Haminalainen Asko Kervinen ylläpitää verkossa http://askokervinen.net/index.html sivuja joilla on yksityisiä ihmisiäkin koskevia tietoja joita ei siellä mielestäni olisi suotavaa olla. Ainakin jos minua koskevia vastaavia tietoja olisi niin ilmoittaisin asian poliisille. Lienee kuitenkin niin että monikaan ei tiedä että häntä koskevia tietoja tuolla on.
Sivuillaan Kervinen suorastaan provosoi ihmisiä virkavastaisuuteen ja esittää mielestäni yhteiskuntavastaista mielialaa väittämiensä tueksi.
Pyydämme boikotoimaan muitakin Kervisen laatimia kirjoituksia ja julkilausumia.
Asko Kervinen boikottiin
50
1645
Vastaukset
- ölksadfgölsaj
mainosta sivuille, joista kukaan missään ei ikinä ole kuullutkaan.
- asiat esiin
Yllättäviä nimiä tuolla sivustolla, en lähde veikkailemaan mitä tuleman pitää, siltikin erinomaista että keskustelua näistäkin käydään!
Suomen viranomaiskulttuurissa pahoja aukkoja! - öölöpi
mistäs tiedät ettei ole kukaan kuullu, aika moni kuullu noista kotkan paskoista just kervisen sivuston kautta!
- Tekstin lukenut
asiat esiin kirjoitti:
Yllättäviä nimiä tuolla sivustolla, en lähde veikkailemaan mitä tuleman pitää, siltikin erinomaista että keskustelua näistäkin käydään!
Suomen viranomaiskulttuurissa pahoja aukkoja!Tekstissä ei kyllä kuvata viranomaiskulttuurin pahoja aukkoja vaan törkeää virkarikosta.
- asialinjalla....
noi sivur ei mitään hömppää!
- kaikkien tiedossa
Tekstin lukenut kirjoitti:
Tekstissä ei kyllä kuvata viranomaiskulttuurin pahoja aukkoja vaan törkeää virkarikosta.
Miksköhän noita juttuja ei selvitetä? Täytyy hiertää viranomasia jotenkin nää teot jos ei tutkita ylempäältä!
- eiköhän se ole
juuri tämä kyseinen nimimerkin kirjoittaja joka on S&co !!hänet pitää laittaa poikottiin,vai ottaakohan asian kovinkin henkilökohtaisesti??ettei vain olisi itsellään luu rankoja kaapissa piilossa,ja pelkää että,asiat tulee esiin.pistähän nimes näyttöön kun tuollasia heität niin katsotaan miten tulee vastauksia .
- vastustaja
Tuollaiset boikottiehdotukset vaan lisää Kervisen sivuston julkisuutta, ajatelkaa vähän mitä teette!
- Asko Kervinen
Kiitos mielenkiinnosta, palautetta onkin tullut runsaasti.
Erityisesti kansalaisia on askarruttanut tuo oikeuskanserille tekemäni kantelu, jossa kyseenalaistetaan Kotkan poliisitutkinnanjohtaja Juha Junkkarin ja käräjätuomari Seppo Kujalan menettely.
Suosittelen asiaan tutustumista kantelussa (3), johon linkki tässä: http://askokervinen.net/kantelut.html- mitä sanon
Laitoit nimiä tänne! Asia on sillä lailla että vastaat niistä vielä, en uhkaile, mutta mille tielle oletkaan lahtenyt!
Joka leikkiin lähtee, se leikin kesktäköön! Miten voit ryhtyä nyt tuollaiseen, etkös tiedä mitä seuraa jos esivaltaa vastustaa, ennen muilutettiin, et ehkä ymmärrä mihin olet ryhtynyt! - Yppä
Onnittelut nettisivuista, erionomaista työtä!
- Kuka tietää
Sana BOIKOTTI tarkoittaa taloudellisesta kanssakäymisestä kieltäytymistä eli ostamiseen tai myymiseen liittyvää käyttäytymistä.
Tarkoittaako S&CO, joka kirjoittaa joskus minä- ja joskus me-muodossa, että kirjoituksia ja julkilausumia ei tässä tapauksessa tule ostaa tai myydä ?- Vastausta odottava
S&CO on avannut keskustelun. Kotkan 24-sivuilla S&CO kieltäytyy keskustelusta ensin lähdettyään julkiseen polemiikkiin.
S&CO ei vastaa kysymyksiin,
- onko heidän mielestään mukana väärennettyjä allekirjoituksia, kun tekstissään ilmoittavat "monikaan ei tiedä että häntä koskevia tietoja tuolla on"
- onko heidän mielestään terveydenhoidon suunnitelmallista toimintaa luovuttaa tietoa mahdollisista sairauslomista ja lomien syistä, kun tekstissään tällaisiin lomiin viittaavat. Onko toiminnan harkittuna tarkoituksena jonkun henkilön vahingoittaminen. - niin yksinkertaista
Kervisen uskottavuutta yritetään horjuttaa kaikenlaisilla provoilla ja näiden takana on aktiivit sylttytehtaalta jotka eivät kestä totuutta!
- todella yksinkertaista
Vastausta odottava kirjoitti:
S&CO on avannut keskustelun. Kotkan 24-sivuilla S&CO kieltäytyy keskustelusta ensin lähdettyään julkiseen polemiikkiin.
S&CO ei vastaa kysymyksiin,
- onko heidän mielestään mukana väärennettyjä allekirjoituksia, kun tekstissään ilmoittavat "monikaan ei tiedä että häntä koskevia tietoja tuolla on"
- onko heidän mielestään terveydenhoidon suunnitelmallista toimintaa luovuttaa tietoa mahdollisista sairauslomista ja lomien syistä, kun tekstissään tällaisiin lomiin viittaavat. Onko toiminnan harkittuna tarkoituksena jonkun henkilön vahingoittaminen.Kervisen uskottavuutta yritetään horjuttaa kaikenlaisilla provoilla ja näiden takana on aktiivit sylttytehtaalta jotka eivät kestä totuutta!
- S&CO
Vastausta odottava kirjoitti:
S&CO on avannut keskustelun. Kotkan 24-sivuilla S&CO kieltäytyy keskustelusta ensin lähdettyään julkiseen polemiikkiin.
S&CO ei vastaa kysymyksiin,
- onko heidän mielestään mukana väärennettyjä allekirjoituksia, kun tekstissään ilmoittavat "monikaan ei tiedä että häntä koskevia tietoja tuolla on"
- onko heidän mielestään terveydenhoidon suunnitelmallista toimintaa luovuttaa tietoa mahdollisista sairauslomista ja lomien syistä, kun tekstissään tällaisiin lomiin viittaavat. Onko toiminnan harkittuna tarkoituksena jonkun henkilön vahingoittaminen.Julkisuus on hyvä asia tiettyyn pisteeseen saakka, mutta jos sillä tavoitellaan virkatyön häiritsemistä (emme syytä ketään) on julkisuus epäsuotavaa.
Virkamiesten esteetön työn suorittaminen on taattu virkamieslailla. Ei ole oikein, että riidanalaisia asioita riepotellaan julkisuudessa ilman po. virkamiesten vastavuoroisuutta.
