Mitä Nurmes todellisuudessa on!

Pikkutaku

NURMES ON SUOMI-NEIJON PERSEREIKÄ! Siinä yhdellä lauseella kerrottuna miten Nurmesta voisi kuvata parhaiten. Itse olen asunut täällä melkein koko pienen ikäni ja eipä täällä ole paljon meno muuttunut 25 vuoden aikana. Palvelut ovat todella syvältä aina saa olla valittamassa joka paikkaan kun mikään täällä toimi. Kela laskee päätökset hitaasti ja väärin joita saa olla jälkikäteen selvittelemässä. Sosiaalitoimi rosvoaa köyhiltä vähätkin tarpeenseen tulevat rahat. Jos on juoppo, narkkari tai muuten päästään vajaa niin kyllä sosiaalihuolto maksaa asumisen, hienot vaatteet ja antaa vielä rahaa kaupan päälle. Köyhän turha edes pyytää ruokalappua soskusta kun ei sitä sieltä kuitenkaan saa. Että tälläinen tämä Nurmes on kun tänne kerran muuttaa niin ei täältä pääse pois!

67

8264

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juujuu!!!

      Ja ne liikennevalot...ne toimii viimeinkin jotenkin!!!

    • Paluumuuttaja

      Luuletko että Nurmes on ainoa paikka jossa palvelut on syvältä? Luuletko että ainoastaan Nurmeksessa sosiaalitoimi ei toimi? Luuletko että Kela laskee päätöksensä hitaasti ainoastaan Nurmeksessa? Menepä kuule ihan mihin tahansa pikkukaupunkiin/-kuntaan niin samanlaisia, ja vielä paljon pahempia, persereikiä on Suomi väärällään. Jo Nurmeksen ympärillä alle 200 km säteellä on paljon pahempia persereikiä kuin Nurmes. Itse olen asunut elämäni aikana aika monessa paikassa, niin pienissä kuin suurissakin kaupungeissa, ja voin sanoa että Nurmes ei ole edes lähellä pahinta. Täällä on itse asiassa asiat varsin hyvin verrattuna moneen muuhun paikkaan. Kannattaa vähän kierrellä maailmaa niin silmät avautuvat ihan eri tavalla ja sitä alkaa kummasti arvostamaan kotikaupunkiaan kun huomaa että ei se ruoho olekaan sen vihreämpää muualla.

      • ehkä paluumuutaja

        Kyllä se on samanlaista vaikka asuis isommassakin paikassa. Itse muuttaisin takas jos ei olis pirun isoo asuntolainaa ja sellaista työpaikkaa johon on sitoutunut. Lapset laittais hanttiin. No haaveena on eläkkeele päästessä muuttaa takas ja ehkä se toteutuu.


      • Minäminäminäkin

        Nurmes on kuten niin monet pikkukaupungit jne...
        Kuitenkin siinä ihan vieressä on vähän isompi kaupunki nimeltään Lieksa.
        Siellä on sellaiset päättäjät ettei sinne saada enää edes huonojakaan yrityksiä - puhumattakaan hyvistä, jotka toisivat työpaikkoja.

        Kun haukut Nurmesta osoitat vain ettei sinulla ole haukullesi esittää vertailukohtaa.
        Miten voisi ollakaan kun olet pienen ikäsi asunut Nurmeksessa.
        Kyllähän siinä näköalattomuus valtaa kenet tahansa.
        Siihen tilanteeseen on turha etsiä syyllistä muualta kuin juuri sieltä sinun pääkopastasi.


      • Pikkutaku
        Minäminäminäkin kirjoitti:

        Nurmes on kuten niin monet pikkukaupungit jne...
        Kuitenkin siinä ihan vieressä on vähän isompi kaupunki nimeltään Lieksa.
        Siellä on sellaiset päättäjät ettei sinne saada enää edes huonojakaan yrityksiä - puhumattakaan hyvistä, jotka toisivat työpaikkoja.

        Kun haukut Nurmesta osoitat vain ettei sinulla ole haukullesi esittää vertailukohtaa.
        Miten voisi ollakaan kun olet pienen ikäsi asunut Nurmeksessa.
        Kyllähän siinä näköalattomuus valtaa kenet tahansa.
        Siihen tilanteeseen on turha etsiä syyllistä muualta kuin juuri sieltä sinun pääkopastasi.

        Olen minäkin asunut Kuopiossa opiskelu aikoina ja nähnyt minkälaista on elämä suuremmissa paikoissa. Mutta ei täällä Nurmeksessa ole tulevaisuutta ei ole töitä nuorille joissa on meidän tulevaisuus. Ja vuokra-asunnot ovat todella tiukassa isommille lapsiperheille kyllä vanhuksille rakennetaan hienoja hissi kerrostaloja joissa kaikki mukavuudet.


      • Nurmekselainen
        Pikkutaku kirjoitti:

        Olen minäkin asunut Kuopiossa opiskelu aikoina ja nähnyt minkälaista on elämä suuremmissa paikoissa. Mutta ei täällä Nurmeksessa ole tulevaisuutta ei ole töitä nuorille joissa on meidän tulevaisuus. Ja vuokra-asunnot ovat todella tiukassa isommille lapsiperheille kyllä vanhuksille rakennetaan hienoja hissi kerrostaloja joissa kaikki mukavuudet.

        Kuulehan, jos mielestäsi Nurmeksessa tuntuu kaikki
        olevan pielessä, MUUTA HELVETISSÄ TÄÄLTÄ POIS. Tulee meille veronmaksajillekin edullisemmaksi, kun tuollainen sosiaalihuollon varassa elävä valittaja vaihtaa paikkakuntaa. Sossu muuten saattaa maksaa muuttokulusikin, kannattaa ainakin tiedustella.


      • Pikkutaku
        Nurmekselainen kirjoitti:

        Kuulehan, jos mielestäsi Nurmeksessa tuntuu kaikki
        olevan pielessä, MUUTA HELVETISSÄ TÄÄLTÄ POIS. Tulee meille veronmaksajillekin edullisemmaksi, kun tuollainen sosiaalihuollon varassa elävä valittaja vaihtaa paikkakuntaa. Sossu muuten saattaa maksaa muuttokulusikin, kannattaa ainakin tiedustella.

