Mikä paras???

koneen vaihto mielessä

Olen vaihtamassa vanhaa 100hv 2T Marineria uuteen nelitahtiseen myllyyn.

Vaihtoehtoina on: 100 ja 115hv Mercury
100 ja 115hv Yamaha
90 ja 115hv Suzuki
90 ja 115hv Honda

Todennäköisesti 100 tai 115hv. Mikä mahtaisi olla kokonaisuudeltaan paras???

Paljonko bensan kulutus tulee laskemaan, matkanopeudella, koneen vaihdon myötä??? Veikkailivat jotain 35-40% luokkaa.

28

12353

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 90 BF

      Hondan 90hv on tehopainosuhteeltaan erinomainen valinta. Siinä uusi ventiilien avautumisen ajoitusta säätelevä järjestelmä sekä laihaseostekniikkaa, joiden seurauksena polttoaineen kulutus on pieni. Lisäksi 5 vuoden takuu. Hondan 115 hv kone on vanhahtavaa tekniikkaa ja todella painava.

    • fghjll

      Jos ei hirvee hoppu ole koneen vaihdolla, niin Suzukilta tulee 100 heppanen vielä tälle kaudelle, sekä täysin uusia malleja ensikaudelle, mm 90 hv.

    • paino

      Veneestäsi riippuen painolla voi olla huomattava merkitys.

      Nykyinen motti painaa 140kg. Nuo uudet painavat seuraavasti Vene-lehden mukaan.

      Honda 90 = 163kg
      Honda 115 = 225 kg
      Mercut 175kg
      Suzukit 189kg
      Yamaha 100=164kg
      Yamaha 115 = 181 kg

      Muuten ne ovat asiallisia pelejä kaikki.

      Bensan kulutus tulee laskemaan, mutta rahaa ei tule säästymään mikäli kuulut keskivertoveneilijöihin joille tulee 50 tuntia kaudessa. Uuden moottorin hintaa kun pitää kulutuserolla kuolettaa melko pitkään.

      No, jospa maailma edes pelastuu ja onhan uusi ruisku 4-tahtinen sivistynyt verrattuna vanhaan kaasari 2-tahtiseen.

      • Ykä2

        Jatketaan listausta vielä lisää. Painoja arviodessa olisi lisäksi hyvä tietää mikä versio on kyseessä, sisältääkö ilmoitettu paino kuivan koneen ilman potkuria vai miten on ilmoitettu. Vaaka on usein näyttänyt erilaisia arvoja kuin ilmoitetaan ja lähes aina painoa on ollut enemmän, joten kannattaa suhtautua varauksella.

        Suoraruisku 2-t koneet

        Evinrude E-Tec 90 = 145kg
        Evinrude E-Tec 115 = 170kg

        Mercury Optimax 90 = 163kg
        Mercury Optimax 115 = 170kg

        Tohatsu 90 = 143kg
        Tohatsu 115 = 178kg

        Lähde: Vene lehden numero 1-2/08

        Jos homma jää painosta kiinni niin Evarin ja Tossun 90 hyviä ratkaisuja. Tossu käy vähän raa'asti ja täristää tyhjäkäynnin tuntumassa tuntuvammin kuin Evari. Jos hinta ratkaisee jää Tossu ilmeisesti edullisimmaksi.

        Mikäli hankinta kohdistuu esim. hieman värinättömämmän ja äänettömämmän tyhjäkäynnin arvostuksen vuoksi nelariin niin edelliset sitten kannattaa unohtaa.
        Käyttökustannuksissa erot pieniä, Evarin kanssa pääsee kolme ensimmäistä vuotta helpommalla pitkän huoltovälin ansiosta.
        Testien mukaan Mercurin ja Tossun käyttämä Orbital-perusteinen ruiskujärjestelmä on onnistuttu virittämään hieman E-Tec:n vastaavaa taloudellisemmaksi matkavauhdissa. Onko erolla merkitystä riippuu tietysti ajomäärästä ja käyttötavasta.


    • ..i..

      ..ehkä harkita 2t-ruiskua jos et aja paljon. Kulutus lähes 4t-koneen tasoa, mutta hinta halvempi, kone kevyempi ja huoltokustannukset pienemmät. Esim Tohatsu TLDI tai Evarin E-tec?

