alavire

yks vaan

Olen nuorehko 27-vuotias nainen, opiskelen ja menestyn opinnoissani hyvin.Olen kärsinyt lievähköstä masennuksesta jo pidempiä aikoja,mutta tämän kesän aikana tilanne on pahentunut.Olo on avuton, itkettää, tuntuu siltäe,etten jaksa tehdä mitään.Toimeentulon turvattomuus ahdistaa,samoin huoli tulevaisuudesta,opintolainan määrä ahdistaa.Suhdetta minulla ei ole,eikä ole oikeastaan koskaan ollutkaan.Jotenkin tuntuu siltä,että elämä on jo ohi,en varsinaisesti haudo itsetuhoisia ajatuksia,mutta tuntuu,että elämällä ei ole mitään annettavaa ja tarjottavaa,mikään ei tunnu miltään ja mikään ei erityisesti kiinnosta.Optimistisuutta en jaksa enää,vertaan itseäni muihin ja kaikilla muilla vaikuttaa olevan elämä paremmin hanskassa.

Kaipaisinkin neuvoja vastaavassa tilanteessa oleviltä,miten selvitä?Lääkitys ei innosta,käyn jo psykologin juttusilla,mutta jotenkin minun on vaikeaa avautua täysin.Ihhottaa myöntää heikkous,vaikka nytkin olo on niin avuton.Perjantaina pitäisi mennä kokeeksi töihin ja nyt tuntuu,etten selviä siitäkään.

6

626

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mietiskelevä

...joskus sellainenkin auttaa, että huomaa, ettei ole ainoa, joka on masentunut...; katso myös kävijämäärä; tuskinpa vain hyvää elämässään kokevat viitsivät lukea tällaisen otsikon alla olevia viestejä...

• Heip

äiti taas saattaa kadehtia sinun vapauttasi ja sitä, että saat joskus kunnon paperit taskuun.

Joku vanhempi aikuinen voi myös kadehtia opiskeluasi itse puurtaen vuodesta toiseen liukuhihnalla tehtaassa - ollen koneen osana ja tuntien, että työ ei anna mitään sisältöä, vain välttämättömän toimeentulon perheelle.

Tunnen myös ikäisesi naisen, jolla oli iso liuta lapsia. Hän masentui ja väsyi oman taakkansa alla. Omaa aikaa ei ollut ollenkaan, kellon ympäri toisten hoivaamista. Usein toisen elämä näyttää vihreämmältä, vaikka jokaisella on oma henkilökohtainen kuormansa.

Voitko pitää taukoa opiskelussa, jos kovin ottaa voimille?

• samassa veneessä ollut

Niin tutulta kuullostaa. Olen samanikäinen kuin sinä. Olen kanssa läpikäynyt masennuksen. Tunsin oloni jatkuvasti huonoksi ja pidin itseäni täysin epäonnistuneena yksilönä jonka elämä on mennyt ohi. Vaikka pärjäsin näennäisesti mikään ei riittänyt minulle. En pystynyt arvostamaan sitä mitä MINULLA oli. Keskitin vain kaiken voimani siihen mitä MINULLA EI ole. Vertasin itseäni jatkuvasti muihin ja sitten tunsin syyllisyttä kateudesta jota tunsin muita ihmisiä kohtaan.
      Olin 26-vuotias kun pysähdyin tarkistamaan elämäni suuntaa. Mietin niitä suunnitelmi joita olin tehnyt joskus elämäni alussa. Totesin aluksi vaan että "helvetti" mikään ei mennyttkään niin kuin olin kaavaillut. Nyt olen tajunnut että olen myös saanut paljon asioita joita en koskaan olis elämältä odottanut ( en tarkoita materiaa).
      Kerroit että sinulla ei ole suhdetta. Älä sitä nyt murehdi, askel kerraallaan. Itse en myöskään ole seurustellut koskaan pidempää aikaa, koska voimia ei riittänyt seurusteluun. Lisäksi pidin itseäni niin huonona että ajattelin ettei kukaan voi minusta välittää. Olin myös todella arka miesten suhteen, joka valitettavasti tulkittiin usein ylimielisyydeksi, vaikka se oli alemmuutta.
      Psykologi voi aivan varmasti auttaa sinua itsesi etsimisessä ja joskus joku kevyt mielialalääkitys siinä rinnalla voi helpottaa oloa.

• samassa venessä ollut

Minua auttoi, kun myönsin etten jaksa yksin vaan tarvitsen muiden apua. Oikeastaan se on heikko joka ei pysty myöntämään avun tarvetta, ei se joka myöntää ja hakee apua. Annoin itselleni luvan olla "sairas" ja sallin muiden auttaa minua. Helppoa se ollut. Ja vielä, anna itsellesi aikaa!!!!

• mies, 22

Olen 22v. mies ja jotenkin minusta tuntuu siltä, että vaikka minulla nyt menee ihan hyvin, niin minun tulevaisuuteni saattaa sinun iässäsi olla lähes samanlainen. Nykyään opiskelen ja koulu menee ihan hyvin. Sellaisia tasapaksuja kavereita on muutama, niin etten aivan voi sanoa itseäni yksinäiseksikään. En kuitenkaan seurustele, enkä ole koskaan varsinaisesti seurustellutkaan. Olen oikeastaan aika normaali ihminen, mutta minulla on pienoinen kynnys lähestyä uusia ihmisiä. Tämä onkin aiheuttanut pienen pelon poikasen siitä, että jäisin ikuisesti sinkuksi, joka taas johtaisi muunlaisiin ahdistuksen tunteisiin...

Jos tuntuu siltä, että haluat purkaa tunteitasi jollekin tuntemattomalle, niin mulle voi kirjotella. Joskus täysin 'kasvottomalle' henkilölle voi olla helpompi avautua. Osoite on: [email protected]

• alavire

sinulle ja kaikille vastanneille,olo on vähän parempi,tosin vetämätön.Oli ihan mukaa purkaa pahaa oloaan ja masennustaan.On opittava hyväksymän itsensä kaikkineen päivineen,Se on kyllä vaikeaa. Minullakin on muutama ystävä,tosin yleensä juttelemme arkisia asioita,joskus sivuamme opiskelijoiden ahdinkoa ja omaa tyytymättömyyttämme,mutta paljon jää sanomattakin.

Elämäni on kyllä tasapaksua ja ahdistaa sellainen mahdollisuus,että elämänlaatu ei parane.Vaikka opiskelut etenevät,olo on välillä avuton ja arkiset rutiinit tuppaavat jäämään hoitamatta.En minä 10 vuotta sitten kuvitellu elämääni tällaiseksi, ajattelin olevani työssä,suhteessa jne.Mutta on tyydyttävä niihin kortteihin,jotka olen saanut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      64
      4231
    2. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      67
      4181
    3. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      107
      2900
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      55
      2782
    5. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      55
      1992
    6. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      21
      1989
    7. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      15
      1669
    8. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1503
    9. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      109
      1343
    10. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      180
      1271
    Aihe