Tarkentaen: Emme kannata sensuuria, mutta suuren julkisuuden tuoma virkatyön häiriötön turvaaminen saattaa olla uhattuna.
Muistutamme, että sananvapaudella ja julkilausumillakin on rajansa! - Yrmykäinen
S&CO kirjoitti:
Julkisuus on hyvä asia tiettyyn pisteeseen saakka, mutta jos sillä tavoitellaan virkatyön häiritsemistä (emme syytä ketään) on julkisuus epäsuotavaa.
Virkamiesten esteetön työn suorittaminen on taattu virkamieslailla. Ei ole oikein, että riidanalaisia asioita riepotellaan julkisuudessa ilman po. virkamiesten vastavuoroisuutta.
Tarkentaen: Emme kannata sensuuria, mutta suuren julkisuuden tuoma virkatyön häiriötön turvaaminen saattaa olla uhattuna.
Muistutamme, että sananvapaudella ja julkilausumillakin on rajansa!S&CO, Itse aloitat julkisen polemiikin ja sit sanot että sillä "tavoitellaan virkatyön häiritsemistä".
- Vastausta odottava
Yrmykäinen kirjoitti:
S&CO, Itse aloitat julkisen polemiikin ja sit sanot että sillä "tavoitellaan virkatyön häiritsemistä".
S&CO on avannut keskustelun. Avauksensa takia minäkin asiasta kiinnostuin. Mistähän avaaja tietää jostain käsittelyjen keskeneräisyydestä. Mitä intressejä S&CO:lla on. Miksi on avannut keskustelun koko Kymenlaaksoa koskevaksi - oikein kiinnostavaa.
- Yrmykäinen
S&CO kirjoitti:
Julkisuus on hyvä asia tiettyyn pisteeseen saakka, mutta jos sillä tavoitellaan virkatyön häiritsemistä (emme syytä ketään) on julkisuus epäsuotavaa.
Virkamiesten esteetön työn suorittaminen on taattu virkamieslailla. Ei ole oikein, että riidanalaisia asioita riepotellaan julkisuudessa ilman po. virkamiesten vastavuoroisuutta.
Tarkentaen: Emme kannata sensuuria, mutta suuren julkisuuden tuoma virkatyön häiriötön turvaaminen saattaa olla uhattuna.
Muistutamme, että sananvapaudella ja julkilausumillakin on rajansa!S&CO on avannu keskustelun. Nyt sit uhkailee keskusteluun osallistuvia. Missäs virkamieslain pykäläs mainitaan ettei keskustelun ja mielenkinnon herättelijä eli S&CO oo rikollinen mut ne jotka keskusteluun viattomin mielin rupiaa, onkin rikollisii ????
- tämä on sillä lailla
Yrmykäinen kirjoitti:
S&CO on avannu keskustelun. Nyt sit uhkailee keskusteluun osallistuvia. Missäs virkamieslain pykäläs mainitaan ettei keskustelun ja mielenkinnon herättelijä eli S&CO oo rikollinen mut ne jotka keskusteluun viattomin mielin rupiaa, onkin rikollisii ????
Kullkaas Ymmyrkäinen, tämä on nyt silla lailla että tämä aloittaja kirjoittaa asiaa. Virkamiehille on taattava työrauha, tämä eräs nettikirjoittelija joka on kulkituonut epäkohtia on mennyt epäsuotavalle tasolle mainitessaan nimiä, eikös ilman nimiäkin asian saa julkituotua??
- tämä on sillä lailla
tämä on sillä lailla kirjoitti:
Kullkaas Ymmyrkäinen, tämä on nyt silla lailla että tämä aloittaja kirjoittaa asiaa. Virkamiehille on taattava työrauha, tämä eräs nettikirjoittelija joka on kulkituonut epäkohtia on mennyt epäsuotavalle tasolle mainitessaan nimiä, eikös ilman nimiäkin asian saa julkituotua??
Miksikö jankkaat S&CO kannan ottoja, eihän esitetty mitään erikoista, kyselet ja kyselet, jätä rauhaan kyselyt joihin on jo vastattu ja eihän kaikkiin voikkaan vastata.
Kritiikki eräistä julkaisuista on paikallaa toisestakin suunnasta ei vaan sinun:
Ymmyrkäinen ja vastauksia odottelevat provosoivat asiakiekustelua, ne ovat viranomaisvastaisia jopa jollakin tapaa tavallaan! - tämä on sillä lailla
tämä on sillä lailla kirjoitti:
Miksikö jankkaat S&CO kannan ottoja, eihän esitetty mitään erikoista, kyselet ja kyselet, jätä rauhaan kyselyt joihin on jo vastattu ja eihän kaikkiin voikkaan vastata.
Kritiikki eräistä julkaisuista on paikallaa toisestakin suunnasta ei vaan sinun:
Ymmyrkäinen ja vastauksia odottelevat provosoivat asiakiekustelua, ne ovat viranomaisvastaisia jopa jollakin tapaa tavallaan!Uhkaile en, mutta olisi syytä olla harkitsevampi mitä keskusteluissa esittää, tätäkin palstaa seuraa poliisi ja siinäkin mielessä malttia kyselyihin.
- Vastausta odottava
Voisiko joku Kotkan ulkopuolella yksityisellä tai julkisella puolella terveydenhoitoalalla toimiva taho vastata tänään ylempänä klo 10.49 esitettyihin kysymyksiin, kun julkisen polemiikin asiasta aloittanut S&CO ei muuta vastaa kuin kirvesvartta.
- LUESKELIN
TOMMOSTA KOPIOIN KERVISEN SIVUILTA, OLISKOHAN KIRVEELLÄ TÖITÄ?:
Kervinen tiedottaa (15.10.2007)
Julkaisen Kouvolan hallinto-oikeuden päätöksen (07/0337/1), joka ei jätä Kotkan kaupungin laittomista listoista ja ei-julkisten terveydentilaani koskevan tiedon väärinkäytöksistä mitään epäselvyyttä.
KOUVOLAN HALLINTO-OIKEUS PÄÄTÖS Nro 07/0337/1
MUUTOKSENHAKIJA: Kervinen Asko
PÄÄTÖS, JOHON ON HAETTU MUUTOSTA
Kaakkois-Suomen työsuojelupiirin päätös 30.11.2004 Dnro 87/81/2004
Kaakkois-Suomen työsuojelupiirin tarkastaja on lähettänyt selvityspyynnön dnro 87/81/2004 Kotkan kaupungin toimialajohtajalle, joka on toimittanut 20.4.2004 päivätyn vastauksensa tarkastajalle. Vastausasiakirjaan kuuluu liite nro 1, josta Kervinen on pyytänyt saada kopion itselleen.
Kyseessä oleva liite sisältää museotoimenjohtajan omiin muistiinpanoihin perustuvia, henkilöstöpäällikön toimeksiannosta tehtyjä lyhyesti kirjattuja tapahtumakuvauksia Kervisen työtehtävien hoidosta ja niistä häiriö- ja ongelmatilanteiksi koetuista tapahtumista, joita museolla on tapahtunut.
Kaakkois-Suomen työsuojelupiiri on valituksenalaisella pätöksellään kieltäytynyt toimittamasta Kervisen pyytäää asiakirjaa, koska työsuojelupiirin näkemyksen mukaan kyseessä oleva liite sisältää mm. Kervisen terveydentilaa koskevia ei-julkisia tietoja. Lisäksi liitteen sisällön julkiseksi tuleminen saattaa aiheuttaa vahinkoa asiaan osalliselle museotoimenjohtajalle.
VAATIMUKSET HALLINTO-OIKEUDESSA
Kervinen vaatii muutosta päätökseen. Toimialajohtaja on toimittanut Kaakkois-Suomen työsuojelupiiriin sellaista aineistoa Kervisen töiden laiminlyönneistä, josta hän ei itse tiedä mitään ja joka sisältää hänen terveydentilaansa kohdistuvia ei-julkisia tietoja. Kervinen on pyytänyt poliisilta tässä asiassa myös virka-apua.
Työnantajan tulisi toimittaa tieto töiden laiminlyönneistä Kerviselle itselleen eikä työsuojelupiiriin. Oikeusvaltiossa viranomaisen ei pitäisi voida estää yksittäistä ihmistä saamasta itseään koskevia tietoja haltuunsa, jos ne ovat hänelle itselleen puolustuksen ja oikeusturvan kannalta oleellisia asiakirjoja. Toimialajohtajan toimittama liite nro 1 on Kerviselle oleellinen asiakirja, jonka hän vaatii haltuunsa, jotta voi puolustautua valheellista ja mielivaltaista viranomaismenettelyä vastaan.
VASTINEET, SELVITYKSET JA LAUSUNNOT
Kaakkois-Suomen työsuojelupiiri on antanut lausunnon, jonka mukaan Kervinen on 22.11.2004 pyytänyt Kaakkois-Suomen työsuojelupiirin tarkastajalta Kervistä koskevia työsuojelupiirille toimitettuja asiakirjoja.
Kervisen pyyntö koski myös Kotkan kaupungin toimialajohtajan työsuojelupiirille sen pyynnöstä toimittamaa 20.4.2004 päivättyä selvitystä liitteineen. Selvitykseen kuuluva liite nro 1 on museotoimenjohtajan omiin muistiinpanoihin perustuva päiväkirjanomaisesti, lyhyesti kirjattu tapahtumakuvaus Kervisen ja muiden työntekijöiden tehtävien hoidosta ja niistä häiriö- ja ongelmatilanteista, joita museolla on esiintynyt.
Kyseessä olevan liitteen nro 1 osalta työsuojelupiiri on tehnyt 30.11.2004 päätöksen, jossa työsuojelupiiri on todennut näkemyksenään liitteen sisältävän Kervisen terveydentilaa koskevia ei-julkisia tietoja.
Työsuojelupiiriin ei ollut toimitettu Kervisen suullista tai kirjallista suostumusta asianomaisten tietojen julkaisemiseksi, joten työsuojelupiiri katsoi tällä perusteella terveydentilaa koskevien tietojen kuluvan salassapitovelvollisuuden piiriin.
Työsuojelupiirin harkinnan mukaan museojohtajan muistiinpanot sisältävät sellaisia hänen kirjaamia lyhyitä tapahtumakuvauksia Kervisen työtehtävien hoidosta sekä häiriö- ja ongelmatilanteista museolla, että ne asianosaisille tietoon saatettuna saattaisivat olla omiaan aiheuttamaan vahinkoa museotoimenjohtajalle.
Harkittaessa voidaanko tietoa antaa edes osittain pyydetyistä asiakirjoista, työsuojelupiiri katsoi, että salassa pidettävien tunnistetietojen peittämisen jälkeen asiakirjan sisältö peitettävien tietojen runsauden takia ei ole ymmärrettävissä oikein, ja tunnistetietojen peittäminenkään ei estä salassa pidettävän asiakirjan osan tulemista tietoon.
Kervinen on antanut vastaselityksen, jossa hän vaatii saada tietoonsa Kotkan kaupungin työsuojelupäällikön, työsuojeluvaltuutetun, toimialajohtajan ja museotoimenjohtajan kaikki Kervisestä antamat selvitykset, joissa on mainittu tai viitattu Kervisen sairaus- tai terveydentilaa koskeviin tietoihin tai sairausloma- tai sairauspoissaolotietoihin, joita ei olisi saanut käyttää missään selvityksissä eikä liitteissä.
Vastaselityksen liitteeksi Kervinen on toimittanut Etelä-Suomen lääninhallituksen päätöksen 29.3.2007 OKH206A.
HALLINTO-OIKEUDEN RATKAISU JA PERUSTELUT
Hallinto-oikeus ei tutki Kervisen vastaselityksessään esittämiä uusia vaatimuksia, jotka kohdistuvat muihin asiakirjoihin kuin nyt puheena olevaan liitteeseen nro 1.
Muilta osin hallinto-oikeus hylkää valituksen.
Tutkimatta jättäminen
Viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 4 luvun 14 §:n 1 momentissa säädetään muun ohella, että viranomaisen asiakirjan antamisesta päättää se viranomainen, jonka hallussa asiakirja on , jollei toisin säädetä. Mainitun pykälän 2 momentin mukaan tiedon asiakirjan sisällöstä antaa se viranomaisen henkilöstöön kuuluva, jolle viranomainen on tämän tehtävän määrännyt tai jolle se hänen asemansa ja tehtäviensä vuoksi muuten kuuluu.
Pykälän 3 momentin nojalla asiakirjaa pyytänyt voi saattaa asian viranomaisten ratkaistavaksi, jos 2 momentissa tarkoitettu virkamies tai muu henkilö on kieltäytynyt antamasta asiakirjaa. Viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 33 §:n 1 momentin mukaan viranomaisenpäätöksestä saa hakea muutosta valittamalla hallinto-oikeuteen.
Edellä olevien säännösten perusteella hallinto-oikeus ei voi ensi asteena ottaa ratkaistavakseen Kervisen vaatimusta muiden asiakirjojen kuin valituksenalaisessa päätöksessä tarkoitetun liitteen nro 1 luovuttamisesta Kerviselle.
Asiaan liittyvät muut säännökset
Työsuojelun valvonnasta ja muutoksenhausta työsuojeluasioissa annetun lain (13171973) 5 §:n 1 momentin mukaan joka tässä laissa säädettyä tehtävää täyttäessään on saanut tietoja yksityisen henkilön terveydentilasta, ei saa niitä ilmaista, ellei se, jonka hyväksi vaitiolovelvollisuus on säädetty, suostu tietojen ilmaisemiseen.
Viranomaisen toiminnan julkisuudesta annetun lain 6 luvun 24 §:n 1 momentin 15-kohdan mukaan salassa pidettäviä asiakirjoja ovat, jollei erikseen toisin säädetä, asiakirjat, jotka sisältävät tietoja viranomaisen tehtäväksi säädetystä tarkastuksesta tai muusta valvontatoimeen liittyvästä seikasta, jos tiedon antaminen niistä vaarantaisi valvonnan tai sen tarkoituksen toteutumisen tai ilman painavaa syytä olisi omiaan aiheuttamaan vahinkoa asiaan osalliselle.
