No niin, sunnuntaina se sitten simahti, se koodilukko. Onneksi oli lähimarketin pihalla, josta ei enää ottanut koodia vastaan eikä käynnistynyt.
Irrotin koko ratin alapuolisen kojelaudan alaosan irroitin koodiläpän jouset, sitten itse numeropöytä varovasti vääntäen irti paneelista. Siinä näkikin jo vian, kaksi johtoa irtipoikki, muissakin oli suojus jo auki.
Irrotin liittimen numeropöydästä ja tutkin juttua tarkemmin. Tuohan on yksinkertainen liitos, lyhennetään johtoja 3 mm, vähän kuorta pois ja painetaan piikkeihin uudelleen kiinni. Sitten kasaus päinvastaisessa järjestyksessä ja siinä oli, otti koodin vastaan ja lähti käyntiin kuin mitään ei olisi ollut.
Kaikenkaikkiaan korjaus vei aikaa tutkimisineen n 20 min, ongelmia aiheutti viereinen parkkiruutu, johon oli aina joku tunkemassa, minun oli toki pidettävä kuskin ovea auki koko ajan, jotta mahdun työskentelemään. Mutta helppo juttu kaikenkaikkiaan, ja halpa, jos vertaa siihen, että hinautetaan korjaamolle, jossa pistettäisiin katsomatta se 100€ maksava uusi johtosarja paikalleen.
406 -96 koodilukko
14
2029
Vastaukset
- Veli Puivari
Lähimarketin pihalla simahti pari viikkoa sitten. Sitten jossakin asennossa otti vielä koodin vastaan, joten pääsin starttaamaan ja vielä kotiin saakka.
Siellä laite oli sitten täysin hengetön seuraavan kerran yritettäessä.
Löysin suojasukan sisältä KOLME piuhaa, jotka olivat täysin irtipoikki. Korjasin ne piuhanpätkillä. Kaikki katkenneet piuhat olivat erivärisiä, joten erehtymisen vaaraa ei ollut.
Vaan ei toiminut vieläkään! Uusi tutkimus paljasti vielä yhden piuhan olevan poikki eristeen sisällä. Juuri tuo piuha oli ilmeisesti temppuillut marketin pihalla ja saanut sitten hetkellisesti taas kosketuksen. Ne kolme muuta poikkinaista piuhaa sattuivat vastaamaan sellaisia numeroita, jotka eivät sisälly numerokoodiini. Kun korjasin neljännenkin piuhan, laite tuli käyttökuntoon.
Koko johtosarja oli mielestäni kuitenkin tiensä päässä (muidenkin piuhojen eristeissä murtuman alkuja), joten kävin varmuuden vuoksi vaihdattamassa koko piuhasarjan merkkikorjaamon pikahuollossa. Olisi tympeää, jos värkki pettäisi vaikka ensi talvena hankalien taipaleiden takana.
Osat ja työ veroineen 134,26 €. Tekee 20 € vuotta kohden, kun piuhat näköjään kestävät hivenen alle 7 vuotta.
Koodinäppäimistöllä varustettu ajonestolaite on mielestäni koko auton typerin yksityiskohta. Olen tuntenut itseni idiootiksi joka kerran koodia sisään näpytellessäni. Vekottimen autoon ympännyt suunnittelija ei ole onnekseen tullut kehumaan "keksinnöllään" nyrkkini ulottuville...- Kasper
tuo johtosarja vaihdettiin myös, mutta ilmaiseksi. Maahantuoja lähettänyt kirjeen kaikille jälleenmyyjille, miten heidän tulee johtojen kanssa menetellä. Kyseessä selvä moka, sillä pakkasella noiden vanhojen johtojen eriste ei kestä taivuttelua, uusissa silikonikuori. Kannattaa ainakin vittuilla rankasti, kyllä ajoneston pitää kauemmin kuin 7 vuotta kestää. Mitä tulee itse koodin käyttöön, niin mielelläni ottaisin saman systeemin nykyiseenkin pösööni. Minusta oli kätevää, kun auton sai huoletta jättää avaimet paikallaan pihalle parkkiin, ei pelkoa, että joku nappaa. Nyt sitten etsiskelen avaimia, kun joku muu ajanut viimeksi tai en itse muista, mihin ne heitin. Näpyttelyyn meni ehkä 4 sekuntia, silloinen diesel hehkutti kesälläkin kauemmin.
- pugi
Kasper kirjoitti:
tuo johtosarja vaihdettiin myös, mutta ilmaiseksi. Maahantuoja lähettänyt kirjeen kaikille jälleenmyyjille, miten heidän tulee johtojen kanssa menetellä. Kyseessä selvä moka, sillä pakkasella noiden vanhojen johtojen eriste ei kestä taivuttelua, uusissa silikonikuori. Kannattaa ainakin vittuilla rankasti, kyllä ajoneston pitää kauemmin kuin 7 vuotta kestää. Mitä tulee itse koodin käyttöön, niin mielelläni ottaisin saman systeemin nykyiseenkin pösööni. Minusta oli kätevää, kun auton sai huoletta jättää avaimet paikallaan pihalle parkkiin, ei pelkoa, että joku nappaa. Nyt sitten etsiskelen avaimia, kun joku muu ajanut viimeksi tai en itse muista, mihin ne heitin. Näpyttelyyn meni ehkä 4 sekuntia, silloinen diesel hehkutti kesälläkin kauemmin.
Ai siis automaa vaihtaa ilmaiseksi sen johtosarjan?
Oletko tosissasi?
Epäilen hiukan.. - Kasper
pugi kirjoitti:
Ai siis automaa vaihtaa ilmaiseksi sen johtosarjan?
Oletko tosissasi?
Epäilen hiukan..sen vaihtoi Porvoon Osla-auto, mutta vasta sen jälkeen, kun olivat ensin korjanneet johdot liittimillä, joka minua alkoi suoraan sanottuna syvästi vituttaa. Menin maahantuojalle(siis ei automaa, vaan maanauto, samassa paikassa Herttoniemessä.) ja sain käsiini jonkun "vastaavan", jolle kerroin käsitykseni moisen turvavarusteen kestosta, jolloin hän miettimättä hetkeäkään aikoi toimittaa oslaan johtosarjan ja kehoitti varaamaan sieltä ajan. Näin tein ja johtosarja/työ ei maksanut mitään. Valitettavasti en muista tuon maanauton "vastaavan" nimeä.
- osajaska
Kasper kirjoitti:
sen vaihtoi Porvoon Osla-auto, mutta vasta sen jälkeen, kun olivat ensin korjanneet johdot liittimillä, joka minua alkoi suoraan sanottuna syvästi vituttaa. Menin maahantuojalle(siis ei automaa, vaan maanauto, samassa paikassa Herttoniemessä.) ja sain käsiini jonkun "vastaavan", jolle kerroin käsitykseni moisen turvavarusteen kestosta, jolloin hän miettimättä hetkeäkään aikoi toimittaa oslaan johtosarjan ja kehoitti varaamaan sieltä ajan. Näin tein ja johtosarja/työ ei maksanut mitään. Valitettavasti en muista tuon maanauton "vastaavan" nimeä.
Kyllä ainakin täällä pohjoisimmassa rannikkokaupungissa maksaa tuon satasen pelkkä johtosarja, ainakin keväällä (taisin kirjottaa tännekin, kun eivät suostuneet ottamaan ajonestoa pois toiminnasta). Olisiko jotain tarkempaa tietoa tuosta maahantuojan vastaantulosta. Täkäläinen yritys ei varmastikaan omalla kustannuksellaan tuota ala vaihtamaan, en viitsi edes lähteä tappelemaan ilman "aseita"?
- Veli Puivari
osajaska kirjoitti:
Kyllä ainakin täällä pohjoisimmassa rannikkokaupungissa maksaa tuon satasen pelkkä johtosarja, ainakin keväällä (taisin kirjottaa tännekin, kun eivät suostuneet ottamaan ajonestoa pois toiminnasta). Olisiko jotain tarkempaa tietoa tuosta maahantuojan vastaantulosta. Täkäläinen yritys ei varmastikaan omalla kustannuksellaan tuota ala vaihtamaan, en viitsi edes lähteä tappelemaan ilman "aseita"?
> Kyllä ainakin täällä pohjoisimmassa rannikkokaupungissa maksaa tuon satasen pelkkä johtosarja, ainakin keväällä
Automaan käteiskuitilla 30.7.2003 on johtosarjan al-verolliseksi hinnaksi merkitty 62,00 €. Sekään ei ole vallan vähän, jos miettii materiaalien todellista hintaa. Vaihtotyön verollinen hinta 70,50 €; tarveaineista on laskutettu lisäksi 1,76 € ja laskun loppusummaksi on saatu 134,26 € (ilman arvonlisäveroa 110,05 €).
- PSA
...koodinäppäimistöstä.
Vaikka en itse rattijuoppoilua harrasta niin uskoisin että koodin näpyttely estää pahimmassa kunnossa olevia eli yli 3,5 promillen kunnossa ajavia saamaan autoa liikkeelle. Vaikka olisi ko. henkilön omakin auto kyseessä...
Minulla nimittäin serkkupoika hävittää automaattikorttinsa joka kerta kun käy kännissä nostamassa rahaa automaatista. - Jukka
Tiesittekö että koodilukon saa pois käytöstä kun ensin käynnistää moottorin ja irrottaa sitten näppäimiställe tulevan piuhan...
Seuraavalla käynnistyksellä ei kysele enää koodia.
Ei tarvi enää näpytellä!- osajaska
Pistin tänä aamuna vietiä maahantuojalle, sieltä tuli kiitettävän nopeasti vastaus. Alla maahantuojan vastaus copy-pastena:
"Kiitos viestistä. Auto on tekninen laite jossa on paljon kuluvia osia. Myös toistuvalle taivutukselle joutuvat johtosarjat ovat kuluvia osia. -96 mallisessa autossa käynnistyksen esto ei ole pakollinen varuste ja sen voi poistaa käytöstä irroittamalla näppiksen johto moottorin käydessä. Tämän jälkeen auto pitää myös muutoskatsastaa. Autonne vuoden tehdastakuu on päättynyt joten emme voi osallistua mahdollisiin korjaus- tai muutoskustannuksiin."
Viimeisestä lauseesta voi tietysti olla montaa mieltä, ei nyt minua ainakaan innosta ostamaan seuraavaksi uudempaa 406:tta, kuten suunnittelin... - Itte
osajaska kirjoitti:
Pistin tänä aamuna vietiä maahantuojalle, sieltä tuli kiitettävän nopeasti vastaus. Alla maahantuojan vastaus copy-pastena:
"Kiitos viestistä. Auto on tekninen laite jossa on paljon kuluvia osia. Myös toistuvalle taivutukselle joutuvat johtosarjat ovat kuluvia osia. -96 mallisessa autossa käynnistyksen esto ei ole pakollinen varuste ja sen voi poistaa käytöstä irroittamalla näppiksen johto moottorin käydessä. Tämän jälkeen auto pitää myös muutoskatsastaa. Autonne vuoden tehdastakuu on päättynyt joten emme voi osallistua mahdollisiin korjaus- tai muutoskustannuksiin."
Viimeisestä lauseesta voi tietysti olla montaa mieltä, ei nyt minua ainakaan innosta ostamaan seuraavaksi uudempaa 406:tta, kuten suunnittelin...Täällä on nyt neuvottu, kuinka ajonestolaitteen saa POIS päältä ja kerrottu, että auto on tämän jälkeen (periaatteessa) muutoskatsastettava.
Osaisiko joku vielä neuvoa, kuinka kerran päältä otettu ajonesto saadaan väliaikaisesti TAKAISIN päälle tavanomaista vuosikatsastusta varten, jos poiskytkentä kiinnostaa mutta muutoskatsastus ja siihen liittyvät kustannukset eivät houkuttele? - Jukka
Itte kirjoitti:
Täällä on nyt neuvottu, kuinka ajonestolaitteen saa POIS päältä ja kerrottu, että auto on tämän jälkeen (periaatteessa) muutoskatsastettava.
Osaisiko joku vielä neuvoa, kuinka kerran päältä otettu ajonesto saadaan väliaikaisesti TAKAISIN päälle tavanomaista vuosikatsastusta varten, jos poiskytkentä kiinnostaa mutta muutoskatsastus ja siihen liittyvät kustannukset eivät houkuttele?Ajoneston saa päälle kun laittaa piuhan takaisin kiinni (kun moottori käy).
Olen vuosikatsastanut auton ilman koodilukkoa, eivät ole näppikesestä mitään tähän asti kyselleet! - Make
Jukka kirjoitti:
Ajoneston saa päälle kun laittaa piuhan takaisin kiinni (kun moottori käy).
Olen vuosikatsastanut auton ilman koodilukkoa, eivät ole näppikesestä mitään tähän asti kyselleet!Joo,
mulla koodilukko lakkasi vaan yht'äkkiä toimimasta jo vuosi sitten(ilmeisesti piuha meni poikki). Katsastettu normaalisti.
En uskalla korjata, jos se kysyy vanhaa koodia, en enää muista sitä!
Tulee kai kalliiksi jos koodin unohtaa (avaaminen ei onnistu edes maahantuojalla)?
- 406 2,1SVDT -96
Ainakin mun pökössä en ole koodia näpytellyt kuin muutaman kerran, eli silloin kun ei satu jostain syystä olemaan sähköavain mukana. Kärryynhän saa vaihtoehtoisesti ohjelmoitua avaimen tunnistavan käynnistykseneston jolloin koodia ei tarvita, eli kun avaat ovet, on aikaa 60 sekuntia käynnistämiseen ilman mitään näpyttelyjä.
Eikö tämä systeemi ole kaikissa 406:ssa ??. Katsokaa ohjekrjasta ohjeet avaimen ja auton opettamiseksi tuntemaan toisensa.- Veli Puivari
> Eikö tämä systeemi ole kaikissa 406:ssa ??
No kun ei taida olla. Muistelen, että käynnistyksenesto toimii eri tavalla SV-mallin radiotoimisen keskuslukituksen kuin minulla (karvalakkimallissa 2.0 ST -96) olevan infrapunakeskuslukituksen yhteydessä. Olin tavailevinani asiaa hartaasti manuaalista silloin syssyllä 1996 ja taisinpa soittaa maahantuojallekin. Olisin kytkenyt koko rakkineen pois haittaamasta heti paikalla, kun vain olisin tiennyt, kuinka homma hoituu!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h402899Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062681Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv352411Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.501918- 311719
Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska141513- 321473
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1021213- 1771183
En vain unohda
Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.711025