Ystäväni kopioi ihmisiä

pelottavaa :S

Olen tässä nyt parin vuoden aikana huomannut kuinka ystäväni röyhkeästi kopio muita ihmisiä. Soitin viimeksi tänään hänelle, ja hän kuullosti ihan yhteiseltä tuttavaltamme! Äänentyyli, äänipainotukset ja jopa jutut olivat aivan samanlaiset ku tuttavallamme!

Paras oli kun hän kopioi toisen ystävämme kävelytavan, humaltumiskäyttäytymisen ja jopa tyylin juoda viinaa. Hän jopa röyhkeästi tämän tuttavan edessä matki tätä ja tämä tuttava kyllä huomasi tämän ja olin hieman hämmentynyt.

Hän kopioi myös minua. Olin juuri ostanut kasan vaatteita päivittääkseni kaappejani, niin ei mennyt kuin kaksi viikkoa niin hänellä oli kaikki samanlaiset vaatteet kuin minulla. Hän ihailee minun taitoa olla aina oma itseni, niin hän on alkanu käyttää samoja ilmeitä kuin minä ja reagointitapoja.

Tämä on oikeasti ahdistavaa.

116

35808

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ystäväsi_

itsensä yksinäiseksi, tai pelkääkö ettei hän kelpaisi omana itsenään? Minkä ikäisiä olette? Nuorilla tuollainen identiteetin hakeminen on varmaan yleisempää ja "normaalimpaa" kuin kypsän aikuisilla.

Mitä tapahtuisi, jos kahdenkesken ottaisit asian puheeksi hänen kanssaan syyttelemättä ja ystävällisesti jutellen?

• ....................

Minäkin olen huomannut, kuinka eräs ystäväni kopioi muita. Lähinnä silloin, kun hän on vasta tutustunut uuteen ihmiseen, ja pitää kyseisestä ihmisestä, siinä "alkuhuumassa". Hän matkii puhetapaa/murretta ja eleitä. Väittää että on vahingossa tarttunut. Voihan se tietenkin olla, että tyylit tarttuu seurassa, mutta mitenköhän kaverini kaveri ei ole sitten muuttunut kaverini kaltaiseksi, vaan on säilyttänyt sen oman murteensa.

Täytyy kyllä myöntää että itsekin huomaan joskus saavani vaikutteita pukeutumiseen/sisustamiseen kavereilta. Alitajuisesti tykkää sitten samantyylisistä asioista. Varsinkin niiltä ihmisiltä, joita ihailee. Nuorempana tuli harrastettua tätä enemmän.

• Syyskuu91

Tästähän on tehty ihan tutkimus, jotta uuden ihmisen tavatessaan ihmiset alkavat vaistomaisesti matkia tätä, mikäli pitävät tästä uudesta tuttavuudesta.
        Eli kyseessä EI ole välttämättä tietoinen matkiminen, mikäli kyse tosiaan on vaan alkuhuumasta.
        Pidemmälle mennyt, esim. vaatetyylin kopiointi onkin sitten jo tietoista, mutta siihenkin voi olla syynsä.

• Anonyymi

Jos seuraa lapsia kun he tutustuvat uusiin ystäviin , niin usein on niin että tiedostamattomasti omaavat samoja asioita uuden ystävän kanssa. Usein juuri sen mistä pitää. Sitten tuo vaatteiden matkiminen , niitähän myydään kaupoissa ja monella on samanlaisia vaatteita , jospa vaan pitävät jostain mitä näkevät, ei se mitenkään mielestäni ole häiritsevää .ystäväni kopioi nuorempana naapurin rouvaa jota hän ihaili, kun naapuri teki remonttia talossaan niin alkoi ystävänikin tekemään ihan samanlaista . Samoin vaate ostokset olivat samalla tyylillä kun naapurillakin . Tänään hän kopioi netistä sisutus sivuilta uusia ideoita. En näe siinä mitään ihmeellistä puhetyyli tarttuu usein ihmisestä toiseen ja se ei ola aina tahallista eikä mitenkään ilkeää.
        Itse en kopioi ketään koska olen jo pienestä pitäen omannut oman tyylini , jos sitä nyt tyyliksi yleensä voi sanoa. Vaatteetkin ostelen ihan miten pidän jostain ja sen ei tarvitse olla mitenkään sitä viimeistä muotia ainoastaan sellaista mistä pidän .

• Nuoret matkivat

myös valokuvamalleja, muusikoita, näyttelijöitä etc. Ketä tahansa, joita ja joiden käyttäytymistä pitävät hyvänä, parempana, ihailtavana, jonakin, jota tavoitella, johon pyrkiä. Myös kavereita. Usein samaistuminen, se, että pyrkii olemaan samanlainen, tekee samalla tavalla, osoittaa halua kuulua ryhmään, olla hyväksytty. Sosiaalisissa ryhmissä ihmisten käyttäytyminen lähenee toisiaan, ystäväsi taitaa olla sosiaalisesti pikkutarkka, ehkä hänellä ei ole tajua siitä, että voi olla myös erilainen, mutta samalla hyväksytty ja osa porukkaa.

Ystäväsi on aivan normaali nuori etsimässä itseään, rajojaan, ehkä myös aikuista turvaa (saako hän tätä? onko hän hyvästä kodista?), mahdollisia poika/tyttöystäviä etc.

Muistan itse ala-asteella, että matkiminen ei ollut sallittua. Ihmettelin tätä. Sisarusparvessa matkiminen on luonnollista, mukavaakin, on olla samiksia, samanlaiset paidat, samanlainen puhetapa tarttuu, sisaruksia on välillä vaikea erottaa toisistaan vaikka puhelimen päästä.

Kehottaisin myös juttelemaan ystävällisesti ja huumorilla ystäväsi kanssa. Sanoa, että hei, kuulut meidän joukkoon, vaikket ole ihan samanlainen. Koitetaan löytää sulle oma tyyli, mennään vaikka shoppailemaan yhdessä. (lukekaa vaikka yhdessä jotain tyyli -kirjaa, että huomaatte olevanne erilaisia (hiustenväri, ihon tyyppi, mieltymykset, idolit) Saat olla oma itsesi, eikä kukaan sua kiusaa. Jos teillä on tällaiset pelisäännöt hyvin menee. Jos ei, toivon, että ystäväsi löytää ystäviä muualta.

• <Vahinko

Mulla myös ihan aikuinen tämmöinen tuttu ollut ja luulen, että hänellä se oli kyllä ihan alitajuista, ei tajunnut sitä itse yhtään... Saattoi olla voimakkaasti jotain mieltä asiasta ja seuraavan kerran ei ei muistanut tätä ollenkaan vaan oli yhtä itsestään selvästi samaa mieltä kuin minä. Samanlaiset punaiset caprit ilmestyivät päälleen, aikaisemmin aika väritön tyyli, ei käyttänyt lainkaan alkoholia, paitsi tietysti sitten kun selvisi, että minä otan lasin joskus... Kaikenlaista pientä, ja ei tunnu itse huomaavan ollenkaan:).

• Nimetön

Ihminen oppii asioita matkimalla muita ihmisiä, eläimiä, tms. Kukaan ei keksi mitään ainutlaatuista vaan kaikki on yhdistelmiä hyvänä pitämiään asioita ja kokemuksia.
        Ketjun aloittajan tapauksessa henkilö lienee melko mielikuvitukseton jos ei osaa soveltaa ja yhdistellä vaan kopioi suoraan kokonaisuuksia, esim. pukeutumistyylin. Voi olla että oma tyyli vielä kehittyy, tai sitten ei. Jos tämä ystävä on jo selvästi aikuinen niin kuullostaa melko pelottavalta ja toisaalta säälittävältä, ja kehoittaisin välttelemään koko ihmistä. Jos hän on vielä teini-iässä niin ei liene niinkään syytä huoleen, vaikka se varmasti ärsyttävää onkin.

• herää kysymys mistä kysymys
        Nimetön kirjoitti:

Ihminen oppii asioita matkimalla muita ihmisiä, eläimiä, tms. Kukaan ei keksi mitään ainutlaatuista vaan kaikki on yhdistelmiä hyvänä pitämiään asioita ja kokemuksia.
        Ketjun aloittajan tapauksessa henkilö lienee melko mielikuvitukseton jos ei osaa soveltaa ja yhdistellä vaan kopioi suoraan kokonaisuuksia, esim. pukeutumistyylin. Voi olla että oma tyyli vielä kehittyy, tai sitten ei. Jos tämä ystävä on jo selvästi aikuinen niin kuullostaa melko pelottavalta ja toisaalta säälittävältä, ja kehoittaisin välttelemään koko ihmistä. Jos hän on vielä teini-iässä niin ei liene niinkään syytä huoleen, vaikka se varmasti ärsyttävää onkin.

No miksi sitä ottaa niin raskaasti jotakii vaikka matkiikin.. klooneja on ja tulee lisää.. Eikös tälläinen muoti ole suurin samaistaja ja kloonaaja suorastaan. Eikäös se ole niin että ihmiset seuraa juuri näitä tiettyjä malleja joita muoti to.. Eikö siis enempikin monella ole samaa vikaa siis tällä saralla jos oikeen alkaa syvällisesti pohtimaan.. Minä suosittelisin suhtautumaan rennosti ja antaa olla koko asijan koska miksi takertua niinkin järkevän ihmisen silloin toisen pieneen ongelmaan??? Kenties kaikilla on jokin ongelma se tulostuu vaan eri kohdassa... huomaan. Minulla kai tässä ongelma että otin kantaa turhuuteen mutta pieni ilmaisu kohallaan tähän puh aiheeseen. Se että sanoit välttelemään tätä matkijaa... ;).. Neovo se oli tuokin mutta minä kuittaisisin sen hauskana vitsinä kyllä... Ja laittaisin ison sulka hatun päähäni seuraavan kerran kun matkijaan törmäisisin ;)... Että näin.. suomalaisuus löytää ongelman vaikka mistä.. Hymyä ja tsemppiä kaikille kloonaajille terveisiä myös..ja viitselijäisyyttä kaikkeen muuhunkin esimerkiksi matkikaa vaikka katusiivojia on niin roskasta kun lumet menny ja noin ;).....

• eräs vaan
        Nimetön kirjoitti:

Hienosti selvitit asian lyhyessä tekstissäsi. Kunpa olisi enemmän kaltaisiasi kirjoittelemassa.

• ........................
        <Vahinko kirjoitti:

Mulla myös ihan aikuinen tämmöinen tuttu ollut ja luulen, että hänellä se oli kyllä ihan alitajuista, ei tajunnut sitä itse yhtään... Saattoi olla voimakkaasti jotain mieltä asiasta ja seuraavan kerran ei ei muistanut tätä ollenkaan vaan oli yhtä itsestään selvästi samaa mieltä kuin minä. Samanlaiset punaiset caprit ilmestyivät päälleen, aikaisemmin aika väritön tyyli, ei käyttänyt lainkaan alkoholia, paitsi tietysti sitten kun selvisi, että minä otan lasin joskus... Kaikenlaista pientä, ja ei tunnu itse huomaavan ollenkaan:).

