Kansainvälisyys

sotkalintu

Voiko teologian opiskelija lähteä vaihtoon? Tai muuten ulkomaille opintojen aikana??? Minne?

Millainen paikka åbo a. on opiskella? Onko mitään järkeä suomenkielisen edes ajatella?

Toivottavasti joku pyörii tälläkin palstalla ja osaa
vastata.

14

1394

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mäyris1

      MOI,
      Sorry,en osaa vastata sun kysymyksiisi sen kummemmin,olen vaan odotellut että tällä palstalla olisi jotain liikettä että voisi keskustella pääsykokeesta jonkun kanssa....kumma kun ei pahemmin kirjoittelijoita näy.Itse olen pyrkimässä 5.6. Hesaan teologiseen ja yritän tässä lukea.Toinen pääsykoekirjoista on mielestäni aika hankala,"Körttiläisyyden julkisuuskuva 1880-1918."Toivottavasti ilmestyisi lisää keskusteluun osallistujia.Olet siis harkitsemassa ruotsinkielistä teologista?Mikäs siinä,ei muuta kun hakemaan....kyllä varmaan siellä pärjää jos on lukenut ruotsia yläasteen ja lukion oppimäärän.Itse olen asunut lapsuuden ja osan nuoruutta ulkomailla joten en ole lukenut ruotsia ollenkaan.Mietinkin että jos pääsen yliopistoon,pitääkö siellä hallita ruotsia miten hyvin?Varmaan tarvitsee lukea kirjoja eri kielilläkin....

      • sotkalintu

        Hei kiva kun vastasit!

        Olen kanssa pyrkimässä Helsinkiin kun ei tuonne Åboon kielitaito riitä varmaankaan tässä vaiheessa. Ehkä jos ensin opiskelisi kieltä vähän. Se on vaan sellainen hullu haave.

        Mulla ei vielä edes ole pääsykokirjoja kun vasta nyt päätin pyrkiä teologiseen. Sen toisen kirjan(teologia, johdatus tutkimukseen)olen lukenut läpi ja se vaikutti ihan ymmärrettävältä ja mielenkiintoiseltakin. Tuosta körttiläisyyskirjasta en tiedä vielä, mutta olis vähän niinkun kiire jo hankkia se.

        Ei tässä ajassa siltikään oikein ehdi lukea kun olen vielä talouskoulussa täysipäiväisesti samaan aikaan. Olisi pitänyt alottaa lukeminen jo tammikuulla.

        Mut vaikka ei pääse niin ainakin näkee millaset pääsykokeet on. Onko sulla mitään varasuunnitelmia? Mä ajattelin mennä avoimeen lukemaan kasvatustieteen tai teologian approa. Tai sitten jonnekin ruotsin kurssille että voisin pyrkiä Åboon ;)

        Ja niin, en tiedä onko tenttikirjoja ruotsiksi, englanniksi ainakin on. Mut kyl ruotsia varmaan opiskellaan jonkin verran, luulisin.


      • Mäyris1
        sotkalintu kirjoitti:

        Hei kiva kun vastasit!

        Olen kanssa pyrkimässä Helsinkiin kun ei tuonne Åboon kielitaito riitä varmaankaan tässä vaiheessa. Ehkä jos ensin opiskelisi kieltä vähän. Se on vaan sellainen hullu haave.

        Mulla ei vielä edes ole pääsykokirjoja kun vasta nyt päätin pyrkiä teologiseen. Sen toisen kirjan(teologia, johdatus tutkimukseen)olen lukenut läpi ja se vaikutti ihan ymmärrettävältä ja mielenkiintoiseltakin. Tuosta körttiläisyyskirjasta en tiedä vielä, mutta olis vähän niinkun kiire jo hankkia se.

        Ei tässä ajassa siltikään oikein ehdi lukea kun olen vielä talouskoulussa täysipäiväisesti samaan aikaan. Olisi pitänyt alottaa lukeminen jo tammikuulla.

