lekurilta niin on silti käytävä sairaalan lääkärillä tutkimuksessa joka sitten tekee päätöksen, ainaskin mulla oli niin kohdunpoiston kanssa.
Minä menin tosiaan suoraan yksityiseltä suoraan sairaalaan leikattavaksi. Riippuu varmaan siitä onko kyseisellä lääkärillä sopimuksia sairaalan kanssa!
- lääkäri.......-.
On lukenut liikaa "tieteellisiä" julkaisuja. Joku uusi tutkimus väittää, ettei risojen poistosta ole hyötyä tulehduskierteisiin.... -Uskoakseni monet ihmiset voivat oman kokemuksensa perusteella todistaa väitteen vääräksi.
Itse laitan potilaani hyvinkin nopeasti keskussairaalaan ja leikkaukseen. Tämä on siis vain oma mielipiteeni, mutta jos asiakkaalla on vaikka vain kolme antibiootihoitoa vaativaa tulehdusta vuodessa, niin usein hän hyötyy risojen poistosta. Risat aiheuttavat monille myös pahanhajuista hengitystä ja jo sen huolen poisto helpottaa elämää. Risojen koolla ei ole niinkään väliä. Itse kurkkuja tiiratessa olen huomannut, että sellaiset pienet kuopat keräävät eniten töhnää ja aiheuttavat tulehduksia.
Mutta tosiaan tällähetkellä kyseenalaistetaan paljoan asiaa, että onko leikkauksesta hyötyä. Omat potilaani ovat kertoneet sen olevan hyödyllinen ja vastaanottokäynnit vähentyneet eli mielestäni asiakas tietää kokemuksesta asian parhaiten ja kirjoitan jatkossa edelleen lähetteet eteenpäin.
Mene yksityiselle, jos omalääkärisi ei auta.- -epätoivoinen-
Kiitoksia, mihinkäs yksityiselle kannattaisi soitella tässä Tampereen seudulla? Olisikohan tuo Suomen Terveystalo hyvä ratkaisu?
- tuossa
Kiitoksia, mihinkäs yksityiselle kannattaisi soitella tässä Tampereen seudulla? Olisikohan tuo Suomen Terveystalo hyvä ratkaisu?
jo yhden viestin kysymyksiisi, ja minä ainakin pääsin suoraan koskiklinikalta leikkaukseen, ilman sairaalan pol. käyntiä.
- Eversong
Olin tuo joka kirjoitti Yksityinen VS julkinen viestin.
Haluisin nyt vielä loppuun sanoa, että älä missään vaiheessa luovuta leikkauksen suhteen :)
Mikäli risat ovat kipeät ja aiheuttavat haittaa, sinulla on oikeus leikkaushoitoon. Yksityisellä puolella ymmärtävät varmasti asian, eivätkä vetkuttele lähetteen (/leikkauksen) suhteen. :)
Tsemppiä odotukseen! - ...kylhän
Eversong kirjoitti:
Olin tuo joka kirjoitti Yksityinen VS julkinen viestin.
Haluisin nyt vielä loppuun sanoa, että älä missään vaiheessa luovuta leikkauksen suhteen :)
Mikäli risat ovat kipeät ja aiheuttavat haittaa, sinulla on oikeus leikkaushoitoon. Yksityisellä puolella ymmärtävät varmasti asian, eivätkä vetkuttele lähetteen (/leikkauksen) suhteen. :)
Tsemppiä odotukseen!nykyään tutkitaan ja hutkitaan ja kyseenalaistetaan jos mitäkin asiaa. ainahan asioista löytyy kaksi puolta. mutta jos noinkin pienellä leikkauksella pystytään ihmisen terveydentilaa ja yleistä hyvin vointia parantamaan, vielä jos valta osa sen kokeneista ovat tyytyväisiä niin mikä ihmeen tutkimus voisi sitten muka tietää asian paremmin kuin aidot ihmiset!
terveyskeskuksessa kun ilmoitin saaneeni yksityiseltä lähetteen leikkaukseen, lääkäri totesi: niin, että kyllähän se krooninen tulehdus tuollaista jatkuvaa nielukipuilua aiheuttaa, mutta kyllähän nuo sinun risat aika pienet ovat. Ennen yksityisellä käyntiäni terkkarissa vain ihmettelivät kuin ei kurkkukivut lopu, eikä mainintaakaan, että voisiko olla vaikka krooninen tulehdus. Eli lähetettä sieltä tuskin olisi irronnut vaikka olisin ravannut siellä mailman tappiin saakka.
Minä olen ainakin niin KIITOLLINE sille yksityiselle lääkärille joka minut leikkaukseen laittoi, että pusun antaisin jos minua vastaan kävelisi ( heh, voisi lekuri setä olla hieman ihmeissään ). Eli pidä puolesi, kyllä oman terveydentilanssa suhteen kannattaa taistella. Jos ei jostain syystä lähetettä irtoa yksityiseltä mene seuraavalle, niin kauan kun lähetteen saat! Onnea! Nimin: uudesti syntynyt :)
- pjapa
Ei se koko ole ainoa määräävä tekijä -itsellä oli keskikokoiset risat. Kävin yksit.lääkärillä viime syksynä 2 kertaa kroonisen tulehduksen takia. Toisella kerralla lääkäri jo suositteli leikkausta. Tammikuussa leikattiin julkisella puolella, olisin ehkä päässyt aikaisemminkin, mutta halusin juuri tammikuussa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman481548Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 241060
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871036- 87965
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187896Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99835- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70779