    • Seam

      Moikka. Katsele mielummin Evinrude E-TEC:iä, kevyempi (sopii vanhaankin veneeseen, ei painu perä veden alle) Ja huoltokustannukset todella alhaiset etenkin nelitahtisiin verrattuna... Ei öljynvaihtoja, ei hihnan vaihtoja, ei venttiilien säätöjä... Talvihuollonkin Evari tekee nappia painamalla ! Toki sekin on hyvä käyttää makeassa vedessä jos merellä konetta käyttää... Kulutukset on kaikkien testien mukaan nelitahtisten kanssa samat, ellei jopa alhaisemmat... Mietippäs tätä =)

    • reiskapeiska

      onko vanhassa vikaa vai minkätakia olet sitä vaihtamassa?

      • koneen vaihto mielessä

        Siinä ne suurimmat syyt. Moitteettomasti pelasi ainakin vielä viime kesänä...bensaa palaa aika paljon... Liki 20v. vanha.


    • Skipperisti

      Itse valitsisin Hondan tai Yamahan.Hondalta nimenomaan 90hv. 115hv on niiin paljon painavampi, että lisätehoa hukkuu jo siihen. 90 riittää jo muutenkin korvaamaan vanhan marinerin. Ties paljonko siellä on enää tehoja tallella...
      Marinerisi vie varmaan "urku auki" n. 50l/h. Uusi nelitahtinen ~35l/h.
      Ei noista varmaan mikään ole huono. Veneestä tietysti riippuu, mutta paino on aika oleellinen asia.

      • tover

        marinerin hinta vai pistätkö vaihdossa menemään? voisi kiinnostaa ja missä päin sijaitsee?


      • kyselisin
        tover kirjoitti:

        marinerin hinta vai pistätkö vaihdossa menemään? voisi kiinnostaa ja missä päin sijaitsee?

        elikkä miten vanha kone on ja onko kenties kuvia? Entä hinta jos ajattelet myydä sen suoraan? [email protected]


      • koneen vaihto mielessä
        tover kirjoitti:

        marinerin hinta vai pistätkö vaihdossa menemään? voisi kiinnostaa ja missä päin sijaitsee?

        Vaihdossa ajattelin laittaa menemään, mutta tietty muukin vaihtoehto mahdollinen... Kone on Turun lähistöllä. Lisätiedot mahdollisia; [email protected]


      • tover
        koneen vaihto mielessä kirjoitti:

        Vaihdossa ajattelin laittaa menemään, mutta tietty muukin vaihtoehto mahdollinen... Kone on Turun lähistöllä. Lisätiedot mahdollisia; [email protected]

        kun se on ollu ikänsä meressä, niin ei enää kiinnosta. kiitos kumminkin.


    • 2t on erinomainen

      Toi bensankulutus on hupijuttu !(-teoriaa)
      - ei nääs kulje ilman bensaa se 4t konekkaan
      - lisäksi se 4t pitää huoltaa erittäin kalliisti ja öljyt vaihtaa koneeseen , suodattimet, perään öljyt,, hihnat vaihtaa , jne..!!

      - uusi tehokas 4t kone on siis kallis käyttää
      - kulutuksessa on tosi pieni ero, itse mittasin, että mun ajossa -10 %. verrattuna saman kokoseen 2t koneeseen.

      Vanha 2t menee peräöljyn ja tulppien vaihdolla, 4 vuoden välein.
      Pikkusen vie enemmän bensaa, mun vanha 140hp 2t vie 10% enemmän, kuin vastaava uusi 140hp 4t kone !
      - ja 2t on keveämpi...
      - erittäin hieno keksintö on tää 2t kone !!

    • selva selvasti halvempi

      Jos tuohon Yamahaan päädyt, niin Selva on tosiaan täysin sama kone kun Yamaha, mutta huomattavasti halvempi. Kannattaa vertailla!

    • Selva halvempi

      Selva on tosiaan täysin sama kone kun Yamaha, mutta halvempi.

      • Siltikö sama kone

        Jos se on sama kone tarkalleen niin miksi,
        Selva 115 hv painaa194 kg ja
        Yamaha 115 hv painaa 181 kg
        Yamaha 115 hv pitemmällä jalalla 185 hv ??????????


      • samanhintainen

        Ainakin itse sain eurolleen samat tarjoushinnat Yamahan ja Selvan koneille (40hv) kun kysyin Yamaha Centeristä Yamahaa ja Selkami Centeristä Selvaa. Oisko isommissa koneissa sitten hintaeroa Selvan eroksi? Vaikka ovatkin samoja koneita niin Yamahan jälleenmyyntiarvo lienee korkeampi jos tulee veneenvaihto eteen.


      • 100hv on sama
        Siltikö sama kone kirjoitti:

        Jos se on sama kone tarkalleen niin miksi,
        Selva 115 hv painaa194 kg ja
        Yamaha 115 hv painaa 181 kg
        Yamaha 115 hv pitemmällä jalalla 185 hv ??????????

        115 heppasissa näköjään onkin noin ja tekniikka ei varmaan olekkaan samaa. 100 heppanen ainakin on tasan sama kone, vaan teipit on toiset.


      • Samanlaiset.
        100hv on sama kirjoitti:

        115 heppasissa näköjään onkin noin ja tekniikka ei varmaan olekkaan samaa. 100 heppanen ainakin on tasan sama kone, vaan teipit on toiset.

        Selva 100 hv,Tehot 73.5 kw paino 166 kg
        Yamaha 100 hv Tehot74.00 kw paino 164 kg
        kuutiot samat


    • Suurempaa tehoa !

      Jos nykyinen koneesi on 100 hv kone,niin nelitahtisena ostaisin 115 hv.
      Merkki on maku asia ja niistä pääsee ainakin näillä palstoilla väittelemään.
      Paino kyllä ei ole.
      Tuossa on ollut mielipiteitä kaksitahtisen puolesta mutta eikös se ole niin ettei niitä ole myytävänä? Sitä räjähtävää voimaa noissa kaksitatisissa kyllä on joka taasen puuttuu nelareista, itse ostin samankokoisen nelitahtisen kuin mitä aikaisempi kaksitatiseni oli ja siksi olenkin tullut siihen tulokseen että nelari pitää olla suurempi.Kulutuksessa on iso ero nelarin hyväksi ja nuiden huoltokustannusten painottamisella ei ole merkitystä siihen verrattuna mitä tulee nelarin ominaisuuksiin.

      • Seam

        No voi sun s.....na ! Tynnyrissäkö olet elänyt ? Totta helvetissä kaksitahtisia on saatavissa ja myynnissä !!! Kuullostaako esim Evinrude E-TEC tutulta, ei löydy koneesta venttiilejä sylinterikannesta, ei =)

        Sitten sille viestiketjun aloittajalle :

        Tuohon kulutus juttuun on sellainen kokemus että oman veneeni kone on -89 vuoden 90 hv Evinrude ja samassa satamassa on samanlainen vene 90 hv Hondalla,taisi olla -01 vuosimalliltaan, Evinrude vie 22 solmun matkanopeudella 1-1,2 litraa per maili ja Honda 0,8- 1 litraa per maili samalla nopeudella, Hondan kulutus on veneen omistajan ilmoittama, ei mun mittaama tietenkään =) Kohtalaisen paljon pitää siis ajaa että saa kurottua huoltojen hinnat ja uuden koneen hankintahinnan kiinni ?
        Ajele vaan vanhalla niin kauan ku pelittää...Varsinkin jos hyvin pelittää !


      • Täältä Tynnyristä.
        Seam kirjoitti:

        No voi sun s.....na ! Tynnyrissäkö olet elänyt ? Totta helvetissä kaksitahtisia on saatavissa ja myynnissä !!! Kuullostaako esim Evinrude E-TEC tutulta, ei löydy koneesta venttiilejä sylinterikannesta, ei =)

        Sitten sille viestiketjun aloittajalle :

        Tuohon kulutus juttuun on sellainen kokemus että oman veneeni kone on -89 vuoden 90 hv Evinrude ja samassa satamassa on samanlainen vene 90 hv Hondalla,taisi olla -01 vuosimalliltaan, Evinrude vie 22 solmun matkanopeudella 1-1,2 litraa per maili ja Honda 0,8- 1 litraa per maili samalla nopeudella, Hondan kulutus on veneen omistajan ilmoittama, ei mun mittaama tietenkään =) Kohtalaisen paljon pitää siis ajaa että saa kurottua huoltojen hinnat ja uuden koneen hankintahinnan kiinni ?
        Ajele vaan vanhalla niin kauan ku pelittää...Varsinkin jos hyvin pelittää !