        Mut vaikka ei pääse niin ainakin näkee millaset pääsykokeet on. Onko sulla mitään varasuunnitelmia? Mä ajattelin mennä avoimeen lukemaan kasvatustieteen tai teologian approa. Tai sitten jonnekin ruotsin kurssille että voisin pyrkiä Åboon ;)

        Ja niin, en tiedä onko tenttikirjoja ruotsiksi, englanniksi ainakin on. Mut kyl ruotsia varmaan opiskellaan jonkin verran, luulisin.

        Hei ja kiva kans kun vastasit!!
        Ei mulla varasuunnitelmaa ole,aattelin ensin ammattikorkeakoulua,mutta ei siellä oikein ollut mitään mua kiinnostavaa linjaa.Olen jo hieman iäkkäämpi hakija,jo 38v. Ja täysin kyllästynyt entiseen hommaan...eli erityislasten-ja nuorten koulunkäyntiavustajan työhön.Pääsin ylioppilaaksi aikuislukiosta 2006.Oon asunut lapsuuteni Israelissa joten teologinen tuntui luontevalta.Olen käynyt pienenä heprealaista koulua.Olen mä noita kirjoja lueskellut tässä jonkin aikaa ja se Teologia, johdatus tutkimukseen tuntuukin ihan ymmärrettävältä mut se toinen...se on niin tylsän näköinenkin koko kirja.Mut kyllä sen saa luettua kun vaan ryhtyy toimeen.Kerkeät kyllä lukea vielä,mäkin menen kesätöihin 5.5. alkaen.Kirjoittelehan tässä ennen koetosta,kiva kun voi jonkun kanssa jakaa tuntoja ja vaikka lukuvinkkejä!!


      • bethiina
        Mäyris1 kirjoitti:

        Hei ja kiva kans kun vastasit!!
        Ei mulla varasuunnitelmaa ole,aattelin ensin ammattikorkeakoulua,mutta ei siellä oikein ollut mitään mua kiinnostavaa linjaa.Olen jo hieman iäkkäämpi hakija,jo 38v. Ja täysin kyllästynyt entiseen hommaan...eli erityislasten-ja nuorten koulunkäyntiavustajan työhön.Pääsin ylioppilaaksi aikuislukiosta 2006.Oon asunut lapsuuteni Israelissa joten teologinen tuntui luontevalta.Olen käynyt pienenä heprealaista koulua.Olen mä noita kirjoja lueskellut tässä jonkin aikaa ja se Teologia, johdatus tutkimukseen tuntuukin ihan ymmärrettävältä mut se toinen...se on niin tylsän näköinenkin koko kirja.Mut kyllä sen saa luettua kun vaan ryhtyy toimeen.Kerkeät kyllä lukea vielä,mäkin menen kesätöihin 5.5. alkaen.Kirjoittelehan tässä ennen koetosta,kiva kun voi jonkun kanssa jakaa tuntoja ja vaikka lukuvinkkejä!!

        Hei!
        Täälläpä kans yks teologiseen pyrkivä... :)
        Pääsykokeet senkun lähestyy ja tuntuu, että itelläkin alkaa paineet ja stressi nousta :(
        Körttikirja itelläni tuntuu paljon helpommalta kuin tuo johdatus tutkimukseen. Ehkä vaikuttaa sekin, että lukioaikana tuli tutustuttua lähemmin noihin herätysliikkeisiin. Körttikirjan olen nyt saanut kahlattua melkein 4 kertaa, ja tänä iltana luen sen loppuun. Ton johdatus tutkimukseen- kirjan olen lukenut muutaman kerran, ja tuntuu, että systemaattisen teologian ja uskontotieteen osuudet ovat minulle täysin hepreaa ... :/ Ei auta muu kuin lukea, lukea ja lukea, jospa sinne päähän jotain jäisi. Viime vuotisiin pääsykoekysymyksiin perehtyen, en jaksa uskoa, että tänä vuonna tulisi taas kysymystä käytännöllisestä teologiasta.. mutta eihän sitä koskaan tiedä.
        Käsitteitä tulee vastaan aivan kauheasti, mutta kyllä ne selkiytyy joka lukemiskerran jälkeen paremmin ja paremmin...
        Jooh ei ole oikein vilkasta tämä keskustelu täällä, ja itsekki vasta nyt bongasin tän. :P
        Laittakahaan ajatuksia pääsykokeista :P


