Noniin tänään kelasta soitettiin että ei kuulema keväältä tullut tarpeeksi opintoviikkoja ja että opintotuki lakkautetaan. olin kuulema valinnut kyllä tarpeeksi kursseja mutta ei ollut tarpeeksi mennyt läpi.
Eli voinko nyt saada sitten kelasta tai sossusta muuten rahaa? Vai pitääkö katkaista opinnot ja mennä työttömäksi työnhakijaksi? Entä miten tuo opintotuen katkeaminen vaikuttaa Hoasin asuntoon? Katkeaako asumislisä? Aika raskaaksi menee jos lähtee vielä asunto alta :(
Opintotuki lakkautettiin.
6
3841
Vastaukset
- kokenut saman
Joo tiedän tuon.
Itselläni oli sama tilanne. Käytännössä lakkauttamisen syy on sinun omaksi eduksesi. Hakeudu ammattiauttajan juttusille. Niin minäkin tein kun oli pakko. Kelasta ei annettu rahaa kun en ollut masentuneena saanut kursseja läpi, oli pakko mennä juttelemaan lekurille. Lekuri kirjoitti sairaslomaa ja lääkityksen masennukseen. Aloitan lähiviikkoina psykoterapian.
Hoasista voivat heittää ulos, jos et saa ovareita riittävästi, mutta tiedustele omasta toimistostasi.
Asumislisä katkeaa myös.- siis täh
"käytännössä lakkauttamisen syy on omaksi eduksesi" ...selittäisitkö mitä tarkoitat, toinen menettää tuet, asunnon ja ehkä opiskelupaikan, mitä hyvää siinä on??????????????????
- kokenut saman
siis täh kirjoitti:
"käytännössä lakkauttamisen syy on omaksi eduksesi" ...selittäisitkö mitä tarkoitat, toinen menettää tuet, asunnon ja ehkä opiskelupaikan, mitä hyvää siinä on??????????????????
miksi sinä opiskelupaikan menettäisin? itse olen yliopistolla ja meiltä ei keneltään voi kukaan tulla ottamaan opiskelupaikkaa pois. opinto-oikeus pysyy kuolemaan asti, olen kysynyt laitokseni opintoneuvolasta.
tuen menettäminen on komennus hakea apua. se tarkoittaa, että sinun pitää tehdä asialle jotain. jos sinulle maksettaisiin edelleen, jäisit nykyiseen tilanteeseen ihmettelemään. nyt et voi. sama kuin pesäpallossa ajolähtö, pakko tehdä jotain. pakko hakea apua ongelmiisi, mitä ovatkaan. - realisti
kokenut saman kirjoitti:
miksi sinä opiskelupaikan menettäisin? itse olen yliopistolla ja meiltä ei keneltään voi kukaan tulla ottamaan opiskelupaikkaa pois. opinto-oikeus pysyy kuolemaan asti, olen kysynyt laitokseni opintoneuvolasta.
tuen menettäminen on komennus hakea apua. se tarkoittaa, että sinun pitää tehdä asialle jotain. jos sinulle maksettaisiin edelleen, jäisit nykyiseen tilanteeseen ihmettelemään. nyt et voi. sama kuin pesäpallossa ajolähtö, pakko tehdä jotain. pakko hakea apua ongelmiisi, mitä ovatkaan.opiskelupaikka menee alta sillä hetkellä kun kelan tuki on menetetty ja sossu kieltäytyy maksamasta ja sanoo että pitää ottaa loparit opiskelupaikasta ja ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi ennen kuin maksavat...
- mies
realisti kirjoitti:
opiskelupaikka menee alta sillä hetkellä kun kelan tuki on menetetty ja sossu kieltäytyy maksamasta ja sanoo että pitää ottaa loparit opiskelupaikasta ja ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi ennen kuin maksavat...
eihän tuo ole välttämättä mikään ratkaisu! Jos elämästä on mennyt maku ja opinnot sen takia ei suju tai jotain vastaavaa, mikä vaikuttaa kykyyn opiskella ne vaivaiset 25 ovaria, niin on kyllä aika hakea hoitoon, tai muuten miettiä omia elämänarvojaan! Opiskelu on opiskelijan työtä, vaikka se monesti unohdetaan. Jos ajattelisi toisaalta välttyä palkalliselta työltä ja nostaa muuten tukea, niin sietääkin mennä se opiskelupaikka. Sanon minä.
- pikkuinen
No siis ei kela voi noin vaan tukeasi lakkauttaa eikö sun tarvitse antaa selvityspyyntö siitä. Kela käsittelee nuo asiat tapauskohtaisesti ja esim. masennus ainakin täälläpäin Suomen maata on riittänyt joillekin selitykseksi huonosta opintomenestyksestä. Ja he ovat saaneet pitää opintotukensa.
Sossusta saat rahaa ( Kelasta yleistä asumistukea). Hoas vaatii 15 opintoviikkoa per vuosi, että saat asua, joskus noissakin voidaan tehdä poikkeuksia.
Odota nyt Kelalta kuitenkin sitä selvityslappua ja selostat siinä tilannettasi, ihan puhelinsoitto ei riitä maksatuksen lopettamiseen. Ja jos olet käynyt tenteissä niin se jo riittää todistamaan että yritystä on ollut.
Ja älä missään nimessä katkaise opintojasi. Ja jos asunto uhkaa mennä alta käänny vaikka nuorisosäätiön tai nuorisoasuntoliiton puoleen, sieltä on pari samassa tilanteessa ollutta tuttua, joilta on lähtenyt kämppä hoasilta alta, saanut asunnon alle viikossa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Perussuomalaiset kirjoittaa vain positiivisista uutisista
Ei tarvitse palstaa paljon seurata, kun sen huomaa. Joka ainoa positiivinen uutinen Suomen taloudesta tai ylipäätään, ni1317160Kuka on UMK-suosikkisi? UMK26 paljastuksia lauantai 28.2.
UMK26 tänä lauantaina! UMK26 tulee suorana Tampereelta ja nyt selviää, kuka pääsee edustamaan Suomea Euroviisuihin. M1244952L/over ja Jani Volanen! Minkä arvosanan 4-10 annat roolityöstä?
Psykologinen trilleri L/over - ikuisesti minun on koukuttanut tv-katsojat ruudun ääreen. Kun Roosa (Krista Kosonen) tapa664306TTK:n jättänyt Vappu Pimiä rehellisenä MasterChef-kuvauksista: "Höh..."
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Viime vuonna Tanssii Tähtien Kanssa jäi taakse, ja nyt vuorossa on uusi a153473Natomaa hyökkäsi Iraniin
Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu7242281Trump aloitti III maailmansodan tänään.
Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?2911741Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä221496- 671475
Rakas tiedät, että toivoisin
Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja581438Osaako kukaan sanoa?
Mikä on syy siihen, että apulaisidiootti yrittää kaikin keinoin haitata kaikkea yrittämistä Ähtärissä? Nyttkin pilkkaa j581394