Kuinka korkea voi reumatekijä olla nivelpsorissa? Minua vaivaavat ranteet ja sormien nivelet, myös päkiät kipuilevat; joku reumasairaus kyllä on. Ihopsori läytyy, joten ajattelin, että nivelpsoriako tämä. Kuitenkin reumatekijä oli 36, (viitearvo max 15)ja nettilähteiden mukaan sen ei juuri kuuluisi nousta nivelpsorin yhteydessä. Olen kyllä menossa reumalääkärille, mutta ajattelin kysäistä kokemuksia täältä.
Niveleuma vai nivelpsori?
10
3399
Vastaukset
- vasta sairastunut
En tiedä noista reumatekijöistä, mutta mulle vastasi yliopistollisen sairaalan reumalääkäri, kun kysyin onko mulla reuma vai nivelpsori, että sama sairaus se on nimittää sitä sitten miten haluaa. Eli tuo psorireuma vois olla sopiva ?!
- ja hoitokin sama.
Kroonisesta niveltulehduksesta siis kyse. Kuitenkin olen kuullut, että psoriasisartriitti olisi lievempi ja toivossa elän, että jos vaikka olisi sitä... t. ap. kysyjä
- lievempi
ja hoitokin sama. kirjoitti:
Kroonisesta niveltulehduksesta siis kyse. Kuitenkin olen kuullut, että psoriasisartriitti olisi lievempi ja toivossa elän, että jos vaikka olisi sitä... t. ap. kysyjä
Minulla on nivelreuma ja psori. Erittäin äkäinen on tauti ollut jo koko 10 vuotta. Olen myös seronegatiivinen.
Mikään lääke ei auta kolmea kuukautta kauempaa, että siinä sitä lievempää tulehdusta ;).
Mutta jokainenhan on oma yksilönsä, joten lääkkeetkin auttavat eri tavalla. - Aika ärhäkkänä
lievempi kirjoitti:
Minulla on nivelreuma ja psori. Erittäin äkäinen on tauti ollut jo koko 10 vuotta. Olen myös seronegatiivinen.
Mikään lääke ei auta kolmea kuukautta kauempaa, että siinä sitä lievempää tulehdusta ;).
Mutta jokainenhan on oma yksilönsä, joten lääkkeetkin auttavat eri tavalla.alkanut tämä minunkin tautini, oli mitä oli... Varmaan tosiaan yksilöstä kiinni. Täytyy odotella sinne lääkärille pääsyä, vielä olisi pari viikkoa.
- lievempi
Aika ärhäkkänä kirjoitti:
alkanut tämä minunkin tautini, oli mitä oli... Varmaan tosiaan yksilöstä kiinni. Täytyy odotella sinne lääkärille pääsyä, vielä olisi pari viikkoa.
olen jo toista vuotta sairastanut nivelpsoria, ja jo tuntuu, kuin olisi toinen jalka haudassa, toinenkin jo nilkkaa myöten. jos tämä on lievää, niin otan tosissani osaa nivelreumaa sairastavien kipuihin.
- nivelpsoriaatikko
lievempi kirjoitti:
olen jo toista vuotta sairastanut nivelpsoria, ja jo tuntuu, kuin olisi toinen jalka haudassa, toinenkin jo nilkkaa myöten. jos tämä on lievää, niin otan tosissani osaa nivelreumaa sairastavien kipuihin.
Taitaa vähän lääkäreilläkin olla tiedonpuutetta nivelpsorista..Nivelprosriasisksen ei kyllä pitäisi reumatekijää nostaa.Itselleni diagnoosi tehtiin ja tuota reumatekijää ei ollut eli kyseessä on nivelpsori.Vaikka nivelpsori on reumatauti se ei ole reuma!Itse asiassa näistä kahdesta nivelpsoriasis on vaikeampi,koska se tuhoaa myös muita kuin niveliä eli siis rustoa ja pehmeämpiä kudoksia.Kivut nivelpsorissa ovat taatusti kovemmat kuin reumassa.
- SRR
nivelpsoriaatikko kirjoitti:
Taitaa vähän lääkäreilläkin olla tiedonpuutetta nivelpsorista..Nivelprosriasisksen ei kyllä pitäisi reumatekijää nostaa.Itselleni diagnoosi tehtiin ja tuota reumatekijää ei ollut eli kyseessä on nivelpsori.Vaikka nivelpsori on reumatauti se ei ole reuma!Itse asiassa näistä kahdesta nivelpsoriasis on vaikeampi,koska se tuhoaa myös muita kuin niveliä eli siis rustoa ja pehmeämpiä kudoksia.Kivut nivelpsorissa ovat taatusti kovemmat kuin reumassa.
Tuskin on aiheellista alkaa miettimään ja vertailemaan kipujen suuruutta ja laatua, sinullahan ei kai kokemusta varsinaisista Reuma-sairauksista sitten ole, otaksun ??
- SRR:lle
SRR kirjoitti:
Tuskin on aiheellista alkaa miettimään ja vertailemaan kipujen suuruutta ja laatua, sinullahan ei kai kokemusta varsinaisista Reuma-sairauksista sitten ole, otaksun ??
Lähinnä ajattelin, että kuulemani mukaan psori saattaisi edetä hitaammin ja siitä kysyn. Kokemusta ei ole reumasairauksista ennestään.Mutta ilmeisesti olen ihan väärällä palstalla kyselemässä, täällä pitäisi olla jo asiantuntija eikä saisi vastasairastunut kysellä tyhmiä.
- SRR
SRR:lle kirjoitti:
Lähinnä ajattelin, että kuulemani mukaan psori saattaisi edetä hitaammin ja siitä kysyn. Kokemusta ei ole reumasairauksista ennestään.Mutta ilmeisesti olen ihan väärällä palstalla kyselemässä, täällä pitäisi olla jo asiantuntija eikä saisi vastasairastunut kysellä tyhmiä.
Olen tosi sori ! Itse olen vasta saanut varsinaisen diagnoosin, ja mieli aika herkkä. En kai oikein keskittynyt lukemaan, vaan heti ärsyynnytin itseni.
ANTEEKSI !
- nivelreumaatikko
Reumatekijä voi olla positiivinen (tiettyjä vasta-aineita yli viitearvon)täysin terveelläkin ihmisellä, joten eihän sen löytyminen sulje pois mahdollisuutta, että olisi nivelpsori.
Täysin turhaa on vertailla, mikä sairaus on pahempi tai helpompi. Kaikissa sairauksissa on skaala hyvin lievistä erittäin vaikeisiin tapauksiin. Ja ihminen on kokonaisuus. Fyysisesti terveen ihmisen elämä voi olla pahoja vastoinkäymisiä täynnä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053141Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391600Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951462- 921369
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461324Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561236Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803