      • sotkalintu
        bethiina kirjoitti:

        Hei!
        Täälläpä kans yks teologiseen pyrkivä... :)
        Pääsykokeet senkun lähestyy ja tuntuu, että itelläkin alkaa paineet ja stressi nousta :(
        Körttikirja itelläni tuntuu paljon helpommalta kuin tuo johdatus tutkimukseen. Ehkä vaikuttaa sekin, että lukioaikana tuli tutustuttua lähemmin noihin herätysliikkeisiin. Körttikirjan olen nyt saanut kahlattua melkein 4 kertaa, ja tänä iltana luen sen loppuun. Ton johdatus tutkimukseen- kirjan olen lukenut muutaman kerran, ja tuntuu, että systemaattisen teologian ja uskontotieteen osuudet ovat minulle täysin hepreaa ... :/ Ei auta muu kuin lukea, lukea ja lukea, jospa sinne päähän jotain jäisi. Viime vuotisiin pääsykoekysymyksiin perehtyen, en jaksa uskoa, että tänä vuonna tulisi taas kysymystä käytännöllisestä teologiasta.. mutta eihän sitä koskaan tiedä.
        Käsitteitä tulee vastaan aivan kauheasti, mutta kyllä ne selkiytyy joka lukemiskerran jälkeen paremmin ja paremmin...
        Jooh ei ole oikein vilkasta tämä keskustelu täällä, ja itsekki vasta nyt bongasin tän. :P
        Laittakahaan ajatuksia pääsykokeista :P

        Kiva kun kirjotit, tervetuloa joukkoon!

        Se körttiläisyyskirja tuntu jotenkin vaikeemmalta, koska se on tutkimus, enkä ole tottunut lukemaan tieteellistä tekstiä. Se toinen kirja taas näytti helpommalta, koska se on tutumpaa tekstiä, sellasta mitä lukiokirjat on. Mutta luultavasti siellä yliopistolla joutuu lukemaan(saa lukea?) sellasia opuksia kuin se körttiläisyyskirja. Että ihan hyvä tutustua tässä vaiheessa senkin tyyppiseen tekstiin.

        Niinkun tossa jo aikasemmin kirjotin, mä menen vähän kokeilumielellä niihin pääsykokeisiin, ostin kirjat vasta nyt ja on sula mahdottomuus että pääsisin sisään. Mutta yrittää täytyy.

        Tsemppiä sulle lukuihin!


      • Mäyris1
        sotkalintu kirjoitti:

        Kiva kun kirjotit, tervetuloa joukkoon!

        Se körttiläisyyskirja tuntu jotenkin vaikeemmalta, koska se on tutkimus, enkä ole tottunut lukemaan tieteellistä tekstiä. Se toinen kirja taas näytti helpommalta, koska se on tutumpaa tekstiä, sellasta mitä lukiokirjat on. Mutta luultavasti siellä yliopistolla joutuu lukemaan(saa lukea?) sellasia opuksia kuin se körttiläisyyskirja. Että ihan hyvä tutustua tässä vaiheessa senkin tyyppiseen tekstiin.

        Niinkun tossa jo aikasemmin kirjotin, mä menen vähän kokeilumielellä niihin pääsykokeisiin, ostin kirjat vasta nyt ja on sula mahdottomuus että pääsisin sisään. Mutta yrittää täytyy.

        Tsemppiä sulle lukuihin!

        Heippa Bethiina ja Sotkalintu,
        Täällä kans alkaa hieman olla stressiä ilmassa...oon kans yrittäny lukea ja lukea,välillä tuntuu ettei mitään ole jäänyt mieleeen.Samalta kyllä tuntui kun luin reaaliin!Just olen lukemassa Johdatus tutkimukseen-kirjaa ja olen systemaattinen teologia kohdassa.Kieltämättä just se on aika vaikeeta,epäilen pystyykö mun aivot ymmärtämään noin monimutkaisia juttuja.Körttiläiskirjan olen lukenut n.4-5 kertaa.Se siinä muakin hämää että miten sitä oikein pitäis lukea,kun on väitöskirja.Olen yrittäny hahmottaa ensin kirjan pääpiirteittäin ja sitten tankata enemmän yksityiskohaista tietoa.5.5. lähden osapäiväiseen työhön,siinä onkin sumpliminen että jaksaa lukea työpäivän jälkeen.Tsemppiä teille lukuihin ja kirjoitelkaa!!