        Voi kuule mielelläni muuttaisin pois täältä persereijästä jos vaan sais asunnon ensin jostain muualta, mutta se kun ei ole niin helppoa. Ja kuka on sanonut että saan soskusta senttiäkään?? Nurmeksen soskussa kun annetaan rahaa naamakertoimen perusteella! Tai sitten olen liian terve korvien välistä kun ei tule rahaa. Pitäisi varmaan rueta narkkariksi niin jo rahaa rupeaisi tulemaan.


      • Pikkutaku
        Nurmekselainen kirjoitti:

        Kuulehan, jos mielestäsi Nurmeksessa tuntuu kaikki
        olevan pielessä, MUUTA HELVETISSÄ TÄÄLTÄ POIS. Tulee meille veronmaksajillekin edullisemmaksi, kun tuollainen sosiaalihuollon varassa elävä valittaja vaihtaa paikkakuntaa. Sossu muuten saattaa maksaa muuttokulusikin, kannattaa ainakin tiedustella.

        Voi kuule mielelläni muuttaisin pois täältä persereijästä jos vaan sais asunnon ensin jostain muualta, mutta se kun ei ole niin helppoa. Ja kuka on sanonut että saan soskusta senttiäkään?? Nurmeksen soskussa kun annetaan rahaa naamakertoimen perusteella! Tai sitten olen liian terve korvien välistä kun ei tule rahaa. Pitäisi varmaan rueta narkkariksi niin jo rahaa rupeaisi tulemaan.


      • Paluumuuttaja
        Pikkutaku kirjoitti:

        Olen minäkin asunut Kuopiossa opiskelu aikoina ja nähnyt minkälaista on elämä suuremmissa paikoissa. Mutta ei täällä Nurmeksessa ole tulevaisuutta ei ole töitä nuorille joissa on meidän tulevaisuus. Ja vuokra-asunnot ovat todella tiukassa isommille lapsiperheille kyllä vanhuksille rakennetaan hienoja hissi kerrostaloja joissa kaikki mukavuudet.

        Ihan samat ongelmat ne on kaikissa muissakin pikkukaupungeissa, ja muuttotappioalueilla. Työpaikat ovat kiven alla ja välttämättä koskaan ei löydä koulutustaan vastaavaa työtä, mutta siinäkään Nurmes ei tee poikkeusta vaan samojen ongelmien kanssa painii ihmiset Lieksassa, Juuassa tai ihan missä tahansa - ei pelkästään täällä Pohjois-Karjalassa. Mutta yhäkin väitän että Nurmes ei ole edes lähellekään pahimmasta päästä, esim. Lieksassa näyttää asiat olevan paljon pahemmalla tolalla kun esimerkiksi yritykset näyttävät olevan sieltä lähdössä pois ja uusia ei tilalle ole tulossa. Nurmekseen on sentään syntynyt vähän uusiakin työpaikkoja viime aikoina (esim. Saher). Ja myös Talvivaara on tuonut nurmekselaisille työpaikkoja. Se on ihan kaikissa pikkukaupungeissa ja maalaiskunnissa sama juttu että töiden suhteen ei saa nirsoilla, koskaan et välttämättä löydä juuri sitä oman alasi työtä mutta kyllä Nurmeksesta edelleenkin löytyy töitä kun vaan on ennakkoluuloton. Se on pienessä kaupungissa välttämättömyys. Toki tämän asian suhteen isoissa kaupungeissa on huomattavasti helpompaa mutta toisaalta taas elinkustannukset on siellä jotain ihan muuta kuin täällä. Ja jotain arvoa pitää laskea myös elämänlaadulle, ja se juuri oli se tekijä joka sai minut palaamaan takaisin Nurmekseen. Isoissa kaupungeissa ei vaan yksinkertaisesti ole ihmisen hyvä olla, siitäkään huolimatta että töitä voi olla helpompi löytää ja palkat on paremmat. Nurmes voi olla suomineidon persereikä mutta siinä tapauksessa niitä reikiä on kyllä koko Suomi täynnä, ja myös paljon isompia ja paskaisempia kuin Nurmes.


    • paikka olisi

      Ongelmanuoret pilaavat Nurmeksen rauhallisuutta. Sossusta saa rahaa vaikka ei tee töitä koskaan. Se on isketty lakiin. Minusta tuntuu, että nämä valittajat eivät osaa ja pistävät sen muiden syyksi. Kukapa heistä omaa typeryyttään tunnustaisi kun se vaatii selkärankaa ja älyä.

      Näin nuoren ihmisen näkökulmasta voisin sanoa, että viihtyisin täällä paljon paremmin, jos olisi pelkkiä vanhoja ihmisiä. Ongelmanuoret ovat yksinkertaisesti niin idiootteja, että hermot menee niiden ryypiskelyssä, paikkojen hajottamisessa ja autojen vinguttamisessa. Varsinainen apinalauma.

    • Minä vaan..

      En ihmettele yhtään, miksi saat huonoa palvelua. Sinähän olet kerjäläinen! Jos Kelan ja Sossun palvelut eivät sinua miellytä, MENE PERKELE TÖIHIN!!! Jos et olevinaan saa Nurmeksesta töitä, muuta vaikka Helsinkiin. Kyllä sinä oikeana veronmaksajana rupeat saamaan hyvää palvelua...

      Minua suorastaan hävettää puolestasi. Olen samanikäinen kuin sinä ja asunut Nurmeksessa 19 vuotta. Minulla on sentään tavoitteita elämälleni. Olen lukenut itseni ylioppilaaksi ja opiskelen yliopistossa. Miksi sinä olet juuttunut paikallesi? Miksi et opiskele, tai mene töihin? Sinun on aivan turha itkeä taloudellista tilannettasi, itse olet sen aiheuttanut! Meidän ikäinen henkilö ei voi olla köyhä, ellei ole sitä omilla toimillaan aiheuttanut.

      Siinäpä hieman mietittävää tulevaisuuteen..

      • Mä vaan..

        Myös työssäkäyvä voi olla köyhä. Ja mistä tiedät, ettei aloittaja ole opiskelija. Tässä taas huomataan ettei yliopistoon pääsy ja siellä opiskelu hirveästi fiksuutta vaadi.

