noudatatko sairaana tai muuten poissaolevan opettajan ohjeita siitä, mitä tunneilla käsitellään (noin edes suurinpiirtein), vai annatko oppilaiden tehdä ihan mitä vain, vaikkapa surffailla vapaavalintaisilla sivuilla netissä tai jotain vastaavaa?
Ihan mielenkiinnosta kysäisen, koska itseäni pännii, kun aina, kun olen joutunut olemaan pois koulusta sairauden tai koulutuksen takia, olen kuitenkin jättänyt selkeät ohjeet sijaisille, mitä he tekevät (ja tottakai antanut liikkumavaraa ja ei haittaa, jos eivät kaikkea ehdi tehdä), ja kun tulen takaisin kouluun, oppilaat sanovat, että he eivät ole tehneet yhtään mitään!
Kun katson heidän kirjojaan, niistä ei todellakaan ole tehty yhtäkään tehtävää eteenpäin, valmiiksi monistamiani monisteita ei ole käyty läpi, kotiläksyjä ei ole annettu jne. Ei se muuten niin pännisi, mutta kun tunnit ovat muutenkin tosi vähissä ja olen jo joutunut karsimaan muutenkin tärkeitä asioita pois, mitä emme ehdi käydä läpi. Ja kaikkin nämä sijaiset ovat koulun sisäisiä opettajia, uskonpa, että ulkopuolinen sijainen hoitaisikin hommat vähän paremmin..
ope, kun olet
42
2149
Vastaukset
- tuplat!
Ei meinaa näkyä, ei, ja sit viesti tulee kahteen kertaan.. sori!!
- ikinä !!!!!!
koska olet oikeasti korvaamaton.
Kun olet pois, muut pilaa sinun jutut ja
tekevät vääriä asioita ja nekin vielä väärin !!
Tee töitä ja sairasta !!! - koska sinä...
olet oikeasti korvaamaton.
Tee töitä ja sairasta !!! Mutta älä ole pois !!! - töistä...........
koska olet oikeasti korvaamaton.
Kaikista pahimpia ovat tietenkin omat työkaverisi, ne joille hymyilet opettajainhuoneessa, oikeastihan he ovat huonoja opettajia !!!
Tee töitä ja sairasta !!! - Maisteri
Itse toimin aina annettujen ohjeiden mukaan ja annan myös kotitehtäviä, vaikka olisinkin vain muutaman päivän sijaisena. Korostan tätä myöskin oppilaille, että "vakituisen opettajan ohjeet tässä määräävät mitä tehdään". Ihan aina ei tosin välttämättä ehditä kaikkea tekemään mitä ohjeissa lukee, mutta pyrin itse siihen, että homma pysyy suurin piirtein hanskassa, vaikkei vakiope olisikaan paikalla. Myöskään mitään huonoa käytöstä en hyväksy enkä suvaitse ja tarvittaessa määrään rehtorin puhutteluun ja/tai annan jälki-istuntoa. Oppilaalla ei ole oikeutta häiritä opetusta, vaikka vakiope ei olisikaan paikalla!
Olen pätevä kieltenopettaja ja työkokemusta yksitoista vuotta, enemmän tai vähemmän säännöllisesti. Aineyhdistelmälläni en saa vakituista virkaa, mutta sijaisuuksia on riittänyt jatkuvalla syötöllä.- aineyhdistelmäsi?
Etkö voi saada virkaa pää- tai sivuaineestasi?
- Maisteri
aineyhdistelmäsi? kirjoitti:
Etkö voi saada virkaa pää- tai sivuaineestasi?
Aineyhdistelmäni on venäjän kieli ja kirjallisuus ja pohjoismaiset kielet (ruotsin kieli). Kummastakin minulla on pääainepätevyys. Venäjän kielen opettajille ei ikävä kyllä ole töitä ja pelkän ruotsin opettajillekaan ei ole kauheasti paikkoja tarjolla ja hakijoita piisaa! Mutta ehkä se siitä joskus ura vielä urkenevi.
- No tuopa
Maisteri kirjoitti:
Aineyhdistelmäni on venäjän kieli ja kirjallisuus ja pohjoismaiset kielet (ruotsin kieli). Kummastakin minulla on pääainepätevyys. Venäjän kielen opettajille ei ikävä kyllä ole töitä ja pelkän ruotsin opettajillekaan ei ole kauheasti paikkoja tarjolla ja hakijoita piisaa! Mutta ehkä se siitä joskus ura vielä urkenevi.
se on mullakin, nimittäin venäjä - ei yhtään paikkaa auki ei-äidinkielenään puhuvalle, paitsi itse asiassa pari paikkaa taisi mollin sivuilla kevään aikana vilahtaa. Toisesta aineesta mulla on vain aineopinnot, eli eipä paljon hurrailla. Eli englannista. Ei näköjään pääse minnekään edes haastatteluun, jos enkusta on vain aineopinnot, en siis kelpaa edes alakoulun opeksi.
- aikuispuolella
No tuopa kirjoitti:
se on mullakin, nimittäin venäjä - ei yhtään paikkaa auki ei-äidinkielenään puhuvalle, paitsi itse asiassa pari paikkaa taisi mollin sivuilla kevään aikana vilahtaa. Toisesta aineesta mulla on vain aineopinnot, eli eipä paljon hurrailla. Eli englannista. Ei näköjään pääse minnekään edes haastatteluun, jos enkusta on vain aineopinnot, en siis kelpaa edes alakoulun opeksi.
Tietämättä asiasta kovin paljon, arvelisin aikuiskoulutuksesta löytyvän hyvin töitä venäjän opettajille.
- sitä toitotetaan
aikuispuolella kirjoitti:
Tietämättä asiasta kovin paljon, arvelisin aikuiskoulutuksesta löytyvän hyvin töitä venäjän opettajille.
mutta käytännössä ei löydy. Eri asia on, jos on äidinkielinen puhuja.
- Maisteri
sitä toitotetaan kirjoitti:
mutta käytännössä ei löydy. Eri asia on, jos on äidinkielinen puhuja.
Myöskään aikuiskoulutuksessa ei ole kauheasti töitä tarjolla. Silloin tällöin tarjotaan jotain kurssia, opetusta 90 min./vk. Eihän tällaisella työllä elä! Ennemmin olen kaupungin sijaisrekisterissä ja teen kieltenopettajan/muiden aineiden opettajan/luokanopettajan/erityisopettajan viransijaisuuksia. Saan ainakin kunnon palkan työstäni.
- noudatan
Kyllä noudatan opettajan jättämiä ohjeita, ei tulisi mieleenkään ruveta sooloilemaan, vaikka joskus toki voikin käydä niin, ettei esim. ehdi tehdä ihan kaikkea mitä oli tarkoitus. Uskon siihen, että hyvin hoidettu työ saattaa poikia lisää sijaisuuksia tulevaisuudessa. Annan myös kotitehtäviä, jos näin on ohjeissa, ja pyrin pitämään tunneilla kurin. En toistaiseksi ole vakituisesti missään koulussa töissä vaikka olenkin täysin pätevä aineenopettaja, olen siis ns. ulkopuolinen sijainen.
- Vakkari sijainen
Noudatan mieluusti annettuja ohjeita, jos vain vakituinen luokanopettaja ne viitsii ja jaksaa antaa. Useimmiten ohjeet (jos niitä edes on) ovat hyvin epämääräiset. "laskekaa aukeama matikkaa, mutta ei saa mennä kappaletta pidemmälle". Siinä sitten aamulla 10 vaille kahdeksan mietit miten opettaa jakokulma, mistä saada lisätehtävät nopeimmille ja mitä jättää kotiläksyksi. Tai liikuntatunnin ohje: ulkoliikuntaa tai jos sataa sisällä. Aika turhan vapaata, kun ei tiedä mitä pelejä ovat pelanneet tai mitä pitäisi opettaa. Ainoaksi vaihtoehdoksi jää kysyä oppilailta, että mitä nämä haluavat pelata.
Joskus saa jopa vihaisia vastauksia kun soittaa luokan omalle opettajalle ja kysyy ohjeita. "En minä sairaana ala sulle tunteja suunnittelemaan" on ollut joskus vastaus. Koulun yleisissä säännöissä ohjeet on kuitenkin määrätty annettavaksi, joten palautetta rehtorille, eikä minulle kiitos.
On harhaa kuvitella että sijainen pääsee helpolla, kun vain piirretään ja katsotaan videoita. Oppilaat ovat tällöin kaikista rauhattomampia ja eniten ongelmia siitä syntyy.
Kun saa hyvät ja kattavat ohjeet, on niitä erittäin mukava noudattaa.- ????
Miksi opettajien pitäisi tehdä sairaana töitä? Vain siksikö, että sijaiset pääsisivät helpommalla? Mitkä muut ammattiryhmät tekevät sairaana töitä? Monet opettajat ovat vain aivan liian kilttejä ja tosissaan suunnittelevat ne tunnit valmiiksi, mutta se ei saisi olla mikään oletusarvo!
- Luokanopettaja
???? kirjoitti:
Miksi opettajien pitäisi tehdä sairaana töitä? Vain siksikö, että sijaiset pääsisivät helpommalla? Mitkä muut ammattiryhmät tekevät sairaana töitä? Monet opettajat ovat vain aivan liian kilttejä ja tosissaan suunnittelevat ne tunnit valmiiksi, mutta se ei saisi olla mikään oletusarvo!
Ei tarvitse tehdä tunteja sairaana, mutta ei pidä myöskään valittaa, jos sijainen ei toimi oikein.
Tosiasia on, että sijaisia on ainakin meidän kouluun usein vaikea saada. Pääsääntöisesti sijainen on epäpätevä ja mielestäni heiltä ei voi odottaa pätevän opettajan tasoista työsuoritusta. Itse tein ennen valmistumistani jonkin verran sijaisuuksia ja parhaansa sitä yritti tehdä. Näin jälkeenpäin voi naureskella kuinka "onneton" sitä oli.
Vaikka olen itse opettaja, en jaksa kuunnella ruikutusta "kuka tekee sairaana töitä". Olen aiemmin toiminut yrittäjänä ja tunnen paljon muiden alojen ammattilaisia ja voin sanoa, että itse olen tehnyt ennen opettajan uraa sairaana töitä ja niin on tehnyt moni muukin.
En todellakaan tarkoita, että PITÄÄ tehdä sairaana töitä. Jos olet sairas etkä halua antaa ohjeita, niin älä anna. Jos taas annan älä valita. - Eräs ope Kainuusta
???? kirjoitti:
Eihän sitä sairaana TARVITSE tehdä töitä, mutta noin periaatteessa tarvitsee kuitenkin. Opettajan ammatti on asiantuntijatehtävä, eikä mikään rekkakuskin homma. Se tarkoittaa myös sitä, että opettajalla on ammatillinen vastuu työstään vaikka olisi sairaanakin. Opettaja on vastuussa opetustavoitteiden saavuttamisesta, oli sitten sairas tai ei. Kokeissa on paha vedota oppilaisiin, että huono koetulos on oma vikasi, mitäs et opetellut asioita itsenäisesti.
Vastuu töistä on ihan arkipäivää asiantuntijatehtävissä. Ei se todellakaan kuulu vain opettajalle. Mitä jos juristi sanoisi oikeudessa ettei tunne edustamaansa keissiä, kun sattui olemaan viime viikolla flunssassa, eikä oikein jaksanut tutustua materiaaliin sairaana.
Mikäli opettajaa ei kiinnosta vastuullinen tehtävänsä, kannattaisi harkita kioskin kassan hommia. Ei tarvitse tehdä töitä sairaana, eikä muutenkaan kantaa vastuuta. - Luokanope
Eräs ope Kainuusta kirjoitti:
Eihän sitä sairaana TARVITSE tehdä töitä, mutta noin periaatteessa tarvitsee kuitenkin. Opettajan ammatti on asiantuntijatehtävä, eikä mikään rekkakuskin homma. Se tarkoittaa myös sitä, että opettajalla on ammatillinen vastuu työstään vaikka olisi sairaanakin. Opettaja on vastuussa opetustavoitteiden saavuttamisesta, oli sitten sairas tai ei. Kokeissa on paha vedota oppilaisiin, että huono koetulos on oma vikasi, mitäs et opetellut asioita itsenäisesti.
Vastuu töistä on ihan arkipäivää asiantuntijatehtävissä. Ei se todellakaan kuulu vain opettajalle. Mitä jos juristi sanoisi oikeudessa ettei tunne edustamaansa keissiä, kun sattui olemaan viime viikolla flunssassa, eikä oikein jaksanut tutustua materiaaliin sairaana.
Mikäli opettajaa ei kiinnosta vastuullinen tehtävänsä, kannattaisi harkita kioskin kassan hommia. Ei tarvitse tehdä töitä sairaana, eikä muutenkaan kantaa vastuuta.Ope ei ole maailman napa, jonka sairastuminen kaataa koko korttipakan. Lähden siitä periaatteesta, että opettaja tekee työsä vaikka nenä vähän vuotaa. Kun itse olen poissa töistä olen vuoteenoma, jolloin en TODELLA kynene tekemään töitä. Jos olen tolpillani ja ääni kulkee voin antaa ohjeita, mutta jos en siihen kykene, niin en kykene.
Jos joudut auto-onnettomuuteen ja olet tajuttomana viisi viikkoa, ei auta vaikka olet kuinka asiantuntijatehtävissä (näin tapahtui eräälle opettajalle syksyllä). Silloinkin luokkasi opiskelee eli et ole korvaamaton! - medcin
Luokanopettaja kirjoitti:
Ei tarvitse tehdä tunteja sairaana, mutta ei pidä myöskään valittaa, jos sijainen ei toimi oikein.
Tosiasia on, että sijaisia on ainakin meidän kouluun usein vaikea saada. Pääsääntöisesti sijainen on epäpätevä ja mielestäni heiltä ei voi odottaa pätevän opettajan tasoista työsuoritusta. Itse tein ennen valmistumistani jonkin verran sijaisuuksia ja parhaansa sitä yritti tehdä. Näin jälkeenpäin voi naureskella kuinka "onneton" sitä oli.
Vaikka olen itse opettaja, en jaksa kuunnella ruikutusta "kuka tekee sairaana töitä". Olen aiemmin toiminut yrittäjänä ja tunnen paljon muiden alojen ammattilaisia ja voin sanoa, että itse olen tehnyt ennen opettajan uraa sairaana töitä ja niin on tehnyt moni muukin.
En todellakaan tarkoita, että PITÄÄ tehdä sairaana töitä. Jos olet sairas etkä halua antaa ohjeita, niin älä anna. Jos taas annan älä valita.Sairauslomalla oleminen ei tarkoita sitä, että kotona makoillaan. Työnantaja voi määrätä työntekijän toisiin työtehtäviin sairausloman ajaksi. Esim. Jalka kipsissä voi tehdä tietokoneen äärellä hommia tai vaikkapa paketoida joululahjoja.
Harva sairaus on sellainen, että luokanopettaja ei voisi puhelimessa antaa muutaman minuutin kestävää infoa sijaiselle. Jos on paha kurkkutulehdus ja puhekielto niin sitten, mutta tavallisen nuhakuumeen aikana voi varmasti antaa ohjeet puhelimitse. - halooooh
Eräs ope Kainuusta kirjoitti:
Mikäli opettajaa ei kiinnosta vastuullinen tehtävänsä, kannattaisi harkita kioskin kassan hommia. Ei tarvitse tehdä töitä sairaana, eikä muutenkaan kantaa vastuuta.Opettaja on vastuussa opetustavoitteiden saavuttamisesta, oli sitten sairas tai ei.
---
vitut ole! sairaslomalla olet virkavapaalla (sairaslomalla), että ole vaatuussa siitä vaika koulu romahtaisi kasaan...
- maalaisjärkeä,
vai eikö siitä ole tarpeeksi kursseja opettaja-akatemiassa?
- Melkein luokanopettaja
Olen todistusta vaille valmis luokanopettaja ja teen tällä hetkellä sijaisuuksia ala- ja yläkouluissa. Noudatan parhaani mukaan ohjeita, mikäli niitä on annettu. Jos minkäänlaisia ohjeita ei ole, kysyn oppilailta, missä ovat menossa kirjoissa ja jatkamme asiassa eteenpäin. Jos jossain aineessa on jostain syystä vaikea edetä juuri sillä hetkellä, saatamme tehdä yhdessä jotain mukavaa, mikä ei välttämättä liity aiheeseen, kuten pelata sananselityspelejä. Tällaisia tunteja on kuitenkin sangen harvoin.
Ymmärrän hyvin, jos opettaja ei kykene sairaana suunnittelemaan tunteja sijaiselle. Sijaisen toiminnan kannalta on kuitenkin mukavaa, kun saa vaikkapa sähköpostiviestinä tietoa siitä, missä asiassa luokka on menossa missäkin aineessa (esim. matikka: on käsitelty 6. kertotaulu). Tällöin sijainen saa koulupäivän alkamaan vakuuttavasti eikä hän ole ikään kuin "oppilaiden armoilla".
Pyrin antamaan oppilaille läksyjä, mikäli se tuntuu järkevältä. Joskus kaikki aiheeseen liittyvät tehtävät on tehty ja seuraava uusi asia on haasteellinen, joten silloin ollaan ilman kotitehtäviä.
Olen erittäin kiitollinen opettajille, jotka jättävät sijaiselle nimilistan oppilaista tai istumajärjestyksen, sekä aikataulun, josta ilmenee tuntien alku ja loppu, ruokailun ajankohta ja mahdolliset valvontavuorot. Tieto lisää sijaisen uskottavuutta, kun hän tietää itse tarkalleen, milloin tunti loppuu eikä hänen tarvitse pohtia onko nyt todellakin oppilaiden väittämä erityispitkä välitunti vai ei. - Kelpopoika
Opettajat ne luulevat olevansa maailman napa mutta kyllä ne on niin prseestä. Minä olin pikkupoikana puutyön tunnilla ja tein leipälaudan äidilleni. Opettaja tuli tarkastamaan työtäni ja löi sen mitään selittämättä halki pöydän laitaan. Jos vielä saisin käsiini sen mulkun, vetäisin mitään selittämättä täysillä turpaan. Taitaa vaan olla jo kuollu se paska.
- Nykyope
Ihan hyvä ja kantaaottava kommentti. Taitaa vaan koulu olla jonkin verran muuttunut niistä ajoista.
- Kelpopoika
Kyllä ne vaan on niin itteesä täynnä ja oman arvon tuntevia että hierarkinen jaottelu alkaa jo koulusta ja ruokkii yhteiskunnassa eriarvoisuutta. Lapset jotka eivät vielä osaa tätä arvioida, kantavat aikuisikään saakka tätä koulusta saamaansa vammaa ja kärsivät siitä. Jotkut jotenkin selviävät siitä mutta eivät kaikki. Jotkut kuolevat kakkosluokan kansalaisina. Koulujärjestelmä ja valtaansa väärin käyttävät itseään täynnä olevat opettajat ovat syyllisiä. Näin se on vaikka yksikään opettajan ammatissa toimiva ei tätä allekirjoita, ei tietenkään koska he saavat hyvää palkkaa tästä vamman tuottamisesta
- TiedanNykyKoulun
Verotiedot julkaistiin juuri, monikohan opettaja on huippupalkkalistoilla? Kyllä se niin vain on että opettajat ovat nykyään alempaa keskiluokkaa, myös arvoiltaan ja asenteiltaan. Elitismi on nykyopettajista kaukana.
Perinteisistä virkamiesammattikunnista taitavat enää porskuttaa lääkärit, apteekkarit ja johtavat virkamiehet. - Kelpopoika
No ei se palkka yksistään mutta kyllä ne on useimmat niin olevinaan kaiken yläpuolella että pienet koululaiset eivät uskalla olla ilmaisuvapaita ja he kasvavat aivan vääränlaisessa asenneilmapiirissä.
Normaali-ihmisen terve järki sanoo (ainakin kun on omasta lapsesta kyse) että lapsi tarvitsee aikuisesta ihmisestä hyvän ja turvallisen kaverin jonka kanssa on yhdessä mukava pohtia ja oppia asioita samalta tasolta (ei ylhäältäpäin tärkeän näköisenä ja usein kulmat kurtussa)
Väitän että suurin syy lasten huonoon henkiseen vointiin ja kapinallisuuteen ja myöhemmässä vaiheessa jopa nuorisorikollisuuteen on koulujärjestelmässä ja useimpien opettajien väärissä asenteissa ja mentaliteetissä.
LAPSILLE AIKUISEN PITÄÄ OLLA KAVERI JA YSTÄVÄ!
- mitä-kummaa
Sairauslomalla oleva antaa sijaiselle ohjeet? Eikö sairauslomalla olla sairauslomalla, jolloin ei tehdä töitä?
- aineenope
Jos vain mitenkään kynnelle kykenen, niin soitan sairausloman ensimmäisenä päivänä koulusihteerille ja pyydän kertomaan sijaiselle, mistä aiheesta/miltä kirjan sivulta toivoisin sijaisen aloittavan kussakin ryhmässä, jotta poissaollessani tapahtuisi edes jotain oppimista.
- Kelpopoika
Hävetkää opettajat! Olette kunnianhimossanne valinneet huonon osan yhteiskunnassa. Te ette suinkaan rakenna ihmisiä, vaan tuotatte katkeruutta ja ikäviä muistoja koko eliniän ajaksi. Tästä on niin paljon faktaa että turha väittää vastaan. Ette te voi ymmärtää ihmistä sen perusteella mitä hän on oppitunneilla. On hyvin lyhytnäköistä jos väitätte muuta. Ihmistä voidaan opettaa oikealla tavalla ainoastaan siten että hänen kanssaan ollaan 24/7 ja käytännön elämän ohessa opetetaan tietoja ja taitoja rakkauden avulla. Osaatteko ns. Opettajat edes aavistaa miten paljon tällainen metodi vahvistaa ja rakentaa ihmistä toisin kuin ns. Oppitunneilla istuminen ja itsetärkeän opettajan kuunteleminen?
- Leipäpappiopettaja
Hyvää joulua sinne myös nimimerkille Kelpopoika. Jos ei joku olisi opettanut häntä kirjoittamaan niin eipä voisi nyt katkeruuttaan vuodattaa näillä palstoillakaan. Kiittämättömyys on maailman palkka.
- Kelpopoika
Osasin kirjoittaa jo ennen kouluun menoa, siitä ei voi antaa kunniaa itsetärkeille ns opettajille
Opettajan ammatissa työskentelevillä on vain ja ainoastaan itsensä korottaminen muiden silmissä.
Elämässä tarvittavat asiat voi oppia ilman heitä. Täysin turha instituutio koko paska koulujärjestelmä. Se on syntynyt niiden toimeenpanemana jotka haluaa loistaa muiden silmissä.- Aikaitseriittoista
Nooh, olisit sitten jättänyt koko koulun käymättä kun noin olet itseriittoinen. Mitäpä sitä kouluja käymään kun luulee olevansa maailman napa.
Ps. Taidat olla valtiolla töissä, vai mitä? - Leipäpappiopettaja
Suomessa on oppivelvollisuus, ei koulupakkoa. Tuskin se opettaja olisi käynyt sua kotoa hakemassa jos olisit jäänyt himaan itseksesi opiskelemaan. Vanhemmat saattoi toki pakottaa kouluun, mutta onko se nyt sitten opettajan vika?
Parempi olisikin kun nämä itseriittoiset ja kaikentietävät kakarat jäisivät kotiinsa ja opiskelisivat asiat itse. Eivätpä sitten olisi häiritsemässä niitä jotka kaipaavat opettajajohtoista opetusta.
- Kelpopoika
Noniin pitihän se arvata että sieltä joku tärkeä opettajanplanttu älähti. Tuollaisia ne on kaikki. Ei mitään inhimillisyyttä, vaan se oman nokan nostaminen, se on ensin ja sitten koululaiset. Ei kukaan haluaisi käydä koulua tässä muodossa kuin se nykyään on. Puhutaan aivan eri asiasta kun puhutaan oppimisesta ja nykyisestä oppmissysteemistä. Mutta tätäkään ei ope pelattu näytä ymmärtävän koska oma tärkeys sokaisee. Ne mielellään alkaa kyllä tappelemaan oikeuksistaan. Siinä ne on kyllä hyviä
- opettajaope
ota tästä nenäliina! ole hyvä! kyllä se siitä...
- Opepaope
Valitettavasti koko kapitalistinen yhteiskuntajärjestelmä perustuu sille, että ihmiset tekevät rahallista voittoa myymällä toisilleen erilaisia tavaroita, asioita tai palveluita. Ei kai opettajien mollaaminen siinä auta, kyllä se olis isompien herrojen tiputtava.
- Pöpiope
opettajaope kirjoitti:
ota tästä nenäliina! ole hyvä! kyllä se siitä...
En ota koska se on ollu sinun takapuolessa
- pitäkäätunkkinne
huijataanko jokaisessa koulussa
sijaisen palkka mahdollisimman alas?
valitaanko sijaiseksi "listan halvin"? Hyvä ja halpa?
miten rehtori ja/ tai vararehtori kehtaa katsoa itseään peiliin
sen jälkeen kun on tehnyt viranhoitomääräyksen
joka asettaa sijaisen palkkalistan alimpaan kastiin?
ihme juttu, että sijainen tekee parhaimmillaan
saman työn (työmäärä) kuin vakkari, mutta sille maksetaan
"parhaimmillaan" vain murto-osa.
ovatko koulut niin konkassa, että niiden on pakko
vedättää palkoissa? Sijaisia taitaa olla niin paljon, että
ei sen väliä jos kusettaa muutamaa...tulijoita on ikkunoista ja ovista- KukaReikäPääKirjoittanut
???
- mietippäsitä
KukaReikäPääKirjoittanut kirjoitti:
???
Jääkö sulta bonukset saamatta jos otat opettajan tilalle kortistosta työttömän "ammattimiehen" tekemään sitä 9e/ pv
tai jos silppuat sijaisen palkan seitsemään osaan ja laitat palkkikselle viestin,
että "tulee halvemmaksi kun silputaan sen kk- palkka ja maksetaan se viikko kerrallaan"?
Koko opetusala on mätä ylhäältä alas ja oikealta vasemmalle.
Paise joka pitää puhkaista. KUKAAN EI TEE SIELLÄ TÖITÄ
PELKÄSTÄÄN SIKSI ETTÄ SE OLIS "KIVAA".
Vakituisilla, liiton tyypeillä ja isotkyynärpäät tyypit varmaan saa vielä palkkansa tilille
- aika moni ei ole saanut enää vuosiin
vaikka työmäärä on lisääntynyt 150%
Määräaikaisuudet lisääntyneet räjähdysmäisesti. Ihmiset kulutetaan loppuun. Kuka haluaa enää sitoutua kun tekemisen
tapa on muuttunut - oksettavaksi.
Tuolla on työttömiä opettajia vaikka kuinka ja lisää tulee.
Amikset ja AMK:t on aika mielenkiintoisessa tilassa. Ja maa on "lamassa" .
Kansalaisia pitäisi kouluttaa - sipilä ja liiton homekorvat ovat uransa huipulla.
Sä et joko tiedä tai tiedät mitä kentällä tapahtuu.
Valmistuva ope: kortistossa on turvallisempaa. Etsi toinen ala. Valitettavasti.
- Järkikamu
Perseestä päällikkö kun joku on opettaja.
- itseopiskelua
Tottakai työssä pitää noudattaa ohjeita, joita sairaana oleva on antanut. Toinen haaste toki voi olla jos ohjeet joskus ovat hieman epäselviä. Ainakin itse olen pyrkinyt noudattamaan ohjeita, mutta jos en ole ehtinyt valmistautumaan aiheeseen, toki enemmän itseopiskelua on kuin muuten.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik124070MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar822091Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5501658Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin991395Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671117Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331048Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt216943Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60893- 171864
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3838