Yöllä ilmestyviä puremia

Mamma75

Hei!

Tyttärelleni ja minulle on jo jonkin aikaa öisin ilmestynyt jonkun ötökän puremia, tosi kutisevia. Tyttö tuntuu vielä reagoivan niihin niin, että puremista tulee isoja punaisia ja kuumottavia paiseita.

Tietääkö kukaan mitä nämä ötökät mahtavat olla ja kuinka me niistä pääsisimme eroon?

35

54164

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaihtoehto...

      toivottavasti ei ole.... lutikka tai torakka.
      niihin tuo kuvaus sopii...

      • ötökkäkammo

        lutikoita voi tulla tuliaiseksi ulkomaan matkoilta ja hotelleista. Todella kamala vaiva päästä niistä eroon. Kaikki tekstiilit pitää kuuma tai kylmäkäsitellä ja ne mitä ei pysty täytyy vaihtaa. Myrkytykset koko asuntoon kunnon myrkytysfirman kautta.


    • onko???

      jos teillä on kotieläimiä.niin luultavasti ovat
      niiden mukana tulleita lintukirppuja.raidia lakanoiden alle, peittoon mielellään patjankin sisään.anna olla pari tuntia pese lakanat ja tuuleta täkit huonetila.psraidilla kuolee muutkin ötökät.

      • Mamma75

        Meillä ei ole kotieläimiä, eikä muutenkaan ole ollut ikinä eläimiä kylässä.

        Raid tuntuisi aika radikaalilta, mutta jotain kai tässä pitää tehdä.


      • beat it
        Mamma75 kirjoitti:

        Meillä ei ole kotieläimiä, eikä muutenkaan ole ollut ikinä eläimiä kylässä.

        Raid tuntuisi aika radikaalilta, mutta jotain kai tässä pitää tehdä.

        Etenkin, jos ovat kasvojen-otsan (esim.ohimot) alueella, niissä ohutta ihoa luteen hyvä purra, niin kallistuisin tuon iljetyksen suuntaan.. :P Voi tulla muuallekkin, kutisee kovasti, voi nousta esim. itikanpureman kaltainen näppy, jos paljon luteita, ihan verijäljille saattavat syödä. Ja vielä jos löytyy aamulla yleensä näitä, niin olisin jo melkein satavarma! Ludehan ei suurista kaupungeista ole kokonaan hävinnyt, tai ainakin viime aikoina sitä on tavattu, viihtyy esim. vanhoissa kerrostaloissa. Tutkikaa, löytyykö lutikankuoria tai ulosteita (vähän kuin kärpäsen paskaa) mistään, se viihtyy kaikissa pienissä raoissa piilotellen, mistä sitten kömpii yöllä esiin. Hankala päästä eroon, keittopyykkiin / kuumaan saunaan kaikki tekstiilit vaan, Raidia muualle, hyvä yleishygienia tottakai voi helpottaa, mutta ei estä - siis luteita voi tulla vaikka kuinka siistiin kotiin, ei ole siitä kiinni.


      • beat it
        Mamma75 kirjoitti:

        Meillä ei ole kotieläimiä, eikä muutenkaan ole ollut ikinä eläimiä kylässä.

        Raid tuntuisi aika radikaalilta, mutta jotain kai tässä pitää tehdä.

        Etenkin, jos ovat kasvojen-otsan (esim.ohimot) alueella, niissä ohutta ihoa luteen hyvä purra, niin kallistuisin tuon iljetyksen suuntaan.. :P Vaikka eikai se vaarallinen elukka sinänsä täällä olekaan, inhottava tosin.

        Voi puremia tulla muuallekkin, kutisee kovasti, voi nousta esim. itikanpureman kaltainen näppy, jos paljon luteita, ihan verijäljille saattavat syödä. Ja vielä jos löytyy yön jäljiltä näitä, niin olisin jo melkein satavarma!

        Ludehan ei suurista kaupungeista ole kokonaan hävinnyt (tai sitten aina palannut), tai ainakin viime aikoina sitä on tavattu muistaakseni ainakin Tampereella, viihtyy esim. vanhoissa kerrostaloissa.

        Tutkikaa, löytyykö lutikankuoria tai ulosteita (vähän kuin kärpäsen paskaa) mistään, se viihtyy kaikissa pienissä raoissa piilotellen, mistä sitten kömpii yöllä esiin. Hankala päästä eroon, keittopyykkiin / kuumaan saunaan kaikki tekstiilit vaan, Raidia muualle, hyvä yleishygienia tottakai voi helpottaa, mutta ei estä - siis luteita voi tulla vaikka kuinka siistiin kotiin, ei ole siitä kiinni.

