Terve!
Itse olen ollut nyt reilu 3 kuukautta puolustusvoimissa vekaranjärvellä ja pieni "normaali" yskä alkoi hetikun tänne tuli, joka on lähes kaikilla. Jatkuvaa yöyskää, limaa ei erity eikä yskä lopu ennenkuin pääsen pois kasarmilta.
Itselläni mennyt nyt pahemmaksi tämä, en pysty enään olemaan kasarmilla, koska n. reilu tunnin oleskelun jälkeen alkaa yskittämään ja öisin tulee hengesahdistusta ja parhaimpina öinä hengitys salpautuu täysin hetkeksi.
Minulla todettiin homeitiö-allergia täällä ja tehtiin spirometria, jonka mukaan astmaa ei ole todettavissa.
Pef mittauksissa on ollut kokoajan lähemmäs 600l/min, paitsi aluksi kun olin altistuksessa niin puhalsin 380-480 riippuen vähän olosta.
En ole kertaakaan puhaltanut kohtauksen aikana, koska ollut niin hirveä olo. Keskittynyt siihen että saan henkeä.
Lääkäri on nyt 3 kertaa pistänyt takaisin yksikköön ja joka yö on alkanut ahdistamaan ja olen tullut sairaalaan takaisin.
Ei täällä oikeen kukaan ota tälläistä vakavissaan, ainakin siltä tuntuu. Kasarmit haisevat lievästi kellarille ja näkyviä kosteusvauriotakin on, tosin melko lievästi.
Osaako joku sanoa, mihin kannattaisi mennä, koska täältä armeijan lekurista ei saa mitään apua?
Ne kiistää homeongelmat täysin. Toisaalta siviililääkärin lausununnolla ei ole painoarvoa täällä.
Kinkkinen tilanne.
Homeallergia ja hoito
30
7323
Vastaukset
- sen alueen
imagoon kieltää kaikki, missä esiintyy home-sana. Avoimuus olisi kaikkien kannalta paras tie. Armeijan käytännöt eivät ole tuttuja, mutta ei sen armeijankaan takia kannata terveyttään menettää. Pystyykö mitenkään anomaan siirtoa johonkin toiseen vähemmän homeiseen yksikköön?
- )()()()(
armeijan kasarmien hometilanne on kyllä aika yleisesti tiedossa. En tiedä onko Vekaranjärveltä ammattitautitapauksia kantahenkilöstön kohdalla, mutta muualta ainakin niitä on tutkittu nyt ainakin. Joten ihan pimennossa ei tuo lääkäri kyllä voi olla, kyse on vain ohjeistuksesta miten tuon armeijan palveluksessa olevan lääkärin tulee työtään tehdä ja hän marionettina sitten sitä niin tekee. Toimiiko hän silloin lääkärinvalansa mukaisesti, no ei todellakaan, mutta näin toimivat myös useat työpaikkojen työterveyslääkäritkin. Sen lauluja laulat kenen leipää syöt.
Kun lääkärit odottavat sairastuneilta selkärankaa vaihtaa työpaikkaa tai rempata kotinsa, no armeijan kohdalla .. en tiedä mitä ehdottaisivat, sivariksi varmaan, voisi lääkäreiltäkin odottaa sitä selkärankaa tehdä sitä LÄÄKÄRINVALANSA edellyttämää työtä!
En tiedä miten sinua auttaisin. Voisitko pyytää tuolta lääkäriltä selvitystä kirjallisena tekemäästi viralliseen kanteluun tilanteestasi. Tee kantelu armeijan sääntöjen mukaan minne se nyt sitten tulee jättääkin ja pyydä vastausta siihen antamalla joku määräaika. Simputukset yms. on kielletty, joten mitään seuraamuksia sinulle ei pitäisi tulla, ei voi tulla.
Ethän voi mitenkään palata normaaliin arkeen ja kasarmille yöpymään. Äläkä missään nimessä suostu yöpymään tilassa missä voit jo noin huonosti. Mikään lääkitys ei noita oireita pois vie, pahentaa vain.
Ensin tietysti voit antaa sen kirjallisen kantelusi, jossa peräät oikeuksiasi pysyä terveenä kasarmin sisäilmaongelmista huolimatta, tuolle hoitavalle lääkärillesi. Kysyä häneltä neuvoa miten edetä ja sanoa suoraan, ettet missään tapauksessa mene kasarmille enää yöpymään, eikä sinun siellä ole hyvä oleskella muutoinkaan. Kysy lääkäriltäsi neuvoa mikä on se taho joka sinua auttaa, joko tuossa kirjallisessa kantelussasi tai suullisesti. Äläkä anna periksi tai luule ettei ongelmaa ole olemassakaan kun koko porukka ei sairastu samalla tavoin kuin sinä!
Yksikään lääkäri ei ole niin tietämätön tänä päivänä homeista ja sisäilman muista ongelmista, että voisi sivuuttaa ongelmasi tuosta noin. Jos sivuuttaa, niin seuraava kantelu on tehtävä tuosta lääkäristä. Myös Iltalehti tms. ottaa mieluusti armeijan ongelmista juttua. Tilanteesi on sellainen, että siihenkin voi kuolla. Ei siis ole vain vaarallista juoksuttaa alokasta kuumeessa tai sairaana, on myös vaarallista yövyttää noilla oireilla tai pitää muutoinkaan noissa tiloissa. Kysy kenen on vastuu jos tukahdut kuoliaaksi, sillä niinkin voi käydä.
Minulle piti kuntoutuksen keuhkolääkäri pitkiäkin puheita siitä kuinka minun itseni tulee olla se joka päättää millainen loppuelämäni on. Ja se riippui siitä millaisissa tiloissa suostun tekemään töitä tai oleskelemaan ja mistä kaikesta muusta suostun luopumaan, se määritteli miten pitkä ja millainen loppuelämäni on. Tuolla kuntoutuspaikassa vain oli paha sisäilmaongelma ja sitä remontoitiin samaan aikaan kun me sairastuneet siellä "kuntouduimme". Minä kortisonikuurin turvin sika kipeänä, mutta lupaa olla toiselta kuntoutusjaksolta ei ollut. Joten idioottina siellä oleskelin, koska luulin tuon kortisonikuurin auttavan minua ja keuhkojani. Näin jälkeenpäin tiedän että tilanne oli aivan päinvastainen. Lääkkeiden avulla ei missään tiloissa missä noin pahasti oireilee tule olla, se on ihan murhaa!
Keskeytä vaikka armeija, mutta ÄLÄ menen moisiin tiloihin takaisin! Peffaamiset on sairastuneiden kohdalla yhtä tyhjän kanssa, pahassa paikassa pef minulla jopa nousi yliylihyväksi ollen jo yli 700 reippaasti. Keuhkolääkäri kertoi silloin että tuollaisesta tilasta pitää ottaa hatkat eikä mennä sinne enää koskaan takaisin ja kyse oli työhuoneestani. Nyt peffit ovat siinä 500 molemmin puolin, ammattiastma todettuna kosteusvauriomikrobeille, mutta keuhkolääkärini lopetteli astmalääkkeeni kertoen etteivät ne sinua auta. Ikinä en enää voi palata työpaikalleni vaan teen etätöitä kotoa käsin. En saa pitää kukkia sisällä, en tehdä mullan kanssa mitään, en oleskella pihalla kun mieheni leikkaa nurmikkoa, en käydä kesämökeille elleivät ne ole ympärivuotisessa käytössä olevia, en voi käydä metsässä, auttaa takkapuiden teossa. Ja vaikka teen kuten pyydetään, olen siltikin jatkuvasti puoliterve. Kun sairastuu pahasti sitä ei voi peruuttaa. Tähän tilanteeseen ei ole lääkkeitä, eikä homepaikkoja voi vältellä totaalisesti, koska niitä on jokapuolella, eikä pahasti sairastunut tarvitse mitään sen ihmeellisempää home- tai sisäilmaongelmaa sairastuakseen, riittää kun avaa ulko-oven ja hakee postin.
Älä anna periksi, vaan pidä oikeuksistasi pysyä terveenä kasarmilla olevista ongelmista huolimatta.- sama armeijan mies
Kiitos vastauksistanne. Lääkäri haluaa pitää minua täällä ainakin ensiviikon keskiviikkoon, jolloin pef valmistuu ja hän saa minulle diagnoosin tehtyä. tänään hän sanoi näin: "Tämä on nyt vähän hankalaa kun teillä on ollut täällä niin hyviä pef lukemia, että on paha diagnosoida mitään teille". Hän viittasi siihen, että mulla pitäs olla tossa pef paperissa mittauksa myös kohtauksen aikana.
Niin törkeä äijä kyllä ettei oksat pois. Eilen korotin ääntä hoitajalle että pakko tulla joku muutos, etten suostu enään menemään yksikköön ja sanoin että sivaria pitää varmaan alkaa harkita, niin hän sanoi "Eli haluatko laittaa sivari paperit vetämään nyt?". Tuo kertoo jo siitä tasosta paljonko ne haluaa auttaa.
Näiden työpanos on tasantarkkaan "Olen vain töissä täällä."
En tiedä.. Kai sitä vois odottaa siihen ens keskiviikkoon että läääri saa haluamansa diagnoosin, koska näiden on pakko pitää minua täällä sairaalassa, kun en yksikössäkään voi olla. Lääkäri puhuu kokoajan astmasta ja sen hoidosta, vaikka spirometria näytti ettei ole astmaa ja myös tämän 8pv.n ajalta pef tukee samaa.
Kysyin häneltä myös että "Pääsenkö komission eteen?", jossa päätetään jatkosta, hän vastasti "No miksi ihmeessä? on tääll muitakin allergisia ja astmaatikkoja, etsitään nyt vain oikea lääke sulle"
Kävin eilen sos. kuraattorilla ja varusmiestoimikunnassa kertomassa tapauksestani, toimikunta sanoi laittavansa asiaa sen verran eteenpäin kun pystyy.
Ens keskiviikko saa olla kyllä määräaika tälle pällistelylle. Koska saan olla pois yksiköstä, niin ei ole täällä akuuttia hätää. - )()()()(
sama armeijan mies kirjoitti:
Kiitos vastauksistanne. Lääkäri haluaa pitää minua täällä ainakin ensiviikon keskiviikkoon, jolloin pef valmistuu ja hän saa minulle diagnoosin tehtyä. tänään hän sanoi näin: "Tämä on nyt vähän hankalaa kun teillä on ollut täällä niin hyviä pef lukemia, että on paha diagnosoida mitään teille". Hän viittasi siihen, että mulla pitäs olla tossa pef paperissa mittauksa myös kohtauksen aikana.
Niin törkeä äijä kyllä ettei oksat pois. Eilen korotin ääntä hoitajalle että pakko tulla joku muutos, etten suostu enään menemään yksikköön ja sanoin että sivaria pitää varmaan alkaa harkita, niin hän sanoi "Eli haluatko laittaa sivari paperit vetämään nyt?". Tuo kertoo jo siitä tasosta paljonko ne haluaa auttaa.
En tiedä.. Kai sitä vois odottaa siihen ens keskiviikkoon että läääri saa haluamansa diagnoosin, koska näiden on pakko pitää minua täällä sairaalassa, kun en yksikössäkään voi olla. Lääkäri puhuu kokoajan astmasta ja sen hoidosta, vaikka spirometria näytti ettei ole astmaa ja myös tämän 8pv.n ajalta pef tukee samaa.
Kysyin häneltä myös että "Pääsenkö komission eteen?", jossa päätetään jatkosta, hän vastasti "No miksi ihmeessä? on tääll muitakin allergisia ja astmaatikkoja, etsitään nyt vain oikea lääke sulle"
Kävin eilen sos. kuraattorilla ja varusmiestoimikunnassa kertomassa tapauksestani, toimikunta sanoi laittavansa asiaa sen verran eteenpäin kun pystyy.
Ens keskiviikko saa olla kyllä määräaika tälle pällistelylle. Koska saan olla pois yksiköstä, niin ei ole täällä akuuttia hätää.minulla on tuo astma diagnoosina. Tosin olen tehnyt kantelun tilanteestani, joten ehkäpä jotakin tässä selviää tai sitten ei. Sillä keuhkolääkärin mukaan astmalääkkeet eivät auta minun astmaani.
Spirometriatulokset ovat yli hyviä. Ei niistä kukaan voisi ikinä määritellä minulle astmaa!
Olen vajaa 50, 159 cm pitkä ja puhaltelen peffiä nyt sen 500. Viimeksi keuhkolääkärillä kolme puhallusta 550, 540, 530 sellaiseen tyypilliseen putkilomalliseen mittariin. Sen pienen punaisen muovisen puhalsin miten vain tappiin, ehkä teen sen vieläkin en tiedä.
Mutta kyllä sitä astmaa on tosi vaikea sulle diangoosiksi saada ja mitä sitten? Minullekin TTL:n keuhkolääkäri kertoi, että kyllä astman kanssa työpaikalla pärjää. Ja siitä olen ihan samaa mieltä. Nyt olen vain lääkäreiden ja oman työnantajan lievällä painostuksella ikuisessa etätyössä. Lääkärit halusivat minut eläkkeelle tai ainakin osa-aikaeläkkeelle joka on nykyisin kuntoutustuen nimellä.
Ja saat uskoa, että minua on TUTKITTU! Joten astmadiagnoosina, ei se mitään auta. Astman kanssa kyllä pärjää, se on tasan totta. Mutta kun nämä sisäilmaoireilut, jotka kyllä ovat astman tyyppisiä ainakin alkuun, eivät helpotu sillä diagnoosilla tipan tippaa.
Lääkkeinä minulla oli Symbicort, Erdopect, Spiriva, Duact, Nasonex, Panacod, Somac, Retafyllin, antibiootit tarvittaessa, kortisonitabletit kuureina ja siltikään en sen astmadiagnoosin turvin pystynyt kuin käymään töissä ja tilanne oli ihan tasan sama.
Joten diagnoosi ja lääkitys, ei auta. Vain tilojen totaalinen välttäminen auttaa. Nykyisin minulla etätöissä on täysin lääkkeetön tilanne. Kaikki lääkkeet on ajettu alas, osin parempi olla osin ... en tiedä.
Mutta tuo lääkärisi toive, että diagnoosiin pääsemisellä olisi joku ratkaiseva vaikutus, vain siinä tapauksessa jos toteaa diagnoosina, että oireilet niin voimakkaasti kasarmin sisäilmasta, että tilanteelle pitää löytyä selkeä pysyvä ratkaisu, sinne sinä et enää voi mennä.
Se, ettei sinulle saada astmaa on ihan hyvä juttu. On hiton hankalaa sairastaa astmaa ja selitellä ettei astmalääkkeet auta, vaikka minulla tämä ammattitautiastma onkin. Siinä sitä mietti sairaalan operatiiviseen kyselyyn mitä laittaa sairaudekseen, vakava astma, jota ei voi lääkitä ja jonka vuoksi olet eristettyä kotiisi tekemään etätöitä lopun ikääsi. Just joo.
Sinua auttaa se, että lääkäri ja hoitajat rehellisesti toteavat Vekaranjärven kasarmin ko. tilan olevan sinulle sopimaton ja että oireilet siellä astmatyyppisesti sen olematta kuitenkaan astmaa. Miksi sen ylipäätään pitäisi olla mitään? Eikös se jo riitä, että sinulta meinaa mennä siellä henki! - pikku Myy
sama armeijan mies kirjoitti:
Ens keskiviikko saa olla kyllä määräaika tälle pällistelylle. Koska saan olla pois yksiköstä, niin ei ole täällä akuuttia hätää.Kirjoita nyt ensin oirepäiväkirjaa. Missä saat mitkäkin oireet ja miten lääkkeet auttavat (jos auttavat). Säilytä se todisteena jatkoa varten.
Sitten valitat hoidosta ja vaikkapa hoitajan kohdalla kohtelusta. Voit myös vaatia toisen lääkärin mielipidettä! Siihen on aina oikeus. Kaikki vastaukset vaadit kirjallisina ja otat tottakai kopiot kaikista kirjoittamastasi papereista! Paperit saattavat hävitä matkalla, syystä tai toisesta. Jos kysyt kirjallisena, sinun on saatava kirjallista vastausta. Jos he vastaavat puhumalla/soittamalla, se on vaan merkki siitä ettei ole puhdasta peliä.
Minä sinnittelin liian pitkään hometyöpaikallani ja se johti siihen, että lääkärini kirjoitti kaksi kuukautta sitten lausuntoon että en enää ole työkykyinen. Ja olen 30 vuotta! Home ei ole mikään leikin asia!
Sinun kokemat oireet ovat vakavasti otettavia! Yritä seuraavan kerran puhaltamista, arvelen että puhallat siinä 200 paikkeilla tai jopa alla. Jos limaa lentää PEF-mittariin, niin tulee liian hyvä tulos. Silloin pitää puhaltaa uudestaan, jos pysyy tajuissaan...
Hyvä että menit muualle puhumaan, pyydä myös ne paperit sieltä itsellesi todisteeksi, jos tarvitset. Toivon mukaan hän oli ymmärtäväisempi!
Älä missään nimessä anna periksi! Taistelet nyt terveytesi puolesta! Sinulla on vain yksi keho! Pahimmassa tapauksessa reagoit aina jatkossa joka hometaaloon, etkä pysy enää terveenä. Tässä on paljon pelissä! - armeijan mies
pikku Myy kirjoitti:
Kirjoita nyt ensin oirepäiväkirjaa. Missä saat mitkäkin oireet ja miten lääkkeet auttavat (jos auttavat). Säilytä se todisteena jatkoa varten.
Sitten valitat hoidosta ja vaikkapa hoitajan kohdalla kohtelusta. Voit myös vaatia toisen lääkärin mielipidettä! Siihen on aina oikeus. Kaikki vastaukset vaadit kirjallisina ja otat tottakai kopiot kaikista kirjoittamastasi papereista! Paperit saattavat hävitä matkalla, syystä tai toisesta. Jos kysyt kirjallisena, sinun on saatava kirjallista vastausta. Jos he vastaavat puhumalla/soittamalla, se on vaan merkki siitä ettei ole puhdasta peliä.
Minä sinnittelin liian pitkään hometyöpaikallani ja se johti siihen, että lääkärini kirjoitti kaksi kuukautta sitten lausuntoon että en enää ole työkykyinen. Ja olen 30 vuotta! Home ei ole mikään leikin asia!
Sinun kokemat oireet ovat vakavasti otettavia! Yritä seuraavan kerran puhaltamista, arvelen että puhallat siinä 200 paikkeilla tai jopa alla. Jos limaa lentää PEF-mittariin, niin tulee liian hyvä tulos. Silloin pitää puhaltaa uudestaan, jos pysyy tajuissaan...
Hyvä että menit muualle puhumaan, pyydä myös ne paperit sieltä itsellesi todisteeksi, jos tarvitset. Toivon mukaan hän oli ymmärtäväisempi!
Älä missään nimessä anna periksi! Taistelet nyt terveytesi puolesta! Sinulla on vain yksi keho! Pahimmassa tapauksessa reagoit aina jatkossa joka hometaaloon, etkä pysy enää terveenä. Tässä on paljon pelissä!Olen kyllä merkinny tuohon pef kaavakkeeseen että milloin mittailtu ja minä öinä tullut tänne ja minkä takia.
Pyydän kopion noista kaikista papereista, kunhan nyt tuo pef-mittaus menee päätköseen.
Me yritetään saada siirto mulle tänne sairaalanpäivystäjäksi, koska en oireile täällä. Mutta saattaa sekin jäädä koska en pysty nukkumaan luultavasti teltassa, koska niissä makuupussissa, telttapatjassa, teltan pohjassa ja maassa on sen verran hometta etten saa kunnolla henkeä, varsinkaan kun lumi sulaa.
Työterveysasiamies (armeijan oma, kapteeni), sanoi että ei tämän takia taida saada C:n papereita(vapautettu rauhanajaksi), vaan luultavasti maksimissaan pistää kotiin 1-2vuodeksi ja sitten takasin.En kyllä ymmärrä mitä helvettiä se auttaa, sitten tuun taas altistamaan itseni tänne. Pyysin homemittauksen meidän yksikköön eilen. Saa nähdä saapuuko se.
Ongelma täällä on se, että vaikka rakennukset olisikin asumiskelpoisia (mitä ne ei ole), niin ongelma on jo pelkästään varusteissa, jotka kuivataan samassa huoneessa missä nukutaan.
Sitten kun ne siellä muhii liti märkinä (leirien jälkeen), ne menee homeeseen. Kyllä, meillä on kuivaus kaappi, mutta sinne ei mahdu makuupussi(vie jo yksin koko kaapintilan), makuualusta, saappaat, alusvaatteet, päällysvaatteet, sirpaleliivi jne.
Ei voi kyllä muuta tehdä kun huutaa.. JUSTICE!!! - armeijan mies
armeijan mies kirjoitti:
Olen kyllä merkinny tuohon pef kaavakkeeseen että milloin mittailtu ja minä öinä tullut tänne ja minkä takia.
Pyydän kopion noista kaikista papereista, kunhan nyt tuo pef-mittaus menee päätköseen.
Me yritetään saada siirto mulle tänne sairaalanpäivystäjäksi, koska en oireile täällä. Mutta saattaa sekin jäädä koska en pysty nukkumaan luultavasti teltassa, koska niissä makuupussissa, telttapatjassa, teltan pohjassa ja maassa on sen verran hometta etten saa kunnolla henkeä, varsinkaan kun lumi sulaa.
Työterveysasiamies (armeijan oma, kapteeni), sanoi että ei tämän takia taida saada C:n papereita(vapautettu rauhanajaksi), vaan luultavasti maksimissaan pistää kotiin 1-2vuodeksi ja sitten takasin.En kyllä ymmärrä mitä helvettiä se auttaa, sitten tuun taas altistamaan itseni tänne. Pyysin homemittauksen meidän yksikköön eilen. Saa nähdä saapuuko se.
Ongelma täällä on se, että vaikka rakennukset olisikin asumiskelpoisia (mitä ne ei ole), niin ongelma on jo pelkästään varusteissa, jotka kuivataan samassa huoneessa missä nukutaan.
Sitten kun ne siellä muhii liti märkinä (leirien jälkeen), ne menee homeeseen. Kyllä, meillä on kuivaus kaappi, mutta sinne ei mahdu makuupussi(vie jo yksin koko kaapintilan), makuualusta, saappaat, alusvaatteet, päällysvaatteet, sirpaleliivi jne.
Ei voi kyllä muuta tehdä kun huutaa.. JUSTICE!!!Huomenna aamulla, kun lääkäri tulee tekemään kierroksensa normaaliin tapaan aamulla, pyydän siltä lähetettä allergiasairaalaan Helsinkiin. Luultavammin hän sanoo että katotaan PEF:n tulos ja kyllä sen onnistuu minullekkin, mutta lähete olisi paras tulla ens viikon keskiviikkona jos ei vieläkää myönnä mitään että, jokin on nyt huonosti minulla.
- )()()()(
armeijan mies kirjoitti:
Huomenna aamulla, kun lääkäri tulee tekemään kierroksensa normaaliin tapaan aamulla, pyydän siltä lähetettä allergiasairaalaan Helsinkiin. Luultavammin hän sanoo että katotaan PEF:n tulos ja kyllä sen onnistuu minullekkin, mutta lähete olisi paras tulla ens viikon keskiviikkona jos ei vieläkää myönnä mitään että, jokin on nyt huonosti minulla.
on sisäilmaongelmia paikka paikoin, kuten nähtävästi lähes kaikissa sairaaloissa. Muutoin allergiasairaalassa on hyviä kokemuksia hoidosta ja huolenpidosta, tosin työkavereillani ei minulla itselläni. Olin siellä vain allergiatesteissä. Tosin testaaja halusi itse laajentaa testausta noihin varasto- ja pölypunkkeihin joita tt-lääkäri ei alkuun ollut listalle laittanut. Kertoi ettei ko. sairaala siitä laskuta. Kysyi samalla osallistuisinko laajempaan tutkimukseen ja kohta oli molemmat kädet noita testikohtia täynnä. Vaikka täällä kovasti kritisoidaan lääkäreitä ja tutkimuspaikkoja, niin jossakin sitä on uskallettava tutkimuksissa käydä.
Käytännössä taitaa mennä niin, että kukaan ei kirjallisesti uskalla sen ihmeellisempää diagnoosia ongelmiin antaa kuin tuo astma tai sen tyyppinen oireilu. Se voi olla jopa ihan oikeakin arvelu, mutta astmana homeastma on aivan omaa lajiaan ja etenee sairautena ihan mielensä mukaan. Sitä ei pysäytä ja oireita hoida muu kuin täydellinen altistavien tilojen välttäminen. Ilman sopivia tiloja ja sisäilmaa elimistö sanoo yhteystyösopimuksensa irti, eikä sitä sopimusta kirjoita kukaan uusiksi.
Ja nuo varusteet, niistä olet täysin oikeassa. Yksi henkilö, joka työskenteli varusvarastolla kertoi miten hillittömän hirveiltä nuo kamat haisivat jopa pestyinä. Varastossa oli hänen mielestään sisäilmanongelmia ja lisäksi varusteen olivat pitkillä metsäkeikoilla kosteina ja usein puolittain homeessa kun palautuivat pesuun. Ko. henkilö pystyi olemaan vain hetkittäin varusvarastolla oireilunsa vuoksi. Hänen mielestään nuo varusteet olivat suurelta osin ihan kaatopaikkatavaraa.
Minä olen joutunut heittämään roskiin jopa vöitä, koska ne haisevat homeelle. Siis uutta ostettua tavaraa suoraan kaupasta. Jos et itse osta, ei terve ongelmaa välttämättä haista ja sairastunut ei sitä haisevaa kamaa voi käyttää. Ei auta puhdistus, pesu tai tuuletus se homeen tuoksu on ja pysyy kuin tauti.
Missään tapauksessa ÄLÄ IKINÄ suostu mihinkään tutkimukseen jossa imppaat mitään allergiauutteita homeista keuhkoihisi! Vaikka paavi kertoisi, että ihan on turvallista älä usko. Noita tutkimuksia tehdään ammattitaudeissa, mutta koskaan ei voi tietää mitä uutta taivaan alla joku älykääpiö keksii. Histamiinialtistus on täysin eri asia, joten se on ok. Mutta jos joku ehdottaa, että testataan homeita uutteiden muodossa ja vedät niitä uutteita keuhkoihin, niin se on täyttä murhaa.
Ylipäätään tutkimukset joista lääkärit eivät anna kirjallista selvitystä allekirjoituksin pyydettäessä, siitä että ko. tutkimukset ovat täysin turvallisia. Jos vaaditaan potilasta allekirjoittamaan suostumus tutkimukseen ja todetaan, että potilas suostuu tutkimukseen omalla vastuullaan, silloin ei kenelläkään sitä potilaan suostumusta vaativalla ole puhtaita jauhoja pussissa.
Missä kaikessa voi olla häikkää, veriarvoissa, tumavasta-aineet voivat olla koholla, verenpaine voi nousta, keuhkoissa voi olla juosteita tai muuta ns. vaaratonta ja ohimenevää, lasko voi olla koholla, crp myös joskus, usein kait vain lasko, mutta riippunee henkilöstä. Anemia, lisääntyneet verenvuodot, poskiontelotulehdukset, vatsaoireilut, vatsa on välillä kovalla, välillä ripulia, vatsahaavoja joko tulehduskipulääkkeistä tai sitten ne tulevat herkille myös homeista, närästystä, refluksisairautta, ääniongelmia, näköhäiriöitä, päänsärkyä, nivelkipuja, erilaisia lihasjäykkyystiloja, kramppeja, huimausta, pahoinvointia ja oksentelua. Muistihäiriöitä, puhehäiriöitä, hillitöntä palelua, lämpöilyä, alilämpöä tai kuumetta. Mustelmataipumusta tai niitä tulee helposti tai et edes tiedä mistä mustelmat tulevat. Selkäsärkyä, jäykkyyttä, iho-ongelmia, kirvelyä iholla, nenässä, limakalvoilla. Lisääntynyttä liman tuloa joko keuhkoista tai nielet sitä nenästä erittyvää limaa jatkuvasti.
... nämä mitä nyt muistan, niin ne ovat noiden hengitysvaikeuksien lisäksi ja riippuen nähtävästi geeniperimästä niitä ilmenee sairastelun eri aikana ja lähes kaikilla miltei kaikkia ongelmia jollakin tasolla.
Näihin oireisiin ja ongelmiin on tarjolla diagnoosiksi astma ja lääkkeiksi astmalääkkeet. Eikä kyse ole aprillipilasta tai vitsistä. Kyse on sisäilmaongelmissa kansainvälisesti alansa huippua edustavista tutkijoista, lääkäreistä jotka kertovat näiden ongelmien korjaantuvan astmalääkkeillä. Osa tietää ja kertoo sen, että on vain yksi tie terveyteen ja se on puhtaat tilat, sisäilma ja myös ne puhtaat varusteet! - armeijan mies
)()()()( kirjoitti:
on sisäilmaongelmia paikka paikoin, kuten nähtävästi lähes kaikissa sairaaloissa. Muutoin allergiasairaalassa on hyviä kokemuksia hoidosta ja huolenpidosta, tosin työkavereillani ei minulla itselläni. Olin siellä vain allergiatesteissä. Tosin testaaja halusi itse laajentaa testausta noihin varasto- ja pölypunkkeihin joita tt-lääkäri ei alkuun ollut listalle laittanut. Kertoi ettei ko. sairaala siitä laskuta. Kysyi samalla osallistuisinko laajempaan tutkimukseen ja kohta oli molemmat kädet noita testikohtia täynnä. Vaikka täällä kovasti kritisoidaan lääkäreitä ja tutkimuspaikkoja, niin jossakin sitä on uskallettava tutkimuksissa käydä.
Käytännössä taitaa mennä niin, että kukaan ei kirjallisesti uskalla sen ihmeellisempää diagnoosia ongelmiin antaa kuin tuo astma tai sen tyyppinen oireilu. Se voi olla jopa ihan oikeakin arvelu, mutta astmana homeastma on aivan omaa lajiaan ja etenee sairautena ihan mielensä mukaan. Sitä ei pysäytä ja oireita hoida muu kuin täydellinen altistavien tilojen välttäminen. Ilman sopivia tiloja ja sisäilmaa elimistö sanoo yhteystyösopimuksensa irti, eikä sitä sopimusta kirjoita kukaan uusiksi.
Ja nuo varusteet, niistä olet täysin oikeassa. Yksi henkilö, joka työskenteli varusvarastolla kertoi miten hillittömän hirveiltä nuo kamat haisivat jopa pestyinä. Varastossa oli hänen mielestään sisäilmanongelmia ja lisäksi varusteen olivat pitkillä metsäkeikoilla kosteina ja usein puolittain homeessa kun palautuivat pesuun. Ko. henkilö pystyi olemaan vain hetkittäin varusvarastolla oireilunsa vuoksi. Hänen mielestään nuo varusteet olivat suurelta osin ihan kaatopaikkatavaraa.
Minä olen joutunut heittämään roskiin jopa vöitä, koska ne haisevat homeelle. Siis uutta ostettua tavaraa suoraan kaupasta. Jos et itse osta, ei terve ongelmaa välttämättä haista ja sairastunut ei sitä haisevaa kamaa voi käyttää. Ei auta puhdistus, pesu tai tuuletus se homeen tuoksu on ja pysyy kuin tauti.
Missään tapauksessa ÄLÄ IKINÄ suostu mihinkään tutkimukseen jossa imppaat mitään allergiauutteita homeista keuhkoihisi! Vaikka paavi kertoisi, että ihan on turvallista älä usko. Noita tutkimuksia tehdään ammattitaudeissa, mutta koskaan ei voi tietää mitä uutta taivaan alla joku älykääpiö keksii. Histamiinialtistus on täysin eri asia, joten se on ok. Mutta jos joku ehdottaa, että testataan homeita uutteiden muodossa ja vedät niitä uutteita keuhkoihin, niin se on täyttä murhaa.
Ylipäätään tutkimukset joista lääkärit eivät anna kirjallista selvitystä allekirjoituksin pyydettäessä, siitä että ko. tutkimukset ovat täysin turvallisia. Jos vaaditaan potilasta allekirjoittamaan suostumus tutkimukseen ja todetaan, että potilas suostuu tutkimukseen omalla vastuullaan, silloin ei kenelläkään sitä potilaan suostumusta vaativalla ole puhtaita jauhoja pussissa.
Missä kaikessa voi olla häikkää, veriarvoissa, tumavasta-aineet voivat olla koholla, verenpaine voi nousta, keuhkoissa voi olla juosteita tai muuta ns. vaaratonta ja ohimenevää, lasko voi olla koholla, crp myös joskus, usein kait vain lasko, mutta riippunee henkilöstä. Anemia, lisääntyneet verenvuodot, poskiontelotulehdukset, vatsaoireilut, vatsa on välillä kovalla, välillä ripulia, vatsahaavoja joko tulehduskipulääkkeistä tai sitten ne tulevat herkille myös homeista, närästystä, refluksisairautta, ääniongelmia, näköhäiriöitä, päänsärkyä, nivelkipuja, erilaisia lihasjäykkyystiloja, kramppeja, huimausta, pahoinvointia ja oksentelua. Muistihäiriöitä, puhehäiriöitä, hillitöntä palelua, lämpöilyä, alilämpöä tai kuumetta. Mustelmataipumusta tai niitä tulee helposti tai et edes tiedä mistä mustelmat tulevat. Selkäsärkyä, jäykkyyttä, iho-ongelmia, kirvelyä iholla, nenässä, limakalvoilla. Lisääntynyttä liman tuloa joko keuhkoista tai nielet sitä nenästä erittyvää limaa jatkuvasti.
... nämä mitä nyt muistan, niin ne ovat noiden hengitysvaikeuksien lisäksi ja riippuen nähtävästi geeniperimästä niitä ilmenee sairastelun eri aikana ja lähes kaikilla miltei kaikkia ongelmia jollakin tasolla.
Näihin oireisiin ja ongelmiin on tarjolla diagnoosiksi astma ja lääkkeiksi astmalääkkeet. Eikä kyse ole aprillipilasta tai vitsistä. Kyse on sisäilmaongelmissa kansainvälisesti alansa huippua edustavista tutkijoista, lääkäreistä jotka kertovat näiden ongelmien korjaantuvan astmalääkkeillä. Osa tietää ja kertoo sen, että on vain yksi tie terveyteen ja se on puhtaat tilat, sisäilma ja myös ne puhtaat varusteet!Itselläni on ollut poskiontelon tulehdusta paljon, jatkuvaa kuivaa yskää, flunssaa mutta ilman kuumetta, vatsalöysällä, kirkasta limaa keuhkoputkissa, lievää hengeahdistusta, hengästynyt pelkästä kävelystä tuolla yksikössä(eikä todellakaan noin huono kunto ole), sitten öisin vaikeampaa hengenahdistusta, joka on mennyt ohi vasta kun olen ollut raittiissa ulkoilmassa / jossain muualla kuin yksikössä jonkun aikaa. Päänsärkyä ollut usein, mutta se ei ole täällä tullut vaiva, ollut jo aiemmin.
En tiedä pystyykö tuo lääkäri antamaan diagnoosiksi "Homeastma". Paha sanoa.
Ja oikeastaan ainoa toivo on saada tukea siihen, että en vain yksinkertaisesti pysty olemaan homeisessa paikassa sieltä allergiasairaalasta.
Kyllä täällä varuskuntasairaalassakin varmasti on hometta enemmän kuin esim himassa, mutta ei niin älyttömiä määriä. - )()()()(
armeijan mies kirjoitti:
Itselläni on ollut poskiontelon tulehdusta paljon, jatkuvaa kuivaa yskää, flunssaa mutta ilman kuumetta, vatsalöysällä, kirkasta limaa keuhkoputkissa, lievää hengeahdistusta, hengästynyt pelkästä kävelystä tuolla yksikössä(eikä todellakaan noin huono kunto ole), sitten öisin vaikeampaa hengenahdistusta, joka on mennyt ohi vasta kun olen ollut raittiissa ulkoilmassa / jossain muualla kuin yksikössä jonkun aikaa. Päänsärkyä ollut usein, mutta se ei ole täällä tullut vaiva, ollut jo aiemmin.
En tiedä pystyykö tuo lääkäri antamaan diagnoosiksi "Homeastma". Paha sanoa.
Ja oikeastaan ainoa toivo on saada tukea siihen, että en vain yksinkertaisesti pysty olemaan homeisessa paikassa sieltä allergiasairaalasta.
Kyllä täällä varuskuntasairaalassakin varmasti on hometta enemmän kuin esim himassa, mutta ei niin älyttömiä määriä."Kyllä täällä varuskuntasairaalassakin varmasti on hometta enemmän kuin esim himassa, mutta ei niin älyttömiä määriä. "
Hometta on joka puolella. Pahasti sairastunut ei tosiaankaan tarvitse mitään sisäilmaongelmaa tai kosteusvauriotiloja sairastuakseen. Pelkkä eläminen ja hengittäminen riittää sairastuttamaan, kun tilanne karkaa käsistä.
Juuri siksi pitää peli viheltää poikki ennen kuin mitään selkeää sairautta diagnostisoidaan. Silloin sairastelevan tilanne voi vielä korjaantuakin. Jos tilannetta vain seurataan ja kerrotaan, ettei tilanne ole vielä riittävä jotta sille voisi tai pitäisi mitään tehdä, kyse on täydellisestä tietämättömyydestä. Silloin leikitään sen loppuelämän kanssa Venäläistä rulettia täydet kuusi patruunaa ladattuina.
Riskiä ei ota lääkäri, vaan sairasteleva. Kukaan ei tiedä mihin kunkin sairastelu pitkällä tai lyhyelläkään juoksulla johtaa.
Astma on nimi homesairaudelle, joka kertoo sen sairastelun ongelmista noin 1% verran. Astmaa voi hoitaa, siksi homesairaudelle on annettu tuo nimitys. Aikuisten oikeasti homesairautta ei voi hoitaa siten kun siitä annetaan ymmärtää. Astmapiippu ei ratkaise ongelmaa, se on sen ongelman alku. - armeijan mies
)()()()( kirjoitti:
"Kyllä täällä varuskuntasairaalassakin varmasti on hometta enemmän kuin esim himassa, mutta ei niin älyttömiä määriä. "
Hometta on joka puolella. Pahasti sairastunut ei tosiaankaan tarvitse mitään sisäilmaongelmaa tai kosteusvauriotiloja sairastuakseen. Pelkkä eläminen ja hengittäminen riittää sairastuttamaan, kun tilanne karkaa käsistä.
Juuri siksi pitää peli viheltää poikki ennen kuin mitään selkeää sairautta diagnostisoidaan. Silloin sairastelevan tilanne voi vielä korjaantuakin. Jos tilannetta vain seurataan ja kerrotaan, ettei tilanne ole vielä riittävä jotta sille voisi tai pitäisi mitään tehdä, kyse on täydellisestä tietämättömyydestä. Silloin leikitään sen loppuelämän kanssa Venäläistä rulettia täydet kuusi patruunaa ladattuina.
Riskiä ei ota lääkäri, vaan sairasteleva. Kukaan ei tiedä mihin kunkin sairastelu pitkällä tai lyhyelläkään juoksulla johtaa.
Astma on nimi homesairaudelle, joka kertoo sen sairastelun ongelmista noin 1% verran. Astmaa voi hoitaa, siksi homesairaudelle on annettu tuo nimitys. Aikuisten oikeasti homesairautta ei voi hoitaa siten kun siitä annetaan ymmärtää. Astmapiippu ei ratkaise ongelmaa, se on sen ongelman alku.Kyllä se asia varmasti on noin. Mutta selitäppä se armeijan lääkärille. Hän kun on nähnyt kaikenlaista valehtelijaa, niin tuntuu ettei hän usko ketään. Nyt hän tuplasin cetirizinin määrä (eikös tuo lääke ole siitepöly, heinä jne allergioihin?) ja antoi Singulair 10mg.
Hirveät lista mitä kaikkea noi voi tehdä, mm: hallusinaatioita, maksalle vaurioita, ripulia, pahentaa astmaa ja sen oireita. huhuh - )()()(
armeijan mies kirjoitti:
Kyllä se asia varmasti on noin. Mutta selitäppä se armeijan lääkärille. Hän kun on nähnyt kaikenlaista valehtelijaa, niin tuntuu ettei hän usko ketään. Nyt hän tuplasin cetirizinin määrä (eikös tuo lääke ole siitepöly, heinä jne allergioihin?) ja antoi Singulair 10mg.
Hirveät lista mitä kaikkea noi voi tehdä, mm: hallusinaatioita, maksalle vaurioita, ripulia, pahentaa astmaa ja sen oireita. huhuhja saat lääkäriltä sitä tukea mitä tarvitset.
Meillähän on ollut tällä palstalla hedelmällisiä keskustelua nimimerkki Lääkäri2 kanssa. Hänen mielestään näissä homeongelmissa turvaudutaan turhaan lääkärin apuun. Hän perusteli kantaansa sillä, että mitä se lääkäri homeiselle kiinteistölle voi? Ja jos sairastunut jo tietää mistä sairastuu, miksi vaivata lääkäriä?
Hyvin mielenkiintoinen asenne, mutta kyse on siis nimimerkistä lääkäri2, ei lääkäristä jonka ymmärrys olisi tasolla 2. Joten jos on niin typerä, että käyttää lääkäri2 nimimerkkiä, ei noilta ajatuksiltakaan voi paljon vaatia.
Sinun tilanteessasikin lääkärillä on ongelman avaimet, ei sinulla. Sinun oikeutesi on totella ja tehdä kuinka esimies sanoo. Ajatteluahan armeijassa ei saa tehdä, ajattelemalla joutuu ongelmiin se on selvä.
Mutta armeijassakin lääkäri on sen esimiehen edessä se jota sen esimiehen on toteltava. Lääkärin velvollisuus on suojella elämää, ei polkea sitä. Joten, toivotaan että lääkärisi herää todellisuuteen ja toimii oikein. Uskon, että näin käy, koska muuta vaihtoehto ei ole.
Viikonloppua, toivottavasti pääset lomille sairaalasta, jota kyllä vähän epäilen, mutta toivoa aina sopii. - Lääkärisi yrittää, että
armeijan mies kirjoitti:
Kyllä se asia varmasti on noin. Mutta selitäppä se armeijan lääkärille. Hän kun on nähnyt kaikenlaista valehtelijaa, niin tuntuu ettei hän usko ketään. Nyt hän tuplasin cetirizinin määrä (eikös tuo lääke ole siitepöly, heinä jne allergioihin?) ja antoi Singulair 10mg.
Hirveät lista mitä kaikkea noi voi tehdä, mm: hallusinaatioita, maksalle vaurioita, ripulia, pahentaa astmaa ja sen oireita. huhuhtekisit mahdollisesti itsemurhan Singulairilla:
http://psychcentral.com/blog/archives/2008/03/27/asthma-singulair-suicide/
Tämä on suomalainen tapa hoitaa kosteusvauriokohteessa sairastuneet pois valittamasta.
Ei sinulla mitään astmaa ole, vaan keuhkorakkulatulehdus. - jo vihdoinkin
Lääkärisi yrittää, että kirjoitti:
tekisit mahdollisesti itsemurhan Singulairilla:
http://psychcentral.com/blog/archives/2008/03/27/asthma-singulair-suicide/
Tämä on suomalainen tapa hoitaa kosteusvauriokohteessa sairastuneet pois valittamasta.
Ei sinulla mitään astmaa ole, vaan keuhkorakkulatulehdus.Suorastaan törkeätä tuo jatkuva ihmisten pelottelusi täällä. Tästä samasta asiasta Hilkkaliisa kirjoitti tänne jokunen aika sitten:
"Yritä nyt keskittyä siihen oman sosiaaliturvasi kuntoon saattamiseen. Keskitä energiasi nyt vähäksi aikaa itsesi asioidenkin kuntoon saattamiseen. Hae itsellesi se työkyvyttömyyseläke ja jatka sitten valituskierrettä vakuutusyhtiön vääryyksiä kohtaan. Väärinhän he tekivät sinulle. Et tietenkään ole työkykyinen rajujen homeoireiden ja allergisen alveoliittisi vuoksi. Kyllä minä sen uskon. Sait lakisääteisen tapaturmaeläkkeen työperäisestä sairaudestasi, ja sitten sinut vain "todettiin terveeksi ja työkykyiseksi" - vaikka et sitä tietenkään ole. Väärinhän sinua on kohdeltu. Älä SILTI viitsi pelotella ihmisiä. Tue, älä pelottele ! " - )()()()()(
jo vihdoinkin kirjoitti:
Suorastaan törkeätä tuo jatkuva ihmisten pelottelusi täällä. Tästä samasta asiasta Hilkkaliisa kirjoitti tänne jokunen aika sitten:
"Yritä nyt keskittyä siihen oman sosiaaliturvasi kuntoon saattamiseen. Keskitä energiasi nyt vähäksi aikaa itsesi asioidenkin kuntoon saattamiseen. Hae itsellesi se työkyvyttömyyseläke ja jatka sitten valituskierrettä vakuutusyhtiön vääryyksiä kohtaan. Väärinhän he tekivät sinulle. Et tietenkään ole työkykyinen rajujen homeoireiden ja allergisen alveoliittisi vuoksi. Kyllä minä sen uskon. Sait lakisääteisen tapaturmaeläkkeen työperäisestä sairaudestasi, ja sitten sinut vain "todettiin terveeksi ja työkykyiseksi" - vaikka et sitä tietenkään ole. Väärinhän sinua on kohdeltu. Älä SILTI viitsi pelotella ihmisiä. Tue, älä pelottele ! "Mieti itse mitä kirjoittelet. Rehellisyys ei tapa ketään. Pärjäile itse, ei minulla ole mitään ongelmia sosiaaliturvan kanssa. Teen etätöitä ja siinä se. Terveyttä ei takaisin saa, ja ääri harva etätyömahdollisuuttakaan, joten on tärkeää pitää itsestään huolta. Ei se ole pelottelua, että kertoo totuuden ja vain sen totuuden!
- tosissasi?
)()()()()( kirjoitti:
Mieti itse mitä kirjoittelet. Rehellisyys ei tapa ketään. Pärjäile itse, ei minulla ole mitään ongelmia sosiaaliturvan kanssa. Teen etätöitä ja siinä se. Terveyttä ei takaisin saa, ja ääri harva etätyömahdollisuuttakaan, joten on tärkeää pitää itsestään huolta. Ei se ole pelottelua, että kertoo totuuden ja vain sen totuuden!
Pidät siis tätä ystäväsi kirjoitelmaa rehellisenä ja ainoana totuutena etkä koe sitä pelotteluksi:
"Lääkärisi yrittää että tekisit mahdollisesti itsemurhan Singulairilla.
Ei sinulla mitään astmaa ole, vaan keuhkorakkulatulehdus." - armeijan mies
tosissasi? kirjoitti:
Pidät siis tätä ystäväsi kirjoitelmaa rehellisenä ja ainoana totuutena etkä koe sitä pelotteluksi:
Ei sinulla mitään astmaa ole, vaan keuhkorakkulatulehdus."Älkää viitsikö aikuiset ihmiset.
Jos teillä on jotain kahdenkeskisiä ongelmia, niin avautukaa muualla kiitos. Tänne pyysin apua tähän aiheeseen ja toivoin sitä saavani edes tietyllä tasolla, jota nyt olenkin saanut mutta viimeiset 3-4 postia on kyllä ollut aivan turhaa. Ei näin.
Pitää kokeilla tuota singulairia täällä siviilissä kun pääsin lomille, täällä sentään saa parempaa apua kuin armeijassa. - )()()()()(
tosissasi? kirjoitti:
Ei sinulla mitään astmaa ole, vaan keuhkorakkulatulehdus."luin viestiketjua huolimattomasti, tarkoitus ei ollut vastata tuohon Singulair kritiikkiin. Pahoittelen, mun mokani. En tosiaankaan kannata moisia lausumia, en.
Itse olen syönyt Singulairia, enkä huomannut mitään ongelmia sen suhteen. Itse asiassa kun Singulair jossakin vaiheessa lopetettiin TTL:n keuhkolääkärin toimesta, pyysin sen takaisin omalta keuhkolääkäriltäni ja kysyin silloin mitä mieltä hän tuosta lääkkeestä oli. Hänestä se oli turvallinen ja jopa raskaanaolevat saivat sitä käyttää, joten keuhkolääkärini kertoi nimenomaan lääkkeen turvallisuudesta kertovat tuon, että vaikka odottaa vauvaa lääkkeen käyttöä saa jatkaa.
En huomannut mitään sen ihmeellisempää ongelmaa. Näin jälkikäteen, kun kaikki lääkkeet on lopetettu keuhkolääkärini kysyi mikä lääke auttoi eniten omasta mielestäni minua? Vaikea kysymys, kun lääkkeitä on yhtäaikaa useita, en tiennyt mikä vaikutti mitenkin, mutta kun lopetin jossakin vaiheessa tuon Singulairin, silloin kun limaa tuli vielä hillittömästi, tuntui että se lopettaminen ei ollut hyvä juttu.
Mutta käsi sydämellä, en osaa sanoa mikä lääke auttaa ja mikä ei. Jokaiselle tehoaa lääkkeet eritavoin ja usein olemme sairauden eri vaiheessakin kun noita lääkkeitä käytämme. Joten turvautuisin kyllä täysin lääkäriini ja siksi minulla ei juuri nyt ole yhtäkään lääkettä käytössäni.
Mutta siis, pahoittelen vielä huolimatonta lukemistani, olin lähdössä äitini hautajaisiin ja ajatukset olivat ties missä. Tarkoitus ei ole tukea viestejä "lääkärisi yrittää tappaa sinut" tms. Ei tosiaankaan. - on tärkeätä
armeijan mies kirjoitti:
Älkää viitsikö aikuiset ihmiset.
Jos teillä on jotain kahdenkeskisiä ongelmia, niin avautukaa muualla kiitos. Tänne pyysin apua tähän aiheeseen ja toivoin sitä saavani edes tietyllä tasolla, jota nyt olenkin saanut mutta viimeiset 3-4 postia on kyllä ollut aivan turhaa. Ei näin.
Pitää kokeilla tuota singulairia täällä siviilissä kun pääsin lomille, täällä sentään saa parempaa apua kuin armeijassa.että joku on puuttunut tuohon viestiin, jonka mukaan singulairia määrätään vain itsemurhan tekoa varten ym. ja on erikoista, että joku on pitänyt tuota oikaisua höpöhöpönä. On hyvä, että sinä et ole ottanut sitä tosissasi. Täällä on kuitenkin muitakin lukijoita, jotka voivat ahdistua tuonkaltaisista viesteistä ja uskoa niitä.
- ja tietoa
http://www.varusmiesliitto.fi/edunvalvonta/
”Valtionvarainministeriön alainen Senaatti-kiinteistöt Oy omistaa varuskuntarakennukset. Heidän tehtävänä on myös huolehtia rakennusten ylläpidosta.
Varusmiesliitto kannustaa varusmiehiä kertomaan mahdollisista kiinteistöihin liittyvistä puutteista välittömästi henkilökunnalle. Jos tilanne ei ratkea tällä toimenpiteellä ja huonokuntoiset kiinteistöt aiheuttavat jatkuvan terveysuhan: suosittelemme ilmoittamaan asiasta suoraan Senaatti-kiinteistöille ja Varusmiesliitolle.
Varusmiesliitto ajaa palvelusolosuhteisiin, tiloihin ja kiinteistöihin, liittyviä edunvalvontatapauksia pääesikunnan kautta Senaatti-kiinteistöille ja tarvittaessa aina Valtionvarainministeriöön saakka. Vähintä mitä varusmiesten hyväksi voidaan tehdä: on huolehtia, ettei varusmiespalvelus aiheuta minkäänlaista terveydellistä uhkaa.”
http://www.varusmiesliitto.fi/kampanjat/terveydenhuolto/
”Varusmiesliitto kehottaa varusmiehiä vaatimaan asiaankuuluvia terveydenhuollon palveluita. Ellei varuskuntasairaala kykene niitä tarjoamaan, kannattaa olla yhteydessä varuskuntasairaalan päällikkölääkäriin tai joukko-osaston esikuntaan pyytää lähetettä yksityiseen lääkärikeskukseen. Ellei palveluita tästä huolimatta pystytä tarjoamaan, pyydämme ottamaan yhteyttä liittoon.
Kansalaisvelvollisuuden suorittaminen ei saa asettaa varusmiehen terveyttä vakavaan vaaraan!”
Kasarmien homeongelmat ovat myös eduskunnan oikeusasiamiehen erityistarkkailussa ja pääesikunta on saanut ukaaseja. Niiden jälkeen pääesikunta on julkisuudessa antanut ymmärtää, että asia olisi hallinnassa:
http://www.mil.fi/ruotuvaki/index.dsp?action=read_page&pid=36&aid=524
29.10.2004
”Viimeisellä painopisteellä viitataan erityisesti varusmiesten asumisoloihin. Kasarmeja kunnostetaan useammassakin varuskunnassa. Esimerkiksi mahdollisiin homeongelmiin pystytään reagoimaan nykyään nopeasti.
- Pyrimme toimimaan sillä tavalla, ettei varusmiehille tai henkilöstölle syntyisi terveysongelmia.””
Lähetä siis sinäkin sähköpostia eduskunnan oikeusasiamiehelle:
http://www.oikeusasiamies.fi/Resource.phx/eoa/yhteystiedot.htx
kuten tämäkin kantelija oli tehnyt:
” 20.12.2002
2142/4/01
Ratkaisija: Apulaisoikeusasiamies Petri Jääskeläinen
Esittelijä: Esittelijäneuvos Raino Marttunen
VARUSMIESTEN MAJOITUSKASARMIEN HOMEONGELMAT
1
KANTELUKIRJOITUS
A lähetti 3.9.2001 eduskunnan oikeusasiamiehelle sähköpostitse
kantelukirjoituksen, joka koski Savon Prikaatin kasarmirakennusten
kosteusvaurioita ja niistä varusmiehille aiheutuneita terveyshaittoja. A
ja hänen palvelustoverinsa olivat kantelun mukaan olleet tästä syystä
jatkuvasti sairaana.
Myös kansliapäällikkö Ilkka Raution Savon Prikaatissa 7.9.2001
suorittaman tarkastuksen yhteydessä A ja useat prikaatin
kranaatinheitinkomppanian ja sotilaspoliisikomppanian varusmiehet
kertoivat sairastuneensa heti prikaatiin tulonsa jälkeen. Osa
varusmiehistä oli palvellut aiemmin Haminassa Kymen
Ilmatorjuntarykmentissä, eikä heillä tällöin ollut esiintynyt mitään
vastaavanlaisia oireita.
Rautiolle annettiin tarkastuksen yhteydessä asiaa koskevaa
asiakirjaselvitystä. Lappeenrannan aluetyöterveyslaitos oli
22.12.2000 antanut lausunnon prikaatin kasarmirakennuksessa
suoritetuista tutkimuksista. Lausunnon mukaan "havaitut
kosteusvauriot ja todettu mikrobikasvusto aiheuttavat altistumisen,
joka terveysriski on merkittävä ja toimenpiteet ovat välttämättömiä."
2
SELVITYKSET
A:n kirjoituksen ja tarkastuksen yhteydessä saatujen tietojen johdosta
Pääesikunta on antanut selvityksen kasarmien korjaushankkeen
nykytilasta ja terveysongelmien mahdollisista syy-yhteydestä
kosteusvaurioihin. Tämän jälkeen asiassa on hankittu vielä puhelin- ja
asiakirjaselvitystä Savon Prikaatista.
Pääesikunnan terveydenhuolto-osaston lausunnon mukaan Savon
Prikaatin kasarmeissa on todettu kiistattomat kosteusvauriot ja
rakennuksissa tunnistettu tyypillisiä kosteusvauriomikrobeja. Viime
vuosien aikana Savon Prikaatin varusmiehillä on todettu esiintyvän
enemmän erilaisia hengitystietulehduksia kuin varusmiehillä
keskimäärin Suomessa. Terveydenhuolto-osaston mukaan varmaa
syy-yhteyttä kasarmien kosteusvaurioiden ja lisääntyneiden
hengitystieinfektioiden välillä ei voida kuitenkaan osoittaa, mutta on
mahdollista, että kosteusvauriot ovat ainakin osatekijä
lisääntyneeseen sairastuvuuteen. Lääketieteellisesti ei ole olemassa
menetelmiä, joilla voitaisiin varmentaa tämäntyyppinen syy-yhteys
yksilö- tai joukkotasollakaan. Tärkein toimenpide sekä Savon
Prikaatissa että muuallakin on kosteusvaurioiden huolellinen
rakennustekninen korjaus mahdollisimman pikaisesti niiden
toteamisen jälkeen.
Pääesikunnan selvityksessä on selostettu muun muassa
korjaushankkeen rahoitukseen liittyviä ongelmia. Pääesikunnan
huolto-osaston 6.11.2001 antaman lausunnon mukaan kohdetta
tullaan esittämään valtion vuoden 2002 ensimmäiseen
lisätalousarvioehdotukseen, koska tilanne on oleellisesti pahentunut
ja on syntynyt kiireellinen korjaustarve.
Savon Prikaatin komentajan ilmoituksen mukaan korjauksiin on
viimeksi tämän vuoden toukokuussa myönnetty 650 000 euroa
lisärahoitusta. Prikaatista saatujen tietojen mukaan kasarmien
ulkokorjaukset (salaojitus ja ulkoeristys) on saatu tänä vuonna
tehdyiksi ja myös yhden kasarmin sisätyöt ovat käynnistyneet.
Mikkelin varuskuntasairaalan päällikkölääkärin 16.9.2002 antaman
lausunnon mukaan Savon Prikaatin varusmiehillä ei ole ollut
merkittävästi enemmän sairastuvuutta kuin muissa joukko-
osastoissa. Kosteusvaurioilla ja miesten sairastavuudella ei ole
vieläkään todettu lääketieteellisesti todettavissa olevaa syy-yhteyttä.
3
ARVIOINTIA
Suoritetuissa tutkimuksissa on prikaatin kasarmeissa todettu
kosteusvaurioita, joiden aiheuttama terveysriski on merkittävä ja
toimenpiteet välttämättömiä. Työturvallisuuslain 9 §:n mukaan
työnantajan on jatkuvasti tarkkailtava työympäristöä ja ryhtyä
asianmukaisiin toimenpiteisiin mm. terveyshaittojen selvittämiseksi ja
torjumiseksi. Myös varusmiehiin sovelletaan työturvallisuuslakia
lukuun ottamatta sotilaallisia harjoituksia.
Ensi vuoden alusta voimaan tulevassa uudessa työturvallisuuslaissa
(739/2002) korostetaan entistä selkeämmin työnantajan velvollisuutta
tunnistaa ja arvioida työympäristöön liittyviä vaaratekijöitä.
Työnantajan tulee olla tietoinen työpaikan haitta- ja vaaratekijöistä
(HE 59/2002 vp.).
Selvitysten mukaan Savon Prikaatissa on ryhdytty toimenpiteisiin
kosteusvaurioiden korjaamiseksi ja niistä aiheutuneiden riskien
pienentämiseksi. Ennen korjaustöiden valmistumista ehtivät kuitenkin
usean saapumiserän varusmiehet suorittaa palvelunsa terveysriskejä
aiheuttavissa kasarmeissa.
Puolustusvoimilla on lain mukaan vastuu varusmiesten terveydestä
palveluksen aikana. Asevelvollisuuslain mukaista
kansalaisuusvelvollisuuttaan suorittavia varusmiehiä ei näin ollen saa
majoittaa merkittävän terveysriskin aiheuttaviin kasarmirakennuksiin.
Varusmiesten majoituskasarmien homeongelmat ovat tulleet
suorittamieni tarkastusten yhteydessä jatkuvasti esille. Kasarmien
kunnosta huolehtiminen onkin syytä pitää esillä tulevaa
puolustushallinnon kiinteistöuudistusta toteutettaessa. Tulen
tarkastusten yhteydessä erityisesti seuraamaan tätä kysymystä.- armeijan mies
Tämä posti oli hel****** hyvä. Kiitän tästä. Ensi keskiviikkona lääkäri antaa oman diagnoosin, jonka perusteella tiedän mitä alan tekemään asian eteen. Jos kiistetään asian yhteyshomeeseen rakennuksissa ja yritetään antaa lykkäystä, tiedän nyt kehen ottaa yhteyttä. Kiitos kiitos ja vielä kerran kiitos tästä!
Ps. Tasavallan Presidentti Tarja Halonen on sanonut että lukee jokaisen kirjeen joka hänelle lähetetään, joten myös häneen voi ottaa jonkin asteen yhteyttä.
KIITOS.
En tarvitse tätä enempää tukea, voin kyllä kertoa ajankohtaiset jutut mitä käy, jos jotakuta kiinnostaa. - miten asiassa kävi...
armeijan mies kirjoitti:
Tämä posti oli hel****** hyvä. Kiitän tästä. Ensi keskiviikkona lääkäri antaa oman diagnoosin, jonka perusteella tiedän mitä alan tekemään asian eteen. Jos kiistetään asian yhteyshomeeseen rakennuksissa ja yritetään antaa lykkäystä, tiedän nyt kehen ottaa yhteyttä. Kiitos kiitos ja vielä kerran kiitos tästä!
Ps. Tasavallan Presidentti Tarja Halonen on sanonut että lukee jokaisen kirjeen joka hänelle lähetetään, joten myös häneen voi ottaa jonkin asteen yhteyttä.
KIITOS.
En tarvitse tätä enempää tukea, voin kyllä kertoa ajankohtaiset jutut mitä käy, jos jotakuta kiinnostaa.Kiinnostaa kovastikin! Mikään ei muutu - ellei joku ala toimia. Lycka till ja sitä suomalaista SISUA!
- armeijan mies
miten asiassa kävi... kirjoitti:
Kiinnostaa kovastikin! Mikään ei muutu - ellei joku ala toimia. Lycka till ja sitä suomalaista SISUA!
Noniin, nyt myönsi lääkäri että ei tiedä mikä minulla on ja lupasi lähetteen keuhkotautien erikois lääkärille. Nyt vaan odottamaan omaa aikaa.
Asia jatkuu sillä eteenpäin mutta ei mikään ratkaisu tule olemaan. - kertoa
armeijan mies kirjoitti:
Noniin, nyt myönsi lääkäri että ei tiedä mikä minulla on ja lupasi lähetteen keuhkotautien erikois lääkärille. Nyt vaan odottamaan omaa aikaa.
Asia jatkuu sillä eteenpäin mutta ei mikään ratkaisu tule olemaan.tilanteestasi armeijan mies. Menee jo vähän yli.
- sie lue,
kertoa kirjoitti:
tilanteestasi armeijan mies. Menee jo vähän yli.
jos menee yli, miulla ei mene.
- minä vain....
että linkki Putuksen sivuille toimii apuna parhaiten. Sairasteleva ei tarvitse muuta apua. Tärkeää on että voi itse lukea ja käydä nuo sivut lävitse. Joten seuraaville apua kysyville voimme laittaa nuo ohjeet Putuksen sivuille. On parasta ettemme kerro mitään sen ihmeellisempää tai ota kantaa asiaan suuntaan tai toiseen. Ei sairastuneet sen tyyppistä tukea tarvitse. Linkki asiantuntijan sivuille ja ohjeet lukea ne tarkoin.
Joten muistattehan kaikki jatkossa, että toimimme näin jatkossa. Jätämme muut pahoittelut ja voivottelut vähemmälle. Tärkeää on, että sairasteleva käy itse lukemassa ja tekee itse ne omat päätelmänsä mitä tarvitsee.
Pidempään kirjoitelleet voivat vaihtaa kuulumisia keskenään, kun se aaltopituus on sama ja riittää ymmärtämiseen kun sitä yhteistä taivalta on jo kuljettunakin.- keskustelupalstalla
taas hääräillään me hengessä ja yritetään rajoittaa sananvapautta mitä täällä voisi kirjoittaa ja mitä ei. Alkaa kuulostaa lääkärimäiseltä toiminnalta jossa määritetään mistä saa keskustella ja mistä ei. Etkö ole jo oppinut että sananvapauden rajoittamisella rajoitetaan myös oikeutta puhua homeista ja sairauksista joita täällä jokaisella on oikeus kertoa.
- reservin alik.
Itse sairastuin samaan vaivaan Niinisalon vuonna -99.
Varuskunta ei ottanut myöskään vastuuta tapauksesta, syytti kaikkea muuta mahdollista kotioloja ja vuodenaikoja myöten, vaikka aloin oireilla vasta 2-3 kuukautta palvelukseen astumisen jälkeen. Enkä ollut ainoa edes meidän yksikössä. Ainoa aika, jolloin olo parani, oli AUK:n aika. Sekin sen vuoksi koska AUK:n rakennus ja tilat ylipäätään oli täysin peruskorjattu n. vuotta ennen meidän kurssin alkua.
Kannattaisi ehkä yrittää kuitenkin siviililääkärin kautta pommittaa, hankkii lausunnon useammalta taholta.
Itse sitä en tehnyt, sinnittelin vaan sen vuoden sisukkaasti loppuun. - Lisätietoja pyytävä
Missä tuo AUK:n rakennus oli, Niinisalossako myös sekin? Miten voit tällä hetkellä, rauhoittuiko oireilusi armeijan päättymisen jälkeen vai altistuitko myöhemmin jossakin muualla vielä lisää?
- -kaasuhälytys-
eikös teillä siellä kuulu vakiovarustukseen kaasunaamarit kaasu/murkky-hyökkäyksen varalta. Kassulla on nyt myrkkykaasuja ilmassa, samaa laatua mitä arabit viljelevät hallitusti, ja pommeihinsa laittavat. Joten suosittelisin kaasuhälytyksen antamista, ja pikaisesti ohjeen mukainen varustus naamalle. Tulee halvemmaks laittaa varusmiehille kaasunaamarit käytettäväksi sisätiloissa kuin ruveta odottelemaan korjauksia varuskuntiin....niitä korjauksia kun ei tasan varmasti niihin saada vuosikymmeniin...jos ollenkaan
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata401390Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?
Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.981345Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin
Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l2891235- 1091095
- 191041
- 651028
- 711012
Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva161009Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f176868Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!
Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju17833