Johtopäätökset
Työsuojelupiirin valituksenalainen päätös koskee Kotkan kaupungin toimialajohtajan selvitykseen liittyvää liitettä nro 1, josta Kervinen on vaatinut tietoa itselleen ja jota työsuojelupiiri ei suostunut toimittamaan hänelle. Asiakirjoista ilmenee, että Kervinen on itse ottanut yhteyttä työsuojelupiiriin ja halunnut selvittää työnantajan toimien laillisuutta. Tämän johdosta työsuojelupiiri on pyytänyt Kotkan kaupungilta selvityksen, jossa on ollut mukana Kervisen itselleen vaatima liite nro 1.
Tämä liite sisältää museotoimenjohtajan omiin muistiinpanoihin perustuvia lyhyitä tapahtumakuvauksia Kervisen työtehtävien hoidosta ja niissä ilmenneistä häiriö- ja ongelmatilanteista.
Työsuojelupiiri on kieltäytynyt antamasta Kerviselle puheena olevaa liitettä, koska liite sisältää Kervisen terveydentilaa koskevia ei-julkisia tietoja ja koska sisällön julkiseksi tuleminen saattaa aiheuttaa vahinkoa asiaan osalliselle museotoimenjohtajalle.
Työsuojelupiiri on lausunnossaan mm. todennut, että työsuojelupiiriin ei ole toimitettu Kervisen suullista tai kirjallista suostumusta asianomaisten tietojen julkaisemiseksi, joten työsuojelupiiri katsoi tällä perusteella terveydentilaa koskevien tietojen kuuluvan salassapitovelvollisuuden piiriin.
Kervinen on itse pyytänyt itselleen liitettä nro 1, joka koskee häntä itseään. Näin ollen hänen on katsottava tällä pyynnöllä antaneen oman suostumuksensa itseään koskevien tietojen antamiseen eikä tämän liitteen tietojen antamisesta voi kieltäytyä Kervisen suostumuksen puuttumisen perusteella.
Puheena oleva liite on saatu työsuojeluviranomaisten tehtäväksi säädetyn tarkastuksen yhteydessä. Liite sisältää Kervisen esimiehen tekemiä lyhyitä epävirallisia muistiinpanoja ja toteamuksia Kervisen toiminnasta työstehtävissä. Tällaisten työsuojelutarkastuksen yhteydessä saatujen muistiinpanojen julki tuominen saattaisi vaarantaa valvonnan ja sen tarkoituksen toteutumisen ja olisi ilman painavaa syytä omiaan aiheuttamaan vahinkoa asiaan osalliselle. Näin ollen työsuojeluviranomaisella on tällä perusteella ollut oikeus olla antamatta Kerviselle tietoa tästä asiakirjasta ja liitteestä nro 1. Tämän vuoksi päätöstä ei ole syytä muuttaa.
Päätöksen tekemiseen ovat ottaneet osaa hallinto-oikeuden jäsenet Juhani Pitkänen, Matti Haapaniemi ja Leila Hietanen. Päätöksen on allekirjoittanut esittelijä Anssi Utti.
Mielenkiintoista. Ei-julkisia terveystietojani saivat Kotkan viranhaltijat käyttää ja lähetellä sivullisille, mutta itse en saanut niistä mitään tietoja, kun en antanut suostumusta niiden käyttöön.
Suostumuskaan ei auttanut. Terveystietoni olivat vapaasti muiden käytössä, mutta minulle itselleni ne olivat salassa pidettävien tietojen piirissä.
En siis saanut tietoja omista terveystiedoistani, koska se olisi saattanut aiheuttaa vahinkoa asianosaisille eli toimialajohtaja Pertti Lintuselle ja museotoimenjohtaja Eira Karppiselle, jotka näitä mustia listoja häikäilemättömästi käyttivät liitteessä nro 1. - Vastausta odottava
LUESKELIN kirjoitti:
TOMMOSTA KOPIOIN KERVISEN SIVUILTA, OLISKOHAN KIRVEELLÄ TÖITÄ?:
Kervinen tiedottaa (15.10.2007)
Julkaisen Kouvolan hallinto-oikeuden päätöksen (07/0337/1), joka ei jätä Kotkan kaupungin laittomista listoista ja ei-julkisten terveydentilaani koskevan tiedon väärinkäytöksistä mitään epäselvyyttä.
KOUVOLAN HALLINTO-OIKEUS PÄÄTÖS Nro 07/0337/1
MUUTOKSENHAKIJA: Kervinen Asko
PÄÄTÖS, JOHON ON HAETTU MUUTOSTA
Kaakkois-Suomen työsuojelupiirin päätös 30.11.2004 Dnro 87/81/2004
Kaakkois-Suomen työsuojelupiirin tarkastaja on lähettänyt selvityspyynnön dnro 87/81/2004 Kotkan kaupungin toimialajohtajalle, joka on toimittanut 20.4.2004 päivätyn vastauksensa tarkastajalle. Vastausasiakirjaan kuuluu liite nro 1, josta Kervinen on pyytänyt saada kopion itselleen.
Kyseessä oleva liite sisältää museotoimenjohtajan omiin muistiinpanoihin perustuvia, henkilöstöpäällikön toimeksiannosta tehtyjä lyhyesti kirjattuja tapahtumakuvauksia Kervisen työtehtävien hoidosta ja niistä häiriö- ja ongelmatilanteiksi koetuista tapahtumista, joita museolla on tapahtunut.
Kaakkois-Suomen työsuojelupiiri on valituksenalaisella pätöksellään kieltäytynyt toimittamasta Kervisen pyytäää asiakirjaa, koska työsuojelupiirin näkemyksen mukaan kyseessä oleva liite sisältää mm. Kervisen terveydentilaa koskevia ei-julkisia tietoja. Lisäksi liitteen sisällön julkiseksi tuleminen saattaa aiheuttaa vahinkoa asiaan osalliselle museotoimenjohtajalle.
VAATIMUKSET HALLINTO-OIKEUDESSA
Kervinen vaatii muutosta päätökseen. Toimialajohtaja on toimittanut Kaakkois-Suomen työsuojelupiiriin sellaista aineistoa Kervisen töiden laiminlyönneistä, josta hän ei itse tiedä mitään ja joka sisältää hänen terveydentilaansa kohdistuvia ei-julkisia tietoja. Kervinen on pyytänyt poliisilta tässä asiassa myös virka-apua.
Työnantajan tulisi toimittaa tieto töiden laiminlyönneistä Kerviselle itselleen eikä työsuojelupiiriin. Oikeusvaltiossa viranomaisen ei pitäisi voida estää yksittäistä ihmistä saamasta itseään koskevia tietoja haltuunsa, jos ne ovat hänelle itselleen puolustuksen ja oikeusturvan kannalta oleellisia asiakirjoja. Toimialajohtajan toimittama liite nro 1 on Kerviselle oleellinen asiakirja, jonka hän vaatii haltuunsa, jotta voi puolustautua valheellista ja mielivaltaista viranomaismenettelyä vastaan.
VASTINEET, SELVITYKSET JA LAUSUNNOT
Kaakkois-Suomen työsuojelupiiri on antanut lausunnon, jonka mukaan Kervinen on 22.11.2004 pyytänyt Kaakkois-Suomen työsuojelupiirin tarkastajalta Kervistä koskevia työsuojelupiirille toimitettuja asiakirjoja.
Kervisen pyyntö koski myös Kotkan kaupungin toimialajohtajan työsuojelupiirille sen pyynnöstä toimittamaa 20.4.2004 päivättyä selvitystä liitteineen. Selvitykseen kuuluva liite nro 1 on museotoimenjohtajan omiin muistiinpanoihin perustuva päiväkirjanomaisesti, lyhyesti kirjattu tapahtumakuvaus Kervisen ja muiden työntekijöiden tehtävien hoidosta ja niistä häiriö- ja ongelmatilanteista, joita museolla on esiintynyt.
Kyseessä olevan liitteen nro 1 osalta työsuojelupiiri on tehnyt 30.11.2004 päätöksen, jossa työsuojelupiiri on todennut näkemyksenään liitteen sisältävän Kervisen terveydentilaa koskevia ei-julkisia tietoja.
Työsuojelupiiriin ei ollut toimitettu Kervisen suullista tai kirjallista suostumusta asianomaisten tietojen julkaisemiseksi, joten työsuojelupiiri katsoi tällä perusteella terveydentilaa koskevien tietojen kuluvan salassapitovelvollisuuden piiriin.
Työsuojelupiirin harkinnan mukaan museojohtajan muistiinpanot sisältävät sellaisia hänen kirjaamia lyhyitä tapahtumakuvauksia Kervisen työtehtävien hoidosta sekä häiriö- ja ongelmatilanteista museolla, että ne asianosaisille tietoon saatettuna saattaisivat olla omiaan aiheuttamaan vahinkoa museotoimenjohtajalle.
Harkittaessa voidaanko tietoa antaa edes osittain pyydetyistä asiakirjoista, työsuojelupiiri katsoi, että salassa pidettävien tunnistetietojen peittämisen jälkeen asiakirjan sisältö peitettävien tietojen runsauden takia ei ole ymmärrettävissä oikein, ja tunnistetietojen peittäminenkään ei estä salassa pidettävän asiakirjan osan tulemista tietoon.
Kervinen on antanut vastaselityksen, jossa hän vaatii saada tietoonsa Kotkan kaupungin työsuojelupäällikön, työsuojeluvaltuutetun, toimialajohtajan ja museotoimenjohtajan kaikki Kervisestä antamat selvitykset, joissa on mainittu tai viitattu Kervisen sairaus- tai terveydentilaa koskeviin tietoihin tai sairausloma- tai sairauspoissaolotietoihin, joita ei olisi saanut käyttää missään selvityksissä eikä liitteissä.
Vastaselityksen liitteeksi Kervinen on toimittanut Etelä-Suomen lääninhallituksen päätöksen 29.3.2007 OKH206A.
HALLINTO-OIKEUDEN RATKAISU JA PERUSTELUT
Hallinto-oikeus ei tutki Kervisen vastaselityksessään esittämiä uusia vaatimuksia, jotka kohdistuvat muihin asiakirjoihin kuin nyt puheena olevaan liitteeseen nro 1.
Muilta osin hallinto-oikeus hylkää valituksen.
Tutkimatta jättäminen
Viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 4 luvun 14 §:n 1 momentissa säädetään muun ohella, että viranomaisen asiakirjan antamisesta päättää se viranomainen, jonka hallussa asiakirja on , jollei toisin säädetä. Mainitun pykälän 2 momentin mukaan tiedon asiakirjan sisällöstä antaa se viranomaisen henkilöstöön kuuluva, jolle viranomainen on tämän tehtävän määrännyt tai jolle se hänen asemansa ja tehtäviensä vuoksi muuten kuuluu.
Pykälän 3 momentin nojalla asiakirjaa pyytänyt voi saattaa asian viranomaisten ratkaistavaksi, jos 2 momentissa tarkoitettu virkamies tai muu henkilö on kieltäytynyt antamasta asiakirjaa. Viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 33 §:n 1 momentin mukaan viranomaisenpäätöksestä saa hakea muutosta valittamalla hallinto-oikeuteen.
Edellä olevien säännösten perusteella hallinto-oikeus ei voi ensi asteena ottaa ratkaistavakseen Kervisen vaatimusta muiden asiakirjojen kuin valituksenalaisessa päätöksessä tarkoitetun liitteen nro 1 luovuttamisesta Kerviselle.
Asiaan liittyvät muut säännökset
Työsuojelun valvonnasta ja muutoksenhausta työsuojeluasioissa annetun lain (13171973) 5 §:n 1 momentin mukaan joka tässä laissa säädettyä tehtävää täyttäessään on saanut tietoja yksityisen henkilön terveydentilasta, ei saa niitä ilmaista, ellei se, jonka hyväksi vaitiolovelvollisuus on säädetty, suostu tietojen ilmaisemiseen.
Viranomaisen toiminnan julkisuudesta annetun lain 6 luvun 24 §:n 1 momentin 15-kohdan mukaan salassa pidettäviä asiakirjoja ovat, jollei erikseen toisin säädetä, asiakirjat, jotka sisältävät tietoja viranomaisen tehtäväksi säädetystä tarkastuksesta tai muusta valvontatoimeen liittyvästä seikasta, jos tiedon antaminen niistä vaarantaisi valvonnan tai sen tarkoituksen toteutumisen tai ilman painavaa syytä olisi omiaan aiheuttamaan vahinkoa asiaan osalliselle.
Johtopäätökset
Työsuojelupiirin valituksenalainen päätös koskee Kotkan kaupungin toimialajohtajan selvitykseen liittyvää liitettä nro 1, josta Kervinen on vaatinut tietoa itselleen ja jota työsuojelupiiri ei suostunut toimittamaan hänelle. Asiakirjoista ilmenee, että Kervinen on itse ottanut yhteyttä työsuojelupiiriin ja halunnut selvittää työnantajan toimien laillisuutta. Tämän johdosta työsuojelupiiri on pyytänyt Kotkan kaupungilta selvityksen, jossa on ollut mukana Kervisen itselleen vaatima liite nro 1.
Tämä liite sisältää museotoimenjohtajan omiin muistiinpanoihin perustuvia lyhyitä tapahtumakuvauksia Kervisen työtehtävien hoidosta ja niissä ilmenneistä häiriö- ja ongelmatilanteista.
Työsuojelupiiri on kieltäytynyt antamasta Kerviselle puheena olevaa liitettä, koska liite sisältää Kervisen terveydentilaa koskevia ei-julkisia tietoja ja koska sisällön julkiseksi tuleminen saattaa aiheuttaa vahinkoa asiaan osalliselle museotoimenjohtajalle.
