kultaköynnös

MInä vaan

Missä hemmetissä mahtaa olla vika ku mun se kultaköynnös ei tahdo kavaa ... Se on ollu mulla 9 kk ja kasvanu vasta n. 5 cm ! !! miten sitä pitää kastella , pitääkö sumutuksesta , millainen paikka ja miten nopeasti se kasvaa ? kaikki lehdet mitä se kasvattaa, niin on pieniä eli miten saisin siihen vähänkään suurempia lehtiä ?

7

4118

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • riittää

      Kasvu on aina hitaampaa syksystä-talveen. Lehtien pienuus voi johtua mm. ravinteiden puutteesta tai liikakastelusta. Itse kastelen omiani kerran viikossa altakasteluruukkuun ja lannoitan keväästä-kesään kaupasta saatavalla kasteluveteen lisättävällä lannoitteella. Köynnös kasvaa tosi hitaasti talvella ja kesällä saattaa tulla todella paljon lisämittaa (muistaakseni metrin verran tuli viime kesänä :) Niin ja kultaköynnös tykkää auringosta ja sumutuksesta ja se sietää läpivetoa

    • MInä vaan

      Olisiko lisä ohjeita ? :)

    • miriam

      Onkohan sulla kasvi edelleen siinä kaupan ruukussa ja samoissa mullissa? Jos on, vaihda uusi multa nyt keväällä mutta älä vaihda ruukkua edellistä isompaan. Jatkossa ruukun- ja mullanvaihto vain silloin, kun juuret ovat täyttäneet ruukun.
      Kastele siten, että multa ehtii välillä kuivahtaa pinnastaan ja kerralla annat vettä kohtalaisen paljon. Mieto lannoitus kerran kuussa.
      Valoisa, vaan ei aurinkoinen paikka on paras - silloin lehtien kirjavuus tulee parhaiten esille.
      Voit lisätä kultaköynnöstä muutaman nivelvälin pituisista varrenpaloista. Juurruta vedessä tai laita suoraan multaan. Samaan ruukkuun kannattaa laittaa useampi pistokas.

    • MInä vaan

      Voisitteko antaa vielä lisä apuja ?

      • kultaköynnös

        Mulle yksi puutarhuri kertoi, että kultaköynnöstä ei saisi vaihtaa uuteen multaa,sillä juuret voivat loukkantua. paras apu on vain että lisää multaa purkkiin. Mulla on kultaköynnös suoraan auringossa ja kasvaa ympäri vuoden en lannoita annan vain vettä silloin ku muistan.


    • MInä vaan

      Kiitoksia kaikille vastaajille ja onnea kasvatukseen !! :))))

    • terve vaan

      Minun kultaköynnös viihtyy kuohkeassa mullassa ja ruukkukin on sellanen keskikokoinen, vettä minä annan sille noin 3-5dl ja ravinteita esim. merileväuutetta ja ravinnevettä. Tämän kasvin kannattaa antaa kasvaa sivuille päin että ei kannata laittaa kovin pitkälti ylös päin kasvamaan, sillä silloin kasvin on vaikea kulettaa vesi ja ravinne päähän asti. Kannattaa pitää tämä kasvi valoisassa paikassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1896
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1648
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe