ehtoollisen asetussanat

jukka

26. Ja heidän syödessään Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi opetuslapsillensa ja sanoi: "Ottakaa ja syökää; tämä on minun ruumiini".
27. Ja hän otti maljan, kiitti ja antoi heille ja sanoi: "Juokaa tästä kaikki;
28. sillä tämä on minun vereni, liiton veri, joka monen edestä vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi.

- - -
vanhlestadiolaiset, onko teidän mielestänne tosiaankin kyseessä pelkkä traditio???

23

1503

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VL-mies

...on väittänyt tätä traditioksi?

• jukka

että vl ajattelee ehtoollisen olevan vain Jeesuksen muistoateria

• VL-mies
        jukka kirjoitti:

että vl ajattelee ehtoollisen olevan vain Jeesuksen muistoateria

...se nimen omaan onkin. Sinä on kuten tiedämme vertauksena Kristuksen ruumis ja veri, jotka ovat syntiemme tähden annettu. Ehtoolinen ei ole mikään synninpäästö tai autuaaksi tekevä, vaan uskovaieslle syntien anteeksiantaminen tulee edelleen kuulosta ja kuulo Jumalan sanasta. Eli ei ihminen ehtoolisellakaan saa syntejään anteeksi, jos niitä ei saarnata korvin kuullen anteeksi.

• Aino U
        VL-mies kirjoitti:

...se nimen omaan onkin. Sinä on kuten tiedämme vertauksena Kristuksen ruumis ja veri, jotka ovat syntiemme tähden annettu. Ehtoolinen ei ole mikään synninpäästö tai autuaaksi tekevä, vaan uskovaieslle syntien anteeksiantaminen tulee edelleen kuulosta ja kuulo Jumalan sanasta. Eli ei ihminen ehtoolisellakaan saa syntejään anteeksi, jos niitä ei saarnata korvin kuullen anteeksi.

Zwingli sanoi, että se merkitsee Kristuksen ruumista ja verta (eli että se on vertaus). Luther kirjoitti paperille sanan ON. Ja kun siinä ON Kristuksen ruumis ja veri, niin ymmärrätkö sinä sen niin, Kristus on tullut kanssasi pöytään syömään ja jutustelemaan ja muistelemaan menneitä? "Mitäs niistä, nehän ovat kaikki jo aikaa annettu anteeksi..." Ja uutta ei ole tullut?
        Ilman uskoa ehtoolliselle osallistuva ei saa siinä syntejään anteeksi sen paremmin kuin missään muuallakaan.

• KaidanTienKuIkija
        Aino U kirjoitti:

Zwingli sanoi, että se merkitsee Kristuksen ruumista ja verta (eli että se on vertaus). Luther kirjoitti paperille sanan ON. Ja kun siinä ON Kristuksen ruumis ja veri, niin ymmärrätkö sinä sen niin, Kristus on tullut kanssasi pöytään syömään ja jutustelemaan ja muistelemaan menneitä? "Mitäs niistä, nehän ovat kaikki jo aikaa annettu anteeksi..." Ja uutta ei ole tullut?
        Ilman uskoa ehtoolliselle osallistuva ei saa siinä syntejään anteeksi sen paremmin kuin missään muuallakaan.

Amen.

Se on todella Jeesuksen ruumis ja veri. Se ei muutu, se ei ole vertauskuvallisesti läsnä vaan se ON Jeesuksen veri ja ruumis, ja siinä saa uskoa syntinsä anteeksi. Kannattaa lukea Lutherin kuvaus tunnuskirjoista.

• VL-mies kirjoitti:

Kyllä saa , jos hän nimen omaan USKOO siihen,
        niin sanoo katekismus. .
        -

• teuta01 kirjoitti:

Kyllä saa , jos hän nimen omaan USKOO siihen,
        niin sanoo katekismus. .
        -

Ja jos ei usko, ei tietenkään saa ..
        -

• teuta01 kirjoitti:

Ja jos ei usko, ei tietenkään saa ..
        -

Mitä siis on alttarin sakramentti? .
        Se on Herran Kristuksen tosi ruumis ja veri leivässä ja viinissä ,
        jotka Kristus on sanallaan käskenyt meidän kristittyjen syödä ja juoda .
        -

• Herneenpalko

"28. sillä tämä on minun vereni, liiton veri, joka monen edestä vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi."

Tämä Raamatun kohta ei mielestäni sano sitä, että tämä liiton veri, joka ehtoollisella nautitaan, puhdistaisi itsessään synnistä, vaan kuvainnollistaa sitä, kuinka Jeesus ristinkuolollaan sovittaa maailman synnit, ja tämä veri symbolisoi sitä tapahtumaa. En oikein osaa purkaa tätä ajatusta sanoiksi.

Käsitykseni ehtoollisesta on sama kuin VL-miehellä. Ehtoollinen on muistoateria, mutta ei se tarkota sitä että muistellaan vähän menneitä ja jutellaan mukavia Jeesuksen kanssa, vaan sen tarkoituksena on kirkastaa ja muistuttaa meille syntien anteeksiantamisen alkuperästä, ja antaa voimaa kilvoitukseen. Ehtoollinen ei ole vl:ille mikään toisarvoinen asia, vaan ohjelmaamme kuuluu useinkin ehtoollisjumalanpalveluksia eri kirkoissa. Ja ehtoollisella voi luonnollisesti käydä oman kotiseurakunnan järjestämissä sunnuntaijumalanpalveluksissakin.

• " Herneenpalko "
        -
        Luther sanoo : paras ehtoollisvieras on se joka uskoo
        nuo asetus sanat, ja nauttii ehtoollista kunnioittaen ,
        -
        Muisto on se kun kaikki tekevät sen tarpeeseensa.
        Ja se on Kristuksen ruumis ja veri. Meidän edestämme
        annettu .
        -
        Usko on saatu lahjaksi , jota kuulolla vahvistetaan ,
        ainakun sanaa puhutaan. .
        -

• uskonnontunnillaopitaan

kaikki on jollain tavalla eikeassa

• frtqa

Matt 26:26 Ja heidän syödessään Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi opetuslapsillensa ja sanoi: "Ottakaa ja syökää; tämä on minun ruumiini."
      26:27 Ja hän otti maljan, kiitti ja antoi heille ja sanoi: "Juokaa tästä kaikki;
      26:28 sillä tämä on minun vereni, liiton veri, joka monen edestä vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi.
      26:29 Ja minä sanon teille: tästedes minä en juo tätä viinipuun antia, ennenkuin sinä päivänä, jona juon sitä uutena teidän kanssanne Isäni valtakunnassa."

Jeesus sanoi "tästedes minä en juo tätä viinipuun antia". Toisin sanoen se aine siinä lasissa oli edelleenkin viinipuun antia eikä verta. Uskon kautta se toimii Jeesuksen verenä.

• teoloogiaa

Eihän Luther olekaan väittänyt teologiansa mukaan, että leipä ja viini muuttuvat Kristuksen ruumiiksi ja vereksi, vaan ne ovat sitä. Samoinhan sanoo Paavalikin, "se leipä jonka murramme on osallisuus Kristuksen ruumiiseen ja vereen." Näin ollen siis leivän olomuoto ei muutu vaan Kristuksen tosi ruumis ja veri nautitaan niiden kanssa, niiden myötä. Tässä tapahtuu samassa mielessä taivaallinen yhdistyminen kun Kristuksen Jumalallisen luonnon ja inhimillisen luonnon kanssa. Luther juuri tällä Paavalin sanalla hyökkää katolilaisten transubstantiaatiota vastaan, kun he väittävät, että leipä muuttaa olomuotonsa. Lasissa oli siis sekä että, viinipuun antia ja verta samaan aikaan.

• eiehtoollistavaanpesach

Jeshua - kreikankielinen nimi on Jeesus - EI asettanut mitään uutta ilta-ateriaa (=ehtoo-ateria eli ehtoollinen, kuten illallinen), vaan hän söi jo yli 2 000 vuotta sitten asetetun pesach-aterian ja juuri ja vain tällä pesach-aterialla hän otti osan viinistä ja osan leivästä ja sanoi näistä pääsiäisaterian aineksista sen mitä sanoi.

Muistatteko mistä on kyse? Vastaus löytyy Mooseksen kirjoittamasta Toorasta. Siellä kerrotaan kuinka heprealaisten Jahve Elohim lähetti Mooseksen vapauttamaan heprealaiset Egyptin orjuudesta. UUdelleen ja uudelleen kysyi Mooses ja pyysi faaraota päästämään kansan 3 päivän matkan päähän uhraamaan JahvellEEN mutta faarao EI SUOSTUNUT, sillä lopputulemalla, että Egyptin jumalien tähden Israelin Jahve tuhosi KAIKKI Egyptin esikoinen yhtenä ainoana yönä.

Ja tuosta yöstä me nyt puhumme.

Pääsiäisyöstä, pääsinyöstä, vapauteen pääsemisestä. Ja vapaus tuli KUULIAISUUDESTA, UHRIVEREN SIVELYSTÄ JA UHRIN SYÖMISESTÄ.

Uusi liitto, joka sisältönsä puolesta on sekä Jeremia-profeetan että heprealaisille kirjoitetun kirjeen mukaan aivan sama kuin vanhan Mooseksen kanssa tehdyn liiton sisältö eli Toora, on siinä mielessä muuttunut - ja tämä heprealaiskirjeestä - , että leeviläiset eivät enää toimi pappeina. On 1 pappi, 1 ylipappi, ja hän on Jeshua. Eläinuhreja ei enää uhrata, koska tuona pesachyönä Jeshua vangittiin ja antoi uhrinsa seuraavana päivänä.

Tästä on kyse pääsiäisateriasta erotettavassa viinissä ja leivässä.

• Niin se oli Alttarin sakramentti ,
        -

• haloonytjo
        teuta01 kirjoitti:

Niin se oli Alttarin sakramentti ,
        -

aikooko teuta koskaan avartua noista sakramenteistaan todelliseen Jeesuksen seuraamiseen?!

herää hyvä mies jo.

• halooherätkää

KOittakaa jo viimenkin käsittäää että Jeesus EI opeta ihmisyöntiä!

eikö se jo järki jotain sano kun aletaan puhua että nyt juodaan "Jeesuksen verta" !

• Valojapäälle

Herää itse pönttö ja ota raamattu käteen. Olen nimen omaan jo moneen kertaan sinulle osoittanut kuinka Jeesus opettaa ihmissyöntiä. Tuot vain täällä esiin oman tietämättömyytesi. Tosin, eihän uskosta osattomilta voi mitään ymmärrystä vaatiakaan. Lopeta kuitenkin tahallinen trollaamimen, kun häviät aina paikalta kun laitan raamatun faktat kehiin ja ilmestyt uudelleen samojen vääriksi osoitettujen väitteiden kanssa kuukauden välein. Ei taida olla sinulla kaikki ihan kotona.

Jesus sanoi heille: totisesti, totisesti sanon minä teille: ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertansa, niin ei ole elämä teissä. Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, hänellä on ijankaikkinen elämä, ja minä olen herättävä hänen viimeisenä päivänä. sillä minun lihani on totinen ruoka, ja minun vereni on totinen juoma. Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, hän on minussa ja minä hänessä.
        Johannes 6:53‭-‬56 FI1776
        http://bible.com/60/jhn.6.53-56.FI1776

• ihmissyöjille
        Valojapäälle kirjoitti:

Herää itse pönttö ja ota raamattu käteen. Olen nimen omaan jo moneen kertaan sinulle osoittanut kuinka Jeesus opettaa ihmissyöntiä. Tuot vain täällä esiin oman tietämättömyytesi. Tosin, eihän uskosta osattomilta voi mitään ymmärrystä vaatiakaan. Lopeta kuitenkin tahallinen trollaamimen, kun häviät aina paikalta kun laitan raamatun faktat kehiin ja ilmestyt uudelleen samojen vääriksi osoitettujen väitteiden kanssa kuukauden välein. Ei taida olla sinulla kaikki ihan kotona.

Jesus sanoi heille: totisesti, totisesti sanon minä teille: ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertansa, niin ei ole elämä teissä. Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, hänellä on ijankaikkinen elämä, ja minä olen herättävä hänen viimeisenä päivänä. sillä minun lihani on totinen ruoka, ja minun vereni on totinen juoma. Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, hän on minussa ja minä hänessä.

Älä viitsi pelleillä enempää!

• Valojapäälle
        ihmissyöjille kirjoitti:

Älä viitsi pelleillä enempää!

Taisit vastata väärään kommenttiin, sillä en ole mitään pelleillyt. Lainasin vain sitä, mitä Jumalan Sana sanoo asiasta. Voit vapaasti kutsua Jumalan Sanaa pelleilyksi, mutta tiedä, että pilkkaat Kristusta.

