Mitkä kasvaa kalliolla

HCS

Rakensimme talon maalle, jossa jouduimme räjäyttämään kalliota metsän reunasta. Nyt pitäisi saada istutettua kukkia, jotka kasvavat kalliopohjaisella alustalla, jossa aurinko paahtaa koko päivän.Onko ideoita?

8

4496

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miriam

      Monikin aurinkoisen paikan kasvi menestyy, jos laitat kallion päälle ensin savikerroksen (pidättää kosteutta)ja sitten 40-60 cm multaa päälle.

      • Nimetön

        Kiitos paljon. Tällä tiedolla pääsen jo pitkälle ja saan kukkia tontilleni.Hyvää kevättä.


    • Monet kivikkokasvit viihtyvät kallionkoloissa: esim. mäkitervakko, pikkutervakko, kallioneilikka, vuorenkilpi,rauniokilkka,mätäsharso,monet maksaruohot,kesälevisia,rantalaukkaneilikka, mehitähdet, kangasajuruoho, vuoriarho...

      Sinuna en missään tapauksessa peittäisi kalliota savella ym. vaan tekisin paikasta värikkäästi kukkivan kalliopuutarhan.

      • Nimetön

        Miten "alustan" paikan, kun istutan siemenet ilman savipohjaa? Multaa vai mitä? Olen vielä täysin osaamaton näissä asioissa, siksi olen todella kiitollinen kaikista neuvoista.


      • Nimetön kirjoitti:

        Miten "alustan" paikan, kun istutan siemenet ilman savipohjaa? Multaa vai mitä? Olen vielä täysin osaamaton näissä asioissa, siksi olen todella kiitollinen kaikista neuvoista.

        riittää sellainen multaseos, jossa puolet on halpaa säkkimultaa ja puolet hiekkaa. Täytä sillä kallionkolot ja kivien välit. Voisit kokeilla kuitenkin taimien esikasvattamista ensin ulkona esim. laatikoissa.

        Nopeimmin pääsee alkuun, jos ostaa muutamia taimia. Aika monet kasvit leviävät sitten itsekseen siemenistä ja niitä voi lisätä myös pistokkaita juurruttamalla kuten esim. maksaruohoja, ketoneilikkaa, sammalleimua...


      • Nimetön
        Neilikkaruusu kirjoitti:

        riittää sellainen multaseos, jossa puolet on halpaa säkkimultaa ja puolet hiekkaa. Täytä sillä kallionkolot ja kivien välit. Voisit kokeilla kuitenkin taimien esikasvattamista ensin ulkona esim. laatikoissa.

        Nopeimmin pääsee alkuun, jos ostaa muutamia taimia. Aika monet kasvit leviävät sitten itsekseen siemenistä ja niitä voi lisätä myös pistokkaita juurruttamalla kuten esim. maksaruohoja, ketoneilikkaa, sammalleimua...

        Kiitos tiedoista, ne tulivat tarpeeseen.


    • Kalliopihan omistaja

      Minulla on monta maksaruoholajiketta kalliollani, eikä niitä ole tarvinnut hoitaa mitenkään. Ne leviävät itsekseen, mutta aluksi korkeintaan noin 7 cm multakerros. Ei kuitenkaan mielellään kallion syvennykseen, sillä talven jääpolte tuhoaa ne. Sileälle kalliolle, mistä ne hakeutuvat aikoinaan, vahvistuttuaan, kallionkoloihinkin.
      Hanki maksaruohoa, hopeahärkkiä ja mätästävää ...oliko se laukkaneilikkaa.
      Monet ihailevat pihaasi, sillä se on niin "luonteva", ainakin minulla, sellainen maisemaan sopiva.

      • kiveä kiertämään

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2670
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      93
      1987
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1518
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      272
      1048
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      68
      946
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      891
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      870
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      864
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      775
    Aihe