        Nurmes on ihan mukava pikkukaupunki ja hyvä paikka asua joistakin huonoista puolista huolimatta. Ainahan voi muuttaa pois jos ei viihdy.


      • Mä vaan..

        Tässä taas huomataan ettei yliopistoon pääsy ja siellä opiskelu hirveästi fiksuutta vaadi...

        Nurmes on ihan mukava pikkukaupunki ja hyvä paikka asua joistakin huonoista puolista huolimatta. Ja ainahan voi muuttaa pois jos ei viihdy.


      • Minä vaan...
        Mä vaan.. kirjoitti:

        Tässä taas huomataan ettei yliopistoon pääsy ja siellä opiskelu hirveästi fiksuutta vaadi...

        Nurmes on ihan mukava pikkukaupunki ja hyvä paikka asua joistakin huonoista puolista huolimatta. Ja ainahan voi muuttaa pois jos ei viihdy.

        Eihän se yliopistoon pääsy aina fiksuutta tarvitse, tärkeämpää on ahkeruus. Sitä ainakin viestiketjun aloittaja tarvitsee. Kannattaa muistaa, että isossa ja pahassa maailmassa mitään ei saa ilmaiseksi. Tai saahan sitä toimeentulotukea, jos ei työnteko huvita. Itse en kehtaisi koskaan alentua moiseen kerjäläistukeen.

        Varusmiespalvelukseni jälkeen jouduin odottamaan koulun alkua muutaman kuukauden ja silloin minullakin olisi ollut mahdollisuus mennä sossun luukulle. Tämä vaihtoehto oli kuitenkin vasten periaatteitani ja pyysin työmarkkinatukea työvoimatoimistosta. Harjoittelupaikka löytyi samantien ja palvelu tiskin toisella puolella oli todella asiallista. Mukavaa oli tehdä töitä rahan vastineeksi, eikä tarvinnut hävetä!


      • Malli.
        Minä vaan... kirjoitti:

        Eihän se yliopistoon pääsy aina fiksuutta tarvitse, tärkeämpää on ahkeruus. Sitä ainakin viestiketjun aloittaja tarvitsee. Kannattaa muistaa, että isossa ja pahassa maailmassa mitään ei saa ilmaiseksi. Tai saahan sitä toimeentulotukea, jos ei työnteko huvita. Itse en kehtaisi koskaan alentua moiseen kerjäläistukeen.

        Varusmiespalvelukseni jälkeen jouduin odottamaan koulun alkua muutaman kuukauden ja silloin minullakin olisi ollut mahdollisuus mennä sossun luukulle. Tämä vaihtoehto oli kuitenkin vasten periaatteitani ja pyysin työmarkkinatukea työvoimatoimistosta. Harjoittelupaikka löytyi samantien ja palvelu tiskin toisella puolella oli todella asiallista. Mukavaa oli tehdä töitä rahan vastineeksi, eikä tarvinnut hävetä!

        Esimerkki ihmisestä, joka elää muiden ehdoilla. Kyllä sä joskus huomaat että elämä on tehty elämistä varten=) Just tommosilta kaatuu kaikki ja niistä tulee alkon/huumeiden/ihmisten väärinkäyttäjiä. Tsemiä tulevaisuuteen!


      • Mä vaan...
        Minä vaan... kirjoitti:

        Eihän se yliopistoon pääsy aina fiksuutta tarvitse, tärkeämpää on ahkeruus. Sitä ainakin viestiketjun aloittaja tarvitsee. Kannattaa muistaa, että isossa ja pahassa maailmassa mitään ei saa ilmaiseksi. Tai saahan sitä toimeentulotukea, jos ei työnteko huvita. Itse en kehtaisi koskaan alentua moiseen kerjäläistukeen.

        Varusmiespalvelukseni jälkeen jouduin odottamaan koulun alkua muutaman kuukauden ja silloin minullakin olisi ollut mahdollisuus mennä sossun luukulle. Tämä vaihtoehto oli kuitenkin vasten periaatteitani ja pyysin työmarkkinatukea työvoimatoimistosta. Harjoittelupaikka löytyi samantien ja palvelu tiskin toisella puolella oli todella asiallista. Mukavaa oli tehdä töitä rahan vastineeksi, eikä tarvinnut hävetä!

        tekee töitä niska limassa, mutta siitä huolimatta rahat ei kunnolla riitä perheen elättämiseen, häh?


      • tuntematta, vaihtoehtoja
        Mä vaan... kirjoitti:

        tekee töitä niska limassa, mutta siitä huolimatta rahat ei kunnolla riitä perheen elättämiseen, häh?

        on kaksi: menot ovat tuloihin nähden liian suuret, eli elämäntapaa tulisi muuttaa tai
        sitten tekee "ilmaiseksi" töitä. Parempi koulutus->parempi työ->parempi palkka.


    • Nimetön

      Helppo on toisia syyttää, mutta kun katsot peiliin niin mistä se naama vastaa.....ei mistään....

      • -Ex-

        9000 tuhannen asukkaan "yhteisöltä" ei voi kovin paljon vaatia.. Nurmes on kuin vääristynyt lähiö. Muuttakaa ihmeessä pois sieltä ja äkkiä!!


    • soskustakin:

      Päätösten hitaus ja nopeus on oikeasti suorassa suhteessa työntekijät/tukien tarvitsijat. Siinä suhteessa Nurmes ei edes ole sieltä hitaimmasta päästä.

      Väitteesi siitä, että vain nisteille, juopille ja hulluille olisi toimeentulotukea tulossa on tuulesta temmattu. Niille tuille on lakisääteiset perusteet ja laskukaavat. Myös Nurmeksessa. Ja se laskukaava on maanlaajuisesti ihan sama: tulot-menot, mikäli ei jää tiettyä määrää €, niin erotuksen saa toimeentulotukena. Ja huomaathan, että menoihin ei lasketa esim. asunto/auto/opinto jne. lainoja; eihän ole tarkoituksenmukaista, että osalle yhteiskunta nämäkin vapaaehtoiset hyödykkeet maksaa.

