Olen kärsinyt satunnaisesta migreenistä aina 10-vuotiaasta asti. Tosin lapsena päänsärylle keksittiin selityksiä mm. likinäköisyydestä, mutta kun kohtaukset alkoivat tihentyä täytettyäni kolmekymmentä, lääkäri diagnosoi säryn migreeniksi ja sain täsmälääkityksen (Imigran). Viimeiset kolme vuotta migreeni on ollut selvästi sidoksissa hormonitoimintaan, eli kohtaukset tulevat aina kun pillereissä on menossa viikon tauko (lauantaista lauantaihin). Kohtaukseni eivät ole mitenkään rajuja - yleensä ei pahoinvointia eikä koskaan auroja, mutta ne alkavat aina uudestaan. Eli mikäli aamulla heräät päänsärkyyn ja saat sen lääkityksellä pois, särky alkaa uudestaan alkuillasta ja taas seuraavana aamuna. Rasittavaa ja myös hemmetin kallista, sillä yksi Imigran-tablettihan maksaa muutaman kympin mummonmarkoissa. Olen juossut lääkärillä ja lääkitystäni on vaihdettu milloin Maxaltiin, Algograniin ja milloin annettu Burana 800:aa ennakko-oireisiin eikä mikään oikein auttanut kunnes työterveyslääkärini määräsi mulle Ardinexia. Sisältää 2oo mg ibubrofeenia ja 30 mg kodeiinia. 2 tablettia heti säryn alettua ja tehoaa ainakin mulla. Eikä ole edes hurjan kallista: sadan tabletin pakkaus 17,73 euroa. Ardinex on kolmiolääke ja aiheuttaa hetkeksi hieman "höntin" olon, mutta ainakin särky lähtee. Edellyttäen tietysti, että tabletit ottaa ajoissa. Jos kohtaus on jo ehtinyt "päälle" silloin täytyy tietty ottaa täsmälääke ja mulla se on tällä hetkellä Maxalt. Kannattaa kysäistä lääkäriltä jos on samanlaisia kokemuksia!
Ardinex
7
2797
Vastaukset
- lääkärissä
ja keskustele mahdollisuudestasi käyttää lääkkeenä jotakin verisuonia laajentavaa lääkettä.
Esim. jokin astmalääke tai sartaanit tai kalsiumsalpaaja
mutta ei misään tapauksessa beetasalpaajiin kuuluvia lääkkeitä, niistä tulee vain lisä sairauksia
Usein migreeni johtuu aivojen hapenpuutteesta, joko huonosta hengitystekniikasta tai verisuonten liian herkästä supistumisesta tai verenpaineesta- Ani
Kiitos vaan neuvostasi - täytyy kokeilla jos tilanteeni muuttuu jossain vaiheessa. Itse asiassa juuri eilen kävin lääkärillä - tosin gynekologilla, jonka kanssa juuri keskustelimme myös tästä migreenistäni. Näytät tietävän asiasta paljonkin joten tässä tiedoksesi kuitenkin sellainen fakta, että kuukautismigreenin syntymekanismiahan ei ole kokonaisuudessaan vielä selvitetty, mutta todennäköisimmin syynä on estrogeenitason lasku. Ja useasti myös kuukautisten aikaan esiintyvät migreenikohtaukset on niitä vaikeampia, pidempiä ja huonommin lääkkeille reagoivia kuin muut migreenikohtaukset. Täsmälääkkeet (triptaanit) on kuitenkin osoittautuneet tutkimuksissa tehokkaaksi myös kuukautismigreenin hoidossa. Tehoavat ne minullakin, mutta vain hetkellisesti, mutta ajoissa otettu Ardinex ei päästä kohtausta "ylle".
- minulla
Ani kirjoitti:
Kiitos vaan neuvostasi - täytyy kokeilla jos tilanteeni muuttuu jossain vaiheessa. Itse asiassa juuri eilen kävin lääkärillä - tosin gynekologilla, jonka kanssa juuri keskustelimme myös tästä migreenistäni. Näytät tietävän asiasta paljonkin joten tässä tiedoksesi kuitenkin sellainen fakta, että kuukautismigreenin syntymekanismiahan ei ole kokonaisuudessaan vielä selvitetty, mutta todennäköisimmin syynä on estrogeenitason lasku. Ja useasti myös kuukautisten aikaan esiintyvät migreenikohtaukset on niitä vaikeampia, pidempiä ja huonommin lääkkeille reagoivia kuin muut migreenikohtaukset. Täsmälääkkeet (triptaanit) on kuitenkin osoittautuneet tutkimuksissa tehokkaaksi myös kuukautismigreenin hoidossa. Tehoavat ne minullakin, mutta vain hetkellisesti, mutta ajoissa otettu Ardinex ei päästä kohtausta "ylle".
kuukautisiin ajoittuva päänsärky loppui kun aloitin kalsiumsalpaajan, joka piti sydämen kiihdyttyä liikaa vaihtaa sartaniin. Ja päänsärky vaan pysyy poissa.
Hormoneihin ei ole "koskettu", koska kokeissa ne ovat jokseenkin normaait.
Astmalääkkeistä en tiedä.
Tieistkö muuten että naishormonit vaikuttavat kaikkialle muuhunkin kuin kuukautiskiertoon
Ne ovat yhteydessä kaikkiin niihinkin hormoneihin jotka säätelevät esim. verenpainetta ja sen kautta sydäntä,
joka puolestaan verenkierronkautta vaikuttaa hengityksessä saatavaan happimäärään,
joka vaikutaa aivoihin ja kaikkialle
- Ihme
Ardinex on melkein kuin burana
Lievempi vielä kuin 600mg
On ihme miten se voi ESTÄÄ kohtauksen
Ei kai yksi kodeiini sitä tee, joka on pelkkä piriste,
vai auttaako se hengittämään paremmin ? jolloin aivot saavat enemmän happea- Ani
Vaikea sanoa näin maallikkona mistä se johtuu, mutta mulla ainakin toimii. Voiko sitten olla eri aineiden yhteisvaikutus, mene ja tiedä. Eihän sekään ole sama asia otatko yhden 800 mg:n buranan vai kaksi nelisatasta. Kasisatanen on pitkävaikutteinen, eli vaikutus alkaa myöhemmin mutta kestää pidempään. Ja joillakin pelkkä ibuprofeeni tai parasetamoli toimii kunhan sen ehtii ottaa ajoissa ja siitä AJOISSA toimimisesta tässä nimenomaan on kyse. Työkaverilleni lääkäri oli suositellut parasetamolin ja kofeiinitablettien cocktailia, joten kyllä ilmeisesti piristeellä on jonkin sortin vaikutus.
Halusin vain tuoda julki oman kokemukseni asiassa, jospa se auttaisi muita. Tämä ei tietenkään ole mikään absoluuttinen totuus koska en ole lääketieteen ammattilainen. Ja kuten aina, olemme yksilöitä kaikki ja mikä auttaa toisille, ei välttämättä tehoa jollain toisella. - vaan opiaattijohdannainen k...
Ani kirjoitti:
Vaikea sanoa näin maallikkona mistä se johtuu, mutta mulla ainakin toimii. Voiko sitten olla eri aineiden yhteisvaikutus, mene ja tiedä. Eihän sekään ole sama asia otatko yhden 800 mg:n buranan vai kaksi nelisatasta. Kasisatanen on pitkävaikutteinen, eli vaikutus alkaa myöhemmin mutta kestää pidempään. Ja joillakin pelkkä ibuprofeeni tai parasetamoli toimii kunhan sen ehtii ottaa ajoissa ja siitä AJOISSA toimimisesta tässä nimenomaan on kyse. Työkaverilleni lääkäri oli suositellut parasetamolin ja kofeiinitablettien cocktailia, joten kyllä ilmeisesti piristeellä on jonkin sortin vaikutus.
Halusin vain tuoda julki oman kokemukseni asiassa, jospa se auttaisi muita. Tämä ei tietenkään ole mikään absoluuttinen totuus koska en ole lääketieteen ammattilainen. Ja kuten aina, olemme yksilöitä kaikki ja mikä auttaa toisille, ei välttämättä tehoa jollain toisella.kodeiini ei ole piriste vaan opiaattijohdannainen keskushermostovaikutteinen kipulääke.
kofeiini sen sijaan on piriste.. mutta se on eri asia se. - Anonyymi
Kofeiini on piriste kodeiini on kipulääke . Mulla kans Ardinex auttaa parhaiten migreeniin
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik83296MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar681848Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5401549Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin751156Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja60966Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s32940Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt208861- 170813
Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o59796Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3758