        Olen kyllä kuullut joskus tuosta E-Tec koneesta, nyt vaan on niin että satamassamme on satakunta perämoottoria ja yhtään Evinrudea ei ole, eikä E-Tec:iä, siksi unohtui tuo kaksitahtinen, joskaan ei perinteinen sekotusbensalla käyvä kaksitahtinen.


      • rtg
        Täältä Tynnyristä. kirjoitti:

        Olen kyllä kuullut joskus tuosta E-Tec koneesta, nyt vaan on niin että satamassamme on satakunta perämoottoria ja yhtään Evinrudea ei ole, eikä E-Tec:iä, siksi unohtui tuo kaksitahtinen, joskaan ei perinteinen sekotusbensalla käyvä kaksitahtinen.

        Itse valitsin nelitahtisen Yamaha 100 koneen. Syyt olivat seuravat:

        - Sopivin teho veneeseeni (Faster 555)
        - Luotettavuus (meillä ollut aikaisemmin saman merkkisiä)
        - Kevyt verrattuna muihin (Honda 115 on karsean painava)
        - Tunnetuin merkki = hyvä jälleenmyyntiarvo
        - Ei mitään erillistä öljytankkia niin kuin E-Tec 115 heppasessa (90 heppasessa).

        Jos Evinruden 115 heppasessa ei olisi ollut erillistä öljytankkia luulen, että olisin ostanut sen. Nyt se öljytankki olisi vienyt kokonan veneen toisen peräluukon (toisessa jo akku). Huoltvapaus Evarissa myös plussaa. 90 heppanen Evinrude taas aavistuksen verran liian pieni.


      • stf
        Täältä Tynnyristä. kirjoitti:

        Olen kyllä kuullut joskus tuosta E-Tec koneesta, nyt vaan on niin että satamassamme on satakunta perämoottoria ja yhtään Evinrudea ei ole, eikä E-Tec:iä, siksi unohtui tuo kaksitahtinen, joskaan ei perinteinen sekotusbensalla käyvä kaksitahtinen.

        Itse valitsin nelitahtisen Yamaha 100 koneen. Syyt olivat seuravat:

        - Sopivin teho veneeseeni (Faster 555)
        - Luotettavuus (meillä ollut aikaisemmin saman merkkisiä)
        - Kevyt verrattuna muihin (Honda 115 on karsean painava)
        - Tunnetuin merkki = hyvä jälleenmyyntiarvo
        - Ei mitään erillistä öljytankkia niin kuin E-Tec 115 heppasessa (ei ole 90 heppasessa).

        Jos Evinruden 115 heppasessa ei olisi ollut erillistä öljytankkia luulen, että olisin ostanut sen. Nyt se öljytankki olisi vienyt kokonan veneen toisen peräluukon (toisessa jo akku). Huoltvapaus Evarissa myös plussaa. 90 heppanen Evinrude taas aavistuksen verran liian pieni.


      • Skipperisti

        Jos nykyinen 100hv riittää, riittää uudessa 90. Ihan varmaan. Itse vaihdoin 115hv evarin 90 hondaan. Huippunopeus putosi 1,5 solmua. Evari vei matkavauhdilla (n.20kts) 25l/h ja Honda samalla vauhdilla 18. Honda ei vie edes täydellä kaasulla niin paljon matkaa kohden, kuin evari.Tykkään :)


      • Seam
        Täältä Tynnyristä. kirjoitti:

        Olen kyllä kuullut joskus tuosta E-Tec koneesta, nyt vaan on niin että satamassamme on satakunta perämoottoria ja yhtään Evinrudea ei ole, eikä E-Tec:iä, siksi unohtui tuo kaksitahtinen, joskaan ei perinteinen sekotusbensalla käyvä kaksitahtinen.

        No onhan niitä muitakin kahtatahtia käyviä myllyjä, esim Tohatsulta ja Mercurilta löytyy...


    • tahansa

      on parempi kun mariner mut itellä hyviä kokemuksia jammusta ja hondasta.hota taitaa olla pieni ruokasin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2255
    2. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      26
      1968
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1509
    4. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1347
    5. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1231
    6. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      95
      1066
    7. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      987
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      913
    9. Kuin sonnilauma

      Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      800
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

      Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      115
      752
    Aihe