    • teol.yo

      Hei kaikki kevään pyrkijät! Koettakaa saada siitä körttiläiskirjasta jonkinlainen kokonaiskuva. En usko, että mitään pikkutarkkoja kysymyksiä kysytään. Nyt on monena vuotena ollut soveltavia kysymyksiä. Saattaa tulla sellainen kysymys, että pitää yhdistellä tietoja kummastakin kirjasta. Eli "miten tutkisit teologisella metodilla X asiaa Y körttiläisyydessä?" Tai millaisen näkökulman jokin teologian haara antaa johonkin asiaan.

      Itse sain pyrkiä useamman kerran ennen kuin tärppäsi. Neuvonkin ottamaan kokeessa iisisti. Ei pidä panikoida, vaikka kysymys aluksi näyttäisikin hankalalta. Myös jotkin itsestään selvyydet kannattaa laittaa koepaperille jos kysymys tuntuu hankalalta, niistä saattaakin ropista pisteitä.

      • minä täällä..... =)

        Heipsan, eksyn vähän aiheesta, mutta tietääkö teistä kukaan mistähän sitten löytäisi nuo pisteet millä on aikaisempina vuosina päässyt sisälle?? Ihan mielenkiinnosta vaan.. =) jos vaikka ensi vuonna hakisinkin itsekin, heh.


      • Mäyris1

        Heippa,

        Ja kiitos rohkaisusta!Niin aattelinkin että se körttikirja pitää varmaan hahmottaa kokonaisuutena,eikä ruveta sitä tankkaamaan ulkoa,eihän siitä mitään tulis...vähän kyllä alkaa mulla tulla jänistysajatuksiakin kun olen ollut viime viikon töissä pitkästä aikaa,ollut täysin poikki kun oon ulkotyössä ja muutenkin siinä on ollut uutta opeteltavaa.Nyt kuitenkin taas kaivoin kirjat esiin viikonloppuna ja sitkeästi yritän lukea.Rennosti se koetos täytyis ottaa,ei ole maailmanloppu jos ei pääsekään,saahan sinne mennä koettamaan vaikka kuinka monta kertaa.Monesti varmaan menee pieleen just siks että yrittää liikaa tai jotenkin lukkiutuu jännittävässä tilanteessa.Mä olen sellanen jännittäjätyyppi et mä saatan just mennä ihan kipsiin koetilanteessa,kokemusta on...


      • Sohvi
        Mäyris1 kirjoitti:

        Heippa,

        Ja kiitos rohkaisusta!Niin aattelinkin että se körttikirja pitää varmaan hahmottaa kokonaisuutena,eikä ruveta sitä tankkaamaan ulkoa,eihän siitä mitään tulis...vähän kyllä alkaa mulla tulla jänistysajatuksiakin kun olen ollut viime viikon töissä pitkästä aikaa,ollut täysin poikki kun oon ulkotyössä ja muutenkin siinä on ollut uutta opeteltavaa.Nyt kuitenkin taas kaivoin kirjat esiin viikonloppuna ja sitkeästi yritän lukea.Rennosti se koetos täytyis ottaa,ei ole maailmanloppu jos ei pääsekään,saahan sinne mennä koettamaan vaikka kuinka monta kertaa.Monesti varmaan menee pieleen just siks että yrittää liikaa tai jotenkin lukkiutuu jännittävässä tilanteessa.Mä olen sellanen jännittäjätyyppi et mä saatan just mennä ihan kipsiin koetilanteessa,kokemusta on...

