Kondylooma

Ihmetyttää

Lekuri totesi,että mulla on kohdunsuulla kondylooma. Onko kellään kokemusta, että voiko se pelkästää aiheuttaa yhdyntä kipuja. Varsinkin, jos siitin työntyy syvälle. Ja toinen juttu, mikä ihmetyttää, mistä oon saannu sen. En oo käynny vieraissa enkä usko, ett miehenikään on. Sitä paitsi miehellä ei oo mitää oireita ja kävi kiltisti sukupuolitauti lekurissa, kun vaadin ja kaikki oli ok.

138

144119

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....

      Kondylooman voi todeta ainostaan jos näkyviä oireita.itämisaika 1/2 - 2 vuoteen jopa enemmän.onneksi ei sentään mahdotonta hoitaa ja ilman hoitoakin paranee puolesta vuodesta vuoteen.

      • äyri

        Kondylooma voidaan kyllä todeta ilman näkyviä "syyliä" niuin tapahtui myös omalla kohdalla


      • oouu

        Näkyviä muutoksia voi hoitaa Tee puu / Tea tree eteeriselläöljyllä, joka hoitaa virusten aiheuttamia ongelmia tai palmarosa eteerisellä öljyllä (saa luontaistuote kaupoista/verkkokaupoista, hinta 7-13€), joka myös hoitaa viruksia. käytä aamulla ja illalla (niin kauan kuin on tarpeen). kasta pumpulipuikko märäksi, jotta öljyä on tarpeeksi vanupuikossa. Huomasin tehokkaaksi. Hoitaa näkyvät näppylät tehokkaammin pois kun itse lääke. älä pese ihoa heti käytön jälkeen, vaan anna vaikuttaa työpäivä. Eteerinenöljy ei riko ihoa. Pitää käyttää yleensä öljyä 2 viikkoa aamuin illoin. Voi lähteä öljyllä pois jo nopeamminkin.(Eteerisessä öljyssä sanotaan , että pieniä määriä ainetta voi käyttää iholle ilman laimennusta, joten ei kannata laimentaa)


      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Kondylooman hoidosta - https://tonzes.com/kondylooma.htm
        Hyvä tuote. Toimii nopeasti ja tehokkaasti. Kuten ensimmäinen kommentoija jo totesi, Aldaraa siis kuuluu levittää vain syylien päälle, ei koko ihoalueelle. Jos sitä levittää koko alueelle, voi se tosiaan aiheuttaa melkoista polttelua.


    • Apua saanut

      ...tuosta alempaa otsikon "Miettikää tätä!!?" alta tällä samalla nimimerkillä (eli "Apua saanut") kirjoittamani teksti. En jaksa kirjoittaa samaa tähän uudestaan. Mulle ainakin korostettiin, että kondyloomavirus EI ole sukupuolitauti... Mulla se oli tuossa "pinnalla" ja oli silloin tällöin kosketusarka.

      • asiasta jotain tietävä

        kyllä! kondylooma on sukupuolitauti, vaikkei kuulu niiden joukkoon (kuppa,tippuri jne) joista saatetaan vaikka pakkohoitoon. Kondylooma aiheuttaa kohdunsuulla solumuutoksia, pahimmassa tapauksessa syöpää, se voidaan todeta vain papakokeella. Pinnalla ollessaan se ei ole niin vaarallinen, vaan on hoidettavissa, mutta EHDOTTOMASTI TARTTUVA.


      • apua saanut
        asiasta jotain tietävä kirjoitti:

        kyllä! kondylooma on sukupuolitauti, vaikkei kuulu niiden joukkoon (kuppa,tippuri jne) joista saatetaan vaikka pakkohoitoon. Kondylooma aiheuttaa kohdunsuulla solumuutoksia, pahimmassa tapauksessa syöpää, se voidaan todeta vain papakokeella. Pinnalla ollessaan se ei ole niin vaarallinen, vaan on hoidettavissa, mutta EHDOTTOMASTI TARTTUVA.

        >>se voidaan todeta vain papakokeella


      • apua saanut
        apua saanut kirjoitti:

        >>se voidaan todeta vain papakokeella

        Niin, piti vielä sanoa, että itse sain kondylooman kyllä jotain muuta kautta, koska miehelläni sitä ei ole ja muiden kanssa en ole ollut yhdynnässä vuosiin.


      • asiasta jotain tietävä
        apua saanut kirjoitti:

        Niin, piti vielä sanoa, että itse sain kondylooman kyllä jotain muuta kautta, koska miehelläni sitä ei ole ja muiden kanssa en ole ollut yhdynnässä vuosiin.

        Sillälailla, ihan nyt kehottaisin kaivamaan sitä lääkärikirjaa sieltä kirjastosta, jollei lääkäri ole teille kertonut tämän taudin ominaisuuksista, tiesitkö että jopa 70% sukupuolisesti aktiivisista ihmisitä kantaa ko. virusta. Että siitä vain ilman kortsua, jos on pinnassa oleva kondylooma... omalla vastuulla.


      • apua saanut
        asiasta jotain tietävä kirjoitti:

        Sillälailla, ihan nyt kehottaisin kaivamaan sitä lääkärikirjaa sieltä kirjastosta, jollei lääkäri ole teille kertonut tämän taudin ominaisuuksista, tiesitkö että jopa 70% sukupuolisesti aktiivisista ihmisitä kantaa ko. virusta. Että siitä vain ilman kortsua, jos on pinnassa oleva kondylooma... omalla vastuulla.

        Kerropas nyt tähän väliin, että minkä alan lääkäri olet? Tai mitä kautta "asiasta jotain tiedät" (nimimerkkisi perusteella)?

        Omat kommenttini ovat suoraa lainausta naistentautien erikoislääkärin mulle henkilökohtaisesti antamasta informaatiosta koskien kondyloomavirusta. Kopioidaan se nyt vielä tähän tuolta aiemmasta kirjoituksestani...

        ..."Viruksen voi saada mistä tahansa, myös lämpimistä yhteiskylpyaltaista ja uimaloista, jos vain iholla tai limakalvolla olevaan naarmuun joutuu virusta sisältävää pintasolukkoa. Tietysti myös suora ihokosketus yhdynnässä tai käsien kautta tartuttaa. Ongelma-alueet ovat iho, emätin ja kohdun kaulaosa.

        Kaikkiin ihmisiin virus ei tartu. Tärkeä osuus tässä on ihmisen omalla immuniteetilla, joka voi vaihdella yleiskunnon mukaan. Tupakointi heikentää ihon ja limakalvojen kykyä torjua virussairauksia. Tartunnan jälkeen kondylooma voi hävitä, kun elimistö kohdistaa kaikki voimansa siihen. Siksi papanäytteeseenkään ei heti reagoida, vaan se otetaan myöhemmin uudelleen.

        Virus voi tarttua myös peniksen iholle, mutta useimmiten mieheltä sitä ei kuitenkaan löydy, eikä kondomia kehoteta välttämättä käyttämään."...

        ..."Kondylooman ainoa hoito on toistaiseksi virusta sisältävän solukerroksen tuhoaminen kemiallisesti tai fysikaalisesti (polttamalla esim. laserilla tai jäädyttämällä)."..."Hoidettaessa poistetaan vain näkyvä muutos. Osaan pintaa voi jäädä piilevää virusta, joka voi tulla vielä vuosienkin päästä esiin."...

        ..."Kondylooma ei ole sukupuolitauti. Synnytykseen se ei vaikuta."...

        Toinen kopio omasta teksistäni:
        "kysyin vielä lääkäriltä, tarviiko mieheni hakeutua myös hoitoon ja tarviiko jatkossa käyttää kondomia => vast. ei tarvitse (jos miehellä ei näy selviä muutoksia), sillä kyse ei siis ole sukupuolitaudista"

        Eli olin mielestäni hyvin vastuuntuntoinen, sillä varmistin nämä asiat vielä moneen kertaan.

        Sitäpaitsi, jatkuvat hiivankaltaiset oireet alkoivat mulla jo noin vuosi sitten. Silloin pidin sitä ehdottomasti hiivana, sillä jouduin lyhyen ajan sisällä syömään kolme antibioottikuuria. Kerran se myös todettiin labrakokeissa ja sain suun kautta otettavan lääkkeen. Oireet jatkuivat kuitenkin "tasaisin" väliajoin, joten en voi tietää, missä vaiheessa oireet ovatkin alkaneet johtua kondyloomasta. Koko tämän ajan olemme mieheni kanssa olleet yhdynnässä ilman kondomia (ehkäisynä pillerit) eikä mieheni ole oireita saanut. Pahimpien hiivaoireiden aikana käytimme hetken kondomia, ettei hiiva tartu mieheen ja hänkin käytti Canesten-voidetta, jotta hiiva saataisiin taltutettua väliltämme.

        Emme siis ole olleet "hälläväliä"-linjalla tämän suhteen, kuten sä tuomitsit... Ensin emme tienneet, että kyse on kondyloomasta ja olimme ilman kondomia => ei tarttunut oireet mieheen. Lääkärissä käynnin jälkeen omat oireeni parantuivat, lääkäri ei käskenyt käyttää kondomia (monista varmistuksistani huolimatta = vastuuntuntoista) => oireet eivät ole tarttuneet mieheen eivätkä ole jatkuneet minulla.

        Ja kuten edellisessä vastauksessani sanoin:
        "itse sain kondylooman kyllä jotain muuta kautta, koska miehelläni sitä ei ole ja muiden kanssa en ole ollut yhdynnässä vuosiin."

        Mutta kerrohan toki, jos sinulla on toisenlaisia KOKEMUKSIA kondyloomasta.


      • lääket. kandidaatti
        apua saanut kirjoitti:

        Kerropas nyt tähän väliin, että minkä alan lääkäri olet? Tai mitä kautta "asiasta jotain tiedät" (nimimerkkisi perusteella)?

        Omat kommenttini ovat suoraa lainausta naistentautien erikoislääkärin mulle henkilökohtaisesti antamasta informaatiosta koskien kondyloomavirusta. Kopioidaan se nyt vielä tähän tuolta aiemmasta kirjoituksestani...

        ..."Viruksen voi saada mistä tahansa, myös lämpimistä yhteiskylpyaltaista ja uimaloista, jos vain iholla tai limakalvolla olevaan naarmuun joutuu virusta sisältävää pintasolukkoa. Tietysti myös suora ihokosketus yhdynnässä tai käsien kautta tartuttaa. Ongelma-alueet ovat iho, emätin ja kohdun kaulaosa.

        Kaikkiin ihmisiin virus ei tartu. Tärkeä osuus tässä on ihmisen omalla immuniteetilla, joka voi vaihdella yleiskunnon mukaan. Tupakointi heikentää ihon ja limakalvojen kykyä torjua virussairauksia. Tartunnan jälkeen kondylooma voi hävitä, kun elimistö kohdistaa kaikki voimansa siihen. Siksi papanäytteeseenkään ei heti reagoida, vaan se otetaan myöhemmin uudelleen.

        Virus voi tarttua myös peniksen iholle, mutta useimmiten mieheltä sitä ei kuitenkaan löydy, eikä kondomia kehoteta välttämättä käyttämään."...

        ..."Kondylooman ainoa hoito on toistaiseksi virusta sisältävän solukerroksen tuhoaminen kemiallisesti tai fysikaalisesti (polttamalla esim. laserilla tai jäädyttämällä)."..."Hoidettaessa poistetaan vain näkyvä muutos. Osaan pintaa voi jäädä piilevää virusta, joka voi tulla vielä vuosienkin päästä esiin."...

        ..."Kondylooma ei ole sukupuolitauti. Synnytykseen se ei vaikuta."...

        Toinen kopio omasta teksistäni:
        "kysyin vielä lääkäriltä, tarviiko mieheni hakeutua myös hoitoon ja tarviiko jatkossa käyttää kondomia => vast. ei tarvitse (jos miehellä ei näy selviä muutoksia), sillä kyse ei siis ole sukupuolitaudista"

        Eli olin mielestäni hyvin vastuuntuntoinen, sillä varmistin nämä asiat vielä moneen kertaan.

        Sitäpaitsi, jatkuvat hiivankaltaiset oireet alkoivat mulla jo noin vuosi sitten. Silloin pidin sitä ehdottomasti hiivana, sillä jouduin lyhyen ajan sisällä syömään kolme antibioottikuuria. Kerran se myös todettiin labrakokeissa ja sain suun kautta otettavan lääkkeen. Oireet jatkuivat kuitenkin "tasaisin" väliajoin, joten en voi tietää, missä vaiheessa oireet ovatkin alkaneet johtua kondyloomasta. Koko tämän ajan olemme mieheni kanssa olleet yhdynnässä ilman kondomia (ehkäisynä pillerit) eikä mieheni ole oireita saanut. Pahimpien hiivaoireiden aikana käytimme hetken kondomia, ettei hiiva tartu mieheen ja hänkin käytti Canesten-voidetta, jotta hiiva saataisiin taltutettua väliltämme.

        Emme siis ole olleet "hälläväliä"-linjalla tämän suhteen, kuten sä tuomitsit... Ensin emme tienneet, että kyse on kondyloomasta ja olimme ilman kondomia => ei tarttunut oireet mieheen. Lääkärissä käynnin jälkeen omat oireeni parantuivat, lääkäri ei käskenyt käyttää kondomia (monista varmistuksistani huolimatta = vastuuntuntoista) => oireet eivät ole tarttuneet mieheen eivätkä ole jatkuneet minulla.

        Ja kuten edellisessä vastauksessani sanoin:
        "itse sain kondylooman kyllä jotain muuta kautta, koska miehelläni sitä ei ole ja muiden kanssa en ole ollut yhdynnässä vuosiin."

        Mutta kerrohan toki, jos sinulla on toisenlaisia KOKEMUKSIA kondyloomasta.

        Kondylooma voi levitä esim. yleisistä suihkutiloista tms. kuten kirjoitit. Tosin se on ERITTÄIN harvinaista. Yleisimmin se leviää sukupuoliyhteydessä sormien tai sukupuolielinten kautta. Kondomi ei suojaa läheskään täydellisesti. Tässä kohtaa voin todeta, että valitettavasti minulla on omakohtaista kokemusta.

        Kondylooma ei läheskään aina näy päälle, eli usein papillooma- eli kondyloomavirus aiheuttaa litteän, täysin näkymättömän muutoksen limakalvoille. Myös "kukkakaalimainen" näppylä on mahdollinen.
        Litteä kondylooma todetaan alussa vain papa-kokeella, sillä se ei aiheuta oireita. Jos näppy on näkyvissä, voidaan kuvailemasi etikkahappokäsittely tehdä, jolloin koko laajuus havaitaan.
        Hoitokäytäntöjä on useita, monesti litteää kondyloomaa päädytään vain seuraamaan papa-kokein, sillä ne paranevat yleensä itsekseen. Penslauksia tai koko näpyn/kasvaimen poisto on mahdollinen, jos siitä on haittaa (hankaus, raskaus, suuri koko...).

        Kondylooma ei ole yleensä este raskaudelle, ellei se sijaitse aivan kohdunsuulla pahasti "tukkeena". Kuitenkin kookkaan kasvaimet poistetaan verenvuodon ehkäisemiseksi ja pysitään hoitamaan ennen vauvan syntymää, sillä vauva voi saada tartunnan äidiltä synnytyksen yhteydessä, vaikka silmän limakalvoille. Vauvallekaan tartunta ei ole vaarallinen, mutta saattaa syntyä epäilyksiä esim insestistä, jos tällainen yleisieti sukupuolitaudiksi ajateltu infektio tavataan lapselta...

        Miehestä vielä sen verran, että virus toki tarttuu mieheenkin jos naisella se on, mutta välttämättä hänelle ei kehity muutoksia, vain virus itse jää "muhimaan" limakalvoille...
        Miehille ei myöskään ole papa-tyyppistä testiä, vain etikkahappotesti, jota ei seulontamielessä kenellekään tehdä.
        Lisäksi tartuntaan vaikuttaa se, että HPV (human papilloma virus) tyyppejä on useita. Kun kerran sairastaa (ja paranee) yhden tyypin tartunnan, siihen pitäisi kehittyä immuniteetti. Eli samaa virusta ei pitäisi saada uudelleen enää. Toiset tyypit kuitenkin voivat tarttua silti. Silloin tietenkin tarvitaan uusi altistus (=uusi partneri).

        Kondylooma voi tosiaan jäädä elimistöön vuosiksi, ja itämisaika on pitkä (3-20 kk, kirjallisuudesta riippuen) joten tartuntalähdettä on lähes mahdotonta jäljittää, paitsi jos partnereita on vain 1. Muutenhan HPV tarttuu hyvin harvoin, mahdollista se kyllä on.

        Oma HPV-infektioni lienee parantunut ihan itsestään, toivottavasti muillakin niistä 70%:sta tällähetkellä sukupuolisesti aktiivisista henkilöistä.


      • simo

        voiko kondylooman penslausainetta ostaa apteekista ilman lääkärin antamaa reseptiä jos ei kehtaa mennä lääkäriin mutta on silti varma kondylooman olemassaolosta ??


      • karu totuus
        asiasta jotain tietävä kirjoitti:

        Sillälailla, ihan nyt kehottaisin kaivamaan sitä lääkärikirjaa sieltä kirjastosta, jollei lääkäri ole teille kertonut tämän taudin ominaisuuksista, tiesitkö että jopa 70% sukupuolisesti aktiivisista ihmisitä kantaa ko. virusta. Että siitä vain ilman kortsua, jos on pinnassa oleva kondylooma... omalla vastuulla.

        Kondylooman voi saada käsistä tai suustakin ja vaikka käyttäisi kumia sillä ihokontakti riittää. Tietenkin jos paketoi koko miehen alapään elmukelmulla niin voit olla varma että suojaa ;)


      • päläll
        apua saanut kirjoitti:

        Niin, piti vielä sanoa, että itse sain kondylooman kyllä jotain muuta kautta, koska miehelläni sitä ei ole ja muiden kanssa en ole ollut yhdynnässä vuosiin.

        miehesikin on saanut tartunnan, hänellä se ei välttämättä ole vain puhjennut. Voi myös olla, että miehesi kehon oma puolustusjärjestelmä on ehtinyt tuhota viruksen, jolloin näkyviä merkkejä ei ole ehtinyt edes ilmaantua. Mutta ei huolta, mitään ei asialle enää ole tehtävissä, ei tarvitse jatkossakaan käyttää kumia, kunhan hyväksytte sen faktan, että miehesikin jossain vaiheessa oireita saa.


      • ....
        apua saanut kirjoitti:

        >>se voidaan todeta vain papakokeella

        mulle lääkäri sanoi että se tarttuu vain silloin kun sulla on niitä syyliä,mutta se on sun elimistössä loppu elämäsi. Ja niinku jokainen tietää että siitä ei välttämättä ikinä tuli mitää oireita vaikka sen olisiki saanut!


      • Kukkakaali88
        .... kirjoitti:

        mulle lääkäri sanoi että se tarttuu vain silloin kun sulla on niitä syyliä,mutta se on sun elimistössä loppu elämäsi. Ja niinku jokainen tietää että siitä ei välttämättä ikinä tuli mitää oireita vaikka sen olisiki saanut!

        Mulle just todettiin tää rasittava tauti, joka siis kuuluu papilloomaviruksiin ja ovat yhtä yleisiä kuin lastenkin saamat syylät käsiin ja jalkoihin. Ja tarttuvat miltein samalla tavalla, kondyloomat eivät tartu suutelemalla, yleisistä vessoista, käytetyistä/likaisista pyyhkeistä VAAN limakalvokontaktilla..jos kondylooma on puhjennut ja harrastaa seksiä niin aika 100% todennäköisyydellä kondylooma tarttuu kumppaniin(vaikka kondoomia käyttääkin) jos siis ns. syylää ei parhaillaan hoideta, mutta jos näkyviä merkkejä kondyloomasta ei ole, voi kantaja silti tartuttaa kumppaniin papilloomaviruksen, joka ei taas tarkoita sitä että itse kumppani saisi kondyloomaa, vaan jonkin muun asteen hpv:n jos sitäkään... Tässä pikku infopaketti teille, jotka apua tarvitsevat!
        Niin ja se vielä, tämä tauti ei todellakaan pilaa elämää jos siis kondyloomasta on kyse..se on ehkä vähän kiusallinen mutta kyllä sen kanssa elämään oppii! Ainakin näin sanoi lääkärini, ja ei tää kondylooma muakaan enää häiritse, naurattaa lähinnä.. :) voimia muille kondylooman saaneille; kyllä me tästä selvitään!!


      • Rektaali

        Eikös limakalvo kontaktin voi ihan hyvin saada yleisestä uimahallista, saunasta jos on hölmöyksissään istunut paljain persein pesemättömillä lauteitelle?


    • tiitu

      Mitä oireita teillä on ollu?? Mulla ollu kolme "hiivaa" peräkkäin, noin kolmen kuukauden välein(kävin testis, mut tulos oli negatiivinen). Hain kuitenkin lääkkeet, joilla oireet menivätkin sitten hetkeksi ohi.
      Mulla on seuraavanlaisia oireita: venyvä,ERITTÄIN runsas(Yhdynnässä sitä tuli vielä enemmän) ja läpinäkyvä vuoto emättimessä,alapää kutiaa, kerran oli myös kipeä rakkula emättimen suulla, mutta hävisi jo toisena päivänä.
      Lääkäri kehoitti sukupuolitauti testejä, pitäisi mennä niihin. Itse epäilen kondyloomaa.

    • elli

      Itselläni ja (nykyisellä) miehelläni oli vuonna -98 kondylooma. Molemmilla näppylöitä. Hoidimme ne pois. Nyt aiomme alkaa yrittämään lasta (ehkä loppuvuodesta). Tiedättekö te, vaikuttaako tämä raskaaksituloon? Minulle on jäänyt kondyloomasta pieni arpi häpyhuuleeni, mutta se ei oireile yhtään. Papassa olin viimeksi vuosi sitten, eikä sitä enää ollut.

      Mitään pahoja oireiluja minulla ei ollut tuolloin, kun saimme sen (en tiedä mistä ja kumpi sai sen ensin).

      • äyri

        millä tavalla hoiditte sen pois ja auttaako siihen ihan perus rasva? meinaan kävin gynellä ja todettii se


    • Huolestunut tyttönen

      Olen todella huolestunut, koska epäilen saaneeni kondylooman. Aluksi minulla oli kutinaa sekä häpyhuulien turvotusta. Muutaman päivän päästä alapäähäni on ilmestynyt valkoisia rakkuloita, jotka ovat levinneet isoiksi ryppäiksi. Virtsaaminen tekee todella kipeää, koska näitä näppyjä on myös emättimen suulla. Onko tämä selkeä kondylooman tapaus vai voisiko tämä olla jopa herpes? En ole oikein perillä mitä eroa herpeksellä sekä kondyloomalla on ja kuinka ne erottaa toisistaan. Olen vakituisessa parisuhteessa ja mieheni on käynyt testeissä (hänelle tehtiin kylläkin vain verikoe), jotka olivat täysin puhtaat. Onko kuinka suuri mahdollisuus että hänellä olisi kondylooma myös? Mitään ulkoisia merkkejä ei ole vielä näkynyt.

