Ardinex

Ani

Olen kärsinyt satunnaisesta migreenistä aina 10-vuotiaasta asti. Tosin lapsena päänsärylle keksittiin selityksiä mm. likinäköisyydestä, mutta kun kohtaukset alkoivat tihentyä täytettyäni kolmekymmentä, lääkäri diagnosoi säryn migreeniksi ja sain täsmälääkityksen (Imigran). Viimeiset kolme vuotta migreeni on ollut selvästi sidoksissa hormonitoimintaan, eli kohtaukset tulevat aina kun pillereissä on menossa viikon tauko (lauantaista lauantaihin). Kohtaukseni eivät ole mitenkään rajuja - yleensä ei pahoinvointia eikä koskaan auroja, mutta ne alkavat aina uudestaan. Eli mikäli aamulla heräät päänsärkyyn ja saat sen lääkityksellä pois, särky alkaa uudestaan alkuillasta ja taas seuraavana aamuna. Rasittavaa ja myös hemmetin kallista, sillä yksi Imigran-tablettihan maksaa muutaman kympin mummonmarkoissa. Olen juossut lääkärillä ja lääkitystäni on vaihdettu milloin Maxaltiin, Algograniin ja milloin annettu Burana 800:aa ennakko-oireisiin eikä mikään oikein auttanut kunnes työterveyslääkärini määräsi mulle Ardinexia. Sisältää 2oo mg ibubrofeenia ja 30 mg kodeiinia. 2 tablettia heti säryn alettua ja tehoaa ainakin mulla. Eikä ole edes hurjan kallista: sadan tabletin pakkaus 17,73 euroa. Ardinex on kolmiolääke ja aiheuttaa hetkeksi hieman "höntin" olon, mutta ainakin särky lähtee. Edellyttäen tietysti, että tabletit ottaa ajoissa. Jos kohtaus on jo ehtinyt "päälle" silloin täytyy tietty ottaa täsmälääke ja mulla se on tällä hetkellä Maxalt. Kannattaa kysäistä lääkäriltä jos on samanlaisia kokemuksia!

7

2596

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lääkärissä

      ja keskustele mahdollisuudestasi käyttää lääkkeenä jotakin verisuonia laajentavaa lääkettä.

      Esim. jokin astmalääke tai sartaanit tai kalsiumsalpaaja

      mutta ei misään tapauksessa beetasalpaajiin kuuluvia lääkkeitä, niistä tulee vain lisä sairauksia

      Usein migreeni johtuu aivojen hapenpuutteesta, joko huonosta hengitystekniikasta tai verisuonten liian herkästä supistumisesta tai verenpaineesta

      • Ani

        Kiitos vaan neuvostasi - täytyy kokeilla jos tilanteeni muuttuu jossain vaiheessa. Itse asiassa juuri eilen kävin lääkärillä - tosin gynekologilla, jonka kanssa juuri keskustelimme myös tästä migreenistäni. Näytät tietävän asiasta paljonkin joten tässä tiedoksesi kuitenkin sellainen fakta, että kuukautismigreenin syntymekanismiahan ei ole kokonaisuudessaan vielä selvitetty, mutta todennäköisimmin syynä on estrogeenitason lasku. Ja useasti myös kuukautisten aikaan esiintyvät migreenikohtaukset on niitä vaikeampia, pidempiä ja huonommin lääkkeille reagoivia kuin muut migreenikohtaukset. Täsmälääkkeet (triptaanit) on kuitenkin osoittautuneet tutkimuksissa tehokkaaksi myös kuukautismigreenin hoidossa. Tehoavat ne minullakin, mutta vain hetkellisesti, mutta ajoissa otettu Ardinex ei päästä kohtausta "ylle".


      • minulla
        Ani kirjoitti:

        Kiitos vaan neuvostasi - täytyy kokeilla jos tilanteeni muuttuu jossain vaiheessa. Itse asiassa juuri eilen kävin lääkärillä - tosin gynekologilla, jonka kanssa juuri keskustelimme myös tästä migreenistäni. Näytät tietävän asiasta paljonkin joten tässä tiedoksesi kuitenkin sellainen fakta, että kuukautismigreenin syntymekanismiahan ei ole kokonaisuudessaan vielä selvitetty, mutta todennäköisimmin syynä on estrogeenitason lasku. Ja useasti myös kuukautisten aikaan esiintyvät migreenikohtaukset on niitä vaikeampia, pidempiä ja huonommin lääkkeille reagoivia kuin muut migreenikohtaukset. Täsmälääkkeet (triptaanit) on kuitenkin osoittautuneet tutkimuksissa tehokkaaksi myös kuukautismigreenin hoidossa. Tehoavat ne minullakin, mutta vain hetkellisesti, mutta ajoissa otettu Ardinex ei päästä kohtausta "ylle".

        kuukautisiin ajoittuva päänsärky loppui kun aloitin kalsiumsalpaajan, joka piti sydämen kiihdyttyä liikaa vaihtaa sartaniin. Ja päänsärky vaan pysyy poissa.
        Hormoneihin ei ole "koskettu", koska kokeissa ne ovat jokseenkin normaait.
        Astmalääkkeistä en tiedä.


        Tieistkö muuten että naishormonit vaikuttavat kaikkialle muuhunkin kuin kuukautiskiertoon

        Ne ovat yhteydessä kaikkiin niihinkin hormoneihin jotka säätelevät esim. verenpainetta ja sen kautta sydäntä,
        joka puolestaan verenkierronkautta vaikuttaa hengityksessä saatavaan happimäärään,
        joka vaikutaa aivoihin ja kaikkialle


    • Ihme

      Ardinex on melkein kuin burana
      Lievempi vielä kuin 600mg
      On ihme miten se voi ESTÄÄ kohtauksen

      Ei kai yksi kodeiini sitä tee, joka on pelkkä piriste,
      vai auttaako se hengittämään paremmin ? jolloin aivot saavat enemmän happea

      • Ani

        Vaikea sanoa näin maallikkona mistä se johtuu, mutta mulla ainakin toimii. Voiko sitten olla eri aineiden yhteisvaikutus, mene ja tiedä. Eihän sekään ole sama asia otatko yhden 800 mg:n buranan vai kaksi nelisatasta. Kasisatanen on pitkävaikutteinen, eli vaikutus alkaa myöhemmin mutta kestää pidempään. Ja joillakin pelkkä ibuprofeeni tai parasetamoli toimii kunhan sen ehtii ottaa ajoissa ja siitä AJOISSA toimimisesta tässä nimenomaan on kyse. Työkaverilleni lääkäri oli suositellut parasetamolin ja kofeiinitablettien cocktailia, joten kyllä ilmeisesti piristeellä on jonkin sortin vaikutus.

        Halusin vain tuoda julki oman kokemukseni asiassa, jospa se auttaisi muita. Tämä ei tietenkään ole mikään absoluuttinen totuus koska en ole lääketieteen ammattilainen. Ja kuten aina, olemme yksilöitä kaikki ja mikä auttaa toisille, ei välttämättä tehoa jollain toisella.


      • vaan opiaattijohdannainen k...
        Ani kirjoitti:

        Vaikea sanoa näin maallikkona mistä se johtuu, mutta mulla ainakin toimii. Voiko sitten olla eri aineiden yhteisvaikutus, mene ja tiedä. Eihän sekään ole sama asia otatko yhden 800 mg:n buranan vai kaksi nelisatasta. Kasisatanen on pitkävaikutteinen, eli vaikutus alkaa myöhemmin mutta kestää pidempään. Ja joillakin pelkkä ibuprofeeni tai parasetamoli toimii kunhan sen ehtii ottaa ajoissa ja siitä AJOISSA toimimisesta tässä nimenomaan on kyse. Työkaverilleni lääkäri oli suositellut parasetamolin ja kofeiinitablettien cocktailia, joten kyllä ilmeisesti piristeellä on jonkin sortin vaikutus.

        Halusin vain tuoda julki oman kokemukseni asiassa, jospa se auttaisi muita. Tämä ei tietenkään ole mikään absoluuttinen totuus koska en ole lääketieteen ammattilainen. Ja kuten aina, olemme yksilöitä kaikki ja mikä auttaa toisille, ei välttämättä tehoa jollain toisella.

        kodeiini ei ole piriste vaan opiaattijohdannainen keskushermostovaikutteinen kipulääke.

        kofeiini sen sijaan on piriste.. mutta se on eri asia se.


      • Anonyymi

        Kofeiini on piriste kodeiini on kipulääke . Mulla kans Ardinex auttaa parhaiten migreeniin


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      520
      13077
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      349
      8494
    3. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      40
      7839
    4. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      354
      2546
    5. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      6
      2414
    6. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      9
      1987
    7. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1703
    8. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      23
      1626
    9. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      192
      1530
    10. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      188
      1353
    Aihe