Meniere

++00++

Onko teillä jollain merieren tauti niin paha, että huimauskohtaukset aiheuttavat jatkuvasti kaatumisia?Minulla meniere aiheuttaa jatkuvasti kaatumisia.Kaadun suorilta jaloiltani maahan.Tasapaino heittää niin pahasti.On kuin olisi juonut alkoholia paljon.Olen absolutisti.En käytä suolaa ollenkaan.Joudun nukkumaan unilääkkeillä jatkuvasti, jotta yöuni olisi tarpeeksi pitkä. Jos yöuni jää liian lyhyeksi tai on stressiä jostain asiasta kohtaukset ovat vielä pahempia.Sekoittaa elämän totaalisesti.Minun tautini todettiin korvaklinikalla. Lääkäri oli erikoistunut meniereen. Betaserc ei auta minulla ollenkaan.
Kun ilman lämpötila on reilusti yli 30ceen kohtaukset pienenevät, koska suolaa haihtuu tarpeeksi. Olen yrittänyt löytää vertaistukea, mutta en ole löytanyt sitä mistään. Olisi kiva kuulla onko muilla yhta rajoittavaa elämä.

55

9006

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ++00++

      Onko joku päässyt eläkkeelle menieren vuoksi? Ja miten teillä perhe on ymmärtänyt tämän taudin kummallisuuksia tai työpaikka? Onko jollekin ivailtu , ettei tauti voi olla niin paha? Minulla oli yksi eläkkeelle pääsyn kriteeri tämä meniere. Minulla vielä panacod särkylääke aiheuttaa lisää hankaluuksia tähän pyöritykseen.

    • ei tauti

      Meniere on "oireyhtymä", ei "tauti".
      Oireet voivat eri potilailla siksi olla hyvinkin erilaisia ja yhdelläkin potilaalla saada erilaisia muotoja vuosien mittaan.
      Oireet vaihtelevat paljon.

      Itse sain ensin monta vuotta lieviä oireita, kun edes en vielä tiennyt mistä ne johtuvat.

      Sitten tuli pahat kohtaukset, vähän kuin sinulla.

      Nyt ovat oireet lieventyntyneet ja harventuneet, mutta toisaalta toisen korvan kuulo on mennyt kokonaan ja tinnitus on "helvetillinen" aika usein, vie hermot.

      Betaserciä on turha syödä, jos apua ei ole, monille ei auta.

      Itelläni oireet pahenevat kuumassa.
      Löylyjä en voi ottaa ilman, että voin kolem päivää huonosti, eikä etelänlomillekaan voi enää lähteä kuin aikaisin keväällä tai myöhään sykysllä, kun pahinta hellettä ei ole.

      Jos se helpottaa, kerron sinulle, että luultavasti joskus helpottaa, oireet esiintyvät kausittain.
      Aina ei ole niin vaikeaa, mutta hermoja se syö ihan hirveästi !
      Otan osaa, koita pärjäillä, terveisin "kohtalotoverisi Maiju".

      Jos et kerran syö suolaa, mieti ovatko syy-yhteydet tosiaan suolassa ja helteessä ? Jos et asu "etelän maissa", missä sitä hellettä muka niin paljon on, että se tautiisi vaikuttaa ?
      Juoda pitää myös muistaa ja pitää huolta suola-kalium tasapainosta, varmaan sinäkin joudut syömään nesteenpoistolääkkeitä ?

      Oirehtiminen on todella erilaista eri ihmisillä, siksi se onkin kai "oireyhtymä" ? Perusterveys, muut sairaudet, kaikki vaikuttavat kaikkeen, myös Meniereen.

      Ei ole hauska tauti, elämän pilaa, mutta eteenpäin on vain yritettävä ja yritettävä saada jotain saada irti elämästä.

      • "Maiju"

        Pahimpien kohtausten aikaan ruoka ei pysynyt sisällä pariin viikkoon, kuppi keitettyä riisiä tai paahtoleivän pala päivässä oli ateriani, hyvä jos pysyi sisällä ! nestettä oli pakko yrittää juoda koko ajan, se ei pysynyt sisällä kauaakaan.
        Lähete sairaalaan tiputukseen oli olemassa, jos nestehukka alkoi käydä liian suureksi.


      • ++00++

        Olet oikeassa, että on oireyhtymä.
        Minä asun osittain etelässä.Minulla hyvä olla kuumassa. Saunaa en kestä.Tipahdan suorilta jaloilta sen jälkeen. Tasapaino katoaa totaalisesti saunassa. SIlti tähän asti on ollut helpompi olla kuumassa. Oireet lienevät silloin.-Ainakin tähän saakka käynyt niin. Kuumuus tarkoittaa yli 30c. Voin juoda vain tosi vähän. En ole käyttänyt nesteenpoistolääkkeitä. Täältä niitä saa hankittua ilman reseptiä.Aion kokeilla, jos se auttaisi tähän pyörimiseen.


      • ++00++
        "Maiju" kirjoitti:

        Pahimpien kohtausten aikaan ruoka ei pysynyt sisällä pariin viikkoon, kuppi keitettyä riisiä tai paahtoleivän pala päivässä oli ateriani, hyvä jos pysyi sisällä ! nestettä oli pakko yrittää juoda koko ajan, se ei pysynyt sisällä kauaakaan.
        Lähete sairaalaan tiputukseen oli olemassa, jos nestehukka alkoi käydä liian suureksi.

        Juon yleensä paivässä pienen pullollisen kivennäisvettä. Se riittää pitämään nestetasapainon kunnossa.Ei kuitenkaan pahimmilla helteillä.
        Jos minulta menee kuulo ainoasta korvastani silloin minusta tulee kuuro.
        Pystytkö sinä nukkumaan hyvin ilman unilääkkeitä?
        Jos minulla jää yöuni alle 9tunnin tai nukkumaan menoaika menee normaalia myöhemmaksi, niin silloin seuraava päivä entistä vaikeampi tasapainon vuoksi.
        Autolla ajosta ei tule silloin mitään ja muutenkin olen jättänyt auton suosiolla kotiin.En ota mitaan riskia oireiden vuoksi.
        Pystytkö sinä liikkumaan normaalisti? Minä olen vain ottanut asenteen, että jos kaadun niin nousen ylös ja jatkan kulkuani eteenpäin.Kaatumiset ovat aiheuttaneet sen, että polvet ovat ruvilla, kun kaatumisia on niin paljon.Ei kuitenkaan auta jäädä neljän seinän sisään.


      • ++00++
        ++00++ kirjoitti:

        Olet oikeassa, että on oireyhtymä.
        Minä asun osittain etelässä.Minulla hyvä olla kuumassa. Saunaa en kestä.Tipahdan suorilta jaloilta sen jälkeen. Tasapaino katoaa totaalisesti saunassa. SIlti tähän asti on ollut helpompi olla kuumassa. Oireet lienevät silloin.-Ainakin tähän saakka käynyt niin. Kuumuus tarkoittaa yli 30c. Voin juoda vain tosi vähän. En ole käyttänyt nesteenpoistolääkkeitä. Täältä niitä saa hankittua ilman reseptiä.Aion kokeilla, jos se auttaisi tähän pyörimiseen.

        Oletko ottanut nesteenpoisto tabletteja joka paivä?Jos olet miten olet selvinnyt vessa rumbasta, joka ainakin minulla merkitsee 5 min välein vessaan menoa. Samoin minun tulee äärimmäinen jano sen jälkeen. Olen käyttänyt nesteenpoisto tabletteja vain ennen lentoa edellisenä päivänä.


      • kuin meniere ??
        ++00++ kirjoitti:

        Oletko ottanut nesteenpoisto tabletteja joka paivä?Jos olet miten olet selvinnyt vessa rumbasta, joka ainakin minulla merkitsee 5 min välein vessaan menoa. Samoin minun tulee äärimmäinen jano sen jälkeen. Olen käyttänyt nesteenpoisto tabletteja vain ennen lentoa edellisenä päivänä.

        ei kuulosta ihan nyt "aidolta" nuo juttusi !


      • ++00++
        kuin meniere ?? kirjoitti:

        ei kuulosta ihan nyt "aidolta" nuo juttusi !

        Kyllä löytyy muutakin eli s2 hermo vaurioitunut on koko matkalta, joka aiheuttaa erittäin kovat säryt, joihin joudun syömään ison kasan kovia särkylääkkeitä.Liki 30 tablettia pvässä.Sitten vielä tämä meniere. Siksi nämä särkylääkkeet ja meniere yhdessä aiheuttavat vain lisää ongelmia. Tasapaino on ihan sekaisin.Kävely on kuin humalaisen kävelyä puolelta toiselle ja kaatuillen välillä.Pyörimiskohtaukset tulevat joka päivä joko suurempina tai pienempinä kohtauksina. En voi jäädä tämän takia 4n seinän sisäänkään.Minun on ollut valittava ulkoilu kaatumisineen tai vain olla sisällä ja odottaa kohtauksia. Näin pahana tilanteeni ollut nyt 2 vkoa.Minulle ei ole koskaan määrätty nesteenpoistolääkkeitä meniereen. Siksi kysyin sinulta neuvoja. Minun pitäisi juoda nestettä liki 4 litraa päivässä, mutta en pysty juomaan.Saisin asua vessassa silloin!Hyksiin minua ei oteta taas tutkimuksiin kovin helposti.Tautini pitää olla tosi pahassa vaiheessa ennenkuin he ottavat minua sinne uudelleen. Minun on vain keksittävä itse keinot selvitä tilanteestani jotenkin. Olin yhteydessa korvaklinikalle ja sanottiin suoraan, etteivät voi tehdä asialle mitään.
        Eikä sairauksien yhteisille vaikutuksille voi mitään.Sitä on vain löydettävä kultainen keskitie jostain.
        Siksi yritin hakea vertaistukea tältä palstalta ja neuvoja.


      • voi toivottaa !
        ++00++ kirjoitti:

        Kyllä löytyy muutakin eli s2 hermo vaurioitunut on koko matkalta, joka aiheuttaa erittäin kovat säryt, joihin joudun syömään ison kasan kovia särkylääkkeitä.Liki 30 tablettia pvässä.Sitten vielä tämä meniere. Siksi nämä särkylääkkeet ja meniere yhdessä aiheuttavat vain lisää ongelmia. Tasapaino on ihan sekaisin.Kävely on kuin humalaisen kävelyä puolelta toiselle ja kaatuillen välillä.Pyörimiskohtaukset tulevat joka päivä joko suurempina tai pienempinä kohtauksina. En voi jäädä tämän takia 4n seinän sisäänkään.Minun on ollut valittava ulkoilu kaatumisineen tai vain olla sisällä ja odottaa kohtauksia. Näin pahana tilanteeni ollut nyt 2 vkoa.Minulle ei ole koskaan määrätty nesteenpoistolääkkeitä meniereen. Siksi kysyin sinulta neuvoja. Minun pitäisi juoda nestettä liki 4 litraa päivässä, mutta en pysty juomaan.Saisin asua vessassa silloin!Hyksiin minua ei oteta taas tutkimuksiin kovin helposti.Tautini pitää olla tosi pahassa vaiheessa ennenkuin he ottavat minua sinne uudelleen. Minun on vain keksittävä itse keinot selvitä tilanteestani jotenkin. Olin yhteydessa korvaklinikalle ja sanottiin suoraan, etteivät voi tehdä asialle mitään.
        Eikä sairauksien yhteisille vaikutuksille voi mitään.Sitä on vain löydettävä kultainen keskitie jostain.
        Siksi yritin hakea vertaistukea tältä palstalta ja neuvoja.

        Onpa sinulla paljon vaikeita oireita !
        Kuulosta uskomattomalta, että yksin pärjäilet vai onko joku toinenkin kotona, hekisenä tukena ja muutenkin auttamassa ?
        eiköhän ole paras ottaaa "iisisti" ja enemmänkin levätä, kun oireet ovat päällä ? Eikä lähteä ulos juuri silloin.
        Liiasta "aktiivisuuden yrittämisestäkin" voi tulla kierre, joka pahentaa tilannetta, stressiä, ja sitä sinulla on varmaan jo muutenkin ihan tarpeeksi !?

        Minä pysyn kiltisti kotona, kun huimausoireet ovat päällä.
        Olen aina varautunut siihen ruoan ja juomien puolesta.
        Yksi hyvä yksinkertainen juoma on laiha lihaliemi, siitä saa voimia ja siinä on vähän suolaa, ettei ihan elimistö kuivu.
        Suolanhiven pitää nesteitä sisällä.
        En ole huomannut hitusen suolaa mitenkään pahentavan radikaalisti olotilaani, vaikka suolatonta ruokaa on neuvottu syömäänkin. Päinvastoin. Ei "heikota" niin paljon.
        Nestettä voi nauttia myös mehuina ja hedelminä, eihän kukaan jaksa vettä litkiä 4 litraa päivässä,
        mieti vaihtelua ja vaihtoehtoja !
        Itse syön tuoretta kurkkua, tomaatteja, rouskin omenoita ja syön tölkki-ananasmurskaa jne. Ne ovat ainakin 90% nestettä !

        Tsemppiä ja kekseliäisyyttä !


      • ++00++
        voi toivottaa ! kirjoitti:

        Onpa sinulla paljon vaikeita oireita !
        Kuulosta uskomattomalta, että yksin pärjäilet vai onko joku toinenkin kotona, hekisenä tukena ja muutenkin auttamassa ?
        eiköhän ole paras ottaaa "iisisti" ja enemmänkin levätä, kun oireet ovat päällä ? Eikä lähteä ulos juuri silloin.
        Liiasta "aktiivisuuden yrittämisestäkin" voi tulla kierre, joka pahentaa tilannetta, stressiä, ja sitä sinulla on varmaan jo muutenkin ihan tarpeeksi !?

        Minä pysyn kiltisti kotona, kun huimausoireet ovat päällä.
        Olen aina varautunut siihen ruoan ja juomien puolesta.
        Yksi hyvä yksinkertainen juoma on laiha lihaliemi, siitä saa voimia ja siinä on vähän suolaa, ettei ihan elimistö kuivu.
        Suolanhiven pitää nesteitä sisällä.
        En ole huomannut hitusen suolaa mitenkään pahentavan radikaalisti olotilaani, vaikka suolatonta ruokaa on neuvottu syömäänkin. Päinvastoin. Ei "heikota" niin paljon.
        Nestettä voi nauttia myös mehuina ja hedelminä, eihän kukaan jaksa vettä litkiä 4 litraa päivässä,
        mieti vaihtelua ja vaihtoehtoja !
        Itse syön tuoretta kurkkua, tomaatteja, rouskin omenoita ja syön tölkki-ananasmurskaa jne. Ne ovat ainakin 90% nestettä !

        Tsemppiä ja kekseliäisyyttä !

        Kiitos toivotuksestasi. Olenkin kotona pahimpien oireiden aikana. Miellä on vain yksi iso ongelma. Vuoden ikäinen koira, joka tarvitsee viedä myös ulos. Mieheni tekee niin pitkiä paiviä, että koira jää minun harteilleni. Se pistää minut menemään ulos.Meniere ei ollut vuosi sitten tällaisessa vaiheessa eikä mieleeni koskaan tullut, että nain voisi tapahtua. En myöskään halua luopua koirastani. Siitä on myös paljon iloa. Olen pitänyt nestetasapainon kasassa milloin milläkin.Niinkuin sanoit kekseliäisyyttä tarvitaan.Tekisi välillä mieli juoda jotain ( tuoremehua jne) ystavien kanssa ulkona, mutta ei onnistu kovin helposti. Mutta kyllä eteenpäin mennään!Aurinkoista kevättä.


      • otan yhden aamulla
        ++00++ kirjoitti:

        Kiitos toivotuksestasi. Olenkin kotona pahimpien oireiden aikana. Miellä on vain yksi iso ongelma. Vuoden ikäinen koira, joka tarvitsee viedä myös ulos. Mieheni tekee niin pitkiä paiviä, että koira jää minun harteilleni. Se pistää minut menemään ulos.Meniere ei ollut vuosi sitten tällaisessa vaiheessa eikä mieleeni koskaan tullut, että nain voisi tapahtua. En myöskään halua luopua koirastani. Siitä on myös paljon iloa. Olen pitänyt nestetasapainon kasassa milloin milläkin.Niinkuin sanoit kekseliäisyyttä tarvitaan.Tekisi välillä mieli juoda jotain ( tuoremehua jne) ystavien kanssa ulkona, mutta ei onnistu kovin helposti. Mutta kyllä eteenpäin mennään!Aurinkoista kevättä.

        Yhden pillerin otan aamulla, töissä saakin sitten juosta vessassa aamupäivän ja suuta kuivaa silti, siihen ei oikein auta juominenkaan, kuin sen hetken kun juo.
        Toisaalta on juotava, muuten tulee vielä huonompi olo.
        Xylitolpurkan olen todennut hyväksi "syljentuottajaksi", muuten kuivuu kieli kitalakeen kiinni, eikä saa oikein puhutuksikaan ja työssäni on pakko puhua asiakkaille ja oltava vielä erittäin ystävällinenkin, vaikka olisi kuinka "hermorauniona".
        Pahimmat päivät sairastan kotona.
        Tätä täytyy kestää vuosia vielä, eläkkeelle on matkaa.

        Nesteenpoistopillerit ainakin minulle ovat ehdottoman tärkeitä, vähentävät tai lieventävät huimauskohtauksia.

        Kun sisäkorvaan ei kerry nestettä, ei heitä tasapainoa päältä.


      • ++00++
        otan yhden aamulla kirjoitti:

        Yhden pillerin otan aamulla, töissä saakin sitten juosta vessassa aamupäivän ja suuta kuivaa silti, siihen ei oikein auta juominenkaan, kuin sen hetken kun juo.
        Toisaalta on juotava, muuten tulee vielä huonompi olo.
        Xylitolpurkan olen todennut hyväksi "syljentuottajaksi", muuten kuivuu kieli kitalakeen kiinni, eikä saa oikein puhutuksikaan ja työssäni on pakko puhua asiakkaille ja oltava vielä erittäin ystävällinenkin, vaikka olisi kuinka "hermorauniona".
        Pahimmat päivät sairastan kotona.
        Tätä täytyy kestää vuosia vielä, eläkkeelle on matkaa.

        Nesteenpoistopillerit ainakin minulle ovat ehdottoman tärkeitä, vähentävät tai lieventävät huimauskohtauksia.

        Kun sisäkorvaan ei kerry nestettä, ei heitä tasapainoa päältä.

        Tosi paljon kiitoksia kun vastasit. Minä en pysty ottamaan nesteenpoistopillereitä millään joka pvä. Joudun parhaimpina paivina juoksemaan liki 180 kertaa vessassa vuorokaudessa. Siksi juominen on niin pientä kohdallani ja joutuisin asumaan vessassa.Virtsarakko vetää 50ml. Siksi vasta illalla, kun tulen kotiin pystyn juomaan. Koko päivä menee 1dln nestemäärällä.En pystyisi liikkumaan ollenkaan kodin ulkopuolella. Matkat ovat aina yhtä tuskaa ja jos joudun olemaan jossain kauan, ettei pääse vessaan heti. Siksi sanoin, että kuumuus hyvä minulle. Vielä vaikka lämpötila on asuinpaikassani yli 27c palelen. Sama ,että suuta kuivaa ,on tosi tuttu minulle päivittäin.
        Mutta huolimatta vaikeuksista on vain jatkettava matkaa eteenpäin.


      • =)=)=(=(
        ++00++ kirjoitti:

        Tosi paljon kiitoksia kun vastasit. Minä en pysty ottamaan nesteenpoistopillereitä millään joka pvä. Joudun parhaimpina paivina juoksemaan liki 180 kertaa vessassa vuorokaudessa. Siksi juominen on niin pientä kohdallani ja joutuisin asumaan vessassa.Virtsarakko vetää 50ml. Siksi vasta illalla, kun tulen kotiin pystyn juomaan. Koko päivä menee 1dln nestemäärällä.En pystyisi liikkumaan ollenkaan kodin ulkopuolella. Matkat ovat aina yhtä tuskaa ja jos joudun olemaan jossain kauan, ettei pääse vessaan heti. Siksi sanoin, että kuumuus hyvä minulle. Vielä vaikka lämpötila on asuinpaikassani yli 27c palelen. Sama ,että suuta kuivaa ,on tosi tuttu minulle päivittäin.
        Mutta huolimatta vaikeuksista on vain jatkettava matkaa eteenpäin.

        mimosset oireet tuossa taudissa on ?
        itelläni tinnittää jatkuvasti korvissa ja kun menee illalla sänkyyn niin ei ppysty nukkuu selälleen kun lähtee pyörii päässä ja sama on kun käy saunassa niin saunan jälkeen alkaan pyörii ja kun on kattonu verenpaineen niin on ollu normaali


      • ++00++
        =)=)=(=( kirjoitti:

        mimosset oireet tuossa taudissa on ?
        itelläni tinnittää jatkuvasti korvissa ja kun menee illalla sänkyyn niin ei ppysty nukkuu selälleen kun lähtee pyörii päässä ja sama on kun käy saunassa niin saunan jälkeen alkaan pyörii ja kun on kattonu verenpaineen niin on ollu normaali

        Missä taudissa.Menieressa vai s2 hermoviassa vai tää virtsajuttu et saa hyppiä vessassa koko ajan?


      • =)=)=)(=(=(=
        ++00++ kirjoitti:

        Missä taudissa.Menieressa vai s2 hermoviassa vai tää virtsajuttu et saa hyppiä vessassa koko ajan?

        Menieren taudista tosin oon vasta parikymppinen
        niin eikö ole vanhempien ihmisten tauti ?


      • ++00++
        =)=)=)(=(=(= kirjoitti:

        Menieren taudista tosin oon vasta parikymppinen
        niin eikö ole vanhempien ihmisten tauti ?

        Ainakin minulla pyörimisliike korvassa. Voi olla vain toisessa korvassa.Eli kiertoliike oikealta vasemmalle, joka aiheuttaa tasapainon menetyksen.
        Kun laittaa esim kenkiä jalkaan tai laskee päätä alaspain kiertoliike alkaa valittömasti. Kuuma kuten löylyhuone ei sovi meniereta sairastavalle ollenkaan.Minulla alkaa kiertoliike välittömasti ja pahan olon tunne. Osalla potilaista tulee myös korvan soiminen eli tinnnitus. Koputan puuta ettei sitä tulisi. Hae google Menieren tauti niin voit lukea taudista. Suola pois totaalisesti. Se edesauttaa ettei suolaa keraanny sisäkorvaan. Samoin tasapainoa harjoitetaan tietyilla liikeharjoituksilla.Meniere voi esiintyä nuorilla ja vanhemmilla.


      • =)=)=)(=(=(=
        ++00++ kirjoitti:

        Ainakin minulla pyörimisliike korvassa. Voi olla vain toisessa korvassa.Eli kiertoliike oikealta vasemmalle, joka aiheuttaa tasapainon menetyksen.
        Kun laittaa esim kenkiä jalkaan tai laskee päätä alaspain kiertoliike alkaa valittömasti. Kuuma kuten löylyhuone ei sovi meniereta sairastavalle ollenkaan.Minulla alkaa kiertoliike välittömasti ja pahan olon tunne. Osalla potilaista tulee myös korvan soiminen eli tinnnitus. Koputan puuta ettei sitä tulisi. Hae google Menieren tauti niin voit lukea taudista. Suola pois totaalisesti. Se edesauttaa ettei suolaa keraanny sisäkorvaan. Samoin tasapainoa harjoitetaan tietyilla liikeharjoituksilla.Meniere voi esiintyä nuorilla ja vanhemmilla.

        kiva tinnityksen takia ei pysty nukkumaan ja lekuris kävin joku 3 kk sitten sen takii ja sillon pääsin siihen huonoon kuulotestiin ja oli joitakin taajuuuksia mitä en kuullu ollenkaan ja sit se sano et lääkäri soittaa ja sanoo et miten edetään ja sitä soittoo oo vielkää tullu :{ eikä oo moti vaatiota mennä sinne kyselemään niin oon miettiny jos menis yksityiselle valittaa mut jos palvelu on tollassta niin ei innosta mennä eikä aina kuule mitä muut puhuu ja kun käy hoitamassa jotai asioita niin vituttaa se kun ne tädit piippittää sielää plexin takana jotain mut kyll se varmaan siitä :)


      • ++00++
        =)=)=)(=(=(= kirjoitti:

        kiva tinnityksen takia ei pysty nukkumaan ja lekuris kävin joku 3 kk sitten sen takii ja sillon pääsin siihen huonoon kuulotestiin ja oli joitakin taajuuuksia mitä en kuullu ollenkaan ja sit se sano et lääkäri soittaa ja sanoo et miten edetään ja sitä soittoo oo vielkää tullu :{ eikä oo moti vaatiota mennä sinne kyselemään niin oon miettiny jos menis yksityiselle valittaa mut jos palvelu on tollassta niin ei innosta mennä eikä aina kuule mitä muut puhuu ja kun käy hoitamassa jotai asioita niin vituttaa se kun ne tädit piippittää sielää plexin takana jotain mut kyll se varmaan siitä :)

        Hei ota ihmeessä yhteyttä siihen lääkärikeskukseen, missä kävit kuulotestissä jatkotoimenpiteitä varten. Ei ole eka kerta kun paperit ovat hukassa kuten äiti tapauksessa 5 eri kertaa.Mei soitettiin aina perään.Muistat varmaan lääkarin nimen. Soita vaihteen kautta.Jos sinulla on hyvin suuri kuulon alenema, olet oikeutettu ilmaiseen kuulolaitteeseen, jota et yksityisen kautta saa.
        Jos olet vielä työelämässä tai opiskelet niin työpaikkalääkarin tai opiskelupaikkakunnan lääkärin kautta myös lähete kuulolaitetta varten ja todistus siitä että et kuule. Sekä opiskellessasi että työelämässä tarvitset kuuloasi. Kuulolaitetta joutuu odottamaan. Sen tiedän. Mutta jotta tietaisit kuinka kauan niin soita tosiaan sinne missa kuulokäyra tehtiin. Kerro sitten miten asia etenee.
        Minulla meniere on aiheuttanut vas kuulevaan korvaan myös erittäin suuren kuulon aleneman, joka haittaa erittäin suuresti joka päiväistä elääni.


      • ++00++
        =)=)=)(=(=(= kirjoitti:

        kiva tinnityksen takia ei pysty nukkumaan ja lekuris kävin joku 3 kk sitten sen takii ja sillon pääsin siihen huonoon kuulotestiin ja oli joitakin taajuuuksia mitä en kuullu ollenkaan ja sit se sano et lääkäri soittaa ja sanoo et miten edetään ja sitä soittoo oo vielkää tullu :{ eikä oo moti vaatiota mennä sinne kyselemään niin oon miettiny jos menis yksityiselle valittaa mut jos palvelu on tollassta niin ei innosta mennä eikä aina kuule mitä muut puhuu ja kun käy hoitamassa jotai asioita niin vituttaa se kun ne tädit piippittää sielää plexin takana jotain mut kyll se varmaan siitä :)

        Soita uudelleen lääkäriin ,joka sinut lähetti kuulotestiin. Sinun pitää mahdollisesti saada unilääkettä, jotta pystyt nukkumaan. Lisäksi olet varmasti oikeutettu ilmaiseen kuulolaitteeseen. Hinta n 800Eur.Jos tarvitset sitä opiskelun tai työn takia. Älä anna periksi. Ei ole ensimäinen kerta kun paperit hukataan.Tsemppiä


      • =)=)=)(=(=(=
        ++00++ kirjoitti:

        Soita uudelleen lääkäriin ,joka sinut lähetti kuulotestiin. Sinun pitää mahdollisesti saada unilääkettä, jotta pystyt nukkumaan. Lisäksi olet varmasti oikeutettu ilmaiseen kuulolaitteeseen. Hinta n 800Eur.Jos tarvitset sitä opiskelun tai työn takia. Älä anna periksi. Ei ole ensimäinen kerta kun paperit hukataan.Tsemppiä

        se tuntuu niin vaikeelta mennä sinne valittaa
        kun se ei näy uloos päin eikä oikei jaksakkaa rupee pää olee sekasin unettomuuden takia ja tein tossa alan vaihdoksenki sen takia nii oon koulun penkillä taas vaihteeks


      • ++00++
        =)=)=)(=(=(= kirjoitti:

        se tuntuu niin vaikeelta mennä sinne valittaa
        kun se ei näy uloos päin eikä oikei jaksakkaa rupee pää olee sekasin unettomuuden takia ja tein tossa alan vaihdoksenki sen takia nii oon koulun penkillä taas vaihteeks

        Hei.Älä ajattele noin!Jos ei kukaan muu sinua kannusta niin minä kannustan.Vaiva ei näy päälle päin olet oikeassa siinä mutta kun et nuku niin kaikki asiat menevät umpisolmuun.Tiedän sen omasta kokemuksestani. Yritin aikoinani 2 kert itsemurhaa, kun kukaan ei ottanut todesta asioita.Siksi tiedän mistä puhun.Kun pääsin lopulta korvaklinikalle menierelääkärin vastaan otolle niin hän pani minut siltä seisomalta sairaslomalle ja sen jälkeen en ole pystynyt töihin.Vasta hän näki tilanteeni kauheusen. Hän passitti minut kuntokartoitus tutkimukseen ja kipuklinikalle sitä kautta pääsin eri lääkäreiden vastaanotoille ja oli yksi koordinoija kaikelle.Olin sitä ennen ollut lääkärikierteessä ja lääkkeitä oli vain heitetty summa mutikassa. Kukaan ei ottanut asioihin kantaa kokonaisvaltaisesti. Meniere lääkäri sanoi että en koskaan pääse kuntoon jos en saa nukuttua ja muita asioita kuntoon.


      • kerro !
        ++00++ kirjoitti:

        Missä taudissa.Menieressa vai s2 hermoviassa vai tää virtsajuttu et saa hyppiä vessassa koko ajan?

        kerro , jos jaksat !


      • plexin takana"!
        =)=)=)(=(=(= kirjoitti:

        kiva tinnityksen takia ei pysty nukkumaan ja lekuris kävin joku 3 kk sitten sen takii ja sillon pääsin siihen huonoon kuulotestiin ja oli joitakin taajuuuksia mitä en kuullu ollenkaan ja sit se sano et lääkäri soittaa ja sanoo et miten edetään ja sitä soittoo oo vielkää tullu :{ eikä oo moti vaatiota mennä sinne kyselemään niin oon miettiny jos menis yksityiselle valittaa mut jos palvelu on tollassta niin ei innosta mennä eikä aina kuule mitä muut puhuu ja kun käy hoitamassa jotai asioita niin vituttaa se kun ne tädit piippittää sielää plexin takana jotain mut kyll se varmaan siitä :)

        ne tekee parhaansa ja sen mikä on niitten työ !
        Ei ne voi ketään parantaa, he tekevät tutkimuksia, joista saattaa olla hyötyä sinulle !
        jos ei ole, se ei "tätien plexin takana" vika !
        pikkuisen laajakatseisuutta, pliis !
        on paljon eri tavalla sairaita ihmisiä, jos sinulla on vaikea sairaus, et silti ole "maailman napa" !


      • perillä ja selviytynyt!
        ++00++ kirjoitti:

        Hei ota ihmeessä yhteyttä siihen lääkärikeskukseen, missä kävit kuulotestissä jatkotoimenpiteitä varten. Ei ole eka kerta kun paperit ovat hukassa kuten äiti tapauksessa 5 eri kertaa.Mei soitettiin aina perään.Muistat varmaan lääkarin nimen. Soita vaihteen kautta.Jos sinulla on hyvin suuri kuulon alenema, olet oikeutettu ilmaiseen kuulolaitteeseen, jota et yksityisen kautta saa.
        Jos olet vielä työelämässä tai opiskelet niin työpaikkalääkarin tai opiskelupaikkakunnan lääkärin kautta myös lähete kuulolaitetta varten ja todistus siitä että et kuule. Sekä opiskellessasi että työelämässä tarvitset kuuloasi. Kuulolaitetta joutuu odottamaan. Sen tiedän. Mutta jotta tietaisit kuinka kauan niin soita tosiaan sinne missa kuulokäyra tehtiin. Kerro sitten miten asia etenee.
        Minulla meniere on aiheuttanut vas kuulevaan korvaan myös erittäin suuren kuulon aleneman, joka haittaa erittäin suuresti joka päiväistä elääni.

        kaikea hyvää sinulle, me monet muut ei niin tiedetä, miten toimia ja käymme töissä oireinemme joka päivä, kun sinä mietit koiran ulkoiluttamista !


      • ++00++
        kerro ! kirjoitti:

        kerro , jos jaksat !

        Jokaisella ihmisellä on kaksi hermoa S1 ja s2, jotka kulkevat sormista selän kautta varpaiden kärkiin saakka. Kun jompi kumpi näistä hermoista vaurioituu, se estää istumista, kävelyä, kaikkea liikkumista ja raajojen liikuttelua.Kun kipukohtaus tulee, niin se vetää myös jalat alta ilman varoitusta.Leikata sitä ei pysty.Kun hermo vaurioituu useasta kohdasta, niin kivut ovat myös sen mukaiset. Samoin kantaminen on kielletty.Painorajoitus 400g yhteensä voi kantaa yhteensä.Eli rajoittaa elämää tosi paljon.
        Vitsailla voi erinäisillä asioilla.Tarpeeksi on maattu sängyssä liikuntakyvyttömänä, jotta osaa arvostaa, että pystyy liikkumaan edes joten kuten.
        Töitä en ole koskaan vieroksunut.Jos pystyisin, niin tottakai olisin töissä.
        Ennen ivailin ihmisille, että oletteko luulosairas, kun sairaudet eivät näy päällepäin.Enää en sitä tee.


      • niin on
        plexin takana"! kirjoitti:

        ne tekee parhaansa ja sen mikä on niitten työ !
        Ei ne voi ketään parantaa, he tekevät tutkimuksia, joista saattaa olla hyötyä sinulle !
        jos ei ole, se ei "tätien plexin takana" vika !
        pikkuisen laajakatseisuutta, pliis !
        on paljon eri tavalla sairaita ihmisiä, jos sinulla on vaikea sairaus, et silti ole "maailman napa" !

        Niin on varmasti mut yrittäppäs mennä ite hoitelemaan asioitas nii et laitat vaikka korvatulpat korviis ? ja ton kirjotinkin
        mun kuvakulmasta en en naapurin lassen jolla on
        maksa menny ja näkö ku joi liikaa etanolia


      • tunnytis
        niin on kirjoitti:

        Niin on varmasti mut yrittäppäs mennä ite hoitelemaan asioitas nii et laitat vaikka korvatulpat korviis ? ja ton kirjotinkin
        mun kuvakulmasta en en naapurin lassen jolla on
        maksa menny ja näkö ku joi liikaa etanolia

        Maltahan tosiaan mielesi ja yritä hahmottaa millaisen kuvan annat itsestäsi täällä sekä henkilökohtaisessa kanssakäymisessä.

        Jos olet tosi "hankala tapaus" voit olla aivan varma että kukaan ei vapaaehtoisesti tai edes pienellä pakolla ole missään tekemisissä kanssasi.

        Niin se vaan on. Paperit hukkuvat matkalla :(


      • tervekorva
        ++00++ kirjoitti:

        Jokaisella ihmisellä on kaksi hermoa S1 ja s2, jotka kulkevat sormista selän kautta varpaiden kärkiin saakka. Kun jompi kumpi näistä hermoista vaurioituu, se estää istumista, kävelyä, kaikkea liikkumista ja raajojen liikuttelua.Kun kipukohtaus tulee, niin se vetää myös jalat alta ilman varoitusta.Leikata sitä ei pysty.Kun hermo vaurioituu useasta kohdasta, niin kivut ovat myös sen mukaiset. Samoin kantaminen on kielletty.Painorajoitus 400g yhteensä voi kantaa yhteensä.Eli rajoittaa elämää tosi paljon.
        Vitsailla voi erinäisillä asioilla.Tarpeeksi on maattu sängyssä liikuntakyvyttömänä, jotta osaa arvostaa, että pystyy liikkumaan edes joten kuten.
        Töitä en ole koskaan vieroksunut.Jos pystyisin, niin tottakai olisin töissä.
        Ennen ivailin ihmisille, että oletteko luulosairas, kun sairaudet eivät näy päällepäin.Enää en sitä tee.

        Ei sellaista hermoa ole olemassakaan.
        S1 ja S2 ovat tuntohermokeskuksen alueita aivokoiressa. Sinulla on siis aivovamma.

        Tämä alkaa nyt selvitä..


      • =)=)=)
        tunnytis kirjoitti:

        Maltahan tosiaan mielesi ja yritä hahmottaa millaisen kuvan annat itsestäsi täällä sekä henkilökohtaisessa kanssakäymisessä.

        Jos olet tosi "hankala tapaus" voit olla aivan varma että kukaan ei vapaaehtoisesti tai edes pienellä pakolla ole missään tekemisissä kanssasi.

        Niin se vaan on. Paperit hukkuvat matkalla :(

        näinhän se on


      • ++00++
        tervekorva kirjoitti:

        Ei sellaista hermoa ole olemassakaan.
        S1 ja S2 ovat tuntohermokeskuksen alueita aivokoiressa. Sinulla on siis aivovamma.

        Tämä alkaa nyt selvitä..

        Minulla lukee fysiatrin kirjoittamissa papereissa s2 hermo vaurioitunut kolmesta eri kohdasta.Ei voida leikata.Lisäksi muita sairauksia. Ei minulle ole tähän mennessä kukaan sanonut että minulla on aivovamma. Kylläkin meniere ainoassa korvassani. Erittäin voimakkaat pyörimisliikkeet oikealta vasemmalle johtuen menierestä tämän s2 hermovaurion lisäksi.Olen harjoituttanut tasapainoaistia niihin liittyvillä harjoituksilla mutta silti tasapaino katoaa kohtauksien tullessa. Koska kaikki särkylääkkeet ovat kolmiolääkkeitä niin ne vielä edesauttavat pyörimisliikettä.


      • tervekorva
        ++00++ kirjoitti:

        Minulla lukee fysiatrin kirjoittamissa papereissa s2 hermo vaurioitunut kolmesta eri kohdasta.Ei voida leikata.Lisäksi muita sairauksia. Ei minulle ole tähän mennessä kukaan sanonut että minulla on aivovamma. Kylläkin meniere ainoassa korvassani. Erittäin voimakkaat pyörimisliikkeet oikealta vasemmalle johtuen menierestä tämän s2 hermovaurion lisäksi.Olen harjoituttanut tasapainoaistia niihin liittyvillä harjoituksilla mutta silti tasapaino katoaa kohtauksien tullessa. Koska kaikki särkylääkkeet ovat kolmiolääkkeitä niin ne vielä edesauttavat pyörimisliikettä.

        http://www.biomag.hus.fi/braincourse/L6.html

        Primäärinen tuntoaivokuori S1 ja tuntoaivokuori S2.

        Ei varmasti voidakaan leikata :(


      • tervekorva
        ++00++ kirjoitti:

        Minulla lukee fysiatrin kirjoittamissa papereissa s2 hermo vaurioitunut kolmesta eri kohdasta.Ei voida leikata.Lisäksi muita sairauksia. Ei minulle ole tähän mennessä kukaan sanonut että minulla on aivovamma. Kylläkin meniere ainoassa korvassani. Erittäin voimakkaat pyörimisliikkeet oikealta vasemmalle johtuen menierestä tämän s2 hermovaurion lisäksi.Olen harjoituttanut tasapainoaistia niihin liittyvillä harjoituksilla mutta silti tasapaino katoaa kohtauksien tullessa. Koska kaikki särkylääkkeet ovat kolmiolääkkeitä niin ne vielä edesauttavat pyörimisliikettä.

        http://www.biomag.hus.fi/braincourse/L6.html

        Tuon mukaan kyse on nimenomaan tuntoaistikeskuksen alueesta aivokuoressa.

        Varmaankin leikkaushoito on mahdoton!


      • ++00++
        tervekorva kirjoitti:

        Ei sellaista hermoa ole olemassakaan.
        S1 ja S2 ovat tuntohermokeskuksen alueita aivokoiressa. Sinulla on siis aivovamma.

        Tämä alkaa nyt selvitä..

        Kiitos tiedostasi. Minulla ei ole ollut voimia tutkia kaikkia netin tuomia vaihtoehtoja sairauksistani.Teillä nuoremmilla on parempi taito siihen. En ole lääkäri enkä alan ammattilainen! Tarpeeksi kun selviää jokapäiväisestä elämästä!Jätetään tämä keskustelu tähän tällä kertaa.


      • Nelli
        ++00++ kirjoitti:

        Olet oikeassa, että on oireyhtymä.
        Minä asun osittain etelässä.Minulla hyvä olla kuumassa. Saunaa en kestä.Tipahdan suorilta jaloilta sen jälkeen. Tasapaino katoaa totaalisesti saunassa. SIlti tähän asti on ollut helpompi olla kuumassa. Oireet lienevät silloin.-Ainakin tähän saakka käynyt niin. Kuumuus tarkoittaa yli 30c. Voin juoda vain tosi vähän. En ole käyttänyt nesteenpoistolääkkeitä. Täältä niitä saa hankittua ilman reseptiä.Aion kokeilla, jos se auttaisi tähän pyörimiseen.

        OLen sairastanut ko. oireyhtymää jo yli 30 v. Välillä menee hyvin, mutta olen huomannut, että saunan jälkeen tulee yleensä huimauskohtaus. Pitänee vältellä saunaa. Suolan käyttöä olen myös rajusti vähentänyt. Annostus 2 x 24 mg Betasec per vrk.


      • Anonyymi
        ++00++ kirjoitti:

        Oletko ottanut nesteenpoisto tabletteja joka paivä?Jos olet miten olet selvinnyt vessa rumbasta, joka ainakin minulla merkitsee 5 min välein vessaan menoa. Samoin minun tulee äärimmäinen jano sen jälkeen. Olen käyttänyt nesteenpoisto tabletteja vain ennen lentoa edellisenä päivänä.

        Samanlaista vessassa juoksua on minullakin nesteenpoistolääkkeen takia.


    • ++00++

      Meneekö teillä meniere potilailla tasapaino kadoksiin myös jos on pimeä?Minulla häviää tasaino myös silloin. Katuvalot eivät tahdo riittää.Samoin kun menee huoneesta toiseen eli valosta pimeään katoaa tasapaino.

      • tervekorva

        Minulla ei ole Menieren oireyhtymää. Olen täysin terve ja kuuleva. Seuraan palstaa ihan vain mielenkiinnosta.

        Tiedän paljon tasapainoelimen toiminnasta ja kuulon fysiologista. En ole koskaan opiskellut päivääkään lääketiedettä. Olen ottanut asioista selvää... Olen ainoastaan konsultoinut erikoislääkäreitä spisifeissä ongelmissa. Ne eivät ole tämän keskustelun kohteena vaan liittyvät lähinnä paineentasaukseen (tuba auditivan toiminnan häiriöt)

        Ihan vinkkinä:

        Selvitä itsellesi näköaistin osuus tasapainon ylläpitoon. Bonustehtävänä kaikkien tasapainoa ylläpitävien toimintojen selvittäminen, älä unohda lihasmuistia.


      • kansasivullinen
        tervekorva kirjoitti:

        Minulla ei ole Menieren oireyhtymää. Olen täysin terve ja kuuleva. Seuraan palstaa ihan vain mielenkiinnosta.

        Tiedän paljon tasapainoelimen toiminnasta ja kuulon fysiologista. En ole koskaan opiskellut päivääkään lääketiedettä. Olen ottanut asioista selvää... Olen ainoastaan konsultoinut erikoislääkäreitä spisifeissä ongelmissa. Ne eivät ole tämän keskustelun kohteena vaan liittyvät lähinnä paineentasaukseen (tuba auditivan toiminnan häiriöt)

        Ihan vinkkinä:

        Selvitä itsellesi näköaistin osuus tasapainon ylläpitoon. Bonustehtävänä kaikkien tasapainoa ylläpitävien toimintojen selvittäminen, älä unohda lihasmuistia.

        Kuule, sinä olet joutava wiisastelija, nyt se alkaa selvitä", opiskelet toisten s-kertomuksista, no harrastus sekin.


      • tervekorva
        kansasivullinen kirjoitti:

        Kuule, sinä olet joutava wiisastelija, nyt se alkaa selvitä", opiskelet toisten s-kertomuksista, no harrastus sekin.

        "Opiskelet toisten s-kertomuksista"

        Eihän siinä olisi mitään järkeä. Sairaskertomusten referointi täällä kun on .. noh sanottakoon että "hieman hassua ja epätäydellistä"

        Kyllä mä pohjustan tietoni paljon paremmin. Olenko ollut sinun kohdallasi väärässä? Syy lienee antamassasi aineistossa :-D


      • tosi outo
        tervekorva kirjoitti:

        "Opiskelet toisten s-kertomuksista"

        Eihän siinä olisi mitään järkeä. Sairaskertomusten referointi täällä kun on .. noh sanottakoon että "hieman hassua ja epätäydellistä"

        Kyllä mä pohjustan tietoni paljon paremmin. Olenko ollut sinun kohdallasi väärässä? Syy lienee antamassasi aineistossa :-D

        oireiltaan, meniere-oireet eivät kai sentään yhdelläkään potilaalla ole päällä koko ajan ? tinnitusta lukuunottamatta.
        Osa oireista ei kuulosta ollenkaan meniereltä.
        Ehkä asentohuimausta tai jotain ihan muuta ?


      • oireita ainakaan

        minulla.
        Eivät kaikki "epämääräiset" oireet välttämättä ole Menierestä johtuvia tai siihen liittyviä.


      • kanssasivullinen-
        tervekorva kirjoitti:

        "Opiskelet toisten s-kertomuksista"

        Eihän siinä olisi mitään järkeä. Sairaskertomusten referointi täällä kun on .. noh sanottakoon että "hieman hassua ja epätäydellistä"

        Kyllä mä pohjustan tietoni paljon paremmin. Olenko ollut sinun kohdallasi väärässä? Syy lienee antamassasi aineistossa :-D

        jujuu, mutta mikä on todellisempaa kuin sairaan/tavan, oireilevan kertomukset ja tunnot ko., et sanomasi ja lukemisesi eivät käy yksiin, mutta se on sinun asiasi, mutta>jos joku sanoo että hänen s-kertomuksessaaan ei lue aivovammaa, niin hänelle et mene wiisasteleen toista , tuliko tämä "lääkäriharrastaja speziaalille" nyt selväksi?


      • ++00++
        oireita ainakaan kirjoitti:

        minulla.
        Eivät kaikki "epämääräiset" oireet välttämättä ole Menierestä johtuvia tai siihen liittyviä.

        Minulla oli pyörimiskohtauksia jo vuodesta 1999 mutta tosi harvakseltaan.Minä en osannut ajatella, että minulla on joku vika tasapainoelimessa silloin.Ihmettelin vain, kun saunassa oli aina niin paha olo.Vuonna 2001 kesällä meni tasapaino ensimmaisen kerran niin että kaaduin tosi pahasti.Vuonna 2002 kohtaukset pahenivat ja niitä rupesi esiintymään tosi usein.Kohtauksien aikana minulta murtui selkä, yhden kerran vasen käsi ja yhdellä kerralla jalka ja yhden kaatumisen seurauksena kädesta vammautui tahdosta riippumaton hermo.Kaaduin 2kkn aikana 13 kertaa. Siinä vaiheessa rupesin kysymään läääkäriltä onko tällainen normaalia.Kerroin myöskin näistä oikealta vasemmalle tapahtuvista pyörimiskohtauksista. Samoin kun laitoin kenkiäni jalkaan olo oli kuin humalaisella. Samoin, kun portaikossa tuli pimeys, tasapainoni katosi ja portaat tultiin kolin kolin alas.
        Sain lähetteen korvaklinikalle. Siellä tehtiin kaikki kokeet ja ensin he eivät löytäneet meniereta.Kokeiltiin Betasercia jne. Minulla vaihtui vastaava lääkäri. Olin juossut korvaklinikalla vuoden kun siellä ollessani tuli kohtaus päälle ja näkivät siellä mitä tapahtui. Vasta silloin he diagnostisoivat sen meniereksi ja sanoivat että näin rajuja kohtauksia tulee tosi harvoilla ihmisillä.Sen jälkeen kuuloni aleni tosi rajusti kuulevassa korvassani.Siinä vaiheessa minulle määrättiin myös unilääkkeet, jotta saan riittävästi unta. Yöuneni olivat sellaista 4-5 tuntia ja valtava stressi kun olin yksityisyrittäjä. Kaikki nämä pahensivat sairautta kerrannaisesti.SAmoin kohtaukset olivat niin rajuja etten voinut ajaa autoa ja se oli välttämättömyys ammatissani. S2 hermo vaurioitunut selän murtumisen seurauksena. Ja niin kovat kivut, ettei niissä ollut hetken taukoa. Kivut taas pahensivat menieren oireita.Siksi kivut on saatu hallintaan kipulääkkeillä, jotka ovat tosi vahvoja.
        Lisäksi minulla on nk virtsaumpeuma, joka tarkoittaa sitä, että virtsarakkoni ei vedä kuin 50ml ja jos en pääse vessaan heti, niin lihas lyö toiminnot lukkoon ja edessa aina lääkärillä käynti, joka antaa piikin.joka laukaisee lukkotilanteen. Meniere vaatisi paljon nesteen juomista jotta aineenvaihdunta toimisi. Tämä viimeinen vaiva taas tekee juomisen mahdottomaksi ellei vessa ole vieressa koko ajan.
        Tilanne oli niin paha kun mistään ei tullut mitäään selvyyttä yritin itsemurhaa 2003. Minä olin niin pallo hukassa, kun mihinkään ei tullut vastauksia. Kivut vain aivan hirvittävät.Tasapaino sekaisin ja en pystynyt nukkumaan kipujen vuoksi ja töissä piti käydä. Minulla oli vastuullani myös toisten ihmisten toimeentulo. Minulle oli katastrofi, kun menierelääkärini totesi että sinun työsi on nyt tehty ja jos meinaat hengissä olla vielä pidempään, niin et mene enää töihin. Sitten kävin yli 2.5 vuotta taistelua sairaseläkkeestäni ja mikään ei mennyt helpon kaavan kautta.
        Olin myös taysin sanky potilaana yli vuoden.
        Siksi ei ole ollut voimia ruveta tutkimaan netista vielä lisää sairausista ja toisaalta loukkaa ihmisten viisastelu. On tarpeeksi ollut työtä selvitä normaaleista askareista ja päästä edes siihen kuntoon missä nyt on.Sekin on jo hyvä, ettei tarvitse 24 tuntia jonkun apua jokaisessa pienessäkin asiassa. Lääkkeet aiheuttaneet sen myös että muisti on mennyt. Uusien asioiden oppiminen on vaikeaa ja vie aikaa.Samoin numeroiden, kasvojen ja nimien muistaminen on tosi vaikeaa.
        Jos joku jaksaa lähettää minulle nettilinkkejä sairauksista niin tottakai luen ne. Mutta ei kukaan meistä ole lääkäri. Samoin jos olen joutunut käymään yli 10 erikoislääkärin luona, joiden tutkimusten lopputulos on nykyiset diagnoosit ja lääkkeet niin ei näitä sairauksia voi ottaa osaa vain käsittelyyn ja unohtaa muut. Minä joudun tulemaan toimeen näine hyvineen niin kauan kuin hengitän. Onhan ihmisillä pahempiakin tilanteita.


      • kirjoittanut mitään !!!
        kanssasivullinen- kirjoitti:

        jujuu, mutta mikä on todellisempaa kuin sairaan/tavan, oireilevan kertomukset ja tunnot ko., et sanomasi ja lukemisesi eivät käy yksiin, mutta se on sinun asiasi, mutta>jos joku sanoo että hänen s-kertomuksessaaan ei lue aivovammaa, niin hänelle et mene wiisasteleen toista , tuliko tämä "lääkäriharrastaja speziaalille" nyt selväksi?

        ymmärrän toki, että kanssasivullisen on vaikea elää noin ongelmaisen ihmisen kanssa !
        Nautitaan keväästä ja elämästä ja yritetään oppia uutta, uusia asenteita !


      • mikä ryöppy !!!
        ++00++ kirjoitti:

        Minulla oli pyörimiskohtauksia jo vuodesta 1999 mutta tosi harvakseltaan.Minä en osannut ajatella, että minulla on joku vika tasapainoelimessa silloin.Ihmettelin vain, kun saunassa oli aina niin paha olo.Vuonna 2001 kesällä meni tasapaino ensimmaisen kerran niin että kaaduin tosi pahasti.Vuonna 2002 kohtaukset pahenivat ja niitä rupesi esiintymään tosi usein.Kohtauksien aikana minulta murtui selkä, yhden kerran vasen käsi ja yhdellä kerralla jalka ja yhden kaatumisen seurauksena kädesta vammautui tahdosta riippumaton hermo.Kaaduin 2kkn aikana 13 kertaa. Siinä vaiheessa rupesin kysymään läääkäriltä onko tällainen normaalia.Kerroin myöskin näistä oikealta vasemmalle tapahtuvista pyörimiskohtauksista. Samoin kun laitoin kenkiäni jalkaan olo oli kuin humalaisella. Samoin, kun portaikossa tuli pimeys, tasapainoni katosi ja portaat tultiin kolin kolin alas.
        Sain lähetteen korvaklinikalle. Siellä tehtiin kaikki kokeet ja ensin he eivät löytäneet meniereta.Kokeiltiin Betasercia jne. Minulla vaihtui vastaava lääkäri. Olin juossut korvaklinikalla vuoden kun siellä ollessani tuli kohtaus päälle ja näkivät siellä mitä tapahtui. Vasta silloin he diagnostisoivat sen meniereksi ja sanoivat että näin rajuja kohtauksia tulee tosi harvoilla ihmisillä.Sen jälkeen kuuloni aleni tosi rajusti kuulevassa korvassani.Siinä vaiheessa minulle määrättiin myös unilääkkeet, jotta saan riittävästi unta. Yöuneni olivat sellaista 4-5 tuntia ja valtava stressi kun olin yksityisyrittäjä. Kaikki nämä pahensivat sairautta kerrannaisesti.SAmoin kohtaukset olivat niin rajuja etten voinut ajaa autoa ja se oli välttämättömyys ammatissani. S2 hermo vaurioitunut selän murtumisen seurauksena. Ja niin kovat kivut, ettei niissä ollut hetken taukoa. Kivut taas pahensivat menieren oireita.Siksi kivut on saatu hallintaan kipulääkkeillä, jotka ovat tosi vahvoja.
        Lisäksi minulla on nk virtsaumpeuma, joka tarkoittaa sitä, että virtsarakkoni ei vedä kuin 50ml ja jos en pääse vessaan heti, niin lihas lyö toiminnot lukkoon ja edessa aina lääkärillä käynti, joka antaa piikin.joka laukaisee lukkotilanteen. Meniere vaatisi paljon nesteen juomista jotta aineenvaihdunta toimisi. Tämä viimeinen vaiva taas tekee juomisen mahdottomaksi ellei vessa ole vieressa koko ajan.
        Tilanne oli niin paha kun mistään ei tullut mitäään selvyyttä yritin itsemurhaa 2003. Minä olin niin pallo hukassa, kun mihinkään ei tullut vastauksia. Kivut vain aivan hirvittävät.Tasapaino sekaisin ja en pystynyt nukkumaan kipujen vuoksi ja töissä piti käydä. Minulla oli vastuullani myös toisten ihmisten toimeentulo. Minulle oli katastrofi, kun menierelääkärini totesi että sinun työsi on nyt tehty ja jos meinaat hengissä olla vielä pidempään, niin et mene enää töihin. Sitten kävin yli 2.5 vuotta taistelua sairaseläkkeestäni ja mikään ei mennyt helpon kaavan kautta.
        Olin myös taysin sanky potilaana yli vuoden.
        Siksi ei ole ollut voimia ruveta tutkimaan netista vielä lisää sairausista ja toisaalta loukkaa ihmisten viisastelu. On tarpeeksi ollut työtä selvitä normaaleista askareista ja päästä edes siihen kuntoon missä nyt on.Sekin on jo hyvä, ettei tarvitse 24 tuntia jonkun apua jokaisessa pienessäkin asiassa. Lääkkeet aiheuttaneet sen myös että muisti on mennyt. Uusien asioiden oppiminen on vaikeaa ja vie aikaa.Samoin numeroiden, kasvojen ja nimien muistaminen on tosi vaikeaa.
        Jos joku jaksaa lähettää minulle nettilinkkejä sairauksista niin tottakai luen ne. Mutta ei kukaan meistä ole lääkäri. Samoin jos olen joutunut käymään yli 10 erikoislääkärin luona, joiden tutkimusten lopputulos on nykyiset diagnoosit ja lääkkeet niin ei näitä sairauksia voi ottaa osaa vain käsittelyyn ja unohtaa muut. Minä joudun tulemaan toimeen näine hyvineen niin kauan kuin hengitän. Onhan ihmisillä pahempiakin tilanteita.

        ei tuossa isokaan osa ole meniereä !!!


      • luulokuulo
        mikä ryöppy !!! kirjoitti:

        ei tuossa isokaan osa ole meniereä !!!

        Ihan totta. Kyllä tuo viittaisi keskushermoston (lue aivojen) toiminnan häiriöihin hyvin monessa kohtaa.


      • Onnea elämään !
        luulokuulo kirjoitti:

        Ihan totta. Kyllä tuo viittaisi keskushermoston (lue aivojen) toiminnan häiriöihin hyvin monessa kohtaa.

        Josku ihminen ei ole kykenevä tunnistamaan tautiaan ja hyväksymään sitä.
        Se on inhimillisesti ottaen vaikeaa itselle ja lähimmäiselle.
        Vaatii suurta sydäntä ja paljon läheisrakkautta molemmin puolin, potilaalta ja kanssaläheisiltä.
        Tsemppiä heille !
        Kaikkea hyvää !
        Elämässä voi tulla eteen mitä vain, kelle hyvänsä vain, milloin vain.
        Muistakaamme se ja toivokaamme parasta kaikille.


      • valivali2323
        Onnea elämään ! kirjoitti:

        Josku ihminen ei ole kykenevä tunnistamaan tautiaan ja hyväksymään sitä.
        Se on inhimillisesti ottaen vaikeaa itselle ja lähimmäiselle.
        Vaatii suurta sydäntä ja paljon läheisrakkautta molemmin puolin, potilaalta ja kanssaläheisiltä.
        Tsemppiä heille !
        Kaikkea hyvää !
        Elämässä voi tulla eteen mitä vain, kelle hyvänsä vain, milloin vain.
        Muistakaamme se ja toivokaamme parasta kaikille.

        kuinka te jaksatte kokoajan väitellä onko jollai jotai sairautta vai ei ? vai eikö teillä ole muuta tekemista :D `?


      • sulle tulee
        valivali2323 kirjoitti:

        kuinka te jaksatte kokoajan väitellä onko jollai jotai sairautta vai ei ? vai eikö teillä ole muuta tekemista :D `?

        ehkä alennut vaikka minkälaisiin väittelyihin ?
        krooninen sairaus kun syö hermotkin.


      • Mary-Maria

        Moi
        Mulla menee tasapaino pimeässä hapuiluksi... Kumpikaan korvan sisäinen tasapainoaisti ei toimi. Mutta silmäjumppa ja tasapainojumppa auttaa, jotta silmä korvaa korvan toiminnot. Se vie parisen kuukautta aikaa ja päivittäin pitää harjoitella, mutta on siitä hyötyäkin.

        Erittäin vaikea meniere tuntuu olevan viestiketjun aloittaneella. Olen kuullut, että pahimmissa tapauksissa tulee ns. repsahduskohtauksia joita kuvailit, että sinullekin on tapahtunut pimeässä ja olet kaatunut. Ne siis kuuluvat myös meniereen, mutta ovat oireina harvinaisia...
        Tarkemmin en niistä tiedä...


      • ++00++
        Mary-Maria kirjoitti:

        Moi
        Mulla menee tasapaino pimeässä hapuiluksi... Kumpikaan korvan sisäinen tasapainoaisti ei toimi. Mutta silmäjumppa ja tasapainojumppa auttaa, jotta silmä korvaa korvan toiminnot. Se vie parisen kuukautta aikaa ja päivittäin pitää harjoitella, mutta on siitä hyötyäkin.

        Erittäin vaikea meniere tuntuu olevan viestiketjun aloittaneella. Olen kuullut, että pahimmissa tapauksissa tulee ns. repsahduskohtauksia joita kuvailit, että sinullekin on tapahtunut pimeässä ja olet kaatunut. Ne siis kuuluvat myös meniereen, mutta ovat oireina harvinaisia...
        Tarkemmin en niistä tiedä...

        Olen harjoituttanut silmiä totuttautumaan pimeään, mutta se ei ole korvannut tasapainoaistia.Minulla ei ole toisessa korvassakaan tasapainoaistia.Ollut poissa syntymästä saakka. Koska paikassa, missä asun sähköt katkeavat vähän väliä, niin meillä on laitettu myös hätävalot rappukäytävään, jotta ei tarvitsi olla pimeässä rapussa. Samaa menieren tautia sairastaa sattumoisin muutama muu samassa talossa.Ei kuitenkaan yhtä rajuna kohtauksina kuin minulla. Kun kohtaus tulee, niin silloin ei auta vaikka pitää kiinni kaiteesta.Silloin irtoaa käsi kaiteesta ja mennään kolin kolin alas.Elämää rajoittavat myös sellaiset asiat kuin kierrerappuset, pitkät rappusyöksyt. En vain voi mennä sellaisiin paikkoihin.Olen tullut pää edellä alas sellaisista paikoista.


    • muut ei ymmärrä

      tää ja monet muut taudit/oireyhtymät
      on semmosia mitä ei ymmärrä ellei ite sitä sairasta ja ne jotkai ei ymmärrä/sairasta kyseistä niin voisi olla hiljaa :)

      • tehdä numeroa

        moni sairas luulee olevansa ainoa sairas maan päällä.
        kenenkään muu tauti ei ole mikään.
        pahempiakin tauteja jopa on kuin meniere yms.
        meniereen ei ainakaan kuole.
        niinkuin vaikka syöpään.


      • kevätruoho
        tehdä numeroa kirjoitti:

        moni sairas luulee olevansa ainoa sairas maan päällä.
        kenenkään muu tauti ei ole mikään.
        pahempiakin tauteja jopa on kuin meniere yms.
        meniereen ei ainakaan kuole.
        niinkuin vaikka syöpään.

        täytyy yrittää ettei jäisi tautinsa vangiksi henkisestikin, vaikka ei se helppoa olekaan.
        pärjäämisiä kaikille !


      • monelaisten
        kevätruoho kirjoitti:

        täytyy yrittää ettei jäisi tautinsa vangiksi henkisestikin, vaikka ei se helppoa olekaan.
        pärjäämisiä kaikille !

        asioitten vangiksi - - - ? ei mikkää ihme.
        kurjaa hänelle.
        toivotaan kovasti että oireet hellittää ja elämän laatu paranee!
        myös kanssaeläjälle samat sanat.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1402
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1292
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1214
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1206
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1191
    6. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1188
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1183
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1149
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1130
    Aihe