      • Nyt kävi näin

        Minulla todettiin kondylooma viime syksynä. Koko homma meni näin:

        Olin bileissä kaverini luona. Vessasta oli loppunut paperi, ja huomattavassa humalatilassa ollessani päätin pyyhkäistä virtsat "arabialaiseen tyyliin". Kas kummaa, käteni sattui osumaan näppylään emättimen suulla - näppylään, josta en aiemmin tiennyt mitään.

        Minulla ei ole ollut kamalasti partnereita elämässäni, eikä yhdelläkään ole ollut NÄKYVÄSTI kondyloomaa. Testeissä ollaan kuitenkin aina käyty ennen seksielämän aloittamista. Minun piti kuulua heihin, jotka eivät IKINÄ saa sukupuolitautia. (En oikeasti tiennyt, että limakalvojen kätköissä voi lymytä jotain, vaikka testit olisivat puhtaat.)

        Järkytys oli kova. Lähdin jäljittämään taudin lähdettä, mutta kaikki vanhoista pareistani olivat yhtälailla järkyttyneitä ja ihmeissään. (Olen siis hyvissä väleissä vielä kaikkien kanssa.) Kukaan ei tiennyt olevansa taudin kantaja, osa sanoi sen jopa olevan "käytännössä mahdotonta." Tässä esimerkki siis siitä, että tauti voi miehillä itää hyvinkin kauan, ilman näkyviä muutoksia.

        Mutta pointtini on se, että minulla ei koskaan ole ollut suurempaa kutinaa tai kirvelyä. Parhaimmillaan näppyjä on ollut kolme. Wartecilla pienimmät lähtivät ja nyt yksi on tullut jäädäkseen, mutta koska se ei mitenkään elämääni haittaa, odottelen spontaania parantumista.

        Niille, joilla kondylooma vasta todetaan: Se kuulostaa paljon pahemmalta, kuin mitä se itse asiassa on. Diagnoosin jälkeen ajattelin, ettei kukaan mies ikinä enää tahdo minulta mitään.

        Eikä mennyt kuin muutama kuukausi, kun löysin hirmu ihanan miehen, joka pienen tutustumisjakson jälkeen halusi ottaa viruksen minusta itseensä, sillä kuten kaikkialla sanotaan, se on - yleensä - täysin vaaraton. Suurinta haittaa se tekee korvien välisellä tasolla.

        Onko kenelläkään muuten kokemusta Aldarasta? Sain siihen reseptin, mutta arveluttaa tuon hinnan takia. Onko sen arvoista?


      • Aldarasta
        Nyt kävi näin kirjoitti:

        Minulla todettiin kondylooma viime syksynä. Koko homma meni näin:

        Olin bileissä kaverini luona. Vessasta oli loppunut paperi, ja huomattavassa humalatilassa ollessani päätin pyyhkäistä virtsat "arabialaiseen tyyliin". Kas kummaa, käteni sattui osumaan näppylään emättimen suulla - näppylään, josta en aiemmin tiennyt mitään.

        Minulla ei ole ollut kamalasti partnereita elämässäni, eikä yhdelläkään ole ollut NÄKYVÄSTI kondyloomaa. Testeissä ollaan kuitenkin aina käyty ennen seksielämän aloittamista. Minun piti kuulua heihin, jotka eivät IKINÄ saa sukupuolitautia. (En oikeasti tiennyt, että limakalvojen kätköissä voi lymytä jotain, vaikka testit olisivat puhtaat.)

        Järkytys oli kova. Lähdin jäljittämään taudin lähdettä, mutta kaikki vanhoista pareistani olivat yhtälailla järkyttyneitä ja ihmeissään. (Olen siis hyvissä väleissä vielä kaikkien kanssa.) Kukaan ei tiennyt olevansa taudin kantaja, osa sanoi sen jopa olevan "käytännössä mahdotonta." Tässä esimerkki siis siitä, että tauti voi miehillä itää hyvinkin kauan, ilman näkyviä muutoksia.

        Mutta pointtini on se, että minulla ei koskaan ole ollut suurempaa kutinaa tai kirvelyä. Parhaimmillaan näppyjä on ollut kolme. Wartecilla pienimmät lähtivät ja nyt yksi on tullut jäädäkseen, mutta koska se ei mitenkään elämääni haittaa, odottelen spontaania parantumista.

        Niille, joilla kondylooma vasta todetaan: Se kuulostaa paljon pahemmalta, kuin mitä se itse asiassa on. Diagnoosin jälkeen ajattelin, ettei kukaan mies ikinä enää tahdo minulta mitään.

        Eikä mennyt kuin muutama kuukausi, kun löysin hirmu ihanan miehen, joka pienen tutustumisjakson jälkeen halusi ottaa viruksen minusta itseensä, sillä kuten kaikkialla sanotaan, se on - yleensä - täysin vaaraton. Suurinta haittaa se tekee korvien välisellä tasolla.

        Onko kenelläkään muuten kokemusta Aldarasta? Sain siihen reseptin, mutta arveluttaa tuon hinnan takia. Onko sen arvoista?

        Minulla todettiin kondylooma ja olen nyt noin viisi viikkoa käyttänyt Aldara voidetta.
        On se omalla kohdalla hieman auttanut, mutta en kyllä voi sanoa että ihan suuresti olisi apua ollut (ainakaan vielä).

        Voidettahan tulee käyttää niin pitkään kunnes kondylooma "näpyt" ovat hävineet kokonaan. Aldara voiteen selostuksessa sanotaan, että tähän häviämiseen voi mennä 8-10 viikkoa. Joten omalla kohdalla yritän vielä uskoa, että voide auttaa.

        Mutta mitä omiin kokemuksiin vielä tulee niin..
        Välillä tuntuu ettei millään haluiaisi voidetta laittaa, sillä minulle siitä aiheutuu kutinaa, eikä mitään pientä sellaista, huh! sekä punoitusta ja kuumotusta esiintyy myös joka kerta.
        Tosin voiteen käytöstä onkin mainittu sen haittavaikutukset (prosentilla käyttäjistä):
        -punoitus 61%
        -nirhautumat 30%
        -kutina 32%
        -kuumotus 26%
        -kipu voiteen levitys kohdassa 8%

        Eli mitä tähän sanoisi, haittavaikutuksia löytyy mutta itse käytän niistä huolimatta voidetta ja toivon että saan sillä ulkoiset kondylooma näpyt kokonaan häviämään. Ja se vielä noista oireista, että lähtevät kyllä päivässä pois. Mutta kun voidetta käytetään joka toinen päivä niin silloin myös joka toinen päivä on oireita ja joka toinen päivä ei. Näin siis minun kohdallani.


      • *nipsu*
        Nyt kävi näin kirjoitti:

        Minulla todettiin kondylooma viime syksynä. Koko homma meni näin:

        Olin bileissä kaverini luona. Vessasta oli loppunut paperi, ja huomattavassa humalatilassa ollessani päätin pyyhkäistä virtsat "arabialaiseen tyyliin". Kas kummaa, käteni sattui osumaan näppylään emättimen suulla - näppylään, josta en aiemmin tiennyt mitään.

        Minulla ei ole ollut kamalasti partnereita elämässäni, eikä yhdelläkään ole ollut NÄKYVÄSTI kondyloomaa. Testeissä ollaan kuitenkin aina käyty ennen seksielämän aloittamista. Minun piti kuulua heihin, jotka eivät IKINÄ saa sukupuolitautia. (En oikeasti tiennyt, että limakalvojen kätköissä voi lymytä jotain, vaikka testit olisivat puhtaat.)

        Järkytys oli kova. Lähdin jäljittämään taudin lähdettä, mutta kaikki vanhoista pareistani olivat yhtälailla järkyttyneitä ja ihmeissään. (Olen siis hyvissä väleissä vielä kaikkien kanssa.) Kukaan ei tiennyt olevansa taudin kantaja, osa sanoi sen jopa olevan "käytännössä mahdotonta." Tässä esimerkki siis siitä, että tauti voi miehillä itää hyvinkin kauan, ilman näkyviä muutoksia.

        Mutta pointtini on se, että minulla ei koskaan ole ollut suurempaa kutinaa tai kirvelyä. Parhaimmillaan näppyjä on ollut kolme. Wartecilla pienimmät lähtivät ja nyt yksi on tullut jäädäkseen, mutta koska se ei mitenkään elämääni haittaa, odottelen spontaania parantumista.

        Niille, joilla kondylooma vasta todetaan: Se kuulostaa paljon pahemmalta, kuin mitä se itse asiassa on. Diagnoosin jälkeen ajattelin, ettei kukaan mies ikinä enää tahdo minulta mitään.

        Eikä mennyt kuin muutama kuukausi, kun löysin hirmu ihanan miehen, joka pienen tutustumisjakson jälkeen halusi ottaa viruksen minusta itseensä, sillä kuten kaikkialla sanotaan, se on - yleensä - täysin vaaraton. Suurinta haittaa se tekee korvien välisellä tasolla.

        Onko kenelläkään muuten kokemusta Aldarasta? Sain siihen reseptin, mutta arveluttaa tuon hinnan takia. Onko sen arvoista?

        Itse huomasin huhtikuussa, että alapäässäni on muutama näppylä, aluksi ajattelin että menevät pois koska eihän ennen ollut mitään vakavaa ollut ja kaikissa sukupuolitautitesteissä olin käynyt pari kk:tta aiemmin.

        No, terveyskeskuksesta ohjattiin poliklinikalle ja todettiin, että kondyloomahan se oli ja syylät jäädytettiin. Nyt olen käynyt tähän päivään mennessä parin viikon välein jäädytyshoidossa eivätkä ne ole lähteneet pois, lähinnä ovat tulleet isoina rykelminä takaisin eli niitä ei edes pysty laskemaan. Tuntuu vain että niitä tulee koko ajan lisää ja lisää eikä ne ikinä lakkaa lisääntymästä.

        Ensi viikolla aloitan tuon Aldaran käytön ja syvästi toivon että syylät lähtisivät pois. Ensi kuussa käyn lääkärillä taas ja katsotaan auttaako voide. Mikäli ei, niin taas jäädytellään. Tässä on huonona puolena se, että alapää on täynnä haavapintaa hoidon jälkeen.

        Ketutus on valtaisa, koska olen aina ollut todella huolellinen ehkäisyn suhteen ja muutenkin ollut varovainen. Minua kuvottaa niin valtaisasti, että en tule harrastamaan seksiä varmastikaan koko kesän aikana, nytkin takana 2kk:n selibaatti koska mies todellakin huomaa/tuntee näpyt enkä ketään haluaisi tartuttaa näin vittumaisella taudilla.


      • pillo
        Nyt kävi näin kirjoitti:

        Minulla todettiin kondylooma viime syksynä. Koko homma meni näin:

        Olin bileissä kaverini luona. Vessasta oli loppunut paperi, ja huomattavassa humalatilassa ollessani päätin pyyhkäistä virtsat "arabialaiseen tyyliin". Kas kummaa, käteni sattui osumaan näppylään emättimen suulla - näppylään, josta en aiemmin tiennyt mitään.

        Minulla ei ole ollut kamalasti partnereita elämässäni, eikä yhdelläkään ole ollut NÄKYVÄSTI kondyloomaa. Testeissä ollaan kuitenkin aina käyty ennen seksielämän aloittamista. Minun piti kuulua heihin, jotka eivät IKINÄ saa sukupuolitautia. (En oikeasti tiennyt, että limakalvojen kätköissä voi lymytä jotain, vaikka testit olisivat puhtaat.)

        Järkytys oli kova. Lähdin jäljittämään taudin lähdettä, mutta kaikki vanhoista pareistani olivat yhtälailla järkyttyneitä ja ihmeissään. (Olen siis hyvissä väleissä vielä kaikkien kanssa.) Kukaan ei tiennyt olevansa taudin kantaja, osa sanoi sen jopa olevan "käytännössä mahdotonta." Tässä esimerkki siis siitä, että tauti voi miehillä itää hyvinkin kauan, ilman näkyviä muutoksia.

        Mutta pointtini on se, että minulla ei koskaan ole ollut suurempaa kutinaa tai kirvelyä. Parhaimmillaan näppyjä on ollut kolme. Wartecilla pienimmät lähtivät ja nyt yksi on tullut jäädäkseen, mutta koska se ei mitenkään elämääni haittaa, odottelen spontaania parantumista.

        Niille, joilla kondylooma vasta todetaan: Se kuulostaa paljon pahemmalta, kuin mitä se itse asiassa on. Diagnoosin jälkeen ajattelin, ettei kukaan mies ikinä enää tahdo minulta mitään.

        Eikä mennyt kuin muutama kuukausi, kun löysin hirmu ihanan miehen, joka pienen tutustumisjakson jälkeen halusi ottaa viruksen minusta itseensä, sillä kuten kaikkialla sanotaan, se on - yleensä - täysin vaaraton. Suurinta haittaa se tekee korvien välisellä tasolla.

        Onko kenelläkään muuten kokemusta Aldarasta? Sain siihen reseptin, mutta arveluttaa tuon hinnan takia. Onko sen arvoista?

        kondyloomaan ei ole parannuskeinoa!en ymmärrä miten otatte sen niin huolettomasti,teillä on sairaus johon ei ole parannusta,eikö se tunnu pahalta?ja sehän voi pysyä ihan sievänä ja melko huolettomana mutta sitten on myös niitä huonojakin aikoja jolloin voikin yhtä äkkiä ilmestyä sellaiset kukkakaalit ja pallukat että niitten kanssa on ihan ihmeissään...


      • SAIRAS
        pillo kirjoitti:

        kondyloomaan ei ole parannuskeinoa!en ymmärrä miten otatte sen niin huolettomasti,teillä on sairaus johon ei ole parannusta,eikö se tunnu pahalta?ja sehän voi pysyä ihan sievänä ja melko huolettomana mutta sitten on myös niitä huonojakin aikoja jolloin voikin yhtä äkkiä ilmestyä sellaiset kukkakaalit ja pallukat että niitten kanssa on ihan ihmeissään...

        eikai kukaan voi elämästä lopettaa vaikka tämmönen ikävä tauti tulisikin.. ei kukaan voi sanoa ettei se tuntuisi pahalle mutta pakko sen kanssa on elää. 3vuotta eläny tän kans ja aika monta vielä jälellä.


      • fjhdhiod
        Nyt kävi näin kirjoitti:

        Minulla todettiin kondylooma viime syksynä. Koko homma meni näin:

        Olin bileissä kaverini luona. Vessasta oli loppunut paperi, ja huomattavassa humalatilassa ollessani päätin pyyhkäistä virtsat "arabialaiseen tyyliin". Kas kummaa, käteni sattui osumaan näppylään emättimen suulla - näppylään, josta en aiemmin tiennyt mitään.

        Minulla ei ole ollut kamalasti partnereita elämässäni, eikä yhdelläkään ole ollut NÄKYVÄSTI kondyloomaa. Testeissä ollaan kuitenkin aina käyty ennen seksielämän aloittamista. Minun piti kuulua heihin, jotka eivät IKINÄ saa sukupuolitautia. (En oikeasti tiennyt, että limakalvojen kätköissä voi lymytä jotain, vaikka testit olisivat puhtaat.)

        Järkytys oli kova. Lähdin jäljittämään taudin lähdettä, mutta kaikki vanhoista pareistani olivat yhtälailla järkyttyneitä ja ihmeissään. (Olen siis hyvissä väleissä vielä kaikkien kanssa.) Kukaan ei tiennyt olevansa taudin kantaja, osa sanoi sen jopa olevan "käytännössä mahdotonta." Tässä esimerkki siis siitä, että tauti voi miehillä itää hyvinkin kauan, ilman näkyviä muutoksia.

        Mutta pointtini on se, että minulla ei koskaan ole ollut suurempaa kutinaa tai kirvelyä. Parhaimmillaan näppyjä on ollut kolme. Wartecilla pienimmät lähtivät ja nyt yksi on tullut jäädäkseen, mutta koska se ei mitenkään elämääni haittaa, odottelen spontaania parantumista.

        Niille, joilla kondylooma vasta todetaan: Se kuulostaa paljon pahemmalta, kuin mitä se itse asiassa on. Diagnoosin jälkeen ajattelin, ettei kukaan mies ikinä enää tahdo minulta mitään.

        Eikä mennyt kuin muutama kuukausi, kun löysin hirmu ihanan miehen, joka pienen tutustumisjakson jälkeen halusi ottaa viruksen minusta itseensä, sillä kuten kaikkialla sanotaan, se on - yleensä - täysin vaaraton. Suurinta haittaa se tekee korvien välisellä tasolla.

        Onko kenelläkään muuten kokemusta Aldarasta? Sain siihen reseptin, mutta arveluttaa tuon hinnan takia. Onko sen arvoista?

        epäilen, että itselläni olis kondylooma, mutta en oikein tiedä mihin pitäisi soittaa? Jos on alaikäinen niin ilmoitetaanko asiasta myös vanhemmille?


      • EI näy testeissä...

        Mies kantaa virusta ja tartuttaa naisia sillä voi olla oireeton ja kaikki veriarvot ovat hyvät. Kondylooma on syylä joka tarttuu samoin kuin syylä... kosketuksesta joko sukupuolielinten, käsien tai suun kautta.


      • jokuvaan.,.,
        fjhdhiod kirjoitti:

        epäilen, että itselläni olis kondylooma, mutta en oikein tiedä mihin pitäisi soittaa? Jos on alaikäinen niin ilmoitetaanko asiasta myös vanhemmille?

        No mä sanoin mun äipälle ja nyt ehkä soitan lääkäriin mutta pelottaa kauheesti


      • Hyvin mukava vierailija....
        pillo kirjoitti:

        kondyloomaan ei ole parannuskeinoa!en ymmärrä miten otatte sen niin huolettomasti,teillä on sairaus johon ei ole parannusta,eikö se tunnu pahalta?ja sehän voi pysyä ihan sievänä ja melko huolettomana mutta sitten on myös niitä huonojakin aikoja jolloin voikin yhtä äkkiä ilmestyä sellaiset kukkakaalit ja pallukat että niitten kanssa on ihan ihmeissään...

        Siis eihän sitä voi ajatella noin. Nimenomaan kondylooman näppyihin on parannuskeino. Joillain ne paranee itestään ja joillain se tarvii penslausta,,, Ja jotkuu raukat: ei pääse niistä eroon kirveelläkään.
        Itelle todettii kondy ja otin sen kyllä aika lepposin mielin. Ihan senkin takia, jos vaikka lääkäri-setä ois sanonu mulle, että mulla on klamydia, niin olisin miettiny, että kuinka pitkälle se on kerenny ja olenko mä nyt sitten lapseton ?
        Voi kyynel kyynel, kun mä mielummin säästän ne itkut tosiaan johonkin muuhun, kun kondyn miettimiseen. Kondya sairastaa kuitenkin n, 80% Suomalaisista, EHKÄ JOPA SINÄ ! Sä vaan et ehkä ole itse niitä ihmisiä joille pamahtaa toosaan muutama visvasyylä. Kondyyn ei kuitenkaan kuole, joten sun ei kannata itkeä meidän muiden puolesta. Ja luulen, että kaikki on niin kauan aikaa hyvin, kun me jokainen huolehditaan oman seksielämän ehkäisyistä ja muista kukintojen aikana. Jopa oma miehenikin sanoi, että: "Kultaseni ei me tähän kuolla, me hoidetaan se pois alta!"
        Sit, kun otetaan vielä huomioon se, että tämä kyseinen virus on virus joka häviää elimistöstä vuosien myötä. Joillain ei ollenkaa, se uusii koko ajan ja jotkut onnelliset saa papoista puhtaat paperit jo parin vuoden päästä. Niih ja jos ne kukkakaalit on kerran ollu siellä alapäässä ja ne on saatu hoidettua pois, niin ne ei välttämättä enään koskaan uusiudu.
        Kiitos kuitenkin, että olet huolissasi meidän VAKAVASTI sairaiden puolesta


      • fishu

        Noniin.
        Siis tämä viesti on kaikille niille jotka miettii että "olisko mulla se vai olisko tää jokin muu vai ehkä tää ei ookkaan mitään"

        Siis ihan totta, menkää lääkäriin!!! Se on tärkeää todeta ja että katsovat mikä tauti on kyseessä että sitä osataan oikein hoitaa. Ette te täältä mitään oikeaa diaknoosia saa muiden kirjoitusten perusteella : "joo on sulla varmasti se" -tyyliin. Lääkärit on sitä varten, itse asiassa voi soitella vaikka e-neuvojalle jos on e-pillerien kanssa ollut asiakkaana, silloin se saattaa olla ilmaista, ja ainakin mulla on kondikseen liittyvät käynnit ja tutkimukset tähän mennessä olleet täysin maksuttomia.

        Mutta siis tajutkaa nyt että tämä paikka ei ole mikään lääkäri. Ja vaikka hävettää mennä lääkräiin, tai ujostuttaa tai ihan mikä vaan vois olla syynä olla menemättä, niin ymmärrän minä, että ajatus jostain vieraasta ihmisestä sorkkimassa alapäätä ei tunnu hyvältä, MUTTA ON TARPEELLISTA!

        Ei riitä että sie ite diagnosoit että sulla on näppylöitä emättimen reunoilla, vaan pitää käydä lääkärillä, että he ottavat papa-kokeen, josta taas nähdään ja varmistetaan että ei varmasti ole mitään vakavampaa menossa. Yleisesti eivät näppylää aiheuttavat kondyloomat aiheuta helposti syöpää, mutta parempi pelata varman päälle ja käydä tutkimuksissa että ei monen vuoden päästä tule yllätyksiä. Tämäkään ei ole siis leikin asia.

        Olkaa siis rohkeita ja menkää lääkäriin, tätä tautia ei tarvitse hävetä, kuten täälläkin on sanottu: 80% ihmisistä kantaa sitä, kaikilla se vain ei näy. Siksi naisilta otetaan papa-kokeita, että nähdään onko kohdunsuulla jotain hälyttävää vaikka muita oireita ei olisikaan. Kondylooma tosiaankin voi tarttua muussakin tapauksessa kuin suojaamattomassa seksissä.

        Itsellänikin on ja just sain tietää että papa näytti 2:sta, aiemmin se oli nolla tai ykkönen, ei tietoakaan. Oliko sitten eka näyte jotenkin huono... Eli seurannassa koko homma, 6kk:n päästä taas papa-koe. Miekään en tiedä mistä olen saanut, ja vaikka ilman kondomia en ole yhdynnässä ollut vasta kuin nykyisen poikaystäväni kanssa, se on voinut tulla suuseksissä, sormista tai ihan vain uimahallin saunan lauteilta. Eli tämä on sellainen tauti jossa on useimmiten turha etsiä syyllistä/syyllistää itseään ellei ole tehnyt syrjähyppyjä.

        Mutta niin, menkää lääkäriin!!! Koska kannattaa teettää muutkin testit samalla, ettei se ole mitään muuta. Kondylooma on kuitenkin kenties pienimpiä pahoja, se on hallittavissa, vaikka onkin virusperäinen ja pitkään elimistössä. Käsittääkseni ei kuitenkaan ikuisesti. Monta vuotta vain, kunnes elimistön oma puolustus ajaa sen pois.

        Ärsyttää vaan, kun lääkäri puhuu muuta, kuin mitä joka ikisessä tiedotteessa mitä netissä löytyy kondyloomasta. Kuten se, että lääkärini oli sitä mieltä, että mun poikakamunkin kannattaisi käydä otattamassa testit, mutta me ollaan todellakin seurusteltu nyt kymmenisen kuukautta, oltu ilman kondomia lähes koko aika sillä kondomit ei sopinut meille kun ne meni aina rikki, joten siirryin pillereihin. Jokainen tietolähde netissä, ja mitä esimerkiksi jotkut muut lääkärit on sanoneet kondyloomaa sairastaville, ovat sanoneet että ei poikakaverin tarvitse mennä lääkäriin jos ei ole näkyviä muutoksia. Kun se virus joka tapauksessa on jo varmasti rakkaallanikin, mä en voi sitä enää hänelle tartuttaa, ja mulla se virus pysyy joka tapauksessa elimistössä pitemmän aikaa.

        Eli miksi mun lääkäri sitten sanoo muka että ehdottomasti pitää poikakaverinikin käydä otattamassa näytteet, ja että pitäisi käyttää yhtäkkiä kondomia kunnes asia selviää? Etenkin kun kaikki yleiset tiedotteet asiasta netissä sanoo että ei paniikkia. Etenkin kun ei tuo lääkäri osaa perustella asiaa ollenkaan niin että minä ymmärtäisin.

        Jeps, ja miehän en sitten ole mikään asiantuntija, nämä on vain tietoja mitä olen hommannut kun sain tietää että mullakin on kondylooma.

        Noh, elämä on tällaista, ei niin suoraa ja mutkatonta :) Olkaamme iloisia että meillä on kondylooma eikä suinkaan HIV tai jokin muu pahempi tauti...


      • äyri
        Nyt kävi näin kirjoitti:

        Minulla todettiin kondylooma viime syksynä. Koko homma meni näin:

        Olin bileissä kaverini luona. Vessasta oli loppunut paperi, ja huomattavassa humalatilassa ollessani päätin pyyhkäistä virtsat "arabialaiseen tyyliin". Kas kummaa, käteni sattui osumaan näppylään emättimen suulla - näppylään, josta en aiemmin tiennyt mitään.

        Minulla ei ole ollut kamalasti partnereita elämässäni, eikä yhdelläkään ole ollut NÄKYVÄSTI kondyloomaa. Testeissä ollaan kuitenkin aina käyty ennen seksielämän aloittamista. Minun piti kuulua heihin, jotka eivät IKINÄ saa sukupuolitautia. (En oikeasti tiennyt, että limakalvojen kätköissä voi lymytä jotain, vaikka testit olisivat puhtaat.)

        Järkytys oli kova. Lähdin jäljittämään taudin lähdettä, mutta kaikki vanhoista pareistani olivat yhtälailla järkyttyneitä ja ihmeissään. (Olen siis hyvissä väleissä vielä kaikkien kanssa.) Kukaan ei tiennyt olevansa taudin kantaja, osa sanoi sen jopa olevan "käytännössä mahdotonta." Tässä esimerkki siis siitä, että tauti voi miehillä itää hyvinkin kauan, ilman näkyviä muutoksia.

        Mutta pointtini on se, että minulla ei koskaan ole ollut suurempaa kutinaa tai kirvelyä. Parhaimmillaan näppyjä on ollut kolme. Wartecilla pienimmät lähtivät ja nyt yksi on tullut jäädäkseen, mutta koska se ei mitenkään elämääni haittaa, odottelen spontaania parantumista.

        Niille, joilla kondylooma vasta todetaan: Se kuulostaa paljon pahemmalta, kuin mitä se itse asiassa on. Diagnoosin jälkeen ajattelin, ettei kukaan mies ikinä enää tahdo minulta mitään.

        Eikä mennyt kuin muutama kuukausi, kun löysin hirmu ihanan miehen, joka pienen tutustumisjakson jälkeen halusi ottaa viruksen minusta itseensä, sillä kuten kaikkialla sanotaan, se on - yleensä - täysin vaaraton. Suurinta haittaa se tekee korvien välisellä tasolla.

        Onko kenelläkään muuten kokemusta Aldarasta? Sain siihen reseptin, mutta arveluttaa tuon hinnan takia. Onko sen arvoista?

        itselläni on saman tapainen tarina ja käytin warteckia auttoi vähän mutta kokoajan tuli uusia lisää sain alarada voidetta vai mikä nyt onkaan niinyksi pieni näppy on hävinnyt isommat tuntuvat jäädäkseen.. :/


      • äyri

        herppekseltä kuulostaa


      • sentään...
        pillo kirjoitti:

        kondyloomaan ei ole parannuskeinoa!en ymmärrä miten otatte sen niin huolettomasti,teillä on sairaus johon ei ole parannusta,eikö se tunnu pahalta?ja sehän voi pysyä ihan sievänä ja melko huolettomana mutta sitten on myös niitä huonojakin aikoja jolloin voikin yhtä äkkiä ilmestyä sellaiset kukkakaalit ja pallukat että niitten kanssa on ihan ihmeissään...

        asia kun on vain niin että kondylooma paranee ihmisestä.ihmisen oma keho tuhoaa viruksen ajan kanssa.ei se tapahdu hetkessä mutta ajan kanssa. itsellä oli kondylooma kolmisen vuotta sitten mut ei ole sen jälkeen mitään ollut.tarvitsee vielä tänä kesänä käydä itsensä tutkituttamassa että ei ole uudestaan puhjennut. lääkäri sanoi silloin että yleensä kun viisi vuotta on käynyt tutkimuksissa ja sitä ei ole kertaakaan todettu sinä aikana niin elimistö on tuhonnut viruksen silloin. että ei toinna panikoida.


      • .....
        fjhdhiod kirjoitti:

        epäilen, että itselläni olis kondylooma, mutta en oikein tiedä mihin pitäisi soittaa? Jos on alaikäinen niin ilmoitetaanko asiasta myös vanhemmille?

        soita perhesuunnittelu neuvolaan eikä siitä tarvi sanoo vanhemmille jos ei halua!


      • pipipimppi

        Kukkakaalimaiset ryppäät viittaavat kondyloomaan, mutta niitä harvoin kirvelee tai sattuu. Rakkulat viittaavat herpekseen. Itsellä molemmat puhkesivat samaan aikaan, herpeksen oireista pääsi helposti eroon lääkkeillä, ainoastaan kondylooma- syylät jäivät joiden paranemista odottelen itsestään. Herpes ilmeisesti yleensä tarttuu vain oireillessaan, toki saattaa juuri oirejaksoa ennen/jälkeen tarttua vaikka rakkoja ei näkyisi. Kondylooma paranee itsestään viimeistään kahdessa vuodessa. Kummankin kanssa voi elää eikä juuri häiritse normaalia elämää vaikka aluksi kuulostaakin kuolemantuomiolta.


    • seksitön

      Tajuaako kukaan, jolla on todettu kondylooma papassa ( vaikkakin vain vähäisiä solumuutoksia), että ei pitäisi harrastaa seksiä? Itselläni ekaa kertaa todetiin viimeisessä papassa ja sit taas 6 kk:den päästä uusintaan. Tajusin etten halua tartuttaa ainakaan ketään muuta, joten se on siten seksitön seuraavat 6 kk.utta. hiveää helvettiä. kondomikaan kun ei suojaa ja tarttuu mys käsien kautta. On täysin vastuutonta tartutta muita kun on tieto siitä. Eri asia on, jos ei koskaan ole todettu mitään. Silloinhan asiasta ei voi tietää.

      • Nuori mies

        Huomasin suihkussa että terskassa on pieni punainen läiskä, täysin tasainen, ei hellä, eli ihan normaali, vain väri poikkeava. En ole ollut tänä vuonna sukupuoliyhteydessä. En millään kehtaisi mennä lääkäriin nuoren ikäni vuoksi. Mutta onko minun tapauksessa kyse jostain vakavasta?


      • eilllla

        useimmilla täällä olevilla kondylooma"potilailla" tuntuu olevan vakituinen seurustelusuhde. tällöin seksisuhdetta ei tarvitse lopettaa, sillä partneri on saanut tartunnan luultavasti jo ennen kondylooman diagnosointia.
        eri asia sitten, jos harrastaa satunnaisia suhteita. tällöin pitäisi vähän rajoittaa sitä seksielämää ja pyrkiä pääsemään kondyloomista eroon niin etteivät ne tartuta sitä satunnaista seksikaveria.


    • sause

      Haluaisin tietää voiko nämä oireet olla kondylooman aiheuttamia,,, alapään kauhea kirvely,ja kutina,,,häpyhuulen ulkopuolelle on noussut iso patti joka on melko kova sisältä ja vähän punoittaa,,muttei mitenkään ole kauhean arka..

    • Nimetön

      Moikka. Menin pari viikkoa sitte lääkärille tarkastuksiin e-pillereiden takia ja mulle tehtiin ne tarkastukset.. Sitten pari viikkoa sitten soitettiin ja sonottiin että mulla on kondylooma.. Olen kauheen paniikissa kokoajan ja mietin sitä .. Rttä mistä oisin saanut olen aina käyttänyt kortsuu. Ja mulle sanottiin että se tarttuu sormien ja suun kautta.. En tiedä mitä teen olen iha poikki ja kun googlesta katoin sen tietoja niin ne oli hirveitä en halua mitään sypää tai mitään vastaavaa:(( Saako sen pois ja eihä se vaikuta mun lapselle mitään jos semmosen joskus aijon hankkii??:OO

    • Miehelläsi on se...

      Kun miehesi kävi sukupuolitautitesteissä niin häneltä otettiin todennäköisesti hiv, klamydia jne. Kondyloomaan EI OLE testiä jolla se näkyisi,

      • kyllä näkyy

        Multa otettiin kolposkopiakäynnin yhteydessä virtsanäyte ja tutkitaan onko klamydia. Se on yleinen käytäntö kuulema.


      • Valopää
        kyllä näkyy kirjoitti:

        Multa otettiin kolposkopiakäynnin yhteydessä virtsanäyte ja tutkitaan onko klamydia. Se on yleinen käytäntö kuulema.

        Kondylooma ja klamydia ovat aivan eri asia.


      • äyri

        Minulla todettii kondylooma sukupuoli testeissä


    • ohi on

      Mullakin on papa3,eli kondylooma,vieraissa en ole käynyt.Mieheni tunnusti käyneensä vieraissa ja naapurin ämmää panemassa,toi taudin mulle ja tuumasi vaan siihen,että tehtyä ei saa tekemättömäksi.Ensin yritti selitellä,ettei muka oo pettäny,mutta lopulta tunnusti.10 vuotta aviossa miehen kanssa,johon luulin voivani luottaa,vaan näin kävi mulle.

      • - - -

        Sairaalalta tuli sitten lappu, että minullakin tällainen. Olen käynyt koepaloissa jo viime keväänä, ja vasta nyt osattiin sanoa että se on kondylooma. Joten minulla se on itänyt siis jo 1,5 vuotta, kun aloin seurustelemaan nykyiseni kanssa? Jollakin tapaa olen jopa helpottunut, koska kävin myös klamydiatesteissä. Kondylooma vaikuttaa kuitenkin vähän.. Harmittomammalta? En sanoisi edes noin, mutta jotenkin tässä on itseään lohduteltava, niin huolellinen kun olen aina ollut. Nyt sitten sen vakikumppaniltani olen luultavasti saanut. Tänään kirje on vasta tullut, en ole oikein ehtinyt vielä asiaan suhtautua.
        Onko muilla jotain oireita tästä?


      • Juuri lääkäristä kotiutunut
        - - - kirjoitti:

        Sairaalalta tuli sitten lappu, että minullakin tällainen. Olen käynyt koepaloissa jo viime keväänä, ja vasta nyt osattiin sanoa että se on kondylooma. Joten minulla se on itänyt siis jo 1,5 vuotta, kun aloin seurustelemaan nykyiseni kanssa? Jollakin tapaa olen jopa helpottunut, koska kävin myös klamydiatesteissä. Kondylooma vaikuttaa kuitenkin vähän.. Harmittomammalta? En sanoisi edes noin, mutta jotenkin tässä on itseään lohduteltava, niin huolellinen kun olen aina ollut. Nyt sitten sen vakikumppaniltani olen luultavasti saanut. Tänään kirje on vasta tullut, en ole oikein ehtinyt vielä asiaan suhtautua.
        Onko muilla jotain oireita tästä?

        Lääkäri:

        "Kah, sulla on kondylooma! Mutta elämä on laiffii, niinku eräs julkisuuden henkilö sano!"

        Lääkityksestä ehdotus oli seuraavaa: Saat jos haluat, mutta ne on aika ärhäkkää tavaraa ja se varmaan paranee itsestään(pieni syylä esinahassa)

        Mitähän tähän sit lisäis, kaitpa tän kans on elettävä, ilmeisesti se on itänyt jo vähintään vuoden tai sitten olen saanut sen jotenkin muuten kuin suojaamatonta seksiä harrastamalla...

        Toivottavasti oireet ei pahene. Pahin pelko on kaverin reaktio, mutta hän lupas jo, ettei pahasti pahoinpitele vaikka jotain oliski (ne kehnommat vaihtoehdot oli testattu jo ennemmin) =D

        Ja vaikkei tää nyt niin vakava juttu olekkaan, niin lääkärin antama ohje oli hyvä "käytä kumia irtosuhteissa" Olen tehnyt niin miltei aina ja tässä sitä vaan ollaan.(Miltei, pitihän se sillon vuosia sit teininä hölmöillä).

        Että näin


      • Anonyymi

        Järvi ei soutamalla kulu


      • Anonyymi

        Melkein samanlainen tarina minulla, kuuden vuoden seurustelun jälkeen yhtäkkiä muutoksia papassa, mutta en vielä silloin ymmärtänyt että liittyi siihen että mies oli käynyt panemassa työkaveria! Selvisi vasta vuosien päästä kun oltiin jo naimisissakin ja äijä ilmoitti yhtäkkiä että halusi erota ja samalla tunnusti tuon aiemman sekä uusimman pettämisensä ja molemmat suhteet tietysti ilman kondomia. Itse olin ollut yhden miehen nainen siinä kohtaa jo 15 vuotta😔


    • jarppi85

      tietääkö kukaan jos lääkettä menee virtsa putkeen onko vaarallista?

      • 123

        Itse sain kondylooman ilmeisesti viime kesänä irtosuhteessa ja syksyn aikana ilmestyivät ensimmäiset näppylät. Ja niitä tuli paljon ja nopeasti.

        Suosittelen menemään nopeasti lääkäriin, jotta hoito saadaan mahd. nopeasti aloitettua. Minulle annettiin Aldara-voiteen resepti ja vaikka se olikin todella hintava(Kela korvaa n. puolet sadasta eurosta), se tehosi todella hyvin. Näppylät hävisivät jo reilun viikon käytön jälkeen, ainoastaan yksi näppylä jäi jäljelle, joka luultavasti paranee ajan kanssa spontaanisti. Aldara ei aiheuttanut ainakaan minulle mitään kipuja ja tuskia, ainoastaan lievää punoitusta ja arkuutta käyttöalueella.

        Niille, jotka näitä keskustelupalstoja lukevat hädissään yrittäen selvittää, mikä siellä omassa kehossa oikein on, suosittelen lämpimästi menemään lääkäriin, jossa syy vaivaan oikeasti selviää. Itse jahkailin tarpeeksi pitkään yrittäen kieltää oireet ja ne pahenivat kiusallisen nopeasti. Jos olisin jo heti alussa hakeutunut hoitoon, olisin välttynyt turhalta stressiltä ja itsehäpeältä.

        Oireiden ilmestyttyä olin ja olen edelleen vakituisessa parisuhteessa. Mieheni otti asian yllättävän hyvin, vaikka aluksi vaiva aiheutti mielipahaa. Hän ymmärsi hyvin sen, että parempi vaihtoehto on kuitenkin se, että vaiva hoidetaan pois, jotta voisimme jatkaa eteenpäin. Yhteiset hetketkin paranivat luottamuksen ja rehellisyyden kasvaessa.

        Tämä oli minun kokemukseni kondyloomasta ja toivottavasti joku saa tästä jotakin irti ja lähtee pikimmiten lääkäriin hoitamaan itsensä kuntoon. :)


      • äyri
        123 kirjoitti:

        Itse sain kondylooman ilmeisesti viime kesänä irtosuhteessa ja syksyn aikana ilmestyivät ensimmäiset näppylät. Ja niitä tuli paljon ja nopeasti.

        Suosittelen menemään nopeasti lääkäriin, jotta hoito saadaan mahd. nopeasti aloitettua. Minulle annettiin Aldara-voiteen resepti ja vaikka se olikin todella hintava(Kela korvaa n. puolet sadasta eurosta), se tehosi todella hyvin. Näppylät hävisivät jo reilun viikon käytön jälkeen, ainoastaan yksi näppylä jäi jäljelle, joka luultavasti paranee ajan kanssa spontaanisti. Aldara ei aiheuttanut ainakaan minulle mitään kipuja ja tuskia, ainoastaan lievää punoitusta ja arkuutta käyttöalueella.

        Niille, jotka näitä keskustelupalstoja lukevat hädissään yrittäen selvittää, mikä siellä omassa kehossa oikein on, suosittelen lämpimästi menemään lääkäriin, jossa syy vaivaan oikeasti selviää. Itse jahkailin tarpeeksi pitkään yrittäen kieltää oireet ja ne pahenivat kiusallisen nopeasti. Jos olisin jo heti alussa hakeutunut hoitoon, olisin välttynyt turhalta stressiltä ja itsehäpeältä.

        Oireiden ilmestyttyä olin ja olen edelleen vakituisessa parisuhteessa. Mieheni otti asian yllättävän hyvin, vaikka aluksi vaiva aiheutti mielipahaa. Hän ymmärsi hyvin sen, että parempi vaihtoehto on kuitenkin se, että vaiva hoidetaan pois, jotta voisimme jatkaa eteenpäin. Yhteiset hetketkin paranivat luottamuksen ja rehellisyyden kasvaessa.

        Tämä oli minun kokemukseni kondyloomasta ja toivottavasti joku saa tästä jotakin irti ja lähtee pikimmiten lääkäriin hoitamaan itsensä kuntoon. :)

        minun tarinani on aivan sammallainen


    • Äyri

      Kyllä mulla on ollu kipuja yhdynnän aikana lääkärissä eivät välittäneet siitä kun valitin ja harmoilin et mikä on vialla kuulema kuuluu toho touhuun :)

    • selibaatti4eva!

      Kysymys:
      Itellä on nyt varmaan viime elokuulta (ainaski) ollu tällasta ihme ihotumaa(?) sisempien häpyhuulten ulkoreunalla ja vieres (rypyläistä, niiku pieniä palluroita vieri-vieres, aika vaaleita..) Oon käyny papa-kokeessa varmaan 2-3kk niiden havaitsemiseni jälkeen ja se oli iha puhdas.. Voiko olla kondy ihan vauhdissa jo useamman kk:n ilman että se näkyy papa:ssa??

      • ---

        Papassa katsotaan tietääkseni, onko papilloomavirusta esim. kohdunkaulan suulla. Tämän tyypin 'kondylooma' on eri kuin ulkoisesti riehuva tapaus. Yleensä jos on ulkoinen kondylooma, niin silloin papa on puhdas. Edellyttäen tietenkin sen, ettei ole muita tulehduksia tms. jotka papa paljastaisi.

        Ulkoisen konlylooman toteaa lääkäri katsomalla ja oireesi viittaavat vahvasti kondyloomaan. Hoito on yleensa aika helppo ja tehokas, mutta jos pitkittää sen aloittamista, paraneminen voi olla hitaampaa ja vaatia järeämmät hoitokeinot. Mars lääkäriin! :)


      • asgagasg
        --- kirjoitti:

        Papassa katsotaan tietääkseni, onko papilloomavirusta esim. kohdunkaulan suulla. Tämän tyypin 'kondylooma' on eri kuin ulkoisesti riehuva tapaus. Yleensä jos on ulkoinen kondylooma, niin silloin papa on puhdas. Edellyttäen tietenkin sen, ettei ole muita tulehduksia tms. jotka papa paljastaisi.

        Ulkoisen konlylooman toteaa lääkäri katsomalla ja oireesi viittaavat vahvasti kondyloomaan. Hoito on yleensa aika helppo ja tehokas, mutta jos pitkittää sen aloittamista, paraneminen voi olla hitaampaa ja vaatia järeämmät hoitokeinot. Mars lääkäriin! :)

        Paljonkohan tulee maksamaan koko paletti, että saa hoidettua kondylooman piiloon?


      • 4 vuosi menossa
        asgagasg kirjoitti:

        Paljonkohan tulee maksamaan koko paletti, että saa hoidettua kondylooman piiloon?

        niin, tähän ei vielä kukaan ollut vastannut.

        Itsellä armeijassa puhkesi kyseinen tauti, joten sain valtion kustannuksella 2 ensimmäistä wartner liuosta (ilman kelakorttia 29e/kpll muistaakseni). sen lisäksi olen itse ostanut noin 60e edestä vielä condyline ja wartner aineita armeijan jälkeen, kokeillut jäädyttää wartecin syylän jäädytys vempaimilla (toimii, mutta jää ikuinen jälki) ja juossut jäädytyksissä ja laser hoidoissa, edelleen sairastaen tautia.

        Kaikkine kustannuksineen mitä tautiin liittyen voi laskea, hintaa on nyt kertynyt noin 200e. ja edelleen siis tallella. Jos tähän vielä lasketaan kulut, jotka aiheutui naisesta, jolta tämän sain, niin mennään jo useampiin tuhansiin ;D


    • kondis

      Olen kärsinyt kans ton kondylooman ulkoisesti, eli siis papa oli puhdas mutta oli pieniä ulkoisia syyliä. Kokeilin ensin condyline liuosta, josta ei ollut mitään hyötyä. Sitten sitä sinistä ainetta (en muista enää nimeä) ja lopuksi Aldaraa. Aldara auttoi vähän aikaa mutta syylät palasivat kun käytön lopetti. Yhdestä näpystä kasvoi isompi syylä emättimen suulle. Sain ajan poliklinikalle jäädytykseen, mutta siellä totesivat ettei kannata kun se on kuitenkin vielä kohtalaisen pieni ja muut ulkosynnyttimillä olleet näpyt olivat todella pieniä. Käskettiin odotella paranemista itsekseen.

      Eipä mennyt siitä kauaa kun ne tosiaan itsestään sitten hävisivätkin. Koko taisteluun meni 9 kk ja kaikki alkoi ihan pienen pienestä näpystä jonka poikaystäväni huomasi seksin yhteydessä. Rutiini käynnillä lääkäri totesi sen kondyksi. Sitä ennen monta ns. hiivatulehdusta ollu, mutta tästä ne on johtuneet.

      onnea kaikille asian kanssa painiville, tää on ollu tosi raskasta. Nyt toivon vaan että näpyt pysyy poissa!

      • kondylai lama

        jep, ajattelin vain kertoa muille omastakin kokemuksesta. Sain kondylooman aikanaan silloiselta avovaimoltani ja totta kai se herätti pettämis-epäilykset. noh, varmaksihan sitä ei voi sanoa kun kondy itää parista viikosta jopa 10-vuoteen.

        Kuitenkin, aluksi kun kukkakaalimaisia syyliä alko ilmestyä, hoidettiin niitä wartecin liuottimella kohtalaisin tuloksin, kuitenkin palasivat aina, sen jälkeen siirryttiin condyline liokseen samoin tuloksin. Tämän jälkeen jäädytettiin muutamia syyliä (muutamia jopa itse, nyt viisastuneena, älkää kokeilko!). Jäädytetyt syylät ovat pysyneet poissa, mutta tilalle jäi valkoinen läikkä, joka ei koskaan lähde pois. (iho paleltui). Valoa tunnelin päässä alkoi näkyä kun kävin laser hoidossa sitten lopulta, ensin kotona puudute aineet päälle ja menoks, pikainen visiitti (n. 15min) ja homma ohi. Tai niin olisi voinut toivoa, sillä taas vajaan 2kk päästä alkoi näppyjä tulla ja nyt tälläkin hetkellä pohdin, mitä seuraavaksi? laser hoito on sikäli helppo ja vaivaton, hoito kestää 15 min ja pikku-veijarikin paranee hoidosta noin viikossa, ei tarvitse vouhottaa 4-5 viikkoa voiteiden/penslausten kanssa. Ainoa haitta puoli ujolle ihmiselle, kuten minulle, on se vaikeus saada kiskottua housut alas kun hoitaja ja lääkäri tuijottaa ja odottaa. Itselle tämä on se isoin kynnys. Ja varmasti muillekkin.

        Enivei, jos tosissaan olet jo kokeillut kaikki muut vaihtoehdot, paitsi laserin, suosittelen sitä. Muista hoidoista minulle on ainakin jäänyt ikuisia jälkiä genitaalialueille, mutta laserilla ei ollut siitä vaaraa. Tietysti, voisin väittää että lääkärikin osasi hommansa.

        Näin siis Lahdessa.

        Niin ja, mikäli olet 100% varma ettet vielä ole saanut kondyä mistään, niin nyt on syytä hakea rokote siihen. Sillä keinoin sen ilmeisesti voisi välttää (maksaa jonkin verran, mutta tulee reilusti halvemmaksi kuin hoidot). Kiitti ja kuitti, onnea taudin kanssa painimiseen. Eiköhän tämä voiteta viimeistään haudassa.. ;) :D


      • tietämätön88
        kondylai lama kirjoitti:

        jep, ajattelin vain kertoa muille omastakin kokemuksesta. Sain kondylooman aikanaan silloiselta avovaimoltani ja totta kai se herätti pettämis-epäilykset. noh, varmaksihan sitä ei voi sanoa kun kondy itää parista viikosta jopa 10-vuoteen.

        Kuitenkin, aluksi kun kukkakaalimaisia syyliä alko ilmestyä, hoidettiin niitä wartecin liuottimella kohtalaisin tuloksin, kuitenkin palasivat aina, sen jälkeen siirryttiin condyline liokseen samoin tuloksin. Tämän jälkeen jäädytettiin muutamia syyliä (muutamia jopa itse, nyt viisastuneena, älkää kokeilko!). Jäädytetyt syylät ovat pysyneet poissa, mutta tilalle jäi valkoinen läikkä, joka ei koskaan lähde pois. (iho paleltui). Valoa tunnelin päässä alkoi näkyä kun kävin laser hoidossa sitten lopulta, ensin kotona puudute aineet päälle ja menoks, pikainen visiitti (n. 15min) ja homma ohi. Tai niin olisi voinut toivoa, sillä taas vajaan 2kk päästä alkoi näppyjä tulla ja nyt tälläkin hetkellä pohdin, mitä seuraavaksi? laser hoito on sikäli helppo ja vaivaton, hoito kestää 15 min ja pikku-veijarikin paranee hoidosta noin viikossa, ei tarvitse vouhottaa 4-5 viikkoa voiteiden/penslausten kanssa. Ainoa haitta puoli ujolle ihmiselle, kuten minulle, on se vaikeus saada kiskottua housut alas kun hoitaja ja lääkäri tuijottaa ja odottaa. Itselle tämä on se isoin kynnys. Ja varmasti muillekkin.

        Enivei, jos tosissaan olet jo kokeillut kaikki muut vaihtoehdot, paitsi laserin, suosittelen sitä. Muista hoidoista minulle on ainakin jäänyt ikuisia jälkiä genitaalialueille, mutta laserilla ei ollut siitä vaaraa. Tietysti, voisin väittää että lääkärikin osasi hommansa.

        Näin siis Lahdessa.

        Niin ja, mikäli olet 100% varma ettet vielä ole saanut kondyä mistään, niin nyt on syytä hakea rokote siihen. Sillä keinoin sen ilmeisesti voisi välttää (maksaa jonkin verran, mutta tulee reilusti halvemmaksi kuin hoidot). Kiitti ja kuitti, onnea taudin kanssa painimiseen. Eiköhän tämä voiteta viimeistään haudassa.. ;) :D

        Mulla on kai sit kans tuo kondylooma. Ei ole kyllä ko yksi syylämainen näppy sisemmässä häpyhuulessa, se on siellä ollut jo monta vuotta ja papa-kokeet ovat aina olleet puhtaat. Nyt kuitenkin haluaisin sen poistaa, olen raskaana vikolla 30. Voidaanko syylä poistaa nyt?


      • surullinen :(
        tietämätön88 kirjoitti:

        Mulla on kai sit kans tuo kondylooma. Ei ole kyllä ko yksi syylämainen näppy sisemmässä häpyhuulessa, se on siellä ollut jo monta vuotta ja papa-kokeet ovat aina olleet puhtaat. Nyt kuitenkin haluaisin sen poistaa, olen raskaana vikolla 30. Voidaanko syylä poistaa nyt?

        mulla kans todettiin kondylooma pari vuotta sitten..oireet hävisivät silloin condyline-aineellapenslaamisen jälkeen..mutta!taas se sama vaiva on ilmestynyt ja nyt tekee hiukan kipeetä kävellä tai istua tietyssä asennossa, kun tuntuu että housut hankaa..:( ja näyttäisi siltä että on noussut reilun 37 lämpö ja uskon, että se johtuu tästä viruksesta ,koska mulla ei oo mitään flunssaa tms .. onko teillä muilla ollu kuumetta tän taudin yhteydessä? millon helvetissä tästä pääsee eroon?


      • Erehtynyt
        kondylai lama kirjoitti:

        jep, ajattelin vain kertoa muille omastakin kokemuksesta. Sain kondylooman aikanaan silloiselta avovaimoltani ja totta kai se herätti pettämis-epäilykset. noh, varmaksihan sitä ei voi sanoa kun kondy itää parista viikosta jopa 10-vuoteen.

        Kuitenkin, aluksi kun kukkakaalimaisia syyliä alko ilmestyä, hoidettiin niitä wartecin liuottimella kohtalaisin tuloksin, kuitenkin palasivat aina, sen jälkeen siirryttiin condyline liokseen samoin tuloksin. Tämän jälkeen jäädytettiin muutamia syyliä (muutamia jopa itse, nyt viisastuneena, älkää kokeilko!). Jäädytetyt syylät ovat pysyneet poissa, mutta tilalle jäi valkoinen läikkä, joka ei koskaan lähde pois. (iho paleltui). Valoa tunnelin päässä alkoi näkyä kun kävin laser hoidossa sitten lopulta, ensin kotona puudute aineet päälle ja menoks, pikainen visiitti (n. 15min) ja homma ohi. Tai niin olisi voinut toivoa, sillä taas vajaan 2kk päästä alkoi näppyjä tulla ja nyt tälläkin hetkellä pohdin, mitä seuraavaksi? laser hoito on sikäli helppo ja vaivaton, hoito kestää 15 min ja pikku-veijarikin paranee hoidosta noin viikossa, ei tarvitse vouhottaa 4-5 viikkoa voiteiden/penslausten kanssa. Ainoa haitta puoli ujolle ihmiselle, kuten minulle, on se vaikeus saada kiskottua housut alas kun hoitaja ja lääkäri tuijottaa ja odottaa. Itselle tämä on se isoin kynnys. Ja varmasti muillekkin.

        Enivei, jos tosissaan olet jo kokeillut kaikki muut vaihtoehdot, paitsi laserin, suosittelen sitä. Muista hoidoista minulle on ainakin jäänyt ikuisia jälkiä genitaalialueille, mutta laserilla ei ollut siitä vaaraa. Tietysti, voisin väittää että lääkärikin osasi hommansa.

        Näin siis Lahdessa.

        Niin ja, mikäli olet 100% varma ettet vielä ole saanut kondyä mistään, niin nyt on syytä hakea rokote siihen. Sillä keinoin sen ilmeisesti voisi välttää (maksaa jonkin verran, mutta tulee reilusti halvemmaksi kuin hoidot). Kiitti ja kuitti, onnea taudin kanssa painimiseen. Eiköhän tämä voiteta viimeistään haudassa.. ;) :D

        Tässä ohjeita, joita jokaisen tulisi noudattaa:

        Internet pursuaa väärää tietoa ja luuloja HPV:stä ja kondyloomasta. Niinpä ylivarovaisuus on parempi kuin hypätä kielekkeeltä, sulkea silmänsä, ja toivoa parasta. Jos olet/olet ollut jonkun HPV-papilloomaviruksen tai kondylooman (OLIPA AKTIIVINEN ELI NÄKYVÄ/OIREILEVA TAI EI) kantaja (tai vaikket olisikaan, lue seuraavat) tai fyysisessä kontaktissa kantjaan,

        1. KERRO siitä SELKEÄSTI ja KATTAVASTI partnerillesi ENNEN minkäänlaista SUKUPUOLIYHTEYTTÄ!

        2. On "puhtaan" osapuolen päätettävissä haluaako hän kaikesta huolimatta tartuttaa taudin itseensä vai ei. Hänen tulisi tietää taudista, joten anna hänen tutustua ensin faktoihin ennen kuin latelet itse omat MIELIPITEESI tai harhaluulosi taudista, sen tarttumisesta ja oireista sekä parantumisesta. Kumppanin päätöstä on kunnioitettava, ja jos hän ei halua jatkaa aktia tai tapailua, niin so be it - tough break! Elämä on.

        3. Tiedä, että papilloomavirukset (jotka aiheuttavat kondyloomia eli visvasyyliä) voivat TARTTUA ihan yhtä hyvin PENIKSESTÄ tai VAGINASTA SUUHUN kuin normaaliyhdynnän välitykselläkin. Jopa harvinaisissa tapauksissa syvät kielisuudelmat saattavat saada taudin tarttumaan. KÄYTTÄKÄÄ SIIS KUMIA MYÖS SUUSEKSIN AIKANA, jos sitä haluatte harrastaa!

        4. Jos partneri haluaa jatkaa tapailua seksin merkeissä kanssasi jatkossa, muttei haluaisi tartuntaa, KERRO tälle että vaikkakin se pienentää riskiä, VOI se TARTTUA KONDOMIN KÄYTÖSTÄ HUOLIMATTAKIN. Ja harvinaista kyllä, mutta kondylooma voi tarttua myös molempien sukuelimillä/limakalvoilla käyneiden sormien tms välityksellä, joten TARTUNTARISKI ON AINA OLEMASSA.

        5. Tiedä, että VAIKKA OLISITKIN ollut vuosia tai vaikkapa pari vuosikymmentä OIREETON, et voi nykymenetelmillä olla varma onko elimistösi voittanut taudin kokonaan vai onko se vain piilevänä ja OLET SILTI SEN KANTAJA. Niinpä sinun tulee KERTOA seksikumppaneillesi kondyloomastasi ENNEN ENSIMMÄISTÄ SEKSIKERTAANNE (käsipelistä ja suuseksistä aina melaa mekkoon -meininkiin sekä anaaliseksiin) AINA TARTUNTASI SAAMISESTA ETEENPÄIN. Tee siitä tapa!

        6. Et voi tietää miten virus reagoi kenenkin elimistössä. Et voi siis päättää tämän puolesta, haluaako hän viruksen vai ei. Valinnan on oltava partnerisi vapaaehtoinen manipuloimaton valinta.



        Vaikka kyseessä ei olisikaan osaltasi niinkään tahallinen ja pahanilkinen sekä itsekäs taudin pimittäminen vaan ennemminkin taudin osittainen tai kokonainen "unohtaminen"/vähättely, älä silti unohda kertoa selkästi siitä. Papilloomaviruksilla tahi kondyloomalla ei ole selkeää parasta ennen -päivämäärää, joten elä sen mukaisesti. Paljoa vaivaa ei vaadi sanoa "Mulla on kondylooma. Jos et tiedä mikä se tarkalleen on, kysy gynekologilta tai sukupuolitautilääkäriltä." Jos toinen ei halua ottaa riskiä ja jatkaa suhdetta kanssasi, niin aika heppoisella pohjalla on suhteenne ollut, eikä välttämättä olisi tullut kestämään muutenkaan. Ja teille irtonumeroiden harrastajille, kertokaa tekin! Mikään ei levitä tautia tehokkaammin kuin paljon eri ihmisten kanssa irtoseksiä harrastavat henkilöt, jotka pimittävät tautinsa tai eivät "näe tarpeelliseksi kertoa siitä".

        Tällä tekstillä koitan ainakin vähentää tätä toista taudinlevittäjäryhmän lukumäärää, nimittäin taudista tarpeeksi tietämättömät / harhaluuloja tai -neuvoja kuulleet. Koska kyseessä on mahdollisesti loppuelämäsi ajan mukanasi kulkeva tarttuva virustauti, joka voi olla vaarallinen niin naisille kuin miehillekin (vaikkakin naisilla kohdunkaulansyöpäriski onkin paljon suurempi kuin miehillä penissyöpä), älä laiminlyö siitä tiedottamista, vaan pidä se tuoreena mielessäsi aivan kuin esimerkiksi henkilötunnuksesi tai silmiesi väri tms. Ja kerro siitä! Olitpa sitten mies tai nainen, jos ei sinulla ole käsitteellistä munaa kertoa taudistasi eli vältät sitä koska koet sen häpeälliseksi tai vähäpätöiseksi asiaksi, ei sinun kuuluisi harrastaa myöskään seksiä muiden kuin itsesi kanssa. Nuff said.


        t: Erehtynyt.

        THIS HAS TO STOP!

        P.S. Tässä virallisia linkkejä taudista (29.1.2010):

        http://www.yths.fi/netcomm/viewarticle.asp?path=8,21,2476,2507&article=1862&index=A&page=1

        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=tes00008

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Kondylooma

        http://www.suojaudu.fi/hpv/?id=14

        http://www.suojaudu.fi/hpv/?id=272

        http://www.terveysportti.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=tes00008&p_haku=Kondyloomat%20eli%20visvasyyl%E4t

        http://www.tohtori.fi/?page=4702652&id=9214859


      • haluanvastauksia
        Erehtynyt kirjoitti:

        Tässä ohjeita, joita jokaisen tulisi noudattaa:

        Internet pursuaa väärää tietoa ja luuloja HPV:stä ja kondyloomasta. Niinpä ylivarovaisuus on parempi kuin hypätä kielekkeeltä, sulkea silmänsä, ja toivoa parasta. Jos olet/olet ollut jonkun HPV-papilloomaviruksen tai kondylooman (OLIPA AKTIIVINEN ELI NÄKYVÄ/OIREILEVA TAI EI) kantaja (tai vaikket olisikaan, lue seuraavat) tai fyysisessä kontaktissa kantjaan,

        1. KERRO siitä SELKEÄSTI ja KATTAVASTI partnerillesi ENNEN minkäänlaista SUKUPUOLIYHTEYTTÄ!

        2. On "puhtaan" osapuolen päätettävissä haluaako hän kaikesta huolimatta tartuttaa taudin itseensä vai ei. Hänen tulisi tietää taudista, joten anna hänen tutustua ensin faktoihin ennen kuin latelet itse omat MIELIPITEESI tai harhaluulosi taudista, sen tarttumisesta ja oireista sekä parantumisesta. Kumppanin päätöstä on kunnioitettava, ja jos hän ei halua jatkaa aktia tai tapailua, niin so be it - tough break! Elämä on.

        3. Tiedä, että papilloomavirukset (jotka aiheuttavat kondyloomia eli visvasyyliä) voivat TARTTUA ihan yhtä hyvin PENIKSESTÄ tai VAGINASTA SUUHUN kuin normaaliyhdynnän välitykselläkin. Jopa harvinaisissa tapauksissa syvät kielisuudelmat saattavat saada taudin tarttumaan. KÄYTTÄKÄÄ SIIS KUMIA MYÖS SUUSEKSIN AIKANA, jos sitä haluatte harrastaa!

        4. Jos partneri haluaa jatkaa tapailua seksin merkeissä kanssasi jatkossa, muttei haluaisi tartuntaa, KERRO tälle että vaikkakin se pienentää riskiä, VOI se TARTTUA KONDOMIN KÄYTÖSTÄ HUOLIMATTAKIN. Ja harvinaista kyllä, mutta kondylooma voi tarttua myös molempien sukuelimillä/limakalvoilla käyneiden sormien tms välityksellä, joten TARTUNTARISKI ON AINA OLEMASSA.

        5. Tiedä, että VAIKKA OLISITKIN ollut vuosia tai vaikkapa pari vuosikymmentä OIREETON, et voi nykymenetelmillä olla varma onko elimistösi voittanut taudin kokonaan vai onko se vain piilevänä ja OLET SILTI SEN KANTAJA. Niinpä sinun tulee KERTOA seksikumppaneillesi kondyloomastasi ENNEN ENSIMMÄISTÄ SEKSIKERTAANNE (käsipelistä ja suuseksistä aina melaa mekkoon -meininkiin sekä anaaliseksiin) AINA TARTUNTASI SAAMISESTA ETEENPÄIN. Tee siitä tapa!

        6. Et voi tietää miten virus reagoi kenenkin elimistössä. Et voi siis päättää tämän puolesta, haluaako hän viruksen vai ei. Valinnan on oltava partnerisi vapaaehtoinen manipuloimaton valinta.



        Vaikka kyseessä ei olisikaan osaltasi niinkään tahallinen ja pahanilkinen sekä itsekäs taudin pimittäminen vaan ennemminkin taudin osittainen tai kokonainen "unohtaminen"/vähättely, älä silti unohda kertoa selkästi siitä. Papilloomaviruksilla tahi kondyloomalla ei ole selkeää parasta ennen -päivämäärää, joten elä sen mukaisesti. Paljoa vaivaa ei vaadi sanoa "Mulla on kondylooma. Jos et tiedä mikä se tarkalleen on, kysy gynekologilta tai sukupuolitautilääkäriltä." Jos toinen ei halua ottaa riskiä ja jatkaa suhdetta kanssasi, niin aika heppoisella pohjalla on suhteenne ollut, eikä välttämättä olisi tullut kestämään muutenkaan. Ja teille irtonumeroiden harrastajille, kertokaa tekin! Mikään ei levitä tautia tehokkaammin kuin paljon eri ihmisten kanssa irtoseksiä harrastavat henkilöt, jotka pimittävät tautinsa tai eivät "näe tarpeelliseksi kertoa siitä".

        Tällä tekstillä koitan ainakin vähentää tätä toista taudinlevittäjäryhmän lukumäärää, nimittäin taudista tarpeeksi tietämättömät / harhaluuloja tai -neuvoja kuulleet. Koska kyseessä on mahdollisesti loppuelämäsi ajan mukanasi kulkeva tarttuva virustauti, joka voi olla vaarallinen niin naisille kuin miehillekin (vaikkakin naisilla kohdunkaulansyöpäriski onkin paljon suurempi kuin miehillä penissyöpä), älä laiminlyö siitä tiedottamista, vaan pidä se tuoreena mielessäsi aivan kuin esimerkiksi henkilötunnuksesi tai silmiesi väri tms. Ja kerro siitä! Olitpa sitten mies tai nainen, jos ei sinulla ole käsitteellistä munaa kertoa taudistasi eli vältät sitä koska koet sen häpeälliseksi tai vähäpätöiseksi asiaksi, ei sinun kuuluisi harrastaa myöskään seksiä muiden kuin itsesi kanssa. Nuff said.


        t: Erehtynyt.

        THIS HAS TO STOP!

        P.S. Tässä virallisia linkkejä taudista (29.1.2010):

        http://www.yths.fi/netcomm/viewarticle.asp?path=8,21,2476,2507&article=1862&index=A&page=1

        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=tes00008

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Kondylooma

        http://www.suojaudu.fi/hpv/?id=14

        http://www.suojaudu.fi/hpv/?id=272

        http://www.terveysportti.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=tes00008&p_haku=Kondyloomat%20eli%20visvasyyl%E4t

        http://www.tohtori.fi/?page=4702652&id=9214859

        mihelläni todettiin tänään kondylooma yhtäkkiä ilmestyneiden näkyvien oireiden takia. Hänen exällä oli kondylooma ja todennäköisesti hän on saanut siltä tartunnan yli vuosi sitten. Olemme harrastaneet seksiä 6kk ja itse olen käynyt papa-kokeessa 2kk sitten puhtain paperein. Kannattaako minun pelätä saaneeni tartunnan vaikka miehellä se on ollut jo pitempään mutta minulla ei kokeissa näkynyt mitään eikä ole ollu oireitakaan?


      • Papa-kokeessa
        haluanvastauksia kirjoitti:

        mihelläni todettiin tänään kondylooma yhtäkkiä ilmestyneiden näkyvien oireiden takia. Hänen exällä oli kondylooma ja todennäköisesti hän on saanut siltä tartunnan yli vuosi sitten. Olemme harrastaneet seksiä 6kk ja itse olen käynyt papa-kokeessa 2kk sitten puhtain paperein. Kannattaako minun pelätä saaneeni tartunnan vaikka miehellä se on ollut jo pitempään mutta minulla ei kokeissa näkynyt mitään eikä ole ollu oireitakaan?

        testataan ainoastaan kohdunkaulan solumuutoksia, joita aiheuttaa hp-virus. Kondyloomaa ei voi todeta millään testillä, jos se on oireeton. Vasta ilmestyneistä kondylooma-rakkuloista voi todeta että on saanut kondylooma-tartunnan.

        Hp-virus ja kondylooma-virus on samankaltaisia viruksia ja niitä usein luullaan samaksi asiaksi, jota ne siis eivät todellakaan ole.

        Et siis voi tietää oletko saanut tartunnan vai et, ennen kuin näet tuleeko sinulle kahden-kolmen vuoden sisällä kondylooma-rakkuloita.


      • en kuole tähän
        Papa-kokeessa kirjoitti:

        testataan ainoastaan kohdunkaulan solumuutoksia, joita aiheuttaa hp-virus. Kondyloomaa ei voi todeta millään testillä, jos se on oireeton. Vasta ilmestyneistä kondylooma-rakkuloista voi todeta että on saanut kondylooma-tartunnan.

        Hp-virus ja kondylooma-virus on samankaltaisia viruksia ja niitä usein luullaan samaksi asiaksi, jota ne siis eivät todellakaan ole.

        Et siis voi tietää oletko saanut tartunnan vai et, ennen kuin näet tuleeko sinulle kahden-kolmen vuoden sisällä kondylooma-rakkuloita.

        Mulla on siis kondylooma, näppyjä alakerrassa, pelkästään emättimen suulla eikä kohdunkaulassa onneksi mitään. No lääkäri määräs condylinen ja on 3. viikko meneillään eikä ole näyttäny auttavan oikeen. Te muut joilla on kokemuksia condylinesta, kertokaapa kuinka nopeaa teillä autto liuos? Jos ei, miten saitte syylät pois? Lääkäri ehdotti toistakin lääkettä, joka kyllä oli todella tyyris, mutta jos ei ala lähteä niin ei kai se auta. Entä jäädytys, mistä siihen sais tarvikkeet? Maksaako se laserpoisto paljon? Ajattelin soitella lääkärille jos ei nyt 5. viikon jälkeen ole mitään tapahtunut, mutta ois kiva saada täällä vähän vinkkiä jo etukäteen.

        Syylät on tietysti vähän arkana liuoksen käytön aikana mutta muuten ei ole kauheana häirinnyt. Mulla on vähän hiivatulehdusmaisia oireita (outoa valkovuotoa ja joskus kutisee), pääseekö niistä mitenkään eroon? Syylät on aika pieniä mutta korvien välissä häiritsee enimmäkseen, poikaystävää tosin ei. Sillä ei ole ollut mitään syyliä mutta sanonu, että välillä terska punottaa ja kutiaa mutta ne oireet aina välillä loppuu.


      • en kuole tähän
        en kuole tähän kirjoitti:

        Mulla on siis kondylooma, näppyjä alakerrassa, pelkästään emättimen suulla eikä kohdunkaulassa onneksi mitään. No lääkäri määräs condylinen ja on 3. viikko meneillään eikä ole näyttäny auttavan oikeen. Te muut joilla on kokemuksia condylinesta, kertokaapa kuinka nopeaa teillä autto liuos? Jos ei, miten saitte syylät pois? Lääkäri ehdotti toistakin lääkettä, joka kyllä oli todella tyyris, mutta jos ei ala lähteä niin ei kai se auta. Entä jäädytys, mistä siihen sais tarvikkeet? Maksaako se laserpoisto paljon? Ajattelin soitella lääkärille jos ei nyt 5. viikon jälkeen ole mitään tapahtunut, mutta ois kiva saada täällä vähän vinkkiä jo etukäteen.

        Syylät on tietysti vähän arkana liuoksen käytön aikana mutta muuten ei ole kauheana häirinnyt. Mulla on vähän hiivatulehdusmaisia oireita (outoa valkovuotoa ja joskus kutisee), pääseekö niistä mitenkään eroon? Syylät on aika pieniä mutta korvien välissä häiritsee enimmäkseen, poikaystävää tosin ei. Sillä ei ole ollut mitään syyliä mutta sanonu, että välillä terska punottaa ja kutiaa mutta ne oireet aina välillä loppuu.

        Eikö kukaan osaa neuvoa mitään?


      • minullakin
        en kuole tähän kirjoitti:

        Eikö kukaan osaa neuvoa mitään?

        Ajattelin kirjoittaa oman kokemukseni tästä ilkeästä taudista. Huomasin ensimmäiset näppylät alapäässäni noin puoli vuotta sitten. Ne alkoivat lisääntyä, jonka jälkeen hakeuduin lääkäriin. Näppylät eivät aiheuttaneet minkäänlaisia oireita, mutta olivathan ne todella inhottavia ja koko asia ahdisti minua. Lääkäri totesi kondylooman ja määräsi aldara nimistä voidetta (hinta noin 53€) ja otti myös papakokeen mikä oli onneksi normaali. Aldaraa tulisi käyttää vain ulkoisesti ja ainoastaan näppylöihin. Minä sitten tyhmänä levitin aldaraa aivan liikaa ja limakalvoni emättimen suulla tulehtui ja alkoi myös mätiä. Kipu oli aivan sietämätön ja vessassa käyminen oli täyttä tuskaa. Eipä auttanut muta kuin mennä taas lääkäriin. Luulin sitä ensiksi paiseeksi mutta lääkäri sanoin että oli tullut tulehdus joka johtui aldaran liiallisesta käytöstä.Sain antibioottikuurin ja tulehdus alkoi helpottaa jo parissa päivässä. Sain tästä tarpeekseni ja varasin ajan Töölöön mehiläiseen Anne Ropposelle laserhoitoon (käynti maksoi noin 430€). Lääkäri oli erittäin mukava ja kertoi koko ajan mitä tapahtui (aijon käydä tulevaisuudessa vain hänellä). Soitin myös kaupungin palveluihin mutta niihin oli älyttömät jonot ja laser oli vasta viimeinen hoito vaihtoehto. En jaksanut kokeilla kaikkea joten päädyin yksityiselle. En tarvinut mitää lähetettä vaan soitin ja varasin suoraan ajan laseriin jonka sain noin 2 viikon päähän. Toimenpide jännitti kovasti mutta ei ollu ollenkaan paha. Se tehtiin paikallispuudutuksessa joka sattui jonkin verran mutta sen jälkeen en tuntenut mitään. Haavat olivat noin pari viikkoa kipeitä ja erittivät jonkinlaista "mätää"
        Tämän kaiken jälkeen ne palasivat taas. Laserhoito oli turhasta!! Niinpä taas raahauduin noin kaksi viikkoa sitten samalle lääkärille näyttämään näppyjä ja hakemaan lääkitystä. Päätimme lääkärini kanssa kokeilla uudestaan aldaraa, niin että levitän sitä varoen.Enään ei ole ollut mitään ongelmia voiteen kanssa. Hän määräsi sitä nyt runsaasti että jos näppyjä ilmestyy taas voin vain hakea apteekista. Uusi laserhoitokin kävi mielessä, mutta on kuitenkin sen verran hintava, että halusin kokeilla vielä sitä voidetta. nyt näpyt ovat melkein kokonaan hävinneet ja vain muutama ihan pieni on jäljellä. Toivottavasti elimistö yhdessä voiteen kanssa tuhoisi näpyt nyt pois, että saisi taas mielenrauhan ja rahat säästyisivät.

        Toivotan kaikille jaksamista taudin kanssa. Et ole ainoa, joka sitä sairastaa. Se on yleisempi kuin olisin ikinä uskonut.
        Itse elän nyt siinä toivossa, että nämä muutama ihan pieni näppylä häviäisivät, eikä uusia tulisi!!!
        (Kirjoitin tekstin nopeasti joten voi olla virheitä,mutta koittakaa saada selvää)


      • Tyttö 17
        minullakin kirjoitti:

        Ajattelin kirjoittaa oman kokemukseni tästä ilkeästä taudista. Huomasin ensimmäiset näppylät alapäässäni noin puoli vuotta sitten. Ne alkoivat lisääntyä, jonka jälkeen hakeuduin lääkäriin. Näppylät eivät aiheuttaneet minkäänlaisia oireita, mutta olivathan ne todella inhottavia ja koko asia ahdisti minua. Lääkäri totesi kondylooman ja määräsi aldara nimistä voidetta (hinta noin 53€) ja otti myös papakokeen mikä oli onneksi normaali. Aldaraa tulisi käyttää vain ulkoisesti ja ainoastaan näppylöihin. Minä sitten tyhmänä levitin aldaraa aivan liikaa ja limakalvoni emättimen suulla tulehtui ja alkoi myös mätiä. Kipu oli aivan sietämätön ja vessassa käyminen oli täyttä tuskaa. Eipä auttanut muta kuin mennä taas lääkäriin. Luulin sitä ensiksi paiseeksi mutta lääkäri sanoin että oli tullut tulehdus joka johtui aldaran liiallisesta käytöstä.Sain antibioottikuurin ja tulehdus alkoi helpottaa jo parissa päivässä. Sain tästä tarpeekseni ja varasin ajan Töölöön mehiläiseen Anne Ropposelle laserhoitoon (käynti maksoi noin 430€). Lääkäri oli erittäin mukava ja kertoi koko ajan mitä tapahtui (aijon käydä tulevaisuudessa vain hänellä). Soitin myös kaupungin palveluihin mutta niihin oli älyttömät jonot ja laser oli vasta viimeinen hoito vaihtoehto. En jaksanut kokeilla kaikkea joten päädyin yksityiselle. En tarvinut mitää lähetettä vaan soitin ja varasin suoraan ajan laseriin jonka sain noin 2 viikon päähän. Toimenpide jännitti kovasti mutta ei ollu ollenkaan paha. Se tehtiin paikallispuudutuksessa joka sattui jonkin verran mutta sen jälkeen en tuntenut mitään. Haavat olivat noin pari viikkoa kipeitä ja erittivät jonkinlaista "mätää"
        Tämän kaiken jälkeen ne palasivat taas. Laserhoito oli turhasta!! Niinpä taas raahauduin noin kaksi viikkoa sitten samalle lääkärille näyttämään näppyjä ja hakemaan lääkitystä. Päätimme lääkärini kanssa kokeilla uudestaan aldaraa, niin että levitän sitä varoen.Enään ei ole ollut mitään ongelmia voiteen kanssa. Hän määräsi sitä nyt runsaasti että jos näppyjä ilmestyy taas voin vain hakea apteekista. Uusi laserhoitokin kävi mielessä, mutta on kuitenkin sen verran hintava, että halusin kokeilla vielä sitä voidetta. nyt näpyt ovat melkein kokonaan hävinneet ja vain muutama ihan pieni on jäljellä. Toivottavasti elimistö yhdessä voiteen kanssa tuhoisi näpyt nyt pois, että saisi taas mielenrauhan ja rahat säästyisivät.

        Toivotan kaikille jaksamista taudin kanssa. Et ole ainoa, joka sitä sairastaa. Se on yleisempi kuin olisin ikinä uskonut.
        Itse elän nyt siinä toivossa, että nämä muutama ihan pieni näppylä häviäisivät, eikä uusia tulisi!!!
        (Kirjoitin tekstin nopeasti joten voi olla virheitä,mutta koittakaa saada selvää)

        Olen 17-vuotias tyttö. Minut raiskattiin ollessani 14, josta sain mitä ilmeisimmin kondylooman, koska olen harrastanut vain suojattua seksiä sen jälkeen. Aldara voide ei auttanut, kondyloomakukintoja kohdun seinämässä asti, peräaukon ympärillä oli kaksi suurta kivuliasta palloa, sekä koko häpyalue oli kukkakaalimaisilla rakkuloilla. Gynekologi totesi heti nähdessään ettei epäilystäkään asiasta ja sain yksityisen kautta nopeasti päiväkirurgiaan ajan, jossa nukutuksessa poltettiin kaikki kondyloomasyylät pois. Toimenpide oli kivulias ja olen paranemassa vieläkin siitä. Huomasin myös että minulla on yksi kondyloomasyylä tullut häpyhuuleen. Toivon etten olisi ikinä tätä joutunut kärsimään ja pelkään seurauksia kuten. kohdunkaulansyöpä..

        Ennen kondylooman diagnosointia kärsin kolmesta hiivatulehduksesta peräkkäin. Luulin sen johtuvan useasta antibioottikuurista. Minulla oli myös yksi virtsatieinfektio ja kun noiden jälkeen kävin gynekologilla näppylöistä, jotka olivat ilmestyneet, he sanoivat että ihan normaalia se on ja sain jotakin rasvaa ja suun kautta otettavia tabletteja. Menin kuitenkin toiseen paikkaan gynekologille, kun oireet eivät helpottuneet ja sain tietää että minulla on selvä kondylooma ja aiemmin peräaukossani olleet "normaalit" näpyt olivatkin myös kondyloomaa. Monen terveyskeskuskäynnin ja yksityislääkärien kierron jälkeen sain vihdoin tietää mikä vaiva minulla on.

        Valitettavasti kumppanini jätti minut kun kerroin saaneeni tietää että minulla on kondylooma. Häpeän itseäni ja tuntuu hirveältä olla selibaatissa ja kipu on sietämätöntä. Onneksi ensiviikolla saadaan ehkä jopa otettua papa koe, koska leikkauksen aikana sitä ei voinut ottaa, koska elimistöni kamppailee tulehduksen kourissa..

        Anteeksi sekava teksti. Tunteenpurkaukset ovat kovat :/


      • Hermot menee
        Tyttö 17 kirjoitti:

        Olen 17-vuotias tyttö. Minut raiskattiin ollessani 14, josta sain mitä ilmeisimmin kondylooman, koska olen harrastanut vain suojattua seksiä sen jälkeen. Aldara voide ei auttanut, kondyloomakukintoja kohdun seinämässä asti, peräaukon ympärillä oli kaksi suurta kivuliasta palloa, sekä koko häpyalue oli kukkakaalimaisilla rakkuloilla. Gynekologi totesi heti nähdessään ettei epäilystäkään asiasta ja sain yksityisen kautta nopeasti päiväkirurgiaan ajan, jossa nukutuksessa poltettiin kaikki kondyloomasyylät pois. Toimenpide oli kivulias ja olen paranemassa vieläkin siitä. Huomasin myös että minulla on yksi kondyloomasyylä tullut häpyhuuleen. Toivon etten olisi ikinä tätä joutunut kärsimään ja pelkään seurauksia kuten. kohdunkaulansyöpä..

        Ennen kondylooman diagnosointia kärsin kolmesta hiivatulehduksesta peräkkäin. Luulin sen johtuvan useasta antibioottikuurista. Minulla oli myös yksi virtsatieinfektio ja kun noiden jälkeen kävin gynekologilla näppylöistä, jotka olivat ilmestyneet, he sanoivat että ihan normaalia se on ja sain jotakin rasvaa ja suun kautta otettavia tabletteja. Menin kuitenkin toiseen paikkaan gynekologille, kun oireet eivät helpottuneet ja sain tietää että minulla on selvä kondylooma ja aiemmin peräaukossani olleet "normaalit" näpyt olivatkin myös kondyloomaa. Monen terveyskeskuskäynnin ja yksityislääkärien kierron jälkeen sain vihdoin tietää mikä vaiva minulla on.

        Valitettavasti kumppanini jätti minut kun kerroin saaneeni tietää että minulla on kondylooma. Häpeän itseäni ja tuntuu hirveältä olla selibaatissa ja kipu on sietämätöntä. Onneksi ensiviikolla saadaan ehkä jopa otettua papa koe, koska leikkauksen aikana sitä ei voinut ottaa, koska elimistöni kamppailee tulehduksen kourissa..

        Anteeksi sekava teksti. Tunteenpurkaukset ovat kovat :/

        ..hoitoa vasta todettuun kondyloomaan? Lähinnä tarkoitan, että hoitaako omalääkärit näitä juttuja terveyskeskuksessa, vaikka kuuluuko se jollekin muulle? Tekeekö omalääkäri siis edelläkin mainittuja jäädytyksiä jne..?

        Kaipailisin lisää kokemuksia Aldara voiteen käytöstä? Tehoaako se todella. Minulla syyliä on ilmestynyt ilmeisesti vähän ajan sisällä sisempiin häppäreihin rykelminä. Tehoaako Aldara tällaiseen? Lääkäri määräsi minulle voiteen ja reseptin ohjeessa on käyttää sitä 5vrk putkeen ja sit pitää taukoa 2 päivää. Voiteen pakkauksessa oli kuitenkin ohje käyttää kolmena päivänä ja pitää taukoa..Määräsikö lääkäri tämän väärin vai voidaanko voidetta todella käyttää myös syylien hoidossa näin? (voidetta kun käytetään muihinkin tarkoituksiin) Kuinka nopeasti voide on auttanut syylien häviämiseen? Olen myös lukenut useiden voiteen käyttäjien kommentteja siitä kuinka se on kivualista. Minulla voiteesta ei ole tullu vielä mitään reaktioita kahden käyttökerran jälkeen. Onko niitä siis luvassa kenties myöhemmin vai onko kivut johtuneet limakalvojen haavaumista tms.?


      • hermot menee
        Hermot menee kirjoitti:

        ..hoitoa vasta todettuun kondyloomaan? Lähinnä tarkoitan, että hoitaako omalääkärit näitä juttuja terveyskeskuksessa, vaikka kuuluuko se jollekin muulle? Tekeekö omalääkäri siis edelläkin mainittuja jäädytyksiä jne..?

        Kaipailisin lisää kokemuksia Aldara voiteen käytöstä? Tehoaako se todella. Minulla syyliä on ilmestynyt ilmeisesti vähän ajan sisällä sisempiin häppäreihin rykelminä. Tehoaako Aldara tällaiseen? Lääkäri määräsi minulle voiteen ja reseptin ohjeessa on käyttää sitä 5vrk putkeen ja sit pitää taukoa 2 päivää. Voiteen pakkauksessa oli kuitenkin ohje käyttää kolmena päivänä ja pitää taukoa..Määräsikö lääkäri tämän väärin vai voidaanko voidetta todella käyttää myös syylien hoidossa näin? (voidetta kun käytetään muihinkin tarkoituksiin) Kuinka nopeasti voide on auttanut syylien häviämiseen? Olen myös lukenut useiden voiteen käyttäjien kommentteja siitä kuinka se on kivualista. Minulla voiteesta ei ole tullu vielä mitään reaktioita kahden käyttökerran jälkeen. Onko niitä siis luvassa kenties myöhemmin vai onko kivut johtuneet limakalvojen haavaumista tms.?

        että teillä joilla kondya on myös suussa..miten sitä on hoidettu?


    • pelkohiki

      Tiedän, että nykyisellä kumppanillani on ollut kondylooma.. Mutta lähtenyt pois. Olenko minä nyt sitten kuitenkin voinut sen saada? Huomasin yksi päivä suihkussa, että pimperoon oli ilmestynyt jotain pieniä näppyjä, joita ei kyllä silleen edes näe.. mutta ne tuntee sormin. Olemme seurustellut nyt puolisen vuotta tämän kumppanini kanssa. Ne näpyt ei oo mitenkää rykelmissä eikä mitään. Googlella ku kattelin kuvia, ni nää mun ei näytä yhtään samalta. Kohta viikon ollu noi, mitään muutoksia ei ole tapahtunut.

      Pelottaa ihan sairaasti, ku oon tautikammonen, ja koskaan ei ole mitään sukupuolitautia ollut. Jotenkin se olisi tosi noloa mulle :(. Ja mies salee luulis että oon käyny vieraissa.

      • dirlandiidaa

        Itseltäni kondylooma löydettiin viime kesänä ja se oli silloin aikamoinen shokki.. Itsellä tuli aluksi myös näppyjä jotka pikkuhiljaa kehittyivät isommiksi.. Kannattaa käydä näyttämässä niitä gynekologilla jotta osaa tarvittaessa antaa oikeat hoito-ohjeet. Tiedän, että asia varmasti stressaa ja kauhistuttaa mutta voin omasta kokemuksesta sanoa, ettei se ole onneksi niin paha asia, mitä ehkä aluksi luulisi. Toki siinä taudissa on olemassa aina riskinsä, mutta missäpä ei olisi..

        Ja sinun miehesi ei tarvitse epäillä mitään pettämistä, se saattaa olla tullut itseasiassa omalta mieheltäsi. Joillakin kun se on täysin oireeton, varsinkin kuulemma miehillä. Ja se kondylooma saattaa "elää piilossa" parikin vuotta ennenkuin näpyt ilmaantuvat, niin on vähän vaikeaa tietää, että mistä se on tullut.

        Mutta kannattaa tosiaan varata aika lääkärille niin sittenpähän se asia selviää.. Tsemppiä!!:)


      • pelkohiki
        dirlandiidaa kirjoitti:

        Itseltäni kondylooma löydettiin viime kesänä ja se oli silloin aikamoinen shokki.. Itsellä tuli aluksi myös näppyjä jotka pikkuhiljaa kehittyivät isommiksi.. Kannattaa käydä näyttämässä niitä gynekologilla jotta osaa tarvittaessa antaa oikeat hoito-ohjeet. Tiedän, että asia varmasti stressaa ja kauhistuttaa mutta voin omasta kokemuksesta sanoa, ettei se ole onneksi niin paha asia, mitä ehkä aluksi luulisi. Toki siinä taudissa on olemassa aina riskinsä, mutta missäpä ei olisi..

        Ja sinun miehesi ei tarvitse epäillä mitään pettämistä, se saattaa olla tullut itseasiassa omalta mieheltäsi. Joillakin kun se on täysin oireeton, varsinkin kuulemma miehillä. Ja se kondylooma saattaa "elää piilossa" parikin vuotta ennenkuin näpyt ilmaantuvat, niin on vähän vaikeaa tietää, että mistä se on tullut.

        Mutta kannattaa tosiaan varata aika lääkärille niin sittenpähän se asia selviää.. Tsemppiä!!:)

        Juu no uskaltauduin äidinkin kanssa tänään puhumaan, sanoi että jos ne muuttuu pahempaan ni mennään heti lääkäriin. Ku tosiaan. Siellä yhdessä paikkaa on sellasta pientä näppyä, jonka tuntee vain sormin. Ja tuossa yksinään seilaa yksi sellainen nahkanäppy (mulla on kainaloissa sen tapasia ollu aina, sanotaan perheen kesken nahkatisseiksi). Äidillä joskus nuorempana oli kans alapäässä sellanen "nahkatissi" joka lähti itsekseen poies. Sen takia odotellaan vähän aikaa jos se muka oiski joku harmiton juttu. (vaikka ite kovasti epäilen ja pelkään pahinta :(..)

        Mutta vielä ois kysyttävää. Miten nopeasti ne näpyt oikein kehittyy, lisääntyy ja kasvaa? Tuleeko aluksi montakin näppyä samaan aikaan, jotka sitte kasvaa, vai yksi ja sitten enemmän? :0

        Ja jos ei tää ole kondyloomaa, ni voiko joku muu tekijä aiheuttaa jotain näppyjä alapäähän?
        Mun elämässä ei ole nyt mitään muita muutoksia, kuin hirveä stressi opiskelun takia, ja uusi lääke.


      • dirlandiidaa
        pelkohiki kirjoitti:

        Juu no uskaltauduin äidinkin kanssa tänään puhumaan, sanoi että jos ne muuttuu pahempaan ni mennään heti lääkäriin. Ku tosiaan. Siellä yhdessä paikkaa on sellasta pientä näppyä, jonka tuntee vain sormin. Ja tuossa yksinään seilaa yksi sellainen nahkanäppy (mulla on kainaloissa sen tapasia ollu aina, sanotaan perheen kesken nahkatisseiksi). Äidillä joskus nuorempana oli kans alapäässä sellanen "nahkatissi" joka lähti itsekseen poies. Sen takia odotellaan vähän aikaa jos se muka oiski joku harmiton juttu. (vaikka ite kovasti epäilen ja pelkään pahinta :(..)

        Mutta vielä ois kysyttävää. Miten nopeasti ne näpyt oikein kehittyy, lisääntyy ja kasvaa? Tuleeko aluksi montakin näppyä samaan aikaan, jotka sitte kasvaa, vai yksi ja sitten enemmän? :0

        Ja jos ei tää ole kondyloomaa, ni voiko joku muu tekijä aiheuttaa jotain näppyjä alapäähän?
        Mun elämässä ei ole nyt mitään muita muutoksia, kuin hirveä stressi opiskelun takia, ja uusi lääke.

        Juu, hyvä että olet saanut jonkun läheisen ihmisen kanssa puhuttua asiasta..:) Mulla itsellä meni joku kuukausi siinä ennenkuin näpyt kehittyivät, mutta sehän on aivan yksilöllistä. Ja ne näpyt saattavat muuttua litteiksi, melkein huomaamattomiksi näpyiksi.. Ja toki niitä voi tulla lisää. Itsellänikin on niitä muutama, mutta alussa niitä oli reilusti yli kymmenen... Ja nuo kuvat mitä tuolla netissä muuten on, on aika niitä "rajatapauksia". Toki onhan noitakin olemassa, mutta nuo näyttää ihan semmoisilta, mitä ei ole jaksettu hoitaa. Ja toki varmasti on muitakin tekijöitä, jotka aiheuttaa näppyjä.. Mutta jos asia vähääkään jää mietityttämään, niin asia kannattaa oman mielenrauhan vuoksi käydä siellä lääkärillä..:)

        Niin ja tosiaan.. Siitä kondyloomasta vielä. Luin jostain, että 80% väestöstä on sairastanut sen kondylooman oireettomana tai oireellisena jossain vaiheessa elämää. Pieni osa siitä sitten oireellisena... Suurin osa ei siis edes tiedä kantavansa/kantaneensa sitä virusta elämänsä aikana.. Ja onneksi nykyään on hyvät hoidot ja papalla tarkastellaan tilannetta tasaisin väliajoin.. Muistan kun ensimmäinen lääkäri pelotteli ensimmäisellä kerralla kohdunkaulasyövällä ja jopa niillä syöpähoidoilla. Antoi siis ymmärtää että mulle tulee siitä nyt syöpä ja kuolen. Mutta toinen lääkäri taas rauhoitteli, että vaikka nuorilla naisilla se pääsisikin kehittymään esim papa 3:een niin yleensä se myös korjaantuu ihan itsestään takaisin. Että ei se niin vakava asia onneksi ole, vaikka onhan se riski tietty aina olemassa.. No mutta tälläistä tällä kertaa..

        Toivottavasti asiat selviää!!:))


      • eiprkl
        dirlandiidaa kirjoitti:

        Juu, hyvä että olet saanut jonkun läheisen ihmisen kanssa puhuttua asiasta..:) Mulla itsellä meni joku kuukausi siinä ennenkuin näpyt kehittyivät, mutta sehän on aivan yksilöllistä. Ja ne näpyt saattavat muuttua litteiksi, melkein huomaamattomiksi näpyiksi.. Ja toki niitä voi tulla lisää. Itsellänikin on niitä muutama, mutta alussa niitä oli reilusti yli kymmenen... Ja nuo kuvat mitä tuolla netissä muuten on, on aika niitä "rajatapauksia". Toki onhan noitakin olemassa, mutta nuo näyttää ihan semmoisilta, mitä ei ole jaksettu hoitaa. Ja toki varmasti on muitakin tekijöitä, jotka aiheuttaa näppyjä.. Mutta jos asia vähääkään jää mietityttämään, niin asia kannattaa oman mielenrauhan vuoksi käydä siellä lääkärillä..:)

        Niin ja tosiaan.. Siitä kondyloomasta vielä. Luin jostain, että 80% väestöstä on sairastanut sen kondylooman oireettomana tai oireellisena jossain vaiheessa elämää. Pieni osa siitä sitten oireellisena... Suurin osa ei siis edes tiedä kantavansa/kantaneensa sitä virusta elämänsä aikana.. Ja onneksi nykyään on hyvät hoidot ja papalla tarkastellaan tilannetta tasaisin väliajoin.. Muistan kun ensimmäinen lääkäri pelotteli ensimmäisellä kerralla kohdunkaulasyövällä ja jopa niillä syöpähoidoilla. Antoi siis ymmärtää että mulle tulee siitä nyt syöpä ja kuolen. Mutta toinen lääkäri taas rauhoitteli, että vaikka nuorilla naisilla se pääsisikin kehittymään esim papa 3:een niin yleensä se myös korjaantuu ihan itsestään takaisin. Että ei se niin vakava asia onneksi ole, vaikka onhan se riski tietty aina olemassa.. No mutta tälläistä tällä kertaa..

        Toivottavasti asiat selviää!!:))

        Itellä todettiin myös kondylooma viime vuoden lokakuussa. Alussa oireet olivat melko pieniä ja lääkäri määräsi Wartec nimistä voidetta. Sillä oireet lähtivät yhden viikon käyttökerran jälkeen aina pois, mutta palasivat täsmälleen samoille alueille noin kahden viikon kuluessa. Noo jatkoin sinnikkäästi hoitoja aina tämän vuoden maaliskuulle saakka jolloin päätin hakea lääkäriltä lisää neuvoja. Lääkäri sitten päätti yrittää jäädytyshoitoa, koska terskaan oli ilmestynyt uusi jo melko kookas kukkakaalimainen kasvauma. Jäädytyshoito ei ollut kovinkaan paha, mutta ei kyllä kovin miellyttäväkään. Hoito oli melko tehoton, kasvaumat pienenivät hieman ja hävisivätkin osista kohtia. Kuitenkin viikon jälkeen kaikki oli takaisin ennallaan ja kasvaumat ehkä jopa hieman aikasta kookkaampia. Jäädytys tehtiin siis vain kerran ja seuraava käynti olisi 2 kuukauden kuluttua, joka on mielestäni melko outoa, koska ilmeisesti suurimmalle osalle jäädytys suoritetaan kahden viikon välein. Jäädytys kerralla lekuri märäsi myös aldara nimistä voidetta kun wartec ei selkeästikkään toiminnut odotetulla tavalla. Aldara ei tähän mennessä ole osoittanut mikään näköistä tehon merkkiä vaan kasvaumat ovat pysyneet hyvin pitkälti ennallaan. Hoitoa tosin on vasta viikko takana ja ilmeisesti voidetta tulee käyttää monia viikkoja jotta pysyviä tuloksia saataisiin.
        Kondylooma ei oikeastaan ole kovin paha tauti fyysisesti, mutta henkisessä puolessa ei kyllä ole kehumista. Sen lisäksi vielä hieman pelottaa että mahtaako tuo aldarakaan toimia kun se ilmeisesti toimii van 50% miehistä. Vinkiksi vielä, että selailtuani nettiä eteeni sattui postaus, jossa väitettiin, että tupakointi heikentää voiteiden toimivuutta, koska tupakasta löytyy joku aine josta HP-virus tykkää. Tästä tosin en löytänyt mitään lääketieteellistä todistusta, mutta kannattaa varmuuden vuoksi lopettaa jos sattuu tupakoimaan. Mutta semmosta. Ahdistaa ja vituttaa. Laitetaan lisää inffoa kun jotain merkittäviä muutoksia tapahtuu.


      • hermot menee
        eiprkl kirjoitti:

        Itellä todettiin myös kondylooma viime vuoden lokakuussa. Alussa oireet olivat melko pieniä ja lääkäri määräsi Wartec nimistä voidetta. Sillä oireet lähtivät yhden viikon käyttökerran jälkeen aina pois, mutta palasivat täsmälleen samoille alueille noin kahden viikon kuluessa. Noo jatkoin sinnikkäästi hoitoja aina tämän vuoden maaliskuulle saakka jolloin päätin hakea lääkäriltä lisää neuvoja. Lääkäri sitten päätti yrittää jäädytyshoitoa, koska terskaan oli ilmestynyt uusi jo melko kookas kukkakaalimainen kasvauma. Jäädytyshoito ei ollut kovinkaan paha, mutta ei kyllä kovin miellyttäväkään. Hoito oli melko tehoton, kasvaumat pienenivät hieman ja hävisivätkin osista kohtia. Kuitenkin viikon jälkeen kaikki oli takaisin ennallaan ja kasvaumat ehkä jopa hieman aikasta kookkaampia. Jäädytys tehtiin siis vain kerran ja seuraava käynti olisi 2 kuukauden kuluttua, joka on mielestäni melko outoa, koska ilmeisesti suurimmalle osalle jäädytys suoritetaan kahden viikon välein. Jäädytys kerralla lekuri märäsi myös aldara nimistä voidetta kun wartec ei selkeästikkään toiminnut odotetulla tavalla. Aldara ei tähän mennessä ole osoittanut mikään näköistä tehon merkkiä vaan kasvaumat ovat pysyneet hyvin pitkälti ennallaan. Hoitoa tosin on vasta viikko takana ja ilmeisesti voidetta tulee käyttää monia viikkoja jotta pysyviä tuloksia saataisiin.
        Kondylooma ei oikeastaan ole kovin paha tauti fyysisesti, mutta henkisessä puolessa ei kyllä ole kehumista. Sen lisäksi vielä hieman pelottaa että mahtaako tuo aldarakaan toimia kun se ilmeisesti toimii van 50% miehistä. Vinkiksi vielä, että selailtuani nettiä eteeni sattui postaus, jossa väitettiin, että tupakointi heikentää voiteiden toimivuutta, koska tupakasta löytyy joku aine josta HP-virus tykkää. Tästä tosin en löytänyt mitään lääketieteellistä todistusta, mutta kannattaa varmuuden vuoksi lopettaa jos sattuu tupakoimaan. Mutta semmosta. Ahdistaa ja vituttaa. Laitetaan lisää inffoa kun jotain merkittäviä muutoksia tapahtuu.

        ..ylempänä itse kondylooman hoidosta ja aldara kokemuksista. tiedän tarkkaan mitä tarkoitat sillä, että fyysisesti kondy ei ole niin paha, mutta henkisesti se on sitä. En koskaan osannut kuvitella, että itselleni tulisi sukupuolitauti. Kumppaneita ei ole ollut kuin pari. Kun tajusin, että mulla on kondy ja gyne sen vahvisti..olen sen jälkeen ollut masentunut ja tuntuu että kaikki asiat ärsyttää. Asian vaan haluis pois, mutta se ei onnistu niin helposti. Aldara voiteesta en osaa vielä itse antaa palautetta. Alkuun käytin sitä pari kertaa ja alapää oli aivan rikki. Sen jälkeen jouduin pitämään viikon tauon. Nyt aloitin taas. Toivoisin kokemuksia tästä voiteesta..et kuinka pian se on teillä muilla toiminut..?


      • yks lisää
        hermot menee kirjoitti:

        ..ylempänä itse kondylooman hoidosta ja aldara kokemuksista. tiedän tarkkaan mitä tarkoitat sillä, että fyysisesti kondy ei ole niin paha, mutta henkisesti se on sitä. En koskaan osannut kuvitella, että itselleni tulisi sukupuolitauti. Kumppaneita ei ole ollut kuin pari. Kun tajusin, että mulla on kondy ja gyne sen vahvisti..olen sen jälkeen ollut masentunut ja tuntuu että kaikki asiat ärsyttää. Asian vaan haluis pois, mutta se ei onnistu niin helposti. Aldara voiteesta en osaa vielä itse antaa palautetta. Alkuun käytin sitä pari kertaa ja alapää oli aivan rikki. Sen jälkeen jouduin pitämään viikon tauon. Nyt aloitin taas. Toivoisin kokemuksia tästä voiteesta..et kuinka pian se on teillä muilla toiminut..?

        "Mahtava" homma että täällä on muitakin. Itte sain kans kuulla tänään et mulla on kondyloma ja tuntu et koko maailma kaatuu päälle. Ens viikolla saan täydellisen varmistuksen, mutta aika suoraan se lääkäri sano et tämä nyt on luultavimmin sitten kondyloma. Näkyviä muutoksi eli nuita näppyjä on tullut jonkin verran, enemmänkin emätin aukon sisäpuolelle josta tuntuvat inhottavasti.
        Parantumisaika vaikuttaa olevan aika pitkä?


      • R3
        yks lisää kirjoitti:

        "Mahtava" homma että täällä on muitakin. Itte sain kans kuulla tänään et mulla on kondyloma ja tuntu et koko maailma kaatuu päälle. Ens viikolla saan täydellisen varmistuksen, mutta aika suoraan se lääkäri sano et tämä nyt on luultavimmin sitten kondyloma. Näkyviä muutoksi eli nuita näppyjä on tullut jonkin verran, enemmänkin emätin aukon sisäpuolelle josta tuntuvat inhottavasti.
        Parantumisaika vaikuttaa olevan aika pitkä?

        iteki sain eilen sit tietää sairastavani kondyloomaa. Mikä pikkasen pisti vituttamaa kun mulla on ollu noi muutama "luomi" peniksessä jo reilu pari vuotta. N.vuosi sitten kävin lääkärille niitä näyttämässä ja se vaan totes että normaaleja luomia. Eilen ihotautilääkäri oli sit hiukan eri mieltä. Suht paljo vaa harmittaa ku just tavannu ihanan naisen ja muutaman kerran oltu suojaamattomassa yhdynnässä. Kiva oli sit kertoa että ois tämmönen pikku juttu. Onneks oli aika ymmärtäväinen...en ois kyl ikimaailmas ollu ilman kumia jos oisin tiennyt. Hävettää, vituttaa ja masentaa suht paljo.... Lääkäri määräs nyt sit condylineä penslattavaksi. Toivottavasti auttaisi. Että näin meillä. Tekis kyl miel mennä vetää sit työterveyslääkärii ympäri korvien joka totes ne normaaleiks luomiks.


    • cindyjeejee

      Hei! Tarvitsisin kipeästi nyt vastauksia. Mulla todettiin kondylooma 3-4pvää sitten ja määräsivat mulle tota penslattavaa sinistä Wartec litkua. Aluksi siellä oli vaan yksi pieni kivuton rakkula.. Mutta nyt, nuo kukkakaalimaiset jäljet on levennyt, alapääni on ihan auki, sitä kirvelee ja tuska on aivan kamala. Voisiko johtua siitä tuo alapään "aukeaminen" (viiltohaavan näköinen haava jne), että oon käyttäny wartecia silleen että sitä on välillä menny terveellekki iholle ja se on saanu sit alapään "palamaan" ja tulehtumaan? Tuska on todella kova, hyvä kun vessassa pystyn enää käymään. Kaikenlisäksi nuo jäljet on tulehtuneet ja leveävät vain. Apua, apua..

      • eiprkl

        Itellä tosiaan Wartec aiheuttaa myös aika kivuliaita reaktioita. Ensimmäisen viikon jälkeen alapää tosiaan on sen verran vereslihalla, että tajunnanlähteminen on ollut toisinaan lähellä, jonka seurauksena olen yleensä joutunut pitämään seuraavan viikon kokonaan taukoa ja aloittamaan hoidot tämän jälkeen jos oireita vielä on. Voidetta on tosiaan melko hankala saada sopivasti ja yleensä sitä tuleekin laitettua liikaa, jolloin sitä menee terveelle iholle, joka omienkokemusten mukaan juuri aihettaa nämä kivuliaat reaktiot. Suosittelisinki siis, että yrität laittaa sitä voidetta ehkä hieman liian vähän kun liian paljon. Ei kai tässä kummempaa, toivottavasti kohdallasi Wartec toimii, etkä joudu käyttämään Aldaraa, joka vasta melkoista myrkkyä onkin. Jaksamisia.


    • Huoh!!!

      Just sain ite tietää että mulla on kondylooma. ja 80% suomalaisista kantaa tätä virusta!! Vaikka olis ehkäsyä käyttänyt niin se voi silti tarttua.
      Ihmisillä on täysin väärä käsitys koko "taudista". Ei tää mun maailmaa ainakaan kaada.. Elkää liiotelko hyvät ihmiset.. vähän eri asia kuin esim. hiv.

      • stressin aihe

        Minulla alla kaksi papakoetta, joissa kummassakin lievä epäily kondyloomasta. Mitään ulkoisia oireita ei ole, eikä sisäisiäkään silmällä nähtävissä.

        Minulle tämä tilanne on henkisesti hyvin raskas. Taas puolen vuoden odottelua ja odottelua. Mitä tulos silloin näyttää. Onko taas LIEVÄ epäily.

        En hirmuisesti pelkää itse kondyloomaa, vaan sitä, mistä olisin sen voinut saada.

        Parisuhdetta takana 21 vuotta, eikä muita seksisuhteita ole ollut, edes ennen tuota 21vuotta. Uskollinen olen ollut. Täysin samaa sanoo mieheni itsestään ja oli myös neitsyt kun aloimme seurustella.

        Vuoteen 2008 asti papat olivat luokkaa 1 ja sitten kesällä 2010 luokka 2 ja samoin joulukuussa 2010.

        Onko mieheni siis kaikesta huolimatta pettänyt minua ? Tilanteeni olisi eri, jos olisi ollut muitakin seksisuhteita. Silloin olisi ollut mahdollista saada se joskus vuosia sitten joltain muulta ja olla piilevänä tähän päivään saakka.

        Jos tarkempaan tutkimukseen käytetään sitä nestemäistä ainetta, joka tuo näkyville kondyloomat kohdunsuulla, voiko aine värjätä myös muut kohdat, esim. haavaumat tms ?


      • tri23
        stressin aihe kirjoitti:

        Minulla alla kaksi papakoetta, joissa kummassakin lievä epäily kondyloomasta. Mitään ulkoisia oireita ei ole, eikä sisäisiäkään silmällä nähtävissä.

        Minulle tämä tilanne on henkisesti hyvin raskas. Taas puolen vuoden odottelua ja odottelua. Mitä tulos silloin näyttää. Onko taas LIEVÄ epäily.

        En hirmuisesti pelkää itse kondyloomaa, vaan sitä, mistä olisin sen voinut saada.

        Parisuhdetta takana 21 vuotta, eikä muita seksisuhteita ole ollut, edes ennen tuota 21vuotta. Uskollinen olen ollut. Täysin samaa sanoo mieheni itsestään ja oli myös neitsyt kun aloimme seurustella.

        Vuoteen 2008 asti papat olivat luokkaa 1 ja sitten kesällä 2010 luokka 2 ja samoin joulukuussa 2010.

        Onko mieheni siis kaikesta huolimatta pettänyt minua ? Tilanteeni olisi eri, jos olisi ollut muitakin seksisuhteita. Silloin olisi ollut mahdollista saada se joskus vuosia sitten joltain muulta ja olla piilevänä tähän päivään saakka.

        Jos tarkempaan tutkimukseen käytetään sitä nestemäistä ainetta, joka tuo näkyville kondyloomat kohdunsuulla, voiko aine värjätä myös muut kohdat, esim. haavaumat tms ?

        SInulla on voinut olla kondylooma vuosikymmeniä. Sen laukeamisen syitä ei tiedetä, mutta ihan yhtä hyvin olet voinut saada sen 15 vuotiaana kuin 40-vuotiaana.

        Outo pöpö.


    • tiitu11_

      Siis pitääkö oireettoman tartuttajan hoidattaa tauti? Vai voidaanko sitä todeta miehellä mitenkään?

    • patriciaki

      heips! olen lukenu näitä kondylooma keskusteluja aika paljon ennenkun sain lääkäriltä varmistuksen, eli itsellä huomasin syksyn jälkeen muutoksia, menin papa kokeeseen koska epäilin kondyloomaa, no sieltä ei sitä löytyny, ja heti papa tuloksien jälkeen varasin ajan gynelle kun olin varma et kondylomaa se oli. ja niinhän se myös löytykin sit :( lääkäri kirjotti reseptin wartec lääkkeeseen ja sitten toisen aldaran. Ensin kokeilen tuota wartecia ja sitten jos ei tehoa niin tuota aldara. Olen nyt voidellu tuota wartecia kolme päivää ja nyt on tauko siitä. Toivottavasti tehoais. millaisia kokemuksia teillä wartec lääkkeestä ja sitten tuosta aldarasta?

    • kuvottavaa

      Ihan perseestä. Mulla todettiin kaks viikkoo sit kondylooma. Makasin siinä tutkimuspöydällä ja sitten gyne sano että täällä emättimen suulla on tämmöstä röpelöä. Näyttää vahvasti kondyloomalta. Säikähin ihan hirveesti ja ne rauhotteli että ei kannata huolestua, ei se oo vakavaa. Sain reseptillä Wartec voidetta jota oon levitelly siihen röpelöön. Se on vaan tosi hankalassa paikassa. On se ainakin nyt vähän pienentyny, mutta harmikseni huomasin, että mun ulommissa häpyhuulissa on myös pieniä nyppyjä. Pari on vähän isompaa sillain ihan vierekkäin. Niihin ihan pieniin en uskalla tota voidetta levittää, ettei menis hirveesti terveelle iholle...

      Eilen tuli kaiken päälle kirjeellä papa-tulokset. "Määrittelemätön solumuutos". Soitin tietysti paniikissa lääkärille, mutta tästäkään ei kuulemma kannata huolestua. Paranee luultavasti vuodessa itsekseen. Entä jos ei parane?! Ja vielä pitää vuosi odottaa ennen seuraavaa papaa.

      Nyt pelottaa, että noi pikku nypyt kasvaa isoiks. Kamalaa. Just oon kaiken lisäks tavannu tyypin, josta oon kiinnostunut ja joka luultavimmin on kiinnostunut musta, mutta eipä varmaan oo enää jos jossain vaiheessa päästään siihen pisteeseen et täytyy kertoo kondyloomasta sille. Jotenkin ihan saastanen olo. En usko että kukaan haluu enää harrastaa seksiä mun kanssa. Kun ei kerran kondomikaan estä tartuntaa.

      Toivon tosissaan, että pääsisin näistä syylistä eroon pian. Mutta enpä tiedä. Mulla on ollu muutamassa sormessakin syylä jo iät ja ajat. Välillä niitä tulee lisää ja sit osa paranee, mutta ei millään kaikki. Sitäkin kysyin, et onko mahdollista että oon levittäny syylät omista sormistani alapäähän, mutta ei kuulemma ole, koska ne on täysin eri asia.

      Varmaan koko loppuelämä yhtä syylää ja häpeemistä. Turha haaveilla miehestä ja lapsista. Miksei sitä papillooma-rokotetta ollu silloin kun mä olin pieni. Ei tarvis tällästäkään nyt murehtia. Ehkäpä jossain on joku kondylooma treffipalsta, josta löydän miehen, jonka tartuttamista ei tarvi pelätä. Voidaan sit yhdessä penslailla syyliämme. Hyi helvetti.

      Pakko oli vähän purkautua, kun ahistaa niin paljon. Kiitos ja näkemiin...

    • voihanveee

      Stressin aihe:

      Hei, sehän voi olla ihan vaikka hiiva tulehdus tai joku muu, joka tota papaa on muuttanut, ei se välttämättä ole kondy, vaikka sitähän ne tohtorit heti kohonneesta papasta epäilee :)
      Ja voi vittu, juurikin huomasin, että 2 v ollaan tässä oltu ilman röllykkää ja nyt sitten kyseinen tauti uusinu! Raskausaikana ei otettu papaa eikä edes jälkitarkastuksessa, ja olinpa nyt sitten melkeen vuodeksi unohtanu varata siihen aikaa.. No, kyllähän se tohtori viimeksi pelotteli, että yleensä se hiljenee raskausajaksi mutta sen jälkeen uusii... Näinhän siinä sitte kävi.

    • kuvottavaa

      Hope so, että on joku muu... Jos oikeen positiivisiks ruvetaan niin ehkäpä sillä mun kiinnostuksen kohteellakin on jo kondylooma. :P Nyt kyllä tuntuu lähinnä siltä, että seksielämä on ikiajoiks pilalla ja syöpä tulee ilman muuta... :/

      Onko sua kauankin vaivannu nuo syylät sillon kun ne tulee?

    • pelottaa2

      Onko kenelläkään tullut suuhun kyseistä tautia? MInä epäilen, että minulle on. Minulle todettiin tauti eilen ja menin aivan shokkiin, pelko on kamala. Eniten tässä pelottaa se, miten poikaystäväni reagoi sillä olemme alkaneet seurustelemaan viikko sitten! Miten kerron asian? En kestä jos menetän hänet:/ Tuntuu kyllä ettei tästä selvitä ja että elämä loppui nyt sitten tähän.

    • säikähdit vain

      Ei siihen elämä lopu. Elämä jatkuu vuosikymmenet.

      Nyt tiedät, että poikaystävän kanssa käytetään kondomia pitkään. Tautia ei kannata levittää., mutta jos suhde on vakaa, niin lapset tehdään ihan normaalisti ja jaetaan mahdolliset taudit. Se tautihan hellittää joskus useiden kuukausien kuluttua.

      Jos epäilet sairautta myös suussa, niin se pitäisi lääkärin kanssa tutkia ja selvittää.

    • 22v ja elämä ohi

      "Ehkäpä jossain on joku kondylooma treffipalsta, josta löydän miehen, jonka tartuttamista ei tarvi pelätä. Voidaan sit yhdessä penslailla syyliämme. Hyi helvetti."

      Aivan samaa oon miettiny, sain tietää pari viikkoo sitten ja siihenhän se elämä päättyi.... Miten voisin olettaa että joku koskis muhun tikullakaan kun itse juoksisin ja lujaa pakoon....

      Eikä paljon lohduta ettei tähän kuole, koska kyseessä on niin kuvottava, vastenmielinen ja oksettava oikea rutto!

      Sain lääkäriltä ihan lähetteen psykologille mutta lucky me, en saa koko kesänä sinne aikaa ja oon ollu ihan sekasin tän asian kanssa, eikä kaveritkaan oikein ymmärrä mitä käyn läpi kun ite ovat PUHTAITA.

      Sitä aikasemmissa viesteissä ihmettelin, että miksi on suoraan määrätty kallista ja kammottavan kivuliaan kuulosta lääkettä?! Ite käytin condylinea ja lähti heti 3 pv käytöllä, tosin tuli takasin viikon päästä...

      • koen parhaillaan

        Itse totesin itselläni tämän viiruksen. Huomasin peräaukon kohdalle tulleita nyppyjä ja luulin niiden olevan vain jotain hiertymyä tai vastaavia alushousuista, kun en noin 3 viikkoon "huomioinut" asiaa ne rupesi kutittaa ja kirvelemään. Kirjoitin Googleen peräukon kutina ja huomasin otsikon " Kondylooma eli visvasyylä" jota painoin ja siihen ilmestyi kuva joka vastasi samaa kuin minulla. En tiennyt mitä teen, purskahdin täyteen itkuun, en uskaltanu puhuu asiasta kenellekkään koska ajattelin että kaikki torjuu ja pitää vastenmielisenä. Oli vaikea kertoa poikaystävälle koska odotin häneltä negatiivistä ajatusta ja eroa. Odotin kuitenkin että käyn ekaksi gynellä ja kerron sitten kuinka vakavaa on. Onneksi ymmärsi asian ja yhdessä ollaan, eihän voi tietä että kummalta on lähtöisin.
        Kuitenkin samana päivänä sain kerrottua äidilleni joka käski heti varata aika gynelle.
        Sain ajan seuraavaksi päiväksi ja siellä se todettiin varmaksi. Sain wartec nimistä voidetta jotai käytin kolmepäivää ja sitten 4 päivän tauko.Nyt on menossa toinen päivä kun en ole käyttänyt rasvaa. Kivut ovat niin hirveät etten ole kahteen yöhön nukkunut sängyssä vaan istualteni sohvalla, en ole uskaltanut syödä enkä juoda paljon mitään koska pelkkä ajatuskin alkaa sattua. Näppylät ovat kyllä hävinneet mutta niin on myös ihoa ja märkii nyt. Haluaisin tietää että onko kukaan kokeillut tauon aikana mitään hoitavaarasvaa kirvelyyn/haavoihin? Itse laitoin bebanthenia ja auttoi todella paljon ( ainaski nyt hetkellisesti vielä). Osaako ketään sanoa kauanko tämä kirvely vielä jatkaa ja kuinka kauan noin menee että rupeaa parantumaan hoitojakson jälkeen?


    • surkuuu

      Mulla tuli pieniä näppylöitä maaliskuun aikana, joita luulin aluksi karvatupiksi, koska olin ollut parissa karvanpoistossa aikasemmin vuoden aikana. Kun näpyt eivät hävinneet, vaan niitä tuli hieman lisää, ajattelin heti että se on kondylooma. Näppyjä oli ehkä n. 10kpl, ihon värisiä, eivätkä ne oireilleet mitenkään. Varasin toukokuussa ajan gynelle, jossa tehtiin etikkahappopenslaus ja kondyloomia olivat. Onneksi olin jo itse niin varma, että ne olivat niitä, ei tieto tullut suurena järkytyksenä. Sain wartec reseptin, josta muuten nykyisin saa kelakorvauksen, ja lääke maksoi noin 10e. Mulla ei ollut melkeen mitään kipuja sen kanssa, kolmantena päivänä sattui hieman pyyhkiä kun kävi vessassa, muuten ei mitään :) Näpyt hävisivät ekan hoidon aikana, ja ainakaan vielä ei ole tullut mitään uusia. Ei tää nyt niin vakavaa ole, älkää stressatko. Mulla ainaki oli todella mukava gyne, joka neuvoi ja vastaili kysymyksiin. Paskahan tää tauti on omistaa, mut ei voi enää mitään. Nii ja mulla oli myös pientä solumuutosta papa-kokeessa, mutta siitäkään ei kannattanut huolestua, vaan mennä keväällä uuteen testiin. Tsemppii kaikille ;-) Niin ja noi internetin kuvat kondyloomasta on aika hasardeja tapauksia, joten ei kande niiden hämää.

    • Minä vaaaan

      Heei. Mullaki nyt todettiin tää typerä kondylooma. Lääkäri määräs mulle tän Aldara-reseptin, ja neuvo, että yhestä annospussista riittää kolmeksi käyttökerraksi, eli yhden viikon ajaksi. Kuiteski siinä pakkausselosteessa sanotaan, että yhtä annospussia ei saa käyttää ko yhdellä kerralla, ja sitte pitäs heittää roskiin. Onko muille tullu tällasia ristiriitasia ohjeita, ja ootteko huomannu mitään ongelmaa, vaikka samasta annospussista käyttäiski sen kolme kertaa?? On niin pieni tuo alue, mihin sitä pitäis levittää..

    • Apuaa

      Voiko kondylooma tarttua jos se ei ole pinnassa?
      Sain kuulla että miehelläni on ollut tartunta ja rakkuloita noin kaksi vuotta sitten, mutta ne on poistettu eikä sen jälkeen ole ollut näkyviä oireita.. Suhde on aika tuore ja nyt stressi päällä, että olenkohan itsekin voinut saada tartunnan.. :/

    • surkuuu

      No noinhan se kondylooma nimenomaan tarttuu. Se on virus joka on aina sun elimistössä, eli jos miehelläsi on se joskus puhjennut, olet erittäin todennäköisesti saanut sen myös itsellesi :D Mulla todettii kondylooma vuosi sitten, eikä sen jälkeen ole ollut mitään, mutta kyllä se silti tarttuu toisiin jos olen ilman ehkäisyä.

    • I will survive

      Minunkin on pakko saada avautua ja kysyä asiasta!

      Huomasin pienen näpyn ulkosynnyttyttimissä 3 viikkoa sitten. Ajattelin näpyn olevan finni, mutta "finnin" muodostuessa röpelöikseksi, iski paniikki. Hetken googletettuani tiesin minkä taudin olin saanut ja itkien ryntäsin Forumin Mehiläiseen gynekologille. Kondyloomahan se, mutta mitä ihanin lääkäri sai minut rauhoittumaan, ymmärtämään tämän" 80% ihmisistä on se"- jutun ja faktan, että tästä selvitään. Sain Condylane -pensauslääkettä ja kolmen päivän käytöllä syylä katosi. Viikon päästä toiseen kohtaan ilmestyi toinen pieni näppy ja tällä kertaa tarvittiin yhden päivän annos hävittämään näpyn. No nyt ei näy näppyjä, mutta etupuolella, pikkareiden sauman kohdalla on punainen, kutiava "alue". Jos oikeassa valossa katson, nään siinä muka syylän pinnan mallisia saarekkeita vaikka mitään en pysty sormin tuntemaan. Voiko tämä olla siis sitä erityypin syylää?

      Toki käyn koko ajan läpi, että mistä olen voinut taudin saada ja mahdollisuuksia ei ole monia. Kenties pitkäaikainen poikaystävä, jonka kanssa kesällä erottiin. Tarkemmin muisteltuna papani oli tasan vuosi sitten luokkaa 2, mutta lääkäri ei millään tavoin silloin linkittänyt asiaa kondyloomaan eikä exällä ole ollut oireita. Eron jälkeen kävin varulta sukupuolitautitestit läpi puhtain tuloksin ja papakin oli puhdas nolla. Lääkärin mukaan tauti on voinut muhia kehossani "papan puhdistumisen" jälkeenkin ja tauti on voinut alkaa oireilla vasta vastustuskyvyn romahdettua. (Olin kovassa kandin aiheuttamassa stressissä ja en kyennyt moneen viikkoon juurikaan nukkumaan.) Toinen surullinen vaihtoehto on, että sain taudin syyskuussa, kun tyrmäystippoja saaneena jouduin opiskelukaverin raiskaamaksi. Toki siinä masennuksessa ravasin myös sukupuolitautitestit läpi, mutta eipä niissä tietenkään vielä mitään näkynyt.

      Oli syynä kumpi mies tahansa, ei paha olo ja -mieli tunnu sen pienemmältä. Omalta osaltani penslaus on toiminut ja toivon sen auttavan mahdollisiin tuleviin kiusankappaleisiinkiin. En tiedä onko hyvä idea, mutta itsellä ainakin toimi: aina ennen penslaamista rappasin kuollutta solukkoa syylän päältä, jolloin aine pääsi vaikuttamaan syvemmälle. (Näin neuvottiin toimimaan, kun kädessä oli teininä syylä). Kiinnostaisi myös tietää, että onko joku kokeillut "kotitekoista jäädytystä" alapään syyliin muihin syyliin tarkoitettavilla, reseptittä saatavilla konsteilla? Ja vielä tiedustelisin, että jos kerta sormet levittävät tautia niin tulisiko itsetyydytys lopettaa taudin ajaksi vai voinko enempää itseäni "sairastuttaa"?

    • julppee

      mä oon tosi nuori ja epäilen silti itselläni kondyloomaa.. Tänään suihkussa pesin alapäätäni ja huomasin kukan muotoisen jutun emättimen suulla.. Ne on jotai nahkaa ja lörpöttää tosi ikävästi.. Laitoin sormen emättimeen ja siellä tuntui kauheasti niitä ns. näppyjä.. ei oo mukavaa, en uskalla soittaa minnekkään enkä kertoo äitille ...Mikä avuksi?

    • kondylooma

      julppee: Onko syytä epäillä sukupuolitautia? Tiedätkö mistä olisit sen voinut saada? Itselläni sanottiin, että voi olla emättimen normaaleja juttuja nuo patit, mutta gynellä tutkittiin ja kondyloomahan se mullakin oli. Kerro ihmeessä äidillesi, se helpottaa ja saat varmasti hoitoa! tsemppiä!

    • apuatahtova

      mulla todettiin kondylooma pari päivää sitten. Huomasin alapäässäni omituisia näppyjä, joita on aika paljon. Koko asia ahistaa ja masentaa mua koko ajan. En pysty ajattelemaan mitään muuta. Lääkäri ei kertonut minulle taudista yhtään mitään, iski vaan reseptin käteen ja kiitos hei. Siksi mulla onkin tosi rankkaa, kun ainoat tiedot mitä saa on netistä ja joka paikassa lukee eritavalla.
      Voisiko joku ihana viisas ihminen kertoa minulle vastauksia? Ensinäkin, kun on syyliä, pitääkö käyttää kondomia, jos on vakituisessa suhteessa? Poikaystävälläni ei ole huomattu mitään oireita. Toiseksi, voiko hoidon aikana harrastaa seksiä? Pitääkö käyttää kondomia? (tarttuminen ei ole se pelko, vaan voiko kondomin pois jättäminen jotenkin vaikuttaa hoitoon?) Entä jos (ja kun ) poikaystäväni on saanut tartunnan, voiko hän jotenkin tartuttaa minut "uudelleen" ? (tiedän että kyseessä on virustauti, joka ei välttämättä ikinä lähde) Ja voiko olla, että syylät ovat minulla jäädäkseen, eivätkä ikinä lähde pois? (tällä hetkellä käytän condyline liuosta, ei mitään apua)

      toivottavasti joku ihana vastaisi minulle tietämättömälle, tämä tietämättömyys on tuskaa !

      • miitsu

        Itsellä ekaa kertaa kondy, ei tarvi vakituisessa suhteessa ottaa kortsua käyttöön. Hoitopäivinä ei seksiä, muuten voi, mutta ei suositeltavaa (näin sanoi mun lääkäri). Seurailkaa poikaystävän kanssa, ilmestyykö hänelle mitään, ja jos tulee, niin tietenkin lääkäriin. Elimistö itse hävittää taudin ajan kuluessa. Mullakin condyline käytössä kolmatta päivää, ei ole auttanut vielä, mutta uskoisin että kyllä ne tuosta alkavat häviämään, eivät varmastikaan heti. Mutta mullakin tosiaan ekaa kertaa päällä tämä, joten kerron vain, mitä lääkäri kertoi. =)


      • Condyloma age

        kondylooma on ikuinen rutto.

        Käytä aina kondomia ellet halua välttämättä raskaaksi tai ellet ole vakituisessa parisuhteessa.

        Kondylooma tarttuu myös kondomin kanssa.
        Se on lähes jokaisella seksuaalisesti aktiivisella ihmisellä.
        Joillakin se aiheuttaa näkyviä muutoksia ja pahimmassa tapauksessa kohdunkaulan syöpää.

        Kondylooma voi myös tarttua muuten kuin seksiteitse esim.kosteasta pyyhkeestä vaikkakin se on harvinaista. Käytännössä siis ainoastaan jumalallinen onni tai täysi selibaatti voivat estää ihmistä saamasta kondyloomaa.

        Toisaalta: Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis!!!!!


    • täppäduu

      Erään läheisen ihmisen kautta oon itekki päässy aika läheltä seuraamaan kondy elämää :D Kyse siis naisesta.
      Hänellä oli aika isojakin syyliä alakerrassa ja hoitoon sai ALDARA vuodetta. Syylät oli siis limakalvoilla ja aluksi hän käytti aldaraa monia päiviä putkeen joka poltti sitten koko alapään tosi pahaan kunto, ja seuraava viikko oli aika helvettiä, kun ei voinut käydä wc:ssä, ei nukkua, päätä särki jne. Sen jälkeen hän piti kuukauden tauon ja aloitti uudelleen todella maltillisesti (pari kertaa viikossa kait?) sen jälkeen ei tullut ongelmia ja syylätkin hävisi melko nopeasti kokonaan poissa. Nyt toivotaan että ei tulis enää uudestaan missään vaiheessa.. Mutta tuohon aldaran käyttöön täytyy sanoa että malttia, se on kuulemma niin tehokasta voidetta että polttaa helposti liialla käytöllä..

    • vakavakin tapaus

      En halua pelotella mutta itselläni tämä virus aiheutti kohdunkaulansyövän. Olin kolmekymppinen perheen äiti. Onneksi oli aikaisessa vaiheessa ja ei ollut kerennyt levitä. Kävin läpi sytostaatit ja sädehoidot, kohtu ja munasarjat poistettiin. Haluan tuoda tämän julki ihan siitä syystä että kyseistä tautia ei vähäteltäisi ja mahdollisimman monen henki säilyisi. Käykää papakokeessa vuosittain tai ainakin joukkotarkastus papassa kun sellainen kutsu postilaatikkoon tipahtaa.

      • papaan kaikki...

        Samaa mieltä kuin edellinen viestin kirjoittaja. Papaan kaikki naiset jotka ei ole käynyt sielä vähään aikaan .Itsellä löydettiin kondylooma kohdunkaulasyöpäseulonnan yhteydessä. Papa oli luokkaa 2 ja otettiin uusi papa 6kk kuluttua ja se oli edelleen luokkaa 2. Limakalvoilla ja alapäässä ei olut näkyviä muutoksia ja papa aina aikaisemmin puhas ja minulla ei ole koskaan ollut sukupuolitauteja ja elän pitkässä parisuhteessa. Eli mistä sain sen sitä ei voi tietää ja milloin olen sen saanut. Minulle hoitaja kertoi että sitä virusta voi kantaa tietämättän todella pitkään ja stressi tai raskaus voi aktivoida viruksen. Melkein 90% naisista saa sen elämänsä aikana. Puolison syyttely on siis turhaa. Jouduin kolposkopiaan jossa löytyi litteää kondyloomaa jota ei voi silmällä nähdä. Otettiin taas papa ja koepaloja. Papa olikin sit luokkaa 3. Tehtiin loophoito kahdesti ja poistettiin solumuutosalueet. Kävin varmaan 4 vuotta näitten muutosten takia tarkastuksissa 6kk välein ja viime syksynä sain vihdoin puhtaat paperit ja papa oli luokkaa 1. Käyn vuoteen 2015 asti vuoden välein papassa koska minulla on riski saada muutoksia uudelleen. Eli hyvät naiset käykää papassa. Minulla oli onnea että muutokset löydettiin ajoissa ja selvisin.


    • oboeee

      Mullakin todettiin kondy pari kuukautta sitten. Pelästyin ihan kamalasti, mutta lääkäri sanoi, että kyse on tosi yleisestä taudista. Silti vituttaa. Voin kanssa kuvitella miten joskus joudun kertomaan jollekin miehelle... lähtee varmasti karkuun. :(

      Niin, sain siis condylineä penslaukseen ja ekan viikon jälkeen lähti kaikki. Parin viikon jälkeen tuli uusia ja sain ne taas pois. Tästä on about 3 viikkoa. No olin typerä ja ajattelin viikonloppuna, että voin hyvin harrastaa seksiä (kondomin kanssa tietenkin), kun kerran syyliä ei enää ollut. Tänään kuitenkin huomasin, että mulla on niitä konkun verran emättimen sisällä, ehkä yhden kahden sentin syyvyydessä. Tartutinkohan nyt pojankin??? kondomihan ei suojaa kondylta 100%... :( en kestä...luulin että selvisin jo pahimmasta.

    • ketuttaaaaa

      Olen 16 vuotias poika ja kaikki oireet mitä nyt olen koulun terveydentiedon tunneitla ja netistä lukenut viittaa että olisi kondylooma. Ihmeesllistä tässä kaikessa kuitenkin on se, että en ole ollut yhdynnässä kenenkään kanssa vielä. Nyt kuitenkin kun on tyttöystävä ja tekisi mieli harrastaa seksiä niin ei oikein uskalla kun tarvitsisi joitan hoitoa että oireet häviäisivät... Saako apteekista jotain voidetta tai lääkettä sen hoitoon ilman reseptiä kun en viitsisi mennä lääkäriin?

      • syylis

        No niin. Minulla alkoi tässä 2011-21012 vuoden vaihteessa kutista tuolla alhaalla. Mitään ei näkynyt, ajattelin että hiiva tai jokin. Lopulta näkyi pieniä sinänsä värittömiä pienen pienen vesirakkulan näköisiä näppyjä jono emättimen suuaukon ulkopuolella häpyhyuulessa.

        Olin jo käynyt sukupuolitautitesteissä, jotka oli puhtaat.

        Menin uudelleen lääkäriin. Lääkäri otti papan ja muutkin testit. Papassa ei näkynyt mitään. Sanoi että siinä vaan on semmoiset kohoumat. Että ne tyyliin kuuluu minun ihoon ja joskus voi olla luonnollisista syistä kutinaa.

        Kutisi taas seuraavat kolme kuukautta lievästi aika ajoin. Kun taas tutkiskelin, huomasin että olivat näpyt kasvaneet.

        http://www.brooksidepress.org/Products/ed2/images/Vulva/Condy1.htm
        Näyttivät ehkä tältä. Mutta vaikea sanoa kun sinne näkee niin huonosti ja suurennuslasi pitäisi olla.

        Menin taas lääkäriin joka sanoi että voi se olla kondyloomakin. Määräsi voidetta. Noh, kävin samalla vielä neuvolan puolella papassa missä hoitajatäti sanoi et hänen mielestä se todellakin ON kondylooma. No niin on minustakin. Tervettä se ei ainakaan ole!

        Kiva kun sai lopulta hoitoa.

        Etikkahappotestiä ei kukaan tehnyt. Papassa se kun ei näy niin pitäisi lääkärin tunnistaa ulkonäöstä. Sanon nyt siksi että ei ole hoitohenkilökuntakaan aina niin täydellistä ja joka taudin asiantuntevaa, että osaisi tunnistaa tuommoisen. Että jos ei yks tunnista niin suosittelen käymään vielä jollain toisella lääkärillä.

        Ne ei todellakaan olleet niin rumat mitä netin kamalissa kuvissa. Minä kasvatin omiani puoli vuotta että tuli edes edellä mainitut ruvet näkyviin. Että vaikka olisi jotain pienen pientä syheröä niin voi se silti olla se.


      • selvitä mitä on

        Pojalle.
        Kondyloomaa ei voi saada, jos ei ole sukupuolisessa kontaktissa, mutta jos olet kosketellut jonkun tytön häpyä ja sitten välittömästi omaa penistäsi, niin kondylooman voi saada. Tai tyttö on kosketellut.

        Oletko selvittänyt, olisivatko oireet hiivan oireita? Vaikea arvata, kun et tarkemmin selvitä.

        Kun ei tiedä, mikä on vikana, kannattaa mennä lääkäriin. Siellä saa varmuuden. Ja niin, kondyloomaan ei ole lääkettä, jota saisi ilman reseptiä.

        Suosittelen kuitenkin kondomia ensimmäisiin yhdyntöihin. Se on ainoa keino, jota poikakin voi valvoa ehkäisyssä.


    • kivakiittimoi

      Sain kondyn ensimmäiseltä seksikumppaniltani. Tai ainakin kondya minulla epäillään... Tekisi mieli syytellä kumppania, mutta eipä tainut hänkään tietää olevansa mahdollinen taudinkantaja..

      En ole täysin varma edes missä näppyjä esiintyy, jonka vuoksi hoitaminen ja parantumisen seuraaminen ovat molemmat hyvin vaikeita. En siksi ole koko hoitoa aloittanutkaan.
      Tahtoisinkin tietää, kuinka nopeaa on spontaani parantuminen?

      Papa-tulokset tulevat ensi viikolla, jos papa on puhdas, onko kuitenkin todennäköistä, että kannan tautia..?

      Olen vasta 16-vuotias ja pelkään, että seksielämäni on pilalla, ennen kuin se koskaan edes ehti kunnolla alkuun..
      Täytyykö tästä kertoa jokaiselle yhden illan jutullekin, vaikka käyttäisi kondomia ja mitään oireilua ei olisi?

      Kiitos!

      • Hennapenna__

        Suosittelen käymään lääkärillä ja kysyä mahdollista hoitovaihtoehtoa. Yleensä penslaamalla saadaan hyviä tuloksia ja näkyvät oireet saadaan hoidettua pois.

        Spontaani parantuminen vie aikaa 0.5v - 2v, eli usein ilman hoitoakin ne lähtevät. Kondyloomaa aiheuttaa HPV (Human Papillooma Virus) jonka eri muotoja on olemassa arviolta sata. Jotkut aiheuttavat syyliä jalkoihin, käsiin tai genitaalialueelle ja jotkut eivät aiheuta mitään oireita ja näkyvät vain papakokeessa. Jälkimmäiset muodot ovat itseasiassa potentiaalisesti vaarallisempia muotoja, koska jotkut niistä aiheuttavat PITKÄÄN HOITAMATTOMINA kohdunkaulan syöpää, eli papa-kokeissa kannattaa käydä!

        HPV ja sen aiheuttama kondylooma on erittäin yleinen sairaus Suomessa, mutta koska se ei kuulu tartuntalain mukaisiin ilmoitettaviin tauteihin, siitä ei ole valtakunnallista tarkkaa tietoa.

        Suuntaa antavaa on olemassa ja arvioidaankin, että 15 000 - jopa 30 000 ihmistä sairastuu HPVn erilaisiin muotoihin vuosittain. Muita arvioita on, että 30-50%, 20-25v nuorista kantaa virusta ja 80% kaikista ihmisistä sairastaa virusinfektion jossain elämänsä vaiheessa. Koska taudin kuva on yleensä oireeton (n80% tapauksista), moni ei ikinä tiedä sairastuneensa tautiin, joten havaitseminen syylien tai papa-kokeen kautta on yleensä sattuma. Esiintyvyys pienenee huomattavasti väestön ikääntyessä, sillä aikaisemmat tartunnat elimistö on jo ehtinyt taltuttaa.

        Kyseessä ei ole yksiselitteisesti sukupuolitauti, koska tarttumistapoja on moneksi mutta usein tapahtuminen tapahtuu sukupuoliteitse. Kondomi tarjoaa vain 70%n suojan virusta vastaan joten taudin voi saada erittäin helposti.

        Kysymykseesi en voi antaa simppeliä vastausta, koska en halua esittää tietäväni enempää kuin olen taudista lukenut. Suosittelen, että kysyt asiaa lääkäriltä jotka pystyvät antamaan puolueettoman ja puhtaasti ammattimaisen vastauksen.

        Kuitenkin, jos tauti on parantunut ja käytätte kondomia voi sanoa tehneensä kaiken niinkuin pitääkin. Noin 1/10 ihmisestä jää kantajaksi ja jos virus ei ole aktiivisena (kuten voi olettaa 3 vuoden jälkeen) se ei myöskään tartu seksissä ilman kondomia. Yhden illan tuttava joka ei tunne sinua muutenkaan, joutuu hyväksymään sen tosiasian, että vieraan ihmisen kanssa sänkyyn hyppääminen on omalla tavallaan riski, koska tauteja joita ei voi testata (kondylooma, herpes), voi kantaa tietämättään. Testatut yleisvaaralliset ja ilmoitettavat on sitte toinen juttu.

        Voimia ja älä anna pöpön olla isompi juttu kun se oikeasti on!


      • kohtalotoveri

        Minäkin olen nuori ja sain kondylooman toiselta seksikumppaniltani. Minua mietityttävät samat asiat. Pelkään samoin että seksielämäni on piloilla. Haluaako kukaan edes kuvitella elämää ihmisen kanssa jolla on kondylooma.

        Minulla on ollut papassa muutoksia, mikä myös aiheuttaa huolta. Tieto siitä että en ole ainoa lohduttaa hieman.

        Tukea teille kaikille kohtalo tovereille!


    • miettikää tätä

      Moi.
      Vähän tästä taudista (kondylooma). Kerron esimerkin jotta ne jotka syyttävät puolisoaan pettämisestä kun ns tauti löytyy.
      Parhaalla ystävälläni (mies) todettiin kondylooma 16v sitten,se penslattiin kuntoon. Nyt kesällä soitteli ja kertoi epäolleensä että tauti on puhjennut uudestaan,näin olikin ja varmaa oli että ei ole harrastanut sen jälkeen seksiä. menetti toimintansa onnettomuudessa 15v sitten. Eli siis virus voi poistua kehosta tai sitten ei,uusimmat EPÄILYT on että poistuu 5v,mutta ne on epäilyjä. Olin saattamassa kaveria lääkärille ja kuulin kun vanhempi kokenut lääkäri kertoi ettei kukaan voi sanoa milloin ja mistä tauti on tullut. Voi olla vuodikymmeniä ja puhjata uudestaa esim oikeiden (lue väärien) lääkkeiden myötävaikutuksesta. Joten ensijärkytyksen mentyä ohi,älkää tuomitko ketään,varsinkaan puolisoanne,sillä voitte olla itse taudinkantaja koko ikänne,vaikka uudet epäilyt olisivat mitä. Ei se hiv,herpes viruskaan mihinkään kehosta lähde. Papakoe näyttää vain onko naisella kohdunsuun.ja sillä alueella muutoksia,ei sitä onko esim veressä virus. Tauti on ärsyttävä,itselläni se on ja elän iloista elämää ja vaimoni tietää että minulla se on ja vielä 20v yhdessä olon jälkeen ei ole hänelle oireita tullut.
      Hauskaa syksyä kaikille

      • mies ja kondylooma

        Minulla sama juttu,sain ensikertaa näkyvän muutoksen siittimen varteen 13v sitten. On uusiutunut 2 kertaa sen jälkeen. Minulla ei ole ollut tänä aikana muita suhteita kuin vaimoni,haluan uskoa että hänkään ei ole käynyt missään. Hoitavat lääkärit ovat kertoneet että on totta että osa jää kantajiksi ja voi vuosikymmenien päästä aktivoitua jostain syystä uudelleen ja aiheuttaa tartunnan puolisolle. On varmaan vaikeaa selittää sitä ettei ole käynyt vieraissa,mutta siihen vaikuttaa varmaan suhteen laatu muuten. Vaimoni ei ole tartuntaa saanut tai sitten keho on sen parantanut. Tarkennan,papa kokeessa ei ole näkynyt muutoksia. Kun kerran on tartuttanut puolison,niin toistamiseen se ei tartu,ihan kuin vesirokko. Ilmeisesti minua vaivaa kuitenkin tämä asia kun tätä palstaa kävin lukemassa,mutta kyseessä ainakin minun kohdalla on tauti joka aiheuttaa enenmän ongelmia korvien välissä kuin muualla. Pelko siitä ttä vaimo pettää tai että ei usko minun olleen kiltisti,tässä voin sanoa että olen ollut ja tulen olemaan. Sekielämämme on ihanaa vaikka olen "sairas"


      • stadinlikka
        mies ja kondylooma kirjoitti:

        Minulla sama juttu,sain ensikertaa näkyvän muutoksen siittimen varteen 13v sitten. On uusiutunut 2 kertaa sen jälkeen. Minulla ei ole ollut tänä aikana muita suhteita kuin vaimoni,haluan uskoa että hänkään ei ole käynyt missään. Hoitavat lääkärit ovat kertoneet että on totta että osa jää kantajiksi ja voi vuosikymmenien päästä aktivoitua jostain syystä uudelleen ja aiheuttaa tartunnan puolisolle. On varmaan vaikeaa selittää sitä ettei ole käynyt vieraissa,mutta siihen vaikuttaa varmaan suhteen laatu muuten. Vaimoni ei ole tartuntaa saanut tai sitten keho on sen parantanut. Tarkennan,papa kokeessa ei ole näkynyt muutoksia. Kun kerran on tartuttanut puolison,niin toistamiseen se ei tartu,ihan kuin vesirokko. Ilmeisesti minua vaivaa kuitenkin tämä asia kun tätä palstaa kävin lukemassa,mutta kyseessä ainakin minun kohdalla on tauti joka aiheuttaa enenmän ongelmia korvien välissä kuin muualla. Pelko siitä ttä vaimo pettää tai että ei usko minun olleen kiltisti,tässä voin sanoa että olen ollut ja tulen olemaan. Sekielämämme on ihanaa vaikka olen "sairas"

        Kiitos tästä kertomuksesta,mieheni kanssa olemme kokeneet juuri tästä johtuvan kriisin. Minulla löytyi kyseinen tauti 7v sitten ja nyt uusi. En ole käynyt vieraissa ja samaa sanoo mieheni. Luimme näitä kertomuksia ja haluamme uskoa että voimme unohtaa epäilyt uskottomuudesta. Toki lääkärit sanoivat samaa,että voi uusia vuosienkin päästä. Tämä mielikuvitus kiusaa miestäni. Kyllä me tästä yli pääsemme.


    • Pelokas

      Helpottavaa kuulla, että muillakin samoja ongelmia. Itselläni on ollut kondylooma vasta vuoden verran ja päivittäin olen ahdistunut asiasta. Olen nainen eli minulla on mahdollisuus saada kohdunkaulansyöpä. Viimeisimmässä papassa oli solumuutosta havaittu ja nyt pelolla odotan mitä seuraava papa koe näyttää. Itsetuntoani syö se etten ole täysin terve ja etten voi ryhtyä suhteeseen kertomatta sairaudestani. Tämä pelko muille kertomisesta on kaventanut ihmissuhteitani ja pälkään jääväni yksin.

    • Nuori nainen

      Itellä kävi niin, et tuli harrastettua elokuussa festareilla suojaamatonta seksiä ja about 1-2kk siitä huomasin outoi näppylöitä ulkosynnyttimien alueella. En aluksi uskaltanut tehdä mitää, vaan selasin netin läpi, ku en todellakaan halunnu äitille kertoo, ku ei se ees tiedä et panen.. Loppujen lopuks uskaltauduin kuitenkin soittamaan perhesuunnitteluneuvolaan, ja sain melkeen heti ajan. Hiukan pelotti vieläkin kun ikää vasta se 15v.. Menin sit terveydenhoitajalle, joka myös epäili kondyloomaa ja anto lääkärille ajan. Lääkäriki oli onneks tosi mukava ja kerto et se on tosi yleistä eikä sitä tartte mainostaa -toisin ku osa täällä väittää. Sen mielestä näppylät oli niin pieniä et rasvat tms ei välttämättä auttais, mut halusin silti ne pois, joten se kirjotti mulle reseptin Wartec -nimiseen emulsiovoiteeseen. No käytin sitä sen ohjeen mukasen ajan eli 3pv /vk neljän viikon ajan, ja kyl niit häviski mut aina tuli lisää. Nyt oon sit satunnaisesti käyttäny 3pv viikos, vaik ei vissiin sais.. Ne vaan vaivaa niin suunnattomasti. Joskus yölläki herään kutinaan, enkä saa nukuttuu. Pitää vaan toivoo et ne siitä häviäis ajan myötä.

      Mut suosittelen kyl kaikkia meneen sinne lääkäriin, oli se ikä mikä tahansa. Kaikki ne on alansa ammattilaisia ja osaa hommansa :)

    • jepelus85

      Muijal on kondylooma sain tietää ku kävi ultrassa,vittu meinasin pyörtyy siihe paikkaa.Nyt pelottaa et se on tarttunu itteesä ja on nii psykosomaattine luulosairaski et pelottaa et on itel tartunu alkanu kuvittelee kaikkee kutinaa ja virtsatessa välil polttelee mut pidän aika kovii ryyppyputkiiki välil et aina on tullu vähä virtskivimäistä kipua kovan dokaus putke jälkee,Plus penis kusi reiän ympäriltä punottaa mut oon myös himorunkkariki et ota siitä nyt selvää.Pitäskö mennä johonki kokeisii mut hävettää mennä näyttää mulkkuuki lääkärille et oisko mitään ilmanreseptiä olevaaa voidetta tai jotain varmuude vuoks mitä sivelis vehkeesee?Vittu et ämmät on tautisii johtuu toiki varmaan kusivehkeitten hygiaeniasta,täytyy ainaki ottaa valkosipuli/vihreä tee kuuri.

    • needhelp1

      Kävin kolposkopiassa joulukuun alussa solumuutosten takia (l-sil). Tänään tuli kirjeenä tulokset kondylooma ja lievä dysplasia, ei aiheuta toimenpiteitä, papa ja kolposkopiakontrolli vuoden päästä. Niin nyt oon todella hämmentynyt, että onko tää nyt seksitauti vai ei, ku ei aiheuta mitään varotoimenpiteitä? Tai tarkalleen ylemmässä kohdassa lukee että muissa koepaloissa kondyloomaan sopivaa muutosta? Apua kiitos !(:

      • -------

        Heippa needhelp 1! Mulla sama homma HPV-virus (oireeton kondylooma) ja lievä dysplasia. HPV-virus/kondyloomaa ei ainakaan oma lääkärini luokitellut sukupuolitaudiksi kun asiasta kysyin. Käyn papa-kontrollissa vuoden välein. Oireeton kondylooma ei tarvitse hoitoa. Jatka elämääsi, säännöllisesti papassa ja kumppaneille kannattaa kertoa tartunnasta.


    • pompom1

      onko kenelläkään käynyt niin että se on iskenyt vaan takapuoleen? mulla on peräaukon ympärillä ihme ihottumaa, anaaliseksiä en ole harrastanut. löysin pari näppyäkin, niitä ei ole missään muualla? mitä helvettiä

    • epätoivoinen

      Häviääkö nuo kukkakaalimaiset syylät itekseen ajan kans vai kannattaako mennä lääkäriin? Ja pystyykö terveyskeskuslääkärillä hoidattamaan?

    • apu kelpis

      Kyllä kondylooma on sukupuolitauti. Itse olen mies ja kerroin sitten äidilleni että myt on jtn ihottumaa prniksen/terskan aluella ja kävin lääkärissä. Mulle todettiin kondylooma ja sain reseptinö kondyliinea joka tuhoaa sitä kun mulla oli ulkonen kondylooma
      nyt kuitenki olen sen saanut pois mutta terskan reijän eli mistä siemenneste ja virtsa tulee on esiintynyt näppylöitä enkä tiedä mitä tehdä. Taidan mennä lääkäriin taas. Onko kenenkää miehellä tai kellaan ollut samaa ongelmaa mulla ei ole mitöö muuta sukupuolitautia vain kondylooma.

    • kondiksessa

      Kuinka nopeasti kondylooman voi todeta? Yhdenillanjuttu, aamulla mies sitten sanoi ohimennen "mulla on muuten kondylooma ollu tossa puol vuotta sitten"

      eli siis pointtina tässä on:
      Milloin kondylooman syylät puhkeavat yleensä?
      Milloin testeissä voi käydä aikaisintaan?

      Inhottaa kauheasti, mielestäni törkeä temppu kertoa vasta aamulla...

      • muut taudit

        Yhdenillanjutuissa kannattaa aina käyttää kondomia ja aika paljon pidemmissäkin jutuissa. Voihan sillä toisella olla hp-virus tai klamydia, josta ei edes itse tiedä mitään.
        Kondylooman itämisaika on tuntematon. Ei sitä erikseen tutkita, koska ei sitä tarvitse hoitaa. Jos se jossain vaiheessa todetaan lievästi solumuutoksia aiheuttaneena, niin sitten vain seurataan ja odotellaan, että elimistö torjuu viruksen.

        Jos haluat alkaa hoitaa seksuaaliterveyttäsi, niin käyt papassa vuoden välein. Käytät uusissa suhteissa kondomia jne. Papassa hp-viruksen aiheuttamat muutokset tulevat esiin puolen vuoden tai viiden vuoden kuluttua.
        Tottakai olet voinut saada mieheltä vaikka klamydian. Sen tutkiminen onnistuu jo viikon kuluttua.


    • Ikävä vaiva

      Eka kertaa kondylooma todettu 20 vuotta sitten. Hoidettu tuolloin ulkoisesti penslaamalla ja sisäisesti laserilla. Oireita ei sen jälkeen ollut/huomattu. Nyt todettu gynellä ulkoinen näppy. Eli ilmeisesti olen viruksen kantaja, kun 20v jälkeen uusitui sitten? Vai sitten onnettomasti saanut uuden tartunnan? Nyt stressiä ja terveys (alhaiset valkosoluarvot, anemia) reistailee, eli nämäkö laukaisseet tämän kiusallisen vaivan uudelleen? Nyt hoidettu näppyä kuukauden ajan Aldaralla. Kiusallista, kun itse luuli (luulo ei ole tiedon väärtti!!!), että virustauti on todellakin "voitettu". Tämän taistelun hävisin, eli kiusalliset näpyt ovat siis palanneet. Papakokeessa ei ole muutoksia. Toivottavasti kohdunpoistoleikkauksen yhteydessä sitten mahdolliset näpyt hoidetaan pois sairaalassa. Kiusallinen tämä vaiva kyllä on - ja ainakin itselläni ihan "elinikäinen" - aktivoituva "kumppani :(

    • Saarahen

      Ihmiset näyttävät sekoittavan ulkoisia muutoksia aiheuttavan kondylooman, joka luetaan sukupuolitaudiksi ja korkean syöpäriskin hpv-viruksen aiheuttaman 'kondylooman', jota ei katsota enää nykyään sukupuolitaudeiksi.

      Selvyyden vuoksi olisi viisasta nimetä nämä taudin eri nimillä, koska niiden diagnosointi ja hoitokin on erityyppistä, vaikka ovatkin molemmat papilloomaviruksen aiheuttamia, kuitenkin eri alatyyppien.

    • mitenkäon

      tyttöystävälläni oli ulkoisia oireita ja hänellä todettiin kondylooma. pari viikkoa sen jälkeen itselleni tuli myös samankaltaisia oireita. kumppanini mukaan hän ei ole käynyt vieraissa mutta itse olen kuukausia sitten josta myös kumppanini on tietoinen. tietäisikö kukaan onko mahdollista että kumppanini olisi saanut tartunnan minulta ja oireet olisivat tulleet hänelle juuri ennen minua?? vai onko hän vain jättänyt kertomatta minulle kaikkea??

    • tal tal

      itämis ajat vaihtelee ihmistyypin myötä. ja omasta kokemuksesta voin kertoa että alkuperää on turha lähteä selvittämään koska itämisajat voi olla useita vuosia

    • Netwisor

      Papillooma tarttuu myös kondomin kanssa, ihan vaan tieidoksi....

      • mitäsluulette?!

        Jos se tatttuu kondominkin kanssa, niin mitä luulette pitäskö itte olla huolissaan. Exä soitti noin 3 kk sit ja sano et on selvä kondylooma. Siitä ku ollaan harrastettu seksii on nyt yli vuos ja silloinkin kumin kanssa. Ittellä ei mitään oireita,kipuja ei mitään. Pitäiskö silti huolestuu?


    • iiks

      Paskojen paska..... tänään juuri mulla todettiin toi kondylooma paska tauti.. just pääsin kehumasta kuinka mulla ei ikinä oo ollu mitään sairauksia tauteja eikä mitään.. ja nyt sitte tällänen paskaläjä niskaan.. oon sentään vasta 16v.. kyllä harmittaa :( onko ketään ihmistä kenen kanssa vois keskustella tästä.. isälleni en tasan kerro mitään... :/// apua

    • Sandra48

      Minäkin sain kondylooman aikoinaan silloiselta poikaystävältäni,jolla oli paljon yht aikaan naisia.Olin samanikäinen kuin sinä...kyllä potutti,alapäähän alkoi kasvaa valkoista kasvustoa,jota penslattiin tkssa.En ole koskaan pystynyt puhumaan siitä kenenkään kans...no hyvin se hoitui sillä hoidolla,eikä ole sen koommin vaivannut.Siitä on jo aikaa 30v.Jos vois ottaa aikaa taaksepäin,en ois suojaamattomassa yhdynnässä...mutta helpompi sanoa kuin toteuttaa.

    • epäonnean

      Täällä on liikaa väärää tietoa, kaikki eivät parane edes vuosien kuluessa itsestään, jotkut kyllä. Teepuuöljy on myös yhtä tyhjän kanssa, se on aivan liian mietoa ja huuhaata tee tehoaa paremmin lis'ten vastustuskykyä juotuna mutta tuo öljy ei poista edes finnejä. Kondylooma näppylät tarttuvat kyllä myös kondomin kanssa, joten niiltä ei voi täysin suojautua jos käy huono tuuri ne saa.

      • Samaa mieltä..Palstalla virheellistä tietoa.
        Tosiasiassa erilaisia sukupuolielinten alueella vaikuttavia hpv- virustyyppejä on n. 40kpl.
        Osa aiheuttaa kondylooma syyliä ja osa muuten vaan syöpää suuhun, penikseen, perseeseen ja kohdunkaulaan, joka onkin naisten toiseksi yleisin syöpä.

        Hpv- viruksia ei testata millään tavalla ja vain parille virustyypille löytyy naisille testi. Miehille ei testiä ole lainkaan. Kaikkien ihmisten vastustuskyky ei koskaan kykene poistamaan virusta elimistöstä, joten nämä on yleensä niitä ketkä sairastuvat jossain vaiheessa hpv-pohjaiseen syöpään.
        Hpv- on erittäin vaarallinen sp-tauti, mutta asia on vaiettu ja kädet on nostettu pystyyn asialle sen yleisyyden vuoksi 85% kantajia. kuka mitäkin virustyyppiä.

        Vaikka papa kokeessa ei todeta solumuutoksia, niin se ei tarkoita etteikö sinulla olisi hpv-viruksia. Se tarkoittaa vain sitä, että ne eivät ole vielä aiheuttaneet syöpään johtavia solumuutoksia.

        Neitseellisillä naisilla ei ole hpv-viruksia. Esim. Nunnilla ei todeta lainkaan kohdunkaulan syöpää.
        Sitten herpes virukset on taasen oma lukunsa, mutta ei niistä tässä enempää.

        Oman terveyden voi säilyttää vain ja ainostaan neitseellisten partnereiden kanssa.
        Itse olen aina elänyt oman koodini mukaisesti. Lähden suhteeseen vain ja ainoastaan neitseellisen naisen kanssa. Neitseelliset naiset voivat kirjoittaa minulle.


    • GoneIn60Hours

      Polizeittien oma huumejengi, narkkareiden avulla sairastuttaavat RIKOLLISIA. Mitäs sää oot tehny?
      Natsejahan ne on, väärä väritys, "ryssä". Myrkyttäävät vaippaikäsetkin.

      Siinä IHMISOIKEUKSIA oikein useilta vuosikymmeniltä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5035
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3307
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1442
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1285
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      258
      800
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe