kuka ystävällinen kertoisi kuinka kivuliasta on olo kotona leikkaus iltana ja kuinka pian siitä paranee. Tiedän sen , että kotijumpalla on suuri merkitys, mutta entä se kipu sitten. Paljonko yleensä tulee sairaslomaa.
Tähystysleikkaus
21
1951
Vastaukset
- eiköhän..
se riipu siitä mitä leikataan(et kertonut sitä)
- unohdin
tärkeimmän.Kyseessä on polven tähystysleikkaus.
- Ninnuli81
unohdin kirjoitti:
diagnostinen tähystys vai korjataanko jotain? Itellä tehtiin acl uusiksi tähyllä ja olo oli illalla hyvin humalainen, vasta parin päivän päästä alkoi kivut kun puudutus lopulta hävisi.
- että korjataan
Ninnuli81 kirjoitti:
diagnostinen tähystys vai korjataanko jotain? Itellä tehtiin acl uusiksi tähyllä ja olo oli illalla hyvin humalainen, vasta parin päivän päästä alkoi kivut kun puudutus lopulta hävisi.
jos on aihetta, kunhan ensin tutkitaan. Kerrottiin kuitenkin, että toimenpide kestää noin 20 minuuttia.Kertoisitko minulle tietämättömälle, mitä tarkoittaa lyhenne acl.
Kuinka muuten tähystys haava parani. Tuleeko jotain veritulpan estolääkitystä, ennen tai jälkeen toimenpiteen. - sitten
että korjataan kirjoitti:
jos on aihetta, kunhan ensin tutkitaan. Kerrottiin kuitenkin, että toimenpide kestää noin 20 minuuttia.Kertoisitko minulle tietämättömälle, mitä tarkoittaa lyhenne acl.
Kuinka muuten tähystys haava parani. Tuleeko jotain veritulpan estolääkitystä, ennen tai jälkeen toimenpiteen.tutkitaan ja "puhdistetaan" ajasta päätellen.Kun minulla korjattiin kierukkaa ja puhdistettiin,oli varmaan jotakuinkin tuon mittainen.Heti kävelin,ei kipua,ei keppejä.
Kun uusittiin ACL eli eturistiside,se olikin jo isompi operaatio. - kiitosta
sitten kirjoitti:
tutkitaan ja "puhdistetaan" ajasta päätellen.Kun minulla korjattiin kierukkaa ja puhdistettiin,oli varmaan jotakuinkin tuon mittainen.Heti kävelin,ei kipua,ei keppejä.
Kun uusittiin ACL eli eturistiside,se olikin jo isompi operaatio.vastauksestasi. Jään odottamaan mitä tulemaan pitää...
- kyseinen operaatio
unohdin kirjoitti:
reilu vuosi sitten. Polven molemmat kierukat olivat hieman vaurioituneet. Kipuihin söin normaali särkylääkettä päivän kaksi. Sairausloman pituus riippuu työsi raskaudesta, itselläni raskas ja kohtuullista liikuntakykyä vaativa työ: saikkua kaksi viikkoa. Keppejä käytin 2-3 päivää. Jumppaohjeet kannattaa ottaa tosissaan eikä vitsinä. Itse vähän jumpasta laistoin ja polven täyteen kuntoon tuleminen meni vähän pitkäksi.... Nyt toimii kuitenkin täysin!
- tähystetty
Mulle tehtiin pari viikkoa sitten polven diagnostinen tähystys. Kokemuksena ei ollenkaan paha, seuraavana päivänä oli kipeimmillään mutta siitä helpotti nopeasti. Kepit oli kävelyn tukena pari päivää. Sairaslomaa tuli reilun pari viikkoa, mutta mulla se ei riittänyt koska vaiva ei selvinnyt. Haavat (mulla pari pientä reikää) parani aika nopsaan, leikkauksesta seuraavana päivänä sai ottaa haavasiteen pois ja mennä suihkuun.
- polvivaivaan?
Löysivätkö diagnoosin polvivaivaasi? Tekivätkö jatkohoitosuunnitelmia?
Itsellä suunnitteilla tähystys syksyksi mikäli polvivaivat ei parane.
Mutta mietityttää, että jos ei sieltä mitään löydykään... - tähystetty
polvivaivaan? kirjoitti:
Löysivätkö diagnoosin polvivaivaasi? Tekivätkö jatkohoitosuunnitelmia?
Itsellä suunnitteilla tähystys syksyksi mikäli polvivaivat ei parane.
Mutta mietityttää, että jos ei sieltä mitään löydykään...Juu, mulla ei sitten tähystyksessä löytynyt mitään. Ortopedi epäili neuropaattista kipua, jonka pitäisi fysioterapialla helpottaa. Nyt kun kävin kontrollissa hän laittoi mut kuitenkin vielä magneettikuvaukseen. Jos siitä ei löydy mitään niin sitten jo ihmettelen...
- vielä tietämättömälle
tehtiinkö tähystys nukutuksessa vai selkäydin puudutuksessa. Jos jälkimäinen, niin millainen kokemus se on.Jotenkin tuntuu, että jännitän nyt tätä juttua.
- Ninnuli81
vielä tietämättömälle kirjoitti:
tehtiinkö tähystys nukutuksessa vai selkäydin puudutuksessa. Jos jälkimäinen, niin millainen kokemus se on.Jotenkin tuntuu, että jännitän nyt tätä juttua.
tehtiin eturistiside leikkaus selkäpuudutuksessa. Puudutuksen laitto ei tunnu miltään, tosi ohut neula, tunnet vaan kuinka viileä neste menee selkäytimee ja naps tunto on poissa. Sen jälkeen kun vaikutus lakkaa saattaa tulla kylmä mutta mä sain ainaki lämpöpeiton päälle heräämössä.
- tähystetty
vielä tietämättömälle kirjoitti:
Mun tähystys tehtiin puudutuksessa. Itse puudutus ei juuri tuntunut miltään (pistos vaan selkään) ja jalat puutui tosi nopeasti. Leikkaussalin henkilökunta kyllä siinä samalla jutteli mulle mukavia, mikä varmaan vei ajatuksia muualle. Itse toimenpiteestä en tuntenut mitään, mutta ihan mielenkiintoista oli ruudulta katsella oman polvensa sisälle.
Heräämössä ehkä ikävimmältä tuntui se, kun olisi jo halunnut liikuttaa jalkojaan mutta ei pystynyt. Tunto palautui normaaliksi reilussa parissa tunnissa, jonka jälkeen lähdin heti fysioterapeutin kanssa kävelemään. - kuntoutus
tähystetty kirjoitti:
Mun tähystys tehtiin puudutuksessa. Itse puudutus ei juuri tuntunut miltään (pistos vaan selkään) ja jalat puutui tosi nopeasti. Leikkaussalin henkilökunta kyllä siinä samalla jutteli mulle mukavia, mikä varmaan vei ajatuksia muualle. Itse toimenpiteestä en tuntenut mitään, mutta ihan mielenkiintoista oli ruudulta katsella oman polvensa sisälle.
Heräämössä ehkä ikävimmältä tuntui se, kun olisi jo halunnut liikuttaa jalkojaan mutta ei pystynyt. Tunto palautui normaaliksi reilussa parissa tunnissa, jonka jälkeen lähdin heti fysioterapeutin kanssa kävelemään.Itse odottelen vakuutusyhtiön lupaa leikkaukseen, oletuksena on että eturistiside on poikki.
HIeman ennen aikaisesti kiinnostaisi tietää tuosta kuntoutuksesta, millaista se on ja kuinka pitkän aikaa kestää ennen kuin polvi taipuu suhteellisen normaalisti.
Itseltäni otettiin kipsi (juu 2 viikkoa sellaista koko jalan kipsiä pitelin ennen kuin pääsin MRI-kuvaan) ja nyt pitäisi jo jalkapainoja heilutella risalla polvella, onglemana vain ettei jalka meinaa taipua kuin pieneen koukkuun. Ymmärsin lääkärin puheista, että on ehdottomasti tärkeää saada reisilihas hyvään kuntoon ennen leikkausta, mutta en tiedä miten sen tekisin kun polvea koukistaessa vihloo polven sisäsivusta =(
Ihan vielä ei polvi taivu edes siihen että rappuja pystyisi jotenkin normaalisti kävelemään. Niin no kipsi kyll otettiin pois 2 päivää sitten ;)
Eniten harmittaa, että yksityiselläkin tuntuu että ortopedit luulevat potilaiden tietävän jo vaivastansa saman ku he ja jättävät puolet kertomatta, mutta mikäs siinä puhelin on keksitty joten ainahan voi perään soitella ja kysellä tyhmiä =D - Ninnuli81
kuntoutus kirjoitti:
Itse odottelen vakuutusyhtiön lupaa leikkaukseen, oletuksena on että eturistiside on poikki.
HIeman ennen aikaisesti kiinnostaisi tietää tuosta kuntoutuksesta, millaista se on ja kuinka pitkän aikaa kestää ennen kuin polvi taipuu suhteellisen normaalisti.
Itseltäni otettiin kipsi (juu 2 viikkoa sellaista koko jalan kipsiä pitelin ennen kuin pääsin MRI-kuvaan) ja nyt pitäisi jo jalkapainoja heilutella risalla polvella, onglemana vain ettei jalka meinaa taipua kuin pieneen koukkuun. Ymmärsin lääkärin puheista, että on ehdottomasti tärkeää saada reisilihas hyvään kuntoon ennen leikkausta, mutta en tiedä miten sen tekisin kun polvea koukistaessa vihloo polven sisäsivusta =(
Ihan vielä ei polvi taivu edes siihen että rappuja pystyisi jotenkin normaalisti kävelemään. Niin no kipsi kyll otettiin pois 2 päivää sitten ;)
Eniten harmittaa, että yksityiselläkin tuntuu että ortopedit luulevat potilaiden tietävän jo vaivastansa saman ku he ja jättävät puolet kertomatta, mutta mikäs siinä puhelin on keksitty joten ainahan voi perään soitella ja kysellä tyhmiä =Dihmeessä sulla oli koko jalan kipsi? Oliko murtunut jotain? Tuo kipsikin osaltaan aiheutti jalkaasi jäykkyyttä ja tavoitteena kuitenkin on usein jo ennen leikkaamista että polven liikeradat ovat täysi ojennus ja väh 120 astetta koukistusta. Ja lihasvoimaa on hyvä pitää yllä ennen leikkausta jotta toipuminen olisi nopeampaa.
Mulla leikattiin eturistiside pikkusen yli kolme viikkoa sitten ja jalka menee nyt suoraksi ja taipuu noin 120 astetta, tosin ei vielä omilla lihaksilla taivu kuin 90 astetta. Ekat kaksi viikkoa leikkauksesta tehtiin isometrisiä reisilihaksen jännityksiä, 2-4 viikoilla aloitetaan dynaamiset harjoitukset kaikille raajan lihaksille eli erilaisia ojennus ja koukistusharjoituksia, 4-6 viikoilla aloitetaan minikyykyt ja yhdellä jalalla seisominen keppien kanssa, 6-8 viikoilla lihasharjoitteita pienillä painoilla sekä kuntopyöräilyä... Ei tuu olemaan helppoa. Mutta eipä ole kukaan niin väittänytkään.. - Ninnuli81
Ninnuli81 kirjoitti:
ihmeessä sulla oli koko jalan kipsi? Oliko murtunut jotain? Tuo kipsikin osaltaan aiheutti jalkaasi jäykkyyttä ja tavoitteena kuitenkin on usein jo ennen leikkaamista että polven liikeradat ovat täysi ojennus ja väh 120 astetta koukistusta. Ja lihasvoimaa on hyvä pitää yllä ennen leikkausta jotta toipuminen olisi nopeampaa.
Mulla leikattiin eturistiside pikkusen yli kolme viikkoa sitten ja jalka menee nyt suoraksi ja taipuu noin 120 astetta, tosin ei vielä omilla lihaksilla taivu kuin 90 astetta. Ekat kaksi viikkoa leikkauksesta tehtiin isometrisiä reisilihaksen jännityksiä, 2-4 viikoilla aloitetaan dynaamiset harjoitukset kaikille raajan lihaksille eli erilaisia ojennus ja koukistusharjoituksia, 4-6 viikoilla aloitetaan minikyykyt ja yhdellä jalalla seisominen keppien kanssa, 6-8 viikoilla lihasharjoitteita pienillä painoilla sekä kuntopyöräilyä... Ei tuu olemaan helppoa. Mutta eipä ole kukaan niin väittänytkään..ja kuntotus leikkauksen jälkeen suoritetaan fysioterapeutin ohjaamana.
- ...
Ninnuli81 kirjoitti:
ja kuntotus leikkauksen jälkeen suoritetaan fysioterapeutin ohjaamana.
Lekuri kirjas E-lausuntoon, että ei luota 100% muuhun tukeen jonka johdosta lykkäs kipsin (mitään ei ole murtunut), hieman kyllä itekin ihmettelin, mutta kaipa Ortopediin pitää pystyä luottamaan.
Yllättävän hyvin nyt jo taipuu tai no miten sen ottaa, kaukana on terveestä jalasta ja väkisin ei voi taittaa kun tuntuu ett polvesta jotain plumpsahtaa pois.
Painon voi varata jalalle, mutta liikaa kun rasittaa niin polvea alkaa jomottaa. Jotkut liikkeetkin vihloo oikein mukavasti.
Mahtaisiko muuten joku tietää mitä tarkoittaa "med. koll:n part. ruptuuran löydös" tuo meinaan sieltä polvesta löyty ACL totaaliruptuuran kanssa.
Kaikki vinkit ja neuvot otetaan vastaan ! - Ninnuli81
... kirjoitti:
Lekuri kirjas E-lausuntoon, että ei luota 100% muuhun tukeen jonka johdosta lykkäs kipsin (mitään ei ole murtunut), hieman kyllä itekin ihmettelin, mutta kaipa Ortopediin pitää pystyä luottamaan.
Yllättävän hyvin nyt jo taipuu tai no miten sen ottaa, kaukana on terveestä jalasta ja väkisin ei voi taittaa kun tuntuu ett polvesta jotain plumpsahtaa pois.
Painon voi varata jalalle, mutta liikaa kun rasittaa niin polvea alkaa jomottaa. Jotkut liikkeetkin vihloo oikein mukavasti.
Mahtaisiko muuten joku tietää mitä tarkoittaa "med. koll:n part. ruptuuran löydös" tuo meinaan sieltä polvesta löyty ACL totaaliruptuuran kanssa.
Kaikki vinkit ja neuvot otetaan vastaan !sisäsivusiteen osittainen repeämä. Hoidetaan yleensä ortoosilla ja paranee itsestään. Mulla oli sisäsivusiteen täydellinen repeämä ja arpeutui käyttö kuntoon 8 viikossa.
- .....
Ninnuli81 kirjoitti:
sisäsivusiteen osittainen repeämä. Hoidetaan yleensä ortoosilla ja paranee itsestään. Mulla oli sisäsivusiteen täydellinen repeämä ja arpeutui käyttö kuntoon 8 viikossa.
No kylläpä kunnolla sitten polven vinksautin =)
Se ilmeisesti on sit se mikä tuntuu polvea taivuttaessa (ku joku pullahtais polven sisäsivulta ulos.
Kiitos Ninnuli suomennoksesta =)
Hitsi kun vaan nyt sais sen päätöksen vakuutusyhtiöstä =/
Omituista panttaamista, luulis kun kaikki muutkin on korvattu niin korvataan tämäkin.
Muuten mikä tuo ortoosi on ? Sellanen venyvä kangastukiko ? - Ninnuli81
..... kirjoitti:
No kylläpä kunnolla sitten polven vinksautin =)
Se ilmeisesti on sit se mikä tuntuu polvea taivuttaessa (ku joku pullahtais polven sisäsivulta ulos.
Kiitos Ninnuli suomennoksesta =)
Hitsi kun vaan nyt sais sen päätöksen vakuutusyhtiöstä =/
Omituista panttaamista, luulis kun kaikki muutkin on korvattu niin korvataan tämäkin.
Muuten mikä tuo ortoosi on ? Sellanen venyvä kangastukiko ?on saranatuki jossa on sivuilla metallikiskot jotka estää polvea seikkailemasta sivulle tai muutoin vääriin suuntiin. Itse jouduin ostamaan sellaisen omaksi ja oli melkoisen kallis...
- kiitos kaunis
Ninnuli81 kirjoitti:
on saranatuki jossa on sivuilla metallikiskot jotka estää polvea seikkailemasta sivulle tai muutoin vääriin suuntiin. Itse jouduin ostamaan sellaisen omaksi ja oli melkoisen kallis...
Kaikkea sitä oppii kun itsensä loukkaa jos jotain positiivistä haetaan =D
Kiitos taasen kerran suomennoksesta & avustuksesta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su1538403- 664674
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1404353Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene233952Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko353493Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.423470Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla383368- 483133
Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?422871- 492634