"ja ei itse tunnu huomaavan ollenkaan"

no tuskin hän haluaisi mainostaa että "tykkään matkia sinua"...

• Possu K
        herää kysymys mistä kysymys kirjoitti:

No miksi sitä ottaa niin raskaasti jotakii vaikka matkiikin.. klooneja on ja tulee lisää.. Eikös tälläinen muoti ole suurin samaistaja ja kloonaaja suorastaan. Eikäös se ole niin että ihmiset seuraa juuri näitä tiettyjä malleja joita muoti to.. Eikö siis enempikin monella ole samaa vikaa siis tällä saralla jos oikeen alkaa syvällisesti pohtimaan.. Minä suosittelisin suhtautumaan rennosti ja antaa olla koko asijan koska miksi takertua niinkin järkevän ihmisen silloin toisen pieneen ongelmaan??? Kenties kaikilla on jokin ongelma se tulostuu vaan eri kohdassa... huomaan. Minulla kai tässä ongelma että otin kantaa turhuuteen mutta pieni ilmaisu kohallaan tähän puh aiheeseen. Se että sanoit välttelemään tätä matkijaa... ;).. Neovo se oli tuokin mutta minä kuittaisisin sen hauskana vitsinä kyllä... Ja laittaisin ison sulka hatun päähäni seuraavan kerran kun matkijaan törmäisisin ;)... Että näin.. suomalaisuus löytää ongelman vaikka mistä.. Hymyä ja tsemppiä kaikille kloonaajille terveisiä myös..ja viitselijäisyyttä kaikkeen muuhunkin esimerkiksi matkikaa vaikka katusiivojia on niin roskasta kun lumet menny ja noin ;).....

Nii, sellastaha se tuppoo immeisten kesken olemaa, että joku matkii jottai ja sillee, no oha se normaalia ainakii sillee, jos nuoret immeiset hakee tosiaan sitä identiteettiä, mut sit jos aikuis-iällä tiedostaen matkii jotakii, ni se menee miulakii vähä yli "hilseen", ite oon sellane, että oon matkina omaa isääni tuossa juopottelussa, mut mie en kestä tuollasia, että pittää killittee kakskii viikkoa ihan yhteen mittaan alkoholia, ettei syö mitään.
        Kyylä se miekii joskus otan kunnon "matokuurin", mut voi jumpe, ennenku siitä selevii sitte... No tää ol miun miel pije. T: nimimerkki

• Chapälää
        Nimetön kirjoitti:

intuition herättämää telepaattista värähtelyä tunteina sekä ajatteluna, joka monistuu omissa aivoissa samanlaisena käytöksenä ulospäin=) joopa joo. Kaikkihan tuohon syyllistyy. Nauttikaa ja eläkää.

• Teuvvo

Ala käyttäytyä hänen nähdessään sinut, aivan pellen tavoin ja vedä jotain täysin naurettavia rytkyjä ylle ja anna hänen omaksua tämä "tyyli".

Takuuvarpilla loppuu matkimiset kunhan hän on nolannut itsensä ensin kunnolla.

• aabromies

aikoinani kuinka monet matkivat viherpiipertäjä sinnenmäkeä, esimrks. ruusa meriläinen matki hänen inhottavaa puhetyyliänsä sitä tökkivää kuin joku lintu olis nokkinut sellainen tökkivä tyyli, onneksi nyt kun piäsivät hiilityksiin on lausunoissaan parantanut ulos antiaan eikä ole kuin joku nokkiva lintu kun puhuu, mutta monet silloin matkivat häntä töksähdellen, kauheaa mitä esimerkkejä toiset antavat muille. onneksi viherpiipertäjä forssius pidätti hengitystään ja muutui vihreästä siniseksi hahahha.

• -----

Sama juttu on minullakin ollut, kaverini matki minua JOKAISESSA helvetin asiassa..
      Käveli samalla tavalla, teki kaiken mitä minä.
      Osti samanlaisia vaatteita, ihan kaikkea!

Kyllästyin tuohon touhuun ja sanoin suorat sanat, että hän matkii.
      Siitä hän suuttui, mutta myönsi kerran tekstiviestillä, että on matkinut ja pyysi anteeksi.

Nyt hänellä oma tyylinsä, kaikki on mitä ennen hänellä oli.

• Siiri Kerkkäkorpi

myös miun kaveri matkii minua. Meikkaa samalla tavalla ja osti samanlaisen hameen ja pikkupöksyt. No ei siinä muuten mitään mutta kun se on Matti nimeltään...

• YVIPÄÄLLIKKKÖ

Tuttua, tuttua kaikille Suomen miehille! Ei tarvitse kuin katsoa kadulla ympäärilleen ;)

Eli olet varmaan mies ja tämä ystävättäresi on nainen? Ei kai hän vaan ole itse Havonen?

Suomen naisethan kiihtyvällä tahdilla matkivat miehiä tasa-arvon vimmassaan...;)

• siinä

Olisin "korvista nostettu" kun kaikki haluaisivat olla samankaltaisia kun minä.Mikä sua vaivaa?

• HAISTA *********

NO ET SINÄ TIEDÄKKÄÄN MILTÄ SE TUNTUU!!! EN TAJUA, MIKSI PITÄÄ MATKIA, JOS ON SANOTTU ETTÄ SIITÄ EI PIDETÄ!!!!?

• kalle+

Hei herätkää, niinhän lähes kaikki teette.Te puhutte ,tuoksutte samalta,pidätte jotain naurettavaa hattua kun se edustaa jotain kannanottoa tai julkkista,kaulahuivi on kierretty määrätyllä tavalla,raahaatte mukananne jotain helvetin isoa kassia,selkäreppu täytyy olla lähes kaikilla mukana,sählymaila on tärkeä imagoväline,ym.Nyt odotan milloin tulee jostain käskynomainen kehoite että vaikka kello 12,00 päivällä pitää hypätä ilmaan muutoin ei ole menevä ja osallistuva kansalainen.Ei nykyinen etäohjattu kloonijoukko uskalla erottua massasta.

• Mimmuska

Tää matkija/kopioija ei olekkaan enää mikään nuori vaan perheellinen äiti ja n. 30 vuotias?
      Minulla nimittäin on ystävä joka kopioi minusta melkein kaiken...
      jos ostan vaatteita niin hän ostaa ihan samanlaiset kun on ensin kysynyt mistä olen ostanut.
      Hän pukee jopa lapsensa kuten minä omani..
      Jos ostan lapselleni lelun niin muutaman päivän päästä hän on ostanut omalleen presis samanlaisen.
      Kertoo minun kertomaani omana juttunaan.
      kun otin kultaisennoutajan niin hetken päästä hänkin otti ja vielä samasta paikasta kuin minä, vaikka oli aikaisemmin sanonut ettei ottaisi koiraa.
      Minusta tämä kaikki ( kaikki se mitä en nyt täällä viitsi sanoa)on aika ahdistavaa...

• Sitä,että

olet liian tavallinen. Sitä ,mitä olet tai teet on niin helppo matkia. Keksi jotain erityistä.

• Possu K
        Sitä,että kirjoitti:

olet liian tavallinen. Sitä ,mitä olet tai teet on niin helppo matkia. Keksi jotain erityistä.

Ihe oon just oma persoona, ja jos joku halluu meikäläistä tosiaa matkia, ni omaha o häppeensä, en oo puhas pulmunen, mie tinttoon parhaimmillaa kaks viikkoo putkeen viinaksia tahi jottai muuta alkoholia ja vejän siinä samassa suhteessa röökii, ku korsteeni, mut en tee sitä selvinpäi sitte, sit saa rykiä melkein keuhkosa pihale, ku on tullu rööki-yskä siit juopottelust. T: nimimerkki, mut toivon jokaisele, ettei tuota tapaa pie opetella, koska siinä käyp erittäin huonosti terveydelle.

• kopioiva ystävä

Tiedän tunteen.
      Minulla on myös ystävä, joka ostaa samanvärisen takin kuin minulla, samanlaiset kengät jne... Jos sanon, että ostin uudet silmälasit, hän sanoo seuraavana päivänä yhtäkkiä, että on ajatellut uusia silmälasit. Ja kun olen käynyt katsomassa uutta autoa, hänkin päättää vaihtaa autoa.

15-vuotiailla tytöillä toiminta on aikas normaalia, mutta minä ja ystänäni olemme kohta nelikymppisiä äitejä. Ja kaikenlisäksi täysin eri tyylisiä ihmisiä, erilaisia kropaltamme , hiustyyliltä jne. Mikä sopii hänelle, ei sovi minulle ja toisin päin.
      Tuntuu siltä, että ystävältäni puuttuu täysin oma luovuus ja ideointikyky.

• taitaa pitää

paikkaansa, että huomaamatta tarttuu esim jokin jännä murre, tai ele jne...
      Kun minä kerran huomautin entiselle työkaverilleni, että olet ruvennut samalla tavalla meikkaamaan ja tukkaa laittamaan kuin minä, niin hän sanoi nolostumatta "kyllä hyviä vaikutteita saa toisilta ottaa, mutta huonoja ei pitäisi...".
      Täytyy sanoa, että siinähän tavallaan surkuhupaisuudessaan jopa on järkeä :)

• blondi-72hki

tutulta.

Minun ystävä jonka olen tuntenut 28vuotta,on aina kopioinut minua mutta nyt se onneksi vähentynyt kun olen jutellut asiasta suoraan kaverini kanssa.

• Vara-Elmo

En tiedä kumpaa sukupuolta olet, mutta jos olet miespuolinen niin kokeile runkata julkisella paikalla! Vieläkö matkii?

• Nimetön

Käyttävät härskisti hyväkseen ihmisten laumasieluisuutta ja tekevät siitä rahaa. Esimerkiksi ex ulkoministeri jutussa. Esimerkkejä riittää.

• monenlaista...

Mielenkiintoinen aihe. On tyhmää kun jotkut tässä viestiketjussa liittää rinnakkain ihmisen matkimalla oppimat asiat lapsena ja tämän ilmiön, mistä aloittaja kirjoitti. Niillä ei ole paljon yhteistä. Lähtevät ihan eri tarpeesta.

Aloittaja voi olla yllättäen vaikka 36 v. Matkimista tapaa joka ikäryhmässä.

Joku sanoi, että mitä väliä sillä on jos matkii, tai hienoa jos häntä matkittaisiin.

Ei matkituksi tuleminen ole hienoa siinä vaiheessa kun sanot toiselle "No tuu vaan mukaan kun meen hankkimaan kuteita" ja sitä mukaa kun tuumit, että voisit ostaa ko. vaatteen, se ei ole enää mahdollista, sillä ystäväsi on keräännyt mukaansa kaikki ne lumput, joita olet hiukan pitemään tsiigaillut.

Jos ystävä on eri kokoa kuin sinä, niin ei mitään. Mutta jos on samaa kokoa ja vain muutama kappale vaatteita on tangossa, niin siinä ne menee. Ei tarvitse kuin tuumata, että no, ei löytynyt mitään mulle sopivaa. Paha löytääkään kun ystäväsi vie ne nenän edestä!

No juttu jatkuu. Kului muutama vuosi ja ystäväni oli viemässä kirppikselle vaatteita. :))) Ei kai siellä vaan ollut ne kaikki vaatteet, jotka hän oli minun seurassa ostanut itselleen? Arvaatte kyllä... hän oli jopa valmis lahjoittamaan vaatteet minulle ja sanoi, että ei ollut kertaakaan käyttänyt niitä! Juttu oli niin paksua, että olin liian hämmentynyt ja ihmeissäni edes ottaakseni vaatteita vastaan.

Olen muuten huomannut, että sen jälkeen kun aloin yrittäjäksi, on useampikin ystäväni alkanut tuumia, että yrittäjyys olisi ainoa heitä kiinnostava tulonhankkimistapa.

Aivan, olen myös sitä mieltä, että vikaa on varmaan minussakin. Ehkä alitajuisesti vedän puoleeni ihmisiä jotka omaksuvat minulta asioita. Olenkin mieluusti nykyisin paljon yksin.

• tekevät noin

Nuorilla ihmisillä tuo kai on aika normaalia. Etsitään sitä omaa tyyliä ja pelätään ettei sovita joukkoon, joten otetaan mallia niistä ihmisistä, jotka ovat suosittuja porukan keskuudessa jne. Huvittavaa on se, että yleensä ihmiset sitten kyllä tosiaan huomaavat matkimisen ja sen, ettei ihminen ole oma itsensä.

Jos taas kyseessä on aikuinen ihminen, niin ensimmäiseksi tulee mieleen, että hän on ehkä epävarma, ei uskalla olla oma itsensä, vaan haluaa vain sulautua joukkoon. Kyllä hän varmaan huomaa pian, miten ihmiset reagoivat hänen matkimiseensa. Minusta on kyllä vähän surullista, että pitää toisia kopioida. Minulle ainakin on hyvin tärkeää, että olen MINÄ enkä yritä olla kukaan muu. En halua olla samanlainen kuin muut.

• näinvaanon

Kirjaimellisesti.

• nykyisin

Matkitkö sinä muita, ostatko koskaan samanlaisia vaatteita kuin jollakin toisella on.
      Nykyajan muoti on kyllä sellaista, että taikuri pitää olla, jos aina pystyy erottumaan toisista.

Poikani kanssa ostimme farkkuja ja gollegepuseroita, sekä talvitakkia tässä muutama kuukausi sitten. Minulla meinasi mennä hermot :) Nimittäin onhan se nyt selvä, että jos pintamuotia ostaa, aina löytyy kaveripiiristä sellainen jolla on samanlainen tai samantapainen.

Miten ihmeessä erottua, jos pitää erottua käyttäen sitä samaa pintamuotia mitä kaupat on pullollaan... Yksilöllinen pukeutuminen on kyllä eri asia. Osta jotain aivan erilaista itsellesi ja saat olla rauhassa yksilöllinen.

Jotenkin outoja nuo ajatukset, että matkittaisiin reagointitavoillakin.. kumpi siinä tuli ensin, kumman tarkkailu, itsen vai toisen.

• huonolla

äidinkielellä kirjoitettu viesti. Ihan vaan muistutukseksi, että sen saa tarkastaa ennen lähettämistä.

• taraakastaa...

Kirjoita vaikka Wordilla: "ihan vaan muistutkseksi" Se korjaa tuon varmasti.

Muuten: Olipas todella typerä ja tarpeeton viestisi. Muista, että sen saa tarkastaa ennen lähettämistä.

• persoonallinen ihminen

Täydellisen samaistumisen yrittäminen on mielestäni raivostuttavaa. En ymmärrä, miksei toinen tajua typerää käytöstään; onhan ihmisille aivot suotu, vaikkei kovin etevät nekään. Mielestäni on naurettavaa, kun jotkut H&M-ihkuteinit (ja joskus aikuisetkin) pukeutuu täysin samanlaisiin vaatteisiin. Sitten naureskellaan persoonallisille tyyleille.
      Yksilöllisyyttä kehiin, kiitos!

• ***..**

Heippa! Saattaapa tuo kyllä olla ahdistavaa, mutta puhetapa ja murteet "tarttuvat" helposti. Minä olen itse suht vahva persoona, en siis matkimalla matki muita vaan pyrin aina olemaan oma itseni, mutta puhetavat ja murteet tarttuvat, sille en voi mitään, minulla myös hyvä ystävä jolla sama "vika". Minulla on paljon kavereita ympäri suomen, ja jos satun lomailemaan jonkun luona pidemmän aikaa (viikon kaks) puhun kotiin tullessani osittain sitä kaverini murretta.. ajan mittaan se oma puhetapa ja murre tulee taas takaisin. Olen jostain joskus lukenut että tuo murteen ja puhetavan "tarttuminen" johtuisi hyvästä rytmitajusta...enpä tiedä sitten,hih:D

• mie vaan

Minullekin tarttuu toisen puhetapa/nuotti ja murre erittäin helposti omaan puheeseen. Muutama päivä riittää. Käy sitten sukuloimassa Savossa tms. Nykyinen murteeni tarttui puheeseeni 2000-luvulla. Samalta seudulta kotoisin oleva ystävä huomautti puoli vuotta eräässä 30 km:n päässä olevassa kaupungissa asuttuani, että puhetapani on muuttunut. Totta, mutta en ollut itse sitä tajunnut. Sen jälkeen ihmettelin, että eräs pk-seudulta olevan ystäväni puhetapaan ei paikallinen murre ollut tarttunut yhtään 3 vuoden aikana. Itselleni on ala-asteikäisenä sanottu, että minulla on hyvä rytmitaju ja olen itsekin tajunnut sen tanssitunnilla, joten tuo puhetavan sekä murteen tarttuminen sen vuoksi tuntuu aivan järkevältä.

• Arsyyntynyt...

No hei. Kuule tahan ei auta mikaan, ei edes etta kerrot hanelle kasvotusten asian arsyttavan sinua etta muita... minulla alkoi tarhasta 9 luokkaan asti, ja niiiin arsytti kun vastaantulijatkin kysyivat ' ootteks te kaksosia? ' aff aff todella arsyttavaa.. Aloitin jonkun harrastuksen kun hanen piti sama aloittaa, lopetin ja alotin toisen ja hanen piti myös... harrastuksissa piti matkia, vaatetuksessa piti matkia,tavaroissa esim puhelin piti ostaa sama ja kun ostin uuden digikameran niin hanenkin piti saada ja kayttaytymisessa ja kampauksessa/meikissa ja kaikessa mahdollisessa piti matkia.. rajahdin ja kerroin kuinka arsyttaa etta han ei osaa olla omaitsensa ja pitaa matkia toista mutta matkiminen ei loppunut..ainut keino oli vasta kun taysin pistin valit poikki.. haa tais olla tytölle jarkytys kun ei enaa tienny mita tehda tai mita ostaa kaupasta paalle pantavaaa... mutta nytten han matkiii toista ystavaani..onneksi ite olen paassyt erooon kyseisesta henkilösta!! Ellei hanenkin pida muuttaa ulkomaille minun perassa... siin vaihees mie ostan haulikon!

• miehä se

työyhteisössä nähny.
      tekee ja sanoo niinku esikuvasa.
      luajan kiitos..se en ole mä.
      mu ihminen joka noin tekee..ei häneen voi luottaa.
      ajatellaan vaikka jotai vaaleja...AUTTTTSSSSS

• on ärtsyjä

sekä ahdistavaa ja raivostuttavaa... minulla on myöskin ollut ystävätär.. joka poimi kaiken sanomani, ärsyttävintä oli, että jos erehdyin sanomaan, että näin vaikka kivan puseron, ja että kun on varaa, niin ostan sen, niin ennen kuin olin kerinnyt ostaa kyseistä vaatetta, oli ystävättärelläni yllätys ylläty juuri samanlainen vaate jota olin ajatellut ostavani. Kodin hankinnoistakin piti olla hiljaa kun muuten hänen huusholliinsa ilmestyi juuri samnalainen kapistus... onneksi se ystävyys pikkuhiljaa kariutui..

• Lukekaa kamut :)

no kyl tuo on aivan varmasti ärsyttävää.hei kuule sun pitäs sanoo sille suorat sanat saatana.Tai sitte ala matkii sitä :D

• haimer

ootko vähän blondi

• eåeåeå

Muistan että ala-asteella matkiminen oli tyttöjen mielestä suurin synti mitä voi olla. Jos esimerkiksi kahdella tytöllä sattui olemaan samanlaisia tarroja tarravihossa, oli toinen automaattisesti kamala matkija. Vähän isompana jos oli samanlaiset merkkifarkut kuin toisella tytöllä, sai jälleen kuulla olevansa matkija. Kuitenkin piti olla samanlaista, koska se oli muotia. On se vaan monimutkaista.

• ihan tottaaako

...hänellä oli kaikki samanlaiset vaatteet,kuin sinulla... Onko kysymys tästä,että hänelle sopisivat ne paremmin kun sinulle.

• ...

Matkiminenhan on ihailun korkein aste...

• matkittiin

Ystäväni meni naimisiin miehensä kanssa tasan vuoden kuluttua meidän häistämme. Oli otettu kovasti mallia koristeista, juhlapaikka oli sama, kirkko sama, kellonaikakin sama milloin vihkiminen alkoi. Ohjelmassakin oli samoja piirteitä, en nyt niistä tarkemmin kerro mutta kuitenkin. Olisivat halunneet vielä lainata meiltä samoja kynttilöitä, ja koristeita pöytiin mitä meidän häissä oli! Sanoin että ne ei ole enää tallessa, se olisi ollut liikaa. Ja kutsuivat meidät myös häihin, tietysti mentiin mutta minun oli vaikea ymmärtää.

Toisaalta, sehän kertoo vain siitä että he pitivät meidän häistä! ja se on positiivista. En loukkaantunut hänelle, mutta hieman harmitti, kun minulle meidän juhlat olivat niin tärkeät, ja halusin että ne ovat meidän näköiset.

Oli siellä toki paljon erilaistakin!!

• ainoastaa

nuoret matki.Olen 40v ja ystäväni matki minua joka hemmetin asiassa. Kaikki mitä minulle oli tapahtunut, rankatkin asiat, hän kertoi muutaman päivän jälkeen ominaan. Teki samoja ratkaisuja kun minä, vaihtoi työpaikkaa, erosi , muutti paikkakkunnalta, perusti yrityksen ym...kyllähän se aika oudolta tuntui =)

• ongelma...

Melkein kaikkien kommentit täällä osoittaa ettei ymmärretä aloittajan viestin ydintä. Ei ole kyse vain siitä että vaatteet sattuvat olemaan samanlaisia tasapäistävän muodin takia, niin kuin jotkut täällä sanoo. Myös murteiden tarttuminen on ihan luonnollista, eikä siinä ole välttämättä kyse tietoisesta tai tiedostamattomasta matkimisesta.

On todellakin ihmisiä, jotka suorastaan imevät kaiken toisilta kuin pesusieni ja se on todellakin r-a-s-i-t-t-a-v-a-a. Kun jopa toisen fyysiset sydänoireetkin imetään itselle, näin olen nähnyt tapahtuvan, tai imetään toisen puhevika itselle vaikka sitä ei itsellä normaalisti ole. Se voi johtua esim. heikosta itsetunnosta, lapsuus on ollut turvatonta ja itseyden muodostus on jotenkin häiriintynyt. Puhua siitä pitää henkilölle itselleen rauhallisesti; välien poikki pistäminen ei hyödytä eikä auta matkijaa yhtään: hänhän toteuttaa samaa piirrettään muiden kanssa.

Kannattaa sanoa hänelle asiallisesti että tapasi matkia on oikeasti ahdistavaa, etkö halua olla oma itsesi ja etkö haluaisi vain niitä tavaroita, joista itse pidät. Se saattaisi auttaa ihmistä näkemään itse ongelmansa ja kenties sitä kautta voisi itse alkaa työstämään ongelmaa. Hänelle voi sanoa että hän on oma persoonallisuutensa, et voi haluta kaikkea sitä mistä minä pidän vaan halua sinä omannäköisiä asioita. Joskus voi olla tarpeen jopa terapeutin apu itsetunnon vääristymien oikaisussa.

• Possu K

jotka matkii tahallaan tahi tahattomasti jotain, mutta itse kuulun mielestäni siihen kastiin ,etten matki ku korkeintaan omaa isääni tuossa alkoholin juonnissa, mut sekii kostautuu, olen nähnyt jo sen, miten hänelle on käynyt sen juopottelun takia vuosien myöten. T: nimimerkki, mut toivon sydämestäni, ettei kukaan yritä matkia minua tuossa suhteessa.

• persereikä

Sen kannattaa hakea näyttelijäkouluun tai mikä se ny onkaan.

• tuttua........

Olen neljännellä luokalla. Luokallamme on tyttö, joka matkii jatkuvasti minua, ja kavereitani. Tyttö on muutenkin inhottava, ja luulee saavansa päättää miten me elämme, niin kuin meillä ei olisi omaa elämää. Muutin tänne viime vuonna, ja ensimmäinen henkilö jonka koulussa tapasin oli tämä kyseinen henkilö. Hän käytti tilaisuutta hyväkseen ,koska en tuntenut häntä. Hän oli heti muka bestikseni, ja se tietenkin epäilytti minua, mutta en ajatellut asiaa sen enempää. Kun sitten halusin olla toisten kavereitteni kanssa, oli tämä tyttö heti kiinni ihossani, ikään kuin estääkseensä minua olemasta toisten kanssa. Sitten suutuin hänelle, kun en hänen mielestään saanut olla kenenkään muun kanssa. Sen jälkeen hän alkoi koko ajan jankuttamaan siitä, että kaikkien kanssa pitää olla kaveri! Mutta jos ei vaan tule toimeen jonkun kanssa, niin ei vaan tule! Sitten hän alkoi matkia jokaista kaveriani, osti samanlaisen takin kuin kaverillani. Sitten hän osti samanlaisen pipon kuin toisella kaverillani. MUTTA KAIKEN HUIPPU OLI SE, KUN MINÄ JA BESTIKSENI OSTIMME SAMANLAISET KENGÄT, NIIN TOTTA KAI HÄNENKIN TÄYTYI OSTAA SAMANLAISET!!!! Sen jälkeen hän on valehdellut kaikenlaista kavereilleni, ja muillekkin meidän koululaisille, ja eihän se muuten haittaisi, MUTTA hän valehtelee meistä!!!! Ja sitten hän pyytää äitiään soittamaan meidän vanhemmillemme, ja jos hänen äitinsä ei suostu, hän lisää valetta peliin, ja saa äitinsä soittamaan!!!!! Tytön nimi on LINNEA.

• netanjahu

ja varsinkin nuorilla,millä ei ole elämässä tapahtunut mitään,vaikka ne kuvittelee jo 20 ikävuoteen mennessä olevansa kaikenkokeneita.

• Matkija/matkittu

Mitä pahaa siinä on, jos kaveri yrittää matkia sua tai sinä häntä? eikö se ole ns. luottamuksen osoitusta. "Hei, sulla on kiva/hauska sanonta, mä kans käytän sitä" "wow mikä paita, saanko apinoida sua ja hommaa samanlaisen?" etc. etc. Musta on ainakin kiva huomata, jos kaverini löytävät jotain matkimisen arvoista musta tai mä niistä. Sehän kertoo vaan, et siks me just ollaan kavereita, koska tykätään samoista asioista! =) Pois ne kiristävät pipot päästä! :)

• plääplääplää

Pienet on murheet! Ei kai tuo nyt niin vaarallista ole jos kopio. Eiköhän me kaikki kopioida aina joltakin..

• psykologian opiskelija

Moi!
      Yksi yleisimmistä asioista mitä psykopaatit tekee on kopioi läheisten ihmisten ominaisuuksia, siinä on kiistämättömiä etuja, jos on samanlainen kuin uhri, ja kun vielä uhri kokee, että se on niin, voi hän pitää psykopaattia sielunveljenään tai parhaana kaverina ja psykopaatit käyttävät tätä seikkaa hyväkseen, mitäpä, et sanoisi tai tekisi parhaan kaverisi sitä niin halutessa. Psykopaateilla on monia tunnistettavia persoonallisuuspiirteitä, heitä on noin 5% väestöstä, joten kaikki tunnemme heitä. Katso netistä lisää psykopaatin piirteitä, että voit nähdä mitä ne on. Psykopaatit aina varmistavat, että heitä pidetään erittäin luotettavina, he ovat patologisia valehtelijoita, hyvin itserakkaita, joskus, jopa suuruudenhulluja, manipulatiivisiä, hyvin itsevarmoja esiintyjä (ujouden puute). He voivat vuosia matkia lähimpiään.

• todellakaan.

jaaá, suomessa, kuten tästä viestiketjustakin näkeee, että matkijoita on PALJON. Väitätkö ihan pokkana, että kaikki ovat psykopaatteja? Matemaattisesti pitämätön yhtälö, mikäli psykopaatteja on maassamme vain 5 %.

Suurin osa matkijoista on heikkoja, itsetunnottomia, minäkuvaltaan kehittymättömiä ihmisiä, jotka kuvitelevat saavansa osan matkimansa ja ihailemansa ihmisen ominaisuuksista matkiessaan tätä.

Olen törmännyt tähän ikääni mennessä lukuisiin matkijoihin. Nuorena minulla oli omat "grouppiet" ja nykyäänkin löytyy aina joku, joka matkii mielipiteitäni, puheitani, ilmeitäni, pukeutumistani, asennoitumistani asioihin, ammattia, koulutusta jopa autonmerkin valintaa myöten.

Yhteistä näille kaikille on ollut tietynlainen epäselvä minäkuva. He eivät yksinkertaisesti tunne itseään tai sitten eivät usko itseensä, vaan kuvittelevat olevansa suositumpia jonain toisena. Ärsytti tämä minuakin aikoinaan ja joskus nauratti tai imartelikin, nykyään lähinnä vain säälin heitä. Yhdestäkään ei olisi ollut manipuloimaan ketään. Ja psykopaatit minä tunnen...sanoisinko vaikkapa, että erittäin hyvin ja läheisesti.

• oodes
        todellakaan. kirjoitti:

jaaá, suomessa, kuten tästä viestiketjustakin näkeee, että matkijoita on PALJON. Väitätkö ihan pokkana, että kaikki ovat psykopaatteja? Matemaattisesti pitämätön yhtälö, mikäli psykopaatteja on maassamme vain 5 %.

Suurin osa matkijoista on heikkoja, itsetunnottomia, minäkuvaltaan kehittymättömiä ihmisiä, jotka kuvitelevat saavansa osan matkimansa ja ihailemansa ihmisen ominaisuuksista matkiessaan tätä.

Olen törmännyt tähän ikääni mennessä lukuisiin matkijoihin. Nuorena minulla oli omat "grouppiet" ja nykyäänkin löytyy aina joku, joka matkii mielipiteitäni, puheitani, ilmeitäni, pukeutumistani, asennoitumistani asioihin, ammattia, koulutusta jopa autonmerkin valintaa myöten.

Yhteistä näille kaikille on ollut tietynlainen epäselvä minäkuva. He eivät yksinkertaisesti tunne itseään tai sitten eivät usko itseensä, vaan kuvittelevat olevansa suositumpia jonain toisena. Ärsytti tämä minuakin aikoinaan ja joskus nauratti tai imartelikin, nykyään lähinnä vain säälin heitä. Yhdestäkään ei olisi ollut manipuloimaan ketään. Ja psykopaatit minä tunnen...sanoisinko vaikkapa, että erittäin hyvin ja läheisesti.

narsistit&psykopaatit todellakin matkii muita. et tunnekaan psykopatiaa vaikka niin väität.
        tervetuloa http://www.narsistienuhrit.info eli psykot on narsismin pahin ääripää. tutustu ennenko julistat jotain tietäväsi.

t: oodes ko sivuilta

• toxica

minulla on sukulaisnainen ,jo 30v joka kärsii monenlaisista ongelmista,hän matkii muita,saattaa jopa kertoa muiden elämään liittyviä tarinoita ominaan.matki aikoinaan minulta kaiken.muuttui täydelliseksi kopioksi minusta.se oli jopa pelottavaa välillä.enää en ole tekemisissä.

• ehkänäinsittenetiäp

Asiantuntija. Mikä kirja toi on, vinkkaisit miullekin.

• aika huolestuttava sellanen ... sun kandes sen perheelle ja sukulaisille puhua ystävälliseen sävyynaiheesta ennen kuin tää henkilö pimahtaa omaan näppäryyteensä ja se ei oo kaunista katseltavaa ... eli psykologi auttas kovasti...

• -kookos-

Ymmärrän ahdistuksesi, koska olen itse ollut samanlaisessa tilanteessa. Kyseinen henkilö matki kaikkia minu juttujani, osti samanlaisia vaatteita, "varasti" ns minun juttuja/vitsejä tai omia ilmaisujani ja kertoi ne ominaan, jäljitteli kotini sisustusta ja kaikessa muussakin piti olla täysin samanlainen, aikaa kului eteenpäin ja meillä alkoi ilmenemään ennemmän riitoja, loppujen lopuksi asiasta kuin asiasta. Viimeisinä vuotena ystävyydessämme hän alkoi tuottaa minulle todellisia ongelmia. Yhteisten ystävien ja tuttujen seurassa hän puhui minusta selän takana pahaa, mm kertoi omista mokistaan ja hölmöilyistään, mutta kertoi ne niin että minä olisin tehnyt ne eikä hän. Tilanne alkoi mennä pahemmaksi ja hän kirjaimellisesti rupesi sabotoimaan elämääni, osa yhteisistä tuttavistamme käänsi minulle selkänsä koska minä olin se "paha roisto". Ensin hän kopio minun elämän itselleen ja lopulta yrittää deletoida minut pois. Viimeinen niitti oli kun hän viimeisen kerran valehteli, yrittäen pelastaa oman nahkansa, pistäen minut syntipukiksi. Meinasin joutua kyseisestä asiasta oikeuteen, kunnes onneksi lopulta oikeus voitti ja minua ei enään syytetty. Tämän jälkeen en ole kyseisen "ystävän" kanssa ollut missään tekemisissä. Kuulen vielä tänäkin päivänä yhteisiltä tuttavilta, kuinka hän edelleen levittelee minusta perättömiä huhuja, mutta onneksi minulle läheiset ihmiset tietävät mikä on totuus. Koita jaksaa ja lähde pois hyvän sään aikana.. terveisin -kookos-

• mitä tekee

Todellakin mitä puuttuu siltä ihmiseltä joka tahtoo harjoittaa jopa samaa ammattia kuin toinen vaikka olisi omalla sektorillaan ihan hyvä työntekijä. Tätä vaihetta on edeltänyt samankaltainen hiustenleikkaus/värjäys, samankaltaiset vaatteet ja niin edelleen. Poikaystävät ovat hyviä niin kauan kuin eivät ylitä loistossaan toisen pieleen menneitä suhteita.

Jopa ystävät mitä toinen siis ensimmäinen hänelle esittelee ovat yhtäkkiä hänen ystäviään ja hän esittelee heitä ensin mainitulle kuin olisivat alunperin olleet hänen ystäviään. (juts joo)

Muutama hassu kokemus onkin tällaisesta tuttavasta niin että tämä copycat esittelee, kertoo tai mainitsee näistä niin kuin ystävinään. Hassua sinänsä ettei tällainen ihminen ymmärrä ystävyyden rajoja.

Ja vaikka toinen, tässä tapauksessa se kolmas, olisi jo siirtynyt elämässään uuteen vaiheeseen missä vaikuttaisivat uudet tutut ja ystävät, silti tämä copycat saattaa jopa vuosien viiveellä ottaa yhteyttä kertoen että; hei se ja se oli yrittänyt etsiä yhteystietojasi ja hän otti yhteyttä minuun, hän tahtoisi tavata. Tästä seurasi muutaman sähköpostin ajan painostus mitä tahtoisin vastata moiseen kyselyyn.

Menikö vaikeaksi. Joskus matkijan copycatin kanssa elämä menee mutkikkaaksi. Ehkä sellaisista ihmisistä olisi hyvä pitää välimatkaa ja pitää salassa se onni mitä silloin elää.

• oodes

se sopii kuvaukseesi. hän on narsisti. ne matkii muita ja imee itseensä toisen voimat ja energiat.
      karta häntä. välinpitämättömyys on paras ase narsistia vastaan. huonokin huomio kelpaa narsuille.

• Nimetön

Miten kestät moista matkimista. Tuosta pitäsi minun mielestäni mennä jo oikeuteen. Hänhän loukkaa sinun ihmisarvoa. Ajatella nyt, olit ostanut paljon hienoja ja halpoja vaatteita. ja hän osti samanlaiset, nyyh.

Mitähän Madonna ja Ville Valo mahtavat ajattelevat samasta ongelmasta joka sinulla on. Heitäkin kopioidaan.

Ihailen suuresti sinunlaisia ihmisiä jolla on noin suuria ongelmia ja he silti jaksavat elää ja ostaa uusia vaatteita.

• klhv

mulla on kans sellane kaveri joka matkii ja se on rasittavaa!!!mut hei koita pärjäillä ja sano sille tyypille vaikka nii että "must näyttää tyhmält ku ihmisillä on samanlaisii vaatteita ja muutenki on samanlaisii" ni eiköhän se tajuu et kyse on siitä henkilöstä tai uskon et se ymmärtää jos ei ni kannattaa lopettaa se kaverisuhde siihen koska sehän on sillon ihan sama et onko itsensä kopion kanssa vaiko ilman sitä joten no päätä ite....

• joo o

niin jos seura ei kelpaa hanki uusia kavereita..koska mieti nyt seura tekee kaltaisekseen. eläimetkin (laumoissa käyttäytyvät samalla lailla/näyttää samalta)!
        totta kai kavereilla on yleensä pajlon samaa tai samoja juttuja esim harrastuksetkin et voi omia kokomaailmaa itsellesi toi on hieman itsekästä:S anna asian olla tai kokeile vaikka vaihteeksi jotain "rumaa" tyyliä jota hän ei seuraa tai ei hänelle sovi ja puhuminenkin auttais...

• pisaraaaa

Itselläni on samankaltaisia kokemuksia useampien ihmisten kanssa. Koskaan en varsinaista syytä löytänyt matkimiseen. Olen mielestäni ollut jonkin verran persoonallinen, tarkoitan, että en ole halunnut kuulua siihen suureen joukkoon, jossa kaikki pukeutuu yms samalla tavalla. Silloin on tuntunut jotenkin turhauttavalta, kun kaverit ovat itselleen hankkineet aivan samanlaisia vaatteita, vaikka se ei heidän tyyliinsä sopisikaan. Parhaillaan kaverini on joutunut valehtelemaan, ettei ole ostanut samanlaisia vaatteita, kun olen asiasta huomauttanut, kiinni hän jäi kerran, kun menin hänen vaatehuoneeseensa ja hämmästyin, tuntui kuin olisi mennyt omalle vaatekaapillensa. Ahdistavaa kylläkin ja imartelevaa en asiasta löytänyt, vaikka miten päin sitä yritin katsoa. Olen jälkeenpäin ajatellut, että näillä matkijoilla ei ole itsellä mielikuvitusta, he eivät osaa keksiä itsellensä mitään uutta, jolleivat ensin näe jollakin jotain mikä näyttää hienolta.. Ja toisaalta tuntuu, että tälläiset ihmiset hakevat hyväksyntää muilta, jos toinenkin sitä saa.. muuta selitystä en ole keksinyt. Itse tein joskus "piloja", kun tiesin, että kaverini haluaa kohta aivan samanlaista itsellensä, vaikka itselläni ei ollut minkäänlaista tarkoitusta hankkia kyseistä asiaa, se oli kyllä välillä aika huvittavaa. Nämä ihmiset matkivat minua kaikessa, vaatteissa, sisustuksessa, yhtäkkiä minun ajatukset olivatkin heidän ajatuksiaan.. Tuntui hassulta kun yhteinen ystävämme kertoi kaverini ajatuksia, huomasin, että ne olivat samoja joita itse olin kaverilleni kertonut.. Jokseenkin ahdistavaa, KYLLÄ!

• luuletvaan
        pisaraaaa kirjoitti:

Itselläni on samankaltaisia kokemuksia useampien ihmisten kanssa. Koskaan en varsinaista syytä löytänyt matkimiseen. Olen mielestäni ollut jonkin verran persoonallinen, tarkoitan, että en ole halunnut kuulua siihen suureen joukkoon, jossa kaikki pukeutuu yms samalla tavalla. Silloin on tuntunut jotenkin turhauttavalta, kun kaverit ovat itselleen hankkineet aivan samanlaisia vaatteita, vaikka se ei heidän tyyliinsä sopisikaan. Parhaillaan kaverini on joutunut valehtelemaan, ettei ole ostanut samanlaisia vaatteita, kun olen asiasta huomauttanut, kiinni hän jäi kerran, kun menin hänen vaatehuoneeseensa ja hämmästyin, tuntui kuin olisi mennyt omalle vaatekaapillensa. Ahdistavaa kylläkin ja imartelevaa en asiasta löytänyt, vaikka miten päin sitä yritin katsoa. Olen jälkeenpäin ajatellut, että näillä matkijoilla ei ole itsellä mielikuvitusta, he eivät osaa keksiä itsellensä mitään uutta, jolleivat ensin näe jollakin jotain mikä näyttää hienolta.. Ja toisaalta tuntuu, että tälläiset ihmiset hakevat hyväksyntää muilta, jos toinenkin sitä saa.. muuta selitystä en ole keksinyt. Itse tein joskus "piloja", kun tiesin, että kaverini haluaa kohta aivan samanlaista itsellensä, vaikka itselläni ei ollut minkäänlaista tarkoitusta hankkia kyseistä asiaa, se oli kyllä välillä aika huvittavaa. Nämä ihmiset matkivat minua kaikessa, vaatteissa, sisustuksessa, yhtäkkiä minun ajatukset olivatkin heidän ajatuksiaan.. Tuntui hassulta kun yhteinen ystävämme kertoi kaverini ajatuksia, huomasin, että ne olivat samoja joita itse olin kaverilleni kertonut.. Jokseenkin ahdistavaa, KYLLÄ!

oletko jumala?

• sssssssssssss

Entäs jos se olet sinä itse

• ..Hän

"Hän ihailee minun taitoa olla aina oma itseni, niin hän on alkanu käyttää samoja ilmeitä kuin minä ja reagointitapoja".
      Tuossahan on juuri se pointti.
      Itsekin tein nuorena juuri noin, koska muualta en löytänyt "käyttäytymismalleja".
      Ole huoleti ja "ylpeä" itsestäsi.

• SSSSSS

Ehkä se olet sinä itse

• vihaus

sama täällä kaverini kuulostaa samalta hänellä on samanlainen musa maku ja mieli ja pukeutumistyyli se ahdistaa !
      heti kun rupesin tykkäämään hevistä hän tykkäsi etikun rupesin juomaan hän rupesi heti kun mä rupesin tykkään mustasta hän rupesi
      hän matkii minua kaikessa enkä pysty sanomaan hänelle koska hän on perheen ainoa lapsi joten saa kaikem mitä haluaa !

• älä panikoi

Usein ihminen saattaa tiedostamattaankin kopioida ihmisiä, joihin tuntee kiintymystä. Puhetapaa, sananparsia, pukeutumistakin.

Ota asia hienovaraisesti esille, hän ei välttämättä ole tarkoittanut sillä mitään pahaa.

• Virva-Tuuli

Kylläpä tuntuu tosiaan olevan yleistä matkiminen.
        Kerronpa nyt yhestä ex-ystävästäni.
        Halusin hankkia, ja hankinkin pitkäkarvaisen kissan, ei aikaakaan kun hänelläkin oli.
        Jossain vaiheessa kerroin haluavani koristekanoja, sellasia pieniä kanoja, no hänelle ilmestyi niitä alle aikayksikön, mä en hankkinut, ehkä sen takia, luulen, ne ei hänellä kauan olleet.
        Kerran olimme menossa työpaikan pikkujouluun, hän soittamaan mitä laitan päälleni, no hänellä oli ihan samanlaiset vaatteet kuin mullakin.
        Esimerkkejä olisi vaikka miten, mutta pointti on se, etten mä jaksanut sitä piirrettä hänessä sietää. Nykyään hän matkii muita, saan olla rauhassa!

• SSSSSSSS

Voi vittu tätä sakkia ku yrittää niin päteä.

• Mukautuu tapettiin...

Katsopa Woody Allenin vanha leffa Zelig. Hillittömän hauska, siinä saa nauraa, se kertoo miten pitkälle tuollaisen "ympäristöön mukautumisen" saattaa viedä.

Woody Allenin parhaita elokuvia (niistä viime vuosien tuotoksista ei voi puhua samana päivänä).

• olen kiinnostunut HÄNESTÄ

Kopiointi on mielenkiintoinen ja hyväksi osoittautunut strategia!! Olen kiinnostunut kyseisestä henkilöstä, ja voin jopa sanoa että ajattelin itsekin ryhtyä kopioijaksi! Siitähän muodissakin on kyse...

• were

En tiedä onko tuo ystäväsi käytös niin outoa, mitä annat ymmärtää, vaikka ymmärrän kyllä että se ärsyttää.

Itsellänikin on samankaltainen kaveri, joka tuntuu heijastavan aina sen hetken parasta kaveriaan mielipiteissään ja käytöksessään. Olen huomannut viimeisten kahden vuoden aikana kaverini joka vietti koulussa paljon aikaansa minun kanssa, käyttäytyi samallalailla mitä minäkin; puheen aiheet, käytös ja mielipiteet. Ne heijastivat tavalla tai toisella minua. En silloin asiaa huomannut, mutta nyt kun hän muutti kotoaan pois ja kaverustui kämpiksensä kanssa, huomasin että hän on ottanut paljon mielipiteitä ja käytöksiä tältä. Kyllä se hieman ärsyttää kun hän ei voi olla vain oma itsensä ja hänen käytöksestään huomaa pientä näyttelemistä.

Mutta, luulen että kaikki ovat tällaisia, jotkut vähemmän ja jotkut taas enemmän.
      Olen itsekkin huomannut käyttäytyväni samallalailla mitä kaveri, jonka seurassa olen eniten, käyttäytyy. Se on varmasti ihan luonnollista, yrittää tulla hyväksytyksi kyseiseen seuraan.

• .-.-.

normaalia matkia muita niin että ottaa tavallaan mallia ihailemiltaan henkilöiltä. Mut yleensä ihminen tekee näistä valinnoista niitä itselleen sopivia, esim. vaikka pitää Madonnan hiuksista ja haluaa samantyyliset ja poimii hiustyylin sieltä kun toteaa että voisi itselle sopia. Sit taas totee että Christinalla on kiva paita päällä tuossa kuvassa, sopisi minulle, ostan jotain samantyylistä, sit totee että jollain kaverilla on hieno vyö, tuon tyylisen minäkin haluisin, korostaa myös mun tyyliä. MUTTA kun kyse on siitä että KOPIOIDAAN kaikki joltain yhdeltä ihmiseltä, se tarkoittaa sitä että omaa identiteettiä ja tyyliä ei ole, vaan se yksin täytyy kokonaisuudessaan matkia joltain muulta jonka on todennut saavan osakseen positiivista huomiota. Siinä tapauksessa voi olla hyvä ottaa joko sitä etäisyyttä, tai oikeasti auttaa sitä ystävää löytämään oman identiteeti ja puhua asiasta suoraan!!!

• enhaluajulkuksi
        .-.-. kirjoitti:

normaalia matkia muita niin että ottaa tavallaan mallia ihailemiltaan henkilöiltä. Mut yleensä ihminen tekee näistä valinnoista niitä itselleen sopivia, esim. vaikka pitää Madonnan hiuksista ja haluaa samantyyliset ja poimii hiustyylin sieltä kun toteaa että voisi itselle sopia. Sit taas totee että Christinalla on kiva paita päällä tuossa kuvassa, sopisi minulle, ostan jotain samantyylistä, sit totee että jollain kaverilla on hieno vyö, tuon tyylisen minäkin haluisin, korostaa myös mun tyyliä. MUTTA kun kyse on siitä että KOPIOIDAAN kaikki joltain yhdeltä ihmiseltä, se tarkoittaa sitä että omaa identiteettiä ja tyyliä ei ole, vaan se yksin täytyy kokonaisuudessaan matkia joltain muulta jonka on todennut saavan osakseen positiivista huomiota. Siinä tapauksessa voi olla hyvä ottaa joko sitä etäisyyttä, tai oikeasti auttaa sitä ystävää löytämään oman identiteeti ja puhua asiasta suoraan!!!

nykyisin? ns"vapaata riistaa"?Siis yksityisyydensuojat on purettu, sosiaaliset mediat tarjoavat juuri uhreja , ihmispersoonia "profiileineen" kenen tahansa käyttöön. Kuka sinä haluat olla tänään? Onkohan ne edes oikeita ihmisiä joidenka kanssa kirjoitellaan? se ystävän ystävän ystävä?mm, ei kukaan ole tavannut.
        Nämä matkivat predatoriset narsistit eivät ole faneja. No facebookissakin voi tosin olla naapurinkin fani mutta kun naapuri ei ole madonna eikä pukeudu hyvin , miksi vaivautua."Töissä taas on Kaarina joka mä haluaisin olla ja mä voin saada sen ylennyksen nai**lla johtajaa ja sen koiraa.Siitä ei kenenkään tarvitse tietää mitään."Herätkää ihmiset! Jokainen piirre näissä ihmisissä on mitä Jumala on meille ilmoittanut saatanan merkkeinä, jos ei muuta niin kardinaalisynteinä. Mikä näistä helvettiin johtavista synneistä ei sovi näihin puoli-ihmisiin? Heidän ylösalaisin heitetyt hyveet. Se on satanismia ja se elää.

• Tohtori gölni

se siitä.

• Petelius?

Onko hän nimeltään Jope Ruonansuu tai Pirkka Pekka Petelius - jos on pystyn antamaan asialle selityksen!

• katkera pikkusisko

Sisareni muutti pois kotoa ja sai monia uusia ystäviä. Hän on ennen ollut hiljainen ja ns. "kiltti tyttö" meistä kahdesta. Nyt hän viettää rajua elämää täynnä miehiä ja alkoholia - kuten hänen uudet ystävänsä!
      Ennen hän on pukeutunut kuten minä, meitä on aina luultu kaksosiksi koska molemmat olemme mieltyneet heviin ja näytämme sen pukeutuessamme (tämänkin hän tavallaan matki minulta). Nykyään hän pukeutuu kuten uudet ystävänsä, psykedeelisiin kuvioihin ja kirkkaisiin väreihin.
      Kaikki hänen eleensä ovat täsmälleen samoja kuin hänen ystävänsä eleet. Mikään mitä hän sanoo ei enää tunnu hänen sanomiltaan.
      Ehkä tämä on vain katkeruutta siitä, että hän ei enää ole samanlainen kuin minä, mutta tuntuu, ettei hän ole vieläkään löytänyt itseään.

Loppujen lopuksi matkiminen on pohjimmiltaan ihailua.

• woiehwoehi

Sisar näivistellyt tavan takaa siitä että olen hänelle katkera. Vuosien jälkeen tuntuu siltä että hän on jostain minulle katkera. Matkija hän on aina ollut, aina nauruun asti.
        Muistan illalliset joissa puhuttiin musiikista ja sen uusista tuulista. Kun tuli sisaren aika puhua hän sanoi että on aina pitänyt Michael Jordanista vaikka puhe oli jostain muusta. (jacko) :D

• jakarta,punjabi
        woiehwoehi kirjoitti:

Sisar näivistellyt tavan takaa siitä että olen hänelle katkera. Vuosien jälkeen tuntuu siltä että hän on jostain minulle katkera. Matkija hän on aina ollut, aina nauruun asti.
        Muistan illalliset joissa puhuttiin musiikista ja sen uusista tuulista. Kun tuli sisaren aika puhua hän sanoi että on aina pitänyt Michael Jordanista vaikka puhe oli jostain muusta. (jacko) :D

Ihanat illalliset siis. Sait loistaa huonon pop-musiikin tuntijana ja sinun ihana epäkateellinen oman elämän omaava sisko tykkää urheilijoista. Luulisi että hihkaisisit onnesta ja hehkuttaisit nyt kun, ai että siihen on kunnolla aihetta. Jos se on noin tyhmä eikä pysy keskusteluissakaan mukana niin anna sille hamsteripusu. Mä pidän tyhmemmistä ihmisistä, ne on sillai södejä.
        Näivistellyt?
        Vaikka tuollainen kirjallinen sanoisinko akateeminen persoonallisuus "Kun tuli sisaren aika puhua ".Istutko lukemassa satuja lapsille? Miten se loppuu?
        Eroistanne siis ei ole sinulle hyötyä.Makes me wonder....

• KATEELLISIA MATKIJAT

IKÄVÄÄ KUN JOTKUT TUTUT ON KATEELLISIA,SITÄ SE ON. RÖYHKEÄÄ JA KEHTAAVATKIN.ON OMA TYYLI JA SIT MATKITAAN, SEN JÄLKEEN RÖYHKEÄSTI TULLAAN SANOON ET SUL ON SAMANLAINEN VAIKKA ITSE OLIT AIKOINAAN LUONUT OMAN TYYLIN...YÖKÖTTÄVÄÄ!NE MATKIJAT ON KATEELLISIA PINNALLISIA JA YKSIAIVOISIA TOLLOJA JOILLA EI OLE OMAA ELÄMÄÄ! SE PITÄÄ MATKIA MUILTA SIKSI ETTÄ VOIS OLLA EDES JOTAIN....

• sjobte

eipä täidä nyky lapsilla olla muuta murhetta.

• Ihmisenä yksilönä

Ehkä ihmisten ketkä tuntevat muiden kopioivan omia "hommian" pitäisi välillä ajatella mistä tulevat omat mallit toimia etc. Harvoja ovat ne jutut mitä ihminen itse uutena keksii ja lisää elämäänsä...

• Tähtisafiiri

Ajattele jos kaverisi aikoo hankkiutua Sinusta eroon, ja rupee sen jälkeen esittämään Sinua. Ei sitä koskaan tiedä... :O

• PISSIKSII

u know kunnon teinipissiksii

• mutta ei

Aikuisia ihmisiä.

• nimimerkki

Ole onnellinen että sulla on ystäviä, kaikilla näin ei ole.

• Hegemon

Ei piratismia pysty pysäyttämään. Kaikki kopiointisuojaukset puretaan ilman poikkeuksia.

Ensinnä, tiedostamatonta vai tiedostettua, siinä olisi lähtökohta.
      Ihailu ja siitä seuraava matkiminen on täysin luonnollista käyttäytymistä, tosin ylilyöntejä tapahtuu. Miten vauva oppii? Matkimalla vanhempiaan ja ympäristöään.

Luulisin heikon itsetunnon ja heikon identiteetin, näin kansanomaisesti arkuuden, olevan pääsyy liialliseen kopiointiin. Ehkä kehityksen varrella on tapahtunut jotain, mikä on saanut epävakaaksi. Ehkä itsetunto on murrettu jo pienestä pitäen. Näin ollen siis oma identiteetti on "suojattu" jonnekin harmaan solukon kätköihin ja käytetään malleja ympäristöstä, jotka selvästikin ovat hyväksyttyjä(kopioijan näkökulmasta katsottuna). En usko että täysin "tyhjää" ihmistä olisi olemassa. On vain valitettavaa, että ihmiset ovat liian arkoja tuodakseen sisintään esille. Yhteiskuntamme on vieläkin tuomitseva, vaikka toisin väitetään. Erilaisuus on suurimman osan silmissä ei ymmärrettävää, ja näin ollen pelottavaa. Joten se tuomitaan.

Mutta mikä on ihmisyyden käsite, onko se olla erilainen kuin muut. Samaistuminen toisiin tulee luonnostaan, luonnotonta on olla samaistumatta. Tosin mitä enemmän tulee ihmisiä, ja mitä enemmän heikot saavat mahdollisuuden jäädä henkiin, sitä enemmän tulee myös erilaisia persoonallisuushäiriöitä, joita ihmisten täytyy pikkuhiljaa alkaa sulattelemaan, että täällä pystytään elämään. Ihminen on kuitenkin evoluution vihollinen. yritetään pitää asiat sellaisina kuin ne ovat, uskaltamatta nähdä tulevaisuuden muita avoinna olevia polkuja.

Tällaiseen asiaan kannattaa suhtautua huumorilla. Mutta myös ottaa asia puheeksi kopioijan kanssa, ehkäpä luonne vahvistuisi sitä myöten, kun alkaa tiedostamaan itsensä ja käyttäytymisensä.

Ymmärrän että tuollainen voi olla ahdistavaa. Siksi itse pysynkin erossa mahdollisimman paljon ihmisistä. Aiemmin en tiedostanut asiaa, mutta ajan myötä olen tiedostanut matkimiseni, ja myöskin sen etten juurikaan voi sille mitään. Mittakaavan olen onnistunut pienentämään kuitenkin oman persoonan täydellisestä muutoksesta puhetapojen tasolle. Silti pysyttelen mielelläni omissa oloissani, kuin että luon ympärilleni hämmennystä ja kaaosta, aivan kuin sitä ei muutenkin olisi tarpeeksi.

Puuttuessani tähän asiaan, puutun toivottavasti myös hieman kaaokseen ja saan siihen pientä selvyyttä. Enpä kuitenkaan ole psykiatri vaan pikemminkin potilas.

• mt-martsa

Mitä ihminen joutuu piiloittamaan itsestään ? Kamalia likaisia tapojansa kotona, alkoholiongelmansa , hellät tunteet jotakin toista kohtaan , ehkä rakkaus koko elämänsä ajan.Tätä on häpeä. Mutta kun terttu matkii niin terttu haluaa olla se toinen ihminen. Terttu siis on niin kateellinen tai tuhonhaluinen että hän syö kohteensa, ehkä kirjaimellisestikin, kuka tietää miten syvälle tertun salainen maailma on painunut.
        Kun tertun kotoa löytyy hänen "parempaan talteen ottamia" ystävän tavaroita, niin kyllä se "salainen "maailma motiiveineen varmaan kaikille aukenee. Terttu-halua-ystävä-ei-olla-nätti. Ystävä-pois.Terttu nätti. Kun kerrot tertulle että pidät jostain pojasta niin terttu se nauttii kuin terttu sille alkaa soittelemaan. Anna vain elämäsi tertulle, se on ehkä terttua varten, Älä siis kerro tertulle mitään.

• sing-sing!

"Ei piratismia pysty pysäyttämään. Kaikki kopiointisuojaukset puretaan ilman poikkeuksia"
        Kiinnostava näkökulma ihmisyyteen. Piratismi ei nyt oikeasti liity matkimiseen millään tavalla, vaan varastamiseen. Istutko itse tekemässä kitara kädessä "bonjovi-musiikkia", ihan vain omaan käyttöön ja jaat kaikille laiskoille ystäville vertaisverkossa sitä? vai ootko vain kopiokoneella kopsannut oikean tuotteen? Uskon ettei tämä koskaan mene perille. Sä voit myös tehdä coverin.
        Tai kuin dannymadeinchina on oikeasti käynyt ostamassa pinkan merkkikenkämalleja ihan joltain tehtaan siivoojalta ja tekee omiansa niistä? Hyötyy taloudellisesti muiden työstä, se on rikos.
        Entä sitten miten minä persoonallisesti itseäni ilmaisen .Se ei ole elävää kulttuuriperíntöämme vaan ihkaoikeasti minun oman persoonani itseilmaisua. Vain toinen persoonaton ihminen voi puolustaa kantaasi, se on normaaliälyiselle täysin ymmärrystä vailla.

• pakene pian

Sinuna ottaisin välittömästi välimatkaa ko. henkilöön. Vaarallista käytöstä eikä todellakaan tervettä. Vaikuttaa psykopaatilta. Hän ei myöskään ehkä ymmärrä mikä on omasta itsestä ja mikä muista lähtöisin.

hän saattaa syyttää muita omista teoistaan eikä kanna vastuuta omista teoistaan lainkaan.

Tällainen ihminen on vaarallinen, hän kuluttaa ihmisiä ja tuhoaa ihmiset. Sen jälkeen siirtyy tunteettomasti seuraavaan uhriin.

röyhkeys on yksi hälyttävä piirre. pakene kun vielä voit.

• Tuollainen matkiminen on tarkoitettu imarteluksi mutta yleensä se käsitetään röyhkeydeksi.

Voi tietysti olla että kyseinen ihminen ei luota omiin käsityksiinsä eli ei ole löytänyt omaa tyyliään.

En näe moisessa mitään pelättävää.

• enolesukua

onhan se imartelevaa että poikaystäväni kelpasi sille, myös sisustustyylini ja lapseni.Hyvää elämää sinullekin.

• Perusutelias

Olisi mukava tietää, montako kloonia on yhdestä ihmisestä kohtuullista tehdä. Onkohan kopiointimenetelmällä merkitystä?

• Kalajärveltä

mutta olisi vielä mielenkiintoisampaa, jos matkijatkin kirjoittaisivat omasta kulmastaan. Miksi matkit, yritätkö päästä irti jne.? Tämä tuntuu todella olevan yllättävän yleistä.

Kaikki kirjoittavat ovat olleet matkinnan kohteina, ei tekijöinä. Onkohan niin, että matkijat eivät tajua (tiedosta) matkivansa?

Kirjottakaa rohkeasti - se voi helpottaa!

• Hegemon
        Kalajärveltä kirjoitti:

mutta olisi vielä mielenkiintoisampaa, jos matkijatkin kirjoittaisivat omasta kulmastaan. Miksi matkit, yritätkö päästä irti jne.? Tämä tuntuu todella olevan yllättävän yleistä.

Kaikki kirjoittavat ovat olleet matkinnan kohteina, ei tekijöinä. Onkohan niin, että matkijat eivät tajua (tiedosta) matkivansa?

Kirjottakaa rohkeasti - se voi helpottaa!

Veikkaan sitä tiedostamuutta / itseltään asian kieltämista.

• hänelle mitään asiasta?

Eikö olisi korkea aika sanoa hänelle jotain asiasta? Eikö ole asia mennyt perille, no sitten on lättyyn vedon aika.

• Ilmeisesti nainen

Ystävälläsi ei ole omaa persoonaa. Hänellä saattaa olla vakavakin luonnehäiriö. Vaimoni käyttäytyy joidenkin ihmisten kanssa samoin - ja hänellä on ilmeisesti narsistinen persoonallisuushäiriö.

Vaimoni matkii minua, ystäviään, heidän puhetapaansa yms.

• julle...

Ai ystäväsi kopioi muita ihmisiä, se on iso uutinen. Kloonauksesta olen kulluut mutta ihmistä ei kai vielä ole kloonattu missään ja silloinkin klooni alkaisi kehittyä normaalisti sikiöstä pitkän kaavan kautta aikuiseksi. Tuo aikuisen ihmisen kopio on jotain ihan uutta ja mullistavaa.

Ystäväsi matkii/imitoi muita. Opettele nyt jesus edes sanojen merkitykset! Teet itsestäsi typeryksen.

• xcandi

heikko valheminä joka suojaa todellista minään

• coPy NOTTT

Ihan kuin omasta elämästäni. Vastaava tuttavuus. Kuin iilimato. Alkoi käyttäytymään samalla tavalla, hakeutui samoihin "piireihin", opiskelemaan samoja asioita - pukeutumaan kuin minä. Juttujani matki, asiat jotka olivat tapahtuneet minullle, tapahtuivat kohta hänellekin. Jopa samaninimisiä "ystiksii" hänelle ilmaantui, kuin minulla. Muuttipa jopa ihan naapurustoon uhkauksella: nyt sinulla ei ainakaan ole tekosyitä olla tapaamatta minua. Ahdistava tyyppi!! Ja yhtä valehtelua ja tavaroiden näpistelyä jopa. Katseli aina asuntoasi kuin iilimato, mitä voisi kopioida - ja kohta tosiaan oli kuin kopioina samanmalaisia tavaroita ja esineitä. Se ei ole todellakaan imartelevaa, kun pyrkii eroon keinolla millä hyvänsä, niin tällainen henkilö astuu sinun henkilökohtaisen tilasi ylitse, jopa muuttamalla samaan taloon tai naapurustoon. Kerrassaan järkyttävä tapaus. Pelkkää negatiivisuutta ihminen täynnä ja muiden ihmisten jatkuva hyväksikäyttö: tunnuspiirteensä. Taloudellinen, henkinen ja emotionaalinen. Ei minkäänlaisia rajojen kunnioitusta ja tosiaan varastaminen milloin mistäkin, jotain mukaan irtainta. Milloin muka ns. lainaamalla, milloin vain tavaroitasi katosi. Ja ei mitään reagointia, kun asian ottaa suoraan puheeksi. Lähinnä vain kerran totesi: jos ihminen varastelee, se on vain huomionkipeyttä. Yksinkertaisesti järkyttävä röyhkeä ihminen. Kunpa ihmiset, joiden kanssa "tekemisissä", käsittäisivät, millainen on. Imartelulla pyrkii kontaktiin ja sitten alkaa jatkuva pommittaminen sadoilla eri vaivoilla eikä hetkeäkään minkäänlaista kiinnostusta vastapuolen elämästä. Yhtä helvettiä tämä ihminen. Toki on ns. mielenterveyspotilaan statuksella ja vapautettuna velvoitetteista, mutta sitäkin enemmän pyrkii hyödyntämään kaikenlaista uutta ja kivaa, ja sitten jättämään kesken - käskyttämällä milloin mitäkin "tahoa". Järkytyin todellakin tavastaan pomotella milloin ketäkin, ilman pienintäkään häpeäntuntoa - niin hulluja juttuja, mutta jääköön enemittä sanomatta.
        Uskokaa ensimmäiseen hälytyskelloonne, tällaiset "matkijat" ja tilansyöjät eivät koskaan astu taaksepäin, ihmettelevät vain, miksi MUUT ovat niin ilkeitä ja pahoja, jopa "väkivaltaisia", koska eivät koe mitään rajoja ulospäin. Parkkeeravat autonsa nurmikollenne, ilmaantuvat aikaisin aamulla ovellenne, häiriköivät tauotta puhelintanne, ynnä kaikkia muita nykyaikaisia sosiaalisia medioiden muotoa. Vampyyreja ja pelkästään röyhkeys (sairaus takaporttina) suojanaan.

Onko tällainen käytös tosiaan pelkästään sairautta vaiko ihan omintakeista tapaa elää elämää, jossa ei ota kenenkään tarpeita huomioon - ainostaan oma touhu ja muista hyötymistarkoitus ajamassa toimintaa. Kuvitteellinen oman taitavuuden mainonta, on aika järkyttävää katsoa. Miten pääsitte eroon tällaisesta ihmisestä, muuttitteko toisaalle vai..

• victimsandwinnersOY
        coPy NOTTT kirjoitti:

Ihan kuin omasta elämästäni. Vastaava tuttavuus. Kuin iilimato. Alkoi käyttäytymään samalla tavalla, hakeutui samoihin "piireihin", opiskelemaan samoja asioita - pukeutumaan kuin minä. Juttujani matki, asiat jotka olivat tapahtuneet minullle, tapahtuivat kohta hänellekin. Jopa samaninimisiä "ystiksii" hänelle ilmaantui, kuin minulla. Muuttipa jopa ihan naapurustoon uhkauksella: nyt sinulla ei ainakaan ole tekosyitä olla tapaamatta minua. Ahdistava tyyppi!! Ja yhtä valehtelua ja tavaroiden näpistelyä jopa. Katseli aina asuntoasi kuin iilimato, mitä voisi kopioida - ja kohta tosiaan oli kuin kopioina samanmalaisia tavaroita ja esineitä. Se ei ole todellakaan imartelevaa, kun pyrkii eroon keinolla millä hyvänsä, niin tällainen henkilö astuu sinun henkilökohtaisen tilasi ylitse, jopa muuttamalla samaan taloon tai naapurustoon. Kerrassaan järkyttävä tapaus. Pelkkää negatiivisuutta ihminen täynnä ja muiden ihmisten jatkuva hyväksikäyttö: tunnuspiirteensä. Taloudellinen, henkinen ja emotionaalinen. Ei minkäänlaisia rajojen kunnioitusta ja tosiaan varastaminen milloin mistäkin, jotain mukaan irtainta. Milloin muka ns. lainaamalla, milloin vain tavaroitasi katosi. Ja ei mitään reagointia, kun asian ottaa suoraan puheeksi. Lähinnä vain kerran totesi: jos ihminen varastelee, se on vain huomionkipeyttä. Yksinkertaisesti järkyttävä röyhkeä ihminen. Kunpa ihmiset, joiden kanssa "tekemisissä", käsittäisivät, millainen on. Imartelulla pyrkii kontaktiin ja sitten alkaa jatkuva pommittaminen sadoilla eri vaivoilla eikä hetkeäkään minkäänlaista kiinnostusta vastapuolen elämästä. Yhtä helvettiä tämä ihminen. Toki on ns. mielenterveyspotilaan statuksella ja vapautettuna velvoitetteista, mutta sitäkin enemmän pyrkii hyödyntämään kaikenlaista uutta ja kivaa, ja sitten jättämään kesken - käskyttämällä milloin mitäkin "tahoa". Järkytyin todellakin tavastaan pomotella milloin ketäkin, ilman pienintäkään häpeäntuntoa - niin hulluja juttuja, mutta jääköön enemittä sanomatta.
        Uskokaa ensimmäiseen hälytyskelloonne, tällaiset "matkijat" ja tilansyöjät eivät koskaan astu taaksepäin, ihmettelevät vain, miksi MUUT ovat niin ilkeitä ja pahoja, jopa "väkivaltaisia", koska eivät koe mitään rajoja ulospäin. Parkkeeravat autonsa nurmikollenne, ilmaantuvat aikaisin aamulla ovellenne, häiriköivät tauotta puhelintanne, ynnä kaikkia muita nykyaikaisia sosiaalisia medioiden muotoa. Vampyyreja ja pelkästään röyhkeys (sairaus takaporttina) suojanaan.

Onko tällainen käytös tosiaan pelkästään sairautta vaiko ihan omintakeista tapaa elää elämää, jossa ei ota kenenkään tarpeita huomioon - ainostaan oma touhu ja muista hyötymistarkoitus ajamassa toimintaa. Kuvitteellinen oman taitavuuden mainonta, on aika järkyttävää katsoa. Miten pääsitte eroon tällaisesta ihmisestä, muuttitteko toisaalle vai..

Sinähän se tiedät mitä hannibal ajattelee, kun olet itse hän . Sinä kirjoitat kuin skitsofreenikko , luultavasti olet jonkun REPLIKA itse joka haluat lynkata jonkun toisen itsenäsi. Copy not? sinulla on todistusvelvollisuus.
        Tämä on tyypillisintä Suomessa, istut ja harjoittelet normaaliälykkään ihmisen kirjoitustyyliä ja ehkä myös käsialaa.
        Kirjoituksesi on elävä todiste siitä mitä suomi on eltaantuneiden innovatiivisuuskeskusteluidensa lomassa, täällä treenataan sairaita mieliä viemään terveiden paikat, elämät ja lapset.
        Oot liian sulava. Onko siellä kokonainen tiimi kehareita? Sanoja vaan paljon peräkkäin.
        Miten suuri se vammaistuki onkaan . Taidan itsekin haluta mukaan, paremmat edut ja hienommat autot.

• :D:D
        victimsandwinnersOY kirjoitti:

Sinähän se tiedät mitä hannibal ajattelee, kun olet itse hän . Sinä kirjoitat kuin skitsofreenikko , luultavasti olet jonkun REPLIKA itse joka haluat lynkata jonkun toisen itsenäsi. Copy not? sinulla on todistusvelvollisuus.
        Tämä on tyypillisintä Suomessa, istut ja harjoittelet normaaliälykkään ihmisen kirjoitustyyliä ja ehkä myös käsialaa.
        Kirjoituksesi on elävä todiste siitä mitä suomi on eltaantuneiden innovatiivisuuskeskusteluidensa lomassa, täällä treenataan sairaita mieliä viemään terveiden paikat, elämät ja lapset.
        Oot liian sulava. Onko siellä kokonainen tiimi kehareita? Sanoja vaan paljon peräkkäin.
        Miten suuri se vammaistuki onkaan . Taidan itsekin haluta mukaan, paremmat edut ja hienommat autot.

hai sie.. ;)

LOL

• baby jane

tuon ilmiön yleisyys. Minulla on narsistisen dilemman omaava kaksossisko joka on tehnyt samoin koko elämäni ajan , minulle ja muille. Mielestäni hänen elämänsä on todella surullista ja julmaa. Hän ihannoi itseänsä , tai itse asiassa niitä itselleen toisilta anastamiaan piirteitä joita hän käyttelee,hän on todellinen teatteri, itse jonkinlainen ryöstösaalistoteemi jota hän palvoo avoimesti .Hän narskuu kävellessä " enkö mä ole ihana" ja varmasti tuntee itsensä sellaiseksi. Joskus tulee mieleen että hän on henkisesti lapsen asteella ja joskus mieleen tulee sairas psykopaatti, joka näkee että kärsin hänen ylikävelystään. Hän ottaa aina selville kaiken mahdollisen minua kiinnostavista aiheista ja rupeaa minua luennoimaan niistä. Ihan kiva ettei hänellä ole omaa persoonaa, mutta hän vie minulta oman persoonani. Onko se tietoista vai ei ? Se on ainoa mitä itse mietin. Hän ei voi olla muuta kuin lievästi kehitysvammainen vai onko hän?Olen luopunut paljosta hänen vuokseen, ollut masennuksesta sairaseläkkeellä koko nuoruuteni.

• ärs

sukulaisen vaimo matkii meitä muita. luulen sen johtuvan siitä että hän haluaa olla meidän nähden "cool" vaikka todellisuudessa kuulimpaa olis jos se olis vaan oma ittensä eikä matkis meiltä musiikkia, urheilujoukkueita, pelejä ja mielipiteitä, sanontoja yms. nolottaa hänen omasta puolestaan.

• Anonyymi

Minulla on ystävä joka saattaa tehdä outija liikkeitä käsillään?? Hän myös matkii ja kun sanon vaikka että: Mitä sä siellä teet? jollekkin toiselle kaverille niin tämä ystäväni yrittää sanoa sen samaan aikaan. Ystäväni myös matkii tekemistä kun nousen ylös ruokalan penkiltä hän pitää huolen että nousee samalla sekunnilla. Hä tekee sitä myös muille ystävilleen. En ole varma mistä on kyse mutta ei s varmaan minulle kuulukkaan.

• Anonyymi

Idse madkin gaveria osdamalla hmm
      Varmasti suurin osa matkii kaveria olemalla samaa mieltä lähes kaikesta tapaamistensa ajan. Varmasti. Vartissa. En. Tuun

• Anonyymi

Muakin matkitaan koko ajan

• Anonyymi

Toisilla on vaan niin sama maku ja tyyli💗💗
      seura myös tekee kaltaiseksi;)
      avioparitkin alkaa muistuttamaan toisia ennenpitkää😂
      samanlaiset linnut lentävät parvissa!

• Anonyymi

Imitaatio on ihailun suurin muoto.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      115
      5965
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      32
      4067
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3352
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2986
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      252
      2054
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      2004
    7. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1795
    8. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      43
      1787
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1696
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1569
    Aihe