keskireikä

janari78

Onko mahdollista saada jollain välikappaleella sovitettua 58.1 millimetrin keskireiällä varustetut vanteet autoon, jonka vaatii keskireiän olevan 57.1 mm?

22

3080

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Auto-Antero©

Käy kysymässä lähimmästä rengasliikkeestä.

Jos ei heillä ole niin osaavat ainakin neuvoa sinne mistä löytyy.

• paikalleen?

Vai mihin tarvitset välikappaletta? Se on pelkkä asennusapu. Keskittävillä pulteilla vanne keskittyy ilmankin, kunhan vaan välttää voimaa ennen loppukiristystä. Sormituntumalla vaikka ensin niin pitkälle kuin menee...

• vitut

keskittyy. On tapaus missä ei ollu navan ja vanteen keskireiän ero 2 milliä. Ja ei muuten pysyny keskellä.

• janari78

Aa, luulin että tää välikappale jotenkin paikkaa puuttuvat millit. Olen siis hankkimassa käytettyjä renkaita vanhojen lähdettyä varkaiden mukana, enkä viitsi ostaa ennen kuin olen varma että saan ne jotenkin autossani toimimaan.

• merkkinimipask
        janari78 kirjoitti:

Aa, luulin että tää välikappale jotenkin paikkaa puuttuvat millit. Olen siis hankkimassa käytettyjä renkaita vanhojen lähdettyä varkaiden mukana, enkä viitsi ostaa ennen kuin olen varma että saan ne jotenkin autossani toimimaan.

Niinhän ne väittää että "pitäisi" olla välikappale, mutta minä ajoin kyllä 5 vuotta ilmankin, ja hyvin se toimi. Siinä oli kyllä paljon isompi keskireikä, varmaan puolen sentin rako...

• tulikovatalvi
        merkkinimipask kirjoitti:

Niinhän ne väittää että "pitäisi" olla välikappale, mutta minä ajoin kyllä 5 vuotta ilmankin, ja hyvin se toimi. Siinä oli kyllä paljon isompi keskireikä, varmaan puolen sentin rako...

Olipa sinulla tuuria kun ei mitään sattunut. EIHÄ SE VANNE VOI NIIDEN PELKKIEN PULTTIEN VARASSA OLLA. Niiden lujuus ei riitä pitämään pyörää paikoillaan. Kyllä vanteen täytyy nimenomaan kantaa siihen akseliin, sitä varten ne sovitepalat on olemassa.

• Nuijalla päähän
        tulikovatalvi kirjoitti:

Olipa sinulla tuuria kun ei mitään sattunut. EIHÄ SE VANNE VOI NIIDEN PELKKIEN PULTTIEN VARASSA OLLA. Niiden lujuus ei riitä pitämään pyörää paikoillaan. Kyllä vanteen täytyy nimenomaan kantaa siihen akseliin, sitä varten ne sovitepalat on olemassa.

Kyllä se pyörä on kiinni nimenomaan niiden ja VAIN niiden pulttien varassa. Ja hyvin kestää.

Ajattelehan vähän. Vanteen keskireiän ja navan välissä on aina vähän välystä. Sehän se hauskaa olisi jo rilla voisi liikkua sen välyksen verran. Soviterenkaana käytetään usein halpaa muovia olevia heppoisia renkaita. Luulisitko, että ne kantavat pyöräkuormat ja ajorasitukset?

• Nuijalla takas
        Nuijalla päähän kirjoitti:

Kyllä se pyörä on kiinni nimenomaan niiden ja VAIN niiden pulttien varassa. Ja hyvin kestää.

Ajattelehan vähän. Vanteen keskireiän ja navan välissä on aina vähän välystä. Sehän se hauskaa olisi jo rilla voisi liikkua sen välyksen verran. Soviterenkaana käytetään usein halpaa muovia olevia heppoisia renkaita. Luulisitko, että ne kantavat pyöräkuormat ja ajorasitukset?

Taidat sinä olla sitä nuijaa ottanut jo muutama kerran liikaa, kun tulet tänne kirjoittamaan asioista joista et selvästikään ymmärrä yhtään mitään. Teeppä testi ja otappa siitä autostas, jos vielä semmoisen omistat, ne halpaa muovia olevat heppoisat renkaat pois ja kokeile kuinka miellyttäväksi ajoelämys muuttuu.

• Nuijalla päähän
        Nuijalla takas kirjoitti:

Taidat sinä olla sitä nuijaa ottanut jo muutama kerran liikaa, kun tulet tänne kirjoittamaan asioista joista et selvästikään ymmärrä yhtään mitään. Teeppä testi ja otappa siitä autostas, jos vielä semmoisen omistat, ne halpaa muovia olevat heppoisat renkaat pois ja kokeile kuinka miellyttäväksi ajoelämys muuttuu.

Ne soviterenkaat ovat tarkoitukseltaan asennusapu ja sellaisenaan ihan tarpeelliset. Niillä ei kuitenkaan ole mitään tekemistä pyörän kiinnityksen lujuuden kanssa.

Soviterenkaiden avulla pyörän asennus helpottuu ja se keskittyy automaattisesti kunnolla. Ilman soviterenkaita on pultit asennettava vaiheittain kiristäen eikä kerralla pulttipyssyllä täyteen kireyteen paukuttaen.

Olet siis oikeassa, vaikka et itse ymmärtänytkään syitä ja seurauksia.

Pulttien lujuudesta puhuttaessa, yhden pyörän pultin varassa voi ongelmitta nostaa kahden autosi massan ilmaan....

• piupaupiu
        Nuijalla päähän kirjoitti:

Ne soviterenkaat ovat tarkoitukseltaan asennusapu ja sellaisenaan ihan tarpeelliset. Niillä ei kuitenkaan ole mitään tekemistä pyörän kiinnityksen lujuuden kanssa.

Soviterenkaiden avulla pyörän asennus helpottuu ja se keskittyy automaattisesti kunnolla. Ilman soviterenkaita on pultit asennettava vaiheittain kiristäen eikä kerralla pulttipyssyllä täyteen kireyteen paukuttaen.

Olet siis oikeassa, vaikka et itse ymmärtänytkään syitä ja seurauksia.

Pulttien lujuudesta puhuttaessa, yhden pyörän pultin varassa voi ongelmitta nostaa kahden autosi massan ilmaan....

Olen tavallinen tallaaja, en missään määrin ammattilainen. Mutta malaisjärjellä on sanottavaa.. :)

Hommasin juuri 14" kevytmetallivanteet joiden keskireikä on 67mm. Auton vastaava on 54,1mm. Niinpä vanteiden mukana tuli rasia josta löytyy pulttien lisäki muoviset sovitepalikat joilla keskireikä muuttuu oikeaksi.

Kyllä nuo muovit saisi hajalle käsivoimin, joten eiköhän niiden rooli ole ainoastaan asennusvaiheen helpottaminen. Pulteilla se vanne on kiinni autossa ja suorassa, ei tuolla muovinpalalla.

• muovia joo
        piupaupiu kirjoitti:

Olen tavallinen tallaaja, en missään määrin ammattilainen. Mutta malaisjärjellä on sanottavaa.. :)

Hommasin juuri 14" kevytmetallivanteet joiden keskireikä on 67mm. Auton vastaava on 54,1mm. Niinpä vanteiden mukana tuli rasia josta löytyy pulttien lisäki muoviset sovitepalikat joilla keskireikä muuttuu oikeaksi.

Kyllä nuo muovit saisi hajalle käsivoimin, joten eiköhän niiden rooli ole ainoastaan asennusvaiheen helpottaminen. Pulteilla se vanne on kiinni autossa ja suorassa, ei tuolla muovinpalalla.

Mutta kun sovite on tiukka ja voimat kohdistuvat vain sitä muovin pintaa vastaan niin se kantaa enemmän kuin maalaisjärjellä voisi tajutakaan.

Tällä palstalla besserwissereitä aina riittää, mutta itse en kyllä ajaisi viittäkymppiä lujempaa autolla, jossa ei ole keskiösovitteita paikallaan.

• piupaupiu
        muovia joo kirjoitti:

Mutta kun sovite on tiukka ja voimat kohdistuvat vain sitä muovin pintaa vastaan niin se kantaa enemmän kuin maalaisjärjellä voisi tajutakaan.

Tällä palstalla besserwissereitä aina riittää, mutta itse en kyllä ajaisi viittäkymppiä lujempaa autolla, jossa ei ole keskiösovitteita paikallaan.

Omat maalaisjärkipähkäilyt menevät usein pieleen, niin tässäkin. =D

Ilmeisesti muovin käyttö sovitepalan materiaalina on kuitenkin siis täysin normaalia, eikä sen kestävyyden/toimivuuden suhteen tarvitse murehtia?

• jepej
        muovia joo kirjoitti:

Omat maalaisjärkipähkäilyt menevät usein pieleen, niin tässäkin. =D

Ilmeisesti muovin käyttö sovitepalan materiaalina on kuitenkin siis täysin normaalia, eikä sen kestävyyden/toimivuuden suhteen tarvitse murehtia?

(Jos tämä tulee taas tuplana, voi kiitokset osoittaa Suomi24:n suuntaan.. paskan möivät =)

• voevoevoe
        muovia joo kirjoitti:

Miten minusta tuntuu kuitenkin, että kyllä nuo pyöränpultit sen vanteen pitää paikallaan. Vai oletko yrittänyt ajaa pelkällä soviterenkaalla kiinni olevalla vanteella? Tuskin.

• ne pyörän
        voevoevoe kirjoitti:

Miten minusta tuntuu kuitenkin, että kyllä nuo pyöränpultit sen vanteen pitää paikallaan. Vai oletko yrittänyt ajaa pelkällä soviterenkaalla kiinni olevalla vanteella? Tuskin.

pultit sen navassa pitää kiinni mutta soviterengas pitää sen keskellä.

• Turvallinen olo
        muovia joo kirjoitti:

Ei se mitään, toki käytetään soviterenkaita. Auttaahan ne asennuksessa eikä niistä muutenkaan vahinkoa ole.
        Miksiköhän pyöränpultit on sovitettu vanteeseen kartiolla eikä eikä pultteja vedetä taso tasoa vasten kuten normaali ruuviliitos ?
        Jos joku haluaa tutkia mitä ne sovitteet ajorasituksia kestää, ehdotan seuraavaa. Laita soviterengas ja pyöränpulttien/mutterien alle tukeva, sileä aluslevy - vaatii hiukan rohkeutta.

• kyllähän
        Turvallinen olo kirjoitti:

Ei se mitään, toki käytetään soviterenkaita. Auttaahan ne asennuksessa eikä niistä muutenkaan vahinkoa ole.
        Miksiköhän pyöränpultit on sovitettu vanteeseen kartiolla eikä eikä pultteja vedetä taso tasoa vasten kuten normaali ruuviliitos ?
        Jos joku haluaa tutkia mitä ne sovitteet ajorasituksia kestää, ehdotan seuraavaa. Laita soviterengas ja pyöränpulttien/mutterien alle tukeva, sileä aluslevy - vaatii hiukan rohkeutta.

ne kartiot sen vanteen keskittää eikä mikään soviterengas.

• Kiven takana

Jos et muualta saa niin, kyllä joku sorvari sulle semmoiset tekee.

• asentaja..

Kyllä pultit keskittää pyörän.

• Kokenut asentaja..

Jos nyt puhutaan jostain vahänkin dx corollaa painavammasta autosta.

• ainakin

kesti pakussa aivan hyvin ilman mitään soviterenkaita. Eiköhän tuosta katsastuksessa luulisi huomautettavan jos nuo olisi niin tärkeät.

• Kesänakki
        ainakin kirjoitti:

kesti pakussa aivan hyvin ilman mitään soviterenkaita. Eiköhän tuosta katsastuksessa luulisi huomautettavan jos nuo olisi niin tärkeät.

Valitin rengasliikkeessä rattiin tuntuvaa tärinää ja kyllä ne siellä ainakin väittivät, että se johtui siitä, kun oli navan ja sovitteen välissä klappia.

Niin ja milläs se katsastusmies näkee, että onko sovitetta vai ei, kun ei paljo renkaita irroittele?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Puoluebarometri: Marinin hallituksella 7 parasta mittaustulosta

Orpon hallitusta pitää huonona 2/3 kansalaisista, joka on aika hyvin linjassa hallituspuolueiden yhteenlasketun kannatuk
      Maailman menoa
      66
      4022
    2. Pride-rautu korvaamaan kirjolohi

Kekkosen saatanan tunari meni muuttamaan aikoinaan sateenkaariväen kalan nimen. Unkarin vallankumouksen innoittamana n
      Maailman menoa
      15
      2137
    3. Purran aikaisemmat kannattajat siirtyneet Lindtmanin leiriin

Melkoinen muutos on käynnissä Suomen politiikan kentällä. Tulevista häviäjistä on hirmuinen kiire päästä ajoissa voittaj
      Maailman menoa
      13
      1908
    4. Olen parasta a-luokkaa

Kerron nyt teille, että olen äärimmäisen utelias, ja iitserakas ihminen. Teen paljon aloituksia itseäni koskien ja tunge
      Sinkut
      36
      1264
    5. 27
      1219
    6. Se mua jotenkin harmittaa

Et ko sulla ollu näin paljon selvästi mielenpäällä ollut kaikkea, kysymyksiä, neuvoteltavia asioita ja huolenaiheita, et
      Suhteet
      11
      993
    7. Shakki ja matti

Toivoisin, että olisit läsnä ja tukena arjessani. Et edes tietäisi, että se olen minä tässä ja täällä vain. Olisi asioit
      Ikävä
      71
      847
    8. Oot tosi epätavallinen

ja erikoinen nainen. Tykästyä ikihyviksi sun kaltaiseen naiseen, mitä tästä pitäis edes ajatella.
      Ikävä
      43
      839
    9. Tuntuu että sulla on uusi ihastus

Toivottavasti vain harhailen.
      Ikävä
      40
      741
    10. Peuran liikenne ajovaloissa

Haittaako se jos bussit on romuja ja käyttökiellossa? https://www.ilkkapohjalainen.fi/avi-loysi-kahdeksan-puutetta-kaup
      Ähtäri
      24
      694
    Aihe