Kaikki voivat kyllä huomata omin silmin, että et kykene tuomaan väitteillesi Jumalan Sanan tukea ja väität Jumalan Sanan kirjoittamista pelleilyksi.

Koko ajan tuot vain kiivaasti tyhmyytesi esiin.

Ei varmaankaan tarvitse tästä kirjoittaa enempää mutta turhaa täällä käyt Jumalan Sanaa vääristelemässä.

Vaihtoehtona on, että esität edes jotain perusteita väitteillesi turhanpäiväisen lapsellisen lässyttämisen sijaan.

• pöntössäeinukuta
        Valojapäälle kirjoitti:

Pitäiskö sinun syödä hiukan enemmän Jeesusta että lakkaisit antamasta vääriä todistuksia ja suornaista halveksuntaa sanomalla onko sinulla kaikki kotona!!

Mikä siinä onkin että erikoisesti lestalaisilla on tuo erinomainen armolahja haukkua kaikki jotka eivät heidän saarnapiiriinsä kuulu, osaatko kertoa olisiko liha hiukan elossa vielä kaiken syömisenkin jölkeen?

JOS olisit varustettu Hengellisillä aisteilal ymmärtäisit kyllä että Jeesus EI opeta ihmissyöntiä, vaan Hänen puheensa on vertausta Elämän leivän syömisestä, ja siihen päästään uskon kautta, ilman minkäänlaisia talismaaneja ja sakramentteja joille on annettu aivan vääristelty osuus Hengelliseen kontekstiin.
        Tuon tilainteen jälkeen yksikään Apostooli ei puhu sanan sanaa syntien anteeksi syömisestäm ei ihmissyönnistä eikä muustakaan katolisten keksimistä vallankäytön välineistä kansaan nähden!

Siitähän on kokonaan kysymys katolisuudessa, ja lutterinne on katolinen munkki eikä päässyt kuin puoli askeltya siitä eroon koskaan vaikka taistelikin sen suurimpia hullutuksia vastaan.

• pullanpalaeiauta
        pöntössäeinukuta kirjoitti:

Pitäiskö sinun syödä hiukan enemmän Jeesusta että lakkaisit antamasta vääriä todistuksia ja suornaista halveksuntaa sanomalla onko sinulla kaikki kotona!!

Mikä siinä onkin että erikoisesti lestalaisilla on tuo erinomainen armolahja haukkua kaikki jotka eivät heidän saarnapiiriinsä kuulu, osaatko kertoa olisiko liha hiukan elossa vielä kaiken syömisenkin jölkeen?

JOS olisit varustettu Hengellisillä aisteilal ymmärtäisit kyllä että Jeesus EI opeta ihmissyöntiä, vaan Hänen puheensa on vertausta Elämän leivän syömisestä, ja siihen päästään uskon kautta, ilman minkäänlaisia talismaaneja ja sakramentteja joille on annettu aivan vääristelty osuus Hengelliseen kontekstiin.
        Tuon tilainteen jälkeen yksikään Apostooli ei puhu sanan sanaa syntien anteeksi syömisestäm ei ihmissyönnistä eikä muustakaan katolisten keksimistä vallankäytön välineistä kansaan nähden!

Siitähän on kokonaan kysymys katolisuudessa, ja lutterinne on katolinen munkki eikä päässyt kuin puoli askeltya siitä eroon koskaan vaikka taistelikin sen suurimpia hullutuksia vastaan.

tuossa hiukan selitystä aiheesta, lue ja ymmärrä!

"51. Jeesus selvitti tässä edelleen sitä, mitä oli sanonut jakeissa 33 ja 50. Hän lisäsi opetukseensa elämän leivästä kaksi uutta ilmaisua, mutta vieläkään kuulijat eivät käsittäneet mitään. Hän sanoi ensinnäkin, että hän ei ole vain elämän leipä, vaan "se elävä leipä", se ainoa, joka voi antaa hengellisen elämän. Koska hän itse on elämän lähde, hän voi antaa elämän. Elävää vettä verrataan lähteestä pulppuavaan veteen erotukseksi säiliöön kootusta rajallisesta vesimäärästä. Elävä leipä on leipä, joka uudistuu aina tarpeen mukaan.
        52. He eivät pohtineet asiaa Jeesuksen kanssa. He riitelivät keskenään. Tämä on kuvaavaa kaikille teologisille riidoille. Jos kysyisimme Jeesukselta, saisimme vastauksen riitelemättä. "Riidellä (makhomai)" merkitsee 'kiistellä, väitellä'. Aikaisemmin he olivat nurisseet (j. 41). Nyt he ryhtyivät kiistelemään avoimesti ja katkerasti siitä, mitä Jeesus oli sanonut jakeissa 43-51. Mutta Jeesus ymmärsi, että he olivat käsittäneet hänen puheensa täysin aineellisesti. Myöhemminkin juutalaiset olivat eri mieltä Jeesuksesta (7:12,40-41; 9:16; 10:19). "Tämä (hçtos)" on sävyltään halveksiva ja paljastaa samanlaisen asenteen kuin jakeessa 42.
        53. Tässä ja kahdessa seuraavassa jakeessa Jeesus korostaa edelleen jakeessa 51 sanomaansa. Ihmiset joutuivat kuoleman alaisuuteen syömällä kiellettyä hedelmää Eedenin paratiisissa (1 Moos 3). He pääsevät jälleen elämään ottamalla vastaan Kristuksen. Siten he tulevat osallisiksi hänen jumalallisesta luonnostaan, mitä havainnollistetaan vertaamalla sitä syömiseen.
        54. Se, mitä edellisessä jakeessa sanottiin kielteisesti, »ellette syö ... », esiintyy tässä myönteisessä muodossa. Jeesus voi siirtää meihin elämää rajattomasti. Tässä ja nyt hän antaa uskovalle omaa elämäänsä, ja lopuksi hän antaa hänen kokea ruumiin ylösnousemuksen kuolleista. Se ylösnousemus kruunaa hengellisen ylösnousemuksen, joka tapahtuu uskoessamme Kristukseen, ja se on meissä tapahtuvan jumalallisen työn päätös.
        55. Jeesuksen liha ja veri vastaavat hengellisessä mielessä aineellista ruokaa ja juomaa. Hänen verensä ja lihansa ovat elinehto sille, joka tahtoo elää Jumalan yhteydessä.
        56. Niin kuin ruoka sulaa yhdeksi syöjän kanssa, samoin Kristus tulee yhdeksi uskovan kanssa. Ensimmäinen seuraus sen nauttimisesta, mitä Jeesus tarjoaa, on elävä yhteys häneen. Epäsuorasti Jeesus puhui tässä ylösnousemuksestaan, sillä vain ylösnoussut Kristus voi asua uskovassa, ja uskova voi elää vain elävässä ja ylösnousseessa Vapahtajassa. Isä on Pojassa ja Poika Isässä (14:10). Henki on Jeesuksen yllä (1:32). Uskovat ovat Jeesuksessa ja hän heissä (6:56; 15:4).
        57. Kristuksen ja uskovan yhteyttä kuvataan tässä vertaamalla sitä Isän ja Pojan yhteyteen. Niin täydellisesti tulemme uskossa yhdeksi hänen kanssaan. Niinpä voimakas kuva syömisestä ja juomisesta ei ole liioiteltu. Jeesuksen sanat Joh 6. luvussa vievät ajatuksemme ehtoolliseen. Se on kuva siitä syvällisestä ja todellisesta yhteydestä Kristukseen, jonka ihminen saa uskoessaan. Jeesus on kuolemattomuuden takeemme. Isä on Kristuksen ja Kristus meidän elämämme. Sanonta "Isä, joka elää", ei esiinny muualla Ut:ssa, mutta vertaa vastaavia ilmaisuja 5:26 ja Matt 16:16. "

• pullanpalaeiauta kirjoitti:

tuossa hiukan selitystä aiheesta, lue ja ymmärrä!

"51. Jeesus selvitti tässä edelleen sitä, mitä oli sanonut jakeissa 33 ja 50. Hän lisäsi opetukseensa elämän leivästä kaksi uutta ilmaisua, mutta vieläkään kuulijat eivät käsittäneet mitään. Hän sanoi ensinnäkin, että hän ei ole vain elämän leipä, vaan "se elävä leipä", se ainoa, joka voi antaa hengellisen elämän. Koska hän itse on elämän lähde, hän voi antaa elämän. Elävää vettä verrataan lähteestä pulppuavaan veteen erotukseksi säiliöön kootusta rajallisesta vesimäärästä. Elävä leipä on leipä, joka uudistuu aina tarpeen mukaan.
        52. He eivät pohtineet asiaa Jeesuksen kanssa. He riitelivät keskenään. Tämä on kuvaavaa kaikille teologisille riidoille. Jos kysyisimme Jeesukselta, saisimme vastauksen riitelemättä. "Riidellä (makhomai)" merkitsee 'kiistellä, väitellä'. Aikaisemmin he olivat nurisseet (j. 41). Nyt he ryhtyivät kiistelemään avoimesti ja katkerasti siitä, mitä Jeesus oli sanonut jakeissa 43-51. Mutta Jeesus ymmärsi, että he olivat käsittäneet hänen puheensa täysin aineellisesti. Myöhemminkin juutalaiset olivat eri mieltä Jeesuksesta (7:12,40-41; 9:16; 10:19). "Tämä (hçtos)" on sävyltään halveksiva ja paljastaa samanlaisen asenteen kuin jakeessa 42.
        53. Tässä ja kahdessa seuraavassa jakeessa Jeesus korostaa edelleen jakeessa 51 sanomaansa. Ihmiset joutuivat kuoleman alaisuuteen syömällä kiellettyä hedelmää Eedenin paratiisissa (1 Moos 3). He pääsevät jälleen elämään ottamalla vastaan Kristuksen. Siten he tulevat osallisiksi hänen jumalallisesta luonnostaan, mitä havainnollistetaan vertaamalla sitä syömiseen.
        54. Se, mitä edellisessä jakeessa sanottiin kielteisesti, »ellette syö ... », esiintyy tässä myönteisessä muodossa. Jeesus voi siirtää meihin elämää rajattomasti. Tässä ja nyt hän antaa uskovalle omaa elämäänsä, ja lopuksi hän antaa hänen kokea ruumiin ylösnousemuksen kuolleista. Se ylösnousemus kruunaa hengellisen ylösnousemuksen, joka tapahtuu uskoessamme Kristukseen, ja se on meissä tapahtuvan jumalallisen työn päätös.
        55. Jeesuksen liha ja veri vastaavat hengellisessä mielessä aineellista ruokaa ja juomaa. Hänen verensä ja lihansa ovat elinehto sille, joka tahtoo elää Jumalan yhteydessä.
        56. Niin kuin ruoka sulaa yhdeksi syöjän kanssa, samoin Kristus tulee yhdeksi uskovan kanssa. Ensimmäinen seuraus sen nauttimisesta, mitä Jeesus tarjoaa, on elävä yhteys häneen. Epäsuorasti Jeesus puhui tässä ylösnousemuksestaan, sillä vain ylösnoussut Kristus voi asua uskovassa, ja uskova voi elää vain elävässä ja ylösnousseessa Vapahtajassa. Isä on Pojassa ja Poika Isässä (14:10). Henki on Jeesuksen yllä (1:32). Uskovat ovat Jeesuksessa ja hän heissä (6:56; 15:4).
        57. Kristuksen ja uskovan yhteyttä kuvataan tässä vertaamalla sitä Isän ja Pojan yhteyteen. Niin täydellisesti tulemme uskossa yhdeksi hänen kanssaan. Niinpä voimakas kuva syömisestä ja juomisesta ei ole liioiteltu. Jeesuksen sanat Joh 6. luvussa vievät ajatuksemme ehtoolliseen. Se on kuva siitä syvällisestä ja todellisesta yhteydestä Kristukseen, jonka ihminen saa uskoessaan. Jeesus on kuolemattomuuden takeemme. Isä on Kristuksen ja Kristus meidän elämämme. Sanonta "Isä, joka elää", ei esiinny muualla Ut:ssa, mutta vertaa vastaavia ilmaisuja 5:26 ja Matt 16:16. "

Joh. 5:26 silläniinkuin Isällä on elämä itsestänsä , niin Hän
        on antanut elämän myös Pojalle , niin että myös Hänellä
        on elämä itsellnsä . .
        -
        Selitystä,
        " ELÄMÄN YLÖSNOUSEMUS "ja "TUOMION YLÖSNOUSEMUS "
        eivät tapahdu samaan aikaan . 1 Kor. 15; 23. ks. Tit. 4:16-17 , ja
        ilm. 20 :4-6. Ne osoittavat Kristuksen toisen tuleman ja
        nouseman ylös, Hänen uskovat..
        -

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      208
      3336
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      240
      1673
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      97
      1523
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1419
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1354
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      160
      1286
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1218
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1039
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      952
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      55
      882
    Aihe