ONTELOAKNE

luomaja

Yksityinen ihotautilääkäri totesi selässäni n.s. onteloaknen (acne conglobata). Ilmeisesti perinnöllinen tauti.

Onko kellään muulla sama diagnoosi?

Aloitin pari viikkoa sitten Isotretinoiini/Roa-kuurin - onko kokemuksia hoidon tuloksista? Lähteekö näpyt selästä, entä miten naama reagoi? Itselläni nimittäin myös naamassa lievää finnitaipumusta ja mielenkiinnolla odotan lähteekö nuo kasvofinnitkin...

Tällä hetkellä alkanut naaman ja huulten kuivuminen, ja sitäpaitsi iho kutiaa pikkaisen koko ajan siellä sun täällä.

Eli onko KELLÄÄN KOKEMUSTA ONTELOAKNESTA???

5

5406

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • täällä...

Mulla oli onteloakne kasvoissa! Toi on just paha aknenmuoto, sillä se jättää herkästi kuoppa-arpia. Mulla hävisi aikoinaan akne kokonaan roa-kuurin myötä, nyt olen hoidattanut arpia.

• A Nonynous

Hei, minulla on/oli onteloakne ja syön siihen isotretinonia (siis esim. Roaccutania, nimi saattaa vaihdella...) ja vasta noin 4 tai 5 kuukauden kuluttua alkoivat tulokset näkyä hyvin. Sitä ennen Iho puhdistuu sisältä päin, eli se talimassa yms. mömmö tulee pintaan ja lähtee sitten pois. Uusia onteloita ei ole enään pitkään aikaan tullut, mutta joitain satunnaisia näppylöitä, niitäkin hyvin vähän. Itselläni akne oli niin pahanlaatuinen että jouduin syömään useaan kertaan myös antibiootteja ja kortisonia isotretinonin rinnalla. Kuuria saatetaan jatkaa vielä varsinaisen kuurin loputtua, jotta iho saadaan terveeksi. Toivottavasti tästä oli jotain apua :)

• luomaja

Taisi toden totta olla aika paha akne sulla...
        Mulla tosiaan vain selässä todettu, eikä se selkä mun mielestä edes niin pahalta näytä, saati tunnu. Ite täytin toisaalta just vasta 19v eli ilmeisesti menin lääkäriin "tarpeeksi" ajoissa - jos ois odottanu pitempään ois varmasti pahentunu oireet.

• V0ivo1
        luomaja kirjoitti:

Taisi toden totta olla aika paha akne sulla...
        Mulla tosiaan vain selässä todettu, eikä se selkä mun mielestä edes niin pahalta näytä, saati tunnu. Ite täytin toisaalta just vasta 19v eli ilmeisesti menin lääkäriin "tarpeeksi" ajoissa - jos ois odottanu pitempään ois varmasti pahentunu oireet.

Itsellänikin on onteloakne ja oon ollu isotretoiinikuurilla viime kesästä asti. Finnejä oli selässä ja naamassa ja jopa korvissa. Vielä on muutama naamassa. Oon 16v ja sanon vaan,että aika rankkaa on ja oma itsetuntonikin on kärsinyt vähän.Välillä turhauttaa aika paljon.

• BornThisWay

mulla on ollu 2 roa kuuria. Hoidot auttaa ajan myötä.
      Itellä aluks se vähä paheni ku alotin sen ekaa kertaa, site pikkuhiljaa se rupes paranee aluks kasvoista ja sitte muualta, välillä saattaa toki tulla uusiaki. Se on kaikista ärsyttävintä ku ne rupee kuivaa ja sit niitä kutittaa iha sairaasti.. välillä en saanu nukuttua yöllä sen takia. MUtta kyllä se siitä ku jaksaa uskoo vaa. Ite meinasin jo menettää toivon monta kertaa. Nyt on arvet koristamassa kauniisti selkää :)
      huulten kuivuminen on yhtä helvettiä suoraan sanottuna..
      Mutta suosittelen että käytät :
      huuliin: locobace repairia
      http://www.apteekkiin.fi/locobase-repairĀ®-p-508.html

ja bevita r ( orion pharma )
      http://www.yliopistonverkkoapteekki.fi/epages/KYA.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/KYA/Products/OE0322513

sitte kasvoihin hyvä rasva on humektan
      http://www.yliopistonapteekki.fi/fi/apteekkipalvelut/tuotteet/pages/product.aspx?Catalog=YASalesCatalog&ProductID=327627(YABaseCatalog)

mulla ei tosin tainnu olla ihan onteloakne. minäkin 16 ja itsetunto on kärsiny liikaakin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4716
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3724
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3125
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2667
    5. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      206
      2621
    6. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2599
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2400
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2338
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1955
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      108
      1539
    Aihe