      Ruokalappuja ei jaeta ns. normikansalaisille, sille normaalit ihmiset osaavat kyllä huolehtia, että saadulla rahamäärällä myös sitä ruokaa ostetaan. Oma valinta, että syökö kahtena päivänä todella hyvin, vai kahtenakmmenenä edes jotakin.

      Mene töihin ja maksa oma elämisesi. Kun toisten pöyditä tippuvilla murenilla elää, niin on selvää, ettei kummoisia sattumia päivittäin tipahtele.

    • On paras paikka

      asua,täällä on upea luonto hyvät kalavedet,erinomaiset metsästys mahdollisuudet,jäähalli,kylpylä...
      Jos ei kelpaa asua mene hesaan romaanien kanssa kerjäämään...

      • hesassa jo

        romaanikki oppinu kerjään?
        Mahtaapa olla kirjastossa melkoisen inhaa kun joka hyllyltä joka ramaani vinkuu et anna euro... antasitny.

        Aiemminhan se miellettiin romanien touhuiksi.

        Vai niitäköhän tämä kirjoittaja tarkoittikin.
        Moukkamaisuuttaan ei vaan tiennyt sitä pienen pientä eroa.
        Junttero, junttero, juntterooo....


      • Dipl. Ins. Valt. Tiet. Prof...
        hesassa jo kirjoitti:

        romaanikki oppinu kerjään?
        Mahtaapa olla kirjastossa melkoisen inhaa kun joka hyllyltä joka ramaani vinkuu et anna euro... antasitny.

        Aiemminhan se miellettiin romanien touhuiksi.

        Vai niitäköhän tämä kirjoittaja tarkoittikin.
        Moukkamaisuuttaan ei vaan tiennyt sitä pienen pientä eroa.
        Junttero, junttero, juntterooo....

        Nurmeksessa vietät vaikka koko päivän iloisen, sellainen on Nurmes!


      • suomi
        Dipl. Ins. Valt. Tiet. Prof... kirjoitti:

        Nurmeksessa vietät vaikka koko päivän iloisen, sellainen on Nurmes!

        Lottovoitto on syntyä,elää, asua ja kuolla Nurmeksessa Vai meniköhän sittenkin koko rivi perseelleen


      • myös Nurmeksesta
        suomi kirjoitti:

        Lottovoitto on syntyä,elää, asua ja kuolla Nurmeksessa Vai meniköhän sittenkin koko rivi perseelleen

        voi muuttaa pois, jos meno ei miellytä! Asuin siellä pitkän rupeaman, kun alkoi maistua pakkopullalta, niin muutin pois. Viitisentoista vuotta on tuosta poismuutosta kulunut, enkä ole sitä katunut.

        Ja jos kaduttamaan alkaa, niin oletettavasti sinne on tie mitä tulla takaisin, edelleen olemassa.

        En keksi ainoataakaan perustetta, miksi ihmisen olisi Nurmeksessa vastentahtoisesti asuttava. Jos omistaa kiinteistön, joku sen ostaa tai sitten se jää tyhjilleen. Ei yhden talon takia kannata elämäänsä "väärässä" paikassa pilata.

        Töitä saa muualtakin ja jopa varmemmin.

        Jos ei ole rahaa (=työtön ja tdn sosiaaliturvalla), niin sosiaalitoimisto antaa muuttoavustusta ilomielin.

        Jos puuttuu uskallusta, niin silloin halu lähteä pois ei ole vielä tarpeeksi suuri. Kurjuudessa se kuitenkin kasvaa lopulta pelkoa suuremmaksi...


      • kaupunki Pielisellä
        myös Nurmeksesta kirjoitti:

        voi muuttaa pois, jos meno ei miellytä! Asuin siellä pitkän rupeaman, kun alkoi maistua pakkopullalta, niin muutin pois. Viitisentoista vuotta on tuosta poismuutosta kulunut, enkä ole sitä katunut.

        Ja jos kaduttamaan alkaa, niin oletettavasti sinne on tie mitä tulla takaisin, edelleen olemassa.

        En keksi ainoataakaan perustetta, miksi ihmisen olisi Nurmeksessa vastentahtoisesti asuttava. Jos omistaa kiinteistön, joku sen ostaa tai sitten se jää tyhjilleen. Ei yhden talon takia kannata elämäänsä "väärässä" paikassa pilata.

        Töitä saa muualtakin ja jopa varmemmin.

        Jos ei ole rahaa (=työtön ja tdn sosiaaliturvalla), niin sosiaalitoimisto antaa muuttoavustusta ilomielin.

        Jos puuttuu uskallusta, niin silloin halu lähteä pois ei ole vielä tarpeeksi suuri. Kurjuudessa se kuitenkin kasvaa lopulta pelkoa suuremmaksi...

        sekä kesällä että talvella, siis luontonsa puolesta. Paljon lunta ja toisaalta tuuheat koivut kesällä... Jossain päin Suomea kun tulee lunta, niin olisi rynnättävä heti ulos että lapset saisi nauttia ennenkuin ne lumet sulaa pois.. Nykyään vaan pääsee harvemmin käymään koto-kaupungissa. Ja leppoisat immeiset...!?Pikkukaupungeissa on aina hyvät puolensa(kin).


    • Ex nurmekselainen

      Itse tein Nurmekseen vuoden visiitin, sitten sain töitä muualta enkä myöskään ole katunut Nurmeksesta lähtöä, mutta ei se tarkoita sitä, ettei Nurmeksessakin voisi viihtyä.

      Omasta asenteestakin on paljon kiinni. Myönnän, että sopeutumiseni Nurmekseen oli kiinni minusta itsestäni. Paikkaunta oli vähän pakko valita ja Nurmes oli kokonaan vierasta aluetta.

      Sopeutuminen on myös kansanluonteesta kiinni. Seuralliset ja kauttarantain puhuvat itäsavolaiset saattavat tuntua oudolta ihmisestä, joka on tottunut sanomaan asiat kiertelemättä ja on kuitenkin hieman varautunut. Jollekin saattaa olla myönteinen asia nurmekselainen seurallisuus ja se, että kaikki tuntevat toisensa, toiset taas eivät siitä pidä. Murre on suomen kielen rikkautta, mutta savolainen viäntäminen ja kiäntäminen pistää korvaan.

      Maisemat ovat kauniit...kesällä, mutta kaikille se ei riitä.

      Pikkutaku voisit käydä muualla mutkan ja miettiä, onko parempi. Jos ei, palaa Nurmekseen, jos on, älä palaa. Olen huomannut, että ihmisellä on parasta siellä, missä asuu muita samaan heimoon kuuluvia. Nurmekselainen löytää todennäköisesti paikkansa jostain Savosta tai Pohjois-Karjalasta. Väittäisin, ettei hän kokonaan kotiutuisi pääkaupunkiseudulle, Pohjanmaalle tai Lappiin. Tietenkin poikkeuksiakin on.

      • Ihmemies77

        Mutta jos ihan totta puhutaan, Nurmes on Pohjois-Karjalaa, eikä Itäsavoa... ja murrekin on karjalan murretta eikä savvoo... Ja mistähän muuten on tullut sanonta "Nurmekselainen"??? (eikä Nurmeslainen??)Outoa... paikannimi on kuitenkin Nurmes, eikä Nurmeks... Niin silloinhan Juukalaisetkin olisi "Juukakselaisia" ja Lieksalaiset "Lieksakselaisia"...Kuopiolaiset "Kuopiokselaisia" ja niin edespäin. Voi voi.. kun käy ihan sääliksi pielisen saaristossa asuvia Paalasmaalakselaisia...


      • pois muuttanut
        Ihmemies77 kirjoitti:

        Mutta jos ihan totta puhutaan, Nurmes on Pohjois-Karjalaa, eikä Itäsavoa... ja murrekin on karjalan murretta eikä savvoo... Ja mistähän muuten on tullut sanonta "Nurmekselainen"??? (eikä Nurmeslainen??)Outoa... paikannimi on kuitenkin Nurmes, eikä Nurmeks... Niin silloinhan Juukalaisetkin olisi "Juukakselaisia" ja Lieksalaiset "Lieksakselaisia"...Kuopiolaiset "Kuopiokselaisia" ja niin edespäin. Voi voi.. kun käy ihan sääliksi pielisen saaristossa asuvia Paalasmaalakselaisia...

        Nurmes on kyllä Pohjois-Karjalassa, mutta silti Nurmeksessa puhuttu murre ei ole karjalanmurretta, vaan kuuluu savolaismurteisiin. Toki se eroaa paljonkin Savon puolen murteista, esimerkiksi heti kunnanrajan toisella puolella Rautavaaralla murre on leveämpää.
        Asuin Nurmeksessa 1960 - 1980-luvuilla ja alkuaikoina puhuttiin vain nurmekselaisista. Sitten sivistyneet ja kouluja käyneet muualta muuttaneet lyhensivät sanan nurmeslaiseksi. Eli vielä 70-luvullakin olimme nurmekselaisia, menimme Nurmekseen ja tulimme Nurmeksesta, emme olleet nurmeslaisia, menneet Nurmeseen tai Nurmeen emmekä tulleet Nurmesesta tai Nurmesta.


      • KYLLÄ!
        pois muuttanut kirjoitti:

        Nurmes on kyllä Pohjois-Karjalassa, mutta silti Nurmeksessa puhuttu murre ei ole karjalanmurretta, vaan kuuluu savolaismurteisiin. Toki se eroaa paljonkin Savon puolen murteista, esimerkiksi heti kunnanrajan toisella puolella Rautavaaralla murre on leveämpää.
        Asuin Nurmeksessa 1960 - 1980-luvuilla ja alkuaikoina puhuttiin vain nurmekselaisista. Sitten sivistyneet ja kouluja käyneet muualta muuttaneet lyhensivät sanan nurmeslaiseksi. Eli vielä 70-luvullakin olimme nurmekselaisia, menimme Nurmekseen ja tulimme Nurmeksesta, emme olleet nurmeslaisia, menneet Nurmeseen tai Nurmeen emmekä tulleet Nurmesesta tai Nurmesta.

        makeista nauruista :))))))) Kyllä huumori on se kaunein kukka ja sitä näyttää Nurmeksessa riittävän - kaikesta huolimatta :D

        Zemppiä ketjun aloittajalle, asioilla on tapana järjestyä!


      • Kohta Pösilö
        KYLLÄ! kirjoitti:

        makeista nauruista :))))))) Kyllä huumori on se kaunein kukka ja sitä näyttää Nurmeksessa riittävän - kaikesta huolimatta :D

        Zemppiä ketjun aloittajalle, asioilla on tapana järjestyä!

        Olen samaa mieltä pikkutakun kanssa melkein kaikessa, mutta sosiaalitoimistossa ymmärretään, että karenssinkin aikaan tarvitaan rahaa, mutta ei sieltä anneta rahaa jos ei ole velkaa. Nurmeksen kaupungista muuttaisi moni pois jos asiat järjestyisivät niin helposti kuin joku kuvittelee. Kysykääpä pienempiä asuntoja tai hakekaa niitä. Tekosyyksi kertovat, että vuokra-asunnot ja/tai vuokrahuoneet ovat remontin tarpeessa.Eräs talo, josta kysyin vuokrahuoneita on rakennettu 1990 luvun alussa ja kertoivat sen olevan remontin tarpeessa. Asun 50- luvulla rakennetussa talossa, joka myös on remontin tarpeessa. Talosta saisi kuulopuheiden mukaan muuttaa vaikka kaikki asukkaat pois ja sähköt pantaisiin uusiksi. Keittiöremonttia tekevät jossakin asunnoista johon on tulossa uusi asukas. Kuulin erään henkilön suunnittelevan keittiöremonttia kaikkiin asuntoihin. Sukulaisten luokse ei monikaan pääse asumaan. Eli pian on "taivas kattona juhlissani." Sellaista on Nurmeksen kaupungissa elämä. Töihinkin ottavat suhteella. Raskaisiin töihin hentoja naisia.


      • Provokaattorit
        Kohta Pösilö kirjoitti:

        Olen samaa mieltä pikkutakun kanssa melkein kaikessa, mutta sosiaalitoimistossa ymmärretään, että karenssinkin aikaan tarvitaan rahaa, mutta ei sieltä anneta rahaa jos ei ole velkaa. Nurmeksen kaupungista muuttaisi moni pois jos asiat järjestyisivät niin helposti kuin joku kuvittelee. Kysykääpä pienempiä asuntoja tai hakekaa niitä. Tekosyyksi kertovat, että vuokra-asunnot ja/tai vuokrahuoneet ovat remontin tarpeessa.Eräs talo, josta kysyin vuokrahuoneita on rakennettu 1990 luvun alussa ja kertoivat sen olevan remontin tarpeessa. Asun 50- luvulla rakennetussa talossa, joka myös on remontin tarpeessa. Talosta saisi kuulopuheiden mukaan muuttaa vaikka kaikki asukkaat pois ja sähköt pantaisiin uusiksi. Keittiöremonttia tekevät jossakin asunnoista johon on tulossa uusi asukas. Kuulin erään henkilön suunnittelevan keittiöremonttia kaikkiin asuntoihin. Sukulaisten luokse ei monikaan pääse asumaan. Eli pian on "taivas kattona juhlissani." Sellaista on Nurmeksen kaupungissa elämä. Töihinkin ottavat suhteella. Raskaisiin töihin hentoja naisia.

        Omat vanhat juopot pois ja huume hipat tilalle ,Etelästä matkat maksetaan
        asunnot järjestyy ja harkinnan varaiset .hoidetaan näin saadaan uutta jengiä
        Viraston työllisyyteen .


      • Ront-vot 137
        Provokaattorit kirjoitti:

        Omat vanhat juopot pois ja huume hipat tilalle ,Etelästä matkat maksetaan
        asunnot järjestyy ja harkinnan varaiset .hoidetaan näin saadaan uutta jengiä
        Viraston työllisyyteen .

        Nurmes on tosi fiksu paikka olla ja elää ,Sen tietää Ruotsit, Sdatit koluneet
        Junaan lähteneet silloin 60-luvun suuressa muutto aallossa kun oli pakko ei tukia ollut,
        Työnperään kiskot kolkutteli , Etelään tuhansille nuorille silloin ja meitä oli paljon?
        Mutta Beatlesin tahtiin mentiin vaan .Sinatra lauloi muukalaisia yössä se oli sitä
        Hippi aikaa LSD.n


      • Ou mai
        Kohta Pösilö kirjoitti:

        Olen samaa mieltä pikkutakun kanssa melkein kaikessa, mutta sosiaalitoimistossa ymmärretään, että karenssinkin aikaan tarvitaan rahaa, mutta ei sieltä anneta rahaa jos ei ole velkaa. Nurmeksen kaupungista muuttaisi moni pois jos asiat järjestyisivät niin helposti kuin joku kuvittelee. Kysykääpä pienempiä asuntoja tai hakekaa niitä. Tekosyyksi kertovat, että vuokra-asunnot ja/tai vuokrahuoneet ovat remontin tarpeessa.Eräs talo, josta kysyin vuokrahuoneita on rakennettu 1990 luvun alussa ja kertoivat sen olevan remontin tarpeessa. Asun 50- luvulla rakennetussa talossa, joka myös on remontin tarpeessa. Talosta saisi kuulopuheiden mukaan muuttaa vaikka kaikki asukkaat pois ja sähköt pantaisiin uusiksi. Keittiöremonttia tekevät jossakin asunnoista johon on tulossa uusi asukas. Kuulin erään henkilön suunnittelevan keittiöremonttia kaikkiin asuntoihin. Sukulaisten luokse ei monikaan pääse asumaan. Eli pian on "taivas kattona juhlissani." Sellaista on Nurmeksen kaupungissa elämä. Töihinkin ottavat suhteella. Raskaisiin töihin hentoja naisia.

        Sitä ei kyllä jaksa ymmärtää miten näillä pitkäaikaistyöttömillä todella pahasti alkoholisoituneilla on ihan hyvät vuokra-asunnot ja joka ikinen päivä varaa juoda ja vieläpä pubeissa. Tätä olen joutunut päivittäin seuraamaan vuosia, vuosia. Asun lähellä erästä pubia ja siitä väkisinkin näkee tämän tilanteen jos vähänkin ulkona liikkuu. Joskus kävisi melkein kateeksi mutta eivät nuo nyt niin onnellisilta vaikuta. Paitsi aamuisin kun ensimmäiset oluet alkaa vähän oloa kohentaa ja olo on kuin Euroopan omistajalla.
        Jostain se raha vaan tulee.


      • Anonyymi
        Ihmemies77 kirjoitti:

        Mutta jos ihan totta puhutaan, Nurmes on Pohjois-Karjalaa, eikä Itäsavoa... ja murrekin on karjalan murretta eikä savvoo... Ja mistähän muuten on tullut sanonta "Nurmekselainen"??? (eikä Nurmeslainen??)Outoa... paikannimi on kuitenkin Nurmes, eikä Nurmeks... Niin silloinhan Juukalaisetkin olisi "Juukakselaisia" ja Lieksalaiset "Lieksakselaisia"...Kuopiolaiset "Kuopiokselaisia" ja niin edespäin. Voi voi.. kun käy ihan sääliksi pielisen saaristossa asuvia Paalasmaalakselaisia...

        ... minä asun Nurmeksessa, en Nurmessa. Joten minä olen Nurmekselainen, en Nurmeslainen. Onko lukijoissa äidinkielen opettajaa, joka ilmoittaisi, mikä on hänen sanavalintansa.


    • tänne saatava

      Olisiko aika perustaa joku NURMES Seura jossa voitaisiin ajatella matkailijoita ja miten he näkevät Nurmeksen ja mitä mahdollisuuksia olisi ja miten parantaa " positiivista ajattelua " ?

      • Anonyymi

        Jotakin pitäisi keksiä Nurmeksen esilletuomisessa, koska matkailullakin olisi tulevaisuutta täällä edustavien maisemien keskellä ja palvelujakin olisi taas tarjolla. Päättäjien pitäisi avartaa ajatusmaailmaansa ja miettiä muutakin, kuin pöllinajoa kiinaunelmineen ja tienlevennyksiä liikenneympyröineen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jotakin pitäisi keksiä Nurmeksen esilletuomisessa, koska matkailullakin olisi tulevaisuutta täällä edustavien maisemien keskellä ja palvelujakin olisi taas tarjolla. Päättäjien pitäisi avartaa ajatusmaailmaansa ja miettiä muutakin, kuin pöllinajoa kiinaunelmineen ja tienlevennyksiä liikenneympyröineen.

        Matkailu on tyypillisimmillään paikallisen alkuperäisväestön sortamista. Tullaan Suomeen lentämällä ja viikon aikana käydään hiihtämässä, laskettelemassa, laskemassa koskea, tutustumassa paikallisen viäräleuka ukkeliin joka ennustaa vieraille tulevan 10-vuoden sään jne. Sitten vieraat lähtevät kotiinsa laskemaan reissunsa hiilijalanjälkeä ja matkailuyrittäjät laskevat jäikö mitään sinne viivan alle. Ja se mikä jäi näiden matkailijoiden mieleen, on se viäräleuka ukkeli. Siitä otetut kuvat ja videot leviävät vauhdilla ympäri maailmaa.

        Joten ei kiitos enää lisää matkailua. Viäräleuat asuu täällä sitä varten, että saa olla rauhassa ja turvassa turhalta toiminnalta eli tässä tapauksessa matkailulta. Metsäteollisuus sopii tänne paremmin ja rautatiet kuljettavat puuta tehokkaammin kuin esim. puutavara-autot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Matkailu on tyypillisimmillään paikallisen alkuperäisväestön sortamista. Tullaan Suomeen lentämällä ja viikon aikana käydään hiihtämässä, laskettelemassa, laskemassa koskea, tutustumassa paikallisen viäräleuka ukkeliin joka ennustaa vieraille tulevan 10-vuoden sään jne. Sitten vieraat lähtevät kotiinsa laskemaan reissunsa hiilijalanjälkeä ja matkailuyrittäjät laskevat jäikö mitään sinne viivan alle. Ja se mikä jäi näiden matkailijoiden mieleen, on se viäräleuka ukkeli. Siitä otetut kuvat ja videot leviävät vauhdilla ympäri maailmaa.

        Joten ei kiitos enää lisää matkailua. Viäräleuat asuu täällä sitä varten, että saa olla rauhassa ja turvassa turhalta toiminnalta eli tässä tapauksessa matkailulta. Metsäteollisuus sopii tänne paremmin ja rautatiet kuljettavat puuta tehokkaammin kuin esim. puutavara-autot.

        Kyllä alkaa ymmärtämään, mitä sisäsiittoisuus tarkoittaa, kun näitä palstoja lukee, tärkeintä tuntuu olevan, kunhan paska lentää ja pölli kulkee. Eipä ole ihme, jos Nurmeksessa on kehitys pysähtynyt väestökatoineen ja erityyppisiä asuinkiinteistöjä myynnissä toistasataa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä alkaa ymmärtämään, mitä sisäsiittoisuus tarkoittaa, kun näitä palstoja lukee, tärkeintä tuntuu olevan, kunhan paska lentää ja pölli kulkee. Eipä ole ihme, jos Nurmeksessa on kehitys pysähtynyt väestökatoineen ja erityyppisiä asuinkiinteistöjä myynnissä toistasataa.

        Maailma kehittyy mutta ihminen ei. Miksi kaikki hieno ja kiinnostava on aina muualla, kun se on todellisuudessa vaan harhaa. Suomi on omintakeinen maa omintakeisine ihmisineen. Nurmes on omintakeinen suomalainen pikkukaupunki, josta en suurkaupunkia edes haluaisi. Suurempaa menoa halajavat voivat niin halutessaan etsiä itselleen sopivampaa meininkiä muualta. Kukaan ei ole sitä estämässä, silti se jää moneltakin tekemättä. Mutta valitusvirsi vaan soi. Matkailu on merkittävä elinkeino, mutta silläkin on varjopuolensa. Vapaus ilman vastuuta on huono yhdistelmä, sen on tämä koronakin jälleen kerran osoittanut. Paskan lennättäminen ja pöllin kulkeminen ei koronan kaltaista riesaa ole vielä tuonut.


      • Anonyymi

        Olisiko aika perustaa joku NURMES-seula jossa voitaisiin ajatella hörhöilijöitä ja mitä he näkevät ja mitä mahdollisuuksia olisi ja miten parasta päästä k a t k o l l e" ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisiko aika perustaa joku NURMES-seula jossa voitaisiin ajatella hörhöilijöitä ja mitä he näkevät ja mitä mahdollisuuksia olisi ja miten parasta päästä k a t k o l l e" ?

        Sinusta tulisi ensimmäinen asiakas onneton nössö Imbesilli Imbesilliteetti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisiko aika perustaa joku NURMES-seula jossa voitaisiin ajatella hörhöilijöitä ja mitä he näkevät ja mitä mahdollisuuksia olisi ja miten parasta päästä k a t k o l l e" ?

        Heh heh, todellakin hyvä idea!!! 🤭


    • luonto lähellä

      Ei ainakaan ole samoja ongelmia kuin etelä Suomessa !

      TVn uutisissa puhutaan aina miten on asuntopulaa sekä kehien liikenne ihan hirveetä !

    • Anonyymi

      No johan on tekstiä.

      • Anonyymi

        Nurmeksen sisäsiittoisuus on 100 prosenttista tästä johtuen siellä ei ole kuin autisteja, raiskareita, lapsiin sekaantujia ja muuten vain vajakkeja!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nurmeksen sisäsiittoisuus on 100 prosenttista tästä johtuen siellä ei ole kuin autisteja, raiskareita, lapsiin sekaantujia ja muuten vain vajakkeja!

        Onko sulla paljonkin kokemusta kyseisistä harrastuksista,kun tiedät niin tarkkaan ja löytyykö todisteita,faktaa,oikeuden päätöksiä poliisin kuulustelu asiakirjoja,pöytäkirjoja näistä kyseisistä harrastuksista.Pelkät ihmisten puheet paskanjauhanta ei tee kenestäkkään syyllistä mihinkään tyhmät ja hölmöt uskovat jokaisen puheen ja sanan,jos näistä ei ole esittää fakta tietoja,poliisin kuulustelu pöytäkirjoja,oikeuden päätöksiä,kirjallisia todisteita yms.Mietippä tätä asiaa omalle kohdallesi,jos sinusta samat väitteet,mutta ethän sä tajua,kun sun älykkyys ei siihen riitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko sulla paljonkin kokemusta kyseisistä harrastuksista,kun tiedät niin tarkkaan ja löytyykö todisteita,faktaa,oikeuden päätöksiä poliisin kuulustelu asiakirjoja,pöytäkirjoja näistä kyseisistä harrastuksista.Pelkät ihmisten puheet paskanjauhanta ei tee kenestäkkään syyllistä mihinkään tyhmät ja hölmöt uskovat jokaisen puheen ja sanan,jos näistä ei ole esittää fakta tietoja,poliisin kuulustelu pöytäkirjoja,oikeuden päätöksiä,kirjallisia todisteita yms.Mietippä tätä asiaa omalle kohdallesi,jos sinusta samat väitteet,mutta ethän sä tajua,kun sun älykkyys ei siihen riitä.

        Niinpä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko sulla paljonkin kokemusta kyseisistä harrastuksista,kun tiedät niin tarkkaan ja löytyykö todisteita,faktaa,oikeuden päätöksiä poliisin kuulustelu asiakirjoja,pöytäkirjoja näistä kyseisistä harrastuksista.Pelkät ihmisten puheet paskanjauhanta ei tee kenestäkkään syyllistä mihinkään tyhmät ja hölmöt uskovat jokaisen puheen ja sanan,jos näistä ei ole esittää fakta tietoja,poliisin kuulustelu pöytäkirjoja,oikeuden päätöksiä,kirjallisia todisteita yms.Mietippä tätä asiaa omalle kohdallesi,jos sinusta samat väitteet,mutta ethän sä tajua,kun sun älykkyys ei siihen riitä.

        Nämä pöytäkirjat varmaan löytyy sulta ihan omasta kodista kun kuulut näihin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nurmeksen sisäsiittoisuus on 100 prosenttista tästä johtuen siellä ei ole kuin autisteja, raiskareita, lapsiin sekaantujia ja muuten vain vajakkeja!

        Näin se on, pitää vaan hyväksyä tosiasiat!


    • Anonyymi

      Nurmes on hieno paikka asua, monet ovat jopa kateellisia täällä olevista, nyt vain järkeä kehittämisessä oikeaan suuntaan.

      • Anonyymi

        Eli sulauttaminen velatomaan valtimoon, sieltä pumppuaa tervettä verta.


      • Anonyymi

        Kuollut pitäjä ilman tulevaisuutta, ketä muita siellä asuu nykyään kuin eläkeläisiä ja laitapuolen kulkijoita? Sama koskee kaikkia P-Karjalan pikkupitäjiä, Joensuu on ainoa paikka millä on elinvoimaa jatkossakin. Saa nähdä milloin kuntaliitoksia aletaan puskea läpi ihan tosissaan, ensi vuodesta lähtien P-Karjalassa on 13 kuntaa kun Heinävesi liittyy remmiin mikä on aivan liian suuri määrä paisuneita kuntaorganisaatioita näin kuihtuneessa maakunnassa.


    • Anonyymi

      Tänään meen alkoon ja aloitan ryyppyputken.

    • Anonyymi

      No jos olet "pienen ikäsi" asunut Nurmeksessa, sinulla on vielä ajallisesti paljon opittavaa.
      Muuten, mielestäni Nurmes on ihan hyvä paikka asua, ainakin tällaisen, joka 15-vuotiaana lähti työn ja uuden näkemisen sekä oppisen perässä sinne, mikä kulloinkin tuntui oikealta valinnalta. Mitä suurempi kaupunki, sitä enemmän kaikkea rikollisuutta ja asunnot kalliita.

    • Anonyymi

      Vai olisiko aloittaja kaikkien persereikien ylipappi ?

    • Anonyymi

      Ei varmaan löytynyt töitä Nurmeksesta, kun työpaikat oli jo jaettu ennen pakollista ilmoitusta avoimista työpaikoista, niin piti lähteä maailmalle. Eikai!

    • Anonyymi

      Nurmes on tosiaankin täynnä vajakkeja, sukurutsareita ja raiskareita! Kukaan ei halua edes olla missään tekemisissä nurmeslaisten kanssa mutta nämä vajakit eivät älyä pysyä siellä omien rajojen sisällä mikä olisi toivottavaa että tämä tyhmyys ei pääsisi leviämään minnekkään! On tehty tutkimus että jos nurmes olisi suljettu jo 100 vuotta sitten niin kehitysvammaisten määrä Suomessa olisi jopa nollassa! Toivoisinkin että Nurmeslaiset sijoitettaisiin jonnekin saarelle minne kerran viikossa tiputetaan joku eu-paketti josta nämä vajakit tapella keskenään! Miestappioita tulis varmaan mutta se tuskin ketään haittaisi!

    • Anonyymi

      Pielisen saarissa on mökkejä myynnissä, joten voisit käydä harjoittelemassa ympärivuotista asumistasi siellä ja kertoa miltä tuntui vaikka vuoden päästä.

      • Anonyymi

        Mulla on mökki pikku pökkelössä ja olen viihtynyt hyvin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on mökki pikku pökkelössä ja olen viihtynyt hyvin!

        Kansojen isä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on mökki pikku pökkelössä ja olen viihtynyt hyvin!

        Pikku pökkelössä ja pikku hiprakassa, siinähän se aika kuluu mukavasti.


    • Anonyymi

      Upeat jouluvalot!

      • Anonyymi

        Joko ne sytytetään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joko ne sytytetään?

        Mietitään asiaa ensi vuonna.


    • Anonyymi

      Taidat olla niitä pr miehiä?

    • Anonyymi

      Nurmeshan on unelmapaikka, kukaan ei ole toiselle kateellinen, kukaan ei juoruile toisista ja kohota omaa egoaan, vaikka on huono päivä itsellä niin varmasti tuttuja tervehditään, työpaikoilla ei ole v...tuilua, naiset ei kulje nokka pystyssä ja vilkuile poispäin (miehen näkökulmasta), liikuntaa voi harrastaa missä vaan, kaikenkaikkiaan oikein suositeltava paikka vaikka muuttaa tänne.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1425
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1225
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1212
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1198
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1196
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1170
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe