jalostusoikeussopimus

tindra10

Oletin sopimusta tehdessäni, että se jatkuu vain kahden vuoden ajan. Nyt kasvattaja sanoo, että se voi ketää 5-6 vuotta. Haluaisin koiran omakseni kokonaan. Mitä tehdä? Ja mitä maksaa nyt yhden vuoden jälkeen tuon sopimuksen purkaminen?

8

2082

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niksu

      mun tekemissä jalostusoikeussopimuksissa koiran on ostajan omaisuutta heti pennusta lähtien. Ostaja saa koiran halvemmalla, koska mulle jää jalostukseenkäyttöoikeus kahteen astutukseen, siis omille nartuilleni. Tähän mennessä kukaan ei ole sopimuksesta valittanut ja on toiminut íhan ok.
      En ainakaan itse pysty käyttämään niitä kahden vuoden aikana, koska koira usein vasta lonkka- ja kyynärpää kuvataan 2 vuotiaana.

      Jaa, eipä tuota sopimusta taida saada kovin helpolla purettua, jos toinen osapuoli ei siihen suostu.

    • nemojade

      Sopimuksessa lukee mikä on takaraja,yleensä 3-4v.Mitä sovitte pentua noudettaessa? Usein on että teetetään pentue tai koiran ikä tulee vastaan niin omistajuus siirtyy haltijalle.

      • paivansadeko

        on eri kuin sijoitussopimus johon nyt viittaat ;)


    • Jos kasvattaja suostuu,voit ostaa koiran sovitusta summasta.Jos ei suostu,niin et voi koiraa ostaa,JOS kauppa on asianmukaisesti tehty.Ihan sama koskee purkamista.JOS kauppakirjaan on kirjattu jalostusoikeuden aika.

      Jos mitään ei ole kirjattu,etkä ole mitään tietoa ajan pituudesta saanut edes suullisesti (suullinen tosin on aina hatara,tyyliin yksi vastaan toinen),niin voit ottaa yhteyttä paikalliseen kennelneuvojaan ja kysyä,onko mahdollista jotain sopimusta saada aikaan kasvattajan kanssa.

      Normaalisti asiallisesti toimittuna uroksen jalostusoikeuden pidättäjä määrittää kohtuullisen ajan,mihin mennessä hänen j.oikeutensa päättyy,ja myöskin kuinka monta pentuetta siihen kuuluu.Kummassakin tapauksessa toimitaan ns.kohtuullisesti.

      Ostajan velvollisuus ON tutustua ja tajuta,mitä jalostusoikeus on.

      Hyvä olisi käyttää kennelliton sopparia (muistaakseni ei ennenvanhaan ollut jalostusoikeuden pidätykseen omaa tosin),kirjata tarkoin KAIKKI ehdot ylös.
      Jos noin on kaksi selväjärkistä aikuista tehnyt,eikä kummallakaan ole huomauttamista mistään koiran elämää huonontavista seikoista tai jotain ihan omitusta sopimuksen kannalta hankaloittavaa,niin sopimus pitäisi hoitaa kunnialla loppuun,ELLEI toisin kummatkin halua.

      • tindra10

        Kiittelen. Olen hyvässä sovussa kasvattajan kanssa ja itse asiassa lunastusehdotus tuli hänen aloitteestaan. Sopimuspaperit ihan kunnossa, muutamat tiedot kyllä puutteellisia, niinkuin juuri tuo aika. Mutta mikä olisi kohtuullinen summa maksaa nyt sitten. Jos koiran hinta oli 1200 e, ja ostohetkellä maksettu summa oli 800 e. Onko kohtuullista, että maksan tuon erotuksen, mitä arvelette?


      • tindra10 kirjoitti:

        Kiittelen. Olen hyvässä sovussa kasvattajan kanssa ja itse asiassa lunastusehdotus tuli hänen aloitteestaan. Sopimuspaperit ihan kunnossa, muutamat tiedot kyllä puutteellisia, niinkuin juuri tuo aika. Mutta mikä olisi kohtuullinen summa maksaa nyt sitten. Jos koiran hinta oli 1200 e, ja ostohetkellä maksettu summa oli 800 e. Onko kohtuullista, että maksan tuon erotuksen, mitä arvelette?

        Eli siis tarkoittaako tuo,että jos koira olisi ostettu omaksi,hinta olisi ollut 1200 euroa ja nyt sitten jalostusoikeuden jäätyä kasvattajalle maksoi 800 euroa?

        Jos ei ole yhtään pentuetta tehty,niin sitten se on ihan teidän välinen päätös,millä hinnalla koira siirtyy sinulle.Jos on edes yksikin pentue (onnistunut astutus)tehty,niin se mielestäni muuttaa hintaa.
        Jos koirassa on jotain olellista vikaa,miksi kasvattaja ei koiraa esim.käytä (siis jotain joka tekee siitä jalostuskelvottoman/näyttelykelvottoman,niin sen voisi kasvattaja huomioda,varsinkin jos koira on esim.tietoisesti myyty priimana.Toissalta on eri asia kumminkin se,jos on itse haluttu tiettyyn tarkoitukseen koira,ja siihen myyty,tai ei ole.

        En siis osaa sanoa viimekädessä,mikä on kohtuullista,mutta tuskinpa huono asiakaan olisi,jos maksat välirahan loppusummaan,ELLEI ole jalostukseen käytetty ja ilman hylkääviä virheitä.
        Mutta kuten sanoin,viimekädessä ihan sovittelujuttu teidän kesken.

        Ja ihan hyvä juttu,että asia on sopuisasti mennyt kummankin kesken.


    • Eräs vaan

      Aloittajalle: Jalostusoikeudella otettu koira on periaatteessa sun oma,mutta kasvattaja päättää koska aikoo käyttää koiransa jalostukseen.Meillä on ainakin näin.Sit meillä ainakin kasvattaja maksaa lonkka/kyynärkuvaukset ja näyttelymaksut,kunnes jalostusoikeus päättyy

      • gvrte

        koiran tuloksissa jotain sellaista? Jos, niin hinnanlasku olisi minusta paikallaan. Onko ko rodun pentujen myyntihinta nykyään samaa tasoa? Minusta jonkinlainen hinnanlasku olisi paikallaan, koska aikaa kuitenkin kulunut ja koiran haltija on pitänyt (oletettavasti) siitä hyvää huolta, hoitanut kaikki velvoitteet (kuvaukset, näyttelyt, kokeet yms). Mutta sopimusasia viime kädessä, jos sopparissa ei lue tarkemmin lunastussummasta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvaile kaivattuasi kolmella

      Emojilla. Oma vastaus 💨🚮💣
      Ikävä
      174
      1578
    2. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      126
      1501
    3. Mitä sä kuvittelit

      Kun annoit mulle huomiosi, tottakai minä menin ihastumaan suhun. En ole koskaan ollut se henkilö keneen kukaan kiinnittä
      Ikävä
      119
      1442
    4. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      8
      1147
    5. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      74
      983
    6. Sähköauto ei saastuta

      Koska sähköautossa ei ole saastutusputkea kuten polttomoottoriautossa. Saastuttajille tulee mätkäistä kunnon saastutusv
      Maailman menoa
      276
      950
    7. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      223
      932
    8. Olisitko oikeasti

      valmis kohtaamaan kaivattusi?
      Ikävä
      86
      873
    9. Älä nainen leikistä suutu!

      Ja kyllä täytyy kritiikkiäkin kestää, mm. ylipaino, se että oot köyhä jne jne Melko tutulta mieheltä
      Ikävä
      77
      823
    10. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      147
      814
    Aihe