Puuveneen tervaus

Tulee kevät ja tarvii taas ruveta venettä skrapaamaan ja tervaamaan. Olen käyttänyt soutu/purjeveneessäni pellavaöljyn ja tervan sekoitusta. Pohjaan en ole laittanut mitään myrkkymaalia, vaikka siinä syksyllä kyllä sitten on paljon kotiloita ja törkyä, täällä Reposaaren laiturissa.

Minusta tämä on paras systeemi puuveneelle, ja jos tulee mätää, se pitää heti kaikki poistaa ja puuta tilalle.

Välillä käytettiin Pinotexiä, mutta se tekee kalvon pintaan eikä imeydy, ja mätää tulee helpommin.

Onko hyvät systeemit vai onko parempia? Jotkut käyttävät Ovatrolia, ja se on aika voimakasta, mutta haluan pysyä perinteissä, vene on muutenkin entisöity malli Merikarvialaisesta spriili-purjeveneestä.

Vielä vinkki kalastuksesta: 60 millin verkko kaislikkoon keväällä, niin varmasti tulee 3 kilon hauki eikä yhtään roskakaloja. Reposaaressa kyllä kukaan ei pidä hauista, mutta se on hyvää, kun maustaa oikein, ja on tarpeeksi iso, että ruodot näkyy, eikä liian iso, että tulee puisevaksi.

16

3487

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • Kiitos vinkistä, panin sen suosikkeihin, siinä on lukemista pitkäksi aikaa, en heti löytänyt ihan minun asiasta, vaikka varmasti asiaa on siellä puitu perusteellisesti.


    • paljaaltaankin

      Kuumaa tervaa, ohennettuna tärpätillä ja öljyllä..
      Tai pelkkää tervaa kuumana.
      Oikeastaan hyvä ja paras on pelkkä terva.


      Noita olen laittanu keväisn ja vene on 30v ja kunnossa.

      • juntski

        tässä kanssa pikku vinkkiä: Juhannus lähestyy, joten tollaset paskakojamot sopii kuin nyrkki sun silmään, juhannuskokon perustaksi. Palaakin paremmin kun vaan keväällä jaksat antaumuksella vedellä sitä tervaa kossukännissä pitkin poikin sinne ruuheesi. Toinen vinkki: Otat kossua kevätkunnostuksen yhteydessä ja annat jurripäitesi moottorisahan tehdä parhaansa.


      • Imeytyykö se hyvin noilla konsteilla? Pellavaöljy on juuri imeytymisen takia, kun pelkkä terva helposti muodostaa kalvon vain.

        Joo, niitä näkee niin hyvin hoidettuja puuveneitä, että ovat 30-vuotiainakin aivan kuin uusia. Mulla tuppaa mädäntyä jo siinä vaiheessa, jolloin tosiaan saa komean kokon, niinkuin tuossa suositeltiin.


      • se monia harmittaa.
        Olli.S kirjoitti:

        Imeytyykö se hyvin noilla konsteilla? Pellavaöljy on juuri imeytymisen takia, kun pelkkä terva helposti muodostaa kalvon vain.

        Joo, niitä näkee niin hyvin hoidettuja puuveneitä, että ovat 30-vuotiainakin aivan kuin uusia. Mulla tuppaa mädäntyä jo siinä vaiheessa, jolloin tosiaan saa komean kokon, niinkuin tuossa suositeltiin.

        Liha mädäntyy.
        Se mädäntyy, vaikka olisi, sinkkiarkku, alu-lasikuitu-teräs, betoni, tms vene -- ja se asia juuri harmittaa kovin yleisesti.

        Erityisesti tämä asia harmittaa, kun kaikesta todellisesta osaton ja täten tyytymätön juippi
        (lue; juppi) on niin paljon vailla kaikkea.
        Ja kun se näkee tyytyväisiä ja onnellisia ukkoja, jotka hörppii kossua ja on tyytyväisiä ja tevaa vaikka venettä tai vetää jupin yh-äitiä ahteriin, niin se eritysesti jurppii juppia. Sortaa jupin koko sievän maailmankuvan.

        - ongelma on se kateus, muut on onnellisia, mutta minä en. Työsúhdeautosta ja tyhjäpää vaimosta huolimatta en ole. Vaikka on asuntovelkaakin !! Tavoittelen titteliä, mutta se karkaa.

        Puuvene palaa luontoon, lahoaa.
        Mutta tervattuna se kestää ihmisiän, jos toisenkin.
        Puuvenettä voi nääs korjata.
        Se on ikuinen.

        Juppi palaa nuotiossa, jonka on itse bylsiny kokoon ja huonoista aineksista.
        Hitaalla liekillä.


      • lisää tervaa
        juntski kirjoitti:

        tässä kanssa pikku vinkkiä: Juhannus lähestyy, joten tollaset paskakojamot sopii kuin nyrkki sun silmään, juhannuskokon perustaksi. Palaakin paremmin kun vaan keväällä jaksat antaumuksella vedellä sitä tervaa kossukännissä pitkin poikin sinne ruuheesi. Toinen vinkki: Otat kossua kevätkunnostuksen yhteydessä ja annat jurripäitesi moottorisahan tehdä parhaansa.

        Mun kevätrutiini;
        Tossa maaliskuun lopussa meen rantaan kattoon, miten on talvesta selvinny mun tervapaatti.
        Otan retkelle mukaan termarin vahvaa kahvia ja kossulestin.
        Voi pilkkiäkkin siellä, jos on jäitä.
        Sopivassa laitamyötäsessä palaan bubín kautta vuoden ensimmäiseltä veneretkeltä tyytyväisenä.

        Jatkan tätä retkeilyä, kunnes huhtikuun lopulla aloitan tervauksen. Eväinä on mukana myös sianihraa. Votkaa sianihraa savustettua, kahvia ja olo on hyvä.

        Ei tarvi sitten juhannuksena erityisesti riekkua, kun jakaa sitä juhannusta koko vuodeksi.

        Elämä hymyilee ja kesä tulee ja pääsee vesille.
        Hitaasti ja varmasti voi puksutella menemään,
        nopeutena 9 solmua, sen se menee rauhallisesti.

        Veneen kokkoon laittoa en ole tuumannut, enkä sahaamista, mitä järkeä siinä olisi ?
        Kerrohan mitä ???


      • masokistinen maailmankuva
        se monia harmittaa. kirjoitti:

        Liha mädäntyy.
        Se mädäntyy, vaikka olisi, sinkkiarkku, alu-lasikuitu-teräs, betoni, tms vene -- ja se asia juuri harmittaa kovin yleisesti.

        Erityisesti tämä asia harmittaa, kun kaikesta todellisesta osaton ja täten tyytymätön juippi
        (lue; juppi) on niin paljon vailla kaikkea.
        Ja kun se näkee tyytyväisiä ja onnellisia ukkoja, jotka hörppii kossua ja on tyytyväisiä ja tevaa vaikka venettä tai vetää jupin yh-äitiä ahteriin, niin se eritysesti jurppii juppia. Sortaa jupin koko sievän maailmankuvan.

        - ongelma on se kateus, muut on onnellisia, mutta minä en. Työsúhdeautosta ja tyhjäpää vaimosta huolimatta en ole. Vaikka on asuntovelkaakin !! Tavoittelen titteliä, mutta se karkaa.

        Puuvene palaa luontoon, lahoaa.
        Mutta tervattuna se kestää ihmisiän, jos toisenkin.
        Puuvenettä voi nääs korjata.
        Se on ikuinen.

        Juppi palaa nuotiossa, jonka on itse bylsiny kokoon ja huonoista aineksista.
        Hitaalla liekillä.

        Olen aivan samaa mieltä:

        Psykopaatit ja kokoomus-nuoret on se nykyajan ilkein ja mitättmönin ja ahnein ihmiskasti ...


      • Katsastusmies-1
        Olli.S kirjoitti:

        Imeytyykö se hyvin noilla konsteilla? Pellavaöljy on juuri imeytymisen takia, kun pelkkä terva helposti muodostaa kalvon vain.

        Joo, niitä näkee niin hyvin hoidettuja puuveneitä, että ovat 30-vuotiainakin aivan kuin uusia. Mulla tuppaa mädäntyä jo siinä vaiheessa, jolloin tosiaan saa komean kokon, niinkuin tuossa suositeltiin.

        Perämerellä 50- ja 60-luvulla kalastajat tervasivat veneensä lumen ollessa vielä maassa ja meren ollessa jäässä, eli kylmillä ilmoilla. Tämä siksi että vene oli kunnossa heti jäiden lähdön jälkeen vesillelaskua varten.
        Veneet siis tervattiin puutervalla kylmällä ilmalla ja tervan imeytyminen varmistettiin puhalluslampulla lämmittämällä.
        Itse käytin muunneltua menetelmää, ohensin tärpätillä 1:1.
        Oli kohtia puussa joihin ei tahtonut ohennettu terva imeytyä vaan piti kaasutohottimella lämmittää.
        Vuosien saatossa tervan imeytyminen joka tapauksessa vähenee kun puu kyllästyy ja keväinen tervaus helpottuu kun tarvitsee ainoastaan vetää yhden kerran ohennetulla tervalla ja lisäillä vähän niihin kohtiin jotka "kuivuvat" nopeasti.
        Tällä tavalla tervattu vene kestää kauan. Perämerellä jossa on vähän siolaa eikä näkkejä sun muita kotiloita, riittää terva myöskin veneen pohjakäsittelyksi. Myöskin johtuen Perämeren rannikon tyypistä, ei siellä ollut laitureita vaan suuretkin (9 m kalaveneet) vedetiin maihin joka käyttökerran jälkeen. Tämä osaltaan vaikutti pohjan pysymiseen kirkkaana ja puhtaana.


      • Anonyymi
        juntski kirjoitti:

        tässä kanssa pikku vinkkiä: Juhannus lähestyy, joten tollaset paskakojamot sopii kuin nyrkki sun silmään, juhannuskokon perustaksi. Palaakin paremmin kun vaan keväällä jaksat antaumuksella vedellä sitä tervaa kossukännissä pitkin poikin sinne ruuheesi. Toinen vinkki: Otat kossua kevätkunnostuksen yhteydessä ja annat jurripäitesi moottorisahan tehdä parhaansa.

        Huono


      • Anonyymi
        juntski kirjoitti:

        tässä kanssa pikku vinkkiä: Juhannus lähestyy, joten tollaset paskakojamot sopii kuin nyrkki sun silmään, juhannuskokon perustaksi. Palaakin paremmin kun vaan keväällä jaksat antaumuksella vedellä sitä tervaa kossukännissä pitkin poikin sinne ruuheesi. Toinen vinkki: Otat kossua kevätkunnostuksen yhteydessä ja annat jurripäitesi moottorisahan tehdä parhaansa.

        emmä nyt tiiä


    • puupaatti

      Niinpä niin, tämä palsta taas kerra osoittin laatutasonsa.

      Tavataan siis siellä puuvene.netissä asiasta ja asian vierestä!

      Hyviä tervailuja vaan, minä jo odottelen että paattini sivelyt alkaisivat kuivua. Sitten vesille!

      • Kuivuvat

        Kyllä kaikki sen tietää mitä olet sivellyt ja minkä nyt sitten pitäisi kuivua.


      • Anonyymi
        Kuivuvat kirjoitti:

        Kyllä kaikki sen tietää mitä olet sivellyt ja minkä nyt sitten pitäisi kuivua.

        Täh


    • Anonyymi

      MOI!
      mulla on puusoutuvene veistetty 1974.
      Olen toinen omistaja. Sain sen "tallintakaa", jo hieman sinistyneenä ja auringon polttamana 1996.
      Hion soutuveneen teräsharjalla. Lämmitin mustaa hautatervaa, hieman kättä lämpimämmäksi. Toholla venelautoja lämmitin kun oli huhtikuu, laudoista nousi pintaan tervaa ja uutta lämmitettyä tervaa sudin lisäksi.
      Noin pääsiäiseen aikaan kun sää sallii tervaan jo soutuveneeni edelleen joka kevät. Lämmitetyllä hautatervalla. Näin keväästä jälleen tervattu venee imasee mitä imasee uutta tervaa, mutta aikainen tervaaminen saa tervan kuivamaan "lakkamaisesti", eikä sotke kun kuukauden puolen toista laskee vesille.

      Hyvin huollettu puusoutuvene on tosiaan pitkäikäinen. Tuon 1974 on veistäjä vuollut veneeseen sen tehdessään aiemmalle om verkkoveneeksi Simossa.

    • Täällä tervattiin veneet heinäkuun helteillä, kun ei kalaakaan tullut. Ei sitä just keväällä tarvi tehdä, kuten nyt on ollut enempi tapana.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      124
      2833
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      258
      1193
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1191
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1031
    5. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      973
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      970
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      926
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      43
      857
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      40
      848
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      42
      754
    Aihe