        Tsemppiä.


      • Mamma75
        beat it kirjoitti:

        Etenkin, jos ovat kasvojen-otsan (esim.ohimot) alueella, niissä ohutta ihoa luteen hyvä purra, niin kallistuisin tuon iljetyksen suuntaan.. :P Vaikka eikai se vaarallinen elukka sinänsä täällä olekaan, inhottava tosin.

        Voi puremia tulla muuallekkin, kutisee kovasti, voi nousta esim. itikanpureman kaltainen näppy, jos paljon luteita, ihan verijäljille saattavat syödä. Ja vielä jos löytyy yön jäljiltä näitä, niin olisin jo melkein satavarma!

        Ludehan ei suurista kaupungeista ole kokonaan hävinnyt (tai sitten aina palannut), tai ainakin viime aikoina sitä on tavattu muistaakseni ainakin Tampereella, viihtyy esim. vanhoissa kerrostaloissa.

        Tutkikaa, löytyykö lutikankuoria tai ulosteita (vähän kuin kärpäsen paskaa) mistään, se viihtyy kaikissa pienissä raoissa piilotellen, mistä sitten kömpii yöllä esiin. Hankala päästä eroon, keittopyykkiin / kuumaan saunaan kaikki tekstiilit vaan, Raidia muualle, hyvä yleishygienia tottakai voi helpottaa, mutta ei estä - siis luteita voi tulla vaikka kuinka siistiin kotiin, ei ole siitä kiinni.

        Tsemppiä.

        Ei ole (onneksi) kasvojen alueella, mutta etenkin vatsalla ja jaloissa. Viime yönä oli tullut tytölle alaselkään pari uutta.

        Kiinnostaa tietää, millaisia ne kuoret ovat? Minkä kokoisia ja värisiä?

        Netistä jo opiskelin, että jos on lutikoita, pitää hankkia kunnon torjuntarykmentti paikalle. Hikikarpaloita pistää otsalle tulemaan...

        Nyt vain toivonkin, että olisivat niitä kirppuja!!! Mun mielestä nämä oireet sopivat myös niihin. Usein on tullut useampia puremia lähekkäin (sopii molempiin). Ja kutisevat ihan mahdottomasti! Toisaalta petivaatteiden ulosviemisen jälkeen näitä on ollut taas, se puhuisi kirppujen puolesta.

        Mutta yhtä kaikki; kiitos tosipaljon teille kaikille jo nyt!!! Ennen tätä päivää en tiennyt yhtään, mitä nämä voisi olla. Laittakaan vaan kaikki vinkit, mitä tiedätte!

        Onko muuten kellään teillä ollut lutikoita tai kirppuja kotonanne? Miten toimitte ja pääsittekö eroon?


      • minulla
        Mamma75 kirjoitti:

        Ei ole (onneksi) kasvojen alueella, mutta etenkin vatsalla ja jaloissa. Viime yönä oli tullut tytölle alaselkään pari uutta.

        Kiinnostaa tietää, millaisia ne kuoret ovat? Minkä kokoisia ja värisiä?

        Netistä jo opiskelin, että jos on lutikoita, pitää hankkia kunnon torjuntarykmentti paikalle. Hikikarpaloita pistää otsalle tulemaan...

        Nyt vain toivonkin, että olisivat niitä kirppuja!!! Mun mielestä nämä oireet sopivat myös niihin. Usein on tullut useampia puremia lähekkäin (sopii molempiin). Ja kutisevat ihan mahdottomasti! Toisaalta petivaatteiden ulosviemisen jälkeen näitä on ollut taas, se puhuisi kirppujen puolesta.

        Mutta yhtä kaikki; kiitos tosipaljon teille kaikille jo nyt!!! Ennen tätä päivää en tiennyt yhtään, mitä nämä voisi olla. Laittakaan vaan kaikki vinkit, mitä tiedätte!

        Onko muuten kellään teillä ollut lutikoita tai kirppuja kotonanne? Miten toimitte ja pääsittekö eroon?

        kirppuja on silloin tällöin,ovat noin 1,5-2mm mittaisia ,meillä kissat tuovat.mutta jos kuljette pihalla ,niin voi niitä maastakin nousta,ja itse kuljetatte huomaamatta ne vuoteeseen,katsokaa peiton alta,tyynyn alta,joka paikasta sängyssä, niitä kyllä pitäisi huomata jos niitä esiintyy


      • beat it
        minulla kirjoitti:

        kirppuja on silloin tällöin,ovat noin 1,5-2mm mittaisia ,meillä kissat tuovat.mutta jos kuljette pihalla ,niin voi niitä maastakin nousta,ja itse kuljetatte huomaamatta ne vuoteeseen,katsokaa peiton alta,tyynyn alta,joka paikasta sängyssä, niitä kyllä pitäisi huomata jos niitä esiintyy

        ...tosin kirpuista en tiedä mitään juuri, kuin että eläinten kirput aika huonosti ihmisessä viihtyvät, ja vielä jos ei ole eläimiäkään teillä... Vaikka kai se on ihmisellekin joku kirppu olemassa. :)

        Lutikan kuoret oli meillä ainakin muinoin semmoisia vähän kuperia, vaaleita (erehdyin ensin luulemaan pienen, kuivan, kellastuneen herneen puolikkaiksi!, siitä erottui mielestäni vatsapuolta vasten jalkaa tai jotakin... Ne on kuoria tai kuolleita lutikoita, en ole ihan varma, kuolleet ainakin voi olla tummiakin. Lutikan väri noin yleensä kuulemma riippuu siitä, paljonko saanut ravintoa.


      • Anonyymi
        beat it kirjoitti:

        Etenkin, jos ovat kasvojen-otsan (esim.ohimot) alueella, niissä ohutta ihoa luteen hyvä purra, niin kallistuisin tuon iljetyksen suuntaan.. :P Voi tulla muuallekkin, kutisee kovasti, voi nousta esim. itikanpureman kaltainen näppy, jos paljon luteita, ihan verijäljille saattavat syödä. Ja vielä jos löytyy aamulla yleensä näitä, niin olisin jo melkein satavarma! Ludehan ei suurista kaupungeista ole kokonaan hävinnyt, tai ainakin viime aikoina sitä on tavattu, viihtyy esim. vanhoissa kerrostaloissa. Tutkikaa, löytyykö lutikankuoria tai ulosteita (vähän kuin kärpäsen paskaa) mistään, se viihtyy kaikissa pienissä raoissa piilotellen, mistä sitten kömpii yöllä esiin. Hankala päästä eroon, keittopyykkiin / kuumaan saunaan kaikki tekstiilit vaan, Raidia muualle, hyvä yleishygienia tottakai voi helpottaa, mutta ei estä - siis luteita voi tulla vaikka kuinka siistiin kotiin, ei ole siitä kiinni.

        Luteen tunnistaa oikeastaan poikkeuksetta, sen jättämistä veriuloste jäljistä. Jostain syystä lutikalle mieluinen oleskelupaikka on sängyn pohja ja sängyn rakenteet. Lude ei jää tyynyyn tai peittoon tai edes lakanoihin. Toki jos kyse on massiivisesta lude ongelmasta, niin silloin ne saattaa pesiytyä vaikka viereisen huoneen kattoon tai leivänpaahtimeen.
        Jos ulostejälkiä ei näy sängyn pohjassa/ rakenteissa niin todennäköistä on että ludeongelmaa ei ole.


    • äiti 62

      Hei!!!
      Luulen että kutisevat paukamat ovat lintukirpun aiheuttamia ne tulevat yleensä näin keväällä, meillä on ollut niitä joka kevät, paukamat ovat rykelmissä ja kutisevat kovasti, Hoitona on ainakin meillä ollut hyvä puhdistaminen antiseptisellä liuoksella ja kutinaan kortisonivoide, myös basibactvoidetta silloin, jos näpyt tulehtuvat, noitahan saa reseptivapaasti apteekista, laita niitä muutaman päivän ajan, raapinen ei ole hyväksi koska silloin voi tulla tulehdus etenkin lapsilla, yöllä vois laittaa vaikka puuvillakäsineet lapsen käteen ettei hän raavi, niitäkin saa apteekista, hyvää kevättä!
      äiti 62

      • Mamma75

        ...että olisikin näitä kirppuja! Viime yönä ei tullut uusia paukamia, toivottavasti ovat kuolleet pois. Uskoisin tosiaan, että tulivat petivaatteisiin tuulettamisen yhteydessä. TOIVON, että ei ole lutikoista kyse!

        Puremat ovat tytöllä tosi hurjan näköisiä ja kestää tovin, ennen kuin menevät pois. Eli hän saa ison punaisen paiseen, jossa keskellä valkoisempi alue. Sit koko alue muuttuu tummanpunaiseksi. Ja tuntuu kutiavan ihan kamalasti.


      • elliivo
        Mamma75 kirjoitti:

        ...että olisikin näitä kirppuja! Viime yönä ei tullut uusia paukamia, toivottavasti ovat kuolleet pois. Uskoisin tosiaan, että tulivat petivaatteisiin tuulettamisen yhteydessä. TOIVON, että ei ole lutikoista kyse!

        Puremat ovat tytöllä tosi hurjan näköisiä ja kestää tovin, ennen kuin menevät pois. Eli hän saa ison punaisen paiseen, jossa keskellä valkoisempi alue. Sit koko alue muuttuu tummanpunaiseksi. Ja tuntuu kutiavan ihan kamalasti.

        Luin eilen lehdestä että Savonlinnassa on sairaalassa ollut näitä lintukirppuja riesaksi asti. Oli kuvakin niistä lehdessä :/


      • kutinaan
        Mamma75 kirjoitti:

        ...että olisikin näitä kirppuja! Viime yönä ei tullut uusia paukamia, toivottavasti ovat kuolleet pois. Uskoisin tosiaan, että tulivat petivaatteisiin tuulettamisen yhteydessä. TOIVON, että ei ole lutikoista kyse!

        Puremat ovat tytöllä tosi hurjan näköisiä ja kestää tovin, ennen kuin menevät pois. Eli hän saa ison punaisen paiseen, jossa keskellä valkoisempi alue. Sit koko alue muuttuu tummanpunaiseksi. Ja tuntuu kutiavan ihan kamalasti.

        jos kovaa kutinaa ,niin ottakaa ,vaikka cyrtek,tai jotain muuta allergialääkekettä,helpottaa heti


      • myös...
        kutinaan kirjoitti:

        jos kovaa kutinaa ,niin ottakaa ,vaikka cyrtek,tai jotain muuta allergialääkekettä,helpottaa heti

        nokkosihottumaa


      • senninen
        myös... kirjoitti:

        nokkosihottumaa

        sukulaisellani oli vanha sohva jossa luteet asustelivat,joutuivat ostamaan uuden sohvan.

        heillä myrkytettiin koko asunto silti yöllinen ihon nakertaminen jatkui,mutta nyt rauhoittunut kun sohva meni uusix.
        eli vanhoissa huonekaluissa saattaa olla luteita;)


    • ggggggg

      mulle tulee yöllä vasempaan käteen kyynärvarren siäspuolella on 4 ja viime yönä vas. kylkeen tuli 1. mitä nämä on? noin 5mm halakija vaalee punasella taustalla näppy. hirvee kutina.

    • Rolberi

      lutikoita saatana!

    • Tyyneli

      Löysin keskustelun googlettamalla ja kiinnostaa onko puremien aiheuttaja selvinnyt. Minulla nimittäin täsmälleen samanlaisia puremia kuin ggggggg-nimimerkillä...

    • auuuuuuuuyuu....

      viestiä mitä ne oli ??????????

    • n853

      Viimeisimmät kommentit kuulostaa lutikoilta - isohkoja punaisia paukamia, jotka ilmestyy öisin ja joissa keskellä punaisempi piste (kuin olisi purtu). Esimerkiksi Turun YO-kylässä on luteita jo riesaksi asti (ja tuskinpa ne kaupunginosien rajoja niin tarkkaan tuntevat, ettei muualtakin voisi löytyä). Yleisesti ottaen vanhat kerrostalot ja esim. majatalot voivat olla lähteitä. Tai jos on ollut ulkomailla lähiaikoina.
      Mikäli varmistuvat luteiksi, on melkein spesialisti hommattava hävityspuuhiin ja isännöitsijään oltava yhteydessä. 50-luvulla lutikat hävitettiin DDT:llä, mutta nykyisin ei tällaista helppoa ratkaisua ole saatavissa. Nykyään on hävitettävä asunnosta melkeinpä kaikki puuta sisältävät kalusteet, pestävä kaikki vaatteet joko 60 asteessa tai pakastettava vuorokaudeksi. jne. En sitten tiedä, mikäli on isompi epidemia, että kustantaako taloyhtiö hävityksen - jos siis löytyy useammasta asunnosta? Osaisiko joku vastata tähän?

      Itselläni on kuitenkin luultavasti tällä hetkellä jotain kirppuja: Pieniä tai keskisuuria punaisia tai värittömiä kutisevia paukamia ilmaantunut. Osa ollut rivissä. Tänään olen tuntenut päiväsaikaankin niiden hyppelyn vaatteiden alla - todella ärsyttävän tuntuista! Jotain pieniä tummahkoja pisteitäkin olen löytänyt paidan alle kurkkiessa ja nämä pisteet ovat pomppineet. Vielä pitäisi selvittää ovatko ihmiskirppuja vai esim. todennäköisempiä lintukirppuja. Lähdekin on melkein selvä, eli todennäköisesti pesemättömästä piknik-viltistä sisätiloihin ovat levinneet. Onneton vieläpä olen muutaman kerran nukkunut tämän viltin kanssa kylminä öinä... No tänään alkaa tehopesu eli kaikki mahdollinen 60 asteeseen pyörimään ja se mitä ei niin kuumassa voi pestä vuorokaudeksi pakkaseen. Lisäksi ajattelin imuroida ja jynssätä lattiat. Jossei noin viikossa lopu tämä, sitten täytyy varmaan harkita uudestaan tuota lajinmääritystä. Ihmiskirppuihin eli syyhyyn tarvitaankin sitten jo apteekista erillistä hävityssalvaa, joka maksaa 25€/hlö (ja myös oireettomat perheenjäsenet on tällöin käsiteltävä yhtä aikaa, jottei tule ping-pong-efektiä..)

      • Matkailu avartaa

        Terveisiä Kreetalta! Huoneistohotellissamme oli sänkyyn pedattu vain lakanat. Yöllä tuntui kylmältä ja huomasin vaatekaapin päällä harmaat vanhan näköiset huovat. Seuraavana aamuna käsissä ja jaloissa oli punaisia kutisevia näppylöitä.
        Vedin huovan jaloille vielä päiväunille ja jalkaan ilmestyi rivi näppyjä.
        Palasin eilen Suomeen ja kutina jatkuu, mutta kortisonivoide on auttanut.
        APUA, olenko tuonut kirput tullessani?
        Näppylät varmaan häviävät, mutta tulivatko aiheuttajat tuomisina?


      • sippa2
        Matkailu avartaa kirjoitti:

        Terveisiä Kreetalta! Huoneistohotellissamme oli sänkyyn pedattu vain lakanat. Yöllä tuntui kylmältä ja huomasin vaatekaapin päällä harmaat vanhan näköiset huovat. Seuraavana aamuna käsissä ja jaloissa oli punaisia kutisevia näppylöitä.
        Vedin huovan jaloille vielä päiväunille ja jalkaan ilmestyi rivi näppyjä.
        Palasin eilen Suomeen ja kutina jatkuu, mutta kortisonivoide on auttanut.
        APUA, olenko tuonut kirput tullessani?
        Näppylät varmaan häviävät, mutta tulivatko aiheuttajat tuomisina?

        Missä huoneistohotellissaolitte? Mä oli tänä keväänä ja mulla ollut sen jälkeen samanlaisia näppyjä....


      • Anonyymi

        Lintukirppu ei viihdy sisällä, eikä ihmisessä. Asutteko kerrostalossa vai omakotitalossa, jossa on tiloja(vintti7kellarikerros) jossa voi elellä mitä mielenkiintoisempia kirppujen isäntäeläimiä? esimerkiksi hiirillä ja rotilla voi hyvin olla kirppuja. Kun hiirulainen sitten vilistää kun ette huomaa, kirput pomppivat ja osa karisee kyydistä, hyppää seuraavaan hollille osuvaan, eli vaikkapa ihmiseen.


    • Beltsu 23

      Hei!
      Minulle tuli yön aikana isoja, tulipunaisia näppyjä Ja Ne Kutisevat Kamalsti..
      Mikä se ötökkä Joka Puree Minua On? Lutikan Puremia Ne Ei Ainakaan Ole...


      Jos Vastaisitte nopeeta Kun Alkaa Jo Olla Aika Ilkeitä Ne Näppylät Mikä Lääke Kutiamiseen Tehoaa?:)

    • Beltsu 23

      Luojan Kiitos! Näpyt lähtivät pois ja kaikki on ok..vaikkei vastauksia tullutkaan niin olen silti iloinen että laitoin tänne tietoa ... Hei Hei Sitten!♥

    • kutiseva

      Mulla o ainaki yli 20 hyttysen pureman tapasii näppyi jaloissa ja vähä käsivarsissa kutisee vaa aamulla illalla ja yöllä sängyssä ei näytä olevan kutsumattovii vieraita muilla ei oo samanlaisii ongelmii hyttysii täälä ei oo näkyny laikaan/kuulunu meil o kyll pari kissaa ja koiraa mut ei ne oo tullu mun sängylle pitkään aikaa...

    • Raapsraaps

      Juu sama juttu mullakin, kutisee jalat niin kovaa, että joutuu yölläkin heräämään ja raapimaan niitä (tiedän ettei sais, mut on vaan niin hirvee kutina). Otsastakin ja nenän lähettyviltä löytyy pari kutisevaa näppyä, mut jaloissa silti suurin osa. Oon siivonnu huoneen ja vaihtanu lakanat, sen jälkeen näppyjä ei tullu vähään aikaan, mut nyt niitä on taas😣 Mitään liikettä en oo nähny missään (eli mulla ei siis oo tietoo mistä johtuu) tosi ärsyttävää, seuraavaks ajattelin sit lykätä tyyliin kaikki petivaatteet pakastimeen ja vaatteet sinne kuumaan pesuun... Ja jos sekään ei auta niin muutan kyllä olohuoneen sohvalle nukkuun...😒

    • 33520

      hämähäkki

      • murtomaaatgmail.com

        Toi voi olla hyvä vihje. Tosin varmaan eräitä vaikeimmin eliminoitavia elukoita.
        Näin kesällä ovet ja ikkunat ovat aina selällään ja joskus aina näkee joitain tuhatjalkaisia ja muita mönkivän sisään. Mikähän troppi tappaa niitä. Ovat pirullisen arkoja ja aavistavat jo kaukaa murhanhimoisen... ja aavistavat jo kaukaa murhanhimoisen. <jos vielä meilaat niin tulee luetuksikin. Kiitos


    • Se-Wanha

      Yöllä. peiton alta käsi näkyy ja siihen on ilmestynyt ihon tasalla täysin oleva pieni srupi Punotusta ihan pieni rupi aina suoraan ohuen ihon alla näkyvään verisuoneen
      Päälle on tullut ihon tasalle reikä ja siihen rupi.Kuin injektioruiskulla jonka vahvuus Yöllä. peiton alta käsi näkyy ja siihen on ilmestynyt ihon tasalla täysin oleva pieni s1mm. lievästi punoittava läntti n 4mm. Ei kutia. Ei huomaa muuten kuin katsomalla - ei tunnu käteen koskettaessakaan.
      Kertokaa joku, millainen jälki jää luteesta. Tämän täytyy olla joku pistiäinen jolla on hyvät puudutusaineet ja höyhentäkin kevyempi kosketus koska en mitään ole huomannut. Toisaalta: ei sitä huomaa paarmaakaan - ennen kuin se puree ;-)

    • Anonyymi

      Lintukirppuja ne on. Eivät ole vaarallisia.

    • Anonyymi

      Minulla on aivan sama juttu enkä löydä googlesta mitään tietoa

    • Anonyymi

      (m)

    • Anonyymi

      Yleensä luteet ja kirput jättää jäljet jotka on siksakin muodossa tai rivissä useampi = vaihtaa viereen jos häiritään. Mulla lähes pelkästään jalkoihin tulee luteiden puremat silloin kun niitä olen saanut, mutta normaaleja on kaikki alueet joissa näkyy ihoa. Pitkää päälle nukkuessa niin se pinta-ala vähenee mistä voi purra.
      Voivat elää vuodenkin ilman ravintoa seinissä, tauluissa, matossa, listojen alla, rajoissa, tapetin sisässä... Tutkikaa petivaatteet, sängyn alunen, jouset, jalat ja runko mustien pienien pisteiden varalta, lähes varma merkki luteista kun tuppaavat paskomaan kun syövät. Jos niitä on vielä vähän, niin merkkejä ei välttämättä näy, vielä, sikiävät aikamoista kyytiä kylläkin.
      Purema voi olla myös punainen jossa keskellä vaaleampi alue ja purema voi näkyä ja tuntua vasta parikin viikkoa siitä kun se on tehty, mikä on huono homma koska silloin ongelma on päässyt jo leviämään.

      Minua häiritsee et on yksittäisiä puremia, ei rykelmiä ja paljon miedompia kun Kreikassa ollessa. Siellä kutisivat ihan jäätävästi ja oli isoja punaisia jälkiä. Täällä yksittäisiä punaisia näppyjä jotka kutisee tosi vähän.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      8992
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2653
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      129
      2400
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2009
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1756
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1550
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1517
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1438
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1306
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      5
      1267
    Aihe