        Heippa,

        mukava huomata, että teologiseen on pyrkimässä muitakin hieman "varttuneempia", itse olen 32-v. Vielä tänä vuonna en pääse teologiseen hakemaan, menee aika viisikuisten kaksosten kanssa, mutta sitten ensi vuonna uudella innolla!Kertokaahan valintakokeiden jälkeen, että mites meni ja muutenkin kuulumisia. Onnea kovasti kaikille valintakokeisiin ja aurinkoista mieltä!


      • Mäyris1
        Sohvi kirjoitti:

        Heippa,

        mukava huomata, että teologiseen on pyrkimässä muitakin hieman "varttuneempia", itse olen 32-v. Vielä tänä vuonna en pääse teologiseen hakemaan, menee aika viisikuisten kaksosten kanssa, mutta sitten ensi vuonna uudella innolla!Kertokaahan valintakokeiden jälkeen, että mites meni ja muutenkin kuulumisia. Onnea kovasti kaikille valintakokeisiin ja aurinkoista mieltä!

        Hei vaan,
        Ja kiitos onnen toivotuksista,sitä kyllä tarvitaan....enää muutama päivä kokeeseen.Voin sitten vaikka kirjotella,millainen se oli ja mitkä ovat omat fiilikset.Kannattaa sitä vaan hakea "varttuneempanakin" opiskelemaan,eihän se ole iästä kiinni!!
        Aurinkoista kesää sulle ja pikkuisillesi!

        T:Mäyris


      • Sohvi
        Mäyris1 kirjoitti:

        Hei vaan,
        Ja kiitos onnen toivotuksista,sitä kyllä tarvitaan....enää muutama päivä kokeeseen.Voin sitten vaikka kirjotella,millainen se oli ja mitkä ovat omat fiilikset.Kannattaa sitä vaan hakea "varttuneempanakin" opiskelemaan,eihän se ole iästä kiinni!!
        Aurinkoista kesää sulle ja pikkuisillesi!

        T:Mäyris

        Heippa,

        ajattelin alkaa kyselemään että mitenkäs pääsykoe sujui? Toivottavasti hyvin, että pääsit sisälle yliopistoon. Minä aloittelin avoimessa yliopistossa teologian opinnot ja olen aivan innoissani! Kovasti myös odottelen ensi kevättä ja vuoden 2009 pääsykoetta, silloin kun vauvat jo sen verran "isoja", että pääsen minäkin yliopistoon hakemaan. Kirjoittelethan, että miten opiskelun kanssa sujuu? Mukavaa keskiviikkoa sinulle!
        T:Sohvi


    • Eräs hakija

      Oletteko opetelleet paljon ns. nippelitietoa (esim. nimiä) vai keskittyneet pelkästään kokonaisuuksien hallintaan? Jälkimmäinen kuulostaisi mielekkäämmältä, mutta paljon kuulee pelottelua kuinka kirja(t) tulee osata sivu sivulta ulkoa.

      Vähennetäänkö vääristä vastauksista/väärästä tiedosta pisteitä? Mietin kuinka huolettomasti uskaltaa vastata.

      Jos täällä vaikka olisi muutama teologisessa jo opiskelevakin, niin kuinka pitkiä vastauksia kirjoititte pääsykokeessa? Tarkoitan tällä nimenomaan asiapitoista vastausta, saahan niistä muuten vaikka kuinka pitkiä. Itselläni ne perinteisesti tuppaavat olemaan turhankin lyhyehköjä (tosin melko tiiviitä) joten olisi mukava osata ennakoida.

      • poulett

        niihin vastauksiin on rajattu alue, yleensä suurin piirtein semmonen viivoitettu A4. Ylimenevää tekstiä ei lueta ollenkaa. Eli tiiviitä vastauksia arvostetaan!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      181
      1836
    2. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      270
      1354
    3. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1275
    4. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      36
      1057
    5. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      61
      922
    6. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      68
      916
    7. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      162
      914
    8. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      40
      818
    9. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      57
      762
    10. Ymmärräthän, että sun katkeruus ajaa mut pois

      Sä olet niin itseriittoinen, ettet edes tajua mitä myrkkyä suollat ympärillesi. Olet harhaisessa päässäsi kuvittellut et
      Ikävä
      39
      725
    Aihe