Työsuojelupiiri on lausunnossaan mm. todennut, että työsuojelupiiriin ei ole toimitettu Kervisen suullista tai kirjallista suostumusta asianomaisten tietojen julkaisemiseksi, joten työsuojelupiiri katsoi tällä perusteella terveydentilaa koskevien tietojen kuuluvan salassapitovelvollisuuden piiriin.
Kervinen on itse pyytänyt itselleen liitettä nro 1, joka koskee häntä itseään. Näin ollen hänen on katsottava tällä pyynnöllä antaneen oman suostumuksensa itseään koskevien tietojen antamiseen eikä tämän liitteen tietojen antamisesta voi kieltäytyä Kervisen suostumuksen puuttumisen perusteella.
Puheena oleva liite on saatu työsuojeluviranomaisten tehtäväksi säädetyn tarkastuksen yhteydessä. Liite sisältää Kervisen esimiehen tekemiä lyhyitä epävirallisia muistiinpanoja ja toteamuksia Kervisen toiminnasta työstehtävissä. Tällaisten työsuojelutarkastuksen yhteydessä saatujen muistiinpanojen julki tuominen saattaisi vaarantaa valvonnan ja sen tarkoituksen toteutumisen ja olisi ilman painavaa syytä omiaan aiheuttamaan vahinkoa asiaan osalliselle. Näin ollen työsuojeluviranomaisella on tällä perusteella ollut oikeus olla antamatta Kerviselle tietoa tästä asiakirjasta ja liitteestä nro 1. Tämän vuoksi päätöstä ei ole syytä muuttaa.
Päätöksen tekemiseen ovat ottaneet osaa hallinto-oikeuden jäsenet Juhani Pitkänen, Matti Haapaniemi ja Leila Hietanen. Päätöksen on allekirjoittanut esittelijä Anssi Utti.
Mielenkiintoista. Ei-julkisia terveystietojani saivat Kotkan viranhaltijat käyttää ja lähetellä sivullisille, mutta itse en saanut niistä mitään tietoja, kun en antanut suostumusta niiden käyttöön.
Suostumuskaan ei auttanut. Terveystietoni olivat vapaasti muiden käytössä, mutta minulle itselleni ne olivat salassa pidettävien tietojen piirissä.
En siis saanut tietoja omista terveystiedoistani, koska se olisi saattanut aiheuttaa vahinkoa asianosaisille eli toimialajohtaja Pertti Lintuselle ja museotoimenjohtaja Eira Karppiselle, jotka näitä mustia listoja häikäilemättömästi käyttivät liitteessä nro 1.Asia tuli ymmärretyksi. Vastakkainen päätös olisi aiheuttanut vahinkoa viranomaisille. Olisi voitu tuoda esiin törkeitä virkarikoksia, joiden esilletuominen toki aiheuttaa vahinkoa rikoksiin syyllistyneille. Enemmistö kotkalaisista kuitenkin kannattaa nykykäytäntöä, joten S&CO voi huoletta levittää hankkimiaan terveystitoja halutessaan vahingoittaa ketä tahansa henkilöä, jota terveystieto koskee.
- AK:n tukiryhmä
Vastausta odottava kirjoitti:
Asia tuli ymmärretyksi. Vastakkainen päätös olisi aiheuttanut vahinkoa viranomaisille. Olisi voitu tuoda esiin törkeitä virkarikoksia, joiden esilletuominen toki aiheuttaa vahinkoa rikoksiin syyllistyneille. Enemmistö kotkalaisista kuitenkin kannattaa nykykäytäntöä, joten S&CO voi huoletta levittää hankkimiaan terveystitoja halutessaan vahingoittaa ketä tahansa henkilöä, jota terveystieto koskee.
Kyllä kotkalaiset virkamiehet ja terveysalan "osaajat" tietävät epärehellisyydestä joita tapahtunut, tietävät myös Kervisen erikoisasemasta lainsuojattomana, tietävät myös sen kuinka poliisi ja oikuslaitos katsonut läpi sormien näitä, jotka Kotkan kaupunginhallitus on hiljaisesti hyväksynyt!
Pienenä välihuomiona mainittakoon, ettei Kervinen ollut ainoa mustassa listassa esiintyvä nimi jonka tekemisiä ja tietoja on listattiin.
Listoissa muitakin Kotkan kaupungin työntekijöiden nimiä, joita Kervinen ei ole käsittääksemme julkaissut salassapitoasetusten takia. Tässä vivahde-erossa Kervinen ja tukiryhmä ovat eri mieltä asian julkaisemisesta: tukiryhmän toive on julkistaa kaikki, mutta Kervinen ei ole suostunut tähän em. salassapitoasetusten ja asioiden keskeneräisyyden takia.
Tukiryhmän tavoite on saada asia valtakunnan mediaan ja saada lausunnot asiaan osallistuneilta virkamiehiltä ja viranomaisilta.
- AK;n tukiryhmä
Ei sinne päinkään, olemme saamassa Askon asiaa suuremman median jonoon ja jos hanke toteutuu, viranomaisia tullaan haastattelemaan tiettyjen menettelyjen osalta tiukkaan sävyyn, sillä väitämme, ettei Suomesta löydy montaa vastaavanlaista tapausta yhtä henkilöä vastaan käydystä oikeusturvan polkemisesta!
- kiinnostunut erittäin
Vastapuolen vastausta odotetaan mielenkiinnolla!
- Vastausta odottava
8/4 S&CO aloitti keskustelun tarkoituksenaan lietsoa vihaa ja halveksuntaa aloituksessa nimeltä mainitsemaansa henkilöä kohtaan.
Keskustelun edetessä kertoo, että terveydenhoidosta luovutetaan tietoa sairauspoissaolojen syistä ja S&CO:n aloittaman keskustelun tarkoituksena on virkatyön häiritseminen. Kertoo myös, että henkilöistä olisi laadittu dokumentteja niin, etteivät ao henkilöt itse tiedä asiasta mitään.
Edelleen uhkailee S&CO:n aloittamasta keskustelusta kiinnostuneita ja keskusteluun osallistuneita.- ärsyttää....
...joitakuita oikeen kunnolla! pari vuotta sitten kervistä nimiteltiin kaikella tapaa, mut nyt kellossa toinen ääni, harva jätkä pystyy laittaan noita viraomaisten touhuja julkisuuteen omalla nimellä!
- voi julkaista
ärsyttää.... kirjoitti:
...joitakuita oikeen kunnolla! pari vuotta sitten kervistä nimiteltiin kaikella tapaa, mut nyt kellossa toinen ääni, harva jätkä pystyy laittaan noita viraomaisten touhuja julkisuuteen omalla nimellä!
laki antaa mahdollisuuden julkaista myöskin viranomaisten nimiä,mm sosiaali,neuvola,lääkäri,ym ym ym jotka toimivat julkisissa toimissa,jos faktaa tietoa ,ja pystyt todistamaan niin nimet esiin vain.
lainaus finlex ajantasainen lainsäädäntö::
12 §
Sananvapaus ja julkisuus
Jokaisella on sananvapaus. Sananvapauteen sisältyy oikeus ilmaista, julkistaa ja vastaanottaa tietoja, mielipiteitä ja muita viestejä kenenkään ennakolta estämättä. Tarkempia säännöksiä sananvapauden käyttämisestä annetaan lailla. Lailla voidaan säätää kuvaohjelmia koskevia lasten suojelemiseksi välttämättömiä rajoituksia.
Viranomaisen hallussa olevat asiakirjat ja muut tallenteet ovat julkisia, jollei niiden julkisuutta ole välttämättömien syiden vuoksi lailla erikseen rajoitettu. Jokaisella on oikeus saada tieto julkisesta asiakirjasta ja tallenteesta. - porua....
voi julkaista kirjoitti:
laki antaa mahdollisuuden julkaista myöskin viranomaisten nimiä,mm sosiaali,neuvola,lääkäri,ym ym ym jotka toimivat julkisissa toimissa,jos faktaa tietoa ,ja pystyt todistamaan niin nimet esiin vain.
lainaus finlex ajantasainen lainsäädäntö::
12 §
Sananvapaus ja julkisuus
Jokaisella on sananvapaus. Sananvapauteen sisältyy oikeus ilmaista, julkistaa ja vastaanottaa tietoja, mielipiteitä ja muita viestejä kenenkään ennakolta estämättä. Tarkempia säännöksiä sananvapauden käyttämisestä annetaan lailla. Lailla voidaan säätää kuvaohjelmia koskevia lasten suojelemiseksi välttämättömiä rajoituksia.
Viranomaisen hallussa olevat asiakirjat ja muut tallenteet ovat julkisia, jollei niiden julkisuutta ole välttämättömien syiden vuoksi lailla erikseen rajoitettu. Jokaisella on oikeus saada tieto julkisesta asiakirjasta ja tallenteesta.noista Kervisen kirjoituksista! Eikös hänellä täysi oikeus toimia niinkuin toimii, ei epäsuotavaa mitenkään jos kirjoittaa väärinkäytöksistä vallankin kun ne kohdistineet häneen itseensä!
Nämä ketkä yrittävät estää ja paheksua Kervisen julkaisuja ovat niitä joita uhkaa oikeuden rangaistukset! - Vastausta odottava
porua.... kirjoitti:
noista Kervisen kirjoituksista! Eikös hänellä täysi oikeus toimia niinkuin toimii, ei epäsuotavaa mitenkään jos kirjoittaa väärinkäytöksistä vallankin kun ne kohdistineet häneen itseensä!
Nämä ketkä yrittävät estää ja paheksua Kervisen julkaisuja ovat niitä joita uhkaa oikeuden rangaistukset!Kiitos minullekin suuntaamastasi vastauksesta >>>aattele sitä>> mm Kotkan puolueellinen poliisi-otsikon alla.
Vastaukset selvittävät hyvin, miksi minuun on kohdistettu uhkailua ja loukkauksia tällä palstalla (asianomistajarikos). Kiinnostukseni keskusteluun heräsi, kun S&CO avauksessaan lietsoi vihaa ja halveksuntaa nimeltä mainitsemaansa henkilöä kohtaan.
Kotkan poliisi on myös saanut kyseenalaista julkisuutta viimeaikaisten tapahtumien johdosta, mikä omalta osaltaan saa kiinnostuksen heräämään.
S&CO:n alias >aatteles sitä> ym vastauksista voin hyvin päätellä mikä pelko ja hämmennys nimimerkeillä on työpaikoistaan ja siitä, että ymmärtämättömyyttään ovat sotkeutuneet ylempiensä käytettäväksi. Ovathan vastaukset täynnä tunnetta vailla mitään varsinaista asiaa.
Omalta kohdaltani voin todeta, että jo kasvuiässä palikat on asetettu ajatus- ja tunnepuolellani järjestykseen, joka nyt aikuisiässäkin estää minua takertumasta arveluttaviin verkkoihin. Onnellista tai ei, oikein tai väärin, valinta ei ole ollut vallassani. Raja ei vielä ylity sillä, että nimimerkit ovat löytäneet onnellisuuden omalla selviytymistavallaan.
Keskustelusta käy myös selville, miten kunnallis- ja valtion virkamiehet suojelevat toistensa virkarikoksia toimialarajat ylittäen.
S&CO:lle tuskin on ollut hyötyä tai tulee olemaan etuisuuksia toteutuneessa Kotkan kaupungin tai kihlakuntavirastojärjestelmän hallintouudistuksessa, poliisihallinnon uudistuksessa, suunnitellussa lääninhallintojärjestelmän muutoksessa enempää kuin luonnollisista syistä johtuvista virkaylennyksistä.
Minulle asialla on merkitystä kansalaisena ja veronmaksajana. - psyko 1
Vastausta odottava kirjoitti:
Kiitos minullekin suuntaamastasi vastauksesta >>>aattele sitä>> mm Kotkan puolueellinen poliisi-otsikon alla.
Vastaukset selvittävät hyvin, miksi minuun on kohdistettu uhkailua ja loukkauksia tällä palstalla (asianomistajarikos). Kiinnostukseni keskusteluun heräsi, kun S&CO avauksessaan lietsoi vihaa ja halveksuntaa nimeltä mainitsemaansa henkilöä kohtaan.
Kotkan poliisi on myös saanut kyseenalaista julkisuutta viimeaikaisten tapahtumien johdosta, mikä omalta osaltaan saa kiinnostuksen heräämään.
S&CO:n alias >aatteles sitä> ym vastauksista voin hyvin päätellä mikä pelko ja hämmennys nimimerkeillä on työpaikoistaan ja siitä, että ymmärtämättömyyttään ovat sotkeutuneet ylempiensä käytettäväksi. Ovathan vastaukset täynnä tunnetta vailla mitään varsinaista asiaa.
Omalta kohdaltani voin todeta, että jo kasvuiässä palikat on asetettu ajatus- ja tunnepuolellani järjestykseen, joka nyt aikuisiässäkin estää minua takertumasta arveluttaviin verkkoihin. Onnellista tai ei, oikein tai väärin, valinta ei ole ollut vallassani. Raja ei vielä ylity sillä, että nimimerkit ovat löytäneet onnellisuuden omalla selviytymistavallaan.
Keskustelusta käy myös selville, miten kunnallis- ja valtion virkamiehet suojelevat toistensa virkarikoksia toimialarajat ylittäen.
S&CO:lle tuskin on ollut hyötyä tai tulee olemaan etuisuuksia toteutuneessa Kotkan kaupungin tai kihlakuntavirastojärjestelmän hallintouudistuksessa, poliisihallinnon uudistuksessa, suunnitellussa lääninhallintojärjestelmän muutoksessa enempää kuin luonnollisista syistä johtuvista virkaylennyksistä.
Minulle asialla on merkitystä kansalaisena ja veronmaksajana.Kyllähän juttu on näin että näille valepsykolokeille ynnä muilla ammattilaista näyttelevillä on eväät syöty, minkäs teet jos palo on käyny rysän päältä, turha kiukutella Kerviselle!
- seurannut
psyko 1 kirjoitti:
Kyllähän juttu on näin että näille valepsykolokeille ynnä muilla ammattilaista näyttelevillä on eväät syöty, minkäs teet jos palo on käyny rysän päältä, turha kiukutella Kerviselle!
Mukava seurata näitä kerviskeskusteluja.
Saattaa olla pitkäkin aika edellisistä viesteistä ja sit yhtääkkiä tulee muuteman minuutin sisällä useisiin kerviskeskusteluihin puolusteluja ja vielä eri nimimerkeiltä. Oiskohan Kervis ite joka käy kirjottamassa nämä ;) - saija
seurannut kirjoitti:
Mukava seurata näitä kerviskeskusteluja.
Saattaa olla pitkäkin aika edellisistä viesteistä ja sit yhtääkkiä tulee muuteman minuutin sisällä useisiin kerviskeskusteluihin puolusteluja ja vielä eri nimimerkeiltä. Oiskohan Kervis ite joka käy kirjottamassa nämä ;)panettelua ja musta maalausta, sä olet just se sama tyyppi joka levitelly varmaan askosta kaikkea paskaa, mitä asko sulle tehny?
jaksat puhua kervisestä,mut itte asiasta et haluu jutella, taidat olla valepsykolokon kaveri tai ainakin samaa porukkaa puolustelemassa valehtelijoita:/ - Äskeinen
saija kirjoitti:
panettelua ja musta maalausta, sä olet just se sama tyyppi joka levitelly varmaan askosta kaikkea paskaa, mitä asko sulle tehny?
jaksat puhua kervisestä,mut itte asiasta et haluu jutella, taidat olla valepsykolokon kaveri tai ainakin samaa porukkaa puolustelemassa valehtelijoita:/Voi kuule, en ole aiemmin kantaa ottanut, enkä nytkään ota suuntaan tai toiseen. Huomasin vaan sun kirjoittelevan useisiin viesteihin peräjälkeen ja vielä eri nimimerkeillä. Vastauksestasi päätellen osuin kuitenkin oikeaan.
- Äskeinen
Äskeinen kirjoitti:
Voi kuule, en ole aiemmin kantaa ottanut, enkä nytkään ota suuntaan tai toiseen. Huomasin vaan sun kirjoittelevan useisiin viesteihin peräjälkeen ja vielä eri nimimerkeillä. Vastauksestasi päätellen osuin kuitenkin oikeaan.
Mä kirjoitan ensimmäistä kertaa, paitsi äsken ja kerron sun kirjooittelevan eri nimimerkeillä, olet sä sit sitä mieltä et Kervinen aina oikeassa ja virkamiehet väärässä?
- Annelin kaveri
psyko 1 kirjoitti:
Kyllähän juttu on näin että näille valepsykolokeille ynnä muilla ammattilaista näyttelevillä on eväät syöty, minkäs teet jos palo on käyny rysän päältä, turha kiukutella Kerviselle!
Ei ne tunnusta kunnes pakko, niinhän kävi valepsykologillekin kun epärehellisyys tuli ilmi!
- Alkup. äskeinen
Äskeinen kirjoitti:
Mä kirjoitan ensimmäistä kertaa, paitsi äsken ja kerron sun kirjooittelevan eri nimimerkeillä, olet sä sit sitä mieltä et Kervinen aina oikeassa ja virkamiehet väärässä?
Tuon kirjoittajaja ei ollut sama kuin nimimerkki "äskeinen" ja "seurannut"
Tuntuu olevan arka paikka kärähtäneelle kirjoittelijalle. Nyt siis olen kommentoinut tähän asiaan 3 kertaa. Viestit 14.28, 14.45 ja tämä.
Enää en tähän kirjoita, koska minulle ei ole asialla väliä. Tiedän että toinen kirjoittaja tätä jatkaa, mutta mielestäni näytät sillä vain oman epäkypsyytesi. Epäilen että olet itse Asko. Jos olet, niin sahaat pahasti omaa oksaasi. Tiedän että epätoivoinen mies tekee epätoivoisia tekoja, mutta vaikka nettiä voi käyttää hyväksi monessa asiassa, tulee se kääntymään käyttäjää vastaan jos kikkailusta kärähtää ;)
Tämä minun osalta tässä. - äskeinen....
Alkup. äskeinen kirjoitti:
Tuon kirjoittajaja ei ollut sama kuin nimimerkki "äskeinen" ja "seurannut"
Tuntuu olevan arka paikka kärähtäneelle kirjoittelijalle. Nyt siis olen kommentoinut tähän asiaan 3 kertaa. Viestit 14.28, 14.45 ja tämä.
Enää en tähän kirjoita, koska minulle ei ole asialla väliä. Tiedän että toinen kirjoittaja tätä jatkaa, mutta mielestäni näytät sillä vain oman epäkypsyytesi. Epäilen että olet itse Asko. Jos olet, niin sahaat pahasti omaa oksaasi. Tiedän että epätoivoinen mies tekee epätoivoisia tekoja, mutta vaikka nettiä voi käyttää hyväksi monessa asiassa, tulee se kääntymään käyttäjää vastaan jos kikkailusta kärähtää ;)
Tämä minun osalta tässä.ja sinä olette poikenneet asiasta ja enemmänkin arvuuttelette Kervisestä kuin asiasta joita hän on tuonut esiin! saa tänne kirjoitella ja epäilläkin mitä vaan, mutta eiköhän Kervisen tapana ole kirjoitella nimellänsä, toisin kun me lokäpöksyt, joilla ei mittari tähän riitä!
- seurailija A-koskelta
äskeinen.... kirjoitti:
ja sinä olette poikenneet asiasta ja enemmänkin arvuuttelette Kervisestä kuin asiasta joita hän on tuonut esiin! saa tänne kirjoitella ja epäilläkin mitä vaan, mutta eiköhän Kervisen tapana ole kirjoitella nimellänsä, toisin kun me lokäpöksyt, joilla ei mittari tähän riitä!
Kylläpä on jonninjoutavaa suunsoittoa täällä!
- :D:D:D:D
Vai pyydätte heheheheh....antakaan mun nauraa:D:D:D:D:D
- :D:D:D:D
Johan pomppaa sanon mä...vois kotkassa onnistuu mikä eri juttu täällä:D:D
- jäkjäk
Lisää provoa kyllä kohta kalpenee:)
- EERIKKI S.
KYMENLAAKSO KAIPAA POSITIIVISUUTTA! BOIKOTTI HUONO RATKAISU TÄHÄN!
- ihmettelijä lännestä
No onhan ihmeellistä teillä siellä susirajalla! Hei haloo, etkö tajua mitä olet ehdottamassa edes teoriassa?
Mikset muuta Kiinaan tai Muamariin?
Tutustuin boikottiin ehdotetun hepun sivustoon jossa ei mielestäni boikotoitavaa! Tekee oikeesti hyvää takapajuiseen ajatteluunne nuo kaikki paljastukset mätämunista!
Ehdotan että soitat poliisille ja käsket poistaa boikottittisivut jos noin ärsyttää!- paniikinomaisia
reaktioita kertomalla totta Kotkan seudun hyväveli järjestelmäst, ei niinkään koko Kymen ongelma nuo kähminnät Kotkan puolella!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik124430MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar862270Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5591744Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1011471Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671167- 71121
Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331108Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt218971Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60913Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3908