Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

voihan paskan paska!!!

....

Huomena ois sitten viiminen mahdollisuus hakea johonki ammattikorkeaan. Mutta tietäs vaan mihin ja mikä tässä oikein kiinnostaa....!!! Kaks vuotta oon pitäny "välivuotta", tehny töitä ja käyny jotain puolen vuoden kuolutuksia. Mutta nyt alkaa tuntuu etät kyllä tässä elämässä pitäs tehä jotaki järkevääki. Jotenki ei ennää kaupan kassat, siivoaminen ja tehdastyäö kiinnosta.

En vaan ymmärrä mitä tässä oikein muutakaan tekis ko ei oo mitään hajua mitä sitä haluais tehä sitten "isona".

Yks ammatti on mutta sen alan töitä ei ole. Aaaaarg miks tää elämää pitää olla niin vaikeaa. Ois se niin helppoa ko pikku skidinä olis jo tienny haluavansa lääkäriski ja sitten vain sitä kohti ja elämä hymyilee....

ulkomaillekki sitä tietenki vois lähteä, ois vain tuo kielitaito pikkusen parempi. Aikuiskoulutukseenki tietenki ja oppisopimus yhtenä vaihtoehtona. Mut pitäs kait sitä tietää mitä alaa sitä haluais opiskella.... Joo kuhan tässä omaa turhautumista puran. Kiitti jos luit tänne asti.

Ois tietenki kiva kuulla mitä muut on keksiny tälläsessa tilanteessa.

12

5913

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nxtz

      Moi. Mulla oli vähän sama tilanne pitkään, yli kaksikymppiseksi asti. Oman tieni ja alani löysin vasta elämää elämällä, vaikka ammatinvalintapsykologilla kävinkin ja tein ammatinvalintaan liittyviä nettitestejä.

      Muistan, että olo oli samalla tavalla harmistunut, kun mikään ala ei tuntunut toista kiinnostavammalta ja kuitenkin tiesi, että koulutuspäätös olisi pakko jossakin vaiheessa tehdä.

      Mitään pika- tai kaikille sopivaa pakettiratkaisua ei varmaankaan asiaan ole, mutta kannattaa kuitenkin jatkaa eteenpäin ja pitää silmät auki. Suuret ahaa-elämykset ovat aika harvinaisia, eikä oman alankaan opiskelu tunnu aina mukavalta ja oikealta. Jos jokin ala tuntuu edes etäisesti kiinnostavammalta kuin jokin toinen, kannattaa ehkä aloittaa sieltä ja katsoa mitä eteen tulee.

      Tsemppiä sinulle.

    • tippaan

      on jäänyt tuo hakemisesi.
      Vaikea sinua on neuvoa, kun en yhtään tunne tilannettasi.Tässä vaihtoehtoja:

      AMK-koulutusalat ja tutkinnot

      Humanistinen ja kasvatusala
      Humanistisen alan ammattikorkeakoulututkinto, Viittomakielen tulkki (AMK)
      Humanistisen alan ammattikorkeakoulututkinto, Yhteisöpedagogi (AMK)

      Kulttuuriala
      Kulttuurialan ammattikorkeakoulututkinto, Artenomi (AMK)
      Kulttuurialan ammattikorkeakoulututkinto, Konservaattori (AMK)
      Kulttuurialan ammattikorkeakoulututkinto, Kulttuurituottaja (AMK)
      Kulttuurialan ammattikorkeakoulututkinto, Kuvataiteilija (AMK)
      Kulttuurialan ammattikorkeakoulututkinto, Medianomi (AMK)
      Kulttuurialan ammattikorkeakoulututkinto, Muotoilija (AMK)
      Kulttuurialan ammattikorkeakoulututkinto, Musiikkipedagogi (AMK)
      Kulttuurialan ammattikorkeakoulututkinto, Muusikko (AMK)
      Kulttuurialan ammattikorkeakoulututkinto, Tanssinopettaja (AMK)
      Kulttuurialan ammattikorkeakoulututkinto, Teatteri-ilmaisun ohjaaja (AMK)
      Kulttuurialan ammattikorkeakoulututkinto, Vestonomi (AMK)

      Luonnontieteiden ala
      Liiketalouden ammattikorkeakoulututkinto, Tradenomi

      Luonnonvara- ja ympäristöala
      Luonnonvara-alan ammattikorkeakoulututkinto, Agrologi (AMK)
      Luonnonvara-alan ammattikorkeakoulututkinto, Hortonomi (AMK)
      Luonnonvara-alan ammattikorkeakoulututkinto, Iktyonomi (AMK)
      Luonnonvara-alan ammattikorkeakoulututkinto, Metsätalousinsinööri (AMK)
      Luonnonvara-alan ammattikorkeakoulututkinto, Ympäristösuunnittelija (AMK)

      Matkailu-, ravitsemis- ja talousala
      Matkailu- ja ravitsemisalan ammattikorkeakoulututkinto, Restonomi (AMK)

      Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala
      Kauneudenhoitoalan ammattikorkeakoulututkinto, Estenomi (AMK)
      Liikunnan ammattikorkeakoulututkinto, Liikunnanohjaaja (AMK)
      Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto, Apuvälineteknikko (AMK)
      Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto, Bioanalyytikko (AMK)
      Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto, Ensihoitaja (AMK)
      Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto, Fysioterapeutti (AMK)
      Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto, Geronomi (AMK)
      Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto, Hammasteknikko (AMK)
      Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto, Jalkaterapeutti (AMK)
      Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto, Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
      Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto, Kätilö (AMK)
      Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto, Optometristi (AMK)
      Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto, Osteopaatti (AMK)
      Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto, Röntgenhoitaja (AMK)
      Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto, Sairaanhoitaja (AMK)
      Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto, Sosionomi (AMK)
      Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto, Suuhygienisti (AMK)
      Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto, Terveydenhoitaja (AMK)
      Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto, Toimintaterapeutti (AMK)

      Tekniikan ja liikenteen ala
      Merenkulun ammattikorkeakoulututkinto, Merikapteeni (AMK)
      Tekniikan ammattikorkeakoulututkinto, Insinööri (AMK)
      Tekniikan ammattikorkeakoulututkinto, Laboratorioanalyytikko (AMK)
      Tekniikan ammattikorkeakoulututkinto, Rakennusmestari (AMK)

      Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala
      Liiketalouden ammattikorkeakoulututkinto, Tradenomi

      Heitä vaikka tikalla pari noista ja käy tekemässä hakemus. Aina se on elämässä eteenpäin, ja voihan alaa vaihtaa, jos mahdottomaksi käy. Etköhän ole nuo välivuodet jo katsonut.

      • ....

        Kitos neuvoista, mutta ohi meni tuoki haku enkä mihinkään hakenu. Tuntui niin hölmöltä hakea vain johonki joka ei edes kiinnosta ko vähän,et päätin sitten olla hakematta mihinkään.Ja tuskinpa oisin tällä mielellä ees mihinkään kouluun asti päässy, ku ois ne varmaan viimestään pääsykokeissa huomannu että ei tuo tiä mitä se haluaa.

        Mut onhan nuo aikuiskoulutukset vielä jäljellä että vois kait sitä niihin hakea jos sieltä löytys joku ala joka kiinnostas. No onneks on sentään töitä vaikkaki tuota iankaikkista siivousta, ettei ihan tyhjän päälle tässä sentään jää.

        Toisaalta tosi helpotus, on vapaa.En oo parisuhteessa eikä oo lapsia niin voi mennä mihin vaan tehdä mitä vaan! Ehkä se oma juttu löytyy sitten joskus.


      • juupasjoopas
        .... kirjoitti:

        Kitos neuvoista, mutta ohi meni tuoki haku enkä mihinkään hakenu. Tuntui niin hölmöltä hakea vain johonki joka ei edes kiinnosta ko vähän,et päätin sitten olla hakematta mihinkään.Ja tuskinpa oisin tällä mielellä ees mihinkään kouluun asti päässy, ku ois ne varmaan viimestään pääsykokeissa huomannu että ei tuo tiä mitä se haluaa.

        Mut onhan nuo aikuiskoulutukset vielä jäljellä että vois kait sitä niihin hakea jos sieltä löytys joku ala joka kiinnostas. No onneks on sentään töitä vaikkaki tuota iankaikkista siivousta, ettei ihan tyhjän päälle tässä sentään jää.

        Toisaalta tosi helpotus, on vapaa.En oo parisuhteessa eikä oo lapsia niin voi mennä mihin vaan tehdä mitä vaan! Ehkä se oma juttu löytyy sitten joskus.

        On niin helppoa vaan jämähtää paikalleen ja tehdä sitä mitä on ennenkin tehnyt, mutta se ei välttämättä ole viisasta. Jos et tiedä mikä ala kiinnostaa, mene ammatinvalintapsykologille. Jos haluat töihin ulkomaille, hae ulkomaille. Ei kannata jäädä samaan vanhaan jos se kerran tuntuu jo loppuun kalutulta vain koska uuden eteen joutuu tekemään vähän työtä. Onnellisempi olet, kun itse viet elämääsi eteenpäin. :)

        Ymmärrän, että tuntuu vähän tyhmältä hakea jotain josta ei oikein tiedä, onko se oma juttu. Mutta niin tekee moni muukin, myös minä. Päädyin opiskelemaan omaa alaani vähän niin kuin vahingossa. Hakuaikana tuntui, että tämä voisi olla ihan kiva, mutta en todellakaan ollut varma asiasta. Opiskellessani olen nyt vasta huomannut, että tämähän on itseasiassa juuri minun juttuni. Joo, on olemassa niitä jotka aina ovat halunneet lääkäriksi tai opettajaksi, mutta usko pois, suurin osa ihmisistä päätyy erehdyksen ja kokeilun kautta löytämään oman paikkansa.

        Mitään et elämässäsi saa, jos et edes yritä.


      • luulisin
        juupasjoopas kirjoitti:

        On niin helppoa vaan jämähtää paikalleen ja tehdä sitä mitä on ennenkin tehnyt, mutta se ei välttämättä ole viisasta. Jos et tiedä mikä ala kiinnostaa, mene ammatinvalintapsykologille. Jos haluat töihin ulkomaille, hae ulkomaille. Ei kannata jäädä samaan vanhaan jos se kerran tuntuu jo loppuun kalutulta vain koska uuden eteen joutuu tekemään vähän työtä. Onnellisempi olet, kun itse viet elämääsi eteenpäin. :)

        Ymmärrän, että tuntuu vähän tyhmältä hakea jotain josta ei oikein tiedä, onko se oma juttu. Mutta niin tekee moni muukin, myös minä. Päädyin opiskelemaan omaa alaani vähän niin kuin vahingossa. Hakuaikana tuntui, että tämä voisi olla ihan kiva, mutta en todellakaan ollut varma asiasta. Opiskellessani olen nyt vasta huomannut, että tämähän on itseasiassa juuri minun juttuni. Joo, on olemassa niitä jotka aina ovat halunneet lääkäriksi tai opettajaksi, mutta usko pois, suurin osa ihmisistä päätyy erehdyksen ja kokeilun kautta löytämään oman paikkansa.

        Mitään et elämässäsi saa, jos et edes yritä.

        Jos ei satu olemaan aivan jonkin alueen erikoislahjakkuus, niin ihmisellä ei ole "sitä ainoaa oikeaa alaa" tai "omaa juttua", vaan hän voi menestyä hyvin monellakin eri alalla. Erikoislahjakkuuksien ei yleensä sitten tarvitse päätään vaivata alan valinnalla, vaan se on heille selvää lapsesta alkaen.

        Me muut taas voimme tarttua sellaiseenkin alaan, johon on vähänkin kiinnostusta ja aloittaa opinnot sillä. Ajan myötä kiinnostus opiskeltavaan alaan yleensä vielä kasvaa, kun alun peruskurssit on selvitetty ja päästään varsinaisiin alakohtaisiin opintoihin.

        Lisäksi ihmisen opinnoilla ja työtehtävillä ei tarvitse olla kovin suurta korrelaatiota muutamia auktorisointia vaativia aloja lukuun ottamatta. Tietysti alan koulutuksella on yleensä helpompi aloittaa, mutta työuran myöhemmässä vaiheessa voi sitten siirtyä tekemään muutakin kuin pelkkiä koulutustaan vastaavia tehtäviä.


      • hakea myös
        .... kirjoitti:

        Kitos neuvoista, mutta ohi meni tuoki haku enkä mihinkään hakenu. Tuntui niin hölmöltä hakea vain johonki joka ei edes kiinnosta ko vähän,et päätin sitten olla hakematta mihinkään.Ja tuskinpa oisin tällä mielellä ees mihinkään kouluun asti päässy, ku ois ne varmaan viimestään pääsykokeissa huomannu että ei tuo tiä mitä se haluaa.

        Mut onhan nuo aikuiskoulutukset vielä jäljellä että vois kait sitä niihin hakea jos sieltä löytys joku ala joka kiinnostas. No onneks on sentään töitä vaikkaki tuota iankaikkista siivousta, ettei ihan tyhjän päälle tässä sentään jää.

        Toisaalta tosi helpotus, on vapaa.En oo parisuhteessa eikä oo lapsia niin voi mennä mihin vaan tehdä mitä vaan! Ehkä se oma juttu löytyy sitten joskus.

        syksyn yhteishaussa. Valinnavaraa on vähemmän, mutta ehkä se vain helpottaa valintaasi.
        Aikuiskoulutus on toinen mahdollisuus.
        Suosittelisin ihan ensiksi ammatinvalintapsykologin juttusilla käymistä.
        Syvänmerensukellukset yms. kannattaa pitää harrastuksina. Ei niistä ammattia saa.


    • ylös???

      MIksi sinun pitäisi pyrkiä ammattikorkeaan??? Opiskele putkimieheksi tai autonasentajaksi, niin saattaa oma ala löytyä...

      • ....

        Siis mulle o ihan sama minkä koulutusasteetn koulu se ois mihin menisin. mutta tuo sattu kans menemään ohi jo tuo ammattikoulujen yhteishaku....:) Mutta kyllä sillonki kattelin jos sieltä ammattikoulujen puolelta löytys joku joka kiinnostas.

        mutta oon kohta aikalailla taipuvainen ajattelemaan että se minun tulevaisuuden ammatti ei taija olla mikään sellanen joka löytys koulutusoppaista. Minusta taitaa tulla syvänmerensukeltaja tai joku muu vastaava. Kuka tietää. Toisaalta onneks tuo haku meni ohi että ei tullu haettua johonki ihme paikkaan :) Taas on vuosi vapaata aikaa matkustaa ja tehä töitä....


      • vipperi
        .... kirjoitti:

        Siis mulle o ihan sama minkä koulutusasteetn koulu se ois mihin menisin. mutta tuo sattu kans menemään ohi jo tuo ammattikoulujen yhteishaku....:) Mutta kyllä sillonki kattelin jos sieltä ammattikoulujen puolelta löytys joku joka kiinnostas.

        mutta oon kohta aikalailla taipuvainen ajattelemaan että se minun tulevaisuuden ammatti ei taija olla mikään sellanen joka löytys koulutusoppaista. Minusta taitaa tulla syvänmerensukeltaja tai joku muu vastaava. Kuka tietää. Toisaalta onneks tuo haku meni ohi että ei tullu haettua johonki ihme paikkaan :) Taas on vuosi vapaata aikaa matkustaa ja tehä töitä....

        mutta kannattaa olla sen kanssa varovainen. Jos vaan jäät ajelehtimaan, saatat muutaman vuoden päästä herätä huomaamaan, että olet yhä siellä kassalla/varastossa ilman koulutusta oikein mihinkään. Toki ei vielä silloinkaan ole liian myöhäistä, mutta olisi hyvä pitää mielessä, että tuo vapaus voi pian muuttua mahdollisuuksia kaventavaksi asiaksi. Ilman koulutusta ei kovin pitkälle pötkitä. Ja mikä onkaan sen suurempaa vapautta, kuin löytää se oma ala, opiskella sitä, ja päästä sellaisiin töihin mistä todella tykkää!


      • 50+!
        vipperi kirjoitti:

        mutta kannattaa olla sen kanssa varovainen. Jos vaan jäät ajelehtimaan, saatat muutaman vuoden päästä herätä huomaamaan, että olet yhä siellä kassalla/varastossa ilman koulutusta oikein mihinkään. Toki ei vielä silloinkaan ole liian myöhäistä, mutta olisi hyvä pitää mielessä, että tuo vapaus voi pian muuttua mahdollisuuksia kaventavaksi asiaksi. Ilman koulutusta ei kovin pitkälle pötkitä. Ja mikä onkaan sen suurempaa vapautta, kuin löytää se oma ala, opiskella sitä, ja päästä sellaisiin töihin mistä todella tykkää!

        Kävin aikoinaan koulun, mutta mikään ei kiinnostanut, läksin "töihin".
        Tein hanttihommia kahvilassa jnejne.

        Sitten vahingossa...mua pyydettiin muutamaksi viikoksi töihin yhteen puljuun ja !!!siinä se oli! Olin löytänyt alani. Nyt olen työn ohessa kouluttautunut ja olen kivunnut jo aika korkealle tässä hommassani...ei puutu kuin että innostun vielä lisää ja alan vääntämään väitöskirjaa... (oikeesti, ehkä kuitenkaan ei)
        En ollut koskaan huomannut tätä "erityislahjakkuuttani" mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan!
        Hieman tosin harmittaa se, että ei mee enää kauaa kun joudun jäämään eläkkeelle!!
        Mutta tarkoitan, älä menetä toivoasi, ehkä sun pitää elää kanssa sinne kolmekymppiseksi ennenkuin "SE" löytyy!
        Ja onhan tosiaan aikuiskoulutusmenossa, kato semmonen joka kiinnostas vähääkään!


      • ....
        50+! kirjoitti:

        Kävin aikoinaan koulun, mutta mikään ei kiinnostanut, läksin "töihin".
        Tein hanttihommia kahvilassa jnejne.

        Sitten vahingossa...mua pyydettiin muutamaksi viikoksi töihin yhteen puljuun ja !!!siinä se oli! Olin löytänyt alani. Nyt olen työn ohessa kouluttautunut ja olen kivunnut jo aika korkealle tässä hommassani...ei puutu kuin että innostun vielä lisää ja alan vääntämään väitöskirjaa... (oikeesti, ehkä kuitenkaan ei)
        En ollut koskaan huomannut tätä "erityislahjakkuuttani" mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan!
        Hieman tosin harmittaa se, että ei mee enää kauaa kun joudun jäämään eläkkeelle!!
        Mutta tarkoitan, älä menetä toivoasi, ehkä sun pitää elää kanssa sinne kolmekymppiseksi ennenkuin "SE" löytyy!
        Ja onhan tosiaan aikuiskoulutusmenossa, kato semmonen joka kiinnostas vähääkään!

        Tapasin kerran yhen naisen, joka oli yli 50 ja se sano että ei oo vieläkään löytäny sitä sen omaa juttua. Sillä oli varmaan viis ammattia ja se oli tehny tosi monenlaisia hommia.Ja se oli tilanteeseensä tosi tyytyväinen ja oli omien sanojensa mukaan eläny tosi rikkaan elämän.

        Että en tiä pitääkö sitä "omaa alaa" välttämättä ees löytyä. Olen tosi vaihtelun halunen ja ois huippua jos sais tehä tosi monenlaisia ja vaihtelevia töitä. Mut en oo vasta ko 21, joten onhan tässä vielä aikaa. Ja mua toisaalta ärsyttää se että nykyään elämä pitäs suunnitella valmiiksi ja olla niin varma kaikista päätösistä. Ei tästä elämästä koskaan tiä mitä se eteen heittää, niin mitäpä järkeä tuota on kauheasti suunnitella. Mieluummin elää päivän kerrallaan ja yllätyksellisen elämän, ko 40 vuotta samassa kaupungissa, samassa työpaikassa ja samojen ihmisten ympäröimänä... Mut ehkä tuollanen on joillekki se unelma, mut mie en vois kuvitellakkaan että eläisin nuin. Tai mistäpä sitä koskaan tietää...


    • lähdin

      Australiaan.
      Paras tekoni ikinä.
      Älä vaan lähe väkisin opiskelemaan sen takia että "täytyy".

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2227
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2063
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1668
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1490
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1486
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1377
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1248
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe